**PIKKUKAKKOSTA TOIVOVAT VOL. 16**

Tällaisen linkin löysin aiheesta sektion jälkeinen raskaus:

http://kaksplus.fi/vastaanotto/uusi-raskaus-sektion-jalkeen

Eli itse kohtuviilto tehdään useimmiten vaakasuoraan ja silloin no problem. Jos et tiedä onko kohtuviilto tehty vaaka- vai pystysuoraan niin kannattanee varmistaa asia synnytyssairaalasta, on kyllä leikkauskertomukseen merkitty. Pisti vaan silmään tuo hätäsektio, siinä joskus joudutaan tuo poikkiviilto tekemään.
 
Aisla
Alkuperäinen kirjoittaja KS09:
Aisla hmm. Mulle tehtiin hätäsektio, muttei mitään ohjeita saatu toisesta lapsesta... Eli siis yritys on kyllä kova ja esikoinen syntynyt 03/09

Täällä ei taas mitään ihmeellistä. Ovistikut näyttävät vain ihan haalean haaleaa viivaa, joten eiköhän se mennyt sitten jo. Tai ainakin toivon niin, sillä muuten kierto venyy taas ihan älyttömän pitkäksi...
KS09 Aika kumma että vaihtelee näin paljon, mulle tehtiin ihan se vaakaviilto ja silti sain tän ohjeen. Oon lukenut että jotkut saa ohjeeks 3kk, jotkut 2 vuotta taukoa sektion jälkeen! Ota siitä selvää...

Noista vitamiineista: Multitabs Raskautta käytän edelleen, koska imetän ja on siis tarkoitettu sekä raskaana oleville että imettäville..Mutta sitähän suositellaan jo raskautta yrittäville foolihapon jne. takia.



 
Heip

Tein aamulla testiin halean plussan. Cittarista ostettu liuskatesti ja sitten vielä unohdin sen, joten luulen, että se on roskis haamu.. pitää käydä ostamassa apteekin oma testi ja testata sillä vaikka huomenna. :) Eli en vielä innostu.. heh. Aika haalea on kyllä, mutta on siinä viivassa väriä,että selvästi kuitenkin erottaa.. saa nähdä..
 
Huoh
Täällä edelleen painitaan oviksen kanssa, kun varmuutta ei ole... Lämmöt kuitenkin koholla (johtuupi varmaan osittain flunssasta) ja testit ei näytä enää oikeastaan mitään, joten ehkä se sitten on ollut jo. Tosin, ovis testit näyttävät myös raskauden, eli sitäkään turha odotella tältä kierrolta :(
Noh, menkkoja odottelemaan ja uutta yritystä käyntiin...
 
Mullekin on tehty sektio ja pysty viilto, mulle ei lääkäri sanonu uudesta raskaudesta mitään, ennenku kysyin ja sanoi että suositus on odottaa vuosi. Mä olisin mielelläni aloittanut tämän yrityksen ennen kuin vuosi tuli täyteen, mutta eipähän tämä kroppakaan oikein toiminut, melkein päivälleen vuoden kuluttua synnyksestä menkat vasta alkoi.

Nyt on kp 11 menossa ja sylkitestissä kiteet sen kun vähenee... huoh! Eli ei varmaan ovulaatiota tiedossa hetkeen. Onneksi tässä on tulossa kaikennäköistä muuta niin jaksaa odotella ovulaatiota...
 
Sutinaa
Täällä kp 11 menossa ja ovistikkuun tuli jo selkeä haalea viiva eli ovista odotellaan. Oireet on tässä kierrossa olleet kyllä lievemmät.

Onko kellään tarkempaa tietoa siitä, kannattaisko isännän vältellä kuumia kylpyjä ja saunaa näihin aikoihin? Mä muistelen jostain lukeneeni, että kuuma kylpy tappaa siittiöt. Meillä olis tänään vauvauinti, mutta ei kai se vesi nyt niin kuumaa ole...
 
Hyvästi yk 11, tervetuloa yk 12 ja tutkimukset... :headwall: :headwall: :headwall:

Sutinaa liika kuumuus kiveksille heikentää siittiöntuotantoa.
Kivekset haluavat 1-2 astetta normaalin ruumiinlämmön alapuolella normaalin siittiötuotannon varmistamiseksi (siksi roikkuvat kivespusseissa kehon "alapuolella") . Vauvauintivesi ei taida olla niin kuumaa kuitenkaan ja hetkellinen lämpöaltistus vain, kuten sauna :)
Pahempi juttu on esim. kireät housut tai kalsarit jotka nostavat kivekset kiinni kehoon ja näin kohottaa lämpötilaa liian korkeaksi.
 
Mininalle sinulle iso :hug:

Sutinaa mä en ainakaan usko että vauvauinnilla olis mitään vaikutusta. Siitä en tiedä että onko jollain saunalla jotain vaikutuksia? Ja saa varmaan kylpy vesi olla aika kuumaa että sillä sellaista vaikutusta olis, näin ajattelisin..

Jännittää, odottelen lauantaina jolloin kaivan raskaustestin esiin, jollei ole menkat alkaneet..
 
mies on koko eilisen päivän katsellut mua oudosti, juoksen kuulemma koko ajan pissallaa ja syön paljon... Pahoinvointiakin on...

Mut mut siis kp on 21/30? ja no edellisessa raskaudessa pahoinvointi alkoi rv 1 siis autopahoinvointi....jota ei oo ennen ollut ja hävisi sitten rv 10

Mut no 9 päivää pitäis vielä odotella että pääsee testaamaan...
 
Voi ei Mininalle! :'(

Hei, kertokaapas nyt fiksummat mulle että millaista se valkovuoto on ennen ovulaatiota? Tai ylipäänsä millaista sen pitäis olla kierron erivaiheissa.. On vähän tyhmä olo. Mietityttää vaan että pitäiskö pelata varman päälle ja pöllyttää peittoja vaikka sylkitestin mukaan ei olekaan ovis lähimaillakaan. Äh, musta tuntuu että mun kroppa ei toimi ollenkaan tai on ihan omituinen. Edelliset menkatki oli niin niukat että! Plääh.. nää on taas näitä jorinoita...
 
Aluksi kiitos kaikille vitamiiniohjeista! kävin ostaan niitä raskaus multitabseja.. en kuitenkaan ostanu mitään foolihappoa tai muuta lisäks ku nuohan sisältää niitäki. ja oli itsessään jo niin kalliita. (ainaki mun budjetille) Näyttääkö ovistesti myös raskauden, eli se on samalla raskaustesti??? tuota en ole tiennykkään.. alotin tänään se tikutuksen täältä saatujen ohjeiden mukaisesti, eli nyt mulla on kp 10, kontrolliviiva tumma ja toinen viiva haalea, eli se ei kai tarkoita mitään??? tosta kivesten kuumuudesta en ole myöskään kuullu, pitääköhän sitä kieltää mieheltä saunassa käynti ja kuuma suihku ja poimia kaikki tiukat aluspöksyt sen alusvaatekorista pois :D Niin ja sitte vielä sellane kysymys et millon niitten lämpöjen pitäis olla koholla, ennen ovista vai oviksen jälkeen vai ennen menkkojen alkamista.. tyhmä olen ja kyselen.. :)
 
Jonetta jos sait haalean viivan ja kontrolliviiva oli tumma, niin minun järjen mukaan tulos on negatiivinen. Jotta tulos olisi positiivinen, pitäisi toisen viivan olla yhtä tumma kuin kontrolliviiva tai jopa tummempi. Itse aloitin 11kp tikuttaa, ja neljänä peräkkäisenä päivänä tuli haalea viiva ja tumma kontrolliviiva. Sitten sen jälkeen pärähti ruutuun kontrolliviivaakin tummempi viiva. Eli jatkat vaan tikuttelua.
 
Jaiks.. Mie taidan olla raskaana :heart:

Apteekin omaan testiin tuli myöskin haalea plussa tänään aamuyöstä... ja eiks se oo aika varma testi, että näyttää oikein.. hih. Taijan vielä viikonloppuna testata, että tuleeko jo vahvempi viiva.. mut mieskin näki viivan ihan selkeesti..

Ei kylläkään oo mitään muita oireita kuin pissallakäynti öisin, mitä en normaalisti harrasta ja maha vähän turvoksissa.. mut ei miulla kyllä viimeekskään ollu oikeestaan mitään oireita koko raskauden aikana, että ei ihme, jos nytkään ei ole.. helpommalla vain pääsee :)
 
Hei :wave: Haluaisin liittyä mukaan! Mulla on esikoinen tyttö 07/07 ja nyt toivotaan pikkukakkosta :) Pilerit jätetty pois kesäkuussa, varsinaisi yrityskertoja ei ole ollut, enemmän ollaan oltu että saa tulla jos on tullakseen. Nyt kuitenkin kp 31/28 ja lukuisia oireita, mutta first signalilla testattu eilen ja tänään nega. Odotellaan =)
 
Sutinaa
Onnea Anzzu ja tsemppiä Mininalle!!!

Ovistestiin tuli tänään vain haalea viiva, vaikka eilen viiva oli selvempi. Kp 12 menossa. En oikein ymmärrä, eikös tuon viivan pitäisi tummeta päivä päivältä vai voiko se tehdä aaltoliikettä ennen ovista. Olin kyllä juonut 1,5 tuntia sitten mehulasillisen, voiko se noin paljon vaikuttaa?? Mulla on vähän vaikeaa löytää päivästä aika, jolloin olisin ollut syömättä ja juomatta monta tuntia.

Tuosta uimisesta jäin vielä pohtimaan sitä, että miten se vaikuttaa naiseen. Luulisi, että ainakin mahdollisesti sisällä olevat siittiöt huuhtoutuu pois. Eivätkä ne ainakaan ole sitten odottamassa ovulaatiota, kun muutenhan ne kai voivat elää 72 h.
 
Nyt tekee mieli kommentoida kaikenlaisia juttuja... :)
Ekaan aiheeseen ällövaroitus :ashamed:
Ovislimat - huomaa siitä että alkkareihin alkaa tulla "vetistä" vuotoa eli käytännössä pöksyt siis kastuu pikkuisen, tietty yksilöllisestä määrästä riippuen. Ovislima on kirkasta, läpinäkyvää ja venyvää. Kananmunan valkuaisen tapaista, mitä juoksevampaa ja vetisempää, sen parempaa se on ja lähempänä ovista. Ovislima-oireita voi olla useita päiviä ja ovishuipennusta kohti liman määrä lisääntyy.
Kuvitelkaa siittiöiden taivalta liman läpi, mitä helpompi ja ohuempi/juoksevampi lima niin sen helpompi siinä on siittiöiden edetä.
Kun huomaa että jotain ohuempaa alkaa tulla, niin kannattaa puhtaalla sormella kokeilla emättimestä, jos tuntuu hyvin kostealta/turpealta ja mukaan tulee venyvää kirkasta limaa niin ovis on lähellä. Jotkut kokeilevat myös kohdunnapukkaa, jos sen aukko tuntuu avoimemmalta kuin yleensä niin ovis on lähettyvillä.

Uimisesta Emättimeen jäävät siittiöt/siemenneste valuu/huuhtoutuu ulos. Pian yhdynnän jälkeen siittiöitä menee kohdun kaulakanavan limaan turvaan, sillä emättimen puolella jäävät siittiöt eivät selviä. Kohdun kaulakanavan liman läpi siittiöt sitten uiskentelevat kohtuun, se vie aikaa ja vaivaa mutta limaan ja sen läpi päästyään niitä ei enää uiminen tai kylpeminen huuhtele pois. Kohdun kaulakanavan lima suojaa ettei kohtuun pääse mitään vierasta. Uinnin ei siis mitenkään pitäisi heikentää tärppimahdollisuuksia. :)

Lämmöistä Oviksen tapahtuessa peruslämpö laskee hetkellisesti hiukan (0,2-0.3 astetta) ja oviksen jälkeen, puhjenneen munarakkulan (keltarauhasen) keltarauhashormonin vaikutuksesta peruslämpö kohoaa, yleensä noin 0,5 astetta ja pysyy koholla kunnes keltarauhanen surkastuu ja keltarauhashormonin eritys lakkaa, joka aiheuttaa välittömän kohdun limakalvon rappeutumisen ja poistumisen kuukautisvuotona.
Lämmön nopea lasku (saattaa jopa tuntua "kuumana aaltona" ) tietää siis tädin tuloa.
Kuuma aalto tulee siis siksi että ruumiinlämpö laskee ja ylimääräinen lämpö "hikoillaan" pois.
Itse ainakin palelen aina oviksen jälkeen. Kun en enää palele, niin tiedän että täti on kohta housuissa. Yleensä pitänyt paikkansa.
Alkuraskaudessa taas lämpö pysyy koholla koska keltarauhanen jatkaa keltarauhashormonin eritystä, joskus voimakkaastikin ja lämpö voi nousta ihan reilusti päälle 37 asteen. Siitä johtunee kuumeinen olo alkuraskaudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mininalle:
Ovislimat - huomaa siitä että alkkareihin alkaa tulla "vetistä" vuotoa eli käytännössä pöksyt siis kastuu pikkuisen, tietty yksilöllisestä määrästä riippuen. Ovislima on kirkasta, läpinäkyvää ja venyvää. Kananmunan valkuaisen tapaista, mitä juoksevampaa ja vetisempää, sen parempaa se on ja lähempänä ovista. Ovislima-oireita voi olla useita päiviä ja ovishuipennusta kohti liman määrä lisääntyy.
Kuvitelkaa siittiöiden taivalta liman läpi, mitä helpompi ja ohuempi/juoksevampi lima niin sen helpompi siinä on siittiöiden edetä.
Kun huomaa että jotain ohuempaa alkaa tulla, niin kannattaa puhtaalla sormella kokeilla emättimestä, jos tuntuu hyvin kostealta/turpealta ja mukaan tulee venyvää kirkasta limaa niin ovis on lähellä. Jotkut kokeilevat myös kohdunnapukkaa, jos sen aukko tuntuu avoimemmalta kuin yleensä niin ovis on lähettyvillä.
No sen takia mä vähän kyselin, kun eilen vähän lorahteli jotain ja en usko että ovis on lähelläkään (ei ainakaan sylkitestin mukaan). Ei kyllä mitään venyvää ollut.
 
Aisla
Onnea Anzzu1984!

Ja kiitos Mininalle tietopaketista. Oon itse tunnistanut aina hyvin missä kierron vaiheessa ollaan ihan valkovuodosta. Oviksen aikana tosiaan tulee sitä venyvää vuotoa, paksumpaa kuin kierron muussa vaiheessa. Menkkojen jälkeen on kuiva kausi ja samoin ennen menkkoja "aika kuivaa". Sitten pikku hiljaa sitä vuotoa tulee enemmän ja muuttuu juuri sellaiseksi "ovislimaksi".

Lämmöt nous mullakin viime raskaudessa just 0,5´C heti ovulaation/hedelmöittymisen jälkeen ja pysyi ja pysyi ylhäällä ja sitten testasinkin plussan (huvikseni mittailin lämpöjä). En uskonut millään että olin jo tokasta kierrosta raskaana mut pakko se oli sit uskoa kun olin pari Apteekin testiä tehnyt ja vahva viiva heti muistaakseni sinä päivänä kun menkkojen olis pitänyt alkaa. Aika hassua kun nyt muistelee ettei millään uskonut :)
 
Nyt mulla on ihan sellanen olo, että mä roikun tällä samalla palstalla seuraavat 2 vuotta, liekö kyseinen ketju sillon enää edes olemassa... :(
Pitäis varmaan vaan lopettaa haaveilu, hakeutua hoitoon kun aika tulee teyteen ja suunnitella sitten uudestaan :ashamed: :'( :(
 

Yhteistyössä