** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **

Onnea Hansman! :) Musta ei ole yhtään huono ajatus jakaa raskausuutinen läheisten kanssa. Sillon kun itse ekan kerran plussasin, kerroin äidille ja siskolle samana päivänä. :) Ajattelin, että menee syteen tai saveen, haluan heidän tietävän. No se oli sitten epäonnisempi tarina ja olikin hyvä, että perhe oli tukena, kun jouduin sairaalaan. Tästä uudesta plussasta kerroin vasta ultran jälkeen. Mutta lähinnä siksi, etten halunnut läheisten huolehtivan. Yritystä kun oli niin pitkään takana, että tiesin heidän toivovan/odottavan onnistumista kovasti. Tilanteen ja oman fiiliksen mukaan noi musta menee, ei minkään ”oppikirjan”. :)

Maalaamisesta en osaa sanoa… Meillä oli pieni remppa meneillään mun alkuraskaudessa ja päätin olla maalaamatta enkä ollu huoneessa, kun mies maalasi. Mutta mä oon ollu kaikessa varmasti ylivarovainen, kun tätä plussaa tehtiin niin kauan… Siirryin luomukosmetiikkaan, en lakkaa kynsiä, varon kaikkia kemikaaleja, jne. Oon varmasti ihan hörhö, mut jotenkin on parempi fiilis näin. Varmaa tietoa mulla ei maalien ym. vaikutuksista ole.

Amanda 17+1 - eilen päästiin taas uusille lukemille! :)
 
Heips taas pitkästä aikaa! Ja tervetuloa uusille! Huih, kohtahan Amanda pääset jo rakenteita vilkuilemaan :)

Täällä on eletty vähän sydänkurkussa taas vaihteeksi. Viimeisen ultran jälkeen mieli vähän rentoutui vaan eilen illalla alkoi ruskea tuhruvuoto, joka pelästytti kyllä aikalailla. No, vuotoa ei tullut kuin vähän paperiin pyyhkiessä eikä oikeastaan aamulla enää ollenkaan. Vaan toisaalta hyvän päivän keksi tuolle tuhruille, sillä tänään oli sitten Naikkarilla np-ultra. Ja siellä se Tyyppi koisasi varsin tyylikkäästi :heart: Löytyi kaksi kättä, kaksi jalkaa, normaalit aivot, siisti masu, oikeanlainen selkäranka ja mitä kaikkea. Niin ja np-turvotus oli 0,8mm eli siis ihan hienosti normirajoissa. Mieskin pääsi nyt ekaa kertaa Tyyppiä ihmettelemään ja kai se vähän herkistyikin, vaikka ei sitä myöntänytkään ;) Itse kyllä herkistyin, sillä niin paljon Tyyppi on kasvanut ja tullut pikkuihmisen näköiseksi, että hui :) Reppana melkein hermostui, kun lääkäri tökki hereille, jotta saatiin vähän toistakin kulmaa kuvattua. Mutta jooh... on se ihana :heart: Raskausviikkoja/päiviä muuteltiin taas ja sitämyöden myöskin laskettua aikaa. Inseminaatiosta olisi nyt 11+0, mutta laskivat menkkojen perusteella, että onkin jo 11+4 eli laskettu aika olisikin 10.6.2011. Koon puolesta tyyppi vastasi kuitenkin kokoa 11+1 eli paremminkin sopisi tuohon inseminaatioon, vaan samapa tuo, uskotaan nyt sitten tuota 11+4, kun kerran se äippäkortissakin lukee.

Hyvän mielen sain omista sokeriarvoista, jotka on diabeteskätilönkin mukaan nyt aivan loistavat eli pitkäsokeri 5,5. Kyllä vain on tehonnut vähähiilihydraattinen ruokavalio! Sillä siis jatketaan ja tuntuu hyvältä muutoinkin, kun seuraava lääkärivisiitti onkin vasta tammikuun puolessa välissä rakenneultrassa ihan kuin normiodottajillakin. Mä niin olen ahdistellut itseäni sillä ajatuksella, että diabeetikkona joutuu parin viikon välein lääkärin tökkimäksi. Vaan eips, nyt on Tyypillä ja itsellä asiat niin kivasti, että näillä mennään. Tosin kylläpä varmaan tulee ihan tuskan pitkää odottaa puolitoista kuukautta ennen kuin Tyypin seuraavan kerran näkee, huh!

Mutta sellaisia läpinöitä tänään täältä. Jospa ehtisin olla taas vähän ahkerampi ja visiteerata täällä useammin. Mukavaa viikonloppua jokaiselle!

Sara ja Tyyppi 11+4
 
Sara, ihania ultrauutisia! :) Se on aivan upea tunne, kun näkee sen maha-asukin ekaa kertaa ihan ihmisen näköisenä! :) Itse olin ihan onnesta sykkyrällä. Mulla tosiaan vajaa pari viikkoa rakenneultraan ja odotan sitä ihan älyttömästi! Ja ennen kaikkea sitä toivoo, että kaikki on hyvin. Mahtavaa Sara, et sokerit oli kunnossa - nyt voit nauttia raskaudesta rauhassa! :)
 
Saran ultravisiitti kuulostaa oikein ihanalle :heart: En malta odottaa ensimmaiseen ultraan...maanantaina saan varmaan tietaa milloin tapaan laakaria ekan kerran ja milloin eka ultra tehdaan:)

Amanda, kiva kuulla etta on muitakin "aikaisin" perheelle raskaudesta kertoneita:). Juuri juttelin veljelle Suomeen, han tiesikin asiasta kun vanhemmat olivat kertoneet. Otin muuten tuosta maalauksesta selvaa--nykyiset maalit ovat varsin turvallisia (lateksimaaleja) ja maalaaminen pitaisi olla OK jos pitaa huolta hyvasta ilmanvaihdosta. Tuulettaa toki kannattaa vaikkei olisi raskaanakaan.

Noista kemikaaleista yleensa...itsekin koetan elaa mahdollisimman "puhtaasti", suosia luomuruokaa ja kosmetiikassa valttaa keinotekoisia aineita. Hiustutteeni ovat lahes kaikki organic, samoin kasvo-ja vartalotuotteeni. Taalla USAssa luomuruokaa ja kosmetiikkaa on helppo loytaa onneksi. Vauvalle (jos sinne asti paastaan) tulee varmasti hommattua myos organic tuotteita jne.

Muutaman tunnin paasta Kiitospaivan dinnerille ystavapariskunnalle---taytyy sitten kieltaytya viinista ja tupakista ja siinahan tama raskaus sitten tuleekin heille julki:).

Hyvaa loppuviikkoa kaikille!!:D
 
Hienoa Sara! Lupaan, että aika alkaa nyt kulua joutuisammin, kun suurin riskiaika on onnellisesti ohi ja pikkuihminenkin näyttää ihan pikkuihmiseltä eikä katkaravulta.

Hansman eipä siitä aikaisin kertomisesta ole haittaa. Jos jotain käy, niin niille ihmisille voi sitten senkin kertoa. Me pystyttiin perheiltä panttaamaan np-ultraan saakka, mutta kavereille tuli kerrottua jo aikaisemmin käytännön syistä (=kuohuviinistä kieltäytyminen!!!).

Mites meidän muut kesäkuun odottajat voi?? Osalla np-ultra ihan nurkan takana?

Marjutan sulla on kiva blogi.
 
Viimeksi muokattu:
Helmi-Orvokki ja Hansman onnittelut teille ja tervetuloa mukaan:wave:

Itse kävin tiistaina varhaisultrassa ja viikkoja oli vielä vähemmän, kuin olin ajatellut. Eli ultran mukaan tänään on vasta 8+4. (Kuukautisten mukaan olisi jo 9+6 ja omien laskelmien mukaan 9) Laskettu aika on siis vasta 30.6, mutta eipä sitä tarvitse tuonne muutella. Mutta siis ihanaa, nyt on yksi jännityksen paikka ohitettu, kun ultrassa kaikki kunnossa. Jännitettiin sitä tosi paljon miehen kanssa, että unikaan ei maistunut edellisenä yönä juuri lainkaan... Joulukuussa sitten se varsinainen ultra ja seulat, eli jännäiltävää riittää.
 
Hips!

Onnea Kaneli hyvistä ultrauutisista! Joo, jännäiltävää taitaa olla luvassa moneen otteeseen ;) Mutta jotenkin jännitys on muuttunut mukavammaksi viikkojen ja kuukausien kuluessa - alussa olin lähinnä paniikissa. Ehkä sitä seuraa taas kevättalvellla :D Ja Saralla oli myös hienoja ultra- ja sokeriuutisia, hienoa :)

Kemikaaleista - musta on vähän hassua, että neuvolassa annetaan lista ruoka-aineista, joita pitäisi vältellä erilaisten infektioiden varalta (ja raskasmetallien tietty). Ja Ihan Kaikki kyllä tietävät alkoholin ja tupakan (ja huumeiden) haitallisuudesta. Mutta sitten kemikaalijäämistä ei juuri puhuta mitään! No, tietysti aihe on epämääräisempi ja luotettavia tutkimuksia yhteisvaikutuksista on vaikea tehdä, mutta voisihan siihen jotenkin viitata... No, itsenikin takia pyrin luomuilemaan sekä kosmetiikan että ruoan suhteen - eikä se tietty aina onnistu - mutta vauvalle hankitaan varmasti aika luomujohdannaisia tuotteita. Jos sillä vaikka jonkun allergian välttäisi. Ja siedätystähän kotona on tarjolla runsain mitoin, kun ei olla maailman ahkerimpia siivoajia ja kissat levittelevät karvojaan huolettomasti :LOL:

Keskiviikkona oli sokerirasitus. Eipä ollut kaikista mukavin kokemus. Lisäksi epäilin virtsatientulehdusta, joten piti viedä pissanäyte. Enkä tietenkään tullut hakeneeksi purkkia kotiin, joten sen lisäksi, että piti olla syömättä ja juomatta (aamun vesilasillista lukuunottamatta) 12 tuntia, niin yön jälkeen ei saanut edes käydä vessassa. Ja se mukillinen sokerilientä tyhjään vatsaan ei myöskään ollut elämäni drinkki. Mutta ei nuo sitten kuitenkaan pohjattoman kohtuuttomia rasteja olleet - hengissä ollaan ja tuloksetkin olivat täysin normaalit! Jeejee! Äkkiähän nuo ikävät osuudet ovat ohi ja hyvät uutiset jäävät päällimmäisiksi :)

Jollain myrkyttömällä maalilla pitäisi vauvan huonetta jossain vaiheessa vähän säätää. Olen yleensä meillä ollut maalarimestari, mutta katellaan, mihin ratkaisuun nyt raskauden aikana päädytään...

Oikein hyvää pikkujouluviikonloppua kaikille tulevaisuuden äideille!

-Lallaa ja Pikku-Inkkari 25+2
 
Lallaa. mitä oireita sulla
on ollu kun epäilit virtsatientulehdusta? Mä oon epäillyt sitä myös ja multa otettiin pissanäyte ja hiivakoe, mut molemmat oli puhtaita. Mulla on ollu kirvelyä pissatessa ja vähän paineen tuntua alavatsalla. Mitä sulla on ollu?
 
Moikka,
Kiva jos blogista on tykätty :) tässä vielä osoite
Takapihojen tarinoita

Sekalaista tekstiä liittyen odotukseen, vaatteisiin, kosmetiikkaan, liikuntaan jne.

Täällä edelleen flunssainen olo mutta kai se tästä.

Ihana kuulla kaikkien hyvistä ultrauutisista! Ei itse malttaisi millään odotella seuraavaa käyntiä jouluviikolle mutta niinpä se vaan on jaksettava.. Muutenkin kiva lukea kuulumisia.

Virkeää viikon alkua kaikille!
 
Terkut neuvolalääkäristä! Olin siis normikäynnillä, ensimmäisellä sellaisella. Mukava nuori nainen tsekkaili, että kaikki on kunnossa ja saa vielä ihan hyvillä mielin lentää, kohdunsuu on normaali, vauva on tasan keskikäyrällä, painokaan ei ollut noussut liikaa - voi että! Lähdetään ihan vaan huuhailemaan Lontooseen perjantaina ja tähän asti olen ollut varma, että jotain matkan estävää ilmenee :D ... No eipä ilmennyt. Muutenkin on hyvä ja levännyt olo. Viime viikolla jouduin olemaan kolme päivää kotona nukkumassa, kun uni maistuisi vain keskiyöllä ja aamupäivällä, mutta ei esim aamuyöllä.

Amanda - sellasta kirvelyä ja ennen kaikkea kivistystä alavatsalla pissaamisen yhteydessä. Mutta nekin oireet jotakuinkin hälvenivät, kun kävin antamassa sen näytteen. Neukkutäti veikkasi, että kirvelyt liittyisivät kuivakoihin limakalvoihin ja suositteli perusvoidetta.

Hyvää jouluviikonodotusta marjutan :)

Näin tänään bussipysäkillä iCandyn rattaat - oli tosi kivat. Punavuorenpeikosta niitä saisi...

Tajunnanvirtaterveisin,
Lallaa ja Pikku-Inkkari 25+5
 
Tunsin eilen ennen nukkumaanmenoa selvät liikkeet, hihii.. :D Jos aiemmin on ollut jotain epämääräisiä tuntemuksia, niin nyt kaveri kyllä biletti kunnolla. Ei tullu nukahtamisesta mitään, kun sai ihmetellä sitä menoa.

Katrin&Unelma 18+1
 
Lallaa, onnea hyvistä lääkärikuulumisista! :) Mä mietin, kun mulla olis lentämistä vaativa duunimatka 26+5, et toivottavasti se vielä onnistuu, koska olis ihan tärkee juttu. Mutta pitää varmaan katsoa tilanteen mukaan! Kai tuolloin pitäis olla ihan ok aika vielä lentämiseen?

Mä onnistuin säikyttelemään itseäni kaikilla pelottavilla ajatuksilla. Mulla kun on ollu sitä kirvelyä pissatessa, niin neuvolan terkkari halusi vielä tsekata klamydian. Tuloksia odotellessa ehdin jo googlailla kaikkea ja arvelin, et mahakipuilut ja kirvely johtuu jostain tulehduksesta, jonka klamydia on aiheuttanu ja maha-asukki siellä sinnittelee sen keskellä… Tänään sit menin terkkariin lääkärille, joka nyt ei osannu sanoa mitään. Klamydiakoe oli valmistunu ja oli negatiivinen. Yleislääkäri laittoi lähetteen Kättärille. No, soitin sit neuvolaan päivystysaikaan ja terkkari sanoi, ettei ole mitään hätää ja et lähete oli menny sitä paitsi ihan väärään paikkaan… Terkkari soitti Naistenklinikalle ja sanoivat, et pieni kipuilu ja kirvely ei päivystysasia eikä iso juttu. Terkkari sanoi, että voin soittaa Naistenklinikalle vielä ylihuomenna.

Mulla on siis ollu pientä kipuilua alavatsalla ja kirvelyä pissatessa. Ehdin jo pelästymään, että se on joku tulehdus tai muu ikävä juttu. Mutta voi olla, että on kohdun kasvukipua ja kirvely limakalvojen kuivuutta. Pissa- ja hiivakoe oli siis puhtaita. :)

Katrin, ihanaa että tunsit liikkeet! :) Odotan itse sitä malttamattomana! Vielä en oo tuntenu mitään, vaik oon yrittäny. Onneks on toi doppleri kotona, niin saa kuunnella edes välillä sydänääniä. :) Eilen maha-asukin syke oli taas 145 paikkeilla eli illalla oli vielä ihan vauhti päällä.

Oltiin miehen kans eri paikoissa viikonloppu ja oli tosi hellyttävää, kun hän sit eilen illalla pussaili ja silitteli mahaa. :) Ekan kerran mies kaipasi mun lisäks ilmeisesti maha-asukkia ja huomasin, että se taitaa olla sillekin jo vähän todellisempi. :)

Kivaa viikkoa kaikille!

Amanda ja Sulo-Sointu 17+5
 
Hienoa Katrin, että tunnet liikkeet. Mulla ne ei ole missään vaihessa olleet mitään "perhosensiipiä" eikä kuplintaa vaan ihan semmoista, kun mahassa kiertäis ja olis isoja ilmakuplia. Edelleen ne on enemmän ilmakuplia ja muljahduksia kuin selkeitä potkuja tms.

Dopplerilla kuulen oikeastaan nykyisin vain sitä kauheaa melskaamista ja välillä oman sydämen rytmiä ja hyvin satunnaisesti pikkukaveri suostuu kuultavaksi. Aika kauan sain viimeekskin kuunnella, ennenku lopulta kaveri suostu tuleen oikeeseen kohtaan jumpsuttamaan, lähteäkseen sitten heti pois. Viuhviuhia kuuluu helpommin muttei sitäkään koko aikaa. Eilen kaveri monotti anturia niin, että se oikein hyppäs.

Ja Kanelilla myös iloinen ultrakäynti takana. Onnea!

Ikäviä nuo kutinat ja kirvelyt. Mulla ainakin on iho tuolta alhaaltakin ihan kuiva ja Ceridalin öljyä ajattelin seuraavaksi ostaa. Sitä voi sitten suihkutella koko kropan ympäriämpäri.

Huomenna neuvola ja siellä saan sitten Kela-lippuset ja äitiyspakettia saa hakea ja kaikkea muuta. Roudaan miehen mukaan, että saa kysellä niistä vanhempainvapaakäytännöistä. Lisäks aion kinuta lähetettä fysioon ja valitella häntäluun kipeytymisestä. Jos neuvolasta ei irtoa fysiolähetettä, niin haen sitten työterveydestä.

Lentämään mä aion taas viikolla 26+. Ei se tossa 3 viikkoa sitten tuntunut oikeesti yhtään miltään se lentäminen. Ei edes pitkä lento. Kauhea jano oli koko ajan ja pissalla ravasin ja sitten tietysti häntäluu ei tykännyt, mutta ei niinku mahassa tuntunut mitään. Nyt lento on vain noin 4 tuntia, joten uskon sen sujuvan heittämällä. Jos ne jollain lentokentällä meinaa pistää teidät siihen vartaloskanneriin turvatarkastuksessa, niin siitä pitää kieltäytyä. Muuten se normiläpivalaisulaite ei oo haitaks.

Jee, mies alkaa lämmetä mun nimiehdotukselle!!!! Aluks hän epäili, ettei se ole oikea nimi ollenkaan, mutta väestörekisterikeskuksen nimipalvelu todisti, että jo 1800-luvulla nimi oli olemassa ja käytössä. Ja ekat poitsulin pikkuvaatteetkin tuli ostettua kirpparilta. Yks oikein mainio mustavalkoraidallinen bodykin (arkkitehtiuskottavuutta!).

Mutta noissa oppaissa kehotetaan silittelemään mahaa ja juttelemaan hellästi vauvalle... jotenkin ei multa luonnistu, ainakaan vielä... Itsenäisyyspäivänä pitäisi vauvan alkaa viimeistään jotain kuulla, joten eiköhän me pistetä Finlandia raikamaan kotistereoista ;)

Samirja ja Pikkupallo 21+6
 
Terkkuja ultrasta! Pieni ihana pötkylä potki ja sätki sydän pompottaen! :heart:

Vastasi kokonsa puolesta päiviä 9+3, eli vain päivän vähemmän kuin omien laskujeni mukaan. Niskaturvotusta ei ollut ja muutenkin kaikki oli juuri niin kuin pitää. Hän oli ihana! Itkuhan siinä pääsi, meidän oma pieni täydellinen vauva, vihdoinkin!

Nyt arvon, että joko uskaltaisin kertoa viikonloppuna perheelleni... Silloin olisi jo yhdestoista viikko aluillaan. Koska te kerroitte?

Huomenna vuorossa olisi eka neuvola.

Kanelille ja Sarallemyös onnea hyvistä ultrauutisista!

Katrin, liikkeitä ihanaa! Odottelen tuota kovasti!

Almeja ja minityyppi 9+4
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa. Minäkin näyttäydyn täällä, pomppasin lyhyen visiittini jälkeen tuolta kolmekymppisistä kuumeilijoista =).

Mulla siis plussa 23.11 ja tuli semmosena jymy-yllärinä. Eli lokakuussa lopetin pilsut, ja olin ihan varma että ei mitenkään tässä ekassa kierrossa tärppää kun uskoin että oma keho ei toimi heti. No siinä oli kaikenlaisia tuntemuksia heti tyhjennysvuodon jälkeen joten jotain siellä täytyi tapahtua. Kierto vaan venyi tuonne 40 päivään ja siinä ennemmin oli yksi viikonloppu jolloin oli kauheaa paineentunnetta alavatsalla ja joka siten loppui kun illalla nukkumaan mennessä tuli todella raju alavatsakramppi. Sitten ei ollut oikeastaan mitään. Sitten ne kuukautiset alkoivatkin kp 40 ja siitä joku 4 päivää rupesin yhtäkkiä ajattelemaan kun tulee vaan rusehtavaa vuotoa ja todella niukasti. Sitten älysin tehdä testin ja se olikin positiivinen! Tein sitten vielä digitestin jossa näytti viikkoja 2-3.

Soittelin maanantaina äitiysneuvolaan, ja sieltä antoivat ajan 13. pvä ensimmäiseen ultraan. Antoi puhelimessa alustavan LA:n 16.7 joka tarkentuu sitten aikanaan. Viikkoja oli silloin 7+0.

Mitäs kaikkea siellä ensimmäisellä ultrakäynnillä tehdään kun siinä kuulemma menee aikaa n. 1,5h? =)
 
Onnea RauRau ja terveuloa!

Ihania ultrauutisia, Almeja :) on se vaan tunne kun näkee sen pikkuisen ekaa kertaa.. huh. Itsellä sydän meinasi pakahtua :heart:

Mulla oli toinen neuvolakäynti maanantaina. Kuunneltiin sydänäänet, ja siellähän se muru seilasi ja sydän löi :heart: Lisäksi olin kovin onnellinen kun omaa painoa sieltä ekasta neuvolasta (syyskuun lopussa) oli tullut lisää vain 200gr. Oikein hyvä. Olen nimittäin syönyt ihan luvattoman huonosti ja liikkunut tosi vähän, kun nytkin kolmatta viikkoa nuha ja yskä päällä..

Mutta sitten tsempataan kun tervehdytään :)

Voimia kaikille palleroisille!!

marjutan ja Muru 16+5
 
Voi ihanat, kiitos onnitteluista =) Ihania ultra-uutisia Almeja! Ja tervetuloa taas uusille, onpa mukavaa, että me lisäännytään täällä!

Raurau, onko tuo sun eka ultra np-ultra vai siis ihan varhaisultra vasta? Ei mulla ole kyllä kummassakaan 1,5 h kulunut, np-ultrassa meni vähän kauemmin (noin reilu puolituntia), kun vauvaa tutkittiin joka puolelta ja jouduttiin välillä herättelemään, jotta kääntyi parempaan asentoon. Varhaisultrat on kestäneet vain noin 15 minuuttia; on katsottu, että sikiö on oikeassa paikassa ja mitattu, ultrattu on myös vähän mun munasarjoja ja katsottu sydämenlyöntejä, ei sen kummempaa. En sitten tiedä, jos neuvolalääkärin ultrat kestää pidempään. Mun varhaisultrat tehtiin lapsettomuusklinikalla ja np-ultra erikoislääkärillä Naikkarin äippäpolilla. Varsin nopeaa touhua on ollut, olis sitä Tyyppiä katsellut pidempäänkin :heart: Eka neuvolakäynti oli ilman ultrauksia ja se kesti sen tunnin verran, kun mitattiin paino, verenpaine, sain influenssapiikin ja juteltiin kaikesta mahdollisesta.

Tänne kuuluu ihan hyvää. Viime päivinä on väsyttänyt ihan tautisesti ja nyt pissattaa kamalan usein. Yölläkin pitäisi pissiä, mutta väsymys vie voiton ja aamulla on ihan kupla ottassa, kun ei ole herännyt vessaan. Tuhruvuotoja ei onneksi ole enää näkynyt, vaan alavatsaturvotus on tullut takaisin hetken tauon jälkeen. Illalla on aikasmoisen tukala olo, mutta aamulla turvotus on poissa. Uusi kiva "oire" on aivastelu ilman flunssaa. Ei siis ole flunssainen olo, mutta aivasten monta kertaa päivässä, kummallista.

Tänään kerroin ekalle kaverille tästä raskaudesta. Oma ja miehen perhe on siis tiennyt alusta lähtien, kun tiesivät lapsettomuushoidoistakin, mutta kavereille ei olla kerrottu. Jotenkin tuntui vieläkin vähän pelottavalta puhua raskaudesta; toisaalta ihana kertoa, toisaalta tuntuu hyvältä pitää tää salaisuus, kuitenkin pelottaa, et jos kaikki ei menekään hyvin. No, kaveri onneksi on sitä sorttia, ettei koko maailmalle kailota ja iloinenhan se oli meidän vuoksi.


Mukavaa viikonjatkoa ja toivotaan pian pakkasta ja lunta! Alkaa tää pimeys ja kurakelit masentaa näin joulunalla...

Sara ja Tyyppi 12 +3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Raurau! Ja Almejakin :) Ja Sara on nyt maagisen 12 viikon paremmalla puolella!!!

Raurau olisko niin, että sulla on ton ultran yhteydessä sitten myös eka neuvolakäynti? En muuten ymmärrä kyllä tuota 1,5 tunnin aikaa. Rakenneultrassakin meni vain puol tuntia vaikka otettiin kauheasti mittoja ja tarkistettiin sydän yms. Ja muuten mullakin eka raskausoire oli turhan niukat kuukautiset :)

Neuvolassa käyty ja taas se oli aika semmoinen hassu. Mitään infoa ei anneta, ellen itse kysy. Ojennettiin vain Kelan paperit eikä selitetty mitään. Itse sitten rupesin kyselemään, että milloin pitäisi päättää, kuinka kauan on vapaalla ja kuka on vapaalla. Heti kuulemma... Ja sitten kyselin noista häntäluuvaivoista ja siinä samalla mainitsin, että se tulee öisin kipeeksi, kun nukun selälläni. Ja siihen terkkari sanoi, että "joo, sitä selällään nukkumista ei kyllä muutenkaan suositella raskaana, kun maha painaa verisuonia". Aijaaa!!!! Ja milloinkohan mä olisin sen informaation saanut, jollen olisi häntäluukivusta kysynyt? Mieskin ihmetteli sitä, että miksei siitä oo aiemmin kerrottu.

Miten ahkerasti teidän neukkulantäti merkkaa asioita neuvolakorttiin? Mulla sinne merkitään aina mahdollisimman vähän. Nytkään ei laitettu vauvan sykettä ja liikkeisiinkin vain yksi + vaikka tunsin kuinka vauva jumppas. Ja vaikka rakenneultrassa kai jonnekin koneelle merkittiin vauvan painoarvio, niin mun neuvolakortissa siitä ei ole halaistua sanaa. Eikä kyllä mistään muustaan rakenneultrassa todetusta asiasta. Joku mitta siellä on merkittynä, mutten tiedä mitä se mitta kuvastaa...

Rokotuksestakin mun piti muistuttaa terkkaria! Viime käynnillä sitä pyysin (hän ei sitä ehdottanut) ja silloin hän sanoi, että ei anneta ennen puoliväliä. Nyt se oli jo heittämässä meitä huoneesta ulos ennen kuin ehdin muistuttaa rokotuksesta. Ja taas itse kyselin, että mitä oireita rokotuksesta saattaa tulla.

Verenpaine oli laskenut huomattavasti, mutta se on normaalia. Samoin hemppa oli suorastaan romahtanut ja siihen pitää alkaa ottaa rautaa. Sekin on kuulemma oikein hyvä ja normaali asia. Itseä jännittää, kun mun vatsa on tosi herkkä ja altis menemään löysälle, niin miten mä selviän tosta raudasta. Lapsuudesta on kauheat traumat...

Painoa mä vahdin kuin haukka. Se on semmoinen tapa. Ikinä en oo tyytyväinen painooni, mutten myöskään niin tyytymätön, että jaksaisin asialle tehdä jotain. Pientä karppausta lukuunottamatta. Paino on nyt noussut raskauden alusta vajaa 5kg ja viikkonousu oli nyt ollut n 200g. Heti paniikissa googlasin, että paljonko se sais nousta ja toihan on hyvinkin maltillinen luku, suositusten mukaan pitäisi kai olla vähän isompikin. Hyvä näin! Mutta vaaraa vaanii eli joulu ja joulunjälkeinen Italian matka ja ne PITSAT!

Almeja me kerrottiin vanhemmille np-ultran jälkeen heti.

Huoh, jokohan tää kauhea työstressi vähän helpottais... Ihan hirveää on ollut, mutta deadline oli tänään, joten eiköhän tää tästä tasotu.

Hyvää joulukuuta kaikille vatsakkaille!

Samirja 22+0
 
Heips taas,

Omaa napaa: Maha on kasvanut siihen malliin, että töissä on kerrottava viimeistään reilun viikon päästä olevassa palaverissa - kysymyksiä on jo alkanut tulla. Ja viikkoja tosiaan vasta 15+2. Syke löytyi kotidopplerilla ja on sen jälkeen löytynyt helposti joka ilta. En tiedä, miten tulisin ilman tuota vehjettä toimeen. Repäisykipuja alkanut tuntua muiden oireiden jäädessä taka-alalle. Kuivuuko teillä muilla rintojen iho erityisen paljon - tosi weird. :D

Samirja - tarkoitatko rokotuksella perusinfluenssarokotusta? Mä otin sen työpaikalla jo muutama viikko sitten eli n viikolla 12. Kyseinen terveydenhoitaja tai mikään muukaan taho ei ollut infonnut mua mistään puolen välin "säännöstä". Onko sellainen ohje tosiaan olemassa? Ounou.

RauRau - tarkoitit 1,5 h käynnillä varmaan ensimmäistä neuvolakäyntiä? Siellä nimittäin kyllä kestää sen verran. :) Saat tukun kaikenmaailman materiaalia siitä, mitä pitää muistaa / tietää / välttää ja verikoe- ym. lähetteitä mukaan. Alkushokin jälkeen olet kuin kala vedessä. :D

Lentämisestä - mun työ vaatii lyhyitä lentoja lähes joka toinen viikko, joten niitä tulee eteen vielä useita ja tosiaan ihan mammalomaan saakka. Lisäksi ollaan lähdössä miehen kans Mauritiukselle helmikuussa, jolloin olen jo viikolla 27. Lennot ovat siis piiiiitkät. Mitä pitäis huomioida (paitsi todistus lentoyhtiölle, koska olen takaisin vasta viikolla 28)?

Tuittis & Sissi 15 + 2
 
Tuittis mulla on rintojen iho kuivunut ja antaumuksella raavin niitä illalla...

Ja tarkoitin perusinfluenssaa. Tuolla huhtikuisissa kaikille sitä on tökitty jo pitkin syksyä ja siks ihmettelinkin mun terkkarin mielipidettä puolivälistä... Ja ilmeisesti toi selällään nukkuminenkin muuttuu sitten epämukavaks, kun se ei enää ole hyväksi, joten ihan turhaan se mua silläkin pelotteli.

Lentomatkoilla on hyvä olla tukisukkikset, pelkät polvisukat ei kuulemma riitä. Muuten siinä ei mun mielestä tarvi huomioida mitään. Kandee pyytää jo alkumatkasta useampia tyynyjä, niin saa niillä sitten tuettua selkää ja vaiks aseteltua ne penkille niin, että häntäluulle jäis kuoppa eikä se kipeytyis. Ja tietty juoda sitä vettä hulluna -> rampata pissalla eli käytäväpaikka on pitkällä lennolla hyvä.

Samirja
 
Hei taas,

Ja kiitti Samirja nopeasta vastauksesta. Menen aamulla neuvolaan ja tiedustelen tuota rokotusasiaa sieltä. Ja selällään nukkumisesta oon mäkin lueskellut, ettei oo vaarallinen vauvalle vaan epämukava sulle, joten kyllä sä varmasti huomaat, kun se alkaa olla epämukavaa ja unissaankin käännyt niin päin, kun on sulle hyvä nukkua. :) Kiitos myös vinkistä tukisukkiksista!

Tuittis & Sissi 15+2
 
Kiitos vastauksista! =) Kyllä tosiaan kysymyksessä on siis ensimmäinen neuvolakäynti ja samassa varhaisultra. Mies aikoo tulla mukaan, ja ilmeisesti eivät paljoakaan niillä laitteillaan pysty katsomaan, sen verran että lyökö sillä sydän..

Tänään on iltapäivästä jommotellut mahaa oikein urakalla, piti mennä päiväunosille kun oli niin kamala olo. Ja kurkkuun on välillä noussut sellainen jännä pala, samanlainen joka tulee kun oksettaa. Mutta sillä lailla ei kuitenkaan ole ollut öklö olo. Saapa vain nähdä alkaako se öklötys tässä jossain vaiheessa. Nyt vaan pelottaa, että onko tämä "oikea" vai tuulimunaraskaus.

Luin jostain joku kerta, että ovistesteillä saa plussan kun on raskaana, joten eilen sitä sitten piti kokeilla. Tuli monta kertaa vahvempi testiviiva kun mitä itse kontrolliviiva että kyllä se paikkansa ihan piti :D.

Isäntä on sitten kertonut jo ties kenelle tästä, vaikka kielsin että ei kerrota ku ihan läheisille vain kun ei koskaan tiedä miten tämän kanssa käy. Piru noita miehiä =P.
 
Neuvolan terkkari olikin sitten laittanu mulle lähetteen Naikkarille niiden vatsakipujen takia ja eilen tuli pyörähdettyä siellä - onneksi kuulemassa hyviä uutisia. :) Mulla on ollu parin viikon ajan sellasta kipuilua alavatsalla -välilä jopa heräsin siihen öisin ja tietty säikähdin. Eilen tuli soitto Naikkarilta, et nyt olis lääkäriaika. Kävin sit siellä eilen ja kaikki oli hyvin! :) Maha-asukki ja kaikki muukin vaikutti hyvältä. Lääkäri arveli, et se voi olla suolistoperäistä kipua, tai sitten liittyy mun arpiin, jotka jäi kohdun ulkoisen raskauden leikkauksesta. Ne siellä kai venyy ja paukkuu. Mainitsi lääkäri senkin mahdollisuuden, et olis supistuksia. En sit tiedä onko hyvä, jos niitä on näin varhain… No, ei kai auta muu kuin yrittää ottaa iisisti ja välttää suurempia rasituksia.

Oli kiva nähdä maha-asukki, vaikka ultrassa näkyykin hassusti vain aina osa kerrallaan. :) Outo juttu oli se, että lääkärin mielestä koko oli viikkoja isompi eli reisiluu ja pää vastasi jotain 18+6 viikkoja. Mutta mä kun kävin hoidoissa ja ultrassa ennen ovulaatiota, toi ei oikein voi olla mahdollista! Viikkoja piti olla eilen vasta 18+1. No, ens viikolla on 4D rakenneultra Felicitaksessa - jännä kuulla, mikä sieltä tulee arvioksi. :)

Samirja, mäkin oon alkanu vaanimaan painoa. :) Oon ollu aina normipainoinen tai hoikka, mut nyt on tainnu tulla vähän liikaa painoa - veikkaisin jotain 6 kg luokkaa. Aluks tuli hulluna, kun oli koko ajan nälkä! Mut nyt oon yrittäny rajoittaa syömistä. Ongelma on vaan se, et ennen raskautta liikuin kovempaa ja enemmän ja kyllähän sekin jotain vaikuttaa… Mutta sullahan on ihan ok painonnousu viikkoihin nähden! :)

Mä en ole ottanu influenssarokotetta ollenkaan. Ootteko kaikki muut ottanu? Mä päätin etten ota. En edes osaa sanoa tarkkaa syytä miksi en. Toivotaan, etten kadu sitä myöhemmin. :)

Amanda ja Sulo-Sointu 18+2
 

Yhteistyössä