** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **

Riesa, tunsin liikkeet vasta rv20+. En muista tarkasti, mutta sitä ennen en tuntenu mitään. Nyt parissa viikossa on iso muutos tapahtunu. Joskin vieläkin liikkeet tuntuu vain silloin tällöin. Mut kai se maha-asukki välillä nukkuu ja välillä liikkuu vauhdikkaammin. Kun ei oo aiempaa kokemuksta, ei oikein osaa sanoa, miten usein liikkeet vois/"pitäis" tuntua. Miten usein teillä muilla tuntuu? Ja onko vuorokauden ajalla merkitystä? Entä sillä liikutteko itse? Mä huomaan ne istuessa ja maatessa ja saattaa kovasti tuntua jyskettä ja sit taas olla pitkään hiljaa. Sit voi tulla muutama isku ja taas hiljaista. Ei siis mitään logiikkaa. :)
 
Riesa - mä tunsin ekat potkut varmasti jouluaattona eli 18+3. Tänään niitä on tuntunut useaan otteeseen ja paljon. Miten tuntemukset voivatkaan muuttua totaalisesta "ei mitään" täydelliseen "tuleeko se mahasta läpi" alle viikossa? :D Eli ei hätää, ehdit kyllä mukaa tähän ihmeellisyyteen vielä paremmin kuin hyvin ja tuskastumiseen saakka (olettaisin loppuraskaudessa). :)
 
Heippa ja tervetuloa uudet! Cilia - eiköhän tänne saa kirjoittaa, vaikka ei olisi mistään erityisen huolissaan :)

Ja onnea kaikille iloisia ultrauutisia saaneille! Tuittis, olen ymmärtänyt että noilla viikoilla on jo helposti heittoja mitoissa raskauden kestoon nähden. Nehän ei edes muuta enää laskettua aikaa rakenneultran perusteella. Niinkuin joku sanoikin, suhdeluvut kertonevat enemmän, mutta en usko että kannattaa olla huolissaan asioista, joista mittauksia tekevät ammattilaiset eivät tunnu olevan huolissaa. Joopa joo - helpommin sanottu kuin tehty - meillä juuri ennen joulua olleella neuvolakäynnillä täti ei saanut kohdun mittaa juurikaan kasvaneeksi kolmessa viikossa. Arvatkaa pohdinko pitkin joulua, että onko meidän pikkuinen lopettanut kasvunsa jne... kunnes tajusin kokeilla mitata itse, ja sain kyllä mielestäni ihan selkeää kasvua aikaiseksi. Olin jotenkin liian pystyssä asennossa neuvolassa ja vaikka tättärä pyysi laskeutumaan, en ehkä sitten tullut tarpeeksi alas. Tai jotain. Tai sitten jotain on pielessä. Puuh. No, seuraavaan neuvolakertaan ei ole kauhean pitkää aikaa... ja kohtahan siellä saakin sitten ravata melkein joka viikko!

Kyselin muuten lapsiveden määrän arvioinnista, kun Amanda oli siitä huolissaan. Vastaus oli jotain tällaista, että neuvolahlökunta arvioi veden määrää ihan näppituntumalta ja kokemuksen perusteella (eli sitä voi olla turha itse yrittää hahmottaa kai?). Jos vettä on liian vähän, vauva tuntuu olevan tosi irrallinen ja erottuu selväsi, eikä ympärillä ole pehmikettä. Jos vettä taas on liikaa, on vauvan asentoa vaikea selvittää ja kohdun koko on selvästi verrokkimittoja suurempi - mutta vauvan asennon arviointi siis onnistuu tietysti vasta sitten, kun viikkoja on tarpeeksi. Mulle on ollut koko ajan vähän epäselvää, miten tää tunnustelujuttu menee, kun on pikkuisen pehmikettä(=läskiä) tuossa vatsan päällä (tai vähitellen sivuilla :p). Joka keralla on kuitenkin lapsiveden määräksi todettu "normaali", myös ultrassa. Ja jos neuvolassa havaittaisiin poikkeamaan, niin lähettäisivät ultrattavaksi, kun ei se tunnustelu ole niin varmaa.

Harjoitussupistukset pari kertaa päivässä on kai ihan normaaleja viimeistään 20+ viikoilla. Niitä ei vain saisi manata millään ylimääräisillä hötkyilyillä. Mulla kyllä tulee helpostikin pientä supistelua ihan vaikka eteenpäin taivutuksista. Kohta pitää kehittää joku uusi tapa laittaa kengät jalkaan...

Onko sulla Amanda joulunajan töistä kotoilu auttanut tilannetta? Musta tuntuu, että kun saa rauhassa puuhailla sitä tahtia, kun jaksaa ja ehtii, niin on PALJON PAREMPI olo. Neuvolatäti sanoi tuossa pariinkin otteeseen, että heti jos tuntuu liian rasittavalta töissä oleminen, hän kirjoittaa sairaslomaa. Viikko tulee kuulemma puhelimitse, mutta jos loppuajaksi tarttee taukoa, niin pitää käydä lääkärillä. Mulla on siis nyt välipäivät muuten vaan lomaa, mutta saapa nähdä, kauanko vielä viihdyn töissä.

Liikkeistä - mä kanssa vertailin 20- viikoilla, kun niin moni jo raportoi vaikka minkälaisista jumppatuokioista kuukausipinossa, että meillä on varmasti jotain vikaa, kun mitään oikeeta ei tunnu. Kun on istukka edessä ylhäällä ja vauva ilmeisesti jo raivotarjonnassa, niin liikkeet eivät tunnu vieläkään kovin kauheasti. Tietyissä asennoissa enemmän ja välillä Inkkari intoutuu, mutta ei koskaan kovin pitkiin sessioihin. Tähänkin neuvolatäti totesi, että jos istukka on edessä, niin monet (ei kaikki) äidit raportoivat "vähemmän häiritseviä" liikkeitä. Ja osa selittyy myös temperamenttieroilla.

Pakko vielä hehkuttaa äitiysjoogaa - olin ihan koomassa alkuillasta, mutta vääntäydyin kuitenkin paikalle ja oli ihan supermukavaa! Mahtavaa, kun saa yläselkää ja rintalastaa vähän auki kanssa. Ja takareidet on menny ihan jumekseen, joten sinnekin suuntaan venyttely kyllä auttaa. Lisäksi tykkään siitä, kun joku muistuttaa säännöllisin väliajoin edes sen 1,5 tunnin ajan pitämään ajatukset NYKYhetkessä... koska ajatuksenkarkailua ilmenee :D

Ja sitten vielä huima havainto: kahden kuukauden päästä Inkkari syntyisi täysiaikaisena! EI VOI OLLA TOTTA! Uusi kymmen siis alkoi tänään ja kohta alkaa jännittämään. Niin ja birdcherry, mulla ainakin vointi on parantunut sitä mukaa, kun viikkoja on tullut lisää - siis edelleen. Välillä yöunet on vähän turhan katkonaiset, mutta muuten on tosi hyvä vire. Näin siis vielä harhaisesti kolmannen kolmanneksen puolella :)

Loistavaa vointia mammat!
- Lallaa ja Pikku-Inkkari 30+0
 
Lallaa, lepäily on tosiaan tehny hyvää! Nyt kun on töissä muutenkin ollu iisimpä (ja oon ottanu rennommin) ja oon myös vähentäny liikuntaa, vatsakivut ja kovettumiset on hävinny. No, nyt on kyllä super turvonnut (=lihava) olo, kun oon liikkunu niin vähän ja syöny sitäkin enemmän. :) Maanantaina olis neuvola - saa nähdä mitä näkyy vaa'alla...

Missä Lallaa käytkään mammajoogassa? Onko siellä kaikki tosi pitkällä raskaudessa vai voiskohan mammajoogaan mennä jo näillä viikoilla. Se tuntuis itselle oikealta paikalta. Ja tekis todella hyvää!
 
Cilia, tervetuloa!

Liikkeistä; mä tunsin ekan hipaisun itsenäisyyspäivänä eli viikkoja taisi olla reilu 17. Mutta sellaista kunnollista alkoi tuntua vasta myöhemmin, viikkojen 18 ja 19 paikkeilla. Nyt tuntuu jo päivittäin kunnollista möyrintää, ihanaa :heart:

Lallaa, tsemppaavaa kuulla että tykkäsit äitiysjoogasta! Mulla alkaa kans se heti vuodenvaihteen jälkeen. Toivottavasti sopii myös minulle ja saisin vähän energiaa plus joustavuutta tähän kroppaan, kun tuntuu jo nyt että massu vääntää selkää notkolle eikä enää oikein taivu vaikkapa laittamaan sukkia.. vaikka massu ei vielä ole edes kovin iso!

Amanda, mukava kuulla että sun vointi on myös parantunut. Mulla oli tullut nyt lähes 1kg/vko painoa lisää joulun jälkeen, joten mun olo on TODELLA paksu ja turpea, mutta en anna sen häiritä! Nimittäin ..

Kävin tänään rakenneultrassa, ja Murulla oli kaikki hyvin!! Se on niin ihana ja liikuttava uutinen, että ei ole mitään väliä vaikka äiti olisi tällävälin muuttunut norsuksi. Saatiin tietää myös arvio sukupuolesta.. hih ;)

Ihanaista ja rentouttavaa vuodenvaihdetta ja jännitystä uuteen vuoteen!!

marjutan ja Muru 20+6
 
  • Tykkää
Reactions: Samirja
Hienoja uutisia ultrasta marjutan, onneksi olkoon :)! Ja mahtavuutta, että rentoilu auttaa Amanda :)

Oon kuullut monenlaisia mielipiteitä äippäjoogasta - joillekin se on ihan liian hidastempoista ja toiset taas tykkää kovasti. Käyn Amanda Shantissa, kun pääsen sinne helposti. Siellä on useampikin ohjaaja ja he vetävät melko erilaisia settejä. Keskiviikkoisin ja lauantaisin on työssäkäyville sopiviin aikoihin puuhailua (mutta haaveilen jo viikolla päivällä jumppailusta :D )... Seuraava mahdollinen tunti taitaa olla ensi viikon ke.

Käytiin tänään pitkästä aikaa uimassa, joulun alla flunssa torppasi hyvät aikeet. Uinti on mulle kyllä toinen erinomaisesti sopiva laji joogan lisäksi! Ja olisi syytä jaksaa käydä, kun mähän lähentelen jo en vain norsun vaan ihkaoikean sotanorsun mittoja. Tai mammutin. No, niin kauan, kun pikkuinen potkiskelee ja tuntuu voivan hyvin, niin menen marjutanin fiiliksillä, että onpahan ainakin turvatyynyä vauvan ympärillä :D

Valoa ja iloa talvi-iltaan!
-Lallaa & P-I
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei oikeesti pysy mikään päässä järin pitkään - eli piti vielä tuosta Shantista raportoida Amanda, että menin sinne itse juurikin heti rakenneultran jälkeen. Siellä hengailee vaihtelevankokoisia mahoja. Eri paikkojen suositukset vaihtelevat joko niin, että ekalla kolmanneksella ei kannata aloittaa tai sitten että voi aloittaa milloin vain. Tuolla käydään jonkin verran joka kerralla erilaisia synnytyksessä auttavia rentoutuksia tai vaikka äänenkäyttöä ja aina tavalla tai toisella hengitystä - ja ne on sen tyyppisiä harjoituksia, että jos niitä haluaa lihasmuistiin, niin on parempi aloittaa aikasemmin kuin just ennen synnytystä... Eli siinä mielessä aikasempi on parempi kuin myöhempi, ja tosiaan ei siellä tartte olla viimesillään. Nyt vuoden vaihteessa alkaa varmaan myös sellasia enemmän kurssimuotoisia systeemejä. Shantissa ei tarvitse sitoutua mihinkään tiettyyn aikatauluun, vaan voi joko maksaa yksittäisiä kertoja tai ostaa 10 kerran kortin, eikä mitään ennakkoilmoittautumisia tarvita. Kurssimuotoiset versiot on varmaan tavoitteellisempia ja voi siinä mielessä olla ihan kiinnostavia vaihtiksia (mulle ei vaan osunut mitään sopivaa). Ai että miten sekava selostus :D
 
Juups. Täällähän on kirjoteltu vaikka miten.. Mulla on hieman matkaa tuohon että liikkeet tuntee mutta näkyy ne jo ultrassa kun tänään käytiin. Tyypillä oli iso pää, pallokädet ja sätkytteli kovasti. Sydänäänet oli vahvat. Seuraavaksi np-ultra parin viikon sisään.

Kaikille mukavaa vuodenvaihdetta ja tietysti uutta vuotta.

RauRau ja Pallokäsi 9+3
 
  • Tykkää
Reactions: Samirja ja marjutan
Oikeesti lyhyt pikapäivitys: kiihdyimme nollahankkimattomuudesta ja päättämättömyydestä sataan... Eli nyt on vaunut! Anoppi vinkkas Lastenturvan alennusmyynnistä ja kun oli sattumoisin auto lainassa, niin matkustettiin Vantaalle :D
... Oltiin pitempään kateltu Bugaboon Cameleoneja, mutta jotenkin ne ei sitten natsanneet. Sen sijaan melkein tuiki tuntemattomat Mutsy Sliderit oli ihan suorilta meidän omat, mustat ja räikeän vihreät ja näpsäkän oloiset ja silti jämäkät. Voi olla, ettei vanhimpiin sporiin mahdu, mutta menkööt. Todettiin kylmästi, että tunteella näitä ratkaisuja taidetaan kuitenkin tehdä ;)

Räiskyvää uutta vuotta! <3 Lallaa+P-I
 
heipsan! täs ois uus jäsen tähän ketjuun.. jos kaikki menee hyvin, saan mitä parhaimman 30v-synttärilahjan, esikoisen LA ois 21.6.2012, omat kolmekymppiset 4.7. :D jos nyt ei ihmeen kaupalla löydetä asuntoa kotikonnuilta, niin synnytys ois KOKS:ssa, yritetään kyllä etsiä kotia pohjois-karjalan suunnalta.. tänään viikkoja 15+3.. välillä on olo kuin ei olisi raskaana laisinkaan, kun alkuraskauden oireet on hävinneet eikä maha ole vielä iso.. erittäin toivottu on tämä lapsi, ja meni pitkään ennen kuin tajusin koko asian, ex-miehen kanssa yritettiin melkein vuosi tuloksetta ja nykyisen aviomieheni kanssa onnistui melkein heti :D olin jo melkein varma etten pysty saamaan lapsia.. mutta asiat näköjään tapahtuu jos niiden on tarkoitus tapahtua :)
 
Pööppis
Hei vaan uusille ja hyvää alkanutta vuotta kaikille <3 Tänä vuonna saadaan omat kääröt :heart:


Samirja, teetkö ihan uuden pinon vaihtuneen vuoden kunniaksi?


Mites on uuden vuoden juhlinta sujunut mahakkailla?
 
Heips,

Täällä odotellaan rakenneultraa 4.1 jännityksellä. Maha on kovin kireä ja kaikenmaailman jomotukset ja kiristykset ja juilimiset vaivaa. Taitanee olla kasvukipuja - vatsa nimittäin kasvaa melkein silmissä. :D

Sissin potkut tuntuvat jo lähes päivittäin, mutta sydänääniä ei meinaa enää saada kiinni, kun tyyppi karkaa heti dopplerin alta murjottuaan ensin ko. vempainta hetken :LOL:

Ootteko muuten menossa / käyneet 4 D - ultrassa? Itse mietin, että jos rakenneultrassa ei uskalleta luvata sukupuolta, niin kävisin hakemassa varmistusta. Lienee aika kallista? Onko ihan turvallista? Kannattaako?

Tuittis & Sissi 19 + 5
 
Moikka myymeli82, meillä on sama LA! :wave:

Ja hyvää alkanutta vuotta kaikille! Juhlinta sujui meillä melko riehakkaasti tuttujen kotibileissä. Humalaisten ihmisten sietäminen itse selvistellessä sujuu jo melko rutiinilla :D sen verran muita aiemmin kuitenkin väsähdin, että tinat jäi multa valamatta. Mutta ehkä sen voi arvata ilman tinaakin, mitä tänä vuonna on edessä :)

birdcherry 15+3
 
  • Tykkää
Reactions: myymeli82

Yhteistyössä