Heippa :wave:
Tuittis, suppareista: mulla ekat harjoitukset alkoivat jossain viikoilla 17. ehkä. Ne liittyvät selvästi stressaavien päivien iltoihin ja liiallisiin liikuntasuorituksiin (esim. ylämäkeen kävely, tosi rankkaa :ashamed
. Rauhoittuminen auttaa, mutta jos on vaikka töissä ahdistusta, niin mitenpä siinä rauhoittuu. Tosin - mulla on varmaan oksitosiinipitoisuudet kasvussa, kun mikään ulkopuolinen ei tunnu enää stressaavan
. Ihan mahtavaa, kun töissä voi olla hässäkkää ja jotenkin tuntuu, että olen höseltämisestä ulkopuolinen. Enhän mä enää tässä ehdi osallistumaan, enhän
(sijaisetkin on hankittu jo). Mutta kyllä mun mielestä monessakin yhteydessä on sekä todettu, että harjoitussupistukset on normaaleja, mutta että niitä ei kannata manata millään ninjailuilla. Keho vaan vinkkaa, että tarttis hidastaa ja kyllä kai ne prioriteetit nyt menevät niin, että maha ensin ja muut asiat sitten. Jotenkin tuntuu myös, että just nyt ois hyvä aika olla vähän itsekäskin - se on sellasta luksusta, joka loppuu parin kuukauden päästä hyvin pitkäksi aikaa...
marjutan, Amanda, mulla kyllä kesti kunnon liikkeiden kanssa yli vko 20. Ja Pikku-Inkkari ei taida olla kauheen vilkas: ihan napakoitakin potkuja tuntuu, mutta ei mitään maratoneja. Joissain oppaissa ja muissa väitetään, että tässä vaiheessa voisi jo hahmottaa, miten päin vauva makoilee ja että häneen saisi kontaktin silittelemällä jne.
Pööppishän kertoi jo kauan sitten tuntevansa, miten päin pikkuinen porhaltaa. Mä olen onnistunut kehittämään tästä viimeaikaisen melkein ainoan huolen: en kyllä hahmota, miten päin Inkkari on enkä välttämättä saa häntä vastaamaan kauheasti mihinkään eleeseen (paitsi silloin kyllä yleensä monotellaan, jos erehtyy nojaamaan vaikka keittiötasoon mahalla). Liikehdintää tuntuu harvakseltaan, kun istuu pitkään ja lisäksi erityisesti vasemmalla kyljellä maatessa. En tiedä, kuinka kauan voi vedota siihen, että istukka on edessä - sitten kun potkuja tuntuu, niin ne on varsin selkeitä... Mutta joo niin
Amanda, mähän ehdin jo iloita siitä, että mikään ei huolestuta ja nyt sitten huolehdin tästä hiljaiselosta. Että mitä jos vauvalla on jotain huonosti? Plaah, pitäisi olla vaan onnellinen, kun olo on kohtuullisen mukava.
Mahan kasvusta, mulla kävi niin, että noin viikot 10-19 oli leviämisaikaa ja pelkäsin jo, etten mahdu mihinkään vaatteisiin pian. Alku oli erityisen turhauttavaa, kun näytti vain lihavalta eikä raskaana olevalta. Sitten pallo ilmaantui tuohon eteen ja nyt vaikka kohtu ja vauva jatkavat kasvuaan, tavallinen talvitakki mahtuu edelleen ihan hyvin. Saas nähdä sitten joulun jälkeen. Pikku-Inkkarin massakausi on alkanut, ja nyt painoa pitäisi tulla >25g/päivä...
Ai niin, äitiyspakkaus odottelee postissa
Ostin Malla Rautaparran Raskaus, synnytys, äitiys -kirjan, joka on mukavaa luettavaa (lähinnä siis joogaperäistä kehonhuoltoa äidiksitulemisen eri vaiheisiin).
Pööppis, me saatiin Liberon kirja ekalla kerralla neuvolasta (siis se, jossa on osa sivuista niitattu yhteen?). Munkin mielestä se oli muuten kivempi kuin Vau.fi (joka on suoraan sanottuna holhoava ja superällö, en arvosta myöskään niitä runoja
), mutta Liberossa on tainnut unohtua käännöksen oikoluku...
Onnea
Katrinille :flower: opiskeluponnisteluista! Ja heh, rakenneultrapaljastuksia odotellessa
Täällä onkin monella rakenteiden tarkastelu ihan pian edessä! Komppaan
Samirjaa, siitä se ajan vähyys sitten alkaa! Totta tosiaan, mulla on työpäiviä melkoisen vähän jäljellä (ja se ei nyt suoraan sanottuna kauheesti haittaa
) mutta meillä on aika monta pesänrakennusolkea vielä hankkimatta.
Ja niin, jos kaikki menee hyvin, niin kohta meillä on VAUVA täällä! En pysty uskomaan! Suunnittelin miehelle joululahjaksi ensi vuoden joka kvartaalille jonkun aineettoman asian, joista eka tehdään kahdestaan, mutta toisesta eteenpäin pitää miettiä, onko vauva mukana tai miten hoito järjestetään. Ehkä tokalle vuosineljännekselle voisi antaa yhden hengen hotelliyön jossain kivassa hotellissa? Niinkuin että lahjaksi yhden yön varmat unet?
Näitä miettiessä viikot sanoo taas poks ja kohta on kolmekymppiä täynnä, squeek!
Lallaa ja Pikku-Inkkari 28+0