Heipparallaa
Koitan saada jotakin tekstiä aikaan.. Poika siis tosiaan tuli, ja mitoilla 55cm/3765g. Hyvä siis kun annettiin kasvaa sinne 43 viikonkin yli, tais saada viimesen viiden päivän aikana sen reilun kilon lisää
No, niin tai näin niin pääasia että kaikki oli/on pojalla hyvin.
Itse synnytys meni hyvin, paljon paremmin kun uskalsin toivoa. Supistukset alkoi säännöllisesti jo aamupäivällä, mutta ei olleet ensin kipeitä ollenkaan..pesin siinä pari puudelia ja trimmasinkin toisen, kunnes klo 15 aikaan iltapäivällä alkoi supistukset jo tuntumaan. Klo 19 soitin synnytyspäivystykseen ja sanoin että nää on nyt ihan säännöllisiä ja tulee noin 5-7 minuutin välein, ja kestää noin 30-40 sekuntia..sieltäpä sitten sanottiin että oottele nyt että ne kestää minuutin verran, ja jatkuuko ne edelleen säännöllisenä. Kesto ei pidentyny, mutta supistukset jatku ja kun ne tuli 2,5-3 minuutin välein niin aattelin et kyllä se on ny mentävä. Olinkin siinä ekassa tarkastuksessa 3cm auki jo.. Kävelin siellä reilun tunnin rappusia, ja menin uudelleen käyrille sekä sain Oxanest-piikin jonka jälkeen koitin lepäillä. Meni noin tunti kun en enää sietänyt kipua ja pääsin saliin, jossa sain epiduraalin. Voin kertoo et se anestesialääkärin odotus oli elämäni pisin 20 minuuttinen, ja ilokaasumaski oli todellakin se äänenvaimennin
Epiduraalin myötä alkoi elämä helpottaa, ja mä en olis kyllä selvinnyt ilman sitä..sitä saatiinkin sit lisätä aina sen 1,5h välein. Ponnistusvaiheen kipuja se ei vieny pois, mutta onneks se vaihe ei kestäny kauaa.. 18 minuuttia se vei, ja maailmassa oli uusi ihminen. Kätilö sanoi siinä jälkeenpäin kun käytiin tapahtumia läpi että toisilla ensisynnyttäjillä se kestää jopa 1,5 tuntia mutta mä hoksasin hyvin mitä piti tehdä ja mihin suuntaan ponnistaa. Tunsin itteni hiukan ylpeeks
Tikkejä sain muutaman, ja samana päivänä pystyin jo istumaan.. Odotusaikaa en haluais kokee uudestaan mutta synnyttämään voisin mennä vaikka huomenna uusiks, vaikka sitä niin hirveesti pelkäsinkin.
Vauvan kanssa on ollu toistaseks helppoa..Ei tuo ala suoraa edes itkemään, vaan ääntelee ensin muuten. Ei siinä sitten hirveitä aikoja ole toimia ennen kun itku alkaa, mutta melko vähillä itkuilla on menty. Öisin klo 20-08 välissä herätään 2-3 kertaa, riippuen annanko ekalla syötöllä lisämaitoa pullosta..ei oikein oma maito meinaa riittää vaikka koitan kuinka tiheästi imettää. Onneks on pullot ja vastikkeet keksitty.
Muutama asia on jonka olisin toivonu et joku kertoo mulle..
1. Kannattaa poistaa/leikata lyhyeks ihan jokaikinen karva tuolta alaosastosta..olis ollu hiukan helpompaa jälkivuodon kanssa.
2. Rinnanpäät tulee ihan hiukan kipeiks..(tai saattaa tulla, en tiedä tuleeks kaikilla)
3. Kannattaa hommata kunnon dödö
4. kannattaa tankata nestettä ennen synnytystä, ja syödä ennen kun lähtee sairaalaan
Oli niitä muitakin, mutta en nyt muista kaikkia..jatkan taas joskus hamassa tulevaisuudessa jos muistan