** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.10 **

Kiitos lallaa, kun kerroit noista kestovaipoista. Olen kovasti yrittänyt etukäteen hankkia tietoa niistä, mutta tietoa on yksinkertaisesti aivan liikaa tarjolla eri vaippamahdollisuuksista puhumattakaan. Ei jotenkin käynyt edes mielessä, että ensin voi rauhassa tutustua vauvaan kertakäyttövaippojen kanssa. Ajattelin, että heti pitää olla monen vaipan varustus kestoja valmiina. Kuitenkin tuo kestovaippailu kiinnostaisi kovasti.

Täällä poksutaan tänään 13+0 ja kärsitään jo toisesta flunssasta raskauden aikana. Ilmeisesti vastustuskyky on edelleen huono, kun en yleensä flunssia sairastele. Veriseulan tuloksia joutuu vielä muutaman päivän odotella ja nyt alkaa hieman jo jännittää. Toisaalta ollaan päätetty jo etukäteen, että istukka-/lapsivesinäytteeseen mennään, jos veriseula hälyttää. Täällä on niin ikävästi, että normaalista tuloksesta ei ilmoiteta mitään. Vain riskirajan ylittymisestä soitetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lallaa, iso kiitos kestovaippainfosta! :) Oon vähän keräillyt tietoa, mutta netti on sitä tosiaan tupaten täynnä, joten menee lähinnä pää pyörälle... Yksi kaverini on kestoillut nyt puolivuotiaan lapsensa kanssa ja häneltä oon saanu neuvola. Onneks neuvot on saman suuntaisia kuin sun! :) Mut huh, että noi uudet kestot on kalliita... Siks mäkin koitan metsästää käytettyjä! Huomasin myös ton Malmin kirpparin ja jos vaan kynnelle kykenen, ajattelin käväistä siellä! :) Mistä sä ostit sun käytetyt vaipat?

Vaikka h-hetki lähenee, en oikein silti osaa vielä ajatella ristiäisiä (kuin ihan vähän :) ). Jotenkin haluu mennä askel kerrallaan ja syntymä on nyt lähinnä mielessä. Sitä on vaan ajatukset siinä, et tulispa vauva terveenä ja hyvinvoivana maailmaan ja kaikki menis alussa hyvin. Sitä pidemmälle ei osaa ajatella.

Leppoisia ja hyvävointisia odotuspäiviä kaikille! :)
 
Tervehdys!

myymeli82, teillä taitaa olla tulossa temperamenttinen muksu kun tykkää suomireggaesta ja etelän rytmeistä =)

tiNpPa noissa kudotuissa liinoissa tuntuisi olevan paljon enemmän eri tapoja kantaa muksua. Ja ilmeisesti ne toimii pidemmälle kuin trikooliinat? Itse ostin MamEcon liinan, trikoota siis, se on nyt tuolla valmiina odottamassa. Olen sitä ihmistyyppiä että uudet asiat kannattaa ottaa käyttöön heti alusta alkaen, muuten ne aina vaan jää ja jää… että pitää lietsoa itsensä sitten heti kokeilemaan liinailua. Olisin varmaan onnesta soikeana jos imettäminen onnistuisi liinaillessa.

Ja siitä päästäänkin kestovaippoihin, kiva että täällä on tullut keskustelua aiheesta ja korvat höröllä tai siis ehkä enemmänkin silmät tapilla luen lallaan kokemuksia vaipoista. Minullekin eräs tuttu suositteli että vastasyntyneen kanssa on hyvä ratkaisu harsot ja vaippakuori. Aloitin tosiaan raskausviikon 20 jälkeen ostamaan noita käytettyjä kestoja pikkuhiljaa, ja se olikin ihan mukavaa hommaa, aika kului niitä metsästäessä ja näki vähän uusia ihmisiä. Nyt on kaapissa odottamassa varmaan 30 eri tyyppistä kestoa. Sisä- ja ulkovaippaa, aio-vaippoja, taskuvaippoja, harsoja... ja kaikenlaisia eri kokoja ja värejä. Yllättävän halvaksi nämä on tulleet kun ostin isoja eriä sellaisilta joilla kuopus kasvanut ohi vaippaiästä ja luopuvat kerralla koko vaippavarastosta. Ja ymmärtääkseni kestovaipat vain paranevat käytön myötä, eli imukyky ei ainakaan vähene. Reilusti alle sata euroa näihin on rahaa mennyt. Ainoa mitä uupuu on juuri ne villahousut, kun olen aina ollut villavaatteiden huollon kanssa ihan onneton. Mutta kun asiaa ajattelee niin saattaisihan ne toimia ihan hyvin! Mutta tosiaan nyt *klik* poikki tämä aihe, muuten menee hörhöilyksi.

Hauskaa uutta viikkoa kaikille!

GK30 ja mönki 35+3

Ja Tuittis, ihan mukavaa tämä äitiyslomalla olo eikö? =)
 
joku-raja me poksuillaankin sun kanssa ihan peräjälkeen päivän erolla. Mulla tänään menee jo 13+0 rikki. On tää aikamoista. Tuntuu aika menevän kyllä aika nopiaan. Juuri vasta totesin olevani raskaana ja nyt ollaan jo näin pitkällä. Epävarmuuden tunteita on mukaan mahtunut tosi paljon ja vasta viime viikon ultran jälkeen oikeestaan oon uskaltanut luottaa, että raskaana ollaan. Mietinkin sillon torstaina, että mitenköhän pitkään mulla kestää tää luotto. Tänään oon käynyt lääkärissä, mulla on ääni kokonaan pois ja poskionteloissakin vähän tulehdusta. Ja tänäänhän sitä sitten jo alkoi miettiä, että onkohan kaikki JJ:lla hyvin. Että näin hyvä luotto. Harkitsin jo sitä doppleriakin, mutta koitan nyt kuitenkin vielä luottaa ja hankkia itsevarmuutta ilman sitä. :)

Mukavaa lallaa että avasit tätä kestoilua ajatusta. Kovasti se minuakin kiehtoo! Ei siis minua ainakaan haittaa ollenkaan, että aiheesta täällä keskustellaan. Pitäisikin perehtyä paremmin ko. aiheeseen. Mitään siitä en juuri tiedä, mutta vaippavuori kaatopaikalla kyllä ei kuulosta kovin hyvältä. En yhtään kyllä tiedä, mitä mies mahtaa asiasta tuumata! Hän ei ehkä ole kaikessa ihan yhtä ekohenkinen kuin minä olisin. Taidamme siis kulkea kultaista keskitietä tässäkin asiassa.

Ronjaliina ja JJ 13+0
 
Kiva kuulla noista kestovaipoista, vaikka onkin vähän vielä kaukainen ajatus. Oon kuitenkin itse ajatellut myös niitä käyttää, kun aika tulee :)

ON: täällä on alkanu järkyttävät pahoinvoinnit. Aamusta iltaan. Oon heränny jo kolmena yönä n. 03-05 kun on niin karsee olo. Sit vaan istuskelen sängyn laidalla ja juon vettä ja arvon pitäiskö mennää laattaamaan vai ei. Vähäks aikaa aina helpottaa, mutta paha olo aaltoilee koko päivän, ja iskee todella lujaa välillä. En tykkää yhtään! Sen lisäks on iltaisin kuumeinen olo, ihan jäätävät lihassäryt! Kun ois pahemmassakin kuumehorkassa. Huimaa aika ajoin pahastikin, niin että pitää istua alas ettei mee taju. Ja Tietty tää turvotus (mitkään housut ei mee kiinni, ja jos tunkee väkisin niin sattuu) ja väsymys: en jaksanu mennä jumppaan viime viikolla ollenkaan ja tuntuu että oon lihonu sata kiloa ja näytän norsulta! Ja sitten vielä pitäis jaksaa viikko odottaa ekaa ultraa. blaaahhhhhhhhhhh

Anteeksi kielenkäyttöni ja valitusvirteni, mutta just nyt ottaa päähän niin paljon tää raskaana oleminen! :ashamed: Tiedän että pitäis olla kiitollinen tästä raskaudesta, mutta en vaan kykene siihen tällä hetkellä.

Kaikesta huolimatta kaikille aurinkoista päivää, ihanaa kuunnella teidän pidemmällä olevien juttuja, annatte toivoa! :)
 
Amanda, mulla on ihan sama fiilis kuin sullakin- vaikka vähän ristiäisistä on puhuttu niin silti se ajatus on jotenkin niin kaukainen. Nyt alkaa ajatus vasta vähitellen siirtyä synnytykseen ja siihen, että vauva syntyisi terveenä ja kaikin puolin ehjänä maailmaan. Sitä tässä odotellaan kovasti! Vielä ei yhtään ole sellainen olo että muru piankin syntyisi, vaikka lääkäri viime tarkastuksessa niin vihjaili. Supistukset ovat yhä kivuttomia eikä muutakaan kipua juuri ole, välillä sellaista menkkamaista jomotusta, mutta ei sekään supistelua ole. Kunhan juilii, yleensä öisin.

Sen olen lisäksi huomannut, että nykyään on käytävä vessassa jopa 3-4 kertaa yössä..! Ja etenkin aamuöisen käynnin jälkeen (5-6 aikaan) ei enää väsytä, voisin ihan hyvin jäädä siitä hereille. Mutta sitten kun menen takaisin sänkyyn ja nukahdan, voisikin nukkua vaikka klo 11-12 saakka. Olen kuitenkin pyrkinyt nousemaan sängystä siinä klo9 aikaan, jotta ehtii jotakin päiväseltään saada aikaiseksikin.

GK30, mekin näköjään mennään lähes samoilla päivillä, joten jänniä aikoja eletään! :)

Kestovaipoista; mä en jostakin syystä ole oikein innostunut niistä. Ei sillä etteikö siinä varmasti syntyisi huomattava säästö niin rahassa kuin luonnonkin kannalta (esim. se, että itseltä jäi kierukan vuoksi menkat pois moneksi vuodeksi jaksoi riemastuttaa- en enää kasvattanut sitä terveyssiteiden vuorta kaatopaikoilla!) Mutta jotenkin olen varautunut vaan siihen, että sitä on aika poikki ja väsynyt pikkuisen kanssa ainakin alkuun ja vaippaa pitää vaihtaa jatkuvasti ja pyykkiä kertyy jo muutenkin varmaan ihan kiitettävästi. Noh, en silti tyrmää ajatusta.

Mua on kiinnostanut tuo vauvojen vessahätäviestintä, jossa opeteltaisiin heti pienestä pitäen sitä että pissa pääsee esim. lavuaariin/pyttyyn/pottaan! Mutta siitä täytyy enemmänkin vielä ottaa selvää. Yksi mammabloggari kirjoitti siitä oman vauvansa kohdalla, ja vaikutti tosi hienolta idealta. Mutta vaatii varmasti opettelua ja harjoittelua ja hyviä hermoja jne.

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille, vielä alkuvaiheessa odottelijoille, meille jätti "mahakkaille" sekä jo vaavin saaneille!! <3

marjutan ja Muru 36+3
 
Kovasti täälläkin kiinnostaa kestovaippajutut vaikka vielä alkutaipaleella ollaan! Ainakin osaksi olisi tarkoitus kestoilla. Mies ei varmaan suostu niiden kanssa puljaamaan mutta käyttäköön se sitten kertiksiä. Mulla ei kukaan kaveripiiristä ole kestoillut joten sieltäkään ei oikein voi aiheesta kysellä. Täytyy jotku villahousukaavat etsiä ja kiikuttaa anopille niin siellä alkaa puikot kilistä. Se oikein odottaa että saisi tehdä jotain.

Tsemppiä intoilijalle tuon huonovointisuuden kanssa! Jaksa vielä muutama viikko niin pitäisi alkaa helpottaa. Ja sä voit sitten siellä reippaassa keskiraskaudessa kuntoilla enemmän kun olotila sen sallii. Nyt se kroppa tarvitsee kovasti lepoa.

Pakko tunnustaa että oon päässyt kyllä ihan laittoman helpolla tuon huonovointisuuden kanssa. Tänään meinasi kyllä tulla oksut täällä työpaikalla. Mulla oireet menee niin että viikonloppuisin väsyttää ja on pakko nukkua monet päikkärit. Ja arkisin on töissä sit tätä huonoa oloa. Hankalaa myös kun kaikki housut puristaa vaikka oon jo virittänyt hiuslenkin napinläpeen "jatkeeksi". Eikä oikein verkkareissakaan voi töihin tulla. Ja tää istumatyö on kyllä ihan tuskaa tässä tilassa.

Ehkä täälläkin vähän aika alkanut niistä ihan ekoista viikoista kulua paremmin. Ihan ei tartte kokoajan tunteja laskea :D Uskomatonta että huomenna alkaa jo 10. raskausviikko! Ylihuomenna meillä olis ultraus taas Graviditaksella. Toivottavasti kaikki edelleen olisi mainiosti!

Tuna ja sintti 8+6
 
Marjutanille tuosta vessahätäviestinnästä voin kertoa sivusta seuranneena kuinka mun ystäväni varmaan 6kk ikäinen vauva taputti käsiä aina kun pisu ja kakka meni vaippaan. Täytyy varmaan tätä ystävääni haastatella enemmän näistä metodeista.
 
GK30 joo se voi olla että temperamenttia löytyy muksulta, päätellen jo tuosta masukäyttäytymisestä :D vaan voiko kahden erittäin itsepäisen ihmisen yhdistelmästä muuta tullakaan kuin temperamenttinen muksu? :D

sain tuossa yks päivä ensimmäistä kertaa tuntea miltä tuntuu kun pikkunen potkasee kovasti kylkiluuhun.. kyyneleet tuli simmusta.. tähän asti on tykännyt monottaa paljon mun lantioluita. mä oon sen verran lyhyt, että toi maha kasvaa aika lailla eteenpäin, ja kaveri joka on suunnilleen mun mittainen, sanoi että aika vähälle jäi just tuon takia potkut kylkiluihin..

kestovaipoista, me ajateltiin et ensin mennään kertakäyttösillä kunnes tulee muutenki vähän rutiinia vauvan hoitoon ja jos sit kokeilis kestoja.. en siis oo hirveesti ees perehtyny asiaan vielä.. kantoliinan sain äipältä, joten jos vauveli ei sitten viihdykään siinä niin ei oo rahallista menetystä :D

mulla ois tasan kuukaus äitiysloman alkuun.. eipä tuo muuten mun arkea muuta, työttömänä kun olen, muuten ku et rahoihinhan se vaikuttaa. ja siihen ettei puolison tulot enää vaikuta. on se kelan kannalta aivan kauhee ruljanssi jos puoliso pääsee töihin, hohhoijjaa... joskus tuntuu et ois helpompi kummanki olla työttömänä jos toinen on... no, hyvä vaan ku toisella töitä riittää.. :)

myymeli & pikku neiti 30+4
 
GK30, näin olen ymmärtänyt minäkin, että kudotut kantoliinat kestää painavammankin lapsen. Erilaisiin sidontoihin täytyy vielä muistaa tässä perehtyä ajan kanssa; miten nää päivät meneekin niin hurjaa vauhtia!

Lallaa, kiitos kestoilukokemusten jakamisesta! Coolmax-liina kuulostikin kätevältä, olin aiemmin kuullut vaan tosta riisipaperivaihtoehdosta. Minkä kokoisia kankaanpaloja teillä on käytössä (googlaamalla löytyi heti ainakin kaks eri mittaa)? Josko vaikka tilaisin sitä jostain jonkun pätkän. :) Ja kiitos myös muistutuksesta, täytyykin laittaa kalenteriin toi Malmin vaippatapahtuma.

Olin äsken taas bodypumpissa. Vähän jo mietityttää toi sykkeen nouseminen jumpatessa, kun ei oo sykemittaria. Oon kyllä mielestäni jumppaillut rauhallisesti. Mutta ehkä nää alkaa olla viimesiä jumppia silti...

Näin viime yönä unta synnytyksestä, taisi olla toinen kerta vasta. Synnytin ihan kotona itsekseni vaan, ja esittelin siinä synnytettyäni vauvaa tyynesti sitten miehelle: "En vielä katkaissut napanuoraa, jotta vauva saisi happea, kun sillä ei näköjään ole suuta tai nenää. Täytyy mennä sairaalaan, lääkäri tekee sille suun ja nenän"...

tiNpPa ja Pikku-Mönkijä (jolla toivottavasti on asiat paremmin kuin unessa), 36+6
 
Heippa!

Paljon on ollut puhetta. Mahtavaa.

Kestoilusta sen verran, että meillä on ollut alku sen verran hankala imetyksen takia ja kun vauva on ollut niin pieni, että vielä en ole löytänyt voimia kestoilun aloittamiseen. Tarkoitus on kyllä. JOten olis pyyntö: voitko Lallaa oottaa seuraavaan tapaamiseen vähän esimerkkejä mukaan? Coolmax what???? Minkälaiset villapöksyt? Ja onko sillä väliä, että kakkaako vauva miljoona kertaa päivässä?

Edelleen suosittelen tutustumaan autoistuinten yms. käyttöohjeisiin huolella. Nimim. juuri vietin puoli tuntia kellarissa ihmettelemässä kauppareissun päätteeksi, että miten autoistuimen saa rattaista irti... Onneksi on kännyssä netti.

Ristiäisistä apua ne on jo kahden viikon kuluttua. Tosiaan, niitä kannattaa suunnittella jo vähän etukäteen eikä haittaa, jos vaikka askartelis kutsukortitkin ennen synnytystä... Vie tosi paljon aikaa ja energiaa. Mun pitäis vielä ommella kastemekkokin... suunnitelma on valmis ja kankaat hankittu. Pitäisi vaan tehdä kaavat taijotain. No, se on ensi viikon proggis, koska tällä viikolla pitää tehdä miehelle synttärilahja. Huhhuh!

Mutta siis me pidetään isot kastejuhlat ja ei- me ei mennä samalla naimisiin, vaikka kaikki niin luuleekin. Pappi on mun kotipaikkakunnalta, koska olen hänet tuntenut koko ikäni ja halusin hänet paikalle. Onneksi onnistui. Perinteisellä kaavalla mennään ja 5 kummia tulee lapselle.

Intoilija, en tiiä auttaako järkkyyn pahoinvointiin, mutta mun krapulafiiliksiin mielestäni auttoi pahoinvointirannekkeet.

Marjutan, kerro vessahätäviestinnästä, jos otat siitä selvää.

By the way, raskausajan nälkä ei ole mitään verrattuna imetysajan nälkään. Mä voisin syödä joka päivä ainakin aamiaisen, lounaan, päivällisen ja illallisen + välipalat päälle...

Mulla on trikoinen kantoliina. Olen vasta opetellut yhden sidonnan. Alussa oli vaikea laittaa lapsi siihenkään, kun hän oli niin pieni ja tuntui liiskaantuvan. En kyllä tajuu, että miten tuon saisi silleen aseteltua liinaan, että onnistuis imetys siinä. Se olis kyllä AIVAN UNELMAA!!!! Kantoliina on kyllä muuten kätsy juttu. Saa edes hetkeksi kädet vapaiksi.

Lisäksi mä olen löytänyt levyhyllystäni levyn, jolla on pimpelipompeli hipsterimusiikkia ja lapsi pitää siitä kovasti. Jaksaa 15 minuuttiakin kölliä lattialla kuunnellen musaa ja tuijotellen leluja. Äiti ehtii valmistautua reissuun aina sillä välin.

Samirja ja poitsu 1kk 2pv.
 
ompahan ollu aikamoiset pari päivää tässä.. mun isä joutu ti sairaalaan ja tietty aikamoinen huoli painaa koko ajan sen voinnista.. yritäppä tässä nyt sit ottaa iisisti ja levätä ja rentoutuu..... eilen käytiin isää kattomassa, ja oli aika raskas päivä, ja sen kyllä sitten huomaskin kropassa.. selkää pakotti ja jotain harjotussupistuksia tais tulla useempikin, mutta ei onneks kipeitä.. huomenna pitäis vielä reissuun lähteä, mitenkähän sielläkään osaa rennosti ottaa..

mut pikku neiti tuntuis kaikesta huolimatta voivan hyvin, hikkaa tuntuu about joka päivä, mikä ilmeisesti on vaan merkki siitä että keuhkot kehittyy ja valmistautuu hengittämiseen, potkuja tuntuu kovasti ja alkaa olla neitillä sen verran kokoa että melkein liike kun liike tuntuu :) välillä tuntuu kuin koko maha muljahtais ympäri :D mutta edelleen tuntuis viihtyvän kovasti viistossa perätilassa, potkii kovasti lonkkaa ja pää työntyy usein vasten mun kylkiluita.. toivottavasti haluis ite kääntyy jossain vaiheessa pää alaspäin.. että näin täällä, mites muilla? sori tuli aikalailla nyt omaa napaa taas...

myymeli & pikku neiti 31+0 POKS
 
Hui Tinppa! Tuolla masulla käyt bodypumpissa! Oot aika sissi!

Kovasti tsemppiä Amandallekin! Teillä pienen syntymäpäivä lähestyy!

Teillä näytti tänään olevan tapaaminen Helsingissä. Mä voisin suunnitella osallistuvani johonkin loppukesän tapaamiseen. Sitten kun on vähän konkreettisemmalla tasolla tämä odotus eli edes masu näkyisi :D

Eilen kävin taas katsastamassa meidän pientä näytöltä :heart: Hyvin siellä masussa voitiin ja oli kasvettu toista senttiä ja vähän jo siellä liikahdeltiinkin. Eli kaikki niin kuin pitääkin.

Tänään kävin sitten moikkaamassa neuvolalääkäriä joka kirjoitteli mulle lähetteen siihen diabetes-seurantaan. Voi olla että vältän sittenkin reissut NKL:lle koska mulla ei ole insuliinihoitoinen tämä sairaus ja mua siis tarkkailtaisiin tässä meidän omalla aluesairaalalla. Sehän sopii mulle! Olipa meillä muuten harvinaisen mukava neuvolalääkäri. Juteltiin pitkät tovit lapsettomuushoidoista kun ne olivat hänellekin omakohtaisesti tuttuja. Oli todella mukava ja symppis tyyppi!
Ainiin ja tuo neuvolalääkäri kertoi että meillä äippäpolilla on käytössä 4D-ultra! Mahtavaa! Sinne pääsisi sitten pientä katsastamaan 2.5. np-ultraan.

Tuna ja sintti 9+2
 
Pikaisesti tulin esittämään kysymyksen muille jo kohta "finaalissa" oleville; onko teillä ollut loppuraskaudessa menkkamaisia tuntemuksia? Mulla on muutamana päivänä ollut alavatsalla tunne, kuin kuukautiset alkaisi. Siis ei pingota tai supista mahaa, eikä kivut ole aaltomaisia, vaan saattaa kipuilla vaikka 30min-2h sillä tavalla hieman.. sitä samaa juilintaa mitä on päivä ennen kuin kuukautiset alkaa noin normaalisti.

Neuvolan täti ei oikein ottanut kantaa, sanoi että se on harjoitussupistelua, mutta kun mulla nuo harjoitussupparit on oikeasti kivuttomia vatsan pingotuksia, ja tää kipuilu on jotain ihan muuta! Ei niin kipeää, että pitäisi lääkettä ottaa, mutta kuitenkin sellaista että yöllä tähän olen herännyt..

marjutan ja Muru 36+6
 
Tunafish-78, tervetuloa vaan meidän mammatapaamisiin jo aiemmin, ei oo kriteerinä, että masu näkyy. :D Ja joo, vielä kävin alkuviikosta bodypumpissa, ja tässä just pohdin, voinko ens viikollakin mennä... Koitin just etsiä netistä jotain tietoa, missä kiellettäisiin moinen urheilu, mutta kun ei löydy. :) Yritän siis sen sijaan uskoa siihen, että jumpata voi yhä näilläkin viikoilla, kunhan kuuntelee kroppaansa tarkasti ja pitää lepotaukoja aina kun vaan vähänkään siltä tuntuu. Vaikka maanantain pumppikaan ei siis aiheuttanut mitään epämiellyttäviä tuntemuksia, niin on vähän epävarma fiilis siitä, voiko se silti olla jotenkin haitallista. Tuntuu hassulta, että voin käydä pumpissa, mutta käveleminen rasittaa enemmän. Onneksi huomisaamuna on neuvola, taidanpa kysäistä tädiltä. :)

Marjutan, mulla ei oo nyt ollut viime viikkoina menkkamaisia tuntemuksia, mutta kyllä tossa joskus keski-/loppuraskaudessa muutaman kerran oli jotain n. puolessa tunnissa ohimenevää. En tainnut edes neuvolantädille asiasta mainita, sen verran vähiin kuitenkin jäi mulla ne tuntemukset. Jos tulis nyt uudestaan useampana päivänä putkeen, niin en mäkään ehkä tyytyis tohon supistelu-selitykseen, vaikken tosin vielä tiedä, miltä sekään tuntuu. Voiskohan vaikka kättärille soittaa ja kysyä toista mielipidettä?

tiNpPa ja Pikku-Mönkijä 37+2
 
Pitkästä aikaa voisi tänne päivittää kuulumisia =)

Ensiksi onnea vauvautuneille ja tervetuloa uusille! :flower:

intoilija, voisin "lohduttaa" sen verran, että itselläni kesti pahoinvointi suunnilleen raskauden puoleenväliin asti.. :attn:. Päättymätön krapula! Apua oli niistä pahoinvointirannekkeista, taisin nukkuakin ne ranteissa :D. Tosiaan, jotain vähän päälle 20 viikoilla jätin ne pois. Mutta sen jälkeen onkin ollut ihan huippuolo! Tsemppiä =)

tiNpPa, mäkin olen ihmetellyt, kun salitreeniä pystyy vielä tekemään jopa ihan kohtalaisilla painoilla, eikä mitään ongelmaa. Mut sitten rauhallinen kävely voi olla välillä vaikeaa. Lisäksi pystyn vielä juoksemaan agilitykisoissa ongelmitta. Siitä en kyllä viimeksi uskaltanut edes neuvolassa mainita :x. Mä uskon, että tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa, se kyllä ilmoittaa jos ei voi jotain tehdä. On aika hassua vaan, kun ihmiset salilla TUIJOTTAA, kun siellä väännän menemään :D.

myymeli82, täälläkin alkanut päivittäin hikottelu. Tyyppi on kääntynyt jokin aika sitten pää alaspäin, heti aloin silloin bongaamaan hikkoja. Ne on aika hauskoja ja tuntuvat kestävän yllättävän kauan!

Mietin tuossa, että onkohan jotenkin epänormaalia voida näin hyvin.. Ei supistuksia, ei mitään kipuja ja suunnilleen kaikkea pystyy vielä tekemään. Ainoastaan aika tuntuu välillä pysähtyneen. Töitä ois VIELÄKIN 15 aamua jäljellä..:O

Mukavaa viikonloppua kaikille! =)

Maanu ja Kepa 29+2
 
  • Tykkää
Reactions: tiNpPa
Hei kaikille synkästä Helsingistä! Ei tuolla ulkona kyllä keväältä näytä :(

marjutan, mulla oli viikolta 38 alkaen satunnaisina öinä just menkkakipujen kaltaista tunnetta alavatsalla. Ei siis kovettumista eikä aaltona etenevää tunnetta. Synnytyssupistukset tuntuivat sitten aikanaan aluksi ihan samalta. Yötuntemukset olivat sen verran voimakkaat, että heräsin ja liikuskelin niiden kanssa. Sitten kun synnytystä alettiin käynnistää, kohdunkaula oli hävinnyt ja kohdunsuu oli kolmisen senttiä auki. Eli ihan hyödyllisiä kipuja olivat ainakin minulla :)

Joo kaikki lähialueiden mahat mukaan tapaamisiin viikkoihin katsomatta! Meillä on jo pari vauvaakin mukana ja lisää pukkaa ihan pian, joten mahapuolella on pian vajausta :D

Huippua, että tinppa ja maanu voitte hyvin!

Ja kaikki, jotka tuntevat hikkailua mahassa - se vissiin usein jatkuu vauvalla. Kokovartalohikkailu on aika liikuttavaa...

Sitten järkky uutinen: meidän Pikku-N on jo niin iso, että ekat rokotukset on edessä. Taidamme osallistua tutkimukseen, jossa annetaan kuutosrokote viitosen sijaan. Tulee muutama inha verikoe, mutta toisaalta ja ennenkaikkea b-hepatiittisuoja, joka pitäisi kuitenkin hankkia matkustamista varten. Joka tapauksessa ihan kamalaa luettavaa nuo haittavaikutukset (joita on kaikilla käytössä olevilla rokotteilla).

Nukkuvan vaavin vierestä,
lallaa
 
Morjens!

marjutan minulla on ollut niitä menkkamaisia oloja, mutta vain lyhyitä aikoja noin 10-15min. Niitä kuuluisia sukkapuikkokipujakin on etenkin iltaisin. Neuvolatäti sanoi että molemmat normaaleja tuntemuksia. Kyllähän tässä pikkuhiljaa alkaa viikot vähiin käymään! Teillä onkin Amandan ja tiNpPan kanssa kanssa pienet etumatkat, ei ole tosiaan Amandallakaan montaa päivää jäljellä huh huh.

Jokos Animella on remontti valmis ja oletko päässyt muuttamaan?

Mukava kun lallaa ja Samirja kirjoittavat noita kuulumisia. Kysyisin teiltä että tarvitseeko sinne laitokselle ottaa minkä verran mukaan niitä liivinsuojia? Pitäisi varmaan jossain vaiheessa harkita että laittaisi tavaroita valmiiksi sairaalareissua varten.

Anncherielle tervetuloa!

Hyvää viikonloppua kaikille!

GK30 ja mönki 36+0 (oho, aika kuluu vikkelään!)
 
Tuna, kiva kuulla et ultrassa kaikki näytti hyvältä! :) Ja toi 4D-ultrahan on upee juttu! Tuu ihmeessä mukaan meidän tapaamisiin! Ei siellä mahan kokoa tai näköä arvioida. :)

marjutan, mulla on ollu nyt parin viikon aikana muutaman kerran öisin menkkamaisia kipuja alavatsalla. Uskon, et ne on ihan tavallisia.

Lallaa, hui, rokotus on kyllä vähän jänskää! Lähinnä, et tuleeko jotain sivuoireita. Mut hepatiittisuoja on kyllä hyvä juttu!

Täällä tuntuu, et maha-asukilla jää tila päivä päivältä ahtaammaks... Ja oma olokin pikkasen tukalammaksi. Tähän mennessä oonkin voinu loistavasti - vatsan pinkeyttä lukuunottamatta - joten eiköhän tän jo kuulukin tuntua sananmukaisesti raskaalta. Nyt olis enää 12 päivää laskettuun aikaan ja 6 päivää h-hetkeen. :) Nyt aloin taas todella odottaa päivien kulumista! En malta odottaa sitä, et nään maha-asukin livenä. Se tuntuu aika absurdilta ja erikoiselta! Tuollahan se mönkii mahassa nytkin, mut ei sitä vaan konkreettisesti vieläkään tajua, et kohta se oikea ihminen on maailmassa ja musta on tulossa ens viikolla äiti. :) Hui!

Amanda ja Sulo 38+2
 
Kiva, että löytyi muita menkkamaisia kipuja kokeneita marjutanin mieltä rauhoittamaan - ja mun, jos moisia kipuja vastaisuudessa ilmaantuu! :)

Ihana kotilököilypäivä, kun ulkona sataa ja sataa vaan... Ostin Yösyöttö-kirjan, ja ahmin sitä. Aamulla tuli käytyä neuvolassa, ja sen jälkeen menin zumbailemaan, kun neuvolantäti vahvisti epävarman käsitykseni siitä, että kyllä vieläkin voi liikkua rauhalliseen tahtiin kehoa kuulostellen. Masussa kaikki hyvin. Pää alaspäin, muttei kiinnittyneenä. Mieskin pääsi tunnustelemaan vauvan päätä. :) Sf-mitta on hivenen keskikäyrän alapuolella, vaikka viime viikon ultrassa vaavin koon arvioitiinkin vastaavasti olevan hieman keskikäyrän yläpuolella. Tiedä sitten, onko noihin ultrauskoneen laskukaavoihin aina luottaminen, ehkä Pikku-Mönkijä onkin ihan keskikokoa (kuten lääkäri ja terkka käsin tunnustellen arvioi). Omat verenpaineet olivat nousussa, mutta normaalit, ja painoa oli myös tullut aika reippaasti lisää :/ ilmeisesti alkaneesta turvotuksesta johtuen. Lähdenpä tästä taas vesihanalle...

tiNpPa ja Pikku-Mönkijä 37+3
 
Heippa!

Mulla on suuri uutinen! Eli kun tapaamisessa surkuttelin sitä, ettei päästä rintakumista eroon, niin haha! Sen tapaamisen jälkeen en ole rintakumia käyttänyt! Vähän se on vaatinut (ja vieläkin vähän vaatii) riitelyä pojan kanssa syötön aluksi. Naapurit ei tykkää, kun huudatan lasta, mutta se on hänen omaksi parhaakseen. Tosin nyt hän vetää överit tissistä ja pulauttelu on megalomaanista. Mutta ainakin maha täyttyy ja jää enemmän aikaa muuhun hengailuun.

Mulle riittää tällä hetkellä 1 pari rintaliivinsuojia päivässä. Yleensä, ellei tulva yllätä. Eli ei niitä kauheesti tartte sairaalaan mukaan. Riippuu sitten siitä, että miten se maito nousee.

Onnea Anncherie!! Toivon todella, että tämä kerta on nyt sitten se onnellinen kerta, jolloin kaikki sujuu hyvin!

Lallaa, vilkaisin tänään läpi tuon mun kertakäyttövaippakokoelman ja tulin siihen tulokseen, että pojan pitää vielä vähän potristua, että ne olis sopivia. Joku päivä kokeilen kyllä.

Wau teitä urheilijoita! Aikanaan kun kävin siellä raskaille tarkoitetussa fysiotapaamisessa niin fysio sanoi, että juoksu isoilla viikoilla ei oo suositeltavaa siksi, kun se löysyttää lantionpohjalihaksia, kun painava kohtu hölskyy niiden päällä.

Mulla on siis ollut nyt koettelemusten loppuviikko. Mies on meinaan ollut työmatkalla ja viime yönä hän tuli kotiin ja tänään onkin sitten varpajaiset. Ihan yksinäni olen siis pärjäillyt kotona. Onneksi tuo kultapoju on niin kiltti, että hienosti on mennyt. Oltiin eilen myös Hulluilla päivillä!!! Iso osa ajasta meni hissiin jonottaessa. Harsot oli valitettavasti jo loppu.

Oo miten jännää, kohta alkaa vauvoja syntymään oikein toden teolla tähän ryhmään. Ensi viikolla ainakin yksi. Jeeeeee. Sitten voitaisiin rytinällä siirtyä tuonne vauvapuolelle juoruamaan ja käydään toki täällä jakamassa joskus suurta viisauttamme raskausajoista :D Mutta jännä miten nopeasti ne asiat jotenki unohtuu...

Samirja ja Poitsu
 
Heips kaikille! Mammaloma menee niin nopeasti eteenpäin etten hirveästi ole ehtinyt täällä kuikuilla. Vähin erin tehdään hankintoja ja tarkoituksena olisi saada kaikki valmiiksi huhtikuun loppuun. Sitten vois keskittyä vaan itseensä ja nauttia vapaasta.

Kestoista sen verran, että itse hankin tässä ison setin Fuzzybuzz ja nallea. Myyjä kehui kovasti. Taidan kuitenkin osakestoilla ja varmaan yöksi ihan kertis. Aluksi niitä vaippoja juuri menee eniten, joten kestoilu maksaa itsensä takaisin nopeasti.

Itse kävin juuri ostamassa imetystopin muistaakseni Lindexiltä. Vielä ois jotain pientä hankittavaa, mutta eiköhän se tästä. Kämppä on vielä järjestelyjä vailla, että pieni mahtuu sitten tänne.

Veikkaan, että synnytys menee LA jälkeen. Tällä hetkellä oikeastaan vaivana on vain lonkkasärky. Vaikeaa laskea painoa vasemmalle jalalle. Pieni on koko ajan ollut raivotarjonnassa, mutta ei ole vielä kiinnittynyt.

Niin ja onnea ja tsemppiä uusille tuleville mammoille. =)

Essi ja kaveri 36+
 
Heipparallaa :)

Koitan saada jotakin tekstiä aikaan.. Poika siis tosiaan tuli, ja mitoilla 55cm/3765g. Hyvä siis kun annettiin kasvaa sinne 43 viikonkin yli, tais saada viimesen viiden päivän aikana sen reilun kilon lisää ;) No, niin tai näin niin pääasia että kaikki oli/on pojalla hyvin.

Itse synnytys meni hyvin, paljon paremmin kun uskalsin toivoa. Supistukset alkoi säännöllisesti jo aamupäivällä, mutta ei olleet ensin kipeitä ollenkaan..pesin siinä pari puudelia ja trimmasinkin toisen, kunnes klo 15 aikaan iltapäivällä alkoi supistukset jo tuntumaan. Klo 19 soitin synnytyspäivystykseen ja sanoin että nää on nyt ihan säännöllisiä ja tulee noin 5-7 minuutin välein, ja kestää noin 30-40 sekuntia..sieltäpä sitten sanottiin että oottele nyt että ne kestää minuutin verran, ja jatkuuko ne edelleen säännöllisenä. Kesto ei pidentyny, mutta supistukset jatku ja kun ne tuli 2,5-3 minuutin välein niin aattelin et kyllä se on ny mentävä. Olinkin siinä ekassa tarkastuksessa 3cm auki jo.. Kävelin siellä reilun tunnin rappusia, ja menin uudelleen käyrille sekä sain Oxanest-piikin jonka jälkeen koitin lepäillä. Meni noin tunti kun en enää sietänyt kipua ja pääsin saliin, jossa sain epiduraalin. Voin kertoo et se anestesialääkärin odotus oli elämäni pisin 20 minuuttinen, ja ilokaasumaski oli todellakin se äänenvaimennin :) Epiduraalin myötä alkoi elämä helpottaa, ja mä en olis kyllä selvinnyt ilman sitä..sitä saatiinkin sit lisätä aina sen 1,5h välein. Ponnistusvaiheen kipuja se ei vieny pois, mutta onneks se vaihe ei kestäny kauaa.. 18 minuuttia se vei, ja maailmassa oli uusi ihminen. Kätilö sanoi siinä jälkeenpäin kun käytiin tapahtumia läpi että toisilla ensisynnyttäjillä se kestää jopa 1,5 tuntia mutta mä hoksasin hyvin mitä piti tehdä ja mihin suuntaan ponnistaa. Tunsin itteni hiukan ylpeeks :) Tikkejä sain muutaman, ja samana päivänä pystyin jo istumaan.. Odotusaikaa en haluais kokee uudestaan mutta synnyttämään voisin mennä vaikka huomenna uusiks, vaikka sitä niin hirveesti pelkäsinkin.

Vauvan kanssa on ollu toistaseks helppoa..Ei tuo ala suoraa edes itkemään, vaan ääntelee ensin muuten. Ei siinä sitten hirveitä aikoja ole toimia ennen kun itku alkaa, mutta melko vähillä itkuilla on menty. Öisin klo 20-08 välissä herätään 2-3 kertaa, riippuen annanko ekalla syötöllä lisämaitoa pullosta..ei oikein oma maito meinaa riittää vaikka koitan kuinka tiheästi imettää. Onneks on pullot ja vastikkeet keksitty.

Muutama asia on jonka olisin toivonu et joku kertoo mulle..
1. Kannattaa poistaa/leikata lyhyeks ihan jokaikinen karva tuolta alaosastosta..olis ollu hiukan helpompaa jälkivuodon kanssa.
2. Rinnanpäät tulee ihan hiukan kipeiks..(tai saattaa tulla, en tiedä tuleeks kaikilla)
3. Kannattaa hommata kunnon dödö
4. kannattaa tankata nestettä ennen synnytystä, ja syödä ennen kun lähtee sairaalaan
Oli niitä muitakin, mutta en nyt muista kaikkia..jatkan taas joskus hamassa tulevaisuudessa jos muistan :D
 
Mukava lukea teidän synnyttäneiden kokemuksia, vaikka itsellä se tuntuu vielä todella kaukaiselta asialta...

Itsellä on nyt viikon ajan ollut pahoinvointia. Alkuviikosta oksensin, mutta torstaina ja perjantaina oli parempi olo. Se alkoi tietenkin heti pelottamaan, mutta "onneksi" etova olo on palannut. :D Töissä olen pystynyt käymään normaalisti, mutta koirien kanssa lenkkeily on hieman jäänyt. Onneksi aviomies hoitaa nyt aamu-ulkoilut, kun silloin olo on pahin.

Maanantaina ajattelin varata neuvolan ja np-ultran. Aika vaan tuntuu kuluvan kovin hitaasti.

Anncherie 7+4
 

Yhteistyössä