***MAALISMASUT TAMMIKUUSSA ***

Malla29
Jos on kyse hepatoosista niin oireiksi sanotaan kutina kämmenissä, jalkapohjissa ja vatsassa. Mutta aika yleistä tuntuu myös olevan tämä niinkuin mulla että kutinaa on lähes joka paikassa, mulla nuo luetellut paikat taitaa olla ainoat jotka EI kutise. Muuta oireita siitä ei olekaan. Jos tuntuu että kutinaa riittää niin pyydä päästä verikokeisiin jossa katsovat maksa- ja sappi-arvot.
Tuntuvat neuvolassa ja sairaalassa ottavan kutinan vakavasti, onneksi.

Jos nyt hieman paremmalla fiiliksellä yrittäisi kirjoitella =)
Päiväunet nukuttu ja iltaruoka tehty. Päänsärkykin on helpottanut hiljalleen.
Tiistai- illat on ihania kun tulee toi Perhesiteitä- ohjelma. Olen niin koukuttanut itseni siihen sarjaan. :)

Jospa sitä huomenna taasen jaksaisi raahautua tuonne salille... Katsotaan kuin käy, mutta siitä saa kummasti virtaa. En sit tiijä et olisko eilen tullut joku nestevajaus kun se päänsärky alkoi :ashamed:

Mulla ei onneksi ole mitään turvotusta, toivottavasti ei tulekaan. Tyttöä kun viimeeksi odotin niin oli jokseenkin todella tuskaa kesähelteillä kun jalat oli iltaisin puupökkylät. Ja mikään ei sitten auttanut, ei mikään.
Eikä toi maha vielä kooltaan ole niin iso että kovasti häiritsisi, mut kengännauhat kyllä tuottavat välillä tuskaa ja sit tuon tytön pukeminen ulkovaatteisiin.

Mut hei, nyt mä meen taas :wave:

Mulle soittivat neuvolasta tänään,et kiinnostaisko tulla huomenna ultrattavaksi,ku niillä on kone,mut tää meidän terkka ei sitä osaa käyttää ja huomen sitä ois lääkäri neuvomassa ja tarttisivat jonkun koekaniiniksi :D eipä tarttenu monta kertaa pyytää :D oli viel lopuks et ei oo tosiaa mikää pakko tulla,no ei varmaa joo,mut jos tollanen mahis tarjotaa,ni en kai mä sitä kayttämättä jätä :heart: Huomista siis täällä ootellaan =)
Siinä sit oliki kaikki hyvä mitä mulle kuuluu,kilahin eilen miehelle,ku se ei osaa siivot yhtää mitää,jättää likaset astiansakin pitkin pöytiä,ei kyl tiskipöydälle :headwall: meni hermot sen jatkuvasta sotkemisesta,nyt varsinki ku toi siivominen on hankalaa muutenkin ja toinen ei ees yritä ymmärtää :kieh: No sit se viel illal hajotti mun puhelimen näytön,vahingossa tosin,mut ku sille tollasii "vahinkoi" tuppaa käymää harva se päivä :kieh: VEETUTTAA :kieh: :kieh:
Käytii Koksis tänää ja siel oli toinen tämmöin iso mahainen ja kateellisena vaan kattelin ku hän käveli siel tuhatta ja sataa,ku ite lyllertää perässä etana vauhtia :( Ehkä tää joskus helpottaa

Mutta hyviä illan jatkoja teille muille :D

Piitsi ja VilmaIisakki 31+3

Moiks!! Mulla on mennyt niin kivasti tää odotus suunnilleen ilman vaivoja, lukuunottamatta migreeniä ajoittain. Mut nyt viimestään alkaa huomata olevansa raskaana.

Yöt menee pyöriessä kyljeltä toiselle ja ravatessa vessassa vähän väliä. Joka aamu mä raahaudun pojan kanssa puistoon, koska poika saa siellä purkaa energiaansa ja leikkiä muiden lasten kanssa ja minä hyvällä tuurilla tavata muita äitejä joiden kanssa höpöttää. Nyt tuo lyhyt matka puistoonkin alkaa tuntua alapäässä... :ashamed: mut ei se mitään, näillä viikoilla pienet kivut ei oo vaarallisia, oikeastaan päinvastoin.. Esikoisesta kärsin kovista kivuista jo monta kuukautta ennen laskettua, oli lonkat ja nivuset ja kyljet kipeet ja paha kävellä. Mut sitten kun esikon laskettu aika meni ohi, mä vaan kävelin ja kävelin vaikka sattui, että synnytys pikkuhiljaa alkais ja niinhän se sit alkoi.

Suoraan sanoen mulla on sellainen olo, että en uskalla valittaa. Kaikki on mennyt niin hienosti ja muistan kuinka synnytyksen jälkeen ihmeesti vaan hiipii se haikeus, että nyt se on ohi. Se ihana ja kamala odotus loppuu kerta heitolla ja kyllä sitä vaan ihmeesti tulee vähän ikävä. Varsinkin nyt kun tämä on toinen odotukseni ja mahdollisesti viimeinen. Ainakin pitkään aikaan, luoja tietää.. Mutta siis koitan vaan nauttia näistä viimeisistä viikoista, tämä aika ei palaa.

Ja sitten se pikkuvauva-aika... tuntuu että tajusin vasta monen kuukauden päästä kunnolla, että hei, meille tuli vauva! siitä pitäis osata pysähtyä nauttimaan, mut se ei ole helppoa. Mä olin varsinainen "suorittaja" esikoisen kanssa. Kokoajan huolehdin, että kaikki on kunnossa, vaipat ja syötöt ja unet kellon tarkkuudella.. myöhemmin tajusin, ettei se maailma kaadu jos vaikka hetkeksi pysähtyy nauttimaan hetkestä eikä huolehdi kaikesta mahdollisesta. Huops, menipä taas henkeväksi.. :D

Huomenna se kauan odotettu lääkärineuvola, tuun sit kertoo kuulumiset. Mun ihana ystäväni jota olen pyytänyt kummiksikin jo masuvauvalle, lähtee mukaan ja vahtii pojua sen aikaa kun mua tongitaan! :heart:

enne ja aarre 34+4

Hei taas, ja terveiset salilta!
Alkaa olla taas kroppa paremmassa kunnossa kun olen alkanut lenkkeillä ja käynyt muutamaan otteeseen salilla ja jumpassa.

Enne
aloin miettiä sanojasi ja totesin että itse olen potentiaalinen super-suorittaja.. Tuo kirjoitus pisti miettimään mikä on olennaista. :) Täytyy opetella nauttimaan vaan vauvasta eikä olla niin hysteerinen kaikesta. Olen viime aikoina miettinyt niin paljon noita juttuja ja lukenut vauvakirjoja, miettinyt mikä on OIKEA tapa olla vauvan kanssa.. huhhuh..

Kummeista
: Onko teillä jo mietittynä? Montako olette ajatelleet pyytää?
Meillä on 2 kummisetää ja 1 kummitäti.. Vielä haluaisin mun veljeni kummiksi, mutta tämä meni ja kieltäytyi ekalla kysymällä... On kuulemma huono kummi.. :eek: Sattui sydämeen tuo.

Sitten ristiäisistä.. Tämä menee nyt jo huimasti asioiden edelle.. Tietääkö joku että voidaanko kastaa vauva toisessa kaupungissa kuin missä asumme? Olisi NIIN helppoa järjestää ristiäiset meidän porukoilla kun äiti on niin innoissaan nyt jo järjestämässä kyseisiä juhlia.. :) Pitää käydä siellä kyselemässä nyt kun kerta to lähden "kotiin".

Ollut hurjia mietteitä vauvaan liittyen.. Mitäs jos kaikki ei menekään ihan niinkuin pitää.. Olin alunperin tuolla helmikuun odottajien puolella.. Nyt kun siellä olen taustaillut välillä niin aika kurjia juttuja ihmisille käynyt. :'( Pistää miettimään.. Toivotaan että meidän kaikkien vauvelit selviytyvät kunnialla maailmaan ja ovat valmiita tänne tullessaan. (herkkää herkkää...)

Tunteiden vallassa nakkikeittoa väsäämään,
L&pieni

No niin. Nyt on jo vähän parempi mieli! :) Varasin äsken risteily lauantaille. Lähden vähän lasten kanssa tuulettumaan. Kiva. Vaikka vähän kyllä jännittää, mutta kait sieltä helikopterilla sitten sairaalaan pääsee melkein yhtä nopeesti kun täältä kotoa ambulanssilla.

On meinaan hiukan alkanut jo pelottamaan tuleva. Sekin voi vetää vähän mieltä matalaksi. Kuitenkin on kyseessä meidän molempien henki, jos kohtu repeää. Ja sekin, että tiedän vauvan tulevan keskosena tähän maailmaan. Lähtökohdat ei tietenkään ole parhaat mahdolliset, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin.

Huomaa, että olen alkanut kuullostelemaan kaikkia kipuja. Ja tuhat kertaa vaikeampi on tämä raskaus ollut kaiken kaikkiaan, kun kolme aikaisempaa. Aikaisemmin olen kuitenkin ollut elämäni kunnossa, mutta nyt en todellakaan. Vaikeaa on, kun olen kuitenkin ns. touhuavaa tyyppiä, en osaa vaan olla. Ja hirveä ikävä lenkkeilyä yms. kuntoilua. No, eipä tässä pitkään enää tarvitse kärvistellä, kun pääsee taas lenkille ihanaan kevätsäähän...

Nyt menen miehen kainaloon. Tuli just vasta kotiin, on taas pitkä ylityöputki päällä.

Mukavaa illanjatkoa!

Oonaliina

LauraN, mä seurailen sitä samaa ketjua, kun tod.näk. helmikuussa synnytellään... On siellä pysäyttäviä uutisia :'(

Mutta, näihin asioihin EI voi varautua!!!! Oikeesti! Vaikka kuinka miettisi pahinta ja kun se kohdalle osuu, ei siihen oikeesti ole voinut olla varautunut millään. Kuulunee asiaan miettiä sitäkin, että kaikki ei aina mene hyvin... mutta mun neuvo kaikille kyllä on, että nauttikaa tästä ajasta ja ajatelkaa positiivisia asioita! Se on kuitenkin paljon todennäköisempää, että kaikki menee hyvin, kuin toisinpäin. :hug:
ja meidänkin pinossa oli alussa paljon pahoja uutisia, toivottavasti nämä loppupuolen uutiset on hyviä!!

Ja sitten niihin "ei niin tärkeisiin asioihin", päivän aikaansaannos oli kampaajalla käynti :D mulla oli 10:ltä aika, värii lisää ja raitoja kaveriks, niin menihän siinä kolmisen tuntia istuessa pissaamatta |O HUOH!! Mutta mä selvisin siitä :whistle: jäykin koivin ja suoraan sieltä vessaan :D
Oli niiiiin rankkaa, että tulikin sitten otettua päikkärit ja nyt pitäis tovi pysyä hereillä, niin saisi yölläkin nukuttua.

Että semmosta tänään =)

Hexodus ja masumonottaja 34+6

Oonaliina, meillä on ens maanantaina synnytystapa-arvio, mm. just tota kohdun kestävyyttä siinä mittaillaan... että ihan rentona koitan olla minäkin...

Mitähän mä taas tein, kun kaikki kirjoitus hävis. Onneksi en ollu kerinny kirjoittaa vielä paljon..

Mä oon niin täynnä, että kohta poksahdan. Itse tän olon aiheutin, kun piti syödä ihan liikaa. Täytyy vaan uskoo, että ei enää pysty syömään kuin pieniä annoksia. Mielummin usein ja vähän kerralla.
Mies täyttää tänään 30-v ja käytiin syömässä. Kotona heti kakkua päälle..:p Huh huh mikä olo. Vauva vielä nostelee pyllyä kunnolla. Tuntuu, että masu repee..

Ninni:Onko sun painosta sanottu mitään neuvolassa..siis, kun sulla ei oo paljoa noussut? Mulla paino on pyörinyt samoissa lukemissa melko pitkän aikaa ja vaikka sf-mitta on iso ja vauvakin isokokoinen, joudun nyt kiinnittää syömiseen huomiota. Enemmän pitäis alkaa syömään. Mä syön yleensä päivässä vaan yhden lämpimän aterian. Neuvolantäti on sitä mieltä, että kaksi pitää alkaa syömään. Mielestäni syön tarpeeksi ja terveellisesti..mitä nyt herkkuja liian usein. Ei mulla oo edes usein nälkä. Yritän silti säännöllisesti syödä.
Syöttekö te muut sekä lounaan, että päivällisen?

Laura mietti kummeista. Meillä tulee vaikeaa miettiä kummeja tälle kolmannelle. Pojalla ja tytöllä on molemmilla viisi kummia. Tuntuu, että kaikki sopivat on jo käytetty. Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä.

Mullakin on ollu koko raskauden pieni pelko kokoajan, että mitä jos vauvalla ei ookkaan kaikki hyvin.. Varsinkin, kun on jo kaksi tervettä lasta ja vielä poika ja tyttö. Ja heidän kanssaan on päässyt niin helpolla. On tullut väkisinkin mieleen, voiko aina vaan käydä näin onnellisesti. Mä en kyllä kestäis jos jotain kauheaa vauvalla olis. Hirveetä, kun ajattelenkin noin :'( Tosi paljon useemmin on tällaisia ajatuksia raskausaikana ollut kuin aiemmilla kerroilla. Nyt kun on näin pitkälle selviytynyt, pelkään, että synnytyksessä tapahtuu jotain kauheaa. Kaikenlaiset ajatukset ja unet raskauteen kuuluu. Täytyy vaan toivoa, että kaikki menee hyvin meillä kaikilla.

Muuten oma vointi ja yöllä nukkuminen on ok. Mies on meillä ollut nyt niin paljon arjessa mukana, ettei oo itseään tarvinnu liikaa rasittaa. Paljon oon saanu huilattua. Kipuja on ollut tosi vähän, ainoastaan jos pitkään oon kävelly tai liikaa kotona touhunnu. En mä viime raskaudessa näin vähillä kivuilla selvinny. Tosin niidenkin ilmaantumiselle on vielä hyvin aikaa.

Huomenna alkaa virallisesti äitiysloma. Sitä täytyy mennä juhlistamaan parturiin hiusten leikkauksella ja värjäyksellä:D

Jade 34+6..kyllä aika rientää :heart:

Myös virallisesti mammalomalla viimein, tosin jo kaksi kuukautta sairaslomalla. (voimakkaan oksentelun vuoksi)

Minä myös kovin tyytyväinen olotilaani, ei suurempia vaivoja nyt kun vatsa viimein saatiin lääkkeillä kuriin. Unirytmi poukkoilee ja pitkiä kävelyitä ei voi ajatellakkaan, mutta muuten aika mukavat oltavat.

Kovasti olen ihmetellyt sitä miten rauhallinen olen ollut koko raskauden, olen kuitenkin hirmu kontrollifriikki ja etukäteen luulin murehtivani hulluna kaikkea. Mutta kuinkas kävikään =) . Olen kyllä ottanut todella aktiivisesti selvää kaikesta (myös ikävästä) mitä voi sattua, ja minua henk. koht. se on vaan helpottanut. Jotenkin on saanut suhteellisuudentajua, kun tietää mitä kaikkea voi olla vaivana, tai vauvalle sattua. Ei ole hötkynyt pienistä, ja jostain syystä olo on ollut luottavainen. Ja kun tajuaa mitä voi tapahtua, mutta pienellä todennäköisyydellä, ei kuvittele mitään mörköjä omasta päästään.
Kaikille tuo ei varmasti sovi, ja voi aiheuttaa päinvastoin pelkoja tms, mutta minulle on ollut hyvästä.

Ja sitä ajatusta kannatan, että turha on etukäteen murehtia, sitä ehtii sitten kyllä riittämiin jos jotain sattuu.

Jade80 Minulla on edelleen paino alle lähtöpainon, mutta sf käyrä painelee omilla luvuillaan, aluksi neuvolassa huolehtivat, mutta jos kerran terveellisesti syöt ja vauva kasvaa, niin luulis sen riittävän. Tosin itse syön kyllä kaksi lämmintä ruokaa plus välipalat ja herkut, pienempiä annoksia tulee vaan nykyään syötyä.

Mihin nämä viikot oikein häviää, kohta ollaan jo tositoimissa ja vaikka mitä vielä tekemättä! :)

cicilisko 35

Kummeista Kaksi kummia (ystäväpariskuntamme) on jo mietittynä ja pyydettynä ja suostuneetkin :) , mutta haluaisin tälle toisellekin neljä kummia, kuten esikoisellakin on. Miehen veli lienee yksi vaihtoehto, mutta sitten vielä yhtä puuttuu, enkä oikein tiedä mistä se napataan! Omissa ystävissä ei ole oikein ketään niin läheistä, kun kaikkien kanssa on niin erilainen elämäntilanne meneillään, ja uusissa äitituttavuuksissa ei vielä kukaan niin tuttu, että kummi-aste olisi ylitetty... Joten en oikein tiedä. Minulla olisi tietysti vielä sisko ja veli joita voisi pyytää, mutta molemmilla jo kiva liuta kummilapsia, joten eivät ehkä niin innoissaan tehtävästä enää jaksaisi olla. En siis tiedä.. kaksi varmaa on, jostain pitäisi keksiä kaksi lisää!

Jade Minunhan käski terkkari alkaa painoa nostattelemaan, ja sen jälkeen olen syönyt kaksi ateriaa, tosin aina lounas ei ole lämmin ruoka vaan esim. pari tuhtia voileipää. Annoskokoa olen myös kasvattanut, ja aloin syödä säännöllisesti välipaloja (hedelmiä, marjoja, vispipuuroa [NAM! :p ], jogurttia+kauraleseitä...), ja näillä eväillä oon saanu painon nousemaan. Kokeile sinäkin! =)

Kävin kans lukemassa tuolla Helmikuisissa, kun uteliaisuus tietenkin heräsi... :ashamed: Hurjan surullisia uutisia siellä kyllä oli! Hexodus sen hienosti sanoiksi puki, että ei näihin voi varautua! Ei voi alkaa liikaa miettimään, ja etukäteen suremaan.. Ei siihen sen valmiimpi olisi.

(.) Kestosuppari päällänsä, pakko vetäytyä vaakatasoon... :wave:

Ippu 33+1

Heips...

Jade ei mun neuvolatäti oo huolissaan mun painosta ollu, sf-mitta huitelee käyrien yläpuolella, eli vauva kasvaa. On sit multa tippunu paino muualta ja menny masuun, ihan hyvä niin. Ja yhden lämpimän aterian syön päivässä, välissä sitten hedelmiä, puuroa ja leipää. Kun ei oikeen maistuis edes enempää. Ja kyllä muakin välillä murehduttaa et onkohan vauvalla kaikki hyvin, varsinki kans sen takia kun on jo 2 tervettä nuorta neitiä. Kai se on sit ihan luonnollista pelätä ja miettiä sellasta.

Kummeista meillä on varmaks jo 4 kummia, voi olla et tulee vielä viides. Kun on 3 kummisetää ja vaan 1 kummitäti ni haluisin vielä toisen kummitädin.

Levolac on tehnyt tehtävänsä fantastisen hyvin ja mulla toimii vatsa taas, tänäänkin on juna tullut jo 3 kertaa!! Hieno tunne!

Tänään menin sitten siivoon yli 2 tuntia ja sain kivoja suppareita siitä sitten... Pakko siivota kun vielä jotenkuten jaksaa enkä halua et kämppä on ihan hujanhajan kun tullaan vauvan kanssa kotiin... Mies kun ei kuitenkaan saa siivottua siihen malliin kun mä haluan.

Missäs muuten LOE luuraa? Entä Viivi ja Vagner, Korventyttö? Ja kaikki muut hiljaiseloa viettäneet??? Pakko vähän peräänkuuluttaa =)

Eipäs mulla muuta, taidan mennä kylpyyn ja sit kattoon Dirty sexy money, ihan huippusarja mun mielestä!

:heart: :Ninni ja Muru 33+2

Iltaa iloista masuset! Tänään vierailin neuvolantädillä ja lääkärissä. Painoa tullut 455g/vko (yhteensä 12 kg), josta kuulemma puolet aina vauvaa. HB ok ja samoin paineet. Lääkärissä totesi, että kohdunsuu kiinteä, kiinni ja pituus 3cm, että yllätys on, jos lähtisi syntymään. Kyllä muuten kirveli limakalvoja sen tutkimusten jälkeen... on pikkasen kuivuutta ilmassa... onneksi kesti tuo polttelu vain 15 minsaa!!!

Tänään hurvittelin kaverin luona, jolla lokakuussa syntynyt söpöläinen. Tahtoo oman jo ulos!!! Siinähän se aika hurahti ja poikkesin kotimatkalla Ikeasta Daimeja... ja pari sisustusjuttua. Mun isä oli niin kultanen, että tuli työmatkalle tänne ja antoi auton koko päiväksi. Mulla mies aina autolla töissä, joten tällaisista tilanteista nauttii todella!!!

Kummeista: Meille tulee 4 kummia: mun veli, miehen sisko, mun kaveri ja mun poikamiesserkku.

Ruokailusta: Syön aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Ja lenkkeilen joka päivä. Mutta silti sitä painoa on kertynyt, mutta kun lähtöpaino oli pieni, niin kuulemma hyvä. Sanoin tänään neuvolatädille, että vaaka on neuvolan pahin paikka, niin se sanoi, että elä huoli, noista pääsee kyllä eroon. Toivottavasti!! On mullakin murheet...

Kiva, että täällä muutkin ovat kovia ottamaan asioista selvää, kuulun myös niihin! Mutta joskushan se on, että tieto lisää tuskaa... Mutta pitää muistaa olla kriittinen lukija, kun lukee esimerkiksi kasvatusoppaita tai netistä imee tietoa itseensä.

LauraN: Tiedätkö tarkemmin siitä NKL perhehuonetouhusta? Kaveri kertoi, että sen saa helpommin, jos menee johonkin perhehuonevalmennukseen?!!?! Ei mulle on mistään semmosesta kerrottu, onks sulle?!? Sitä ei kuulemma mainosteta... tarkoitan siis sitä perheosastoa, olikohan 62... TOki muutkin, kuten BiaBia ja Me6 vois kanssa kertoa, jos tietää!!! Tahtoo perhehuoneen.

No, nyt lehden lukuun ja lepäilemään, kun ei oo tänään ollut mahiksia!

Misupai ja Helmis 35+3

Misupai: En oo kuullut tuosta perhehuonevalmennuksesta mitään!! Me halutaan myös sellainen, eikä mulla ole juuri mitään infoa asiasta. Täytyy ehdottomasti kysellä kun mennään sinne tutustumaan. Mun mielestä ne muutenkin vaikenee aika hyvin tuosta perhehuoneesta, lähinnä saa tietoa mitä huoneissa on.. :) Ei siitä että miten sinne pääsee..

Mittasin just vyötäröni, kauniit 96cm kertynyt ympärille! Lähtömitta oli 67cm, että ei edes vielä 30cm täynnä.. :LOL:

Ruokailusta
: Syön aamulla puuron, sitten välipaloiksi jugurttia/hedelmiä/muroja.. Ruokaa yritän syödä kerran päivässä.. Joskus sortuu karkkiin/jätskiin, mulla etenkin lauantai-illat usein menee vähän herkuttelun puolelle.

Noista peloista vielä.. Mulla oli aika rankkaa tuossa alussa kun pelkäsin jatkuvasti että tämä menee kesken. Alunperin odotin vauvaa, jonka laskettu aika oli 2.2. N. vkolla 5 oli kuitenkin vuotoa jota kuitenkaan lääkäri ei ottanut vakavasti. Vasta ekassa ultrassa (vko 12) kävi ilmi että tämä raskaus oli mennyt kesken. Meillä oli NIIN paljon onnea matkassa, että masussa köllötteli tämä pikkuinen, joka oli siinä vaiheessa vkolla 8. Tämä kokemus pysähdytti mut täysin ja varoin/pelkäsin kaikkea sen jälkeen. Nyt luettuani noista vastoinkäymisistä tuli taas sellainen olo että eipä tämä kaikki tosiaankaan ole itsestään selvää.

Ja nyt telkkaria katselemaan villahuovan alle.
Öitä kaikki!

me6 toivottavasti kaikki ok siellä kerrosta alempana! Me voidaan kanssa rullailla sinne huomenna sua katsomaan!

misupai anteeksi, missasin eilen tuon perhehuonekohdan ihan tyystin... Vauva imee maidon mukana osan aivokapasiteetistani, luulen. Tämä meidän perhehuone ei ole oikeasti perhehuone vaan tutkimushuone josta tilanteen salliessa voidaan tehdä perhehuone. Täällä 52lla on käsittääkseni kaksi näitä pieniä huoneita joista voi tehdä perhehuoneen. Varsinainen perheosasto on 61, sinne kannattaa varata tutustumisaika mahd. pian. Sinne pääsee jos synnytys sujuu normaalisti eikä äidilläkään ole hätää, isoa verenhukkaa tms. Ja lapsella tietysti kaikki ok. Näillä normiosastoilla 51 ja 52 on kaikki muut synnyttäneet, täällä on vauvattomia huoneita, kahden ja neljän hengen huoneita ja sitten nämä pari epävirallista. Kannattaa vaan joka käänteessä mainita että haluaisi perhehuoneen, minä kyselin joka paikassa ja yleensä joka vuorolta niin että kaikki hoitajat varmasti tiesi.

Pulla pääsi pois aamulla lampun alta, bilirubinit oli laskeneet n 180. Iltatulosta en ole vielä saanut, mutta yksi hoitaja väläytteli että jos kaikki menee hyvin eikä tule takapakkia torstaina voitaisiin lähteä ehkä kotiin. Nyt ainakin näyttää hyvältä, poika syö ja on reipas.

BiaBia

täällä ollaan ihan pirteänä ja kello on jo vaikka mitä :D .

NKL:n perhehuoneesta haaveilen myös minä, mutta ei taida olla toivoa kun mies ei tod.näk. esikoisen takia pystyisi yöpymään siellä ja itse olen sektioitu. No, jospa pääsis vaikka semmoseen kahden hengen huoneeseen.
Kun esikoinen syntyi, olin neljän hengen huoneessa ja oli kyllä tosi levotonta. Imetyskin onnistui vasta kotona, kun ei ollut hetken rauhaa huoneessa. Kaikilla ravas vieraita koko ajan, varsinkin mun viereisellä äidillä, joka oli jalkapalloilija. (koko jengi tuli katsomaan häntä :LOL: )

Ninni, meillä on samat sarjasuosikit, Greyn anatomia ja Dirty sexy money, aivan mahtavia molemmat.

BiaBia, ihanasti teillä on lähteny homma käyntiin. Ja mahtavaa, kun pääsette ehkä jo niin pian kotiin!

Kohta koisimaan, öitä!

LauraN: kyllä voi vauvan kastaa toisella paikkakunnalla missä ite asuu.. justii viikko sitten serkun poika sai nimen mummolassaan, 350km päästä omaa kotoa, joten eiköhän se joka paikkakunnalla onnistu kun vaan ottaa siihen srk:aan yhteyttä mistä pappi pitäis paikalle saaha :)

BiaBia: mukava kun on alkanut vauvan kanssa sujumaan ja varmasti on ihana kuulla tuollasia "kotiutumisuutisia" =)

hehee, joku oli mittaillu masun ympärystä.. mä kans joku viikko sitten mittasin... vähän eri lukemissa mennään kun joillain teillä..
esikoiselta muistan, et justiin ennen synnytystä tuli tuo 100cm täyteen ja nyt tosiaan rv 32 oli jo 115cm!! :LOL: tosin oli jo ennestään tuota masunympärystä enemmän kun esikoisen aikaan, mut järkky kui iso maha sitä voi olla :D mutta nou hätä... oon aatellu, et saa tulla sen mitä tulee, keväällä sitten alan lenkkeilemään oikeen urakalla ja täytyy sit kattoo vähän mitä sitä suuhunsa pistää..
nyt painooki tullu jo sen 15kg, esikoiselta tuli 12kg, et tuntuu herkemmin tulevan, ainakin mulle toiselta lapselta tuota elopainoo :whistle:

kummeista vielä, mä oon suunnitellu meijän vauvalle 4kummia, 2 pariskuntaa.. mun veli ja hänen vaimonsa on ainakin varmoja, sit miehelle sanoin et se saa valita sen toiset kaks.. silti vähän vinkkasin, et vois sen sisaruksista jonkun pyytää, kun hällä niitä kuitenkin 4 on...
jos se nyt samallalailla ajattelee, kun mä nii sit miehen kaksoissisko ja hänen miehensä olis sitten toinen pariskunta.. mutta kattoo nyt mitä mies siihen tuumaa..

nyt tää lähtee untenmaille, kun kerrankin väsyttää ennen puoltayötä :wave:

äiskä ja vauva 33+6.. puolen tunnin päästä jo 34+0 :heart:

mä muistelisin että haikaranpesän synnytysvalmennuksessa sanottiin noista perhehuoneista että kaikilla on samanlainen oikeus niihin yleisessä jaossa oleviin perhehuoneisiin. Ne saa ketkä ehtii, ei sinne voi mitenkään "varata" käymällä tutustumassa tai muuta. Sitten on erikseen ne haikaranpesän 4 huonetta jotka on vaan pesäläisille ja siellä on pakollisena kaksi valmennusta. Eli jos niissä ei ole käynyt niin ei ole oikeutettu niihin ylimääräisin huoneisiin.

Parista ylimääräisestä huoneesta huolimatta edes pesäläisille ei luvata perhehuonetta vaan katsotaan miten niitä on vapaana kun on synnyttämässä. Me tahdottais myös kovin se perhehuone,täytyy vaan toivoa että on tilaa B)

Nyt synnytyssuunnitteluun!

Terv. Oikukas 33+6

Näin se vaan viikko menee vauhdilla ja nyt on jo kolmas äippälomapäivä. Hyvinhän tää sujuu, kun tekemistä on vaikka millä mitalla. Aloitin just siivoamaan meidän "arkistokaappia" = vaatekaappi, jossa mun työmappeja ja muitakin meidän virallisia papereita. Tyhjensin luokasta omat pois, niin täytyy ne saada tuonne mahtumaan ja odottamaan töihin paluuta. Pari muutakin kaappia odottaa siivousta...

Tutteja ja tuttipulloja steriloin tuossa ja eivät ainakaan kärähtäneet kiinni kattilaan. Saa sitten nähdä, kuinka paljon noita tulee tarvitsemaan. Toivottavasti imetys onnistuisi, olisi jotenkin helpompaa kuin pullojen kanssa pelaaminen.

Masunympärys: Lauran kanssa mennään aika samoissa, mulla masunympärys on 94cm ja normaali 67-68cm. Että ei tässä kovin suurella masulla voi kehua! Mutta riittävästi tiellä kumminkin. Mutta se suurin huoli onkin tuolla ahterissa... sinne ne kaikki kilot menneet on!!

No joo. Täytynee mennä viemään pyykit ja sitten jatkaa siivousta. Voikin odottaa kulhossa, jotta pääsisi muuttumaan muffinseiksi...

Misupai ja Helmis vauhdissa 35+4

Kävin labrassa ottamassa ne maksakokeet ja toivottavasti iltapäivällä sais jo vastaukset!!! Nyt vähän jänskättää kun olis se viikonloppumatka edessä ja näinköhän sinne nyt lähdetään.Viime yönä nukuin tosi hyvin, mutta oisko johtunu kaikista valvotuista öistä ja perusteellisesta ihon rasvauksesta illalla.Yöllä en heränny kun kerran pissalle, mutta kutinaa ei kaiketi ollu tai en sitä rekisteröiny ainakaan :)
Kävelin terveysasemalta parin kilsan matkan ja aikasten monta kertaa piti pysähtyä kylmälle puiston penkille, mutta pääsin sitten kotiin asti lopultakin! Tuntuu kun olis jo tehny täyden työpäivän tälle päivälle :D

Meinasin mennä lueskelemaan tonne helmikuun pinoon, että mitä kurjuuksia siellä on eteen tullu mutta en sitten uskaltautunut vielä! Tulisin vaan neuroottiseksi loppua kohden, mutta ainahan kaikilta ikävyyksiltä ei voi välttyä :eek: Toivottavasti tässä pinossa menee asiat paremmin =)

Mukavaa päivänjatkoa kaikille ja sitä aurinkoa odotellessa(äsken näytti hetken että täällä pääkaupunkiseudulla olis voinu paistaakkin) B)

Terveppä vaan taas kaikille auringon paisteisesta pohjolasta, pakkasta tälle päivää siunaantunu -8..

Täällä todellakin tuntuu olevan hankalaa muillakin ko mulla vaan, kierolla tavalla lohduttaa ajatus siitä etten ole ainut jolla vastustaa :) Väsyttää niin maan perkuleesti! Eilenki nukuin 2 päikkärit! :D Yöt tulee juostua siellä vessassa nii siksipä se sit päivälläki tuntuu että pitäis nukkua. Liitoskivut hetkellisiä, mut ei enää niin pahoja mitä ne tossa joku aika takaperin oli. Nivusjänteet kipuilee ajoittain kovastikkin, portaitten nousu tekee välistä tosi nannaa. Mut silti sinnillä kuljen portaita, periks en haluu antaa. Kovasta päästä sitten tietenkin saa kärsiä noiden suppareiden muodossa, mun luonnolla kun ei tuonne sohvan pohjalle jäädä makaamaan. Mie täs yrittäny pyykkäillä ja tehä kaikee "pientä kevyttä", mut sit on aina välissä annettava periksi ja mennä maate.

LauraN kyseli että voiko kastaa toisella paikkakunnalla/kaupungissa.
Juu voi. Meijän esikoinen on kastettu mummilassa, toisella paikkakunnalla. Otettiin vaan sinne seurakuntaan yhteyttä ja ei sen kummempia järjestelyitä tarvinnu. :)

rusina83: olipas kiva kuulla että täällä muitakin jotka synnyttää LKS:ssä :D

me6: kauhistus sentään! Koita jaksella siellä :hug:

Kummi asia vielä avoinna, ei hajuakaan ketä tällä kertaa pyytäis? Tai siis ne jotka mielessä, ovat kirkosta eronneita ja eivät siis valittavissa.

Juu ja tänään oli sit neuvola käyntikin. Paino oli täälläkin pompsahtanu, +817/vko! No ompa kumma ku ei pääse liikkumaan |O Verenpaineet 122/79, sf-mitta 31,5.. sykkeet 150 ja raivona mennään. Nyt ei sit liikkumaan pääse niin syöntiä tulis seurata, no siinähän ei mitään uutta, niinhän mää olen koko aika joutunukki tekeen. Lepoa tarpeen mukaan.

Mut nyt lopetan tän valitusvirren ja lähen tyttöä hakemaan. Moikka :wave:

Marmeladi & Masuasukki 35+1

Keskiviikkoa!
Kiitos teille jotka olitte laittaneet vastausta tuosta kastepaikasta. :) Helpottava tieto. Meidän vanhemmat haluaa niin että ristiäiset olisi heillä, ja helppoakin se on, sillä suurin osa vieraista asuu sillä seudulla. Me ollaan vaan eksytty tänne Helsinkiin tuolta lounais-rannikolta..

vai että aurinko paistaa jossain ja on pakkassää.. Täällä on +2.5 ja taivas tasaisen harmaa.. Mä lähden huomenna tosiaan hemmottelulomalle meidän porukoille.. JEE!! Tiedossa ois kasvohoito, ripsien värjäys+permis, kulmien laitto, kampaaja ja tietysti pitää käydä kaikkien vanhojen kavereiden luona kyläilemässä :) Helpottaa hieman siihen kun on niin kova ikävää omaa kultaa.
Enää 2 viikkoa niin tulee käymään.. :heart:

Huomenna neuvola, hieman jännittää taas tuo paino ja mielenkiintoista kuulla taas hoitsun antama arvio pienokaisen koosta... Sitä jännityksellä odotellessa...

Laura+masukki 34+2

Yöunettomuus jatkuu... Tyhmän toiveikkaana asetuin eilen jo varmaan ennen puoltayötä sänkyyn Vauva-lehden kanssa ja ajattelin että varmaan kohta tulee uni kun sitä edellinen yö meni ihan persiilleen. Tosiaan toiveajattelua... Lehteä luin tunnin, kello tuli yks... Sit kaks... Sit tuli mies sänkyyn kun sekin oli kukkunut jotain koodailujaan tässä koneella. Siinä vaiheessa mä olin jo ihan levoton. :LOL: No, sit oli vähän parisuhdepyöriskelyjä, ja sit meni 5min niin mies rupes kuorsaamaan ja mä en vieläkään!!! Voi että mua otti niin päähän. Varmaan vasta 4-5 aikaan aamuyöstä nukahdin, enkä saanut aamustakaan nukuttua. Ei ollu edes mitään sen kummempaa vaivaa ku vähän levottomat jalat ja kuuma!

Kummeista ootte jutellu. Meillä on nyt 3; mun sisko, miehen veli ja mun paras kaveri. Neljäs haluttais vielä mutta mies hieman pähkäilee kuka kavereista sopis vai sopiiko kukaan. Saa nähdä. :) Onhan tässä vielä onneks aikaa. Itelläni on 4 kummia joten se tuntuis semmoselta sopivalta määrältä.

Sit tosta ruokailusta, mulla vaihtelee ruokahalu ihan kamalasti. Mut kyllä mä päivittäin sen 1 lämpimän ruuan syön, lounasta tosi harvoin kun aamiainen menee niin myöhäseks. Jotain välipalaa sit aina yleensä ennen päivällistä. Ja iltasin ihan hirveen paljon liikaa napsin herkkuja... Irtokarkkeja, jäätelöö... Joskus tosin onnistun hedelmillä tyydyttämään sen makeanhimon. Alussa mä söin purkkitolkulla oliiveja, se oli erikoinen himo... Nyt on tullu tilalle valkosipuliperunat ja kaupan lihaperunasoselaatikko! Voisin syödä sitä ihan laareittain oikeesti. Tuntuu että hirveesti vaikuttaa vauvan asento siihen minkä verran masuun mahtuu ruokaa.

Munki pitäis käydä se uus veroprosentti laskemassa... Ärsyttää, tommosiakin inhottavuuksia lykkäävät vielä tässä tilassa olevalle. :LOL: Oisin toki voinu ottaa niskasta kiinni itseäni jo vähän aikaisemminki...

Nyt ois valinnanvaraa mammalla kotihommissa tälle päivälle, pitäis järjestää henkarikaappi ja purkaa vielä pari yksinäistä laatikkoo kaappeihin. Pyykkiäkin ois - ja n. 500 mustan (erilaisin kuvioin) yksinäisen sukan lajittelu pareiksi. Kaikkea superjännää siis! :D Anoppi tulee illalla ottamaan kehdosta mittoja, saadaan pääskyselle siihen sit oma pieni pesä oottamaan. Ollaan myös tekemässä yhteistilausta NetAnttilasta niin sitä ollaan nyt tässä sumplittu aikamme, mun tarttis jotkut uudet verhot nyt valkata meidän makkariin kun hän haluu välttämättä sponsoroida... Mut on se kyl maailman paras anoppi. :heart:

ois nyt päivän sana!

t.mama-L & Onni 33+6

Päivää vaan!!

Eilen kävin niin pikaisesti lukemassa teidän jutut ja neuvola kuulumiset laittamassa, että tänään jos jotain lisää kirjoittelis oikein ajan kanssa!! :LOL:

Kelalta tuli vihdoinkin äippäraha päätös, en sentään ihan minimille jäänyt muttei kovin paljon ylimääräistäkään tullut!! Sitten soittelin tonne verovirastoon ja kyselin siitä prosentista. Mulla ois ollut 12,5% veroprosentti työtuloihin, mutta nyt sitten kela vie sen 20%. Ja tämä menee sitten vähintään kaikilta!! Tarkistin oikein asian. Eli jos oma veoprosentti + 2%, jää alle 20%, niin kela ottaa sen 20% joka tapauksessa, siksi en lähtenyt muutattamaan omaa kun se 20% menee joka tapauksessa!! Ymmärtääköhän tästä sepustuksesta mitään!! Ja jos veroprosentti yli 20, niin siihen lisätään viellä se 2% ja sitten siitä tulee vasta se lopullinen prosentti määrä. Että kyllä se verottaja osaa viedä pienistä tuloista ison osan!!

Biabia: Kiva kuulla, että vauvalla kaikki hyvin ja varmaan ihanaa kun voitte jo päästä kotiin!! =)

Kummeista joku kyseli, niin meillä jo kolme kummia varmaksi ja sitten haluaisin viellä yhden kaverini neljänneksi. Tosin keneltäkään ei olla viellä kysytty, mutta esim. siskoni taitaa jo ainakin aavistaa että häntä pyydetään! Kysymiset hoidetaan sitten kun lapsi syntynyt!!

Eilen oikein hehkutin, kun olen niin hyvin yöt nukkunut, niin viime yö meni sitten ihan pipariksi! Ensin tyttö tuli alku yöstä viereen "riehumaan" ja sitten aamu yöstä alkoi oikean puoleista jalkaan särkemään niin paljon etten saanut nukuttua. Nousin sitten puoli kuúden aikaan ylös!!

Mun pitöis kanssa käydä apteekista ostamassa levolackia, kun meinaa tuo suoli alkaa olemaan aikas täynnä. Ei siis juna ole kulkenut muutamaan päivään ja olo alkaa olemaan sen mukainen!!

Mut nyt sohvalle aku ankkaa lukemaan!!

Muumi82 ja Eppu 36+1

Lunta pyryttää täällä melkein Helsingissä. Ihanaa!!! Pakkasta ei juuri ole, mutta lunta tulee, se o pääasia. Muffinsit on leivottu ja juuri nautiskelin päiväteet, ennen ku mies tulee kotiin. Sit pitäs varmaan ruokaa laittaa. Täytyy sitä vähän hemmotella, kun on 1-vuotishääpäiväkin sunnuntaina. Onko siitäkin touhusta jo vuosi...

LauraN ja Pikkuvaemo: Soitin osasto 61:lle. Sain ajan sinne perhehuonevalmennukseen ensi viikolle. Eli sen huoneen saa ruuhka-aikanakin ensisijaisesti ne, jotka on tuon parituntisen läpikäyneet. Pikku juttu, jos se helpottaa huoneen saamista. Ja ihanaa, että sain sellaisen ajan, jolloin mieskin pääsee!!

Voihan junat sentään. Mie en oo vielä joutunut avittamaan junaa liikkeelle millään aineilla, mutta kyllä sen vuorot on harvassa. :LOL: Kulkee säännöllisen epäsäännöllisesti muutaman päivän välein. VEttä yritän juoda, jos siitä jotain hyötyä olisi. :)

Matkarattaista: Nyt kun kevät taas tulee ja tulee tarjouksia, niin suositelkaapa hyviä matkamenopelejä. Ollaan näillä näkymin kesällä lähdössä lentsikalla reissuun, joten tarvetta olisi. Meillä on Gracon kaukalo, joten se merkki kiinnostaa ensisijaisesti. Ja tahtoo isot pyörät sekä makuulle menevän selkänojan.

Nyt vielä kaapin loppua siivoamaan, ettei jää kesken.

Misupai ja Helmis toivottelee kaikille hyviä vointeja!

Yhteistyössä