**Maalismasut 2009* lokakuussa

Pitipä vielä lisätä, että en mä saakaan sitä Venlaa/Liljaa meille :( . Voiskohan pojalle antaa jotenkin tytön nimen :LOL: ? Ei vaan, vakavasti asiaa miettien, pojan nimi on mun mielestä ollut vaikea miettiä. No, onpa ainakin tekemistä loppuraskauteen, kun lainaa taas kirjastosta nimikirjoja.

 
Zoe-F: Eihän mitään yrttejäkää suositella raskausaikana käytettäväksi ja ihan vaan siksi ku niitä ei oo tutkittu tarpeeksi :/

mökin muija: Mulla ois tarkotus lähetä opiskelemaan sairaanhoitajaksi jos vaan pääsen kouluun sisään :D

Iines79: Monestihan tytön sukupuolielimet on niin turvoksissa ettei niistä osata sanoa.. Eli en kyllä pojasta ois kovin varma jos ei kerta ite kikulista näkyny :)

GALLUPPI!!
Kuinka tarkkoja ootte syömisistä? Luetteko kaikkien mm. maitotuotteiden etiketit että onhan pastöroituun maitoon tehty? Entä raaka kala ja liha? Ym ym?

En muista juuri koskaan lukea etikettejä.. Esikoisesta olin tosi tarkka.. Nyt tosin voi vaíkuttaa se että 1-vuotiaan kans kaupassa käynti on aina aika kiire puuhaa ettei ala huutamaan paljo ennen kassoja :D Graavilohta oon syöny kerran ja jouluna kun ite teen niin sitte syön..

Eeeva ja Äppä 22+0! (hullua miten tuo aika juoksee!)
 
Kaa
Huomenta kaikille!

Paljon on ollut puhetta vitamiineista ja lisäravinteista. Itse olen ärrierin kanssa samaa mieltä niiden syömisestä; jos ihminen syö normaalia sekaruokaa ja normaaliin tapaan, niin lisäravinteet ovat tarpeettomia. Eri asia on, jos ravinnosta puuttuu joku olennainen ruoka-aine. Itse en syö kalaa lainkaan, joten sen vuoksi syön kalaöljyä. Olen myös laktoosi-intolerantikko, joka ei päivittäisessä ravinnossaan saa tarpeeksi kalkkia -> kalkkilisä. Toki jokainen itse päättää mitä suuhunsa laittaa, ja tämä on minulle sopiva tapa.
Neuvolan oppeja uskon kyllä tuossa D-vitamiinilisässä raskauden aikana. Sitä löytyy osana kalkkiannostani.

Galluppiin; en lue jokaista etikettiä erikseen. Kalasta ei tosiaan tule ongelmaa :D raskauden aikana. Maksaruuat olen jättänyt kokonaan pois, lukuunottamatta silloin tällöin syömääni maksamakkaraa. Lakt-int hoitaa hyvin tuon pastöroity, ei pastöroitu -asian. Laktoosittomat tuotteet ovat melkein järjestään myös pastöroituja. Syön entiseen tapaan, toki oudommat ja uudet ruokaostokset katsastan ihan mielenkiinnosta muutenkin.
 
Ruuasta oli puhetta, itse syön aikalailla randomina. :D Kalaa ei kyl tule syötyä ja maitoa normisti menee kyllä. En viitsi alkaa kyylätä joka ikistä etikettiä sen takia että mikä on turvallista ja mikä ei. Maalaisjärjellä pärjää. :)

Oli toissayönä hirveä ripuli. Sitä ennen just just vauva oli riehunut niiin ettei mitään rajaa. Ilmankos rupes jullii sit kympil. Potkii kokoajan, varsinkin iltapäivisin. :heart:

Ensiviikolla sit neuvolaan. Äh. En itse oikein diggaa neuvolakäyntejä ku kuiteski ne imuttaa mut kuivaks. :eek: Mutjoo.


Mömmis + mokoma 19+5
 
Galluppiin: Itse en ole tarkka syömisen kanssa, tai siis noiden kiellettyjen ruokien osalta. Itse kun muutenkin joudun miettimään syömistä noiden sokeriarvojen takia, niin olen ottanut muuten ihan rennosti. Kaupan maksalaatikkoa söin vähän tässä kun teki niin kovasti mieli ja samoin maksamakkaraa. Vaikka tiedän että niitä ei periaatteessa kannattaisi syödä.

Tuolla äitipolilla kun oli, niin tyttöä povattiin meille. Mutta maanantaina on rakenneultra ja pitää kysäistä uudelleen:)
Tänään kävin neuvolassa. Ja sain noita kelan papereita mitä pitäisi ensi viikolla täytellä. Näin se aika vain juoksee:) D-vitamiinia pitäisi käydä ostamassa mutta muuten luulen pärjääväni ihan normi ruoalla, ilman muitea lisiä. Ellei hemoglobiini tipahda alas.

Lotta ja rv 21+2
 
Eeeva: Tää oli jo toinen poikaepäily. Ekassa ultrassa (joka oli muuten aivan surkea) kätilö epäili nähneensä vilaukselta pippelin. Ei sen muuten niin väliä ole, mutta kun meillä on jo poikien vaatteita, niin vois jo laittaa poikamaisimmat myyntiin, niin sais ostettua tyttömäisiä tilalle. Mä kun tykkään varautua kaikkeen ja aikaslailla inhoan yllätyksiä :/ .

Ruuasta: Mä oon aika tarkka. Kala ei tuota mullekaan ongelmia, kun en sitä syö, samoin laktoosi-intoleranssi myös mulla määrittelee maitotuotteet. Mulla myös allergiat ja sokeriarvot määrittelee sen mitä voin syödä, joten ei tule ongelmia kaupassa. Pysyn suosiolla kaikissa hyvin pelkistetyissä tuotteissa, joten ei tule ongelmia minkään tahon kanssa.
 
Huomenia.
Nyt ei oo tullut kauheesti koneella oltua kun töissä oon ollut iltapainotteisesti. Sivuja oon lueskellut sillon kun oon ehtinyt.

Jaa, tuo kelju tunne nokassa onkin kuivista limakalvoista. On ollut pari viikkoa tunne et onko muka nuha tulossa kun nenäliinalla saa jatkuvaan kaivella nokkaa.

Galluppiin: En mä noita etikettejä kovin tarkkaa seuraa. Maksaruokia olen vältellyt ja juustoistakin syön vaan tuttuja kovia siivutettavia juustoja tai levitettäviä juustoja. Pellavan siemenet jätin ajoissa pois. Kalaa syön aika nirsosti mutta en niitä mitkä on kiellettyjä. Sokerituotteita menee vähän liikaa, pitäs karsia. Normitapaan syön, tervettä järkeä käyttäen.

Kait se on kohta valmistauduttava töihin lähtöön
Hansku ja Sintti 18+6
 
Ruoasta yritän olla syömättä kiellettyjä ruokia, mutta eilenkin tajusin syöneeni epähuomiossa kaverin luona tuorejuustoa. En syö lainkaan lihaa, joten maksaruokiin ei tarvitse uhrata ajatuksia. Kalaa syön ja sen kanssa olenkin vältellyt kaikkea tyhjiöpakattua. Maitotuotteita käytän, mutta nuo suomalaisten meijereiden maidot ja piimät ovat aina pastöroituja, joten niitä voi huoletta käyttää kuten jogurttiakin. Kotiin ostaessa ja ruokaa itse laittaessa en koe noita rajoituksia hankaliksi, mutta ulkona syödessä ja kahvilla käydessä on enemmän miettimistä.

Raha-asioista meillä on erilliset tilit, mutta yhteiset rahat. Mies maksaa lainat, vakuutukset, ruokaostokset ja auton kulut. Minä maksan laskut ja lasten vaatteet, sekä lahjat. Näin se vain tuntuu sujuvan ihan hyvin, eivätkä nuo jaot mitään kiveen hakattuja ole. Jos käyn ruokakaupassa, minä maksan. Jos mies käy lastenvaateostoksilla, hän maksaa. Useimmiten vain teemme toisin päin. Miehellä on paljon isommat tulot kuin minulla, mutta hän maksaakin enemmän. Isommat hankinnat maksaa se jonka tilillä rahaa sattuu olemaan. Jostain syystä se olen yleensä minä. Emme riitele rahasta, ne riittävät ja se riittää meille.

Oma olo on vähän sellainen ja tällainen. Supisteluja on ollut jonkin verran ja ajattelin soittaa tänään neuvolaan ja kysyä pitäisikö katsoa etteivät ne ole aiheuttaneet vahinkoa, kun ovat ajoittain kipeitäkin. Neuvola olisi vasta ensi viikolla, eikä oikein tekisi mieli odotaa sinne asti. Liitoskivut ovat alkaneet, eivät onneksi ainakaan vielä kovin pahoina. Muuten olo on ihan hyvä ja mielialakin loistava.

Olen ostanut muutamia käytettyjä kestovaippoja (pari Fuzzia ja Imse Vimseä ) huuto.netistä. Olivat todella hyväkuntoisia. Vielä pari kappaletta lisää ja näillä pääsee alkuun. Muuten en ole hankkinut mitään, pitäisi ensin tehdä inventaario vaatehuoneessa. En ole varma onko siellä jotain käyttökelpoista vaatetta, vai onko kaikki laitettu kiertoon. Tyttömäisiä ne ainakin pääosin taitavat olla. Ai niin, anoppi osti aivan ihanan valkoisen, pörröisen pikkuhaalarin.

Mukavaa loppuviikon alkua kaikille masukkaille!

Metsälauha & Pyry 21+1
 
Moip!

Vitamiineista syön kanssa tota multitabsin raskaus-vitamiinia ja meinasin käydä huomenna apteekissa hakemassa minisunit päälle. Vaikka ihan normia itsetehtyä ruokaa syönkin jää välillä ateriat esikoisen kanssa väliin. Maksaruokiin piti kommentoida että vuosi sitten elokuun lopussa vapautettiin maksamakkara jne esim kaupan maksalaatikko eli 400g saa syödä viikossa. Hyvällä omallatunnolla pistelin viimeksikin kun hempan takia joudui syömään kahta rautaa päällekkäin muutenkin eikä lukemat olleet kehuttavat kuitenkaan.
Ruoista ylipäänsä en ole kauhean tarkka. EUssa ja Suomessa elintarvikevalvonta on todella tiukkaa ja esim. listeriaa esiintyy todella harvoin, tyyliin 2-4 tapausta kolmessa vuodessa. Korjatkaa terveydenhuoltoalalaiset jos olen väärässä, tällaisia määriä meillä töissä käytiin läpi. Viimeisin mistä kuulin toista vuotta sitten oli peräisin jostain espanjalaisesta valmismakkarasta joka oli tyhjiöpakattu. Ei kotimaisista kaloista tms.

Omanapa on alempana kuin kohdunpohja. Limakalvot ja iho kuivuu ja repeile vaikka kuinka rasvaisi. Viikon päästä on taas ultra, odottelen jo innolla. Ja ensi ma on sokerirasitus, yäk. Onnelsi heti aamulla.

Nyt lounaalle, voikaa hyvin!

BiaBia 20+5
 
torstaita

Mistäs täällä onkaan puhuttu...

no ainakin vitamiineista.. Oon Kaan ja Ärrierin kans samoilla linjoilla että jos syö suht terveellsiesti ja monipuolisesti, ei tartte mitään ylimääräisiä tabletteja.. itse syön d- vitamiinia nyt loka-maaliskuun ajan ja tietty kalkki tabletin otan joka pv kun en maitoa käytä.. maitotuotteita kyllä menee mutta neuvolassa oli sitä mieltä että se ei riitä kun en maitoa juo.

Eeevan Galluppuiin: en ole kovinkaan tarkka mitä syön.. maksaruuat on kyllä jääneet (ihme ettei edes maksalaatikkoa ole tehnyt mieli :attn: ) maksamakkaraa meillä syödään muutenkin tosi harvoin.
kaloista en edes muista mitkä oli kiellettyjen listalla :ashamed: mut pääasiassa meillä syödään lohta ja seitiä.. ja aina tosi hyvin kypsennettynä.. ja sama on lihan kanssa.. mieluummin vähän ylikypsää kuin hitusenkaan raakaa..
kgraavilohta söin vähän häissämme.. muuten en graavikaloihin koske.. ei oo mitään erityistä herkkuja.. tosi harvoi pieni pala vois mennä ruuan kanssa mutta ei tee ongelmia olla syömnättä.
maitoa en juo mutta maitotuotteita käytän aika vapaasti. perusjuustot mitä meillä syödän, jugurtti jne..

Myymä: hienoa että tyttö sai kerhopaikan =)
Täällä kerho vain kerran viikossa pojalla. toki käydään sitten yhtenä päivänä lisäksi perhekerhossa mutta pitää katsoa että tartteeko jotain virikehoitopaikkaa vauvan syntymän jälkeen.. kuitenkin 3v tarttee aika lailla sitä virikettä ja puuhailua.

joo..kai ois jotain saatava aikaseksin.. pitäis pakata kun vajaan parin tunnin päästä lähdetään anoppilaan pariksi yöksi..

danjuska ja toukka 18+5
 
Ruoasta: Kiellettyjä välttelen mutta toisaalta söin just mozzarellajuustosalaatin eli en nyt täysin jyrkkänä ole. Maksasta en tykkää muutenkaan, enkä kypsentämättömästä kalasta. Pastoroituja maitotuotteita käytän ainoastaan ja nekin isommilta tuottajilta kuten Valio ja Arla. Alkoholia en ole käyttänyt koko raskausaikana yhtään mutta jouluaattona aion juoda jouluaterialla lasillisen chiantia. Ja aion etsiä huushollin isoimman lasin :LOL:

Vauvan vaatteista sen verran että sorruin eilen ostamaan kirpputorilta kaksi valkoista bodya. Hauskaa bodyissa on se, että se aukeaa paitsi jalkovälistä neppareilla mutta myös kyljestä solmintanauhoilla. Mikähän idea tässä on? ei tuollaisia ollut silloin esikoisen aikaan vaan silloin oli joko normaali bodyja tai ns. judopaitoja joissa oli kyljessä nuo solmintanauhat...

ärrieri 19+4
 
Ärrieri, nuo bodyt on vauvan kanssa tosi hyviä. Ne on vähän samantapaisia kuin ne vauvapaidat, mutta vaan bodyn muodossa. Tosi helppoja laittaa pienen vauvan päälle. Mulla on niitä kanssa tuolla jemmassa vanhemmilta lapsilta. Ja jos muutaman löytäis lisää, niin ei olis pahitteeksi.

Eeeva, onnea valitsemallesi uralle. Toivottavasti pääset oppilaitokseen sisälle. =)

Tänään on ollut tällainen kotipäivä. Aamulla oltiin perhekerhossa poikien kanssa ja nyt olis tarkoitus alkaa tekeen kakkua kun on viikonloppuna tenavien synttärit.

Muija + kevätmyrsky 20 + 5 (miten se aika menee?!)
 
ärrieri: Mä tykkäsin esikoisella käyttää noita kietaisubodyja. Se on helpompi pukea ihan vastasyntyneelle, kun se on semmonen kietaisumalli. Sit taas vaipanvaihdossa nepparit auki niinkun normibodyssa. Ne sivunauhat on ihan vaan pukemisen helpottamiseen.

 
Täällä vielä ollaan vaikken olekaan pahemmin osallistunut viime aikoina. Toinen on siis tulossa ja laskettuaika on vahvistunut tuohon 31.3. Synnytyssairaala on SAS ja ikää mulla 31 ja vahva epäily että tyttö olis tulossa siitä huolimatta että raskaus on ihan erilainen kuin esikoisesta.
 
Galluppiin: Koitan katsoa etten pahemmin söis kiellettyjen listalta, mutta olen syönyt kyllä esim. ravintolan salaatteja vaikka niitäkään ei kai suositella. Aika lyhyt aika tää on muutamasta ruoasta kieltäytyä kun en nyt erityisesti himoitse mitään riskiruokaa.

Olen syönyt vitamiinilisää kun pahoinvoinnin vuoksi on tullut syötyä aika yksipuolisesti ja vasta nyt alkaa helpottaa kun puoliväli raskaudessa lähenee.
 
Hellouta! Neuvola kuulumisia pikaisesti päivittelen, painoa on tullut nyt lähtöpainosta 6kg (OMG!!!) :ashamed: Verenpainekin oli noussut 63/127, Hb edelleen hyvä 127, syke kuului vahvana ja kohdun pohjamitta oli 20cm ja plussakäyrällä mennään.. mistä arvasin! :eek: Neukkatäti innostui katsomaan stressaavalta yrittäjä mieheltänikin verenpaineet 93/161! HUI! |O

Huomenna lähdetään jänkhällä käymään porukoiden luona, siinä meneekin taas viikonloppu hujauksessa!

Galluppi: Olen katsellut kyllä lähinnä juustoista, mitä saa syödä ja mitä ei. Mut perussääntönä olen pitänyt että ostan vain isojen meijereiden tuotteita, kuten ingmanin tai valion.

Niinu & itiö 22+0
 
Piti tulla vielä lisäilemään että sairaslomalle jouduin, pitäisi saada viikon levolla supistelut loppumaan.

Unohdin aiemmin hehkuttaa että mies tunsi eilen eka kertaa vauvan liikkeet. Illalla olikin pitkät voimisteluharjoitukset masussa.
 
Zoe-F
Torstaita!
(.) Suht hyvä olo, välillä pyörryttää.

Hendu79: Mä oon käyttänyt nyt pari kuukautta ja aikaisemmin (ennen kapselin käyttöä ja vähän enemmän teini-iässä) autto ainakin näppylöihin (mulla tulee helposti paiseita) ja taiveihottumaan ja hilseeseen. Nyt huomasin kapselin poiston jälkeen ja raskaaksi tullessani, että päänahassa alkoi olemaan "rahkoja" ja muutenkin iho kutisevampi.
"Rahkat" ovat nyt kadonneet, eikä tarvitse ihan niin paljoa lotrata rasvaa.

Iines79& Ärrieri: Mä syön noita vitamiineja kun tiedän sen itsekin, etten osaa ruokaa syödä tarpeeksi usein ja terveellisesti. :ashamed: Jos olisin koko päivän kotona, niin varmaankin menisi kuudesta kahdeksaan ruisleipää juustolla ja ehkä tomaatillaja pari kuppia teetä, ja siitä ei kyllä saa tarpeeksi kaikkia mitä tarvitsee.
Mieskin on sellainen ettei sekään osaa/muista joka päivä syödä, mutta siihen on kyllä pikkuhiljaa tultava muutos molempien kohdalla. Pikkuinen kun kasvaa niin tarvitsee hyvää ja terveellistä ruokaa kuitenkin joka päivä eikä vain silloin kun muistaa.

Eeeva Niinhän se on, mutta mielummin syön just vaik helokkiöljyy ku esim sit kortisonii ihottumaa.

Galluppiin Huuhtelen vihannekset yms hyvin. En lue etikkettejä, paitsi jos ostan jotakin esim, oudon merkkistä juustoa lidlist niin vilkasen onko pastoroituu (toiset puhuu jostakin rajotuksesta koskien sitä onko juusto pehmeää vai kovaa, mutta mä en oo ajateellu, enkä ajattele). Punasta yms lihaa syön kunhan on kypsää, en oo koskaan raa'asta pitäny, enkä kalasta pidä muuten kun tonnikalaa joskus ja sekin yleensä käy leipien päällä uunissa, ja maksaa en syö koska se on hyiyök :D
Periaatteessa mä syön mitä lystään, mutta just ku ei esm maksasta eikä kalasta tykkää ni "helpottaa asiaa" Maalaisjärellä mennään, ei ennenkään ollu tarkkoja rajotuksia mitä saa ja miä ei saa syödä juoda.
Tosin yhtenä päivänä olin juomassa alkoholitonta juhlajuomaa, niin vilkaisin että millä makeutettu, ja "kielletyllä" makeutusaineella oli, joten jätin juomatta, mutta kyllä mä salaattia ja fetaa ja kaikkea syön ihan normisti.

Zoe ja Öttiäinen 19+6 :heart:
 
ultrakuulumisia:
Kaikki oli mun peloista huolimatta normaalin näköistä. Ei ollu mitään kätilön silmään poikkeavaa. Kovasti kaveri piti haaroja kiinni niin ei nähny kumpi on tulossa. mut samapa tuo. kai sen joskus saa tietää. :)

ruuasta: syön kaikkee! en oo mitään jättäny pois vauvan takia. en kyl normaalistikaan syö ulkomaista lihaa enkä lihaa raakana. ja mun ruokavalioon ei oo koskaan kuulunu hauki. Juustoja syön kans. mä kans noudatan sitä linjaa et isojen meijereiden tuotteita käytetään meillä.

mielestäni syön monipuolisesti ja terveellisesti. Kalkkia syön niinä päivinä millon en oo käyttäny maitotuotteita. laskeskelen sitä aina illalla et mikä päivän kalkkisaldo. (jos muistan eli harvoin sitä teen :)) mut muuta vitamiinejä en syö- pitäs lisätä kyl se d- vitamiini. kalkkitabuissa sitä on mut maidosta sitä ei saa kuitenkaan niin paljon ku tabuista.

aah ihanaa huomenna vapaapäivä niin aattelin et vois leipoo jotain hyvää. Onks teillä jotain erikoista ruokaa/ohjelmaa nyt vkl ku on pyhäinpäivä? ois kiva tehä jotain hyvää ruokaa, mut ei millään keksi... ideoita otetaan vastaa. Sit käydään miehen veljen haudalla illalla.

mut mä taidan hiissata ahterini lenkille ku on tuo paino alkanu nousemaan uhkaavaa viikovauhtia sen jälkeen ku lopetin oksentamisen, toisaalta kyl ihan hyväkin et nousee...mut silti se järkyttää ku yhtäkkiä tulee pari kiloo viikossa.
 
Hermina tervetuloa joukkoon vaan!

Kuvaamiasi oireita ollu välillä täälläki (menkkamaista kipua, vihlaisuja alavatsassa). Mulla myöskin liittynyt liikaan touhottamiseen ja mennyt hetkessä ohi. Olettaisin kuuluvan asiaan.

Kaatjuska + Kunto (20+4)
 
Hei kaikille =) puoliväli lähestyy nyt minullakin...

Liikkeitä olen tuntenut mutten vielä päällepäin.. ja nyt tällä hetkellä koko päivän on vihlonu alavatsaa,ja jomottanu välillä.. oisko sit vaan nuita normaaleja liitos ynnä muuta kipuja.. ensimmäinen kun on tulossa niin kokemusta ei ole.

Ultrassa en ole kertaakaan käyny vielä,joten on alkanu pelottamaan että jos kaikki ei olekaan hyvin tuolla masussa.. sydänäänet ovat kuitenkin kuuluneet neuvolassa(160 ja 150 sykkeillä).joka viimeksi oli 14.10. Rakenneultraan ois vielä vajaa 2viikkoa aikaa.. 10.11.

Rinnat on edeleenkin ajoittain aivan sairaan kipeet,kuin tulessa ja puukoilla viiltelis.. Olen joskus kuullu että rinnat saatetaan joutua puhkaisemaan jos ovat tukossa.. olen kaikkee tällastakin miettiny,millon pitäis alkaa maitoa erittyyn rinnoista?

Tuntuu niin typerältä nämä mun mietiskelyt ja kysymykset.. onkohan minulla liikaa yksinoloa kotosalla... :ashamed:

Mieheni on ollut todella kylmä mua kohtaan monta viikkoa,ei rakastelua koko aikana,ei ois suukotteluja tai halauksia jollen minä ois niitä omasta aloitteestani antanut,ei lohdutuksia kun olen ollut urullinen ja itkenyt yms.... eilen aamulla sit meni riitelyksi meidän keskustelut mutta lopulta hän tajusi mun pointit yms. illalla oli kuin toinen mies,otimme yhteisen suihkun ja romanttinen rentouttava ammehetki kynttilänvalossa,ja tänä aamuna hän huomioi halujani makkarin puolella.. jotain positiivistakin sentään on tapahtunut :LOL:

Toivottavasti en pitkästyttänyt teitä tällä viestillä....

LindaH ja vaavi 19+6
 
myymä
Huomenta typyt taas! :)

Tänään pomo viepi meidät syömään töiden jälkeen joten vähän rentoutumista edes tiedossa näin perjantaille! :)
Kävin tänään vaa'alla ja nyt ois sitten tullut se 5kg lähtöpainosta, eli 60kg näytti tasan! KÄÄÄÄÄÄKS! Toivottavasti tahti hidastuis.. tai no jos mulla vielä uudet 5 kg tulis niin se ois ihan unelmaa mutta jos yli niin grrr...

Olo on hyvä ja vauva liikkuva, varsinkin iltaisin! :)

Myymä ja pikkuvelisisko 20+1
 
Good morning ladies!

Hermina: Tervetuloa joukkoon! Nuo menkkamaiset kivut ovat yleensä niitä kohdun kasvukipuja. Viiltävät, äkilliset kivut esim. juostessa, hyppiessä jne. ovat yleensä kohdunkannattimien löystymisestä aiheutuvia kipuja. Molemmat normaaleja siis vaikkakin aikas ikäviä..Harjoitussupparit ovat tosiaan kivuttomia, silloin maha kovettuu kovaksi ja tunne on hieman epämiellyttävä mutta ei kivulias. harjoitussupistukset tässä vaiheessa eivät avaa kohdunsuuta mutta jos ne muuttuvat kivuliaiksi ja/tai säännöllisiksi, on otettava heti yhteyttä neuvolaan.

LindaH23: Sympatiat sinne :hug: Ehkä miehesi arastelee vauvaa mahassasi ja vierastaa muuttuvaa kehoasi? Olikos tämä vauva ensimmäisenne? Hyvä kun saitte keskusteltua, ja miehesi muutti hieman käytöstään. Nyt täytyy kyllä omaa miestä hieman kehua, että meillä riittää sutinaa peiton alla ja muutenkin ihan kiitettävästi, ei ole tarvinnut ukkoa pakottaa mihinkään :LOL:

maitoa alkaa erittyä hieman yksilöllisesti, toisilla jo aika alkuraskaudessa ja toisilla vasta melko myöhään. Itsellä meijeri on pikku hiljaa avautumassa, muutama tippa tulee puristamalla.

3 yötä jouluun on....
ei kun ultraan! Voi että mä en jaksa odottaa. Viime yönä näin unta että näin ultrassa punatukkaisen tytön (jeah, ihan värien kanssa mun ultrakuvat unessa, heh!), saas nähdä oliko enneuni. Mies on nähnyt myös unta että saadaan tyttövauva.

Halloween bileet olis tänään meillä, ne on siis lasten kekkerit ja meidän poika järjestämässä niitä. Pukeudutaan, koristellaan huusholli ja tarjotaan tietenkin hirveitä ruokia ym. hauskaa :D

Hauskaa viikonloppua kaikille!

ärrieri 19+5

p.s Huomenna alkaa marraskuu, joten avaako joku uuden pinon?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärrieri:
harjoitussupistukset tässä vaiheessa eivät avaa kohdunsuuta mutta jos ne muuttuvat kivuliaiksi ja/tai säännöllisiksi, on otettava heti yhteyttä neuvolaan.

ärrieri 19+5
Mites on ku mulla nuo supistukset ovat välillä ihan selvästi kivuliaita? Esimerkiksi eilen kaupassa pyörisin tunnin verran ja autoon istuutuessa supisteli jo aika kivuliaasti. Tuntui, että pieniä puukkoja olisi vatsassa. Myös reippaasti kävellessä ja yleensä sen jälkeen pysähtyessä tuntuu ilkeältä.

Välillä on myös ihan kivuttomia supistuksia, kun vatsa vaan kovettuu. Joka aamu herään vatsa kivikovana. En vaan yhtään tiedä, että onko tämä normaalia. Soitin jo neuvolaan alkuviikosta kohdunkaulan takia (ku tuntui pehmeältä) ja sain sen mukavan saarnan sormista. Ensi viikon torstaina on neuvola ja sillloin luvattiin tehdä gynekologinen tutkimus. Kai sitä sinne asti uskaltaa odottaa lisäkysymyksien kanssa? Ku neuvolan tätiä ei kovin helposti puhelimen päähän saa. Soittoaika on klo 12-13 ja yleensä koko tunnin on varattu. Ja mä istun avotoimistossa asiakaspalvelussa. Ei voi olla koko ajan korva luurissa.

Melita ja ötökkä 21+2



 

Yhteistyössä