Lolakuun Lutuset 2014 Toukokuussa!

beanna, täällä kans pitäis viikko vielä odottaa. ihmeen nopeesti nuo viikot aia menee vaikka tuntu viimeks kun ajan sain ikuisuudelta kun pitää kolme viikkoa odotella :D

jos nyt muistais ne viikot tänne loppuun :D

Tähtitomu + PikkuMuksis 20+1
 
ChocolateBox: mulla meni ohi, mutta mulla meni ohi minnepäin Turkkia olette menossa? Me lähdetään heinäkuun lopussa kanssa Turkkiin enkä malttaisi odottaa. Miehen äitienpäivä lahja, kun otti all inclusiven. Mä kun olen kotona lasten kanssa, niin tuntuu välillä että on ruoanlaittoa koko ajan. Tuon reissun mä aion maata ja olla, mies saa peuhata lapsien kansa uimassa kun hotelli melkein kun vesipuisto. Isommille varattu myös Bamse club ja pieninhän nukkuu vielä n 3h päikkäreitä.

Cubula: liitoskivut tuntuvat yleensä tuossa ihan keskellä häpyluussa vihlontana. Issias kivut vihlontana pakaroiden yläosassa. No, se ja sama, molemmat yhtä inhottavia vaivoja. Onneksi liitoskivut mulla ainakaan eivät kerralla ole kestäneet montaa pvää kerralla vaan hävinneet.

Tähtitomu: kai noi menee silleen, että mitä matalammat paineet, sitä parempi paitsi joillekin ihmisille matala verenpaine aiheuttaa huimausta helposti esim ylös noustessa mut ei mulle :)

Painosta: mulle jokaisessa raskaudessa painon nousu edennyt melkein grammalleen samanlailla. Lähtöpaino ollut joka krt 59-60kg ja synnyttämään lähdetty n 73kg, mutta imetys polttanut kilot nopeasti pois ja jälkitarkastuksessa ollut melkein omassa painossaan. Mutta mahan palautumisessa huomannut sen eron, esikoisen kanssa pari viikkoa synnytyksestä ei ollut enää mitään. Muiden kanssa kestänyt pidempään ja kuopuksen jälkeen tuntui että vaikka muuten olisi ollut ns rasvaton navan ympärillä oli sellainen sentin paksuinen rasvakerros mikä ei vaan katoa. Kai se on tämä ikäkin mikä vaikuttaa. Mutta yhtä mua aina stressaa painonnousu joka ikinen kerta ja tuntee itsensä valaaksi, kilot kyllä nopeiten kertyneet alussa. Nyt paino varmaan n 67kg eli tullut n 8kg, mutta lopussa yleensä tullut miinus kiloja. Ja ihan samanlailla herkuttelen läpi raskaus ja imetysajat vaikka koko ajan vannon, että nyt jätän herkut pois.

Willarose: mä otin äitiysavustuksen rahana. Meidän muksut on aina ollut pitkiä ja kapeita, äitiyspakkauksen vaatteet jossain vaiheessa ainakin lyhyitä ja leveitä eikä istuneet. Kudon vauvalle toukkapussia ja siitäkin teen varuiksi pitemmän, että sopii :)
 
Viimeksi muokattu:
mulla verenpaineet olleet joka kerta hyvät en muista tarkalleen mitä ne oli.
painoo on tullut tähän mennessä lisää noin 5kg..

Töissä on muutamat ihmiset jo huomanneet masun, eräskin huomas noin kuukausi sitten ja olin sillon ihan ihmeissään ku en aatellu et sen voi jo nähä löysän työ t-paidan alta. :)

Hassua kun joidenkin mielestä mun maha ei oo hirveesti kasvanu, joidenkin mielestä taas on paljonkin.. Kaverin äiti sanoi eilen että "ei siitä vielä oikeen tiiä että ootko raskaana vai onko kaljamaha.." :LOL:

Pipa ja Papu 19+4
 
Viimeksi muokattu:
Vielä pitäisi kokonaista 2 viikkoa odotella ultraa, kertokaapas kuinka sen ajan saisi kulumaan! No mukava odotellessa lukea muiden hyviä uutisia. :)

Verenpaineet on mullakin aina olleet alhaiset ja aiempiin odotuksiin nähden painoakin tullut vähemmän, nyt n. 5 kg (tosin lähtöpainoakin oli vähän enemmän).

Liikkeitä tuntuu selvästi, mutta aika harvakseltaan vielä.

Ja ensimmäistä kertaa itsekin harkitsen äitiyspakkauksen sijasta ottavani rahan, kun on niin paljon jo valmiina noita pienimpiä vaatteita.

Hyvää matkaa reissuille lähtijät! Vähän kyllä käy kateeksi, kun kelitkin taas kylmeni heti kun alkasi tarkenemaan.

T. Bola74 19+2
 
Painosta mulla ei ole edelleenkään paino noussut, joka on ihan järjetöntä.
Äitiyspakkausmun mielestä esikoisesta Äitiyspakkaus oli kiva saada. Vaatteista en niin piitannut, kun potkuhousut on musta epäkäytännöllisiä ja bodyt oli meidän neidille ihan liian leveitä. Peitot ja talviasut tulivat kuitenkin tarpeeseen. Kolmosten kanssa me saadaan kuusi äitiyspakkausta. Otetaan yksi ja loput rahana. Laskin just, että meillä synnytys+sairaalaolo tulee maksamaan minimissään tonnin, luultavasti enemmän, eli rahalle on käyttöä.
Liitoskivut on ihan jäätäviä, etenkin öisin.

Olin eilen lääkärissä. Hematooma oli kadonnut!!!! Vauvat voivat hyvin ja liikkuivat aktiivisesti, vaikka en liikkeitä juuri tunne. Mä en tajua miten tonne mahaan mahtuu 3 about 20 senttistä mukulaa enkä tunne liikkeitä :D.

Uusiäippä ja jäbät x3 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: ninni12345
pipa88: toivotaan, että pieni kuitenkin viihtyisi kohdussa mahdollisimman pitkään eikä syntyisi kovin aikaisin. Onko kohdun rakenne ihan normaali ettei tarvitse pelätä mitään repeämistä ym? Vai taitaa olla automaattisesti sektio?

uusäippä78: hienoa, että hematooma on kadonnut, onnea!! Varmaan vauvoilla sen verran ahdasta siellä masussa, että liikkeet eivät tunnut? Oliko kaikki omassa pusseissaan, kun en millään muista?
 
Uusiäippä: Ihana kuulla, että hematooma oli tajunnut häippästä! Nyt voitte huokaista ja koittaa nauttia loppuraskaudesta, moni ei kolmosraskautta saa kokea ;)
Olisi kiva nähdä masukuvaa kolmosmasusta :)

Willarose & Poikanen 19+6
 
Malttamaton, Mistään repeämisvaarasta en ole kuullut, en oikeen usko että sitä tarvitsisi pelätä. Rakenne on muuten ihan normaali. Mulla on tavallaan sama asia, kuin olisi hieman tavallista pienempi kohtu.
Lääkäri varoitteli, että on mahdollista joutua vuodelepoon pahimmassa tapauksessa jopa puolin välin tienoilla, kun kohdussa voi olla vähän tilaa ja voi supistella herkästi ja se ennenaikaisuudenriski.
Mutta ei välttämättä ole minkäänlaisia ongelmia. Aika näyttää. :) Samainen lääkäri rv 9 sanoi, että olosuhteisiin nähden näyttää erittäin hyvältä.
Lisäksi vielä se, että äitini kun mua odotti, se joutui kohdunlaskeuman vuoksi olemaan noin 3 viimeistä kk vuodelevossa. Se voi olla periytyvää, mutta ei välttämättä. Suvussa sitä ei ainakaan ennen ole ollut.

Sektio voi myös olla hyvin mahdollista, ainakin jos vauva on perätilassa niin silloin ei tälläisen rakenteen kanssa synnytetä alakautta. Se on hyvin mahdollista että vauva on perätilassa, kun sillä ei ole ehkä tilaa kääntyä. Tai sitten on :)


Tuli mieleen tuossa kun uusäippä78 kirjoitteli noista maksuista, niin paljonko synnytys+sairaalassa olo yleensä maksaa?
 
Maanantaina käytiin rakenneultrassa ja kaikki hyvin <3 siellä köllötteli pieni prinssi <3
Muuten olo on suht kaamea. Pari viikkoa nenä ollut täysin tukossa. Ei toimi nenähuuhtelukaan. Nyt sain antibiootit ja kuurin jotain astmalääkettä. Jospa aukasis nenän. Allergialääkkeitä syön koko kesän muutenkin. Verenpaineet alhaalla ja hemoglobiini laskenut. Vinkatkaapas joku hyvä rautalisä, josta ei tulis vatsaongelmia? Obsidanit tulee ylös hetkessä.
 
Painosta. Mulla on ollut hidasta painonnousun kanssa. Alkuun oli jopa tippunut kilon, mutta sain sen sit takasin ennen puoltaväliä. Ruoka ei oikein maistunut niinkään alkuraskauden aikana. Nyt taas puolenvälin tultua täyteen poden ns. ainaista nälkää. :D Joten paino varmasti lähtee nousuun, jollei oo jo lähtenyt. Viime vaakakäynnistä on viikko ja oon koittanu punnita itteni vaan neuvolassa, kun meen aivan sekaisin, kun neuvolan vaaka näyttää eriä kuin kotivaaka enkä koskaan muista erotusta.
Oon alunperin ollut lievästi lihava painoindeksin mukaan, joten alkuraskauden niukka painonlisäys ei oo ollu yhtään haitallista. Saapahan nyt herkutella paremmalla omatunnolla. :D

Mahan kasvusta. Tuntuu, että maha on tehnyt kasvuspurtin. Vähän jännittää, että miten työvaatteet menevät päälle, kun palaan sairaslomalta. :D Nää kylmät ilmat myös ovat ikäviä, sillä mulla ei ole takkeja, mitkä enää menisi kiinni.. Oon koittanu bongata nettikaupoista, mutta sopivaa ei ole vaan tullut vastaan.

pipa88 Hyvä, että osaat olla sinut vaivasi kanssa (vai mikskä sitä nyt kutsuisi). Se on tärkeintä, ettet häpeile ja olet uskaltanut avautua asiasta läheisille. Toivotaan, että kaikki sujuu hyvin etkä joudu vuodelepoon myöhemmässä vaiheessa. :)

Uusiäippä78 Olipas sinulla ihania uutisia! :)

Verenpaineista. Ekalla neuvolakäynnillä rv 6+6 paineet oli 127/78. Nyt rakenneultrassa olivat 109/77. Välissä neuvolakäynneillä on heitellyt noiden kahden välillä. Olen ainakin kuullut hoitajilta/lääkäreiltä, että paineeni ovat hyvät. Siskoni opiskelee lähihoitajaksi ja sanoi, että ihanteelliset paineet olisivat 110/70. 120/80 ovat normaalit paineet.

Popcorn2 + pikkuinen rv 20+6
 
Melkeen päivittäin seurailen palstaa, mutta ei oo tullu vaan itse kirjoiteltua tänne.

Eilen oli rakenneultra ja siellä kaikki hyvin. Vähän vaavi oli suurempi(20+5 427g) mitä olis pitänyt olla, mutta ei kuitenkaan lähdettu la muuttamaan. Ja hieman enemmän näytti pojalta kuin tytöltä, mutta siis ei todellakaan mikään varma poikalupaus ei ollut.

Muuten täällä on viimeiset viikot sairasteltu ja kärsitty allergiasta ja mm. mulla oli elämäni ensimmäinen korvatulehdus ja nyt meillä on sitten ilmesesti enterorokkoa. Alkaa olemaan mitta täys kun jatkuvasti tulee jotain :(

Painoa täälläkin tullut jo 10kg kun eipä tässä sairastelun ja allergian lomassa ole pystynyt mitään liikuntaa harrastamaan. Ja olin jo entuudestaan ylipainonen ni ei olis kyl tarvinnu tulla noin paljoa, mutta minkäs teet. Supistelua/kramppaamista täälläkin enenevissä määrin ollut, kaikki äkkinäiset liikkeet ja pissahätä ainakin näitä aiheuttavat.

Sairaalamaksuissahan tulee maksukatto vastaan jossain vaiheessa. Muutama vuosi sitten se oli ainakin 650€ eli kun käy polilla ja sitten se itse synnytys ja sairaalassaolo lasketaan yhteen. Sairaalapäivähän ainakin täällä varsinaissuomessa on noin 40€/vrk. Eli kannattaa säästää kaikki poliklinikkakäynneistä saadut kuitit, jos siellä joutuu käymään.

Madde84 + Bebis 20+6
 
Onnea teille onnellisille kenellä on kesällä ulkomaanmatka tiedossa! Itse poden aina kroonista matkakuumetta, mutta nyt yhteistä kesälomaa miehen kanssa on tosi vähän ja hankalaan (lue kalliilla) viikoilla heinäkuussa niin taitaa matka jäädä tekemättä. Onneksi jos tulee aivan pakko päästä matkalle kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle löytyy aina se äkkilähtökin kun kohteen suhteen ei ole niin väliä.

Äitiyspakkauksesta Emme ajatelleet sitä ottaa. Esikoisen tavarat ovat tallessa ja perusvaatteet jäivät kovin vähälle käytölle kun olivat väärän mallisia.

Mahan kasvu on ollut yllätävän nopeaa ja maha tuntuu tosi isolta viikoihin nähden. Kilojakin on tullut ja painan varmaan kohta yhtä paljon kuin esikoisen kanssa laitokselle lähtiessä. Lähtöpaino molemmissa sama, mutta silloin 7 kg painonnousu olikin tosi vähän niin ehkä nyt tulee tuplasti. En ole edes käynyt vaalla kun tiedän, että normaalipainoiselle kiloja vaan voi tulla ja kun syön ihan järkevästi ja herkuttelen joskus kohtuudella niin asialle ei ole kovin paljon tehtävissä. Viimeksi pitkä imettäminen lahdutti vähän liikaakin,vaikkakin hitaasti, mutta palasin tässä välillä jo ns normaalipainooni.

Uusiäippä78 Hienoja uutisia onnea

Popcorn2 Sama ongelma takkien kanssa. Tänään ja eilen ratkoin ongelmaa isolla huivilla ja takki auki. Voi kyllä olla, että tässä vielä joutuu takkikaupoille kun sama ongelma edessä sitten syys-lokakuussa. Villakangastakki mulla löytyy masumallia, mutta se nyt kaiketi alkusyksylläkin vähän liikaa.
 
Pipa88: sairaalamaksut riippuu siitä kauan osastolla on. Sektion jälkeen kun joutuu olemaan pidempään. Itse olen aina lähtenyt ASAP synnytyksen jälkeen, niin tullut maksu 1:stä päivästä ja lasku ollut alle 100€ muistelisin...
 
heissan, painoa tänne on tullut melkein 10kg, vatsa kasvaa kovaa vauhtia toivottavasti ei ala hankaloittaa kävelyä tai vielä autolla ajamista.
äitiysavustuksesta, me olemme päättäneet ottaa äitiyspakkauksen, vaikka sielä ei kauheasti ole vaatteita meidän makuun, mutta on siellä kuitenkin makuupussi, peitto, ulkohaalari ja jotain muuta kivaa ja hyödyllistä.
Huomasin, että tuolla oli vähän puhuttu synnytyksestä. Itse haluaisin kokeilla vesisynnytystä täytyy vaan neuvolassa ensin kysyä siitä tarkemmin, että mitä kivun lievitystä silloin saa ja mitä ei sen tiedänkin jo että epiduraalia ei ainakaan saa mutta sitä en välttämättä edes halua, itse synnytys kipua en pahemmin pelkää vaan juuri kaikkia neulalla laitettavia kivunleivityksiä (neulakammo).
Sitten, tietääkö kukaan onko mahdollista että ultrassa ja rakenneultrassa on näkynyt yksi lapsi mutta siellä olisikin kaksi? minulla nimittäin on nyt pari kertaa potkut tuntunut kahdessa eri kohassa samaan aikaan, tietysti voihan jäbbis potkia ja lyödä saman aikaisesti mutta luulisi että toinen sitte tuntuisi vähän heikommin..
 
Hei, kävin eilen tutkimuksissa TAYsissa ja saatiin tuomio. Vauvalla ei ole selviämismahdollisuuksia. Nyt on pitkä odotus edessä kun odotamme keskeytyspäätöstä. Valviralla on seuraava kokous vasta ensi tiistaina. Mua vaan itkettää kokoajan. Vauva potkii kauheasti ja se saa mut välillä uskomaan että kaikki on hyvin vaikka totuus on toinen. Mitenkähän tästä voi selvitä... rv18+5
 
Voi Hippimamma.. en voi kuvitellakaan miktä tuntuu!!! Ihan kamalasti tsemppiä kamalaan koettelemukseen!:-( Mikä teidän vauvalla on?

Omat tuuletukset tuntuu nyt tän perään tosi tyhmiltä..:-( Mutta aamulla siis käyty ru:ssa ja siellä terve pikku tyttönen (vahva veikkaus) köllötteli! Istukka takaseinämässä, joten en ihmettele enää kun liikkeet tuntunu tosi kovina jo pitkään!:)

Onko muilla ollut kuinka selvät ultrakuvat? Mun täytyy kyllä myöntää etten ruudulta mielikuvitustakaan käyttämällä oikeen tahtonu niitä kätilön esittämiä ruumiinosia tunnistaa!? No, pääasia että sieltä kaikki tarvittava löyty! Oishan se ollu kiva saada joku kiva kuva sieltä mukaan jota näyttääkin lähipiirille... toi mikä saatiin esittää kuulema kasvoja!:-D
 
Hippimamma: voi surkeus, jaksamisia sinne!

NtiKesäheinä: me nähtiin rakenneultrassa ihan surkeasti, käytännössä vaan kallon ääriviivat. Mulla kun noita ultria on takana useampi, kun niin monta raskautta niin olin niin pettynyt. Kuva oli tosi musta, myöhemmin tuli mieleen että olikohan näyttö väärässä kuvakulmassa. Nyt kuitenkin kun toissa päivänä kävin näytillä sanoin lääkärille siitä, niin ultrasi tosi pitkään mulle vaan vauvaa esitellen. Oli ihana nähdä, kun vauveli hörppäili lapsivettä oikein olan takaa :)
 
hippimamma: Oi ei isot pahoittelut!

Mulla supistelee vatsaa lähes päivittäin ja oon siitä hiukan huolissani. Myös jalat on iltasin turvoksissa ja kipeät. Ens viikolla on onneks neuvola ja ajattelin asiasta tiedustella, että mitä tehdä.
Mellä ei kans ultrakuvat ollu kauheen selkeitä, mutta pääasia tosiaan on että ultraaja näki että kaikki on kunnossa.
Täällä puhuin sillon etten tunne liikkeitä kunnolla ja istukkahan tosiaan on tossa edessä. Pari päivää siitä niin näin vauvan liikket tossa hiukan vatsan sivulla. Kyllä nauratti kun katselin kuinka toinen tökki. Yleensä jos laitan käden vatsalle loppuu liikkeet kokonaan.
Painoo on tullut...ööö...varmaan joku seittemän kiloo. Se riippuu mihin aikaan käy vaa'alla.
Äitiyspakkaus mekin varmaan otetaan, ihan sen pikku tilpehöörin takia. Ja onhan sitä ihana hypistellä niitä vaatteita :)
Ajattelin huomisen vapaapäivän ottaa ihan vaan rennosti vattan vieressä köllötellen :)
Mukavaa helatorstaita kaikille!
 
Sama vika täällä ku Madde84:lla, seurailen mutten jaksa kirjottaa.

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja voimia huonompia uutisia saaneille!

Meillä oli myös ru tällä viikolla. Kaikki hyvin ja poika näyttäisi olevan tulossa.

Liikkeitä oon tuntenu jo kolmisen viikkoa, mikä on vissiin aika aikasin ensisynnyttäjälle mutta ultrassa näkyi, että istukka on takana. Kova on möyrimään ja potkimaan, melkein heti kun asetun paikoilleni alkaa muksinta :)

Harjotussupistukset alkoi kans tuossa pari viikkoa sit ja olin ihan ihmeissään et mitä tapahtuu, kun vatsa kovettui toiselta puolelta kivikovaks. Google laulamaan ja harjoitussupistuksiahan ne sit tosiaan oli. :D Liitoskipuja myös jonkin verran ollut.

Masu näkyy ihan selkeesti ja voi että, kun rakastan sitä <3

Vilja85 20+3
 
Sanat ei edes riitä, kauheasti voimia hippimamma :hug:

Onnea ihanista ultrakuulumisista ja lupauksista! :heart:

Meillä ultrakuvat on ollut yllättävänkin selkeitä, tai ainakin suurin osa niistä! :O Mutta siihenhän kai vaikuttaa niin monta asiaa. Tosin, miehen mielestä ne ei ole yhtään niin selkeitä kun musta, ehkä meillä on ainakin katsojassakin eroja, että miten hahmottaa.

Tänne rantautui vatsatauti. :x Viime ilta ja yö oli pahin, tän päivän on jotenkin pärjännyt ja sain käytyä poliisilla täyttämässä passihakemuksen. Koko ajan kuitenkin nieleskellen, hyi mikä kokemus. Koitan nyt toivoa, että huominen päivä olisi jo helpompi!

Täällä kans supistuksia tuntunut välillä tosi tiheästikin, osa kivuliaitakin. Tai no ei mitään järkyttävää, mutta eroaa kuitenkin. Pitää ottaa puheeksi neuvolassa ensi viikon torstaina. Jotenkin oon tosi skeptinen työkunnosta kesäloman jälkeen, kun pari viikkoa pitäisi ennen äippälomaa sinne piipahtaa. Tai sitten kesäkuusta, jos helteiset säät palaa. Mutta aika näyttää.

senya ja jäbä 22+0 POKS :heart:
 
Pitäisköhän minun alkaa huolestua kun ei mulla mitän harjotussupistuksia ole. Muutenkin olo on kun ei oiskaan. Ainoo mistä tiedän odottavani on masu joka alkaa olla vähän tiellä.
Kaikenmoisia pikkujuttuja sillon tällön kyllä ollu mut ne on tullu ja menny tosi nopsaan.
 
Tääl olo kans ihan uskomattoman hyvä ja "normaali". Tuntuu et energiaa enemmän ku normitilassa! Ei kipuja, ei kolotuksia, ei supisteluita (paitsi jos rehkii oikeen kunnolla).. ja mielialat enemmän ku tasapainossa! Oon ihan oottanu et koska saa alkaa valittaa - ja saikuttamaan ;-) - mut turha toivo, olo on ihan mahtava!
 
  • Tykkää
Reactions: Tähtitomu
Hippimamma: Ihan kamalaa, osaanottoni. Voimia ja jaksamista teille.

Popcorn2: Joo kyllä tässä ajan kanssa oon osannut jo hyväksyä "vaivani".
Aikoinaan kun teinityttönä asia huomattiin, niin se oli hirveä järkytys, kun vanha ja tympeä mieslääkäri vaan asian töksäytti. Menin lähdettyäni suoraan vessaan itkemään. Ajattelin silloin, etten ikinä kerro tästä kenellekkään, varsinkin mieheltä asia salataan viimeiseen asti.
Nyt jälkeenpäin tuo ajattelutapa tuntuu naurettavalta ja nykyinen mieskin on suhtautunut asiaan tosi hyvin, kun asiasta hälle kerroin, niin oli vaan tyyliin et "okei". Asiasta ei sen jälkeen oo paljon ees puhuttu.
Itse asiassa Maria Nordinilla on sama homma, ja hän on avoimesti kertonut siitä blogissaan. :)

Harjoitussupistuksia en minäkään oo tuntenut tai tunnistanut..
 

Yhteistyössä