Marraskuun Mussukat 2014 *Toukokuussa*

Mä en oo tuntenu potkuja vieläkään. Doplerilla ääniä kyllä kuunnellut ahkeraan. <3

Hankintoja rupeen tekee hiljalleen. Eilen ostin sitterin. :) käytettynä.
Sekä vaatekaappi/lokerikko tulee ensivkolla. Sitten voi alkaa sinne tavaroita kasaamaan. :)

Mulle on nyt tullut ihan poikaolo. Ja sit salaa toivon että vauva on tyttö :D saatais naisvalta taloon! :D :D

Flunssasta olen kärsinyt nyt nämä hellepäivät. Mutta olen pstynyt lämmöstä nauttimaankin.
Nyt alkaa olo onneks helpottaa.

Ulkosalla on ruvennut tulee kyselyitä masusta kovasti.
No onhan tää semmonen möllukka jo...

Huvittaa se anoppi homma. Ei oo tohtinu sanoo yhtään poikkipuolista sanaa sen jälkeen kun annoin pikku saarnan puhelimessa meidän elämään puuttumisesta jne. Kaikki on menny nyt hyvin. Oli untakin nähnyt kaksosista :D :O

Tänää herkutellaan pikkumiehen nimpparikakkua pikkusen jälkikäten. Mansikka, pensasmustikkaa, jätskiä ja kinuskia :p niin nämä siis kakunpälleja masuun :p

Nyt jos menis keittää pannullisen kahvia et jaksaa heräillä tähän päivään.
Illalla rankka matsi katottavana ;) :D

Nasu ja muru 15+6

Ei tunnu liikkeitä täälläkään vielä, mutta ei kai niitä esikoisesta näin aikaisin kuulukkaan tuntua. Jännityksellä kyllä odotan ensiliikkeitä, ne varmasti konkretisoi vielä sydänääniäkin enemmän :)

Sukupuolta varmaankaan ei haluta selvittää, todellakin kumpi vaan on tervetullut. Pikkuisen on kyllä alkanut olla poikamainen olo, en tiedä miksi. Viime viikolla ostin kirpputorilta muutamia mielestäni neutraalinvärisiä pikkuvaatteita ja kotona sitten mies vilkaisi niitä ja totesi että on vissin poika tulossa :D Ei ne vaatteet vissin olleetkaan niin kovin neutraaleja.. Mutta kumpi vaan saa tulla kunhan vaan tulee!

"Vahingossa" kävin lukemassa tuota toukokuisten ketjua jossa oltiin jo ihan vauvantuoksuisissa tunnelmissa :heart: Toisaalta siellä myös vähän tuskailtiin omaa sekä vastasyntyneen oloa näillä helteillä, eli marraskuu kuulostaa siinä mielessä todellakin paremmalta kuin kuumat kesäkuukaudet. Mutta yhtä kaikki, synnytystunnelmia lukiessani huomasin taas että odottavan aika on kyllä tosi pitkä.

Aurinkoista ja lätkäntäyteistä pyhäpäivää mammat!

Bosch 17+4

Liikkeistä.. Mää en oo edelleenkään onko ne mitä oon tuntenu ton mölliäisen liikkeitä vai vaan mun ihaa omaa kuvitelmaa =) ku välillä ne tuntuu musta liian ylhäällä, aatellen missä kaverin pitäs majailla..

Ristiäisistä.. meillä ei oo niistä ollut mitään puhetta, jos yhtään menee samallalailla kun esikoisesta niin aikas viime tippaan jää.. Hänen nimi saatiin päätettyä edellisenä yönä.. onneks pappi ei halunnu niitä papereita etukäteen, kun kuiteski tiedettiin et halutaan antaa ihan tavallinen nimi.. sit kuulemma ois pitäny toimittaa ne etukäteen, js miettii erikoisempaa nimeä.. mut esikoisen ristiäiset vietettiin seurakuntatalolla, koska meillä on kämppä käyny pieneks ja ne kun oli huhtikuun alussa, niin ei voinu ulkona juhlia.. niinkun ei nytkään =)

Allergialääkkeet! en tiä onks teillä ollu täällä jo aiemmin keskustelua mut mitä allergialääkettä voi syödä raskaana ollessa vai onko sellasta??? Nyt alkaa olla tiukilla ton allergian kanssa, kun aivastelen ja niistä ihan kokoajan =(

Ihanaa sunnuntaita ja toivottavasti on illalla aihetta juhlia leijonia!

Jupsis 14+3

Jupsis, minulle sanoi sekä neuvola että teratologinen tietopalvelu, että cetiritzin on turvallista raskausaikana, mikäli on pakko ottaa tabletit käyttön paikallishoitovalmisteiden (silmätipat, nenäsumut) lisäksi.

Mä oon syöny histeciä muutaman allergiaan.. sitä mun tietääkseen saa syödä.

Vajaa tunti sitten meidän murunen päätti monottaa mammaa niin että tuntuu kun aamulla valittelun etten vieläkää oo liikkeitä tuntenu. Nyt oon muutaman tuntenut <3

Nasu ja potkiva muru 15+6

Minäkään en tietääkseni ole vielä tuntenut potkuja.. on kyllä ollut sellaisia "ilmaa mahassa"-tuntemuksia. Ehkä ne on potkuja sitten. Tuntuu vaan nuo ilmat vähän liian ylhäällä.. En kyllä tiedä voiko vauvakaan olla niin ylhäällä. Meillähän on Jupsiksen kanssa sitten samat mietteet :)
Mulla on istukka taas (3.kerran) edessä ja taas jää potkut varmaan tuntematta.. Ekasta en tuntenut synnärilläkään potkuja muuta kun sivussa.. maha liikkui mutta mitään en tuntenut. :| Olis ollut kiva tietää miltä potkut tuntuu jos istukka on takana. Tämä kuitenkin (ainakin miehen mukaan ;) ) meidän viimeinen vauva.

Mulla on ollut ihmeellisiä allergiareaktioita viime aikoina.... pari viikkoa sitten kasvoihin ilmestyi järkkyjä näppylöitä, punaisia läiskiä ja vähän niinkuin turvotusta... ei kutittanut. Ja nyt viikonloppuna sama tuli molempiin käsiin ranteista olkapäihin koko matkan.. Kyllä pelästyin taas.. Millekään en ole tiettävästi allerginen. Outoa!

Jaiks... huomenna pitäis kertoa isovanhemmille (siis lasten) vauvasta.. ei kyllä haluais vielä paljastella mut kai se on pakko, kun maha on ( . ) <---- tuon näkönen. :LOL:

Ymmi 17+2

Ymmi tuo sun allergiaoireilus kuulostaa vähän aurinkoihottumalta. Voi tulla just näin kesällä kun aurinko porottaa ja on kuuma. Mun äidillä ja isoäidillä on sitä ajoittain ollut, niin kuulostaa etenkin tuo turvotus ja punaisuus samanlaiselta oireilulta.

Liikkeitä oon tuntenut nyt pari kertaa muutaman pienen potkun, mut ei joka päivä vaikka kuinka yritän pötkötellä aloillani ja kuulostella. No, kyl ne sit voimistuu.

(.) omaan oloon ei uusia. Tykkään kun vähän viilenee, tuntuu et on helpompi olla. Huomenna taas neuvolaan mut poitsun käynnille. Nyt seuraamaan peliä!

CL ja salamatkustaja 16+1

Vaatteista tajusin, että niistä parista äitiyshousuistahan ei nyt kesällä oo kauheesti hyötyä jos ja kun lämmin kesä on tulossa.. eli voi olla että tässä vielä kesähousutkin täytyy käydä ostamassa :D
Äitiyslegginsit hommasin ja kylläpä ne tuntuikin hyvältä päällä, tuli mieleen että niitähän vois joskus "normaalitilassakin" käyttää kun monesti ne tavalliset leggarit puristaa.

Kylläpä on tänä viikonloppuna huomannut että pakko vähän hidastaa jo tahtia, ei jaksa ihan samalla tavalla puuhailla kaikkea. On tullu oltua ulkona, tehtyä puutarhatöitä, siivottua, koko ajan jotain..alkoi eilen alkuillasta jo tuntua masussa siltä että pakko vaan maata sohvalla ja levätä kun ei voi olla seisaallaan. Helteellä varmaan myös osuutta asiaan.

Liikkeistä mikä hassuinta, tänä viikonloppuna on tuntunu tosi paljo sellasta muljuntaa masussa, varsinki sen jälkeen kun syö. Oliskohan tää jo sitä mitä luulen :heart:

Huomenna sitten taas neuvolaan (3.kerta). Saa nähdä millanen hemoglobiini ja verenpaine nyt on ku viimeks molemmat oli alhasia. Sydänäänien kuuntelua odotan taas innolla :)

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Kubix 17+4

Minulle on nyt tulossa yhdet äitiys shortsit. ja varmaan kesällä käytän hameita ja leggareita ja tunikoita. et ei kovinkaan monia vaattei tarvii ostaa... äitiysfarkut katon itselleni jossain vaiheessa.

Täällä oltiin lauantaina naisten kuntovitosella. ja otti kyllä helle niin paljon voimille etten ihan sitä 5 km kävellyt.. vesipisteitä ei matkalla kuin kaksi ja mitään spr porukkaa tai muutakaan ei matkalla ollut. ja ainakin yks pyörtys matkalla. Pitäis varmaan laittaa palautetta sinne. :) esni vuodeksi.

Täällä selkä kiusaa edelleen. siivosin kotona eilen ja illal viilteli selästä sillai et tietää tehneensä jotain. en sit tie mist johtuu. kyselen seuraavkas neuvola lääkäriltä. ja aamullakin viel oli kyl kipui. Saa nähä miten töissä pärjään viikon pääst.

moon stars ja tirriäinen 13+4

No nyt on sitten ilmeisesti viimeinenkin marraskuulainen käynyt niskaturvotus-ultrassa. Kaikki oli ok ( tietenkin itselleni ominaiseen tapaan valvoin viime yön stressaten), turvotusta oli 0,7mm ja riskilukemat tulevat parin viikon sisällä (siirryn nyt sitten hermoilemaan niitä...). Viikot vastasivat kuukautisesta laskettua aika (tai huimasti jopa päivää enempää), itse olen mennyt varhaisultran viikoilla, mutta oikein kiva saada tässä nyt sitten pari päivää lisää :)
Mutta minun lasketuksi ajaksi voisi sitten vaihtaa 26.11
Olihan se aika liikuttavaa kun tuollainen päästä pyllyyn piirua vaille kahdeksan sentin kokoinen minivauva imee sormea ja heiluttelee käsiään. Vauvan heiluntaa katseltiinkin puoli tuntia (itseä alkoi jo tylsistyttää, saakohan näin sanoa...) kun hän ei millään kääntynyt mittausten kannalta sopivaan asentoon. Edellinen mielikuva kun kuitenkin on se varhaisultran katkarapu.

Hiirenhäntä ja Elsa 13+5

Heippa pitkästä aikaa! Ihanaa kun tullut kesä! Vatsa on alkanut ihan kivasti kasvaa ja huomaa etenkin kävellessä että alkaa vauhti hiipumaan. Ja ihmettelen miten voi ihminen alkaa lyllertää näin vaikka eihän tuota mahaa oikeasti oo vielä paljon yhtään. Rasittavaa myös hypätä vessassa koko ajan!

Mullakin on tullut aurinkoihottumaa vaikka aikaisemmin en sellaista muista et olis ollu. Ja tosi inhottavasti kutissut käsivarret ja täynnä pientä näppylää.

Nyt aloin syömään jotain mustaherukka tabletteja joita on tutkittu että ehkäisee syntyvän lapsen allergioita. Kaikki keinot käyttöön ettei menisi niin kuin ensimmäisellä että kaikki mahdolliset allergiat..

Liikkeitä tuntee parhaiten illasta kun makoilee sohvalla, mutta ei oikeastaan muuten. Sais jo tulla kunnon potkuja niin tietäis et kaikki on hyvin.

-Sonkku 16+4

Hei taas!

Vatsataudissa mätänen kotona. Ahistus.
Masu ei oo vielä pompsahtanu esille, kohtu ilmeisesti nii lujasti taapäin kallellaan. Kohdun olemassaolo kyllä tuntuu jo, lähinnä mahallaan maatessa ja herätessä. Kohtu löytyy myös kokeillessa. En oo enää käyttäny doppleria ku liikkeet tuntuu jo päivittäin, pientä kuopsuttelua. Oon huomannu et syönnin aikana Taisto aina innostuu polskimaan. <3

Äitiysvaatteita en osta, oon saanu kassillisen ja lisäks käytän joustavia normikuteita.

Haluaisin jo tietää kumpi hän on. :) Tekis oikeesti mieli käydä 4D- ultrassa kurkkaamassa, mutta koitan malttaa odottaa vielä 5vko3pv rakenneultraan.

Päänsärky on tänhetkinen oire. Se iskee jo aamusta ja jatkuu lievänä jomotuksena koko päivän.

Emo & Taisto 14+3

Kuulkaas, mä jo taidan tietää kumpi tää on. Palasin takas töihin ja heti ultraileen, niin pikkuinen oli sammakko asennossa ja jotain siellä oli jalkovälissä. Taisipa olla pallit! Tai ehkä napanuora, mut todennäköisemmin oli miehiset vehkeet siltä ne ennemmin näytti. Mies on ollut onnensa kukkuloilla, et saa pojan! :D pitää käydä vielä uudestaan nurkkaan ja ottaa kuva, et näkyykö ne siellä vielä... :heart:

Onpa sulla Mixed hyvä työsuhde-etu kun pääset ultrailee :)
Onnea Hiirenhäntä hyvistä ultrakuulumisista ja Emotar jaksamista taudin kanssa..

Neuvolassa tänään käyty, sydänäänet n.150 ja kaikki paitsi hemoglobiini ok. Rautaa pitää lähteä apteekista sitten hakemaan. Täällä vaan muljuaminen jatkuu :heart:

Mixed sulla on kyllä hyvä työsuhde-etu! :D

Äitiysvaatteita oon ostanut parit housut, mut muuten aion mennä kesän joustavilla capreilla ja tunikoilla. Kätevästi on jäljellä edellisestä raskaudesta.

Emotar tsemppiä sairasteluun. Meillä jylläsi keväällä noro, saatiin koko perhe kärsiä siitä. Vatsatauti on yks ikävimmistä sairastaa.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Maha ei oo tullut mulla vielä esiin ja tuskin tulee vielä hyvään aikaan. Kohtu on taaksepäin kallistunut ja aiemmissakin raskauksissa on mennyt nätisti yli puolenvälin ennen kuin on alkanut näkymään.

(.) meillä oli tänään poitsun 1v3kk neuvola ja hyvin oli kasvanut! Illalla oli sitten esikoisen kevätjuhla, ihanasti meni ja tää mamma oli taas kyynelisssä. Mukava ylläri oli myös että esikoisen isäkin vaivautui paikalle, tais olla eka tytön kevätjuhla johon herra tuli. Vauvakin pisti riehumaan juhlassa, sain tuntea useamman pienen potkun, mikä tietysti herkisti tämän mamman tunnelmia entisestään. :heart: tänään oli tullut ilmoitusta, että täällä on liikkunut joku kahjo mies, joka on paljastellut itseään lapsille ja koittanut houkutella mukaansa. Siitä on iltalehdessäkin juttu. Näinköhän oon seuraavat päivät pelko persiissä kun lähetän tytön koulutielle. :(

CL ja salamatkustaja 16+2

Viimeksi muokattu:
CandleLight: Minäkin ajattelin tuota aurinkoihottumaa, mutta kun nämä näpyt ei kutise sitten yhtään... kaikissa opuksissa mistä olen lukenut, lukee että kutisee. En sitten tiedä.

Kerrottu on: Ei ois pitäny :LOL: kukaan ei ollu kuulemma huomannu mitään.. Höh, ois voinu kepeesti odotella vielä sitten 16.6 rakenneultraa..

mixed mä voisin kans tulla käymään siellä sulla töissä =) ihan kade tommosesta mahdollisuudesta =)

Jahas.. kai se ois lähdettävä nukkumaan.. aamukammassa 3 piikkiä...

Ymmi 17+ 3

Jihaa täälä vihdoinkin pahoinvointi helpottanu!! Tosi loppuillasta saattaa vähän tuntua jos ei oo hoksannu syyä, mut muuten olo alkaa olla ihan normaali :)

Ristiäisistä joku puhu täälä. Meki ollaan jo päätetty kummit ja mietitty missä pidetään ym. :) onhan tää vähän aikasta mutta eipähän tarvi sitten ressata ennään ko on valmiiksi mietitty.

Neuvolassa kävin viime viikolla ja ei ollu paino vieläkään noussu yhtään... vähän se kyseli että syönkö kunnolla. ja mie kyllä syön ko possu kokoajan, mut ei se vissin minuun tartu. Noh, eikhän tuo paino ala täs parin viikon päästä sit nousemaan.

ihottumista mulla on naama täynnä semmosta ihon alasta pientä näppylää, eivät kutise yhtään ja ei ne finnejä oo... luulen että jotain hormoninäppylää... toivottavasti lähtis pois mahollisimman nopeaa, ei kiva ko on naama ihan epätasanen ja vähän punanen kokoajan :(

Mut nyt siis tämmöstä hiljaiseloa maha-asukin puolesta. En oo liikkeitä vielä varmasti tuntenu. Doplerilla kuunneltiin neuvolassa sydänäänet ja ne oli jottain 150 ja paljon kuulu liikkeitä sillon et eikhän se oo hengissä tuo meän tyyppi <3

peikko+tyyppi 14+0

Niin sitä piti kysymäni et onko teille annettu neuvolasta kaiken maailman kyselyjä täytettäväksi? Meillä miehen kans jo vähän ärsyttää nämä kyselyt... Sillon alussa tuli joku huume/alkoholi/tupakka kysely, jonka ihan ymmärrän.

Mut nyt sit tuli joku perheen voimavarat-kysely, kyseltiin kaikkea mahollista... ja siitä sit pitäs mennä neuvolaan jutteleen sen neuvolatätin kans. Jotenki vähän tuntuu tungettelevalta ko pitäs kaikista yksityisasioista sielä jutella. En tiä miten tiellä muilla? tai muissa paikkakunnilla?

Myös me ollaan saatu neuvolasta kyselyitä mukaan. Ekaksi kerraksi saatiin postin kautta alkoholikyselyt molemmille ja nyt tokaksi neuvolakerraksi (ensi maanantaina) pitäisi täyttää jonkinlainen kysely, olikohan juurikin tuo voimavarakysely. Alkoholikyselyyn vastasin ihan mielelläni, koska lähes nollalinjaa oon vetänyt pitkään jo ennen raskautta ja tiukka nollalinja on nyt tietenkin raskauden aikana. Sen sijaan tuollaiset utelut perhetilanteesta sun muusta ärsyttää. Neuvolan täti sanoi, että sitä kyselyä ei ole pakko täyttää, jos se ei tunnu omalta. Tekisi siis mieli jättää täyttämättä. Tää lapsi on kuitenkin niin pitkään ja hartaasti toivottu, että parhaamme aiotaan yrittää ja asettaa lapsi aina etusijalle. Tuskin meistäkään nyt täydellisiä vanhempia tulee, mutta uskoisin että puitteet on kunnossa lasta ajatellen.

Liikkeitä olisi kiva tuntea jo itsekin, mutta saa nähdä kauan niitä joutuu odottaan, kun on esikoinen kyseessä ja istukka edessä.

Helteet meinasi ottaa voimille. Päätä särki ja oli heikko olo. Oonkin siis tyytyväinen, että ilmat vähän viileni, mutta ei sitä näin kylmää olisi tarvinnut tulla. Koskaan ei ole hyvä! :D

Odotan jo kovasti seuraavaa neuvolaa, joka on ensi viikon maanantaina. Siellä saan varmaan sitten ekan ajan neuvolalääkärillekin.

Hydra ja pikkutyyppi rv 13+5

Peikko, tuo voimavarakartoitus oli tulossa silloin kun toista odotin, ihan valtakunnallinen juttu. Ärsyttäväähän se on kun ajattelee että kaikki on itsellä ok(mua varsinkin audit-kyselyä huvittaa täytellä, kun ei juoda ollenkaan) mutta kun muistaa että kaikilla syntyvillä lapsilla ei ole asiat ihan yhtä hyvin niin kaipa nuo ovat paikallaan. Vaikka vois kyllä ajatella että noissa on helppo valehdellakin, tiedä sitten.

Täälläkin liikkeitä on nyt tuntunut päivittäin vajaan viikon ajan! Nousee töissäkin hymy korviin kun pieniä muksahduksia satelee :heart: On tää niin ihanaa saada kokea vielä, on todella etuoikeutettu olo.
Muuten täällä asiat kuten ennenkin, työputki menossa ja väsyttää! Lähes pelkästään aamua, kyllä on vaikea herätä mitä useampi on putkeen. Onneksi ei ole sitä alkuraskauden väsymystä enää, ei tähän muuten pystyisi*koputtaa puuta* :)

Ankka & Bebe 16+5

Helou mammalaiset! Miten on, mä oon ollu nyt 4 päivää lunssassa ja nyt ois huomenna 10h työpäivä (kerroin siis töissä raskaudesta ja ne otti hyvin sen) ja ilmotin tänään että oon kipee, etten oo varma pystynkö tarjoilemaan ihmisille ruokaa. Niin töissä oltiin tosi nihkeitä kun joku toinenki on kipeänä. "Meillä ei oo ketään muuta huomenna iltavuoroon jos sä et pääse.." Niin onko kuinka vaarallista olla romuskassa töissä kun on tiineenä?

Olo on kyllä aivan kuollu ku on kurkku kipee, yskä, korvatulehdus ja nokka vuotaa, ja vähän lämpöä. :(

Idada & Möhis <3 13+5

idada mä olin jokunen aika kans tossa flunssassa. ainoa ettei korviin mennyt. meillä kans ois siin ollut viikonloppu ja aamus kaks ja illas ykss eli sit mä olin toises aamussa ja toises illas, niin pe sit nousi 22.00 kuume ja soitinkin siit töihin. ja tiesivät et oon raskaana joten kielsivät tulemasta töihi ja onneks sain sitten kollegan tuuramaan. mut jos kipiä oot niin et mee töihin tartuttamaan asiakkaita ja pomolla pitää olla joku lista sijaisista tai jotain ja kuten mul sanottu ei oo mun ongelma jollei sijaista saada. koitahan pparannella itsesi :heart:

Idada pikaisia paranemisia sulle! Flunssa on aina inhottavaa ja raskaana ollessa musta tuntu ainakin erityisen ikävältä.

Ittellä on huomenna lääkärineuvola. Jotenkin jännittää, vaikkei ookkaan syytä. Tiiän ettei sielä mitään erityisen ikävää tehdä ja sisätutkimuskin on hetkessä ohitte. Kai mää vaan oon tämmönen lääkäristressaaja. Verenpaineetkin otetaan aina kahdesti, ekalla kertaa tulos on 140-150/jotain ja tokalla kertaa 120/jotain. Vaikka kuinka ite kuvittelen ettei jännitä neuvolassa niin silti nousee paineet kun pitää mitata... Toisaalta oon kyllä innoissaankin kun on neuvola, tuntuu että tää raskaus tavallaan etenee kun tulee enempi noita käyntejä. Vaikkei sielä mitään erityistä tehdä niin silti mulle ensimmäistä lasta odottaessa juuri se _äitiys_neuvolassa käyminen on ollut se juttu mikä aina herättää et hei muo oikeesti kohdellaan jo raskaana olevana vaikkei masua ookkaan vielä :)

Sontsa 16+6 ( iih muutaman minuutin päästä jo 17) :heart:

Eipä ootäälläkään vielä liikkeitä tuntunut,muutakun reilu viikko sitten tuntu sellasta hipsutusta joka kulki ylöspäin joten en tiedä oliko se liikettä vai ei...

Meil kans oli se alkoholikysely js vähän ärsytti kun enmä mielestäni juo niin paljoo nii vähän oli silleen ku sain vissii 11 pistettä et kannattaa miettiä sitten kun taas saa juoda jne... jos juon kerran kuukauteen nii ei se nyt niin paha voi olla(nyt en tietenkään juo mitään )

Idada ompas sulla tyhmä pomo,arghh, meillä oli samanlaista meininkiä edellisessä työpaikassa,mutta täytyy aina muistaa että kuka se susta huolen pitää jos et sinä ite,ei ainakaan se pomo!Meil oli myös sanonta että ei täältä mitään kruunua päähän saa vaikka kuinka kipeenä työskentelis..

jee tänään alkaa puolen viikon loma ja sitten kuukaudeks kesätöihin..jänskättää kun en oo noit hommii viel tehny eis työharjotteluissa... Ja pe ois neuvola:)

Teps&vaavi 15+6

Yhteistyössä