JOULUN odottajat MARRASkuussa!*jo korkattu!!*

Merkkari mulla oli siis eilen äippäpoli-kontrolli just sf-mitan takia (nyt sf30 rv 38+0) ja sain ultralla painoarvion 2430g. Käyrä on laskeva, niin lauantaina meen polille ja vauvalta otetaan sydänkäyrää. Uusi ultra on viikon päästä, koska kuulemma sitä kasvua ei voi arvioida kuin viikon välein. Ehkä säkin sait siksi sen ajan vasta viikon päähän. Mua vaan käskettiin tarkkailemaan liikkeitä..
 
Annukka, jänskätään sun puolesta!! *supistustuulia*

Härkis, :LOL: :LOL: ihana toi sun pinnasänkytarkistus :LOL: .....sitä se katsos teettää, sitten kun pieni on syntynyt sä varmaan joku aamu pelästyt kun maha on kateissa :D . Onneksi meillä ei ole vieläkään pinnistä kasattuna :whistle:

Mä olen parina aamuna herännyt sillain että pakko on ollut ekana tarkistaa onko mulla tosiaan maha - ollut jotenkin niin ihme uni että aatellut koko raskaudenkin olleen vaan unta :ashamed: .

No mutta, mulle ennestään tuttuja on ne vauva-ajan yölliset säikähdysherätykset kun pelästyy että litistää vauvan - ja toinen makaakin omassa sängyssään niin kiltisti :whistle: . Sitten sitä taas vasta pöhköjä ollaankin, kun Pienet on syntyneet :D
 
nyt on siivottu ja saunottu! ihanan siistiä taas hetken aikaan! =) nyt sais vaavi tulla! ei ole vielä pahemmin tullut supistuksia no jos tos yöllä tai aamulla sais lähteä! :whistle: mä niin toivon et pääsis normaaliin olotilaan!
huono olo ollu koko illan mistäköhän se johtuu?!
onks teil muilla tällästä oiretta ku vähän enemmn pissattaa ni vihloo alapäähän niin hitosti et hyvä jos pystyy kävelemään? mulla varsinkin yöllä on ihan tuskaa nousta ja mennä vessaan mä kävelenki yleensä seiniä pitkin ja hyvin hitaasti ja harkiten! :kieh:

käynnistyksestä: mulla on toinen tyttö käynnistetty sen takia ku mulla tihutti lapsivettä paripäivää eikä synnytys alkanu, olin kyllä jo sillon 5cm auki ja mulla puhkastiin kalvot se kipu alko samantien mutta en kokenut sitä mitenkään epämukavaksi eikä se itse synnytyskään kestäny ku 5 tuntia!
mulla on ollu aika lykäsiä muutenkin noi synnytykset aika nopeita eka 7tuntia toka 5tuntia ja kolmas 2tuntia nyt jännitän tätä 4.synnytystä et ehdinkö sairaalaan saakka ku synnytys alkaa! :kieh: mä kun olin niin hölmö viimeksi et kärvistelin koko yön selkäsärkyjen kanssa ja ne olikin ollut suppareita jotka heijastuvat selkään. lapsivedet meni sairaalan pihassa ja saliin mentiin heti ja olin 6cm auki ja siitä 25min oli tyttö sylissä!

anteeks tän oman navan puhelu! :ashamed:
 
Nopeesti taas vain... mut pisti silmään toi Annukan tilanne...
Mullahan oli esikoisen kans koko raskauden (todettiin rv14) RD (toinen arvo päin p-tä). Sit iski lopussa raskausmyrkytys. Eli tutulta kuulostaa toi sun tilanne. Toivon sun puolesta et noi kapselit ja rämpläykset auttavat. :hug: Mullahan se tilanne loppui leikkauspöydälle....
Tsemppiä sinne ja paljon suppareita!
Härkis! :LOL:
Kaikille muille :wave:
Heh viikko vissiin on mul duunia.... Huomenna tulee varmistus....

NP ja Tirri :xmas: 35+0 (POKS!!!!!!!!!!) :D
 
Merkkari: uskon että huolestuttaa :hug: mutta sf-mitassa kannattaa tosiaan muistaa se, mitä moni muukin on sanonut, että vauvan asento vaikuttaa - ja minun kokemukseni mukaan mittaajasta riippuu myös erittäin paljon. Mulla viime odotuksessa neuvolalääkäri mittasi viikolla 36+2 mitaksi 35 cm. Tasan viikkoa myöhemmin (37+2) sijaisterkka sai mitaksi 40 cm!! Tästä sitten lähete ä-polille kokoarvioultraan, joka oli 38+2 ja siellä lääkäri mittasi - 36 cm. Ja seuraavana päivänä eli 38+3 oli taas neuvola, jossa terkka mittasi 40,5 cm :LOL:. Mutta vakavasti puhuen, vauvan liikkeet ym. kertovat jo paljon, eli tuskin mitään on pahasti vialla, ja nythän tilannetta seurataan!

Annukalle tsemppiä täältäkin!

Saparo, käynnistykset vaikuttavat eri ihmisillä tosi eri tavoin. Joillakin tulee nopea synnytys, toisia käynnistellään päiväkausia. Mulla viimeksi käynnistettiin 42+2 yliaikaisuuden takia, tai siis itse asiassa ensin ruvettiin kypsyttelemään kohdunsuuta, koska varsinaista käynnistystä (kalvojen puhkaisu ja/tai oksitosiini) ei voi tehdä jos tilanne on täysin epäkypsä. Ehdin saada kaksi Cytotec-palaa kohdunsuulle päivän aikana, enempää ei olis silloin annettu vaan seuraavana päivänä jatkettu, mutta illalla menivät vedet ja supistukset alkoivat kipeytyä kunnolla. Ikävä kyllä vaikka koko yön niiden kanssa kärvistelin kävellen osaston käytävää eestaas (mikään kivunlievitys ei tehonnut) niin eivät avanneet mua kuin sentin. Ottivat silti saliin aamulla kipujen takia, siellä ensin ilokaasu ja sitten epiduraali + oksitosiinia. Kuitenkin supistukset vain alkoivat hyytyä ja lopulta iltapäivällä lääkäri totesi synnytyksen pysähtyneeksi ja mentiin leikkaussaliin. MUTTA tämä vain minun tarinani, yleensä käynnistykset ihan onnistuvat (eihän niitä muuten tehtäisikään). Ja tosiaan sen rajuuden suhteen voit olla sikäli huoleti (jos nyt synnytyksestä voi ikinä niin sanoa =)), että ei sulta esim. kalvoja puhkaista ellei tilanne ole siihen kypsä, ja muutenkin olet seurannassa koko ajan. Hyvin se menee, ja voihan olla ettei koko käynnistystä edes tarvita! :hug:

( . ) kuuluu lyhyesti sellaista, että menin tänään viimein kipujeni kanssa lääkäriin, missä todettiin poskiontelontulehdus. Nyt toivotaan, että lääkekuuri tepsii, koska seuraava vaihtoehto on punkteeraus, raskaana oleville kun ei mielellään anneta kuuria toisensa perään. Kivut naaman alueella ovat kyllä kamalat, ja nyt vielä oikea korvakin tuntuu olevan räjähtämäisillään, jihuu. Ja voimat ihan veks myös - jos nyt joutuisin synnyttämään, ei tulis varmaan mitään. Onneksi ei ole kyllä merkkiäkään siitä, että tässä vielä pitkään aikaan synnyteltäisiin.

Ok, poistun täältä "viisastelemasta" :whistle:
Grynna 36+2
 
Grynna Kiitos! Toivottavasti ei tarvitse käynnistykseen lähteä.... hemmetti ku pitää varmaan ens viikkoon ainakin odotella sitä äitipolin käyntiä.. Nyt sitten tulee koko viikonloppu asiaa vatvottua päässä... Jaksamista poskiontelontulehduksen kanssa! Ei tähän "tilaan" kyllä tarvitsis enää lisäkipuja tulla!!! :hug:

*takaisin sohvalle*
 
Palasin vielä sit kuitenkin... miten niin addikti. Niin totta joo Merkkari, että olit saanut myös "mielenkiintoisen" ultra-arvion. Mietityttää varmasti, vaikka tietääkin, että arvio se on ultrakin vain (etenkin näillä viikoilla kun vauvan koon takia mittoja on usein vähän hankala saada luotettavasti). Pääasia että seurataan ja otetaan sit ajoissa kohdun ulkopuolelle maidolla kasvamaan, JOS kasvu kohdussa jostain syystä pysähtyisi. Meillä oli esikoisen odotusporukassa kaksikin sga-vauvaa, ja kumpainenkin on nyt hyvin kehittynyt 1,5-vuotias =) (eikä teillä välttämättä mitään pienikasvuisuutta edes ole, mutta JOS olisi).

Nyt mä lupaan laittaa koneen kiinni :saint:
 
heippa!

Terveisiä meidän nyytiltä! Pikainen raportti vaan: tyttö syntyi klo 12.58, 4315g/50cm/37cm. Leikkaus meni suht ok, tosin puuduttamiseen kului 7 spinaalineulaa, paineet laski kovin alas (on mulle tyypillistä) ja vuodin sit heräämössä melkein pari litraa. Vauvan ulosautto oli tosi hankala, nyt sillä raukalla on lantio mustelmilla kun niin kovaa piti ottaa kiinni. Ja tästä johtuen on sit vähän kipeä; panadolin voimin mennään. Apgar 8/9, aluksi pisteet pois väristä ja jäntevyydestä, sit enää väristä. Nyt molempien olo vähän kipuinen ja paljon väsynyt. Mutta tosi, tosi onnellinen!

Terkut teille kaikille ja iso :hug: Ja voimia ja tsemppiä odotuksen loppumetreille ja nyytinhakuun lähteville =) Mä taidan nyt yrittää euforialtani vähän nukkua ja palaan sit pidemmin myöhemmin.

T: Aubrieta + "Siiri" n 10 tuntia
 
MERKKARI-sun txti osui simmuun ja haluun kertoa et esim mulla pyshty kuukaudex sf mitan kasvu kun vaavi laskeutu vasta 2lla vikalla neuvola kerralla oli sitten taas hieman kasvanut..ja sama meni ton painoarvion kanssa...eli rv 37 mulla lääkäri sai arvioksi 2500g ja olisi ollut tod hidasta kasvua edellisestä..mutta sanoi myös minulle että kun vauva on laskeutunut alas(ei ollut siis kiinnittynyt)niin ei saada päästä enää varmoja mittoja joten siksi yleensä viimeisimmät arviot menee ala kanttiin.nyt ke olin naistenklinikalla yliaikas kontrollissa rv 41+5 niin painoarvio oli ultralla 3100g koska on niin alhaalla,mutta lääkäri sanoi suoraan että kyllä täällä on ns enempi vauvaa alhaalla että varmasti painaa sen 3600g ja sanoi myös samaa kun edellinen eli kun vauva on alhaalla on mittoja vaikea saada..ja jos olet vielä itsekin pieni niin vaavihan vaan tulee sinuun=)
tsemppiä ja todella toivon että vähän tämä edes lohduttaisi sinua :flower:

teitämätön ja muru rv42
 
Aubrieta!!! Jeeee!!!! Sä pääsit maaliin!!! :wave: :heart: :heart: :heart: Onnittelut!!! Iso neiti teillä ja toivottavasti toivutte pian!!! :flower:

Merkkari Nuo arviot ultrassa otettuun painoarvioon heittää sillä koneella aikasta paljon.. ja sekin pitää muistaa, että ei kaikki vauvat ole noin 3,5kg syntyessään vaan iso osa on 2,5-5,0kg!!! Siinä sitä haitaria onkin.. Meillä on arviot pitänyt paremmin paikkansa, kun kätilö on sen päältä käsillä testannut, ultriin uskon enää vain suuntaa-antavana.. Mutta pääasia että seuraavat tilannetta! :hug:

Niin.. olen unohtanut sanoa, että minä sain neideiltä sitkeen yskäviruksen.. köhin täällä yöt ja päivät ja sekin varmaan pistää tohon kylkeen, kun lihakset kramppaa, ärsyttävää. Mutta kyllä se ohi menee.

Olikos se Grynna jolla on poskiont.tulehus? No, kuitenkin.. Voimia sinne!!! Jospa ne tukkoisuudet helpottais äkkiä ja olo korjaantuis etkä tarttis uutta kuuria tai punkteerausta eli käytännössä, toivottavasti sait heti ekaksi topakan kuurin!

Annukalle Täältä paljon suppareita ja etenemistä!!! :wave:

Minä vaan mietin sitä, että kun taidan olla ainut, jolla on se lisäistukka (siis tässä pinossa) niin että mitenkähän se nyt vaikuttaa siihen laskeutumiseen.. Sitä on turha kysyä ultrassa, kun ei ne sitä enää näe, se on takaseinällä ja kukaan ei ole aikoihin päässy kurkkaamaan sitä että miten iso tai minkä muotoinen se on.. Vähän silleen mietityttää... Jos teillä on tutuilta tullutta tietoo nii oisin aika iloinen!

Niin ja siitä telakka-jutusta! Kiitos vinkeistä, minäkin sit ostin sen Brion telakallisen kaukalon siis tilasin. Toivottavasti sisko ei pimaha, kun en "kelpuuta" sen lainakaukaloa.. :kieh: Itteäni aattelin vaan säästää niitten vöitten söhläyksessä, kun takapenkille pitää köyttää yht. 3 ja peräkonttiin 2. Niin, peräkontissa on sellanen taksityylin sohvapenkki, en siis köytä sinne mitenkään suukapulalla niitä.. :LOL: Aattelin tosiaan pakkasia ja sitä, kun kädet on muutenkin jäässä talvella niin sit on helpompi keskimmäinen vaan "loksauttaa" paikalleen.. Tai mihin kohti sen nyt sitten kytkenkään.

Sitä mietin, että olikos siihen telakkaan sit jatkokäyttöö varten olemassa sopivaa turvaistuinta? Mä oon nyt oikeesti vähän ulkona näistä.. aika on ajanut tästä mammasta ohi.. Tai ikä.. :LOL:
 
Huomenta kollegat!

Onnea Aubrietalle! :flower: :flower: :flower:

Jeps, aamuvirkkuna täällä taas ihmetellään, että mihin yön aikana on kaikki lumi häipynyt..se vaan on kadonnut. :/ Tänään oli suunnitelmissa touhukas päivä, että jos vaikka sais jotain supistukseksi sanottavia aikaan. Eilen todistettavasti tunsin kaksi supistusta puolen tunnin sisään ja myöhemmin illalla vielä yhden! Joulushoppailujua tuli hoidettua 6 tunnin edestä! Eivätkä supistukset olleet edes kipeitä, vain kiristäviä. Grr. Neuvolassakin tuli taas käytyä ja käytiin nyt samalla sitten läpi se, että mitkä täällä on käytännöt jos ja kun menee yli la:n. Laskettiin me asiaa miten päin tahansa, niin vaikka menis 14 vrk yli, niin silti on tsäänssit päästä jouluksi kotiin. Heijee...

Ja neuvolanumeroita:
vaaka: 83,3 kg, - 300 g/vko ja alusta +7,3 kg
rr: 118/67
ei plussia pisussa
hb:ia ei mitattu kun oli viimeks ihan ok
sf: 36
tarjonta: rt (nyt sen tunnen hyvin selkeästi itsekin!)
syke + ja liikkeet ++

Sitten kun neuvolakortti alkaa näyttämään th:nkin mielestä "vähän liian siistiltä", niin pitäiskö tässä itsekin huolestua..? Kremppais nyt jostain, niin pääsis edes suunnittelemaan tätä masusta luopumista...

Mukavaa ja tuulista päivänjatkoa!

Ente ja vauva 38+6
 
B-7
Onnea Aubrieta :flower: Reippaan kokoinen neitokainen sieltä tulikin(eikö ne tällä kertaa lupailleet pienempää,vai menikö multa jotain ohi?Ne painoarviot kyllä heittää kamalasti)Pikaista toipumista ja ihanaa vauvantuoksua!

Itsellä tänään polikäynti,vauvan painon takia.Kun myös junnannut paikoillaan nyt viimeiset 3 viikkoa.Ollen 2900-3000g.SF- mitta mulla on pysynyt 33cm myös pitkään.Eilisestä on menkkajomottanut reippaasti ja suoli on tyhjentynyt moneen otteeseen,viimeksi nyt aamulla.Alkaa kyllä puuduttaa jo tämä oirehdinta,saisi mennä jo päätökseensä.
Palailen kuulumisin!
Babyseven ja seiskimus rv 38+6(jo!!!!!!! :eek: )
 
babyseven Minä kyllä jännään sun puolesta ihan kympillä ja toivon, että pääset tästä "siunatusta" tilasta äkkiä irti!!! Jospa ne ottais sut suoraan sisään ja sanoisvat "Kuuleppas Rouva, se on sellanen juttu, että nyt te jäätte tänne, täällä ollaan jo tulossa"
 
Moi!
Masentava tuo keli ulkona! Sinne pitäis kohta lähteä liukasteleen neuvolaan. Sieltä meenkin kattomaan kälyä ja kummityttöä ja tämän siskoa. Ja lankaa täytyy käydä ostamassa, ompelin eilen vauvalle semmoista unihaalaria, johon siksakattiin kukat jalkapohjiin ja ahteriin ja eikös uusi 100m:n ompelulanka loppunut ennen ku tuli puvusta valmista? No, olis vielä yks imetyspaitakin tekemättä.

Vielä tätäkin kautta onnea Aubrieta ja Siiri! Olen nähnyt tytöstä jo kuvakin, kun sain eilen kuvaviestin Aubrietalta. Kyllä on nätti vauva, tosi kauniit piirteet!

Alan tästä vähän jo valmisteleen neuvolaan lähtöä. Hyvää jaksamista kaikille!

Ineli 38+5
 
Aubrietalle onnea Siiristä

Annukalle jokohan vauva on tullut ja jos ei niin tsemppiä käynnistykseen ja synnytykseen.

Naputtaja:Onnea vikalle työpäivälle ja tervetuloa vihdoin mammalomailee, Nullpoints sitten viikon päästä :flower:

Punahattu 35+6 :heart:
 
Aubrietalle Onnea prinsessasta! ja Annukalle täältä tsempityksiä.
Tänne ei mitään uutta.Heräsin yöllä moneen kertaan ja pikkuinenkin oli liikkeessä illalla ja yölläkin.Kyllä nyt väsyttää...
Jaksamisia kaikille mammoille!
 
Heips!
Onnee Aubriatalle Siiristä! Sieltä saapuikin kivan kokoinen typy. Onnee!!!!!!!!!!!
Punahattu tänään selvii et onks tosiaankin viikko vaan... Pakko on vaan lopullisesti isoimman pomon kans lyödä lukkoon päivät. Niil on se politiikka et ennen maaliskuuta täytyy noi lomapäivät käyttää, mut kun tarten sit ens vuonna opiskelulomaa, niin riittääkö ne ens vuotiset sit siihen, vai haluuvatko ne säästellä näitä.... Mun pomon mielestä voin lopettaa ens pe, joten luulis et olis ok... Sitäpaitsi oon saanu kasan kansioita jo katoomaan pöydältäni, joten ens pe mennessä mul ei oo kyl mitään ees tehtävää... :D

NP ja Tirri :xmas: 35+1
 
Nullpoints:Toivottavasti ne riittää, kerkeet hieman huokaista ennen h-hetkeä, ei siinä montaa viikkoa jää =)

Tosta tuli mieleen että mulla oli tän viikon maanantai aamuna niin lintsari olo ettei tosikaan, eka kokonainen äitiysloma viikko alkoi, oli just sellanen olo että pakko lähtee töihin kun ei mikään vaivaa mutta onneksi sain itteni hillittyä :LOL:
Olisi olleet duunissa ihmeissään.
Vielä kun alkaisi jonkinlainen pesänrakennusvietti että alkaisi innostaa siivous ja vauvan vaatteiden peseminen ja sairaalakassin pakkaaminen niin hyvä olisi, nyt vaan lorvaillut koko viikon ihmetellen että mitäs nyt tehdään. :ashamed:
Jos vaikka sitten ensiviikolla uudestaan miettisi näitä asioita. :kieh:

Muokkausta:Ai niin ja pinnasänky ostamatta kun en ole löytänyt mieleistä ja petivaatteet siihen+tuhat pikku asiaa ostamatta/tekemättä.Koskahan stressi iskee...
 
maarith
Onnea Aubrietalle vaavista.

(.) Valitusta vaan..heräsin viime yönä,kun pienin neito(1v8kk)itki.No sen sain uudestaan helposti nukkumaan,mutta ite jäin valveille,kun alko stressaamaan toi koko synnytys,kun sitä ei saatu järjestymään sovitusti vaan nyt odotellaan mitä ja milloin tapahtuu.En koskaan olis voinu kuvitella,että kuinka iso ongelma siitä tuleekaan ajatuksissa.Pelottaa kokoajan,että milloin käynnistyy ja mitä kello silloin on,jne.*huokaus* ei se vaan auta,kun raahata koko lauma mukaan.Koirat sentään voi jättää kotiin,jos jotain positiivista asiassa on.Pelottaa myös se,että ehditäänkö ajoissa sairaalaan,jne.Kiva siinä sitten synnyttää autossa lasten nähden ja huonolla tuurilla auto on vielä kylmäkin.Täytyy varmaankin vihdoinkin pakata laukku valmiix lähtöä varten ja autoon pitäis varmaankin jotain vilttiä,yms laittaa varmuuden vuox,jos jotain sattuu.

Mulla on edelleenkin myös vauvan vaatteet vaiheessa.Onhan niitä tytön vanhoja pestynä ja kaapissa,mutta äippäpakkauksen vaatteet vielä pesemättä,jne.Ja sänkykin vauvalla on vaiheessa.Pitäis pestä siitä kuosit ja ommella ehkä jopa uus verho siihen tankoon,jotta olis samanlainen,kun koko muu kuosi.

Stressiä stressiä vaan :(

masuvaavi 36+6
 

Yhteistyössä