JOULUKUUN ODOTTAJAT - Nyt on syyskuu!!

Petite-te, tääl on kanssa kohdun kasvu hidastunut merkittävästi, tosin hieman korkeampi 26cm 29+0, mutta tullut paljon alaspäin käyrällä. En kyllä saanut vielä mitään passituststa lääkärille, mutta itsekin aloin vähän huolestumaan.

Nyt on ilmeisesti alkanut se unien näkeminen, sillä viime yönä näin monta ikävää unta jos en nyt ihan painajaista, vaikka nukuin vain 1,5 tunnin pätkissä. Oli kyllä ikävä yö kun kävin 4-5 vessassa, nuo unet välissä ja neljän aikoihin alkoi lonkkasärky :( Toivottavasti ei tuu oleen mikään vakiotrendi.

Täällä kyseltiin painosta. Mulla on painoa tullut tähän mennessä noin 6 kiloa mutta tiedä vaikka lisääntyis loppua kohden, kun nyt on iskenyt kauhea makeanhimo ja muutenkin ruokahalu on kasvanut.

Viikonloput kaikille!
 
Te kenellä kohdun kasvu hidastunut, mitä sf- mittoja teillä oli sitten siinä n. rv 22-24 neuvolassa (oliko ala/keski/yläkäyrällä )? ja kuinka suuri hyppäys vaatii lisätutkimuksia? Musta mun maha ei ole vieläkään kovin iso.. se tuli näkyviinkin vasta siinä viikolla 23.
 
B-7
Jive mulla rv 24 sf-mitta oli 19cm ja se oli lähempänä keskikäyrää mutta nyt tosiaan tippunut alakäyrän tuntumaan.Ei siinä toisaalta mitään huolestuttavaa,mutta mulla kuitenkin verrataan noihin kuuteen normaalisti sujuneeseen raskauteen,joissa sf-mitta aina ollut vähintään keski ja yläkäyrän välillä.Ja kun ultrassa myös vauvan koko todettu viikkoihin nähden pieneksi.
Toisilla vaan kohtu kasvaa alakäyrän tuntumassa koko raskauden,muttei siinä ole mitään huolta.Jos vaan tasaisesti kasvaa omalla käyrällään =)
 
Mulla oli rv 23 sf 23.5 (yläkäyrän yläpuolella), rv 26 sf 24 ja nyt rv 29 sf 26 (keskikäyrällä). Lääkäri jo tossa rv 26 vaiheilla ihmetteli pientä kasvua, mutta ei sitten laittanut eteenpäin. En tiedä, miten paljon oma pituus vaikuttaa mutta oon 173cm, joten olettaisin, että mulla ei pitäis ainakaan keskikäyrän alapuolella paljon mennä.
 
Heippatirallaa :wave:

Piti tulla vastaa tohon sf mittaan ja painoasiaan.
Elikkäs mulla oli sf mitta 24+3 23cm ja olen 174cm pitkä ja aloin vaan miettimään, että mitäs jos sf mitta menee yli käyrien yläpuolelta,voiko se tarkottaa että lapsivettä on tosi paljon?Ja taas että jos on alapuolella että vettä on vähemmän?Eli että vesikin voi vaikuttaa kokoon?
Toi mun mitta oli vähän yli keskikäyrän, mutta nyt tuntuu että vatsa on kasvanut aivan mielettömiin mittoihin ja vasta parin viikon päästä neuvola niin saas nähdä mitä se sitten on.

Painoa on tullut se 10kg jo edellisessä neuvolassa syyskuun alussa, mutta tarkoittaa siis sitä että on kovat treenit edessä raskauden jälkeen..ei vaan voi mitään kun ruoka on niiiiin hyvää :ashamed:
Paitsi nyt alkanut hieman tökkii, kun närästää reippaasti ja saa märehtiä ruokia useampaan kertaan alas, kun ne palaa niin monta kertaa ylös, huomasin et viilit ja jugurtit ei todellakaan maistu kerran vatsalaukussa olleena hyvältä eli niitä yritän vältellä. :D

Punahattu ja Kauno Kaino 26+5(En tiedä pitääkö päivät/viikot paikkaansa, kun en käynyt katsomassa raskauskalenterista :ashamed: )
 
Ainiin Terhikille piti vielä sanoa, että veit ihan sanat suustani tosta ikävästä sisätutkimuksesta kun sanoit että tuntu että koittaako se käynnistää siellä synnytystä vai mitä!!? :eek: Ois pitäny vaa pokkana kysyä, että nyt ku kaikki on kerran kunnossa ni yritätkö sä repiä paikkoja vähän auki vai mitä sä oikeen puuhaat siellä!! himputti noita joitain lääkäreitä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku87:
Ainiin Terhikille piti vielä sanoa, että veit ihan sanat suustani tosta ikävästä sisätutkimuksesta kun sanoit että tuntu että koittaako se käynnistää siellä synnytystä vai mitä!!? :eek: Ois pitäny vaa pokkana kysyä, että nyt ku kaikki on kerran kunnossa ni yritätkö sä repiä paikkoja vähän auki vai mitä sä oikeen puuhaat siellä!! himputti noita joitain lääkäreitä...
Aivan... :headwall:

Luulis että jotain tolkkua käsittelyssäkin olisi.

Ekassa odotuksessani kun tuo rusikoi ja vääntelehdin kivusta, lääkäri taas kerran naureskeli ja sanoi 'sieltähän sen vauvankin ois tarkoitus joskus ulos tulla...' :eek: . Joo niin varmaan, mutta sitten kun on aika ja ilman tuollaista rusikointia!

Tietävät kuitenkin että paikat ON herkät ja asiat voi hoitaa niin monella tavalla.
 
mulla oli SF mitta rv 22+5 18cm, ja se meni keski-ja alakäyrän välissä. Nytkin olisi ollut torstaina neukka-lekuri käynti ,mutta piti siirtää ens viikkoon ku lääkäri oli sairastunut :kieh: ...Tiistaina sitte kokoeillaan uudestaan :D

vauvis 26+6(huomena POKS!) :heart:
 
noista käyristä ...
itselläni on yleensä mennyt sf mitta yläkäyrillä ja nyt viikolla 28 oli 31cm , elikkä käyrä ei enään riittänyt ! Mutta mietein sitä , kun mulla on kaikki koko tullut mahasta aina tuohon eteen ,ei siis levinnyt sivuille , että mitäköhän mahtaisi olla käyrä jos leviäisi sivuillekin , tuskin noin paljoa !!! Itse miettisin niin että jos maha leviää myös sivuille niin sf mitta pysyy pienempänä ? !


neitim
 
Käyristä.. Mulla pituutta 182cm, BMI lähemmäs 30nyt jasf-mitta 30+1 viikolla 30,5cm. Eli yläkäyrän yläpuolella. Maha on mielestäni lähinnä edessä, vauva perä-viistotarjonnassa. Paitsi veden määrä, äidin lantion malli, niin myös vauvan kulloinenkin tarjonta vaikuttavat aika tavalla sf-mittaan. Ja äidin rasvakerros tietysti myös. Oikeastaan sitä varmaan ei kannata hirveästi tuijottaa että millä käyrällä se vauva kasvaa, vaan ennemminkin sitä että kasvaa tasaisesti. Ja senkin nätin käyrän voi "pilata" mittaajan vaihtuminen.

Toi on kyllä aika ikävää että gynet ronkkivat kovakouraisesti. Toki raskaana olevalla naisella alapää ON "turpeampi" sekä sisältä että ulkoa, ja ainakin sairaalalääkärit pyörittelevät senkin takia että tuntevat lantion sisämitat. Sieltä pitäisi tiettyjä luurakenteita tuntea jotta voi käsipelillä arvioida lantiorenkaan sisämittojen tilavuutta, ja varsinkin lyhyempisormisen on vrmasti välillä aika hankala sitä tunnustella. Helposti joutuu painamaan rystysillä kovempaa tunteakseen niillä sormenpäillään edes jotain.
Itseäni on useampi äiti neuvolassa kiitellyt että no huh, kiva kun ei tällä kertaa sattunut - mutta se johtuu todennäköisesti monessa tapauksessa siitä että pitkällä ihmisellä on myös pitkät sormet.. Kun aika turhaa sekin on että "kokeillaan" mutta ei niin kunnolla että jotain tunnettaisiin. Kun muutakin on tunnettava kuin kohdunsuun tilanne. Mutta ei sekään tietenkään hyvä ole että sattuu. Ja toisaalta, ei sinne kohdunsuulle kukaan kovakouraisesti näillä viikolla rävellä, vaikka äitejä se saattaa mietityttääkin.

Ja tietenkin on tyhmää jos kommentoidaan kuten Terhikille. Ennemmin pitäisi sitten pahoitella ja kertoa mitä sieltä pitää/halua tuntea ja miksi. Kun se pitäisi lääkärin kyllä tietää että odottavan naisen alapää voi olla kovinkin ikävän tuntuinen jo näillä viikoilla kun alkaa painetta kasaantua.

Niin juu, ja sitten positiivista murmutusta painokeskusteluun: HÖH!! Toissa päivänä oli neuvola, ja tänä aamuna mä painoin 2kg vähemmän kuin toissa aamuna :eek: Siis turvotuksen määrä voi tehdä tosi isonkin eron! Ei oo ees vatsa toiminut tässä välillä, joten ei voi silläkään selittää.. (2kg muutosta, juu varmaan... hoh!) Ärsyttävää vaan että se iso paino kirjoitettiin sinne korttiin... No, jos sit ens kerraks ei olis niin valtavaa lisäystä.
 
Keskiviikkona oli 27+1 neuvolalääkäri

Hb noussut 112 (oli 110, jee jee.. no ei oo ainakaan laskenut )
Pissa puhdas
rr 124/75
painoa +700g edelliseen (oli kuukausi sitten ) Lähtöpainoon tullut siis +800g... Alkuun putosi 7kg, eli vajaa 8 kg on tullut yhteensä :D
sf 21, itse kattelin nlakorttia että alakäyrällä näyttäis menevän, edelliskerralla oli keskikäyrällä. Lääkäri kyllä mittas tiukemmin, eikä kommentoinut asiaa sen enempää.
Liikkeitä oli taas hurjasti, meillä ei dopplerista tykätä
Syke 150 - 160, edelliskerroilla ollut ~145...
Kohdunsuu kiinni, kortissa lukee napakka. Kaulaa jäljellä 3 cm

Eli kaikki mallillaan. Pää oli aamusta ihan tyhjä, joten en kysynyt lääkäriltä yhtään mitään Seuraava neuvola kuukauden päästä, sen jälkeen 2vkon välein. Saa nähdä mitä toi sf sillon näyttää, mutta käsittääkseni sillä ei nyt vielä oo niin suurta merkitystä kun joskus 30+ viikkojen jälkeen, ja kun kuitenkin käyrillä (vaikkakin ala-) menee niin se on ok =) Ja ens kerralla on sitten sama mittaaja kun ekalla kerralla, siitä voi sitten jotain ehkä päätelläkin. Ja sitten varmaan jotain kommentoikin jos mennään väärässä kohtaa kun viikoja on sit jo 32 :eek: Nyt tosiaan lääkäri mittasi paljon tiukemmin kun oma nlantäti. Hyvin on masu kuitenkin kasvanut ja Masi siellä paljon möyrii, niin ei tarvii huolestua :heart: Pirun kipee on taas toi oikea puoli ollut, kaveri kun on asettunut sille puolelle asustelemaan, niin varmaan venyy erilailla.
Nyt tuli vain tällainen omanapainen teksti, perehdyn seuraavaksi teidän juttuihin! Sain sijaisharjoittelijan töihin, joten siellä en enää pääse lueskelemaan :/ Kotona sitten aina kun ehdin =)

Viivi ja Masi 27+5
 
Heipä Hei!

Täällä käyty kans lääkärin luona ja saatiin sairaslomaa 2vkoa supistusten takia. Nakin painoarvio oli 890g, huolestuin kyllä itsekin, et pieni on. Onko ok viikkoihin nähden rv28? Vaavi oli kääntyny perätilaan ja lääkäri väläytti et jos ei käänny niin tänne sit joutuu seurantaan. Enhän mä ole edes sellaista mahollisuutta ajatellu et sektioon joutus.. :ashamed: Enkä kyllä haluakaan :(

Täytyy yrittää puhua mahalle et josko olis mahollista kääntyä, mut nyt tiedän miten päin siellä majailee, pää on oikean rinnan alla :heart:

Painoa tullu vähä yli 7kg lähtöpaino oli kauhea 56kg et en eläissäni ole painanu näin paljoa :x

Nyt täytyy lähteä syömään, kauhea nälkä... vaihteeks

MARTTAN+nakki
 
B-7
MARTTAN onhan se viikkoihin nähden pieni painoarvio.Mittavirheitä kyllä tapahtuu.Sanoiko lääkäri mitään painonkehityksen seurannasta?

Mulla sikiö arviolta myös pienehkö,rv 27 pa oli 880g,mutta se pysyi kuitenkin nippanappa käyrien sisässä.Itse kyllä olen vaatinut seurantaa koska edelliset lapset olleet "suurehkoja".
Ja nyt viime nla käynnillä masun mitta oli taittanut alespäin,eli mielestäni ihan syytä seurannalle,varmuudeksi vaikka kaikki olisikin ok.

Mä kanssa kärsin näistä kiloista joita vaan tulee ja tulee :| Vaikka raskausaikan kuuluu painon nousta se ei kuitenkaan tunnu hyvältä eikä kivalta,vaikken nytkään ole mitenkään "lihava".

Petite ja seiska rv 30+1
 
Petite-te: Eivät sanoneet mitään painosta, siis vauvan. Täytyy kysyä neuvolasta, kun on aika puolentoista viikon päästä. Ne tietty sanoo kun olen itsekin niin pieni niin ei vauvakaan voi kauhean iso olla.

Paljon sen pitäisi olla näillä viikoilla? sf-mitta kyllä oli 24 viime viikolla neuvolassa, en mä ymmärrä :ashamed: Ei ole edellisestä vertailu kohdetta muuta kuin tuo sf-mitta, joka on korkeampi kuin silloin 10 vuotta sitten. Sillonhan kunta ei tarjonnu ku sen rv 12 olevan ultran ja sit oli vaan neuvola käyntejä. Mut tuli kuitenkin 3160g poika maailmaan. Ja mullahan on pituutta se huikeat 150cm :D

No, jospa tää tästä,

t: MARTTAN + nakki
 
B-7
tekayn sivujen mukaan rv 28 keskiarvopaino on 1250g,vaihteluväli 1000g-1750g.
Mäkin olen pienikokoinen ja mulla isoja lapsia,koskaan ei mun kokoon ei oo rinnastettu.Et mun mielestä ei niiden kuulu sanoa: pieni vauva normaali kun pieni äitikin =) Vaan jos ei kasva tietyn oletuksen mukaan,on velvollisuus kasvua seurata.Mun mielipide ;)
Mulla oli nyt rv 30 sf niukkanaukka 25cm joka siten siis sijoittuu ihan alakäyrän tuntumaan mikä sinäällään siis ok,mutta verrokkina tosiaan ne 6 normaalisti edennyttä raskautta joissa ei koskaan ole ollut näin pieni maha.Itsellänikin "olo" että vauva on jostain syystä pienempi kuin edelliset.Varmaan mun kroppa on kuitenkin kovilla,vaikken sitä myönnä :whistle:
 
Nimra
heips,

Sen verran omasta "kokemuksesta" sanon, että mulla tehtiin ultra ja katsottiin painoarvio rv 27+4 ja se oli 1,2 kg ja menee kuulemma nätisti keskikäyrällä.. (esikkoa odottelen) Olen myös itse lyhyt 156 cm (painoa on omasta takaa aivan riittävästi :ashamed: ) niin mulla oli sf-mitta rv 29+6 30 cm :whistle: mutta siis kasvaa yläkäyrän yläpuolella, mutta tasaisesti...

En tiedä sitten miten kovasti tuon vauvan paikka siihen vaikuttaa (vettä on normisti), musta kun tuntuu, että tykkää vauva olla tuolla selkä napaa kohti "pullahtaneena" ja oikein "työnnättää" itseään massun läpi :/ että tuokin varmaan vaikuttaa mittaan ja se, että olen tosi lyhyt :(
 
B-7
Nimra Näin oon ymmärtänyt että lyhyellä vatsa kasvaa enempi ulos päin kuin pitkällä ja näin ollen sf mitta helposti iso->kuten mulla ollut aina tähän asti,valtaisa masu 158 cm:ssä.Siksi tämä masun pieni kasvu ihmetyttää :whistle: Pitkällä ihmisellähän se voi ihan kadota,koko masu,pituuteen ;)
 
Nimra
Petite oletko päässyt ultraan? tai kysellyt mahdollisuutta sellaisen saamiseen neuvolan kautta... ? siis ilmaiseksi. Itsekin mietin, että eikö tuo kannattaisi kuitenkin jo ihan heidänkin mielestä tarkistaa ja kuuluuhan tuokin oman käsityksen mukaan heidän toimintaansa, että tuollaisiin asioihin puututaan ja tutkitaan - varsinkin, kun sinulla on noita "normaaleita" raskauksia tai normaalisti menneitä ilman ihmettelyä...

Onnea vain odotukseen ja kyllä minä ainakin haluaisin, että he tarttuisivat asiaan tarkemmin, vaikka en usko, että mitään vikaa/ongelmaa kuitenkaan on, mutta onhan se odottajallekin stressin takia ym... helpompaa, kun asiat otetaan tosissaan :) ja oikeasti niille tehdäänkin jotain =)
 
B-7
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Petite oletko päässyt ultraan? tai kysellyt mahdollisuutta sellaisen saamiseen neuvolan kautta... ? siis ilmaiseksi. Itsekin mietin, että eikö tuo kannattaisi kuitenkin jo ihan heidänkin mielestä tarkistaa ja kuuluuhan tuokin oman käsityksen mukaan heidän toimintaansa, että tuollaisiin asioihin puututaan ja tutkitaan - varsinkin, kun sinulla on noita "normaaleita" raskauksia tai normaalisti menneitä ilman ihmettelyä...

Onnea vain odotukseen ja kyllä minä ainakin haluaisin, että he tarttuisivat asiaan tarkemmin, vaikka en usko, että mitään vikaa/ongelmaa kuitenkaan on, mutta onhan se odottajallekin stressin takia ym... helpompaa, kun asiat otetaan tosissaan :) ja oikeasti niille tehdäänkin jotain =)
Mulla nyt ke neuvolalääkäri ja ajattelin häneltä pyytää lähetteen ultraan.Saan ainakin oman mielen sitten huojentumaan,ettei tarvitse murehtia.Ja jos kuitenkin jotain "vikaa"löytyy,pääsen sitten tarkkailuun!!
Onnea sinunkin odotukseesi!
 
Marttan, mulla on aikalailla sama tilanne.

27 (olisko ollu 27+2) viikolla vauvanpainoarvio oli noin 850g. Vastas kuulema noin 25 viikkosen kasvua. Käytiin kontrollissa (olisko ollu 28+5) ja vauva oli edelleen omalla -2 käyrällään. Painoarvio oli reilun kilon. Lääkärin mukaan huoleen ei ole aihetta, kun kasvu on tasaista, eikä taitu omalta käyrältään. Siks mennään taas reilun vkon päästä ultraan ja varmaan vielä kerran loppuraskaudesta. Mä oon itse pieni (myös sen 150cm), mieskin on aika lyhyt ja mun suvussa lapset on olleet pieniä. Istukka ja sen virtaukset on näyttäneet ultrissa moitteettomilta, ja siksi epäillään syyksi perinnöllisyyttä. Olen muuten kanssa ollut neuvolan sf-käyrillä yläkäyrällä, vaikka mulla on rehellisesti sanoen ollut pieni maha koko ajan. En oikeen luota koko käyrään...

Mutta siis, sama tilanne täälläkin :)

Niin, painokeskustelusta. Oon ollut ennen raskautta normaalipainoinen. Nyt mulle on tullut joku 7kg. Aika paljon on kieltämättä tullut herkuteltua, mut oon kyllä syönyt herkkuja samallalailla ennen raskauttakin :saint: Viikkoja on 29+3.
 
Voi kun mäkin haluaisin jotain osviittaa tästä meidän pienokaisen painosta! Me ollaan oltu viimeksi ultrassa silloin rv21 kun oli se rakenneultra, eikä seuraavaa ole suunnitteilla ennenkuin vasta siellä loppupuolella odotusta näillä näkymin. Tosin sitähän en sitten tiedä miten tilanne muuttuu jos tää perätila pysyy, muuttuuhan se nyt sitten johonkin suuntaan.

Onko ihan outoa olla tykkäämättä näistä liikkeistä? Kehtaanko mä myöntää että mulle tulee tosi epämukava ja levoton olo kun tää polkee mua tuonne lantioon tai puskee päätään kylkikaareen? Kun mulle todellakin tulee :ashamed: . Etenkin jos iskut osuu tuonne lantion luihin, tuntuu sellaista kevyttä rutinaa ja ritinää. Todella inhottavaa! Ja toisinaan on pakko ihan kevyesti työntämällä kehoittaa vauvaa vaihtamaan asentoa kun todellakin sattuu se, kun puskee itseään tuohon oikean rinnan alle. Se ei tykkää siitä yhtään...
Musta on ihanaa kun se möyrii ja muksii mahaan, mutta toisinaan täytyy etsimällä etsiä sitä asentoa jossa olisi itsellä mukava olla ja jossa vauvakin vähän asettuisi.
 

Yhteistyössä