JOULULAHJAT**elokuun pulina**

DoB
Annukalle paljon jaksamista matkaan :heart: Ei mikään unelmatilanne mutta selviät ihan varmasti. Olen sitä mieltä, että parempi yksin kuin p*skan miehen kanssa.

Meistä tulee myös kestoilijoita, mies sai ylipuhuttua mut :D Just eilen tilasin 12kpl fuzzeja, pitänee tilata myöhemmin vielä lisää. Kaverit on myös luvanneet lahjoittaa vanhoja pieneksi jääneitä kestoja meille.

Täällä synnytysvalmennusta on yhteensä 5 kertaa ja ne alkavat vasta joskus myöhään syksyllä. Ainut kerta mikä noista kiinnostaa on se, kun mennään tutustumaan synnärille. Muina kertoina aiheina oli mm parisuhde....öö, en koe mitään tarvetta mennä keskustelemaan parisuhteesta tuntemattomien ihmisten kanssa ja siihen päälle vielä vähän kalvosulkeisia |O Eli taitaa valmennukset jäädä meillä aika vähiin ;)

Aubrieta mäkin "jouduin" tilaamaan sellasen nallepuvun vauvalle, on kyllä NIIN suloinen :heart:

Annukka Varmasti tuollainen v-ttaa. Sulla on siihen täysi oikeus. Niin moni vois helposti olla samassa tilanteessa kuin sä oot. Onneksi todellakin sulla on järki päässä ja taitaa olla hyvä tukijoukko takana.
Minä en menis tuollaiseen valmennukseen myöskään. Esikoisen kans menin yksin sinne, kun se oli ihan typerään aikaan ja mies vielä töissä. Täällä päässä varmaan puolilla oli ukot mukana, joten en tuntenut itteeni oudoksi. Paljon siitä ei oppinut ja vielä vähemmän olisi varmasti mies. Tosi paikan tullen kun miehestä ei ollut muuta hyötyä kuin vain sit laittaa kylmiä kääreitä otsalle, jonka varmasti joku muu olis voinu tehdä kans. Onhan se hienoo jos pariskunnat tekee asioita yhdessä, mutta totuus on ainakin mun mielestä se et synnytys on naisen homma ja mies voi parhaiten auttaa häiritsemättä tilannetta. :kieh:
Tuo on sit hankala tilanne miten tulevaisuudessa "isä" ja lapsi asiat järjestyy. Onko tapaamisia jne. Nuo on varmastikin mietittävä mielessä valmiiksi, mutta nyt on varmasti tärkein asia et keskityt itseesi ja vaaviisi ja teet asiat parhaiten kuin voit. Liian pitkälle asoita ei koskaan voi suunnitella.
Muista et ei elämä tuohon todellakaan lopu vaan jatkuu eri muodossa. Eikä koskaan tiedä milloin tapaat kivan tyypin jakamaan sitä kanssasi. ;) Tuttuni tapasi muuten uuden miehen kun oli 6kk raskaana, joten olen senkin nähny tapahtuvan. =)
Saat ihan rauhassa "papattaa", huonoja asioita kuten hyviäkin täällä varmasti saa jakaa.

NullPoints ja Tirri 22+0 (POKS!!!)

Annukka : Täällä kans yksi jolla raskaus ei suunniteltu ja mies soutaa ja huopaa tässä välissä ; 4 vuotta oltiin ns. on/off -suhdetta ja taitaa jatkua samalla lailla, paitsi et nyt viime kerralla kun juttelin isin kaa ei kuulema ole väliä ollaanko kuolleita tai elossa, et silleen.

Isukki täälläkin päin haluaa mennä isyyden selvitykseen, vaikka hyvinä hetkinä uskoo olevansa isä ja aina kun riita tulee niin ei usko, mielenkiintoista, mitä mä tässä tyypissä näen, en tiedä. Taidan olla vaan niin herkillä et haluaa uskoa et sitä rupeais taas joku päivä oikeasti kiinnostaa, hyvin kun menee on todella huolehtivainen mut kait sillä on joku vika päässä... :)

Mut kyllä sitä selviää tavalla tai toisella, mulla eka on 10 vee, jonka isä kyllä oli mukana ja on vieläkin vaik ei yhdessä olla. Tietty pelottaa kans, kuten jotakin toista täällä en muista kuka, miten sitä jaksaa kaikki asiat mut luotan et luontoäiti hoitaa tämänkin asian.. ;)

Neuvolassa käyty maanantaina ja hb laskenu 115, suositteli rautatabletteja ja paino oli noussut huimat 3kg kk:ssa, sain vähän noottia, mut minkäs teet kun ruoka maistuu? Närästys vaivaa täälläkin tod paljon ja yöllä saa nousta sen 2-3 kertaa vessaan, kun tuntuu nakki painavan alituiseen rakkoon päin. Sanoinkin tuossa kaverille et täältähän on tulossa oikea pikku-ilkiö :heart: mut pää asia tosissaan on et kaikki on hyvin, syke oli neuvolassa 137. Ja fiksummilta kyselisin mitäs nää sykkeet meinaa kun on ollu 155 parhaimmillaan ja siinä 140 hujakoilla?

Jaksamisia kaikille

Marttan + nakki 23+3

Hei taas kaikille!
Uusi raskausoire esiintyi.. Eli hengenahdistus :( Ei vielä pahana, mutta eilen illalla alkoi tuntumaan taas, että pitää yrittää vetää henkee tai haukotella, muttei saa vedettyä ns. loppuun asti. Ja nyt töissä sama homma. Kai se palleaan painaa tai hemppa alhainen?? Tähän ei kai mitään ratkaisua. Inhottava oire, kun pelkää ite tavallaan koko ajan, että pahenee, eikä kohta pysty hengittää ollenkaan.

Milja + vaavi 23+1

Kiitos sivistyksestä Katherinelle =) . Meillähän ultraaja veikkasi tyttöä, mut ei ollut varma. Mulla on kyllä kans ollu tyttöolo, mut ihminenhän on erehtyväinen. Kumpikin on yhtä tervetullut :heart:

Kestovaippailusta ollut puhetta, mä taidan passata tälläkin kertaa, ideana ja ympäristöä rakastavana ihana idea, mutta täytyy tunnustaa olen liian laiska hommaan :ashamed:

Vauvan hikkaa en ole vielä tuntenut, odotan koko ajan, se on jotenkin niin hellyttävää varsinkin loppuvaiheessa kun koko maha hyppii :heart:

Mites teillä on muuten nämä hormonit vaikuttaneet tunteisiin, onko tullut pahempia itku- ja tai raivokohtauksia? Mulla tulee joka kerta itku kun töllöstä tulee se soneran mainos missä äiti vie ekaluokkalaista kouluun, taustalla soi kappale "olit mulle hetken lainaa vain" tjs. Padot aukeaa siinä vaiheessa kun se lapsi soittaa ja sanoo et kyllä mä äiti pärjään ja äiti vastaa niin mäkin. Nytkin tuli jo tippa linssiin... on tämäkin niin tätä :LOL:

marttan+nakki

Milja:Mulla on aina ollut hengenahdistusta, syytä ei oo kyllä koskaan tutkittu, mutta just sitä ettei saa vedettyä syvään henkeä. Nyt sitä on ollu vähän enemmän, ja kauhulla odotan kulkeeko lopussa henki ollenkaan. Mutta sitä pahentaa se jos tulee paniikkiolo, eli rauhassa vaan oot, ja koita suoristaa ittes niin suoraks kun vaan ikinä, tissit niin ulos kun saat :D Se auttaa joskus vähän. Luultavasti johtuu juts siitä että alkaa painaa palleaa.

Viivi Joo niin mäkin luulen, että siitä johtuu. Se vielä pahentaa tosiaan asiaa, jos sitä alkaa ajatteleen, etten mä nyt saa henkee :) Ryhti on mulla muutenkin nyt tosi huono ja tiedän, että pitäs olla mahdollisimman suorassa, mutta kun tuntuu, että maha repee :kieh: On se vaikeeta tää raskaana olo.. Mutta kaiken tämän arvosta :heart:

Ihanaa kun tää ketju on näin aktiivinen! Siis tosi kiva tulla päivittäin lueskelemaan teidän kuulumisia! :hug: JOKAISELLE tulevalle joulumammalle!

Mä käväisin tänään lääkärineuvolassa. Yllättävää muuten miten luontevaa se oli hänen "ronklattavanaan" olla, vaikka lääkäri olikin "pukuhuonetuttu" töistä.
Tässä näitä mitattuja arvoja:
RV 26+3
paino 84,6kg muutos edelliseen -75g/vko
RR 128/78 samoissa kuin aikaisemmilla mittauksillakin
Hb 130 noussut taas muutaman pykälän ilman lisärautaa tai mitään
SF-mitta 24 ja menee niin nätisti keskikäyrällä
vauvan sykkeet 136
pissanäytettä en saanut taaskaan annettua kun kävin kotona vessassa ennen lähtöäni, eikä mulla ole ollut mainittavaa turvotusta koko kesänä kuten ei nytkään. Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, pituutta 3½cm.

Eilisestä sokerirasituksesta selvisin varsin puhtain paperein, paastoarvo 4,4 1h 7,7 ja 2h 6,3. Ei tarvetta uudelle testille ainakaan tällä tiedolla.

Yllättävää oli ainoastaan se, miten paljon teki kipeää kun lääkäri paineli kohtua ja kokeili vauvan asentoa - se todella sattui. Perätilassahan se Ekavekara siellä taas pötkötteli, kuten yleensä tapaakin.

Heips!

Todella kiva lukea täällä muiden samassa veneessä olevien kuulumisia :)

Sokerirasitukseen jouduin minäkin tässä viikko sitten kun painoa oli tullut kuulemma liikaa... :kieh: minä joka tiedän kyllä miten syön ja ihan oikein popsin evästä ja herkut vähällä. Tarvii varmaan lopettaa koko syöminen kun näyttää olevan niin suuri kysymys tuolla narina neuvolassa. Vajaa 10kg on nyt tullut painoa ja tiedän sen johtuvan osittain ainakin siitä,että pitänyt lopettaa aktiivinen liikunta elämä melkeimpä kokonaan. Elimistö tottu juoksemaan monta kertaa vkossa ja salilla painoin tunteja menemään sitten yhtäkkiä ei mitään, niin kyllähän se elimistö on sekasin. Kiitos näille ihanille liitoskivuille :headwall: Kuitenkin sokeri arvot olivat: 4,3. 5,1. 5,2 että ei mitään vikaa. Kuulemma pitää varmaan uusia jossain vaiheessa vielä, höh. Aivan sama kyllä minä sitä litkua voin kitata :)

Ultratutkimus oli siis jälleen kerran eilen ja vauveli istuskeli siellä jalkojensa päällä. Paljon potkiikin alaspäin. Toivottavasti tajuaa sitten aikonaan kääntyä oikein päin :)

Hikkakohtauksia esiintyy meidän mahan asukilla joka päivä ja monta kertaa. Taitaa siellä nieleskellä oikeen urakalla lapsivettä :)

Tänään kävin terveydenhoitajalla uuden ihanan vaivan kanssa joka on vaivannut kyllä jo pitkin kesää. Vasen korva menee tukkoon itsestään,eikä meinaa millään aueta. Ihan kiva kuunnella omia sydänääniä sitten tuntitolkulla kun muuta ei kuulekkaan. Korvasta ei löytynyt mitään vikaa epäili, että välikorvassa on nestettä jolle ei voi oikein mitään kun kipue ei kerran ole. JOhtuu kuulemma hormooneista ja paranee toivonmukaan kun lapsi syntynyt, että eihän tässä pitkäaika olekkaan ootella sitten |O Noh tähän raskauteen on jo sattunut niin paljon kaikkea ,että yks juttu lisää ei tunnu missään!

Töihinpaluu olisi sitten maanantaina edessä ja alkoi jo pelottamaan,että miten sitä jaksaa taas olla jalkojen päällä 8 tuntia ja pyörillä, mutta lääkäri sano ,että soittaa vaan niin hän antaa sairaslomaa. Maha on niin iso vkoihin nähden,että painaa jo liikaa joten varmasti ei kovin mukavaa työrupeamaa ole edessä. NOh täytyy katsoa kuinka kauan sitä jaksaa ja kun ei enään jaksa niin sitten kotiin :)

Sain tänään taas useita kehuja kuinka ihana mun maha on kun se on sellanen potkupallo suoraan tossa edessä ja siitä kuinka mä en varmaan ole saanut kiloakaan painoa kun olen niin sutjakassa kunnossa mahaa lukuun ottamatta :) HALOO! onko kaikki sokeita kun melkein 10kg on jonnekkin kertynyt eikä muka näy... taitavat puhua lämpimikseen :D

Itkukohtauksista. Sain todella itseäni ihmetellä kun tuli Pekingin olymppialaisten päättäjäiset ja olivat niin mahtipontiset musiikin kanssa ja muutenkin ,että itkua väänsin. Tosin normaalioloissakin kaikki kaunis koskettaa kuten esim: taitoluistelu jossa soi kaunis musiikki, mutta ei nyt saa aivan kyllä itkemään asti :) Olymppiatulen sammutus oli viiminen niitti ja oikeasti en edes ole mikään penkkiurheilija joka seuraa tv:stä urheilua. Kaikkea sitä joutuu hormoonimyrskyssä todistamaan :)
Toinen pahapaikka on kans tämä samainen soneran mainos ,kun itsellä lähti nyt esikoinen ekalle jotenkin riipasee niin syvältä. Toisaalta muistan ,että aiemmissa raskauksissa kauniit ja rohkeat sai vedet virtaamaan nyt en ehkä ole vielä ainakaan ihan näin herkkä,mutta eipä paljon muutenkaan :)

Nyt siis 25+5 kovin äkkiä se aika menee menojaan ;) :D

Terve!

Vitsi kun ootte kirjotelleet!!! Mukavasti aika kului!

Nuista jutuista sen verran, että Annukalle vaan tsempit, varmasti kykenet siihen. Tiedän montakin ihan hyvää tuttua, ystävääkin, jotka ovat olleet samassa tilanteessa ja hyvin pärjänneet, jopa paremmin kuin parisuhteelliset. Muistat vaan sen, että apua on saatavilla ja haettava, jos/kun sitä tarttee. Muistat ottaa itelles vapaata vaikka viikonloppuisin tai siis tarvittaessa, ei se elämä sulta kuitenkaan siihen vauvaan lopu.

Minä välillä oikeesti oon miettinyt sitä, että olisko helpompaa ilman miestä.. jotenkin tulee välillä sellanen kotihengetär-olo, lähinnä talouskone.. Ei niinku voi tajuta tuo rakas siippa, että täälläkin tartteis olla tehokas, ei pelkästään töissä ja muitten apuna ympärikyliä.. Ajoin nurmikon meillä kahtena eri päivänä, kun ei suppareitten takia pystyny ajamaan kuin hiljakseen. Nytkin se painui naapuriin traktorijuttuja jauhamaan..

Mulla on aika kivuliaita suppareita ollut.. hermojen meno varmaan vaikuttaa asiaan. Tytöt kunnon räkätaudissa jne. ja työt on tehtävä, halusi tai ei, siis kotityöt. Alkaa toi alavärkki olla aika hellänä näistä suppareista.. pakko oli jo oikeesti rauhottaa tahtia.. Lepäillyt oonkin suurimman osan päivästä. Mutta silti.. takapuoli on kans aika turta.. kunhan ei vielä ponnistustarvetta tulis. Tämä on aiemminkin ollut tätä.. ei pitäis olla mitään hätää. Seuraava nla 9.9.

Närästystä on ollut.. onneksi vielä lievänä ettei ykä lennä kuten aiemmin. Aikasemmissa mulla on aina palanut ruokatorvi ja tullut ruokatorven tulehus.. Jospa tällä kertaa ei tulis.

Uudelle tervetuloa!!! Mukava, kun näillä viikoillakin tulee vielä lisää jengiä mukaan!!!

Nii joo.. meinasin kokeilla niitä kestoja tällä kertaa. Jos tuntuu yhtään vaikeelta tai inhottavalta tms. ni ne lentää kyllä hyvin äkkiä takasin laatikkoon, en halua enkä suostu ottamaan ylimääräistä hommaa.

Synnytysvalmennuksesta.. kävin ekan aikaan osan yksin ja osan ukon kanssa. En voi muuta sanoo, kuin että turhempaan en oo aikaani tuhlannut. Siis ihan loputtoman tylsä ja silkkaa hölinää. En oo sen jälkeen ees yrittäny mitään valmennuksia, edelleenkin "luontoäiti ajaa tikanpojan puuhun" on mottoni.

Huuuuuhhh... kylläpä tuli taas kiva suppari.. huoh... auh... Nyt on pakko mennä pitkälleen.. istuminen ei nyt tee yhtään hyvää.

Kylläpä on taas tullu paljon tekstiä.Pikkunen on alkanu liikkumaan nyt aktiivisesti.Ihana tuntea liikkeet. :) Synnytysvalmennuksesta sen verran et mennään kättärin pakollisiin valmennuksiin,kun haluttas haikaranpesään.Muihin ei varmaankaan mennä.
Huomenna neuvolaan.Innolla ootan onko tuo hemppa noussu yhtään...

Juli+nuppu 22+5

Annukalle::hug: Kyllä mäkin uskon että paremmin sä pärjäät kuin moni parisuhteessa oleva, kuitenkaan kaikki miehet ei kuitenkaan osallistu vauvan hoitamiseen, meilläkin lähinnä mies on sitä mieltä että vauvat on äidin juttuja ja taaperot enemmän sitten jo molempien.

Hormoonit, ihan karmeita, kun alkaa itkettää pienimmätkin asiat, täällä itketään kanssa ties minkä kaikkien asioiden ja elokuvien ja mainosten tahdissa, onneksi alkoi BB niin se ei sentään kaiken järjen mukaan voi itkettää :LOL:

Punahattu ja Kauno

Suuret kiitokset kaikille jotka vastaili minun "narinaan"! Vertaistuki on tässä välillä tullu tarpeeseen, kun välillä tulee olo että pärjäänkö ja jaksanko. Ite huolettaa se, että raskinko aina pyytää apua tai hoitajaa jos haluan vaikka jonnekin. Oon nyt tottunu pyörimään muitten mukana, baarissakin olen joka la vettä lirppimässä ihan vaan sen takia että näkisin ihmisiä. Mutta jospa se tästä... Kävin tänään tuolla Iisalmessa ostoksilla, vaan en osannut mitään vauvatavaraa hankkia ja kirpparillakaan ei ollut mitään :/

Härkänaiselle kysymys: Käyt varmaan Iisalmen päässä paljon (?), niin harrastatko keskustan kirpparia?

Heissan pitkästä aikaa!

On tässä ollu väsy ja flunssaa, nii ei ole jaksanu oikein kuulumisiakaan kertoilla.
Viime neuvolakäynnillä hb oli 125 syödyn rautakuurin jälkeen ja lisää rautaa pitäs kuulemma syödä. Painoa oli tullu liikaa, joten sokerirasitus jossain vaiheessa, pah. Muuten kaikki ok.

Sitten tissiasiaa. Onko muilla alkanu erittymään maitoa? Mulla tuntuu olevan pingottuneet tissit ja tuleva isi intoutu hieroskelemaan, nii eiköhän sieltä alkanu sitten tuleman maitoa :LOL: Ei kait siinä. Sitä sitten tässä tulee, jos vähänkään sattuu puristamaan tissejä :eek:

Maha ei tunnu pysyvän mukana. Tuntuu välistä, että "Tirppana" venyttelis tuolla poikittan, kun tuntuu välistä tulevan molemmista kyljistä ulos :D Vilkas poitsu tuntuu olevan.

Tämmöstä tässä. Nyt pitää sitten mennä laittamaan tuo esikko nukkumaan.

AC ja "Tirpukka" 24+2

Voi hitsin hitsi, ku oon taas vaihteeks jääny paljosta paitsi, mutta jotenki on vaan ollu niin kiireistä, ettei oo oikein ollu aikaa istuskella täällä :( Vähäkö oon sekasi, et mitä sitä tässä sit jaarittelemaan, raivokohtaukset on tullu mulle aivan uutena :whistle: Ja vatsassa asustava "Ville Vallaton" on alkanu kaiveleen noita kylkiluiden alustoita :headwall:

Kertokaas muuten viisaammat mulle, et koskeeko noi äippärahakorotukset nyt sit meitä, jotka alotetaan loma jo tän vuoden puolella :eek:

B-7
Mullakin ollut kiireistä,nytkin pitäis jo mennä mutta päätin nyt äkkiä tähän istahtaa.Mulla maanantaina 4D ultra,sitä odottelen innolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nappi82:
Kertokaas muuten viisaammat mulle, et koskeeko noi äippärahakorotukset nyt sit meitä, jotka alotetaan loma jo tän vuoden puolella :eek:
Tähän haluaisin itsekin saada vastauksen ja paljostako olisi kyse?????
Mies illalla uutisia katsellessa jotain puhui asiasta mutta olin itse jo nukkumassa,unen läpi jotain kuulin :whistle:

Viikot kuluneet nyt vauhdilla ja nyt päivää vaille 26 viikkoa.Masu ei vaan tunnu kasvavan kovasti,kaikki päivittelee että onpas pieni vatsa.Mutta vauva kyllä potkii ja tuntuu voivan hyvin.Jospa sieltä on sitten tulossa tälläkertaa pieni,siro vauva :heart:

Perjantaita kaikille !
Ihanaa et on viikonloppu edessä ja viikon viimeinen työpäivä kulumassa. Ensiviikon maanantaista saa sitten aloittaa uuden viikon sokerirasituskokeella. Muuten en osaa tuohon suhtautua mitenkään, ennen ei olla tehty, mutta 2,5 tuntia kuluttaa labrassa aikaansa ei innosta. No, eiköhän se siinä jotenkin mene. Täytyy ottaa jotain hyvää lukemista mukaan.
Täällä masussa pikkuinen potkii ja muksii ihan joka suuntaan. Ja kovimmat näkyy selkeesti jo ulospäinkin. Hikkaa ei tällä ole ollut kuin kerran, muutama viikko sitten. Se on jotenkin niin hellyttävä hetki tuntea ne nikotukset. Molemmat poitsut hikottelivat kyllä ahkerasti odotusaikana. Ja kakkonen hikotteli vielä jokin aikaa sittenkin aika paljon. Aina kun nauroi oikeen makeesti niin sitten seurasi hikka =) Nykyään ei niinkään usein, vaikka nauraakin kovasti.
Närästystä on tasaisesti joka päivä ja tuntuu ettei siihen vaikuta mitä syö. Onneksi Rennie auttaa kyllä tosi nopeesti, ainakin vielä. Ja tasaista väsymystäkin esiintyy. Aamuisin ei millään jaksaisi nousta töihin, mutta kyllä se siitä sitten kun liikkeelle lähtee. Ja oikeastaan päivällä riittää kyllä energiaa ja kokoajan täytyy tehdä jotain. Sitten illalla uni tulee kyllä tosi nopeesti. Yöllä käyn vessassa 1-3 kertaa, mutta eniten unta häiritsee kun ei meinaa löytää sopivaa asentoa. Selällään ei voi olla, kun alkaa tulee huono olo. Vatsalleen ei voi mennä ja kyljellään saa vaihtaa kylkeä vähän väliä.
Mä oon pari kertaa nähnyt unta lähdöstä synnyttään ja viime yönä sitten jo tehtiin sektiokin =) En mä niistä paljon aamulla muista, eikä niissä mitään dramaattista oo ollut, sen muistais. Mut aloin miettiin et koskas sitä pitäs se sairaalakassi pakata ? Sit kuiteskin aattelin, et vielähän tässä on n. 14 vk edessä et ei kai nyt vielä. Enkä kyllä oo aikaisemminkaan sitä viel tässä vaiheessa pakannut. Ja taas toisaalta eihän se mitään ja ketään haittaa vaikka se olis suht valmiina jo nytkin.
Kylläpäs masussa taas mennään. Välillä pyörähtelee oikein kunnolla, että kylkiluissa "kolisee". Se ei ihan mukavimmalta tunnu, mut onneks ei nyt sellasta ihan koko ajan.
Hauskaa viikonloppua kaikille !

Huomenta!

Nyt jo parempi olo. Eilen tuli kyllä todellakin niitä suppareita.. ihan rupes jo huolestuttamaan.. mutta kyllähän se luonto hommansa hoitaa ja tarvittaessa ammatilaiset tekee loput teholla..

Jahas.. Korotukset kiinnostaa minuakin.. Epäilen kyllä, että ne on sit voimassa vasta ensi vuoden alusta lähtien, joten me jäädään taas niinku väliin.. mutta jospa ne siitä nousis. En oo löytäny faktatietoo, vaikka oon kuinka kaivellu nettiä. Kelassakaan eivät osanneet tai halunneet vastata. Sen tiedän, että lapsilisien korotukset tulee meille kaikille, joilla on lapsia 3 tai enemmän, sen varmaan tiesitte tekin.

Annukka Iisalmen kirppiksistä.. hmm.. minä käytän eniten sitä Pyöräpoikien kirppistä Kivirannalla. En oikein perusta siitä keskustan kirppiksestä.. jotenkin ei vaan oo mun paikka. Sen omistajahan kuoli tässä vähän aikaa sitten, ihan yllättäen itseasiassa. Saa nähä, miten sen kirppiksen jatkossa käy. Iisalmessa käyn itseasiassa vain Prismassa kaupassa ja siinä kaikki. En oikein jouda shoppailemaan tms.. sit vaateostoksia teen sekä Maxista että Halpahallista, niille reissuille menen lasten kanssa ja ne on suunniteltava hyvin. Minä en silleen juurikaan viiti enkä jaksa lähtee kauppoja koluamaan, saati sitten, että tuhlaisin mielettömästi olematonta rahaa kaikkeen "tarpeelliseen".. Sen tiiän, että pieniä vauvan vaatteita jos tarvii niin kyllä oikea osoite on Halpahalli, ne on vielä halpojakin, joskaan tuskin hirveen kestäviä.

Ja Annukalle vielä siitä.. kyllä on kuule parempi sit kehata ja viitsiä pyytää apua omiinkin menoihin.. Näin eräällä ystävälläni mihin se vei, kun ei halunnut pyytää apua mistään.. Ei ollut kaunista katseltavaa. Sama tietysti pätee parisuhteessa oleviin äiteihin, että apua on pyydettävä silloin kun sitä tarvitsee. Minun mielestä sellaiset turhat marttyyriäitileimat kantsii unohtaa, jos oikeesti apua tarttee niin sitä saa. Tai toivottavasti saa..

Minäkin ravasin vettä ja limua litkimässä kavereitten kanssa kuppiloissa muitten kohdalla, mutta täältä, missä nyt asutaan, ei oikein viiti enää parin tunnin takia ajella Iisalmeen.. ehkä minusta on siis tullut vanha.. :LOL: Itsestään huolehtiminen ei todellakaan ole mikään synti ja häpeä. Noh.. kyllä varmaan ymmärsitte jo mitä tarkoitin. :ashamed:

Rinnoista sen verran, että maitoa todellakin tulee jo.. onhan se hieman ärsyttävää, mutta normaalia. Oottelen tässä enää oikeestaan sitä muutosta, että saunassa tai suihkussa alkaa sitten synnytyksen jälkeen lentää oikein kaaressa tavarat seinille.. :LOL:

Potkuista ja liikkeistä: TUNTUU!!! Kylkiluut huutaa hoosiannaa välillä ja takapuolta kohti tulee kivoja "poljentaliikkeitä" ja ne voltit.. tämä Neiti tietää miten äitin saa ryhdistäytymään: muljauttaa ittensä h i t a a s t i puolelta toiselle kylkiluita pitkin.. Meinaa aina jotain pyrkiä ylöspäin samalla. :x

Tässäpä nämä taas.. nyt ulkoilemaan niin virkistyy taas.

Härkis & Neiti 25+2

Mrae Vakuutuksesta.. Olin melkein jo päättänyt ottaa sen ennen syntymää, mutta Pohjolalla ainakin on jokin varausmaksu, niin jää nyt sitten kai ottamatta. Otetaan hoitokuluvakuutus sitten kaks kuukautisena. Toivotaan vaan, että tule mitään pahempaa heti syntymässä... Itseasiassa tilasin tarjouksen Pohjolalta ja tulihan se, muttei siellä ollut koko tarjousta, pelkkä saate ja hakemuspaperit :LOL: Joten ajattelin, etten jaksa alkaa soittelee, paljonko se varausmaksu on.

Alkuperäinen kirjoittaja Milja-85:
Mrae Vakuutuksesta.. Olin melkein jo päättänyt ottaa sen ennen syntymää, mutta Pohjolalla ainakin on jokin varausmaksu, niin jää nyt sitten kai ottamatta. Otetaan hoitokuluvakuutus sitten kaks kuukautisena. Toivotaan vaan, että tule mitään pahempaa heti syntymässä... Itseasiassa tilasin tarjouksen Pohjolalta ja tulihan se, muttei siellä ollut koko tarjousta, pelkkä saate ja hakemuspaperit :LOL: Joten ajattelin, etten jaksa alkaa soittelee, paljonko se varausmaksu on.
Mä maksoin juuri aamulla meidän kolmannelle sen varausmaksun Pohjolaan 271?, vähäkö kirpas, mutta se onki sit ensimmäinen vuosi ilman vakuutusmaksuja, paitsi sit muutama kymppi, ku lapsi syntyy, et yhteensä ekan vuoden maksut vissiin 324,50?, ku meillä kaikki vakuutukset Pohjolassa. Eli jos Pohjolassa koti-irtaimiston kotivakuutus tai laaja kotivakuutus, niin on toi halvempi, ilman näitä vakuutuksia 551,60?. Ja muistaakseni vakuutus piti ottaa 3kk ennen laskettua. Esikoisen kohdalla ei tätä tiedetty, joten sillä on ollu vakuutus vasta 2kk ikäsestä alkaen, toisen kohdalla kävi hyvä säkä, ku menin muuten käymään vakuutusyhtiöllä, niin oli pari päivää aikaa jättää hakemus :D

Mrae kyllä mekin vakuutus otettiin tuossa reilu viikko sitten, päädyttiin tapiolaan kun miehellä on siellä autonvakuutuksista lähtien kaikki, niin saatiin siitä joku keskittämisalennus =) varausmaksu taisi olla jotain 80 euron pintaan, vuosimaksu kalleimmillaan vähän päälle 300 euroo josta se vuosittain sitten tippuu ja pikkuinen kun on 7 vuotias nii vakuutusmaksu on enää vähän päälle 100 vuodessa =)

maria & pikkuinen 24+1

DoB
Mulle tuli eilen äitiyspakkauksen päätös Kelasta, nyt pitäis malttaa se pari viikkoa vielä odotella :) Ihanaa! Me myös otetaan vakuutus vauvalle, kysyin itse asiassa siitä just viime viikolla mieheltä ja se sanoi, että ehdottomasti otetaan. Vakuutukset menee muutenkin uusiksi kun ostettiin talo niin pitää vähän lisätä kaikkia vakuutuksia nykyisestä.

AnnClaire mulla ei ole vielä tullut maitoa mutta tissit ton kyllä kasvaneet aika hurjasti! Ja epäilen että ne kasvaa taas kun kutina on tullut takaisin ;)

Meidän pienellä ei ole ollut vielä hikkaa, sitä odotellessa :D

Ihanaa kun alkaa viikonloppu!!!

Dob ja öttiäinen 26+2

B-7
Vakuutukset meillä 5 ekalle otettiin syntymättömän vakuutukset(ja ne onkin maksaneet itsensä moni kerroin takas,kun ollut korvakierrettä ja infektioastmaa)Kuudennelle ei sitten enää saatu,eivät myönnä kuudennesta eteenpäin kun tutkimusten mukaan kuulemma riskit kasvaa :eek: Ihan terve lapsi syntyi ja 3 päivän ikäisenä otettiin vakuutus ja niin tehdään tälle seiskallekin jos vaan on syntyessä,lääkärin tarkastamana,ok! :heart:

Soitin kelaan just,kun mulle oli tullut vähemmän rahaa kummasti kuin viime kuussa.Ovat jostain ihmeen syystä ottaneet multa yli 20% veroa vaikkei mun veroprosentti oo kuin alta 10 %...No selvittelevät sitä.Samalla kyselin äitiysrahapäätöksestä,kun on 3 viikkoa kulunut eikä mitään kuulunut.No sanoi että tänään on lähtenyt laput takas kotiin täydennettäväksi :eek: Mitä henkilö puhelimessa ja minä ihmeteltiin kun en hae rahaa minkään tulon tms mukaan vaan ihan peruspäivärahaa...No sekin jää nähtäväksi sitten.Ja tuohon minimirahan korotuksiin ei osannut mitään sanoa kun sitäkin sitten kysäisin...

Voi kela voi kela!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Härkänainen:
Annukka Iisalmen kirppiksistä.. hmm.. minä käytän eniten sitä Pyöräpoikien kirppistä Kivirannalla. En oikein perusta siitä keskustan kirppiksestä.. jotenkin ei vaan oo mun paikka. Sen omistajahan kuoli tässä vähän aikaa sitten, ihan yllättäen itseasiassa. Saa nähä, miten sen kirppiksen jatkossa käy. Iisalmessa käyn itseasiassa vain Prismassa kaupassa ja siinä kaikki. En oikein jouda shoppailemaan tms.. sit vaateostoksia teen sekä Maxista että Halpahallista, niille reissuille menen lasten kanssa ja ne on suunniteltava hyvin. Minä en silleen juurikaan viiti enkä jaksa lähtee kauppoja koluamaan, saati sitten, että tuhlaisin mielettömästi olematonta rahaa kaikkeen "tarpeelliseen".. Sen tiiän, että pieniä vauvan vaatteita jos tarvii niin kyllä oikea osoite on Halpahalli, ne on vielä halpojakin, joskaan tuskin hirveen kestäviä.
Joo minä taas olen enemmän tuossa keskustassa ollut, kun se kirppari on minun entinen työpaikka. Kova järkytys oli tuo tapahtunut, varsinkaan kun ei ollut tietoa miksi, mutta lyhytaikainen vakava sairaus ilmeni sitten syyksi. Ennen oli paljon lastenvaatteita, mutta nyt ei yhtään eikä oikeastaan paljon muutakaan, kamalat hinnat kun myyntipaikkojen vuokrat on nousseet. Uusi pitäjäkin näkyi olevan. Toivottavasti ei vaan lähde siihen kierteeseen että nostaa hintoja sitä mukaa kun kävijät vähenevät, siinä on varman konkan paikka. Kivirannalla oon parisen kertaa käyny, mutten ole ikinä löytäny mitään kun tuntuu olevan omistajan omaa tavaraa puolet siellä. Mutta ehkäpä siellä olisi sitte noita lastenvaatteita?

Yhteistyössä