JOULULAHJAT**elokuun pulina**

Kiitosta vaan :) Löysin siis oikeaan paikkaan. Tänään oli taasa ultra oyssissa ja ja painoarvio oli 720g vkkoja 25+4. Kovasti kaikki isoa mahaani tuijottavat ja sanovat ,että iso lapsi tulossa,mutta kyllä tuo vauveli ihan normaalikokoa näyttää olevan! Neuvolassakin terkkari kauhistellut sf-mittaa, lääkärin mukaan siinä mitään normaalista poikkeavaa ole. Ainahan niiden pitää jotain kauhistella tai päivitellä :)
 
Eihän sitä koskaan tiiä vaikka oltais yhtäaikaa :) Minulla on kaks edellistä raskautta käynnistetty hepatoosin takia vkolla 38 ,mutta nyt ainakin toistaseksi ei vielä arvot nousseet jospa sitä sais ekan kerran lähtee ihan "normaalisti" synnyttämään eikä käynnistykseen moneksi päiväksi. Ainakin jouluksi aijon olla jo kahtena kappaleena :D
 
tavoitehan se olis mullaki olla jouluksi jakautunut, nii sais viettää joulun rauhassa pikkuisen kanssa. Eikä tartte kärvistellä ison mahan kans joulupöydässä :D Mutta senpä näkee sitten miten tämä täältä ulos päättää tulla....Mistä päin sä oot(jos saa udella)? =)
 
Kavereita lapsineen asuu siellä päin :) Onko sulle tuulut jo paljon painoo? Edellisissä raskauksissa olin isompi kokoinen raskaaksi tullessa ja painoa ei tullut ollenkaan kummaltakaan, nyt tullut jo vajaa 10kg vaikka tarkasti kyllä katon mitä syön. Liikunta on vaan jäänyt vähiin ,kun ei enään pysty juoksemaan ja liitoskivut estää melkein kävelynkin.
 
mulla on perjantaina neuvola, viime käynnistä on 5 viikkoa aikaa, että saa nähä mitä se vaaka sitte näyttää |O Kotona mulla ei oo vaakaa...hyvä niin :D ...on mulla nyt viime neuvola käyntiin katsottuna tullu muutama kilo...
Itsekkään en mikää tikkulaiha oo ollu ennen raskautta...silleen terveesti muodokas :LOL:
 
Minä pudotin 45kg toisen lapsen jälkeen. Ylipainoa tuli jo nuorempana ennen lapsia ja nyt sitten pääsin normaalipainooni ensimmäistä kertaa aikuisena vähän aikaa kerkesin opetella olemaan ilman mahaa ja nyt se sitten on pompsahtanut ,mutta onneksi vauvan myötä vain. Kunhan taas pääsee juoksemaan vauvan synnyttyä niin jo ne lähtee :)
 
No nyt täälläkin alko se unettomuus! Jälkijunassa sitten tulen, eikä oo yhtään kivaa |O Vessassakin kun saa juosta sen 2-5 krt/yössä, ja yleensä vielä niin että kamala hätä tuntuu (kun vauva painaa ja potkii rakkoa), mutta eihän sieltä paljoa mtn tule. Ja närästys. Onneksi nuo multitabsin raskausnärästystabut jeesaavat jonkin verran. Mutta nyt tällä hetkellä ainakin leijun pilvissä odotukseni kanssa, vaikka väsy onkin kova huonosti nukutun yön jälkeen. Näimme juuri ensimmäistä kertaa potkurineidin kasvot :heart:

4d kuulumisia Brunolta:

:heart: 138
BDP 59mm
AC 206 mm
FL 41 mm
654gr (syntymäpainoksi arvioi 3,5kg)
tarjonta RT

Rakenne kaikinpuolin normaali, nyt on kuulemma 100% varma tyttö. Sen verta selkeesti näky kyllä sukupuoli ettei paljoa tarvitse enää miettiä :D Vauvan koon mukaan ihan keskikäyrillä mennään niiden viikkojen mukaan mitä lasken (eli rakenneultran 18+ mukaan), neuvolan lasketun mukaan ois iso tulokas, mutta LA kuulemma selkeesti aiemmin. Neidillä on nätit paksut huulet ja pieni nöpönenä. Katon jos jaksan skannata noita kuvia tänne myöhemmin :heart: Bruno puhui ultratessä että vauva kovasti yrittää kääntyä perätilaan, ja selitti sitten sen merkitystä. Lapussa kuitenkin sitten lukee RT? Noh, toivottavasti on tai ainakin siirtyy raivotarjontaan. Itse olen perätilavauva, kuten kaikki sisarukseni ja miehenikin. Joten, mikäli siinä vähänkään perintötekijät vaikuttaa, tää vauva ei kauaa oikeinpäin pysy :D

Kesto/kertovaippa keskusteluun:
Juuri tilasin kasan hahtuvavillalankaa villaisia vaippahousuja varten, itse meinasin ne värkätä. Sitten myös sisävaippoja kymmenen kpl pakkauksen (toisen vielä ajattelin hankkia ennen laskettua). Eli kestovaipat olisi ehdottomasti tulossa meille, kertakäyttöisiä vain silloin kun kestot eivät ole mahdollisia (eli esim. atlantin yli lennettäessä). Mun mielestä kertakäyttövaipat vaan tuottaa ihan järjettömän määrän jätettä ja ylimääräistä rahanmenoa, että ei meidän ajatusmaailmaan sovi. :)

DD ja potkurineiti 24+0 *poks* :heart:
 
Olen varmasti huono tuleva äiti, mutta... Äsken oli toinen kerta perhevalmennuksessa ja minun osalta taatusti viimeinen. :| Varmasti hyödyllinen niille joilla oli mies siellä mukana, mutta ite en jaksanu kuunnella sitä hehkutusta miten isät sitä ja isät tätä... "Lapsen pesu täytyy delegoida isän tehtäväksi"... Minkähän isän??!!! Lisäksi en jaksa etukäteen pohtia tuleeko lapselle koliikki vai ei, onko kakka ripulia vai ihan normaalia... Olen aina ollu sitä mieltä että lapsella tulee käyttöohjeet mukana, joten enköhän pärjää. Otan vastaan sen mikä tulee, oli se sitten mitä tahansa, enkä ala pohtimaan etukäteen mitään ennen kuin sellaiseen aihetta tulee esim. ultrien perusteella (synnytystapa, jne.).

Vaipoista: Kertikset tulee ja sillä siisti. Mulla ei ole edes omaa pesukonetta, eikä sitä tohon kylppäriin saa, eli pesukone tulee vasta sitten kun uuden kämpän saan. Ja uutta kämppää saa odotella siihen asti että joku omaan luopuu.. eli huonolla tuurilla lapsen eka koti on tämä ihana pieni sinkkukämppäni.
 
Mrae: Tällaisen löysin nopealla etsimisellä: Epstein-Barrin virus (EBV) aiheuttaa aikuisille ja nuorille mononukleoosin. Primaari-infektiot ovat kuitenkin aikuisilla harvinaisia, koska suurin osa on seropositiivisia lapsuudessa sairastetun oireettoman infektion jälkeen. Äidin raskauden aikana sairastaman primaari-infektion aikana EBV voi päästä sikiön puolelle istukan läpi, joskin transmissio on harvinainen (20). EBV-infektioon on liittynyt sikiön keskushermoston poikkeavuuksia.

Sitten myöskin Naistentautien ja synnytysten kirjasta, että cytomegalovirusvoi myös aiheuttaa mononukleoosin taudinkuvan. Mutta jos tartunnanlähteellä on todettu nimen omaan ebstein-barrin virus (eli labratestillä mononukleoosi) joka mononukleoosin"oikeasti" aiheuttaa, niin CMV:stä ei toki silloin ole huolta. Tulikohan nyt tarpeeksi hankalasti ja epäselvästi?
 
Hirmu ymmärrettävää, Annukka84. Mäkin sinuna varmaan jättäisin väliin, enkä itseasiassa ole muutenkaan kovin innostuneena osallistumassa tuohon valmennukseen, lähinnä mua kiinnostaa siellä se synnytys ja kivunlievitys -kerta ja sekin vain siksi että se on miehen takia niin tärkeä. Mähän ensalkuun sanoin neuvolassa että me tuskin osallistutaan, mutta ihan tässä pari viikkoa sitten muutin mieleni. Onneks naisella on siihen aina oikeus :D.

OT: BBn ensimetrejä kattelen tässä samalla, kamalia kailottajia ja huomiohuo*ia täynnänsä... Ja kattelen silti :p

Huomenna ois se toinen lääkärineuvola. Mä yritän vielä kuumeisesti saada tän mun vatsani toimimaan tän illan aikana.
 
Annukka[/b]: Mä kanssa päätin passata tollaset kokonaan ja passasin ne edelliskerrallakin, mä myös ajattelin jättää välistä synnytysvalmennuksenkin, kun 9 vuotta sitten tuli käytyä siellä ja ei ne kivunlievitykset ole juurikaan muuttuneet ja täältä ja oppaista saa aika paljon tietoa ko. asioista.

Omaa napaa: Karmeeta tää yöheräily ja aamulla väsyttäis niin paljon ettei millään jaksa kammeta sängystä ylös, onneksi on liukuva työaika niin antaa hieman lisä aikaa aamusta nukkumiselle..muuten olisin joka aamu varmaan myöhässä.
Onnistuin ilmeisesti aamulla vielä nousemaan niin nopsaan sängystä että veti kaksinkerroin kivusta, oliskohan jotain kohdunkannatinkipuja(?) meni monta minuuttia että sai kulkea kyyryssä eteenpäin, onko muilla vielä sellaisia??

Tuntuu että alkaa olee äreys jatkuvasti pinnalla, kun niin väsy koko ajan, sääliksi käy perhettä ja duunikamuja. =)

Punahattu ja Kauno 22+jotain :heart:

Annukka:Meillä ei ollut mitenkään suunniteltu raskaus tähän vaiheeseen vaan johonkin 35-40 ikävuoden hujakoille, mutta Kauno oli ehkäisystä ja katumuspillereistä huolimatta sinnikkäästi päättänyt tulla niin tottakai oli tervetullut. =)
 
Annukka Meidän esikko ei ollut suunniteltu. Ehkäisy petti. :kieh: Ei ollut paras aika ruveta vauvan tekoon, mutta siitä selvittiin (opiskelut kesken...). Sit kun haluttiinkin vauvaa tuli 2 keskenmenoa. Et elämällä voi olla kummallisia kuvioita tarjolla!
Monta tiedän ihmistä joilla on menny heti aluks jo poikki tai sit kun on vaavi maailmaan putkahtanut. Olen sitä mieltä et parempi on olla yksin, kuin jonkun sian kanssa... :kieh: Mites sulla muuten on saatko siltä tyypiltä sit rahallista avustusta vai onko se häipynyt kuin tuhka tuuleen???
Varmasti sinusta hyvä äiti tulee. Ei vauvat tarte rahaa ja luksus oloja. Rakkautta ja huolenpitoa ne tarvitsevat. :heart:

NullPoints ja Tirri 21+6
 
Kamomilla: Mullakin neuvola huomenna, ja vatsa kuin tilauksesta meni jostain syystä ihan SEKAISIN :x Tuossa tunti sitten... Jee... Eipä ainakaan oo turhaa lastia vaa'alla. Mulla on lääkärineuvola vasta kahden viikon päästä, tai siis lääkäri vaan. Käyn yksityisellä, kun tuo oman talon lääkäri on "liian" tuttu ja miehellä on asennevamma mieslääkäreitä kohtaan näissä intiimijutuissa :headwall: Niin kuin lääkäriä siinä mikään muu kiinnostaisi kuin työasiat. No, pieni uhraus multa, ja käyn mäkin toki mieluummin naisella.

Annukka: Tsemppiä ja jaksamista sulle! :hug: Vaatii varmaan asennetta käydä esim yksin valmennuksissa ym, ja nimen omaan silloinhan niissä pitäisi käydä jos muuten ei liiemmin tukea ole tyrkyllä.. Galluppiisi vastaan että en kuulu itse kumpaankaan noista kategorioista. Ja hei, laiha lohtu, mutta kerronpa edellisen vauvan ajalta tarinan.. Neidin 6 ensimmäisen elinkuukauden aikana hän oli mulla 24/7 VAIKKA asutaan ihan perinteisessä avioliitossa ja ns ydinperheenä. Tajusin vasta jälkeenpäin että en esim käynyt KERTAAKAAN kaupassa, lenkillä, missään ilman vauvaa sinä aikana kun imetin. Tasan yhden kerran tyttö oli isänsä mukana 1,5h - ja silloinkin oli isän synttäripäivä, isä kävi autolla jossain ja typy oli autossa nukkumassa mukana. Tuolloin jo lähes 6kk ikäisenä. Ja minä väsäsin kakkua kotona kun iskän synttäreille oli tulossa vieraita... Eli ei sevälttämättä niin mene todellakaan että lapsella on isä = isälle voi delegoida asioita. Meillä on sellainen ylityöllistetty isä, jota silloin tällöin näkee ja joka kotona suunnilleen käy syömässä ja nukkumassa 2/3 vuodesta. Eikä osallistu lainkaan esim kotitöihin. JA sotkee kuitenkin vaatteita, tiskiä ym normaalin isukin tavoin :D Tämä on järjestely joka sopii meille, enkä valita. Mutta tokihan se olisi ihanaa jos iskä kylvettäisi/vaihtaisi kaikki kakkavaipat/heräisi edes joskus yöllä lämmittämään maitopulloa tms. Kovasti voimia sinulle, sitä tarvitaan! Mutta sulla kuuluu olevan maalaisjärki paikallaan, kyllä sä selviät! Ja kertisvaipat ne tulee meidänkin talouteen.

Unettomuudesta sen verran, että mua vaivaa aamuöinen pissahätä. Ja kun sisällä on pikkuisen viileä, niin lämpimästä sängystä ei kesken unien sitten MILLÄÄN viitsisi lähteä vessaan. Joten monta tuntia ennen heräämistä kierin ja pyörin ja heräilen välillä - enkä tyhmänä saa lähdettyä sinne vessaan! Kun parempi olisi että kävisin silloin kolmelta pissalla kiltisti ja nukkuisin aamuun tyytyväisenä. Pöh. Närästystä oli ekan kerran eilen, kun tuli syötyä kaks ruisleipäpalaa joissa oli päällä kurkkua ja paprikaa... Hyvää mutta... Niin juu, ja muksut on olleet melkein kaljuja, joten meillä ei raskausnärästys ole johtunut kenenkään karvoista... =)

Liikunnasta ja läskistä tai kauniimmin sanottuna painosta. Mullakin on ollut nuorena ylipainoa; yläasteen jalukion taitteessa laihdutin 35kg kun aloin aktiivisemmin ratsastaa (sain oman hevosen) ja lukion alussa aloin seurustella ukkokullan kanssa ja se motivoi vielä vähän laihistamaan. Nyt ahdistaa, painoa on kivunnut vähitellen takaisin niin, että kun esikoisen ja kakkosen jälkeen vielä lukemat korjaantuivat nätisti, niin kolmosen jälkeen ei enää niinkäynytkään. Ja nyt painan sen mitä kuopusta synnyttämään mennessä, 7kg enemmän kuin esikoista ja kakkosta synnyttämään mennessä.. Sentään vielä 7kg vähemmän kuin lihavimmillani. Mutta tavoitteena olisi ettei paino nousisi kymmentä kiloa - nyt sitä on tullut viisi. Kun eroon läskeistä pääseminen tuntuu olevan vuosi vuodelta vaikeampaa - vaikkaminäkin ihan 100% varmasti tiedän mitä teen. Ja kolmosen jälkeen ei imetyksenkään teho tuntunut olevan entisensä... Liitoskipu vaivaa mullakin, joten liikunta on jäänyt minimiin. Tänään juuri viestittelin joogavetäjäni kanssa, taukoa on ollut raskauden ensi viikoilta lähtien, mutta hän kyllä sanoi että kannattaisi vielä tulla. Ja haluaisin kyllä!!! Kävelylenkit eivät tahdo onnistua; kuopuksen eskariin saattelu ja sieltä hakeminen 500m suuntaansa pari kertaa päivässä eestaas tuntuu olevan ihan maksimi minkä pystyy reippaasti kävelemään. Juoksulenkkejä odotellessa...

Meillä "Siiri" potkii tuohon navan alapuolelle. Sinnehän ne jalat menee, kun peppu on ylös pystyssä ja jalat vartalon edessä. Ja alas tuntuu hassuja käsiliikkeitä. Jokos kukaan on tuntenut vauvan hikkaa? Säännöllisiä nytkähdyksiä jotka voi jatkua monta minuuttia siis. Minä sitä odottelen; meidän kaikki ovat olleet tosi kovia hikkaamaan.

Tavaroista vielä sen verran, että mä "jouduin" ostamaan sellaisen iki-ihanan benettonin harmaan olkaimellisen villamekon ja vaaleanpunaisen neuletakin tyllerölle... Vaikka jouluksi ja sisarusten joulujuhliin... Ne vaan OLI SAATAVA :heart:

Kivaa vointia taas kaikille! Niin juu, ja tervetuloa joukkoon, Auris!

Terkuin Aubrieta + "Siiri" 26+0

*muoks*
JA sorry kaikille - mun näppis tekee sitä että välilyöntinäppäin ei aina toimi... ÄRSYTTÄVÄÄ!! Sit on sanojayhteenkirjoitettunatähäntapaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja NullPoints:
Annukka Meidän esikko ei ollut suunniteltu. Ehkäisy petti. :kieh: Ei ollut paras aika ruveta vauvan tekoon, mutta siitä selvittiin (opiskelut kesken...). Sit kun haluttiinkin vauvaa tuli 2 keskenmenoa. Et elämällä voi olla kummallisia kuvioita tarjolla!
Monta tiedän ihmistä joilla on menny heti aluks jo poikki tai sit kun on vaavi maailmaan putkahtanut. Olen sitä mieltä et parempi on olla yksin, kuin jonkun sian kanssa... :kieh: Mites sulla muuten on saatko siltä tyypiltä sit rahallista avustusta vai onko se häipynyt kuin tuhka tuuleen???
Varmasti sinusta hyvä äiti tulee. Ei vauvat tarte rahaa ja luksus oloja. Rakkautta ja huolenpitoa ne tarvitsevat. :heart:

NullPoints ja Tirri 21+6
Tässä vastausta myös Punahatulle...

Eli minulla oli myös ehkäisy. Lapsen "isukki" (en suostu sitä sanaa käyttämään ilman noita merkkejä :whistle: ) oli puolituttu joka sitten baarista tarttui matkaan... Kunnollinen kuin mikä ja kaikki kehui mitenkä löysin hyvän miehen. Kolmisen viikkoa meni ja alkoi oudot mahakivut, tein testin ja plussa... Mies otti asian rauhallisesti, ehkä liiankin näin jälkikäteen ajatellen. Kuukausi oltiin tosi onnellisia, mutta sitten alkoi käyttäytyä oudosti ja puhelimessa sain tunnustamaan ettei halua jatkaa suhdetta. Tuossa vaiheessa vielä sanoi olevansa lapsen odotuksessa mukana, mutta eipä ole kiinnostanut asiat toukokuun jälkeen. Palasi yhteen vielä eksänsä kanssa kaiken huipuksi! Sitten alkoi sanomaan ettei tunnusta isyyttä ilman testejä.. No mikäs siinä jos haluaa asian tehdä mahdollisimman vaikeaksi, mutta tuntuu hullulta että joutuu elättämään lasta jota ei tule koskaan näkemään, kukaan ei anna tapaamisoikeutta tuollaselle joka hylkäsi lapsen jo odotusaikana eikä halua tavata MINUA, joten ei näin ollen lastakaan! :headwall: Tarkennuksena siis, minä en kiellä tapaamasta lasta, tyyppi ei vaan halua.

Joo inhottavalta tuntuu tämä yksin kaiken hoitaminen, siellä valmennuksessakin oli muilla ukot mukana. Paljon saan onneksi sukulaisilta tavaraa, eikä tarvi paljoa ite ostaa mutta kuitenkin. Ajattelinki piruuttani säästää kuitit ja antaa ne äijälle kun soskussa näitä isyysasioita selvitetään, maksakoon puolet jos on tarpeeks miestä se tekemään. Elatusavun kanssa teen niin, että se menee eri tilille ja on siellä hätävarana kun avustus ja lapsilisä ei riitä. Syksyllä on jo pakko mennä takas kouluun, että saa sen muutaman satasen ekstraa kun olen minimiäitiysrahalla.

Kauheaa papatusta mutta OLKAA ONNELLISIA, OLIPA TEIDÄN RASKAUS KUINKA KAMALA TAHANSA. Näinkin huonosti voi asiat olla :p
 
Annukka -84: Täälläpäin synnytysvalmennus on vain yhden kerran verran, joka kuulostaa mielestäni älyttömältä ja synnyttäjiä aliarvioivaltakin. Tosin niinkuin moni on elämässään todennutkin, jättää valmennukset väliin, koska teoriatietoa saa muualtakin ja kun kumminkin synnytys on ennalta-arvaamaton tapahtuma, eipä siinä useinkaan henk.koht.suunnittelut auta. Eli minäkään en varsinaiseen valmennukseen edes olisi mennyt vaan totesimme yhdessä neuvolatädin kanssa, että meikulle valmennukseksi riittää pelkopolikäynti.
Mutta sinulle voimia ja tsemppiä odotukseen, olet rohkea ja reipas nuori nainen, ja voit olla itsestäsi vain ylpeä! Kaikki, jotka käyvät odotus- ja lapsiajan läpi, tietävät, kuinka rankkaa henkisesti kaikki välillä on parisuhteessakin, saati sitten yksin, joten mielestäni voit vain röyhistellä rintaasi ja todeta, että minäpä olen tehnyt tämän kaiken ihan vain ITSE :)!
 
Moikka!

Annukkalle piti tuli kirjoitteleen että itse ole aivan samassa tilanteessa kuin sinä nyt, esikoiseni kohdalla.
Oltiin ns. seurusteli kai pari-kolme kk kun tajusin odottavani. Odotus jatkui onnellisena ja molemmat tehtiin suunnitelmia.. sitten kun tuli se hetki että piti oikeasti alkaa hankkimaan isompaa asuntoa (asuttiin yksiössä), niin miehelle iski paniikki ja ilmoitti tekstiviestillä töihin että ei halua jatkaa. Hän kylä halusi lapsen elämään mukaan ja osallistui kustannuksiin. Muutin pois siitä kaupungista juuri ennen tytön syntymää vanhempieni lähelle missä apua oli saatavilla koko ajan kun yksin olin. Ensimmäisen puolen vuoden aikana isä kävi tyttöä tapaamassa pari kertaa. Työn ollessa vähän alle vuoden yritettiin jopa kerran vielä uudestaan mutta ei se kannata pelkästään lapsen takia, kummallakaan ei niin suuria tunteita ollut.

Nyt elän onnellisesti kouluaikaisen ihastukseni kanssa.. hän on ollut tytön elämässä mukana 1 1/2veestä asti ja hyvin menee! Neiti käy isällään säännällisesti ja elämä on tasaista!!

Voimia sulle ja älä hätäile sen "isukin" kanssa asioissa, voi kiinnostua lapsestaan sit kun on vähän isompi.

Millimenninkäinen ja murut 24+5
 
Huvittaa kun luen tuolta 'raskauslaskurista' että 25. viikon tienoilla olo on energinen ja pirteä :whistle: :whistle: ...nimittäin väsymys on taas iskenyt tosi pahana. Hemoglobini on kokoajan ollut yllättävän hyvä ja syön vitamiineja, taitaa mennä stressaavien työpäivien lukuun.

Niin ja täällä pieni potkii ihan ympäriinsä, pääosin kunnon potkuja tulee alas juuri niin että meinaa tulla kiire vessaan :whistle: .

Väsymystä muuten aiheuttaa varmaan sekin ettei vatsa ole taas toiminut muutamaan päivään - sitä ennen olikin piiiitkä parempi kausi. Ainakin normaalioloissa aina vatsan toimimattomuus tekee väsyneen olon.

Kaikenmaailman kipuiluja täälläkin vatsassa, vähänkin jos meinaa nopeasti (tai edes normaalitahtia) nousta tuolilta tai sängystä niin joha sattuu. Jotkut ''kannattimet' siellä ilmeisesti kipuilee... tosin ihan supistelujakin on ollut välillä kipeästikin, täytynee ottaa iisimmin.
 

Yhteistyössä