JOULULAHJAT**elokuun pulina**

Lentis täällä taas vaklaa: DayLightDancer, hyvä, että asia on kunnossa. Itse en pääse Valtoihin lapsipuoliani tapaamaan, kun USA:n tulliviranomaiset eivät suhtaudu oikein suopeasti raskaana oleviin naisiin :LOL: Pelkäävät, että menemme sinne synnyttämään uusia USA:n kansalaisia. Mulla siis ei tietenkään ole Greencardia/kansallisuutta, eli siksi en riskeeraa.

Punahattu: juu, nuo käytännöt vaihtelevat lentoyhtiöstä toiseen, Finskilläkin hyväksytään raskaana olevia raskauden myöhemmässä vaiheessa just kotimaanlennoille, mutta esim. kaukolennoille onkin yleensä sit omat rajat. Ulkomaisilla yhtiöillä taas on sitten hiukan erilaisia käytäntöjä, siksi kannattaa aina tarkistaa erikseen siltä lentoyhtiöltä, jota käyttää.

Ja tuosta veritulppariskistä ollaan montaa mieltä: mitään tieteellistä näyttöä (siis tilastollisesti merkitsevää) ei ole siitä, että lennot altistaisivat raskaana olevia veritulpalle sen kummemmin kuin muitakaan ihmisia, mutta veritulppariski on AINA olemassa kaikille matkustajille varsinkin pitkillä lennoilla, siksihän nykyisin yhtiöt antaa niitä jumppaohjeitakin.
Esim. harva tulee ajatelleeksi, että varsinkin kestävyysurheilijoilla ja maratoonareilla on kohonnut veritulppariski veren ja verenkierron ominaisuuksien vuoksi (ns. Athlete's Heart)!

Ja koneessa on siis sama ilmanpaine kuin 2500metrin korkeudessa, eli jos sellainen altistaisi jollekin eri riskeille, niin mitäs sitten kaikki Alpeilla asuvat raskaana olevat naiset tekisivät ;) Tuo rv-rajoitus annetaan ihan sen vuoksi, että mitä pidemmälle mennään, sitä mahdollisempaa on, että lapsi syntyy myös ennen LA:ta, ja koneessa on tooosi hankala synnyttää, varsinkin jos on turbolenssia. Muutenkin ahtaat ja likaiset paikat, niin että riskeerata ei kyllä kannata.

Mutta itse kyllä lentelisin ihan huoletta sallituille viikoille saakka, jos siis ei ole olut mitään komplikaatioita. AInakin itse toivon, että pääsen Suomeen vielä isonkin mahan kanssa, että saa kotiväki ihailla ja ihmetellä :D Pitää vain muistaa juoda paljon ja liikkua ja hankkia hyvät tukisukat, niin ja sitten se tyyny siien masun ja vyön väliin pehmikkeeksi nousun, laskun ja turbolenssin aikana!

Rauhaisaa jouluvauvojen odotusta :heart:
 
Lentis: Jees :) Mut noinhan se on ja mun mielestä tosin ihan hyvä niin, ettei kuka tahansa voi lentää sinne synnyttämään lapsestansa amerikkalaista :D Ja pääseehän sinne sit lääkärintodistuksella raskaana kunhan paluu on vaan sovittu kuukaus ennen LA:ta, näin mä ainakin käsitin. No, mulle eivät kyllä muuta sano kun "Welcome home!" vaikka olisin juuri poksahtamassa käsiin :D
 
DD: Meillä onkin ongelmana juuri se, että on vain avoimet stan by-liput, jotka aiheuttaa aina päänvaivaa tullissa vaikkei olisi raskaanakaan :D Siksi en voi oikein riskeerata, että lähettäisivät samantien takaisin :D Mutta ehtiipä sinne sitten kun vaavi on putkahtanut uloskin siskoaan ja veljeään tapaamaan :heart:
 
Tara84 - ei sulla kyllä ole jättiläisvauva, jos on ollut 500 g viikolla 22+4! 23. viikolla on 500 g ihan keskiverto tulos Vau-kirjan mukaan. Itse sain eilen ultrassa (ylimääräinen kontrolli istukan takia, kaikki ok - jes!) painoarvioksi 580 g, ja mulla viikkoja silloin 22+6. Katselin Tekayn sivuilta painokäyrää, se tosin alkaa vasta rv 24 mutta sehän mulla oli päivää vaille just alkamassa. Kun lykkäsin tuon 580 g siihen 24. viikolle, niin oli ihan alakäyrän tuntumassa, eli ei ole voinut olla yläkäyrällä 23. viikollakaan. (Äh, kun tuli taas sekavasti, toivottavasti tajusit!)

Urgh, nuo B-rapun ronkkimiset kuulostivat kyllä kamalilta! Itsekin olen menossa synnytystapa-arvioon, kun edelliskerralla jouduin sektioon, ja voi mähkylä jos rupeavat... Onneksi niitä ei varmaan kovinkaan yleisesti tehdä, kuten Aubrieta totesi.

Härkänainen, lohdullista kuulla että useamman lapsen äidilläkin on ollut imetyksen kanssa vaikeaa! (Siis en tarkoita että kiva juttu, mutta tajusit varmaan...) Multahan vain ei tullut tarpeeksi maitoa, vaikka imetin aina kun vaan voin, söin ja join kuin hullu, pumppasin aina tissin päälle jne. jne. Saapa nähdä miten tämän kakkosen kanssa käy, en kyllä toivo liikoja etten putoa yhtä korkealta kuin viimeksi. Yrittää aion, joskaan kahden pienen kanssa ei kyllä sillä lailla ehdi pumppailla, tai niitä imetysmaratoneja ym., joten voi olla että taaskin jää yritykseksi.

Nyty kyseli väsymyksestä ja kyllä, väsyttää todellakin! Mulla tosin suurin syy tuo edelleen suunnilleen tunnin välein heräilevä esikoinen ja kun en sitten itse tahdo saada uudestaan unta :/.

Nyt vaihtamaan vaatteita, nuhainen esikoinen haroo korvia ja on kirkunut 3 yötä putkeen, joten lähdemme näytille lääkäriin. Toivottavasti ei ole korvatulehdus, vaikka ei meillä onneksi niitä olekaan ollut vasta kuin 1 ja siitäkin on aikaa, joten mistään kierteestä ei kyllä voi puhua.

t. Grynna 23+0 *poks*
 
Nyt voi seurata aika tyhmä kysymys, mutta mietityttää.. Eli jostain oon lukenu, ettei selällään olo oo hyväks. Että lapsiko se painaa jotain kohtaa tai jotenkin..?? Onkohan tässä perää ja missä vaiheessa raskautta? Itsellä ainakin nyt on hyvä olla selällään, mutta joka kerta mietin, ettei sais olla :ashamed: Apuja...
 
Heipat taas kaikille!

..voi että, taas matkakuume nosti päätään kuin luin teidän suunnitelmista. Mulla täytyy aina olla suunnitelmissa tai jopa melkein varattuna seuraava matka, että on jotain konkreettista, jota odottaa ja jonka voimin jaksaa arkea paljon paremmin. =) Nyt tosin odotus on tavallista pidempi; vuoden päästä vasta seuraavaksi ja toivottavasti päästään matkaan ison veden taakse kolmihenkisenä perheenä.

Milja-85:lle kommentoisin tuohon selällään makaamiseen. Oon nukkunut tähän asti vain ja ainoastaan selälläni, mutta nyt yht'äkkiä yllättäin sohvalla makoilu on saanut aikaan lievää heikotusta. Kyljelleen kääntyminen auttaa siihen..samoin olen yrittänyt uutta nukkumisasentoa opetella. Luonto hoitanee tämänkin. Jos selällään ei oo hyvä olla, niin kroppa varoittaa kyllä.

Onkos teitillä antaa vinkkejä, miten saa verenpaineen pysymään normilukemissa? Ongelmia on aivan liian matalan verenpaineen kanssa. Suolaa säästelemättä oon elänyt ja kahviakin kohtuudella maistellut..lakritsa ja salmiakki kuuluu herkkuhetkiin, mutta ei niitäkään joka päivä kestä ottaa! Vissyä menee kolmisen litraa päivässä. *burp* Nyt on kerran alkanut taju lähteä auton ratissa (pelottavaa!), mutta ehdin ajoissa saada auton parkkiin. Kerran oon töissä makoillut lattialla kintut kohti kattoa, ei niin kivaa sekään. Jos olis sokerit matalalla, niin sen nyt saa äkkiä ylös, mutta verenpaineen nostamiseen menee aina vähintään se puolituntia! Häiritsevää.

Jaksamisia kasvavien vatsojen ympärillä! :flower:

Ente 25+4
 
Ente kirjoitti, että autolla ajaessa meinannu taju lähtee. Niin mulla on ollu koko raskauden ajan vaikeuksia ajaa autolla pitkiä matkoja. Tuntuu, ettei pää pysy mukana tai että pyörryttää koko ajan. Olen ajatellut, että johtuu jostain hormooneista tai jostain. Verenpaine on kyllä korkeahko olemassaan, voi olla vaikutusta asiaan. Nyt en olekaan ajellut kuin kaupungissa..
 
DoB
Milja-85 mäkin nukun usein selälläni tai oon kääntynyt yön aikana selälleni, ei ole ollut mitään ongelmia, PAITSI viime yönä heräsin kun nukuin selälläni ja mua koski mahaa ihan h*lvetisti. Ihan kovaa kipua, joka kesti varmaan 5 min ja oli enemmän oikealla puolella mahaa. Käännyin sitten nukkumaan kyljelleni ja sen jälkeen ei ollut mitään, nukuin hyvin aamuun asti. Vähän outoa, mikähän se oli?!
 
DoB En kyllä tiedä, mitä tuo voi olla. Mulla ainakin ihan alussa huomasi, että tuli harjoitussuppareita, kun oli selällään. Sillai maha meni kovaks. Nyt ei sellasta enää ole, vauva vaan alkaa heti mylläämään kun olen selällään :)
 
Milja-85: Joo, mulla on vajaan tunnin mittainen työmatka ja siinä ehtii tulla jos jonkinlainen olo. Nyt vietän parin pvän kesälomaa ja multa vietiin auto ja kakkosautonkin avaimet, etten vahingossa lähde mihinkään pitkälle. Katsellaan nyt, päästääkö mies mut työmatkaa ajamaan enää maanantaina vai pitääkö mennä suoraan lääkäriin. :D Kääk, kotona käkkiminen ei houkuta yhtään!
 
..ja vieläkin viestiä pukkaa! Kelasta kurkkasin, niin tänään on lähtenyt päätös äippärahasta ja -pakkauksesta. *tuuletus* Käsittelyssä kesti 9pvää, joten nopeeta oli täällä, vaikka kiersikin palkkatoimiston kautta! Päätös meni niinkuin pitikin, onneksi tuli vuonna 2006 huhkittua töitä enemmän kuin koskaan.
 
Zoe-F
Miä en kyllä kuulu tälle osastolle ollenkaan, eksyin.
Ihan pakko sanoo tän perusteella:
Pulla75
Sukupuolikin on selvillä, mutta se pysyy salaisuutena syntymään saakka. Vointi on mainio pientä närästystä lukuunottamatta.
et jos vanhoihin akkoihin on uskominen niin sulle olis tyttö tulossa ton närästyksen perusteella.
Toiset taas puhuu et närästys johtuu hiuksista (siis lapsen)
 
Tuntuuko teillä liikeet ihan joka puolella mahaa? Kun mulla tuntuu pääosin ihan alhaalla.. Välillä sit jymähtää ylempänäkin. Eikä nää vielä mun mielestä (vertailukokemusta kun ei ole) ole kovin voimakkaita, että sattuis tai mitään. Sellasta myllerrystä ja selällään kun olen, niin näkyy selkeästi kun maha hyppii.

Rv 23+0
 
maarith
närästyksestä että mulla on närästystä ollu kaikkien 4 tytön kohdalla,mutta pojan kohdalla ei..vaikka ainoastaan yhdellä ollut melkoinen anttituisku tukka syntyessään.Muut lähes kaljuja,joten ennemmin menee tuohon tyttö puoleen ainakin meillä,kun tukkaan,jos täytyy yleistää :kieh:
Nyt olisin kyllä toivonut poikaa,kun tyttöjä on jo noin monta ja ainoastaan yksi poika..mutta eivät osanneet sanoa kumpaa sukupuolta nyt odotan,joten ei auta,kun odotella painoarvio ultraa tai jos vaikka neuvolanlääkäri kattelis ultralla,kun on erikoislääkäri ja omistaa nuo vehkeetkin..täytyykin kysyä tuossa syyskuun loppu puolella.

23+4
 
B-7
Närästykseen minäkin sanasen.
Mua ei oo koskaan närästänyt =) En edes kunnolla tiedä mitä se närästys on,kerran ei raskaana joku kokemus mitä luulin närästykseksi...
Ja tyttöjä että poikia oon synnyttänyt hiukset päässä :LOL:
 
Milja Mulla tömähtelee välistä tosi kovaakin alhaalla. Takalistoa tuo asukki potkii. :kieh: Pari päivää sit potki niin et jouduin istuu kun tuntui et suppareita alkaa tulemaan. Eli pää on vissiin ylhäällä suurimman ajan. Illalla kun menen makuulle noi melskaamiset matkustavat ylemmäksi... noin oon huomioinut... :ashamed:
On vissiin kiukkuinen kaveri tulossa... :eek:

NullPoints ja Tirri 21+6
 
Alas täälläkin potkitaan, etenkin jos on vähänkin liian tiukat kalsarit jalassa masutyypin mielestä :D Toissailtana saunassa vauva nousi ensimmäistä kertaa tuohon ylävatsalle enkä tykännyt siitä täydestä olosta ollenkaan. Eilen sitten taisi ensimmäistä kertaa kääntyä pää alaspäin, enkä niin kovasti digannut sitäkään. Oli koko ajan sellainen olo kuin olisi nälkä *valivali* :eek:

Pöh, potkikoot minne tahtoo, pääasia että potkii ja voi hyvin :D
 
DoB
Tuli mieleen, että oletteko muut miettineet käytättekö tulevalla vauvalla kestoja vai kertisvaippoja?

Mulla kaikki potkut tuntuu ihan alavatsassa, joten istuuko tää meidän tyyppi vaan koko ajan :) Kertaakaan en ole tuntenut potkuja muualla kun ihan alhaalla.
 
B-7
Täällä kestoillaan niin että reissussa mukana kertikset.Olisko sitten kotikestoilua? =) Mulla ollut niin viitosesta asti tapana kestoilla.vaippapyykkiä en halua kantaa mukanani mutta kotona on mahtavasti kestot toimineet.
Vaippoja pitäsi saada ystävältä lisää.Nyt on kymmenkunta pikkuvaippaa valmiina.
 
Täällä tuntuu kanssa potkuja missä sattuu. Vatsan keskelle tulevat on ihan ok, mutta sivulle kivuliata ja alas wc-hätää aiheuttavia :eek: Sattuuko kukaan muistamaan millä viikolla vaavi asettuu lopulliseen asentoonsa?
 
nasu30Siel on tilaa mellastella vaikka kuinka kauan. Eikös ne jonnekkin 36 viikolle vielä voi muuttua toisin päin??? Täällä oli esikoinen jo rv31 pää alaspäin ultrassa, mutta kukas tietää vaikka se senkin jälkeen vielä vaihtoi asentoa? No, mulle on aivan sama miten se siel on, mut kunhan ei ala monottamaan mua kovempaa. Kohta tulee läpi! :LOL:
 

Yhteistyössä