***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

Hei
Raparperitaivas mie olen kans tän puolentoista metrin hukkapätkä, ja tuntuu tosiaan, ettei se masu ees mahtuis tän "selän väliin" :LOL: Onneksi täällä maalla on suhteellisen rauhaisaa, ja ihmiset vaikka tuleekin jutteleen, ei kommentoi masua. Vieaskoreita kait. Mutta ne on yleensä ne paremmat kaverit, mutta minkäs voit kun ruoka ja herkut maistuu, ja sokrukoe oli mitä parhain, niin miksi mun täytyis nyt dieetille sitten ruveta? ;) Onpahan vaavilla sitten ravintoa kerrakseen, ku tämä äippä syö :kieh:

Kysyisin tällaista vähän hassua asiaa... Jos vaavi syntyy paljonkin etuajassa, eli äippäloma ei ole vielä alkanut, niin joutuuko silloin sairaslomalle vai alkaako se äippäloma sit heti? Ja lyheneekö se toisesta päästä se loma? Muistaisin et täällä oli joku joka saanut aiemmin vaavinsa? Kun mulla tuo sectio haava kipuilee nyt kovasti välillä ja oikeesti pelottaa, et joutuukin synnyttään jo aikaisemmin, niin saako sitten mistään mitään rahaa??? Oon ihan höperö, mut terkka vaan saoi, et jos se haava alkaa sisäisesti vuotaan, niin leikataan heti.

Täällä ihana aurinkoinen päivä, tosin pakkasella oli jo aamusta. Kävin nuorimmaisen kanssa perhekahvilassa ja sain ihania vinkejä joululahja askarteluun, oon ihan onnellinen, eikun äkkiä soppaileen tarvikkeita :heart:

Jaahs, posti tuli, jos kävelis kattoon tiko mitään!!

Viikonloppuja kaikille !!!

Jisse
 
Meillä satoi ensilumi tänään aamulla, voi että tunsi itsensä ihan lapseksi kun oikeen piti juosta ikkunaan hihkumaan että nyt tulee lunta! Eihän siitä maahan jäänyt vielä pysyvästi mitään, mutta oli se vain kaunis näky kun iiiisoja hiutaleita leijaili maahan ainakin sen tunnin ajan.

Masukommentteihin pakko sanoa, että niistä ei kyllä kannata välittää (siis niistä negatiivissävyisistä meinaan). Aina on ihmisiä joilla on pakonomainen tarve päästä sanomaan mielipiteensä asiasta kuin asiasta, välittämättä siitä mitä suustaan päästää tai mille se ehkä kuulijasta tuntuu. Me itse tykätään masuistamme, asustaahan siellä oma rakas pieni mussukkainen, ja se on tärkeintä :heart:
Sanle oli kyllä saanut hauskoja kommentteja ja yllättymisiä masukastaan, hih :)

Mulla oma masu kasvaa myös just keskikäyrällä ja kun olen kaupungillakin tuttuihin törmännyt, niin ei kukaan ole masusta mitään kysynyt. Liekkö sitten mustat vaatteet jotka hyvin hämää ja peittääkin.

Haha ja kaiken huippu kyllä tapahtui toissapäivänä. Kävelin erään baarin ohitse päivällä kaupungilla kierrellessäni, baarin oven edessä seisoi ihan ok näköinen nuorehko mies, ei humalassa. Mulla tuli ihan semmonen tunne että varmasti kommentoi siitä mulle jotain, kun kävelen ohitse.
No niin kommentoi: "Ompa siinä kaunis neitokainen".
Pisti kyllä hymyilyttämään että voi kumpa tietäisit, varattu ja naimisissa jo vuosia, ja 8. kuulla raskaana, mutta kiitos kiitos, ajattelin :D

Omaan masuun kuuluu hyvää. Äitipolilla kävin ja pienokainen on kasvanut hyvin vaikka kasvaakin keski-ja alakäyrän välissä. Nyt painoa oli 1330g ja sukupuolikin sieltä viimein paljastui ultratessa. Mutta taidan pitää salaisuutena :)
Verenpaineet oli kunnossa, vointi ja jaksaminen tosi hyvät ajoittaista närästystä ja turvotusta lukuunottamatta (miksi mulla aina rupeaa närästämään Citymarketissa ruokaostoksilla? :D ).
Ainoa uusi "vaiva" joka on tullut, on nivusissa tuntuva kipuilu kun yöllä vaihtaa sängyssä asentoa. Liitoskipujako? Ei onneksi satu kovasti ainakaan vielä ja kipuilu tuntuu vain yöllä, mutta tuntuu kuitenkin niin että vähän joutuu varovaisesti kääntymään.

Marjapiirakan otin juuri uunista ja taidan alkaa palan siitä maistamaan. Miehellekin pala kun tulee iltapäivällä töistä, loput otetaan mukaan kun lähdetään viikonlopun viettoon minun lapsuudenkotiin.

Ihanaa viikonloppua kaikille ihanaisille naisille ja mussukkaisille masuasukkaille!

Tetasha :heart: Milli 30+3
 
Jisse Mä oon ymmärtänyt että jos vauva syntyy kovin paljon aikasemmin eli ennen kuin äitiysloma kerkiää edes alkaa niin niin äitiysloma alkaa heti seuraavasta arkipäivästä. Eli äitiysloma pitenee silloin. Mutta vanhempainvapaa loppuu silloin kun alunperinkin se olisi loppunut.
 
takhisis, minulla on ollut sama ilmiö nyt viikon verran. Vähän kyllä huolestuttaa. :/ Eli vauva kyllä liikkuu, mutta liikkeet ovat vaimeampia, ehkä niitä tuntuu vähän vähemmän. Ja just tollasta möyrimistä, ei juurikaan potkuja. Osaisiko joku kommentoida?

upp3, täällä kanssa on/off flunssaa, ärsyttävää. Kuumetta ei ole mutta päätä särkee, kylmänhikeä pukkaa ja välillä pitää niistää koko ajan. Mutta parempi näinkin kuin että olis kova kuume.

Täällä tänään pesty pikkuisia vaatteita ja vaippoja, ihania söpösiä! :)
Sama olo jatkuu, supparit, kivut jne. Muuten ihan ok, mutta vauvan liikkeistä olen vähän huolissani.

Hyvää viikonloppua mammat! :)

Pööpötti ja Masukki 30+5 :heart:
 
Masukommenteista sen verran, että vaikka yrittää antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, niin kyllähän ne ärsyttää :ashamed: . Viime viikonloppuna just anoppi sanoi, että no ei tuo sinun mahasi kovin iso ole. No ei ole ei... mutta kun en voi sille mitään että minkä kokoinen tämä on :(. Kyseli huolestuneena, etten vain pinnaa syömisissä tai mitään... ! No en tosiaan!!! No joo, antaa olla - itehän oman masuni kannan ja niinkuin Tetasha sanoi, niin oma rakas mussukka siellä masussa on ja muiden mielipiteistä viis.

takhisis ja pööpötti - mulla on sama homma liikkeiden kanssa aina välillä. tänään on taas tuntunut potkuja ( niin että näkee ihan vaatteiden läpi kun maha liikkuu ees taas ) mutta jonain päivänä sellaisia outoja muksahduksia ( ihan kuin selkään päin ) ja muljahduksia... Vauvan pitäisi olla raivotarjonnassa lekurin mukaan, joten en ees tiiä että mikä osa siitä tuonne selkäpuolelle tai alavatsaan muksii... nyrkit vissiin? Ne potkut kun tuntuu selviten tuossa ylämahalla, niinkuin tietty kuuluukin jos vauva kerran raivotarjonnassa on. Mutta alkaako vauvalla sitten olla jo kokoa sen verran että ei pysty enää potkimaan niin tehokkaasti vaan liikkeet tuntuu enempi semmoselta muljamiselta?

Onko kellään muulla tilannetta että on vähän pettynyt lääkäri/neuvolakäynteihin? Tuntuu että kaikilla on käyntejä äitipolilla, ultrauksia, painoarvioita yms. paitsi mulla :'( . Olen siis TOSI tyytyväinen kun kaikki on mennyt hyvin ( älkää käsittäkö väärin ) mutta kun viime tiistain lääkärissäkäyntikin oli semmoinen pikainen 2 minuutin sisätarkastus ja vähän mahan päältä koettelu, niin tuli tunne, että vähän tarkemminkin voisi tutkia. Kysyin että saanko mitään painoarviota tms. niin ei vielä. Sitten synnytystapa-arviossa vasta... ja siellä sitten katsotaan että jos vauva on liian iso niin siihen puututaan. Kysyin että mitä jos liian pieni ( kun sf-mittahan mulla on alakäyrällä ) niin vastaus oli vaan, että annetaan kasvaa. |O Mites sitten kaikki istukanvirtaukset tai muut jotka voivat vaikuttaa sikiön kasvuun?! Mitä jos kaikki ei olekaan kunnossa... :( . Kun ikää on jo 35 v ja ekaa ootellaan, niin kai sitä sitten on vähän varovainen näiden juttujen kanssa ja on sellainen olo, että asiat tehdään vähän hutiloiden. :( . Ei olis varaa mennä yksityiselle, mutta jotenkin tästä kaikesta tulee vähän huithapeliolo... :'(

Että jos koko ajan joutuisin juoksemaan kontrolleissa, niin olisin huolissani ja nyt kun kaikki on päällepäin ainakin hyvin, olen siitäkin huolissani että tutkitaanko tarpeeksi tarkkaan...! Tällaista kai tää sitten on :|

Hyvää viikonloppua vaan minunkin puolesta!
Killi ja Topi 29+4 :heart:
 
Killi12:Olisit onnellinen ettei sun tarvi kokoaikaa hypätä jossain.Viemäs näytteitä...odottaen tuloksia,käyntiä siellä ja täällä..Ihan varmasti ne syynää sutkin niiden ulos anti on vähä huono.Kamalaa sekin on ku saa kokoajan murehtia jotain niiden kommenttia.Ymmärtää ja kuvittelen ainaki itte kaiken turhan vakavasti... :hug:

Rv 28+2
 
Heips pitkästä aikaa!
:wave:
Oon lueskellu teidän juttuja, kiitos aktiivisille!!
Itse märehdin tääl omissa syövereissä. Välillä kaikki ihanaa ja välillä kaikki ottaa päähän ja ärsyttää, mutta niin kuuluu olevan muillakin.
Unohtu jo mihinkäs kaikkeen meinasin vastata.
Raudat noussu sieltä 100 uutteralla tuoremehu ja obsidanin yhdistelmällä 126, hyvä niin toi nupin vippaaminen hankaloittikin eloa.
Ja hei te joilla on jo poika oliko teillä hempat alhaalla?? Tulipahan taas sekin mieleen et ei miulla tytöiltä ollu noin alhaalla koskaan. Ja pari kaveria joilla on pojat, ni sanovat et hb laski tosi alas. :attn:
Ja toi mahan suuruuden kauhistelu ottaa todellakin pattiin! :(
Sokereis kävi käry vaik sitä osasin odottaakin ku edelliselläkin kerralla oli. Mut sanoinkin et onko parempi saada hb ylös sillä tuoremehulla vai sit pohtii näit sokereita??
Ärsyttää kaikki!!
Onko teillä nuoremmilla yhtä hankalaa?? Helpottaa hirveesti oloa jos on
:ashamed:
Sit viel noi liitoskivut ollu riesana melkein alusta asti, TOSI raivostuttavaa.
Ja et osasin iloita kun alapääs helpotti pahin paine, ni kaippari olikin kääntyny perätilaan, jepjep!
Ja voi venäjä et viime yönä supisteli kun vetäsin eilen pikkupikku siivoukset. :/
Mies kun yöllä tuli töistä kyseli että mitä touhuat kun olin peiton alla perä pystyssä ja keinuttelin itteäni niis suppari vaivoissani, mahto olla näky :LOL:
Ties mitähän senkin päähän ekaks pälkähti.. :whistle:
Tulipas valitus virsi, sorry!
Koittakaahan te kaikki jotka voitte nauttia hyvästä olosta ottaa kaikki siitä irti. Nauttikaa ja levätkää, kohta se varsinainen työ vasta alkaakin ;)
Ja me loput jotka vaan riudutaan, tsemppiä meille, koitetaan ottaa rennosti ja paistaa se päivä risukasaankin vaikka pakkasen keskeltä :hug:

Tuubi ja istuskelija 31 POKS
 
Kiitos Herqules-kommenteistanne, kaupat on tehty! =) Tuntuu vaan niin abstraktilta, kun ei niitä ole nähnyt ja kokeillut konkreettisesti. En ikinä esim. osta mitään vaatetta kokeilematta. Mutta pakko luottaa, että kaikki toimii!

Olette jutelleet tuosta mahan koon kommentoinnista. Minun kokemukseni on, että juuri enimmäkseen vierailta, esim. myyjiltä on tullut sellaista "onpa se jo iso" -kommenttia. Välillä ärsyttää, välillä ei. Joinakin päivinä sitä haluaisi olla huomaamattomampi, ja silloin sappi kiehahtaa helpostikin, kun joku kommentoi. Mutta vaikeaahan sitä on tietää, kun eläytyy heidän asemaansa. Ja varsinkin, kun usein (ainakin mulla!) vaihtuu noi mielialat! Huh :ashamed:

Aurinkoista viikonlopun alkua myös täältä! Taitaa tulla syksy, kun on niin kirpeää, ihanaa.

Olettehan muuten muistaneet D-vitamiinin? =)
 
Täällä taas supistuksia, hyvä että hengittämään pystyy.. Onneksi vain muutama sillon tällön, ei siis säännöllisiä.. Mut iskias vaivaa ja selkäsärky siihen kaveriksi..

Ja niin suunnattomasti ottaa pattiin et räjähdän kohta! Jatkuvaa itsehillintää vaatii tämä ettei mene miehen kans tappeluksi; se tästä vielä puuttuisikin.. Mies kun ei yhtään kestä mun kiukuttelua, ja tällä hetkellä kun en oikein voi ololleni mitään.. Ei minua mikään sinänsä ärsytä, joku perusvitutus päällä tänään..
Jos menis korkkaan tuon omppupiirakan jonka jälkkäriksi taioin, jospa se auttais oloa.. Jos ei sekään niin täytyy lähteä pojan kans kylälle tai johonki, kotona ei kertakaikkiaan pysty nyt olemaan..

Joo, olishan tuota kommentoitavaa ollu, nyt vaan tuo ärsytys painaa niin kovasti aivoja ettei pysty muuta ajattelemaan :headwall:
Mitenhän sille koivunkävylle kävi..?
 
Killi12: Minoon käyny viimeks neuvolassa 14.9. ja seuraavaksi mennään käymään äippäpolilla 15.10. ja lääkärin olen nähnyt viimeksi ...ootas kun tarkistan kalenterista... joo 13.5. on viimeks lääkäri minua tarkistanut :D Enkä tiedä tuosta äippäpolikäynnistäkään että onko se vain ultra vai kattooko joku esim. kohdunsuun tilanteen. Seuraava neuvola mulla onkin vasta 3.11. Mutta kun ei tässä nyt oikein ole mitään valittamistakaan ollut niin en ole pannut pahakseni kun ei siellä tartte jatkuvaan hypätä. Kyllä niihin käynteihin varmaan ehtii vielä kyllästyä. Tuntuu vaan että tuota esikoista kun odotin niin olin jatkuvasti neuvolassa. Ehkä muistan vaan väärin.

Raparperi, 30. viikkoa mennään jo :eek:
 
Mulla on poika ja ei laskenu hempat ku "pahimmillaan" johonkin 125 sillon ja nytkin kävivät samoissa lukemissa ja lähtivät uudelleen nousuun.

D-vitamiini pitäs tosiaan aloittaa näin lokakuulla raskaana olevien. Mä syön nyt tuota multitabsia ja siinä on tuo d-vitamiini annos niin en taida muuta enää syödä. Jännä kun esikoinen synty marraskuussa ja sillon ei puhuttu mitään koko d-vitamiinista vaikka aikaa vasta 2v. Nyt terkka kyllä kysyi että söinkö sillon ja en varsinaisesti tuota d-vitamiinia syönyt mutta loppuraskauden söin multitabseja niinku nytkin.

Sanle ja tonttu 28+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Tänään pääsin kotiin.
Mitään en saa tehdä, mahdollisimman paljon vaan pötkötellään.
Ponnistaessa kanavaa jäljellä 1,8cm sisäsuu aukee.
Joten, tylsää tiedossa..
Anteeksi kun kysyn ihan tyhmää, mutta aloin miettimään että mikä tuo kanava on? Siis luulen tietäväni, mutta koska en ole varma.. :ashamed:
 
myräkkä, kohdunkanavaa tarkotin :D reilu viikon päästä kontrolli, toivotaan että tilanne ny pysyy rauhallisena.
Kuulemma ei saa sit jäädä odottamaan että alkaa tekee kipeetä kun synnytys alkaa, ja autoon pitää varata pari pyyhettä ja peitto vauvalle jos sattuu matkalle syntymään, herrajestas, kait mä nyt tajuun aikanaan sairaalaan lähtee :O toivottavasti ainakin.
Oli vaan tän päivänen kätilö sitämieltä että kun edellisen synnytys oli mitä oli niin ois viisainta suoriutua sairaalaan livakasti kun alkaa supistella, siksi kuulemma pitää näytillekki mennä hyvin herkkään etei tule ylläreitä.
Vaan kyllä on ihanaa olla kotona. :saint:
 
Myräkkä: http://www.rokote.fi/hpv/images/illustration/kohdunkaula.jpg
Tommosen pienen kuvan löysin jossa näkyy tuon kohdun kanava, eli cervical canal. Sehän häviää kokonaan avautumisvaiheessa kun vauva laskeutuu kohdunsuulle.
 
Huh kuinka tyhmäksi itseni tunnenkaan.. Mutta onko tuo nyt se mitä alusta asti mitataan, joka on yleensä sen 3cm ja alkaa siitä sitten lyhenemään? Siis kun mulla ollu aina mittauksessa sen 3cm niin nyt oli viime mittauksessa pehmennyt ja 2cm jäljellä. Onko se just se kanava sitte? Vai mitä häh? Onko kyllä niin tollo olo :headwall:

Täällä pakkasta, -12 oli puol 8 aikaan, vieläki -10. Tulet laittelin alakerran takkaan. Eilen käytiin pojan kanssa ihmettelemässä jäätä. Koitti heittää kiven lammikkoon mutta sehän vain kimposi rantaan. Oli siinä pienellä taas ihmettelemistä :)

Issiaskivut aivan hirveät. Ei oikein löydä istumisasentoa jossa ei kävis kipeää.. Tosi kurjaa.. Ja kun ei makoillakaan voi, eikä seistäkään jaksa..
Tänään onneksi mennään naapurin pojan 4v synttäreille, saa poika siellä leikkiä rauhassa ja minä juoruta muiden mammojen kanssa. On se ihanaa :) Ja kakkua ja kaikkea herkkua.. :p

Muistat nyt koivunkäpy ottaa ihan rauhallisesti, et enää edes pyykkää! On se varmana kauheaa, jos on tottunu yksin tekemään kaiken.. Mut nyt on miehen vuoro hoitaa kotityöt. Sinä niistä kuitenki jatkat jahka pystyt ;)
Nyt on tärkeintä pitää vauvelia vielä masussa..

toope-myräkkä ja keiju 30+2
 
Myräkkä, juu tuo kavava on se mikä lyhenee ja avautuu. joten kannattaa sunkin nyt levätä paljon.
jaah, aamupalalle jos nousis. jollahi on taas hikka ja mulla kyljet kipeet kun yöllä tuli monoa niin että tuntu tulevan jo nahasta läpi.. :kieh:
 
Hassua ettei lääkäri sanonu mitään tuohon mun lyhenemiseen.. Kysyin vielä monesti että ilmeisesti ei syytä huoleen.. Niin ihan normaalisti saan olla, ei mitään ylimääräisiä lepoja käskeny.. Outoa.. Kyllähän se tietty itellä pisti huolettaan et ku paikat pehmee jo nyt, mutta ku kerta sano ettei mitään syytä huoleen.. Tosin ei se sanonu mitään mun protskuihinkaan vaikka erikseen kysyin.. Miten se voi olla NOIN paikkakunta/lääkäri kohtaista?
Toisaalta yhdellä mun kaverilla on paikat samalla mallilla ku mulla nyt (pehmentyny, 2cm jäljellä kanavaa) ja sillä viikkoja vasta 16.. :|
 
Myräkkä:mulla paikat pehmenny ja kanava lyhentyny lääkäri määräsi lepoa paljon,ei nosteluja yms.Tällä vkolla äippäpolilla ja siellä todettiin paikkojen jo auenneen muutamalle sormelle.Ehdoton lepo,ei nosteluja,seksiä maks 1 krt/vko...Ainut hyvä puoli on ettei supistele vielä.Kävelyä saisi harrastaa hieman ,mutta sekös panee iskiaksen pahaksi et melkein menee jalat alta.

On tämä raskaus niin ihanaa aikaa :LOL:

RV 28+3
 
Koivunkäpy tsemppistä sinne! Kiva kun kuitenkin pääsit kotiin, varmaan vähän kivempi olla kotona kuitenkin.

Kanavasta, riippuu kans tuo pituus ihan siitä onko käsin mitattu vai ultralla. Ultralla keskimäärin 2 cm enemmän. Eli käsin mitatut mitat ei ole kovin tarkkoja, eikä niiden perusteella vielä kauheasti mitään sanota. Täällä ainakin on niin että jos neuvolalääkäri havaitsee käsin jotain sellaista että on sitä mieltä että pitää tarkastaa tilanne, niin ultralla sitten selvitetään tarkemmin.

Täällä on onneksi oltu massussa taas vilkkaampana. Ei tarvitse koko ajan olla pelko persuksissa. Sais vaan tämä flunssa jo hellittää, yli viikon jo kestänyt.

Huomenna taas poksuu! :)

Pööpötti ja Masukki 30+6 :heart:
 
jouluksi vauva, jännä miten vaihtelee noi ohjeet, minen edes saa ajatella seksiä :LOL:
edellisestä oli seksikielto vk20 kun supisteli ja paikat pehmeni ja avautu.

Huoh, ois ees jotai järkevää mitä voi tehdä koneella.. jos opettelis käyttöö ompelukonetta maaten? :kieh:
 
Oon kans aika paljon juttuja kuullu tuosta kohdun kanavan lyhentymisestä että "käsikopelolla" tehty arvio vaihtelee tosi paljon. Jollakin oli parina perättäisenä viikkona kaks eri lääkäriä saanu ihan eri tulokset. Eka oli sanonu että lyhentyny on ja seuraavalla viikolla oli taas ollu se 3cm . Ja sitten monestihan varsinkin naisilla joilla on jo synnytys/synnytyksiä takana niin tuo kanava saattaa lyhentyä ja pehmentyä jo varhaisessakin vaiheessa ja kohdunsuukin hieman aueta ja silti raskaus jatkuu ihan normaalisti täysaikaseksi asti. eli ilmeisesti paikat raskauksien myötä hieman löystyy ja antaa periksi helpommin ilman supistuksiakin eikä sen välttämättä tarvitse merkitä mitään hälyttävää. Mutta tosiaan kannattaahan sitä varovainen olla. Ei mitään isoja rehkimisiä ja lepoa mahdollisimman paljon. Meijän masukeilla ois hyvä ainakin seuraava kk vielä masussa kasvaa.
 

Yhteistyössä