***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009 JOULUKUUSSA***

juholla eka neuvla takana, painoa on nyt 4420g ja pituutta 54cm, pipo 38cm. seuraava käynti kun ikää on 7vk sillon nähdään myös tohtori ja saadaan eka rokote. kuulemma hyvin kasvaa ja on terhakka ja hyvin ottaa kontaktia. ja hymyilee :LOL:
 
jee jessie :hug: =) :flower: ..oikeen paljon onnee..

miulla aamu tuiimaan välähti päähän joku hormooni huuru ajatus *EIHÄN 41V OLE LIIAN VANHA SYNNYTTÄMÄÄN :D ;) :p :xmas: * heh :D :p eli helpon synnytksen jälkeen pukkaa nopeesti uutta vauvakuumetta..tavallaan.. kait.. :snotty: :heart: ..tai sit mie olin 5 tunnin yhtäjaksoisesta unesta niin kiitollinen että meni hiukan ajatukset sekasin.. :whistle:

rintatulehduksen kanssa kärvistelijöihin meinaan liittyä varmaan minäkin.. :headwall: ..

kyllähän tämä kaiffari syö jotensakkin.. mutta kun nenä on ihan tukkonen niin ei oikeen mene jakeluun syöminen tukkosella nenällä.. eilen onneksi sain lypsettyä huikkamaidot pulloon ja oma olo helpotti hetkisen..

miunki äidillä on tullut sellanen paise rintatulehduksen jälkeen ja kuinka ollakkaan vaikka äidin viimesin synnytys oli 28 v sitten niin se paise kasvaillee aina välillä takas..monesti olen sanonut että vois tutkituttaa että mikä se oikeesti on ja voisko sen jotenkin operoida.. kun miulle iitä sitten kuitenkin kivuissaan valittaa..

enivei..meillä kans nimeä pähkäilty.. manulle.. taitaa olla hiukan niinku tuubin tilanne..nimi periaatteessa sellnen mikä sattuu miulle ja miehelle.. kirjoitus muodosta tulee sota :headwall: :whistle: ja äiti ei tule kauheesti tykkäämään kun häntä ei taas kuunneltu.. mutta saapipa nyt nähdä mitä noihin nimipapereihin kirjoitetaan.. ;)

ja isoveikat kysy että pääseekö pikku veikka kans avoimeen päikkäriin kun siel kuitenkin on vauva päiväkin..pitänee harkita..

Dare ja nälkäinen manu.. :xmas:
 
Heippa!
Mie kirjoittelen täältä sairaalasta, isäntä toi kannettavan tänne, ettei ihan tylsisty :) .
Kyllä tää sairaalassa olo on yhtä ahistavaa kuin muistinkin. Mutta toiveissa olis jo huomenna päästä kotia, jos pojulla lääkärintarkastuksessa ei mitään sanottavaa. Maito ei vielä ole noussut, vaikka sitkeesti yritän montakertaa vuorokaudessa imettää ja niillä pirun rintakumeilla...Toivottavasti eivät kato tuota esteeksi kotiin pääsylle :| ...
Onko teillä muilla oltu jo ilman lisämaitoa kotiutuessa?

Sitten vähän synnytyskertomusta....
Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä heräsin noin kolmen jälkeen, että vatsaan sattui niin kuin menkat olisi alkamassa, ei siis tuntunut normaalia supistelua, eikä vatsan kovettumista. Sitten tuntui, että vatsa on menossa kuralle ja niin olikin. Kävin nappaamassa pari panadolia naamaan, kun aattelin, että kipu menee kuitenkin ohi, kun eivät tuntuneet normaaleilta suppareilta. Menin takaisin sänkyyn ja yhtäkkiä alkoi kivut koventua silmissä, vieläkin olin ihan ulalla, että onko nää nyt niitä "oikeita" supistuksia. Puoli neljän aikaan rupesin kellottamaan kipuaallon tulemista ja välit oli yhtäkkiä enää parin - tai kolmen minuutin välein ja sitten tulikin kiire.
Äkkiä isäntä ylös, kun tuntui että pitää jo kunnolla puuskuttaa, että saa kivun lientymään. Tytöt piti vielä viedä mummolle taas keskellä yötä ja autossa ajattelin jo kaikki kauhukuvat, kun tuntui, ettei taukoa ole juuri ollenkaan. Matkaan meni noin puolituntia, keli aika kurja ja isäntä yritti ajaa mahdollisimman turvallisesti ja kovaa samaan aikaan. Siinä vaiheessa kun päästiin sairaalan pihaan, en meinannut enää päästä autosta pois, kivut oli uskomattomat. Jotenkin raahauduin kaksinkerroin synnytysosastolle ja kätilö passitti vielä tarkatushuoneeseen. Mie jo siinä vaiheessa ihan paniikissa, että "tää syntyy ihan kohta". Kätilö pikaisesti katsoi kohdunsuun ja olin seitsemän senttiä auki. No, kätilö häipyi paikalta ja käski kävelemään synnytyssaliin ja mie huuli pyöreenä paniikin kourissa, että elä hyvä ihminen häivy nyt paikalta :eek: |O . Sanoin isännällekkin, että ei ne taaskaan usko, että tää tulee ulos ihan kohta ja aloin puolipyörryksissä vinttaamaan kätilön perään ja ettimään, mihin se hävisi. Matkaa saliin oli tosi vähän, mutta siinäkin ajassa piti pysähtyä kaksikerta puhaltamaan tosissaan, kun koski aivan sikana. Kun vihdoin ja viimein kampesin itteni sänkyyn, kerkesi tulla pari todella kovaa supistusta peräkanaa ja kätilö katsoi tilanteen. Tulos oli, että olinkii jo täysin auki ja sai ponnistaa. Yhdenkerran kerkesin vetäistä ilokaasua huiviin, mutta ei siitä mitään apua ollut. Ponnistus sattui uskomattoman paljon, vaikka poju syntyi kahdella supistuksella. Kun pää oli ulkona, kätilö huusi "älä ponnista", napanuora oli kaulan ympärillä ja miulla aivan sairaan kova tarve ponnistaa ja vaikka kuinka taistelin vastaan, niin poju liukui kuin itsekseen ulos. Viisi tikkiä tarvittiin, ihmeen vähän.

Sairaalassa kerettiin olla siis 16 minuuttia ja kaikki oli ohi, ei olis tarvinnut paljon myöhästyä lähdössä ja autoonhan olisi syntynyt. Nyt meni vielä tiukemmalle kuin edellisellä kerralla. Kokonaiskesto oli 1h 50 min. Ponnistusvaihe noin 4 minuuttia.

Eli nyt olis kaksi luomusynnytystä takana ja tää oli nyt sitten TAKUULLA viimeinen kerta, minuu ei enää tällä osastolla nähdä :kieh: .

Nyt ootetaan enää huomista päivää kuin kuuta nousevaa ja yritetään päästä kotiin...

Ja synnytys oli siis viikoilla 39+5.

Koittakaa jaksaa vielä kasassa olevat vähän aikaa, tiedän liiankin hyvin sen epätoivoisen fiiliksen näin loppumetreillä, tsemppiä kaikille :hug:

Ps.tästä tuli nyt maratonkirjoitus :ashamed: , ei miul oo yhtään tylsää täällä :wave:

Jessie + poju 1,5 vrk
 
Dare lähettää jonkun ostamaan kaalia. ja laittaa kaalinlehdet tisseille. ja ulos mennessä pistää utareenlämmittimet. ja ottaa buranaa jos pystyy syömään sitä, jos se ei pääsis päälle se tulehdus.

mua väsyttää, yö oli keskimmäisen ansiosta syvätltä ja poikittain..
 
s-a-j Meillä tyttö ja poika ovat syntyneet samana päivänä, tasan kahden vuoden ikäerolla. Se on oikeastaan aika hauska yhteensattuma, varsinkin kun tuo nuorempi on vielä siitä erikoinen, että syntyi ihan itse ilman käynnistelyjä.
 
Jessie Ihanaiset onnentoivotukset pienen pojan äidille!
Mulla vaan iski taasen pienoinen paniikki, kun pelkään juuri tuota autosynnytystä. Tai vielä pahempaa: taksisynnytystä... :( Mulla jokainen muksu on syntynyt niin nopeasti, että en kyllä ehdi yhtään mihinkään, jos sama meno jatkuu. Matkaakin sairaalaan tulee tuo samainen puolituntinen kuin sinulla.
Onhan siinä tietysti hyvätkin puolensa, kun toimitus on nopeasti ohi, mutta mitä JOS se vauva kuitenkin päättää syntyä jo matkalla...?! Siis voi apua..

Onneksi sulla meni kaikki hyvin! Mä taidan ottaa puhelimenluurin kauniiseen käteen ja soittaa sairaalaan, jospa pääsisin kuitenkin käynnistykseen. Viikkoja on nyt 40+3 ja hermot alkaa olla aivan lopussa.
 
dare: onko sulla NaCl-tippoja.. meil oli kans varsinkin eka päivinä ongelmana tuo et neitillä maito tuhisi nokassa.. laiton sit NaCl tippoja ja jos ei aivastanu kökköä pois ni postin pumpulipuikolla tai imasin. Sain saraalasta sellaset ohjeet. Nyt on muutama päivä menny et ei ole tarttenu neitiä huuattaa, ku eipä se tietty mukavalta tunnu ku nokkaa kaivetaan.
Oli viime yönä häijy ku heräsin 3lta siihen et esikoinen itki ja samalla tajusin et vauva on syöny viimeks kunnolla klo 22 (nukahti tosin kunnolla vasta klo 23).. piti heti rynnätä kattoon et onkose vielä hengissä ja olihan se tyytyväisenä nukku. Siinä sit mietin et herätänkö syömään ku kohta kuitenki herää, mut annoin sit toisen nukkua ja köllistelin ite ja mietiskelin asioita, mitä ei päivällä kerkeä.
 
osloni: menet suosiolla ampulanssilla.. ni ei tarvi ainakaan sitä jännittää et taksimiehen häätys alkaa synnytyksessä avustaan. Tai pahimmasa tapauksessa ettei ota kyytiin! Ampulanssit on sitä varten, et kuskaavat myös synnyttäjiä ja etenkin kun sinulla ollu nopeita synnytyksiä!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Dare lähettää jonkun ostamaan kaalia. ja laittaa kaalinlehdet tisseille. ja ulos mennessä pistää utareenlämmittimet. ja ottaa buranaa jos pystyy syömään sitä, jos se ei pääsis päälle se tulehdus.

mua väsyttää, yö oli keskimmäisen ansiosta syvätltä ja poikittain..
jaahas..mitenkäs miun mies osas uoda kaalia ja buranaa kaupalta..no sillä vissiin on muistissa no meidän muut kasvaneet taimet.. tai sitten telepatia toimii :D

juu..ulos pitäs huomenna mennä ihan oikeesti.. paksuin pusero on jo löytynyt..tai itseasiassa takki..ja sitten on sellanen villanen liivi..ja kuulema saan juosta ulkona.. :LOL: .. mies sano että äkkiä autoon ja autosta neukka tätille ja takas sama.. ei siinä kuulema kerkee nokka jäätyä pahemmin..

ihan hirveetä muuten nukkua mein makkarissa :eek: remppasetä mittas konella jsiel on 14.5 astetta lämmintä..ei ihme jos pojat ei nuku kunnolla..siirsinkin jo toisen pojan petin isojen veljien huoneeseen.. saa nähdä tullaanko pienen kans alakertaan evakkoon..pakkohan tuo lattialämmitys ois saada kiertämään..ollaan asuttu tässä jo 3v ja aina sanotaan että ei voi mitään..kun se on kulma huone..

ja nyt leipomaan kakka massun jalkoja jos vaikka kirvistelis hiukan vähemmin massua pojalla jolla melkein on jo nimi ;)
 
tääl kans hermo erittäin tiukalla kun ei mitn tapahdu...en tiiä mitä pitäis tehä et jotain tapahtuis,oon siivonnu,saunonu ja pulkkailu lasten kans ja ei ees yhtää supistusta..tänään oli paikat kahelle sormelle auki ja pari senttii kanavaa jäljellä..huoh..
tuntuu et hermo menee heti lasten tai miehen kans..eikä oo mikn ns hyvä olo..tuntuu et ahistaa kun on kun norsu..sit esikoinen ja poitsu sai nuhat viime yönä niin hyvin menee..ke aamua odotteles,et puhkaisevatko kalvot vai saanko taas lähteä kotiin..
40+6rv
 
Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli81r:
tääl kans hermo erittäin tiukalla kun ei mitn tapahdu...en tiiä mitä pitäis tehä et jotain tapahtuis,oon siivonnu,saunonu ja pulkkailu lasten kans ja ei ees yhtää supistusta..tänään oli paikat kahelle sormelle auki ja pari senttii kanavaa jäljellä..huoh..
tuntuu et hermo menee heti lasten tai miehen kans..eikä oo mikn ns hyvä olo..tuntuu et ahistaa kun on kun norsu..sit esikoinen ja poitsu sai nuhat viime yönä niin hyvin menee..ke aamua odotteles,et puhkaisevatko kalvot vai saanko taas lähteä kotiin..
40+6rv
mymmeli81r Mitenkä sä jaksat jotain pulkkamäkiä ja saunomisia? Musta tuntuu, että mun energia ei riitä enää yhtään mihinkään. Tosin varmaan toi syyskuusta jatkunut (tai no, eihän se enää jatku...) pakkolepo on saanut mut rapakuntoon. Nyt pitäisi kolmen lapsen kanssa jaksaa puuhastella päivät ja siihenhän se menee, että ne pelaavat tai tuijottavat telkkaria ja mä makaan. Ja sitten ne tappelevat ja mä huudan. Että hehkeetä vauvanodotusta... :|

Mulla on itselläni ollut tässä vielä elämäni räkätauti, kestänyt viimeiset kaksi viikkoa ja nyt näyttää siltä, että lapsetkin ovat sen saaneet. Olisin mielestäni ollut antibioottikuurin tarpeessa, poskiontelot täynnä mätää, mutta en päässyt edes lääkäriin. Yksityiselle en jaksanut lähteä vaan ajattelin, että kyllä se tästä. Olisi varmaan mennyt tauti nopeammin ohi, jos olisin kuurin hakenut.

Huomenna mulla on neuvola ja aion siellä kyllä keskustella tästä väsymisestä. Ja sitten otan sairaalaan yhteyttä, mikäli alkaa hermot kokonaan revetä. Mulle ei ole vielä edes tehty yliaikalähetetä eikä täällä kyllä edes kutsuta näytille ennen kuin on se 42 viikkoa täynnä. Hohhoijaa...
 
osloni..pakko jaksaa muksut muuten tappelee kokoajan ja oon yrittäny liikkuu paljon jos tää tulis ns helpommin ulos,mut ei sekään auttanu mitn..kyl on jo vaikeeta liikkuu ja tuntuu joka niveles et on tehny jotain..lapsillakin tarhasta ja eskarista loma 10.1.10 saakka...et pitäis jaksaa niiden kans touhuta..koeta jaksaa osloni...tääl kyl aikasemmin kuin teillä noi yliaikaiskontrollit,kun mullakin taas ke aamu siel käynti..
 
Huomenia vaan! Täälläpä könytään kanssa yhtenä kappaleena menemään...Tunteet heittelee suuresta epätoivosta suureen iloon, ei meinaa itse perässä pysyä. Supisteli taas illalla jonkun aikaa säännöllisesti ja limatulppaa tais taas eilen tulla lisää, mutta siinä kaikki. Äsken heräsin ja tuumasin että jaahas, eipä oo tarvinu edelleenkään lähteä mihkään. Vauvauutisia lähipiiristä tulee, myös heiltä joilla laskettu vasta alkuvuoden puolella, mutta minä se vaan pidättelen tätä "jäärää" sisälläni...Se vähän masentaa. Ja nämä huonosti nukutut yötkin on ihan hanurista, kun ei näillä vielä ole mtn funktiota. Olen jo alkanut odotella torstain neuvolaa, mihin en enää yhtenä halunnut, mutta sepä vaan alkaa todennäköisimmältä vaihtoehdolta näyttämään...

Jaksuja kaikille vielä masuvauvoja kanniskeleville! :hug:

Jessie, hurjaa on ollut meno siulla, onneksi ehditte perille! mutta nyt se kauan odotettu nyytti tuhisee vieressä ja toivottavasti pääset tänään jo kotiin! :heart:

diiselikissa ja uuden vuoden "tonttu"? 40+2
 
Osloni, soita muuten ihmeessä ambulanssi, jos siulla kanssa nopeet synnytykset takana. Miullakii oli lähellä, etten jo kesken matkan soittanu lanssia, kun supistusvälit oli vaan parin minuutin luokkaa. Mie tiedän tuon siun tunteen asiasta todella hyvin, samaa huolta kannoin ite koko ajan ja siksi noita "varaslähtöjäkin" tuli otettua jo pari kappaletta...

Lähetän täältä miljoonasti voimia kaikillle, että jaksatte vielä vähän aikaa :hug:
 
Täällä herätään joka aamu samoihin mietteisiin kuin DIISSELIKISSAKIN, eli todetaan että eipä tarvinnut tänäkään yönä minnekään lähteä :kieh: Kun ei edes supistele yhtään. Tai siis tulee noita kivuttomia pitkin päivää mut ei semmosia mistä tarttis ajatella että lähtö ois lähellä.

Mäkin muistelen että täällä on aikasemmin ollu erilainen käytäntö noissa yliaikakontrolleissa. että eka tehtäs kun rv41 ja sitten toinen kun rv 42 täynnä. Ainakin muistelen että parilla kaverilla ois ollu noin. Mutta nyt terkka sano että ei ne mielellään ota ennen ku se 42 on täynnä. Nyt pääsen jopa jo 41+5 kun tuo loppiainen siinä välissä mut voihan se olla että kotiin vielä passittavat.

Mua rupes vaan mietittyttämään kun edellisessä lääkärinneuvolassa 4vko sitten lääkäri sano jo että istukka kalkkeutunut että mitäköhän se mahtaa olla nyt? Tai siis kuuluuhan sen kalkkeutuakin loppua kohden mutta rupeeko siitä olemaan jo jotain haittaa näillä viikoilla. en muista että esikoisen aikaan ois lääkäri vielä tuommosta sanonu viimesessä lääkärinneuvolassa. Kun esikoinen synty sit 40+1 niin sillon kätilö kyllä sano että hieman kalkkeutunut oli jo.

Mutta joo jos sitä taas jotain kehittelis. onneks pakkanen laskenut niin pääsee pojan kans pihalle ja ukon saa sitten ehkä hieman helpommin päikkäreillekin.

Sanle ja veturi 40+5
 
Sanle mä ymmärsin lääkärin puheista et sen kuuluukin kalkkeutua, et vauva ei muuten "tajuais" et nyt on viimestään aika syntyä. Ei kuulemma ole vaarallista enään siinä loppuvaiheessa. Minulla on itellä näissä kummassakin raskaudessa lopussa istukka kalkkeutunut.
 
Mäkin voisin vähän kuulumisiani päivitellä :heart:

Eli jouluaattona päästiin kotiin tyttösen kanssa :heart: Hyvin on tähän saakka mennyt, tyttö nukkuu hyvin ja syökin toivottavasti tarpeeksi. Siitä mä olenkin kantanut murhetta, kun mun mielestä tyttö imee tosi lyhyitä aikoja välillä, voi olla, että imee viis minuuttia ja kieltäytyy ottamasta enää tissiä. Multa kyllä maitoa tulee ihan suihkuamalla ja tyttö vetää sitä välillä väärään kurkkuunkin ku tulee niin runsaasti. Neuvolaan soittelin eilen ja siellä lohduttivat, että varmaan saa tarpeekseen, jos maitoa tulee niin paljon. Silti vaan koko ajan ite murhetii asiaa :'( Kyllähän tytöllä ainakin aineenvaihdunta pelaa, kakka lentää tosi usein ja pissaakin tulee...Pari kertaa olen antanu lypsettyä maitoa pikkusen pullosta, mutta haluaisin pitää ton pulloruokinnan mahd. vähäisenä...

Masuille vielä isot halit!


:wave: Vau ja pikkutyttö tasan viikon :heart:
 
Jee,mie pääsen tänää kotia sairaalasta, ootan vaan, että isäntä tulee tyttöjen kanssa hakemaan...
Tietty aina jännittää, miten se arki lähtee sujumaan kolmen lapsen kanssa, mutta eiköhän se siitä omalla painollaan...

:hug: sitä tarvitseville...

Jessie + poju 2 vrk
 
vau: ite murehin samaa sairaalassa kun esikoinen synty. Olin ajatellu et kaikki vauvat imeä lossuuttaa minutti tolkulla tissilla ja oma oli ehkä 5min ja nukku joka kerta tissille. Kätilö meinas et mul vain maito irtoaa sen verran hyvin, et vauva saa nopeasti mahan täyteen. Ja esikoinen oliki sellanen et se oikeestaan koko rinnalla olo ajan söi 5-10min ittensä kylläiseksi nukku 1-2h ja taas söi.
Tämä kakkonen on taas sellanen et tankkaa syö sen 10-15min on hetken aikaa ja kohta tankkaa uudestaan, mut sit nukkuu 3-4h putkeen. Sinänsä hyvä et ku tietää et on syöny useamman kerran peräkkäin ja nukahtaa ni melko varmasti pärjää sen 2h mitä itellä menee kun käy esim. kaupassa (meltä on 30km kauppaan).
 
Ihanaa kuulla, että en ole yksin murheineni, vaikka tietenkään murheita ei kellekään muillekaan toivo =) Tyttö siis on hyvinkin tyytyväinen ja uni maistuu hyvin, joten kai mun pitää vaan luottaa siihen, että saa tarpeeksi ruokaa :eek:
 
Kyllä toi pissan ja kakan määrä kertoo aika hyvin sen että saako vauva tarpeeksi maitoa rinnalta. Mullahan esikoisen aikana maitoa tuli kyllä tosi hyvin. Ihan valumalla valui valtavia määriä, mutta poika ei kuitenkaan osannut sitä imeä ulos sieltä. Jo sairaalassa ollessa maito nousi tosi hyvin. POika saattoi olla 1,5h rinnalla ja sitten nukahtaa ja nukkui tyytyväisenä yötkin kerta syötöllä. Mutta pissaa ei kuulunut kuin ehkä kerran päivään ja sairaalassa ollessa teki yhden pihkakakan. Painokin putosi mutta ei niin paljoa että kotiin päästiin kuitenkin ja kotona tajusin heti ruveta antamaan maitoa pullosta. Jopa rupes pissa irtoamaan ja 5pvä kotona olon jälkeen paino oli jo yli syntymäpainon. Mutta kun lapsi ei nälkäänsä itkenyt ja oli tyytyväinen niin eihän sitä heti tajuttu. POika ei vaan sitä oikeaa imuotetta oppinut, ei edes rintakumilla ja kun pulloa sitten sai niin eihän se tissi sitten enää kelvannutkaan. Alkuun piti olla semmosia venttiilipullojakin että sai syötyä. Jos tavallisesta tuttipullosta yritti syöttää niin syömiset kesti ikuisuuden. Toivottavasti tämä toinen ois erimaata ja osais syödä rinnastakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vau2009:
Ihanaa kuulla, että en ole yksin murheineni, vaikka tietenkään murheita ei kellekään muillekaan toivo =) Tyttö siis on hyvinkin tyytyväinen ja uni maistuu hyvin, joten kai mun pitää vaan luottaa siihen, että saa tarpeeksi ruokaa :eek:
jostain luin et 5 märkää vaippaa ja 1 kakka vaippa päivässä, ni laps saa riittävästi ruokaa.. meil on varmaan 10 kakka vaippaa ja 5 märkää vaippaa päivässä.. tyttö päästelee ilmoja pihalle, ni turauttaa samalla kakka tuhnuakin.. näkyy olevan sen verran herkkä pemppunen, et ei viitti kauaa antaa olla kakkavaipassa. Yölläki käyn ainakin sen kerran vaihtaan.
Toinen ongelma meil on se, et tytöllä ei näköjään kestä pampersin vaippoja iho ja liberot valskaa, muilla ei taida olla näin pienille vaippoja..
 

Yhteistyössä