***HUHTIKUISET Marraskuussa***

Liikunnasta Mä ratsastelen vielä suht normaalisti. Harjoitusravin olen jättänyt jo aika alussa, joten keventelen sitte. Hyppäämisen myös jätin heti alussa (suurempi putoamisriski). Aikalailla normitreeniä tehdään hevosen kanssa, ihan reipasta tahtia niin kentällä kuin maastossakin. Ja näin aion jatkaa siihen saakka ku hyvältä tuntuu.

Vaatteista Omat menee vielä, farkutkin, kun ovat sen verran matalavyötäröiset että masu jää vyötärökaitaleen yläpuolelle hyvin. Kyllähän nuo meinaavat ahtaammilta tuntua ja oonki miettiny ja katellu jo äitiysvaatteita. H&M:n verkkosivulta eilen kattelin ja oisin tilannuki, mutta en oikein löytäny mieluisia.. :p Täytynee käydä paikan päällä katsomassa ja sovittamassa.. Haluaisin hankkia sellasia vaatteita, joita sitte vois raskauden jälkeenkin pitää hyvin, eli esim joustavavyötäröisiä housuja, pitkiä masun peittäviä paitoja tai tunikoita, ei niinkään varsinaisia äitiysvaatteita.. Muutaman masutuubinkin ajattelin ehdottomasti ostaa, pidentävät omien vaatteiden käyttöikää huomattavasti.. :)

Liikkeistä Olen nyt taas tuntenut pitkästä aikaa selkeitä liikkeitä muutaman päivän ajan. Tällekin päivälle jo useita kertoja! Ihanaa! Hentoisiahan ne vielä ovat, mutta kyllä ne siitä vahvistuu.. :heart:
 
Tässä on nyt sitten mun hieno mahakuva, josta ei erota vauvamahaa varmaan vielä viikkoihin. Kasvais äkkiä! Toi on sitten ihan pelkkää läskiä, mikä roikkuu tuossa vyötärökaitaleen yläpuolella. :ashamed:



Taidan pikkuhiljaa hipsiä kauppaan ja alkaa sitten tekemään jauhelihakastiketta!

rv15+5
 
Kiitos Poppeliinille uudesta pinosta!
Tervetuloa uusille!

Neuvolassa tuli käytyä aamulla ja kaikki on hyvin. Sykkeetkin köytyi heti n.140 saatiin lukemaksi.
HB oli vähän laskenut 120 nyt mutta ei vielä tarvitse rautaa alkaa popsimaan.
Kaikki vihreä muuten nostaa myös hemoglobiinia, parsa, persilja, pinaatti nyt ainakin.

RR 109/78 samaa vanhaa siis tässäkin, kumma kyllä tuntuu että on tarpeeksi kun ei pahemmin huippaa.

Rakenne UÄ 2 vkon päästä ja uusi neuvola 1.12. ja silloin saan KELAn paperit. Olin odottanut että seuraava olisi vasta 7.12. mutta eipä tämä haittaa ollenkaan ;)

Possua on meillä päin liikkeellä, lehtien mukaan jo epidemiaksi asti. Viimeviikolla testatut osoittautui kaikki possuksi, esikoisen päiväkodilla on nyt 5 kuumepotilasta, viimeviikolla niitä oli 3 lasta ja yksi aikuinen.
Kyllähän se jännittää kerkeääkö tulemaan meille tällä viikolla eli ennenkuin mun rokotteen tuoma suoja on täydessä.
Miehen kohtalo jännittää myös, ehkä ensviikolla saisi rokotteen.. Hänellä tosiaan on astma joten huoli on jokseenkin aiheellinen.

Ystäväni työkaverin mies, perusterve 50v mies on (ainakin ollut, tämän hetken tilannetta en tiedä ) teholla hengityskoneessa. Ei kuulu riskiryhmään, mutta on toki parina vuonna sairastanut keuhkokuumeen joten heikentänyt sitä myöten yleispuolustuskykyä ja nimenomaan niitä keuhkoja.
Kun tietäisi etukäteen, millaisena se siteen tulee jos on tullakseen. Vähän pahempana kuin tavan flunssa vai sitten sinä vaikeimpana..

KiiajaVille 18+3
 
LIIKUNNASTA: Aluksi liikkuminen oli melko vähäistä ällötyolojen takia. Kun ällötys väheni huomasin tukehtuvani limaan kun itseäni rasitin. Tämä jatkuu yhä. :(
Ohjelmassa on tällä hetkellä kävelylenkit vähintään 3 kertaa viikossa ja pumppi kerran viikossa. Viikonloppuna koetin hieman juostakin, mutta nyt tuntui ekan kerran epämukavalta, joten saa juoksu jäädä pois.
Toivottavasti kohta pääsisi hiihtämään, niin saisi jotain vaihtelua liikuntaan.

Whitney 19+0
 
siru2006 Minä lenkkeilin koirien kanssa todella nopealla tahdilla ja pitkiä lenkkejä... Nyt kuitenkin on pitänyt hidastaa vauhtia ja lenkkien pituutta....

Haluisin kysyä että onko tässä vaiheessa alavatsan kipu normaalia ja ripuli myös? Minulla on välillä todella kipeä alavatsa....ihan kun jokin venyisi ja sitten sen jälkeen sattuu?!! :eek: Olen aika huolissani..... Olen raskausviikolla 17+5... neuvola minulla on vasta 11.10 :| kaikki muuta oireet ovat kyllä pysyneet samoina eikä mitään outoja vuotoja ole tullut....
 
Liikunnasta, täällä vapaa ajan saldo nolla. Pakollinen asiointi liikkuminen ja töissä nyt tulee mut ei yhtää ylimääräistä. Sen verran huono olo on kyllä. toiveissa olis et josko kohta pääsis taas liikkeelle. No loppuviikolle on sovittu uimatreffit, joten jos se siitä alkaisi :) täytys vaan ettiä kamppeet, kengät ja hanskat et onko kaikki vielä tallella ja ennen kaikkea missä ne on :)

jenskuliini, mulla on ollu koko raskauden ajan maha löysä/ripulilla joten en osaa sanoa jos se yht äkkiä tulee. Myös hetkellisiä kipuja on mutta ne ei kestä kauaa.

täällä on syömis ongelma, jos syöt kunnolla ei mee koko päivänä mitään muuta alas ja huouno olo, ja syömisen jälkeen koko ajan ällöttää ja ahdistaa mahassa, no sehän sitten tuntuu vielä seuraavana päivänä. Pitäs osata syödä niin kirpun annoksia ja lopettaa heti kun alkaa tuntumaan täydeltä. Sit menee useamman kerran päivässä eikä tuu niin huonoa oloa. Mut saa sit syödä useammin. Mut huolestuttaa et saako sitä sitten syötyä tarpeeksi, no kumpikaan tapa ei hirveetä määrää anna vetää joten täytyy vaan toivoa et menee tarpeeksi, eikä tuu enää niin huonoa oloa mitä melkein aina syömisestä (mut kun sitä on pakko tehä) ja kai sen oppii pikku hiljaa syömään ettei tuu paha olo. huoh. Oikeasti kun leipälautaselta syötynä tulee syötyä liikaa...

Unico 14+3
 
Empuuu Mulla ainakin myöhemmässä raskaudessa rasitus lisäsi harkkareita. Mulla on ilmeisesti hyvin supistusherkkä kohtu. Nyt tietty en tiedä näin "alussa" kuinka varmasti rasitus vaikuttaa.. Soita vaan neuvolaan ja kysy, sitä vartenhan se täti siellä on, että voi kysellä :) hih
Täytyy vaan toivoa ettei muutaman viikon kuluttua mulla jo ala suppailemaan ikävästi.
 
Kiitos uudesta pinosta!
heinekiini kirjoitti kyllä hyvin tuosta ottaako vai eikö ota sikapossurokotetta. Samaa mieltä minä!
Täällä joka raskaudessa supparit alkaneet ennen puoltaväliä ja sitäpä varmaan luvassa tässäkin raskaudessa. Maha kovettuu kyllä jos käy tosi reippaalla lenkillä, mutta en ota sitä vielä vakavasti, tahtia löysään vain hieman.
Mulla käytössä jo mamma vaatteet. Alan levetä heti jokapaikasta :LOL: joten omat ihanat pillifarkut ei mahdu enää jalkaan. Kaverilta olen saanut vaatteita ja sitten ostanut käytettynä paketteja. Yhdet housut ostin alesta ja ne on päällä nytkin, rennot kotihousut ja aivan ihanat! Aijuu ja viime viikolla tuli H&M paketin mukana huppari ja leggarit :ashamed: olen varmaan ostellut muutaki mutta nyt ei onneksi muista.
Pienelle olen saanut vaatteita kavereilta tyyliin "ole kiltti ja ota nämä pois pyörimästä jaloista". Vaunuja ei tarvi ostaa (paitsi tuplat) ja kaukalon saamme lainaan.

Chiq rv 15+3
 
liikunnasta esikon odotuksen aikaan liikuin loppuun asti ja varsinki 2 koiran kans lenkillä jne. mut loppuvaiheessa raskautta se lenkillä käynti oli kivuliasta ku tuli suppareita yms. tässä raskaudessa olen liikkunut kävellen kun meillä on vain 1 auto mutta joka toinen viikko on mulla auto käytössä jos on tarve kauempana käydä yms. Uintia yritän alkaa enemmän harrastaan ku on tullut käytyä jo kerran uimassa esikon kanssa. nyt ei oo voinut ku oli hiiva. nyt jos suunnittelis joku päivä taas uintireissua.
 
Hei pitkästä aikaa!

Olen käynyt vain lueskelemassa,laiskana en ole kirjotellut hetkeen.Tänään kävin possunuha piikillä.Toistaiseksi ei ainakaan mitään sivuoireita.Piikistä vasta vajaa 3h joten ehtii vielä varmaan tulla.. :D Vai mites muilla on menny,millon on jotain tullu jos on tullut?

Mä oon pyörtyilly ihan urakalla,hb niin matala eikä nouse vaikka oon syöny rautaa 2 päivässä jo rv 12 lähtien ja vielä multitabsit päälle,2 kertaa päivässä.Päivä unia on nukuttuva 3 tuntia joka päivä,muuten ei tuu mittää. :/

Miten muuten,uskaltaudun kysymään aran kysymyksen;

Olenko ainut masennus lääke odottaja?Mulla käytössä Sepram 30mg päivä ja koko raskauden ajan pitää syödä niinkun viime vuonna kuopusta odottaessani.

Kunnossa oon kyllä muttei anna lääkäri lupaa lopettaa kun pari vuotta sitten masennus tuli ja pahana kun vauvastani tuli enkeli. :heart:

Vaatteista,mulla menee omat farkut aina alusta loppuun.Käytän matala lantio farkkuja,crazy age merkkisiä.Tosi ihanat myös odottavalle! *Vink* :)

Entäs napakoruja onko teillä?Mulla on ja vähän on napa piukentunu mutta aion pitää loppuun asti,pidin viimeksikin.Otti sen laitto sillon joskus niin kipeetä että siittä en luovu kovin helpolla. :D

Tohelin & pikkunen rv 18+4
 
Tohelin minä olen syönyt masennuslääkkeitä mutta lopetin kun aloimme yrittää tätä raskautta. Varmasti on hyvä että syöt sepramia joka kuitenkin on aika mieto lääke. Itse aloitin lääkityksen kun sairastuin esikoisen syntymän jälkeen vakavasti masennukseen. Sen jälkeen olen vaihtanut merkkiä ja välillä lopetinkin syömisen. Raskausajat on kuitenkin mulle aina olleet henkisesti hyviä, masennusta tulee heti vauvan syntymän jälkeen yleensä. Toivon pääseväni eroon lääkkeistä nyt mutta jos tarvetta on niin ilman muuta jatkan lääkkeitä tämän kolmosen syntymän jälkeen. Munkin annoskoko on kuitenkin ollut niin pientä ja hyvin olen välillä pärjännyt ilmankin.
 
Jenskuliini Mä oon ollut aina sitä mieltä, että en käytettynä osta turvakaukaloo tai istuinta, koska et voi tietää vaikka kyseinen kaukalo/istuin olis ollut kolarissa, jolloin ei oo enää niin turvallinen. Tutulta kyllä voisin ostaa, mutta en netistä. Tää on siis vaan mun mielipide :)
Ja kyllä mun mielestä voi ostaa rattaita netistä, mutta kannattaa käydä paikanpäällä tarkistamassa niiden kunto, ettet osta "sikaa säkissä". Ja hintoja kannattaa myös tarkkailla.

Tiitulle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja tyttöveikkauksesta! :) :flower:

Siru2006 Mä käyn päivittäin koiran kans lenkillä, sit käyn kerran viikossa jumpassa ja tanssia (hiphop&show) harrastan 1-2 x viikossa. Vielä en oo joutunut tahtia hidastamaan, mutta eiköhän se vielä eteen tuu :D Ja sykemittari täytyy hommata jossain vaiheessa!

Tohelin Olet joutunut kohtaamaan suuren surun menettäessäsi pienokaisesi :heart: , enkä ihmettele jos olet masentuneeksi tullut. Voimia sulle! =)

Katyana & Väpä <3 14+4
 
Piti vielä sanoa, että kyllä on aika mennyt nopeasti! Vielä hetki sitten kaikki odotti pääsyä nt-ultraan ja nyt monet on menossa jo rakenneultraan! Hienoa! =)
Itse tosin taidan päästä vasta ens vuoden puolella.. :(
 
Tervehdys täältäkin suunnalta!
Lukemassa olen kyllä käynyt mut jotenkin en vaan ole mukamas ehtinyt kommentoimaan mitään... :ashamed:
Kiitos uudesta pinosta, tervetuloa uusille ja onnea ultrakuulumisista.

MAMMAVAATTEISTA mie olen kotona ollessa siirtynyt äippähousuihin. Ne kun tuntuu niin mukavilta jalassa. Löysin kaapista vanhat poitsun aikaiset äippähousut ja ylläri ne mahtuu jalkaan vaik olin ihan varma et mene. Mut ovat niin ohuet kun poitsua odotin kevät/kesäaikaa. Pitäs varmaan mennä jostain etsimään farkut itselle. Toinen ongelma tulee kohta olemaan tuulipuvun housut :/ ne ei kohta mahdu kiinni. Muuten ostin vain vähän pidempiä paitoja ja pari tunikaa jota voi hyvi pitää sitten jälkikäteenkin.

Tisseistä täällä oli kans juttua. Miulla oli sillon alussa kipeät. Tässä välissä oli monta viikkoa ettei ollet mut nyt ne on tosi kipeät taas vaihteeksi. Ja rintsikoita pitäs varmaan mennä ostaa myös muutamat kuppikokoa isommat. *plääh* mie en mitenkään erikoisemmin pidä vaateostoksille menosta.

OMAT KUULUMISET
Kävin tänään neuvolassa kaikki oli ihan hyvin. Vähän oli hb laskenut mut vieläkin tuo oli yli 130. Sydänäänet kuulu selvästi ja kovin oli vilkas kaveri kun vähän väliä piti ettiä uudelleen sykkeet. Sain nyt samalla reissulla possurokotteen. Vähän tuo kirveli olkapäässä mut en muuta ole vielä tuntenut tai ehtinyt tuntea :)
Liikkeitä en vieläkään tunne kunnolla. Illalla kun menee sänkyyn ja rupeaa oikein kuuntelemaan ni silloin saattaa "muljahduksia" tuntea. Mutta ei ollut vielä nevola-täti mitenkään huolissaan.

Rakenneultra on parin viikon päästä tän kuun lopulla. Toivoisin kovin saavani tietää kumpi on tulossa. Saas nähdä miten käy kun oli yks kätilö todennut kaverilleni et hänellä on muutakin ja tärkeämpää katsottavaa kun se kumpi on tulossa. Aika tyly kommentti.

Vielä en ole mitään hakkinut. Tai olen... Ostin 3 kerää villalankaa josta olen suunnitellut neulovani vauvalle villapuvun, -sukat ja -lapaset sekä hatun. Ajatteli josko vaikka pärjäisi huhtikuussa ilman varsinaista toppapukua. Turvakaukalon meinasin ostaa myös uuden ja sitten pitäsi tuolle poitsulle ostaa uusi istuin toiseen autoon. Et onhan noita rahareikiä tiedossa.

Mut nyt lähden saunaan.
Hyviä vointeja kaikille

Saimaanrannan äippä ja öttiäinen 18+4
 
Olitte tässä välissä puhuneet kaukaloista kun omaa viestiäni väsäsin.

Minuu kans vähän arveluttaisi ostaa kaukalo käytettynä muualta kun tutulta. Sama on turvaistuimen kanssa. Et jos ei tutulta kaukaloa löydy niin uutena sen ostaisin mikäli vain rahatilanne sen sallii.
 
tiitu87 Onnittelut ultrakuulumisista, sulla olikin tuo rakenneuä heti kun se raskausviikkojen puolesta oli mahdollista! Muistan miten jännitti ku esikoista ooteltiin ja oli ultraan meno. :) Nythän täällä sitten rupeaa porukka käymään rakenneuä:ssä, niin saadaan näitä kuulumisia enemmänkin. Ja toivotaan että jokaisella on masussa kaikki niinku pitääkin. :heart:

jenskuliini87 Luulisinpa et tuo mahan kipu johtuu kohdun kasvusta. Mutta jos/kun asia vaivaa sinua, kannattaa soittaa neuvolaan. Sitä varten se on! Ettei tartte turhia huolehtia. :hug:

Empuuu Siitä se vauvamaha lähtee kasvaan! :) Yhtäkkiä se sit hurahtaa oikeen kunnolla.

Supistelusta Esikoista odottaessa supisteli näihin aikoihin jo paljon ja jouduin sit lopulta jäämään sairaslomalle töistä.
Nyt ei oo supistellu paria kertaa lukuunottamatta. Ja toivottavasti ei rupeakaan turhia supisteleen!

| .) Olo on hyvä, ehkä tämä alkaa olla sitä auvoista lähes keskiraskauden aikaa..

rv 18+4 :heart:
 
Jihuu! Kävin neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet ja siellähän se vauveli porskutti menemään! Sykkeet olivat 148 ja kovasti pieni liikkui ja potki doplerin anturiin. :heart:
Samalla käytiin ottamassa tytölle kausi-influenssarokote.

Liikunnasta. Mä harrastan vielä toistaiseksi tanssia (samba ja bailatino) 3h viikossa + joka päiväinen juokseminen tuon 2-vuotiaan uhmaikäisen perässä. :LOL:

Napakoru löytyy täältäkin. Mullakin on vielä toistaiseksi peruskoru, mutta pitää varmaan jo kohta vaihtaa odotuskoruun, on nimittäin tuo maha yhtäkkiä kasvanut melko paljon. En minäkään kyllä kovin helposti luovu tuosta korusta, laittaminen sattui sen verran paljon ja paraneminen tuntui kestävän ikuisuuden..

Piipa rv 17+0 *poksuu edelleen*
 
Nyt on sitten sikalunssa-rokote otettu.. :) eikä ole kyl mittää tullu oireita..
Supistuksista on ollu puhe ite oon nyt kaks kertaa raskausaikana huomannut tuollaisen että kohtu kovettuu ja ei se satu mutta tuntuu jotenkin epämukavalta, mutta jostain kun on lukenut että kohtu muuttuu kivikovaksi niin ei mulla nyt sentään kivikova ole ollut että näin ensikertalaisena paha sanoa onko nuo niitä supistuksia vai mitä..
Rinnoista kasvaneet on ja nännipihat sekä nännitkin varmaan on suurentuneet.. Tosi outoa peilistäkin katsoa itseä kun ei ole tottunut näkemään tällaisia tissejä itsellään.. Ja juu ei tosiaan enää ole niin kipeät kuin ihan alkuraskaudessa.. Iltaisin ja aamuisin olen huomannut kipua ja turvotusta? kenties olevan rinnoissa myös.. nännit myös kutiaa.. se on inhottavaa.. :/
Muuten täällä kaikki ok..
Tänä aamuna oli taas niin huono olo että.. :O huh sentään.. nyt on jo helpottanut kyllä mutta ei silti kyllä mikään syötävä oikein maistu..

Ultraa odotellessa 30.11 <3 :)

Jastu 16+2
 
Tiitu onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Nyt voit tosiaan keskittyä nauttimaan raskaudesta.

Mulla olisi huomenna possupiikki, perjantaina neuvola ja tiistaina sitten rakenneultra. Mun mies ei pääse sinne mukaan, inhottavaa mennä yksin :( Ja kyllä se mua etukäteen jännittääkin
 
Mun toiseksi vanhin isosisko sai eilen kolmannen tytön. Olen nyt viiden tytön täti. :heart: Vauvan synnyttäminen oli mennyt hyvin, mutta istukan ei. Siskoni menetti yhteensä yli 6 litraa verta (omat ja saadut), joutui teholle nukutuksessa jne. Kohdun joku iso valtimo (vai oliko laskimo) ratkesi, lääkärit olivat vähän hädissään kun ei vuoto meinannut lakata millään. Hänelle sanottiin, että seuraavasa synnytyksessä voidaan joutua poistamaan kohtu, jos menee samalla tavalla (jokaisessa raskaudessa ollut ongelmia istukan irtoamisen kanssa). Onneksi nyt on kaikki hyvin! :)

Puhuin tuossa äidin kanssa puhelimessa, ja hänestä tuntuu, että meille tulee poika. Jännää, sisko oli samaa mieltä. ;)

rv15+5
 
Minäkin tänää neuvolassa käyny. :)
Hb laskenu 147:stä 127:ään.
Paineet 122/83.
Painoa tullu 1,7 kg lisää (joko nyt?!!) |O
Vauvan sydänäänet laskenu, viimeks 158, nyt "140:n luokkaa" sanoi neuvolatäti.

Possuflunssarokotteenkin sain ja nyt käsi todella kipee! Ei pysty nosteleen mitää ja mies joutuu auttaa riisumisessa kun käden liikuttelu sattuu.. Onneks ei tarvi huomenna mennä kouluu heiluttelee vasaraa ku on vapaapäivä.

Himoitsen nyt kermaperunalaatikkoo. :p Ei jaksais kumminkaa kävellä kauppaa hakee. Mieskin lähti pihalle nii ei voi passata mua. :snotty: Pitänee tyytyä ruisleipään.. Sekin maistuu nyt niiiiin hyvältä pitkästä aikaa! :D Viiliä oon syöny melkein päivittäin, mut enää se ei oikein maistu. Mitens, onks teillä ollu mitää erityisiä mielitekoja?

Feles 17+2 :heart:
 

Yhteistyössä