***HUHTIKUISET Marraskuussa***

Greddy H&M:lla on ainakin myötäileviä farkkuja, kapeat lahkeet jne.

Tisseissä ei mulla ole ollut mitenkään kovaa kipua. Tissit ei ole enää usein arat, mutta nännit kyllä. Kyllä ne joskus näyttää vähän sinertäviltä ja joskus jopa valkoisilta ihan siitä nännin päästä. Kutinaa on myös. |O

rv15+4
 
Huomenta.

Taas loistavat yöunet takana. Menin kyllä ennen puoltayötä nukkumaan, mutt nousin ylös melkei samantein kun ukkeli lähti töihin tossa viiden jälkeen. Tai kävin vessassa ja yritin unta, mutt ei vaa tullu, luin lehtee hetken ja nousin aamupalalle. Millonkaha oon tähän aikaan aamusta sellasen viimeks syöny :LOL: Kaikkein koomisinta on se, ett mulla on nyt lomautusviikko ja nyt jo kukun ylhäällä. Jos oisin ollu töissä nii ois ollu aamuviikko ja arvatkaa oisko sit jaksanu nousta ylös viideltä? No ei todellakaan :/

tiitu87 Tsemppiä ultraan. Kyllä se hyvin menee!

Greddy Ei noi minunkaa h&m:n farkut mitkää lökät oo. No ne löystyy vähän käytössä, mutt jos tästä vielä paisuu paljonki, nii tuskin ne enää sit löysät on ;)

Huomenna poksuu täälläki viikot. Tasan kolme viikkoo mullaki rakenneultraan. Tuntuu, ett sinne on vielä ikuisuus, mutt nopeeta tää aika on siitä nt-ultrasta menny. Jännää aatella, ett puoliväli vaan lähenee :) Eipä tänne muuta maata mullistavaa, jos keksis jotain kehittävämpää tekemistä kuin tietokoneella kökkimisen ;)

Ai niin, tänne oli tullu uus. Tervetuloa siru2006 mukaan! :flower:

JääKyynel ja Tuittu

 
Mun pitää kans kompata edellisiä tästä mammavaate-asiasta... eli ite ainakin ostan just omaa kokoani (34) mammavaatteita eikä todellakaan ole mitään muodottomia säkkejä :wave: Just kun on tottunut myötäileviin vaatteisiin, niin ihan tasan haluan raskausaikanakin käyttää myötäileviä vaatteita ja myöskin korostaa söpöä masua tässä vähitellen kun se alkaa olla "esiteltävä" :D Tällä hetkellä käytän lähinnä masun alta meneviä pillifarkkuja ja farkkuminaria. Kyllä ärsyttäisi jos koko raskausaikana ei olisi mitään istuvaa päällepantavaa... Mammavaatteilla on ihan hyvä jälleenmyyntiarvo, näinkin voi ajatella ;) Ja itse olenkin hankkinut 50-70% alesta paljon vaatetta silloin kun Lindexiltä vielä löytyi mammiksia.

Ultrat alkaa taas lähestyä, onnea kaikille matkaan :wave: Itelläni 2 viikkoa ja 2 päivää päälle vissiin, on tuo aika mennyt ihan joutuisasti kyllä!

Mulla ei tisseissä ole tapahtunut oikein mitään... vähän ovat muhkeutta saaneet takaisin sen jälkeen kun maito loppui ja imetys lopetettiin vajaa kuukausi sitten (korostan sanaa vähän :LOL: ).

Mulla on huomenna se rokotus ja hyvillä mielin olen menossa :) Piipa toi sun linkki mun mielestä tarkoittaa lähinnä sitä, että rokote ei ole käynyt läpi ihan kaikkia mahdollisia testauksia. Mutta kun se on identtinen lintuinfluenssarokotteelle, ainoastaan virusosat vaihdettu, niin en voi uskoa että se nyt sen vaarallisempi olisi - onhan tuo lintuinfluenssarokote kuitenkin käynyt läpi kaikki testit ja ollut käytössä jo vaikka kuinka kauan.

stoppis ja OivaIines samat viikot kuin Jääkyyneleellä :) 17+6
 
Poksahtelut näin heti aamusta, 19!

Se olisi tänään sitten possupiikin paikka. Kovasti olen asiaa miettinyt ja päätynyt ottamaan. Eniten ehkä päätökseen vaikutti se, että jo niin monet teistä ovat piikin ottaneet.

Kovasti vannottiin, ettei mitään vauvatavaroita hankita, ennen kun päästään muuttamaan kuukauden päästä isompaan taloon. Eilen kuitenkin tarttui koppa, sitteri ja paljon kestovaippoja mukaan kun miehen veljen perheen luona vierailtiin. Halusuvat saada ne jaloista pois pyörimästä.

Omassa navassa ei mitään uutta. Ei edes kasvukipuja vielä näilläkään viikoilla. Liikkeetkin ovat vielä kovin epävärmoja, siis ovatko vaiko eivät. Eihän raskaana olo oikeasti voi olla näin helppoa...

[/url]
 
Hyvää huomenta kaikille =) Greddy Minulla on myös rinnat todella kipeät ja arat. Tuntuu kun ne painaisivat tonnin.... Yöllä herään siihen kun rinnat vuotavat... Minulla nännit muuttuvat punaiseksi.... :| Kipeät ne ovat..... Itse rasvaan nännejä aamulla ja illalla ja yritän hankkia sopivat liivit jotka tukevat hyvin, mutta aina ei sekään auta....

Kannattaako netistä ostaa käytettyjä rattaita ja turvaistuimmia....?
 
Kiitos stoppis. Mä olen jostain syystä (raskaushormonien takia ehkä?) ihan hermoheikko tuon rokotuksen suhteen, vaikka tein jo päätöksen ja otin sen. Nyt on vain elettävä tuon päätöksen kanssa ja toivottava ja uskottava parasta.

Viime yönä näinkin sitten koko yön painajaisia, että mulle oli tullut nyt keskenmeno. Sit mulle tehtiin kaavinta ja mä olin ihan murheissani. :( Tämä kai johtuu siitä, kun en ole nyt tuntenut niitä liikkeitä. Pakkokai mun on soittaa tänään neuvolaan, voisinko käydä kuuntelemassa sydänäänet, kun seuraava neuvola olis vasta 2vk päästä. Mähän tulen hulluksi sitä ennen.. ;)

Omassa olossa ei muita muutoksia, paitsi rinnoista on alkanut tulla maitomaista nestettä. Mun mielestä netin kautta voi ostaa aivan mainiosti rattaat ja vaunut. Turvaistuimen kans olisin ehkä hieman varovaisempi, vaikkakin mekin ostettiin kakkosistuin huuto.netin kautta.

Nyt ulkoilemaan tytön kans kauniiseen auringonpaisteiseen ilmaan.

 
Hieno uusi pino taas meillä. :) :heart:

Olikin tullut taas paljon lukemista joten en osaa ehkä ihan kaikkea kommentoida.
Uusikin oli tainnut tulla joukkoon, joten tervetuloa! :flower:

Mammavaatteista oli keskustelua, minä olen siirtynyt housujen osalta jo ajat sitten mammahousuihin. Ei vaan pystyis enää pitämään tavallisia farkkuja ja enää ei oikein muunkaanlaisia housuja. H&M:ltä taitaa olla kaikki vaatteet. Ei oikein muutakaan paikkaa ollut mistä olisin jotain löytänyt. Paitoja pystyy käyttämään vielä vanhoja, tosin nyt alkaa tuo paidan helma nousemaan jo niin että tuppaa näkymään aina rumasti nuo farkkujen vyötäröt. Pitänee käydä ostamassa masutuubeja tai sitten siirryttävä pidempien paitojen käyttöön.
Takin suhteen ongelma on mitä todennäköisemmin lähiaikoina edessä, tänään meni vielä syystakis napit kiinni, mutta aika nipinnapin, saa nähdä milloin tulee aamu ettei se enää onnistukaan. :eek:

(.) Tässä odottelen kovasti ensi viikkoa ja rakenneultraa. Menis nyt aika nopeasti siihen! Tällä viikolla on kuitenkin torstaina ensin edessä possupiikki, sitäkin kieltämättä nyt jo odottelee.

Mietinkin että mitähän tuon rakenneultran jälkeen odottelen, jotenkin tuo rakenneultra ollut koko ajan sellainen välietappi, samalla tulee puoliväli täyteen. Ehkä sitten siirrtytään odottamaan vain joulua ja siitä pikkuhiljaa mammaloman alkamista jne.

Nyt siirryn hetkeksi töiden pariin. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

- Hapsiainen ja Herne 18+5
 
Huomenta naiset!
Rinnoista,nännit on arat ja välillä aivan valkoiset ja puristaessa tulee nestettä...onkohan muuten kuinka haitallista ku en malta olla niitä puristelematta :ashamed:
Possupiikistä,mulla myös päätökseen ottaa se,on vaikuttanut se,että niin moni sen teistä on jo tai aikoo sen ottaa.Mullahan rokotus ois torstaina,sitä odotellessa.
Ultrasta,ois ensi maanantaina,jänskättää kyllä...huh,huh,mutta onneksi enää en panikoi sen kanssa onko pikku-Papu elossa,koska nyt niin selvästi kuuluu sydän äänet koti-dobblerilla,mutta on se niin jännittävää sitten nähdä oma pieni siellä masussa,maltan tuskin odottaa =)

Hemmi ja Papu 18+2
 
HUomenta.. ultrassa käyty ja rokote saatu ja kaikki on kaikinpuolin hyvin! <3
Pieni oli paripäivää suurempi mitoiltaan,mutta la ei muuttunut ja pieni tyttö taitaa olla masussa niin sanoi ultraaja mutta se selviää sitten varmasti maaliskuussa. masunimi ainakin on nyt Nella sen aikaan ennekun toista todistetaan että jos se onkin poika.. ;)

Tiitu ja Nella rv19+3
 
Tiitu oliko sulla siis rakenneuä? Onnea tytöstä!

Meillä se on viikon päästä. Niin monet on saaneet selville sukupuolen että ihan jännittää. Ja sekin tietenkin että onko kaikki hyvin tuolla.

 
Heippa ja kiitos tervetulotoivotuksista =)

Piti tuosta rokotuksesta tulla laittamaan Piipa75, että mä ajattelen niin, että kahdesta pahasta se on kuitenkin pienempi paha. Raskaana olevalla on kuitenkin paljon isommat riskit sikainfluenssan jälkitauteihin ja jo itse tautikin voi olla tosi paha, jos nostaa korkean kuumeen. Ja jos raskaana olevalla epäillään sikainfl., niin aloitetaan heti Tamiflu. Ja tärkeintä sikiön kehittymisaikaa on se ensimmäinen kolmannes, joka meillä on takanapäin. Ja Suomessahan suositellaan rokottamista jopa sen 1. kolmanneksen aikana. En jotenkaan voi uskoa, että Suomessa, missä terveydenhuolto on maailman kehittyneimpien joukossa, lähdettäisiin kovin heppoisin perustein suosittelemaan raskaana olevalle rokotusta, vaan kyllä on tarkkaan punnittu, että mikä on kannattavaa. Totta kyllä on, että välillä sitä alkaa aina miettimään (muutenkin), että miten kaikki menee ja tulee kova huoli, varmaan tuo unikin johtui näistä ajatuksista. Mullakin oli alkuraskaudessa, ennen nt-ultraa, parikin unta keskenmenosta, sitten herättyä ihan sellainen olo, että onko se nyt oikeasti tapahtunut. Onneksi neuvolaan pääsee kuuntelemaan sydänääniä, niin helpottaa :hug:

Jenskuliini87 mäkin olen yhdet vaunut ostanut huutonetistä ja oli kyllä tosi hyvä ostos. Ei ollut oikein mitään käytön jälkiä ja kuulemma rattaina olivat käyttäneet kerran :eek:

Rinnoista täällä pahemmat kipuilut oli alkuraskaudessa, nyt alkanut helpottamaan, välillä tosin vieläkin ajoittain kipeät. Kokoa on vähän tullut lisää. Puristelua ei ehkä kannata harrastella, kun voi aiheuttaa oksitosiinin erittymistä, mikä taas voi vaikuttaa synnytyksen käynnistymiseen.

Liikkeitä olen nyt puolentoista viikon aikana tuntenut, nukkumaan mennessä tai lepäillessä niitä tuntuu, kun itse kuulostelee.

Juuri aamulla miehelle sanoin, että taitaa mun juoksulenkit jäädä tauolle tällä kertaa pidemmäksi aikaa, kun tuntuu, että vetää aivan kovaksi alamahan helposti.l Ensimmäisestä kävin 32 vkolle asti ja toisesta 24 vkolle asti, että suunta on ollut näin... Mitä liikuntaa te muut harrastatte ja oletteko joutuneet hidastamaan tahtia?

Mulla rakenneultra vasta 7.12., viime vkolla kävin ylim. ultrassa, missä kaikki oli hyvin. Nt-ultrassa tämä vastas vkoa isompaa, mutta la ei silti muutettu.

Vielä noista mammavaatteista, että itsekin tykkään kyllä istuvista vaatteista. Yhdet farkkulegginssit ostin pari numeroa isommat, mitä yleensä käytän, että menis sittenkin, kun maha kasvaa. Ja yhdet työkaverilleni myymät farkkulappuhaalarit saan takaisin, kunhan annan sitten taas hänelle takaisin tarvitessaan =)

Nyt ulkoilemaan, täällä onkin ihana auringonpaiste.

siru h15+3
 
Neuvolakuulumisia tältä aamulta:
Hienot, terävät sykkeet (155) :heart: , Hb 109, verenpaine 102/68, painoa tullut 2,7 kiloa 7+1 viikosta mitattuna. Lisäraudan taidan aloittaa heti (Obsidan) ja neuvolan tätikin sitä suositteli, kun oli melko alhainen tuo hemppa ja hiukan on väsymystäkin tuntunut. Kovasti tätsy kehui noita sykkeitä ja hienoltahan se jytkytys kuullostikin. Iltapäivällä käyn sitten ottamassa possulunssapiikin, sitä kun ei saanut meidän omasta neuvolasta. Seuraava käynti on sitten 7.12. ja silloin laitetaankin jo kelan paperit kuntoon. Siihen mennessä pitäisi sitten keksiä nimiehdotukset sekä tytölle, että pojalle, jotka kirjataan synnärille menevään lähetteeseen.

manteli ja Sulo 17+4
 
Täällä Espoossa ei ole ilmeisesti tuollaista synnärin esitietolomaketta olemassakaan. Tai Hkissä. Esikoinen syntyi Kätilöopistolla ja kuopus Jorvissa enkä kummassakaan ole joutunut miettimään mitään hätäkastenimiä.

Liikunta - pyöreä nolla on saldo. Pahoinvointi ehkä alkaa vasta nyt helpottamaan, ei ole silti poissa vielä, enkä ole voinut kuvitellakaan liikuntaa. Hengästyn todella helposti ja alkaa huimaamaan myös jos vähänkin ponnistelee. Olisi kyllä hyvä jotain arkiliikuntaa harrastella sillä se synnytys on tosi voimia vaativaa puuhaa :whistle:
 
Empuuu sun täytyy ottaa poikalapsen kohdalla käyttöön Sievisen Lassen keino, nimet lappuihin ja arvontaa kehiin... :D

Tisseissä ei oo suurempaa kipua enää, oikeestaan sillon vaan sattuu jos oikeen tormää ne eellä johonki :D

vähäsen samaa pohdintaa täällä kuin Piipalla rokotteesta, en oo ihan varmaa siitä vieläkään, mut kai minä sen otan niinku oon tainnu aiemminkin todeta.. :ashamed: silti mietityttää jos lapselle tuleekin se takia joku ongelma..

Tiitu onnea, ihanaa pikkutyttö :heart: :heart: laita ihmeessä kuvaa =)

poksut tänään, 14+0 =)
 
PÄIVÄÄ!

Yritin eilen laittaa illalla viestiä tänne, mutta palsta taisi olla jumissa, kun ei onnistunut millään.

"Onkohan mulla ollut nyt niitä ns. harjoitussupistuksia? Tuntui kuin maha olisi kovettunut alhaalta, ei mitään kipuja siis, toi kovettumisen tunne vain. Eilen sängyssä sama homma. Kertokaa te kokeneemmat, miltä ne tuntuu ja onhan ne ihan normaaleja? Ei kai ne valmistele paikkoja mitenkään? :attn:"

Tuossa siis mun eilinen asiani.

Liikunnasta Mulla kans aika nollille jäänyt. Jos lähti edes ulkoilemaan rauhallisesti, niin iski kamala pahoinvointi. Vois kokeilla tässä, onnistuisko jo paremmin.

marjutti86 Niin pitäis varmaan. ;) Ehkä mä saan miehen ylipuhuttua tykkäämään siitä nimestä.

Onnittelut hienoista ultra- ja neuvolakuulumisista. :flower: Mulla on rakenneuä:aan vielä kuukausi.

Täälöä on taas kunnon yöunet takana, 11h. Olisin voinut vielä jatkaakin...

Empuuu ja Anni rv15+5
 
Empuu - mulla on ollut, ei tässä raskaudessa vielä, noita kohdun kovetttumisia mutta en ole päässyt tietoon siitä onko kyse supistuksesta kuitenkaan jos kovettuminen kestää kymmenisen minuuttiakin. Supistushan menee ja tulee kestäen hetken ja sitten laueten. Joka tapauksessa ei ne avaa paikkoja vaan kohtu siellä harjoittelee.
 
Sapfo Mulla nuo kovettumiset kestää ehkä muutamia kymmeniä sekunteja. Googletin asian, ja kai ne sitten harkkasupistuksia on. :)

Molemmilla mun isosiskoilla on ilmeisesti alkanut aika aikaisin ihan ne oikeatkin supistukset (rv20--> ), toivottavasti mulla ei tule. :(
 
Kiitos kaikille jotka ovat antaneet vinkkejä hemoglobiinin nostamiseksi. Olen nyt alkanut syödä rautapillerit öisin mustaherukkamehun kera.

Tänään aamulla sain sikainfluenssarokotteen eikä ainakaan vielä ole mitään kipuja käsivarressa. Piipa ja muut huolestuneet : jos jollekin rokotuksen ottaneelle syntyy kehitysvammainen lapsi, niin se se tuskin johtuu rokotteesta. Ja me kaikki varmasti yritämme toimia (ottamalla rokotteen tai sen ottamatta jättämällä ) siten kun uskomme olevan vauvalle parhaaksi niiden tietojen pohjalta mitä meillä on. Ja mitä jos vauva on kehitysvammainen johtuen rokotteesta (mitä en siis todellakaan usko tapahtuvan)? Saattaa nimittäin olla että ilman rokotetta sekä äiti että vauva olisivat voineet kuolla jo raskausaikana. Kummassakaan tapauksessa (otat/et ota rokotetta) ei ole mahdollista tietää mitä toisessa vaihtoehdossa olisi tapahtunut.

Hyvää alkavaa viikkoa!
 
Tervetuloa Siru! Ihanaa kuvitella sun 9v odotusta - muistan, miten itse odotin 10v nuoremman siskon syntymistä, miten onnellinen olin (ihan yhtä onnellinen kuin myöhemmin omista lapsista) ja hän onkin koko elämäni ollut kovin läheinen ja rakas.

Liikunnasta ... Liioin vähän liikun. Kerran-pari viikossa kunnon kävelylenkit, illalla kun lapset nukkumassa tunti-puolitoista. Mutta joksu pitää miehen vuorostaan päästä lenkille, ja kun joku ilta haluttaisiin yhdessäkin olla kotona, ei pääse kovin usein. Ilta työpäivän/hoitopäivän jälkeen lasten kanssa on niin lyhyt, ettei raaski kyllä pois mennä kumpikaan ennen kuin lapset sängyssä.

Autosta kysyi joku. Meilllä on Corolla Verso isona autona, ja siihen kyllä mahtuu hyvin 3 lastaa ja on ihan ok auto muutenkin. Mutta minua ahdistaa toisen auton kohalo. Minun ikioma kauppakassi, pikku vähän vanha Clio, en millään raaskisi laitta sitä vaihtoon kun on niin näppärä ja tuttu. Mutta siihen ei saa kyllä 3 lasta takapenkille, edes jos esikoisen (kohta 6v) korokeelle siirtäisi. Enkä voi ajatella, että laittaisin 6v etupenkillekään, vaikka kytkisikin turvatyynyn pois päältä.
Tyhmät vähäpätöiset ongelmat oikeastaan, sanokaa että lopettaisin sen turhan valittelun, kun maailmassa on ihmisillä paljon isompia murheita!

Maha näkyy jo aika selvästi! Ja on kai näkynyt jo joku aika, vaikka itse sitä emme huomanneet kuin pari viikkoa sitten. Käytiin miehen sukulaisten luona. Edellisellä kerralla kuuakusi sitten (15vko) ja olin omissa normaaleissa housuissa, ajattelimme, ettei kukaan huoma. Nyt kun kerrottiin (erikseen) sekä miehen veljen vaimo että anoppi kumpikin sanoivat heti "juu, kyllä jo viime kerralla katsoin...". :LOL: Me olimme aivan varmoja silloin, ettei sitä vielä huomannut! Toisaalta vaikka huomasivat, kun eivät sanoneet mitään, jos ne kromosoomit olisikin ollut vaikka trisomia 13 ja joutunut keskeytykseen, he olisivat vaan ajatelleet nähneensä väärin, ei olisi tarvinut kaikkea surua käydä heidänkin kanssa läpi.

Liikkeitä tuntuu nyt jo joka päivä, vaikka harvoja muljahduksia vieläkin.

Mirabel 19+3
 
Kiitoksia tissivastauksista! :D Lähipiirissä kun kellään ei ole ollut samanlaista niin alkoi mietityttämään.

Vaatteista unohdin sen sanoa, että käytän normifarkkuhametta auki masutuubin kanssa sisällä. Masutuubi on kyllä mahtava keksintö! :)

Harjoitussupparit sekä kivuliaat supparit alkoi mulla edellisessä raskaudessa 21+viikolla. Johtuivat stressistä, koska välittömästi kun työharjoitteluni loppui loppuivat kivutkin. Lääkäri olisi siis laittanut mut saikulle mutten halunnut.. paikat olivat normaalit suppailusta huolimatta. Pumppi aiheuttu kivuliaita suppareita myös viikolla 18+. Sen jälkeen en mennyt enää rankkoihin treeneihin.
Eli jos harkkasuppailuita tulee paljon, niin kannattaa sanoa neuvolaan ja lääkäri sitten tarkistaa paikat.
Mulla on viime viikolla mennyt kohtu kovaksi, mutta se on niin vaikea sanoa onko ollut suppari, koska kohtu on niin pieni vielä. Ennen synnytystä kuitenkin koko maha meni kovaksi ja se tietenkin tuntuu erilaisetla..

Voi kun joillain on ollut jo rakenneultra!! :heart: Meillä vasta 23. päivä.
Mä niin epäilen että sukupuoli näkyisi, koska viimeksi ei kätilö osannut sanoa, vaikka haaroväli kyllä näkyi.

Täytyy mennä tekemään pojulle ruokaa, vielä kun se on päikkäreillä niin ei ole roikkumassa jalassa kiinni.

Greddy ja Piksu 17+5
 
Greddy Osaatko sanoa, että lisääkö fyysinen rasitus noita harkkasuppareita? Mulla on ollut aika aktiivisia viime päivät (verrattuna edellisiin viikkoihin), joten johtuiskohan siitä. Jos alkaa tulemaan ihan joka päivä, niin soitan kyllä neuvolaan.
 
Onnittelut poksuville. ja hyvistä neuvolakuulumisista kans!

tiitu87 Onneksi olkoon hyvistä ultrakuulumisista ja tytöstä! :flower:

Minen kyllä haluis tietää sukupuolta, mutt ukkeli alkaa enemmän ja e nemmän kallistua sille kannalle, ett haluu tietää. Moni minun kavereista/tutuista on kans sanonu, ett kyllä he haluisivat tietää jos ois sama tilanne. Saapi nyt nähä kui käy.

Väsyttää ihan tajuttomasti |O Menin sit kasin pintaa uudestaan sänkyyn ja kymmenen aikaan nousin ylös. Siitä sohvalle ja yllätys, yllätys nukahin siihenki. MIten voi tulla tällanen väsymys tosta noin vaan. Vaikuttaako muka noin paljon pari huonosti nukuttua yötä. Ukkeliki tulee tunnin päästä kotiin enkä oo tehny mitään. Meinasin jopa ehottaa päikkäreitä ku tulee :ashamed:

JääKyynel ja Tuittu

 

Yhteistyössä