***HUHTIKUISET Marraskuussa***

Chiquita :hug: voimia!
Mun isä sai parivuotta sitten aivoveritulpan joten voi hieman kuvitella miltä tuntuu. Vaikka hän ei leikkaukseen joutunutkaan, "vaan" teholla paripäivää tarkkailussa.
Sun Rise :hug: voimia myös!

Istukasta meilläkin vasta nyt rakenneultrassa tarkastettiin istukan paikka. Mulla se on takaseinämässä ja tulee kuulemma nousemaan ylöspäin joten mitään esteitä sen suhteen alatiesynnytykselle ei ole.

Sukupuoli selvisi myös ;) en sitten malttanut olla tiedustelematta ja saihan sitten isukkikin tietää. Meille tulee poika. Melko selkeästi siellä pippeli ja kassit näkyi ettei jäänyt arvailujen varaan.


Poitsu, huomaattako te tuon pippelin

Nyt väsyttää taas armottomasti, ultrassa meni aikaa. Ultraajana oli salikätilö joka nyt opiskeli ultraamaan. Oli toki perusteellinen ja tarkka. Hän vielä halusi kokeneemman ultraajan varmistamaan vatsan ja tämä kokenut näytti kaikki muutkin alta 10min. Tuo eka ultrasi varmaan reilu puolituntia.
Aikaa meni yhteensä 2tuntia alun odotus mukaanlukien.

Neuvolassa olen käynyt 3 kertaa joista yksi oli neuvolalääkäri (9+0, 13+5, 18+3 )
Seuraava on 1.12. ja silloin saan Kelan paperit mukaani.
Meillä ei ole mitenkään säästety uudelleen synnyttäjien neuvolakäynneissä. Neuvolantäti saattaa pidentää välit 5 viikkoon mutta ei tietääkseni sitä pidemmälle.

KiiajaVille 20+4


;)
 
mirabel juu minä kyselin.. Kiinnosti, kun esikoinen tulla tupsahti 36+3. Juurikin yllättäen. Mullakin oli pari päivää aiemmin ollut neuvolalääkäri ja paikat oli kiinni ja pitkä, kuten sairaalaan mentäessäkin. Mietityttää se, että tuleekohan nyt Piksukin jollakin todennäköisyydellä noin aikasin.
Sullakaan ei ole tiedossa jotakin tiettyä syytä noin aikaiseen synnytykseen?
 
Asun kihlattuni kanssa... On se outoo kun sossutädit käy täällä, mutta onneksi en ole ainut...kuulin tuttavaltani että kun hän odotti esikoistaan niin hänen luonaan käytiin joka toinen viikko :eek:

KiiajaVille Onneksi olkoon pikku pojasta :flower: :hug:
Keroivatko ne sinulle ihan suoraan kumpi tulee vai huomasitteko te sen itse?

Hirveen nopeasti on menny aika.... Mihin nämä päivät katoaa? :eek: Olen päivät pitkät kotona, joten luulis et menis aika hitaasti, muta kun ei...ne melkein lentää ohi... =)

Tilaako joku vaatteita ellokselta tai anttilasta? onko niissä hyviä vaatteita? Äitipuoleni ehdotti niistä tilamaan, mutta en oikeen tiedä että ovatko ne kestäviä ja hyviä....

Jänniittää kauheesti tuo ultra joka on 24.11 Tulleekohan poika vai tyttö? Ittelläni on ihan tyttö olo =)

Hyvät illanjatkot kaikille.... :D
 
Sun Rise mietiskelit liittyykö tissien oireilemattomuus huonoon maidon nousemiseen sitten tulevaisuudessa ja voin lohduttaa kertomalla, ettei merkkaa mitään. Minulla ei esikoista odottaessa rinnat muuttuneet juurikaan. Eivät kasvaneet erityisesti, kipuilleet tms. Aivan loppuraskaudessa nännit aristivat jonkin aikaa koskettamista, mutta muuten ei sanottavasti vaivoja sillä suunnalla ollut ja maito nousi hyvin ja sitä tuli suihkuten. Rinnat muuttuivat siis vasta synnytyksen jälkeen. Kasvoivat pari kuppikokoa.

Chiquita ja Sun Rise :hug: ja voimia!

Onnittelut puolivälin ylittäneille! Perässä tullaan. :D

Jotenkin katosi taas mielestä kaikki muu mitä piti kommentoida, joten tuskinpa oli kovin tärkeistä jutuista kyse...

Donu
 
Mä en saa avattua tuota kuvaa kunnolla auki Kiiajaville . mutta onnittelut poikalupauksesta! :)

tervetuloa uusille!

).( hmm...mistähän sitä alottas :/ noh, jäin tänään siis sairaslomalle eilisten oireiden takia. eilen kaupungilla ollessani tuli muutamia ns.kramppeja mahaa mut maha ei kovettunu niinku supparissa... sit tuskanhiki päällä aina tuon tapahtuessa. sitten ykskaks eräässä kaupassa alkoi tuntumaan et alapää on turvionnu kaksinkertaiseksi ja oli hankala kävellä :/ pikkuhiljaa onneks helpotti ja nyt aamusta sitten neuvolaan soittelin ja onneks pääsin lekuriin asti varmistamaan et kaikki hyvin :) lepäilykäskyn ja seurailukäskyn sain ... tänään tuli tuossa anoppilassa käydessä sitten kerran tuonne alapäähän sellanen puristava tunne mut se meni melko nopsaan ohi ja silloinkin siellä tuntui "turvonneelta" :/
pitää nyt seurata mut onneks mahakramppeja ei oo tullu...

Jenskuliini kyseli et tilaako joku ellokselta tai anttilasta? juu kyllä mä välillä tilailen...ihan jees tavaraa siellä on. ellokselta oon tilannu vauvan vaatteita joskus mut anttilasta en. ja oon ihan tykänny kyllä.

nyt pitää mennä leikkimään neitosen kanssa...rauhallisesti :/

nasum. ja toukka 17+3 :heart:
 
Yeb
Chiquitalle ja Sun Riselle hirmuisesti voimia, tai iseille oikeastaan :hug: En osaa kuvitellakaan miltä tuntuu..

Filuuri, sieltähän se sitten olikin mistä olit tuttu nimimerkki :) Lueskelin koko vajaat 100 sivua sitä sikiöseulontaketjua oman kärähdyksen jälkeen ja kyllä sieltä jäi montakin nimimerkkiä mieleen.

Mäkin haluan lohdutta Sun Risea sillä ettei toi tissien oireettomuus ole merkki huonosta maidontulosta :) Mulla ei esikoisen odotusaikaan ollut mitään tissituntemuksia eikä ne mihinkään kasvaneetkaan. Sama juttu nyt. Mulla kyllä maidon nousua synnytyksen jälkeen hidasti hirveästi se että oltiin vauvelin kanssa erossa ensimmäiset neljä päivää, sain käydä katsomassa neljän tunnin välein. Kuitenkin imetys onnistui vaikkei tissit missään imetyksen vaiheessakaan kasvaneet mitenkään mainittavasti.

Eepekka, mullakaan ei oo mitään tekonimeä pikkuiselle :wave: En usko, että mitään tuleekaan.. On vaan vauva tai pikkusisko :) Esikoinen oli Pätkis tai Vauski mutta nyt ei jostain syystä oo mitään nimeä.

Onnittelut poikalupauksesta KiiajaVille :) Mä oon tositosi huono tulkitsemaan ultrakuvia mutta kyllä tossa melkosen selkeet vehkeet on!

Yeb 20+4, huomenaamulla rakenneultra :heart:
 
KiiajaVille Onnittelut pojasta! :) Oikein hyvin näkyy vehkeet, sikäli mikäli katson edes oikeaa kohtaa.

Kellis Teille onnittelut puolestaan tytöstä. Sulla on oikein kaunis maha. :)

Mä aion soittaa huomenna neuvolaan näistä harkkasuppareista, tuntuu että tänäänkin oli tosi moneen otteeseen maha kovana. Ärsyttävää, en ole edes tehnyt mitään rankkaa. |O Jospa pääsis käymään lääkärillä näytillä, alko huolettaa että jos nuo valmistelee jo paikkoja.

rv18+0
 
KiijaVille, onnea pojasta! (Marylene, älä välitä, en minäkään niitä vehkeitä näe... :D )

Mä otin äsken uuden kuvan mahasta, mutta jostain syystä nyt kun lisään sen Aijaa.comiin niin se tulee näkymään siellä pelkästään mustana, joten enpä sitten pistä jakoon sitä kuvaa. :( Tää maha on taas alkanut pullistumaan. :eek:

Ja mulla on tällä hetkellä melkoiset inside-bileet menossa. Ihan sanan tuossa merkityksessä. ;) Maha oikein muljuaa kun pieni touhuaa jotain. Näkyy ihan selvästi ulospäinkin kun tulee iskuja. :heart:

Harkkasupparit Mä en tiedä oikein mitä ne on, ei mulla ole tainnut sellaisia olla. Kyllä tuo maha on välillä ihan kova, mutta en mä tiiä onko se nyt mikään hetkellinen ohimenevä juttu. Mun mielestä se saattaa joskus olla pidempiä aikoja pinkeenä ja sitten taas "normalisoituu". Enemmänkin olen ajatellut että olen vaan silloin ilmaa täynnä. :D

- Hapsiainen ja Herne 21+0
 
Täällä oli muitakin rakenneultrassa käyneitä, ainakin Kellis ja Kiiajaville, onnittelut hyvistä uutisista :flower: :wave:

Me siis kans käytiin tänään kurkkimassa, ja kaikki on hyvin =) Ja Iineksellä on kassit ja pippeli :eek: :LOL: Että se siitä tyttöfiilistelystä... :whistle: Kyllä huijas mammaa ihan kunnolla, kun ihan samat oireet ollut kuin tytöstä ja ihan erilaiset kuin noista kahdesta pojasta (joista siis keskenään samanlaiset oireet). :xmas: No eipä mitään, kyllä mulle poikakin kelpaa, vaikka kieltämättä tyttö olisi ollut kiva :D

Nyt vaan pikainen päivitys, pitää kiiruhtaa isommille iltapalaa, kuopus onkin koisannut jo tovin. :wave:

stoppis ja Oiva mut ei Iines 20+1
 
Empuuu, hyvin näkyy sulla vauvamaha:) Mulle tuli tosiaan se Vau-paketti joskus 2 viikkoo sen jälkeen kun olin sen paperin palauttanut. Muistelin lukeneeni että sen ois pitäny tulla joskus lasketun ajan aikoihin mutta se tulikin jo nyt :D

Yeb, kiitos tsempistä ja onnea huomiseen ultraan:)

sonjasusanna, onnea hyvistä ultrakuulumisista:)

Daffodil, tervetuloa :flower:

Whitney, onnea hyvistä ultrakuulumisista:)

Kellopeliappelsiini, onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta:)

Chiquita, voimia :hug:

KiiajaVille, onnea hyvistä ultrauutisista, kyllä siellä kuvan perusteella aika varmasti poika asustelee:)

jenskuliini87, vauvamasuhan se selvästi on:) minä olen ellokselta pari kertaa tilannut, mutta suurin osa vaatteista kyllä valitettavasti tuottaa pettymykseen ja lähtee aina palautukseen..mutta kyllä sieltä toki aina hyviäkin vaatteita löytyy:)

Onnea kaikille puolivälin poksujille:heart:

Miehen ikä, ehtii täyttää 24 ennen vauvan tuloa:)

Minä olen nyt huomenna menossa neuvolalääkärille tarkistuttamaan että onko kaikki kunnossa. Huolettaa kyllä mutta pakko vaan toivoa että kaikki on hyvin. Haluaisin niin että saisin ultralla katsottuna nähtyä että vauvalla on kaikki hyvin, mutta meillä ei taida neuvolassa ultralaitetta olla. Toivottavasti sydänäänet kuitenkin saadaan kuunneltua.

Hope 17+6
 
Harkkasupistuksista sen verran että harvemmin saavat mitään muuta aikaan kun korkeintaan hankalan olon. Toki jos niitä on jatkuvasti, on asiasta hyvä mainita neuvolassa, mutta jos niihin ei liity kipua ei kannata olla kovin huolissaan. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty! Ja kyllä joillakin ihan harjoitussupistuksetkin paikkoja pehmentävät... Itse kärvistelin viikkotolkulla harkkasupistusten kanssa, jotka todella tekivät olemisen hankalaksi, mutta mitään ne eivät kuitenkaan saaneet aikaan.

KiiajaVille ja stoppis onnittelut poikalupauksesta!
 
Sun rise, voimia sinullekin :hug: kuten myös KiiajaVille . Hyvin kyllä kuvasta erottuu kun osaa oikeaa kohtaa katsoa :) .

Kiitos kaikille jotka voimia lähettävät :flower: ihania olette vaikkei edes tunneta.

Onnea niille jotka saaneet tietää sukupuolen, minä aion jännätä siihen hetkeen kun saan vauvan syliin. Stoppis :D hauskasti sanottu.

Nyt kun masut alkaa kasvaa :attn: niin muistuttaisin kaikkia siitä, että ihoa kannattaa rasvata, joustaa jotenkin enemmän eikä välttämättä tule niin pahasti raskausarpia. Itsellä ainakin iho tosi kuiva ja rasvaus tuntuukin hyvältä (varsinkin kun sen tekee mies :heart: ).

Nyt katsomaan kumman tuo poikamies valitsee. Ja sitten, ihanaa, Grayn anatomia..

-Chiq
 
Mä en henk.koht usko siihen että mahan rasvailu ehkäisee raskausarpia. Mä uskon että on ihan vaan ihmisen yksilöllisestä kudostyypistä kiinni tuleeko arpia vai ei.. Tietty rasvailulla voi kosteuttaa ihon pintakerrosta, joka varmasti tuntuu kuivalta ja kiristävältä mahan kasvaessa, mut alempiin kerroksiin, jonne arvet tulee, rasvat ei imeydy..

Mulla ei tullu esikoisen aikaan arven arpea, ei mahaan, eikä rintoihin, vaikka rinnat kasvo B-kupista hetkellisesti E:ksi!!! :LOL: Samoin synnytyksessä mulle ei tullu repeämiä, ei oikeestaan ees nirhaumia. Ja tuohonki mä uskon vaan auttaneen sen et mun henk.koht kudostyyppi vaan on sen verran joustavaa..

Neuvolakäynneistä: Meillä normaaliohjelmaan kuuluu käynnit 30 viikolle asti 4vkon välein ja sit 2vkon välein ja lopussa 1vkon välein. Mä tosin oon ravannu tähän mennessä tuolla jo 7 kertaa, joista 1 lääkärineuvola ja 1 lääkärikäynti ihan alkuraskaudessa lähinnä pelkojen takia..

Sit omaa napaa:
Mies tunsi eilen nukkumaanmennessä vauvan liikkeet ekaa kertaa masun päältä!! Wuhuu! :heart: :heart: :heart: Se on sitä jotain! Mieski pääsee ihan erilai odotukseen mukaan..


Kellis ja Aarre 20+2
 
Huomenna tulee täällä kolmas neuvolakerta. Oon harkinnu tilaavani ajan rakenneultraan, kun Lahdessa sitä ei vielä tarjota. Niin kovasti haluaisin nähdä Pikkuisen taas, noh huomenna sentäs kuunnellaan taas sykettä, mutta kun se ei ole sama asia :D

Sain tänään pitää sylissä isän serkun kaksiviikkoista vauvaa :) Se tunne oli siinä jokseenkin sanoin kuvaamaton. <3

Rapunen ja Paavo 18+3
 
kauheeta kun tulee tekstiä.... En pysy teijän peräs.... :eek:

Täytyy tilata jotain ellokselta ja kattoo et kuinka hyviä ne on....

Mun rinnat on jälleen kasvanu.... :eek: onko se ihan normaalia että ne kasvaa paljon lyhyessä ajassa...? Huolestuttaa vain että onko joku tulehdus tai onko niihin päässy kylmää... :( Olen taas ostanut uudet rintaliivit (ainakin jo kuudet) kun vanhat käy pieniksi.... :eek:

Minä olen odottanu sitä paljon että mies tuntis liikkeet.... Täytyy vaan odottaa.... =)
 
Mä en ole ollut yhtään huolissani rintojen kasvusta :p Olen erittäin mielissäni siitä, että vanhat liivit ei mene kohta enää päälle :D Jos jenskuliini olet pitänyt lämpimästi päällä niin olet ainakin tehnyt voitavasi estääksesi kylmettymisen :)

Tuntisipa itse liikkeet vielä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja kellopeliappelsiini:
Mä en henk.koht usko siihen että mahan rasvailu ehkäisee raskausarpia. Mä uskon että on ihan vaan ihmisen yksilöllisestä kudostyypistä kiinni tuleeko arpia vai ei..
Kuulostaa loogiselta, en minäkään uskoisi rasvaukseen, mutta pakosta uskon.
Siskoni rasvaili tosi huolellisesti, sitten meni joskus viikolla 35 viikoksi lomalle ja unohti rasvan kotiin - noin 5 päivän kuluttua tuli päivässä-kahdessä maha täyteen arpia, ja näkyy vielä vuosien kuluttua reilustikin.

Itselläni tuli murrosiäisenä rintoihin arpia, kun rinnat kasvoivat - eli ei ainakaan erikoisen hyviä kudoksia. Mahaa olen rasvanut ihan hysteerisesti raskauksissa, ja kahdesta raskaudesta ei yhtäkään raskausarpia mahassa. Rintoja en rasvanut ja niihin vielä lisääntyi vähän.

Toki 2 ihmistä ei ole tilastollisesti mitenkään pätevä todiste, ja varmasti on niitä joilla ei auta mikään keino ja sitten niitä, joka ei saisi ikinä arpia edes kaksoisista. Mutta rasvaus on niin pieni vaiva, että varulta rasvan päivättäin mahan, reidet ja tällä kertaa myös rinnat (ja mieskin kysyy noin kerran viikossa, olenko muistanut rasvata, olen saanut hänetkin oppimaan sen tärkeyden).

Alkuperäinen kirjoittaja Greddy:
mirabel juu minä kyselin.. Kiinnosti, kun esikoinen tulla tupsahti 36+3. Juurikin yllättäen. Mullakin oli pari päivää aiemmin ollut neuvolalääkäri ja paikat oli kiinni ja pitkä, kuten sairaalaan mentäessäkin. Mietityttää se, että tuleekohan nyt Piksukin jollakin todennäköisyydellä noin aikasin.
Sullakaan ei ole tiedossa jotakin tiettyä syytä noin aikaiseen synnytykseen?
Ei mitään selvä syytä. Jälkeenpäin luin ja mietin mahdollisia riskitekijöitä, ainoa joka toteutui paikallani jotenkuten oli "erityisen vaikeat työolosuhteet" (reilut ylityöt ja työstressi, myös yötöitä ja viikonloppuja), tein hyviä äitiyspäivärahoja puolen vuoden tuloista. No hyvät rahat sainkin, ja keskosen myös. Tällä kerta otan suosiolla huonommat äippärahat, teen töitä niin vähän kuin suinkin mahdollista (eli normaalin täyspäiväisen työviikon toki, mutta ei mitään ylimääräistä).

Yksi ennenaikainen synnytys lisää seuraavassa myös ennenaikaisuuden riskiä, mutta todennäköisyys täysiaikainen synnyttä on silti suurempi, sekä sinulla että minulla. Eli toivotaan parasta!

Mirabel 21+6

 

Yhteistyössä