**Huhtihiput Helmikuussa 2008**

vemu... mun pakkaus oli tilattu kanssa 25päivä ja torstaina sen kävin postista hakemassa. Ilmoitus kotiin olisi tullut vasta perjantain postin mukana mut mies kysyi sitä samalla kun haki omaa pakettiaan. Eiköhän sunkin paketti maanantaina ole haettavissa =)
 
Joanna ei kyllä mitään tietoa :whistle: mutta siis nehän maksaa AINAKIN sen mitä sain kun Mineasta jäin äitiyslomalle, kun neiti on alta 3v. mä oottelen että alkuviikosta tulee se päätös Tradekalta ja katon sitten. sinne muuten kannattaa laittaa sähköpostia jos on jotain kysyttävää, ne yleensä soittaa tosi äkkiä kun tietävät asioista. ei tartte alkaa erikseen selitellä vaan saa suoran vastauksen.

omaa napaa. oksettaa, tiputtelee vähäsen. tänään ois tuossa pihalla laskiasrieha, sinne mennään aika varmasti. on luntakin niin Minea pääsee koiravaljakolla ajelemaan :) saapi kattoa jätetäänkö sitten päiväunet väliin kun se on just siihen aikaan.
 
Vuotaraaputin juu tottahan sairaskassa maksaa äitiyspäivärahaa. Mut kun tuli sen uuden työehtosopimuksen myötä se etu että työnantaja maksaa palkan ja päivärahan erotusta sen ensimmäisen 3kk äippälomasta. Eli mä saan ensimmäiset 3kk sairaskassasta päivärahan plus että palkkis maksaa siihen lisäksi sen verran kuin se päiväraha jää alle mun kkpalkan. Eli saan saman rahan kuin jos olisin töissä. Mutta mun muistaakseni tossa oli se ehto että pitää olla siellä töissä ennen kuin jää äitiyslomalle.. eli jos jää suoraan hoitovapaalta niin silloin niiden ei tarvitse sitä maksaa!!!!
Ja jos täällä on muita PAMilaisia niin tämä koskee myös teitäkin.
 
mä luulen että se menee niin että mun pitäis olla monta kuukautta töissä ennen äitiyslomaa että saisin sen palkallisena. mutta kyllä mä pärjään sillä "pelkällä" äitiyspäivärahallakin, se on kuitenkin huisisti isompi kuin kodinhoitotuki :whistle: mutta kyllä vähän jännittää että millaista summaa sieltä tulee, toivottavasti tosiaan se sama kuin esikoisesta.
 
Täällä oli puhe tuosta 3kk palkasta, niin mie kun jään nyt suoraan hoitovapaalta äippälomalle, niin silti työnantaja maksaa sen. Meillä lukee se yksityisen sosiaalialan tes:issä, niin ilmeisestikin sen takia joutuupi maksamaan. Tai mitä seon 56 pvää minkä maksaa.. :whistle:
 
Ruska-76
Huomenet,

Meillä taas työnantaja maksaa tuo 3kk:n palkan ,jos käyt hoitovapaan ja äitiys vapaan välissä töissä...yksikin päivä riittää eli kannattaa vuotaraaputin selvittää asia tarkkaan työnantajan kans.
 
Päivää, hyvin nukuttu yö takana ja taas alkaa elämä näyttää valoisammalta. Ihme "putoamisia" välillä tulee.. niinku eilen siis. Mielialat vaihtelee.

Täällä oli aamulla kauhee lumimyräkkä ja oli hetken sähkötki pois. Oltiin ulkona lumitöissä koko kolmen hengen perhe jo yhdeksän jälkeen aamulla. Nyt sit paistaa aurinko niin nätisti että. :)

Vitsit ku harmittaa, pitää mennä tänään ruokakauppaan ku tajusin just että mies lähtee huomenna Ouluun työreissuun ja mä jään yksin ton pojan kanssa tänne ilman autoa. Paree siis hakea tänään jo kaikki mitä ajattelee tarvitsevansa. Kyllähän meillä toki on kauppoja ihan suht lähelläkin, mutta mielummin meen tänään autolla ku raahaan kaikkea (mm maidot, vaipat ja kissanhiekat ym painavat) kävellen vaunuilla.. Etenki ku ei tiedä millainen sää on.. Ja neuvolaanki pitää mennä ti aamulla 09. Meiltä kävelee sinne mun nykyisellä vauhdilla varmaan reilusti yli puoli tuntia, mutta onneksi tuli puheeksi naapurin kanssa niin se lupas et ku heittää esikoisensa kouluun niin saadaan kyyti neuvolaan samalla. Mä varasin aamuajan siksi ku ajattelin et saadaan mieheltä kyyti mut piru viä ku sen pitää sinne Ouluun.

Anu
 
Aurinkoista sunnuntaipäivää täältäkin;-)

Heili: Itse hommasin tuollaisen Patrician tukivyön, se ei mene ruttuun ja tukee vatsaa erinomaisen hyvin, on vähän kuin tuollainen korsettityyppinen luineen päivineen. Tuntuu mukavalta päällä eikä paina/purista;-)

Ihanan aurinkoisen näköinen laskiaiskeli, mitä nyt pientä myteriä havaittavissa;-) Kävin aamulla kaivamassa autoni lumipöykystä ja koitin samalla tehdä vähän lumitöitä, mutta jätin ne sitten alkutekijöissään.. Mahaa vasten kun kolaa ei uskalla tuupata, ja käsin työntäessäkin alkoi mahaa supistelemaan siihen tahtiin, että totesin tuossa olevan ukolle hyvän aamujumpan :LOL:

Miunkin äitiyspakkaus oli tullut perjantaina vihdoin ja viimein postiin, tosin en ole ehtinyt sitä vielä noutamaan, mutta haen huomenna;-) Äitiysrahapäätöstä en ole vielä saanut, olen niin huolellinen papereiden täyttäjä, että tuli lisäselvityspyyntö koskien työnantajan maksamaa palkkasummaa, mie kun ilmoitin sinne vain ajan, jolta saan työmaalta palkan.. Tosin, ihmettelen kyllä suuresti, mitä kela sillä summalla ylipäätään tekee... ? No, täytyy laittaa selvitys vielä menemään, näkee sitten, mitä sieltä tulee ;-)

Mutta ihanaa ja aurinoista laskiaissunnuntaita kaikille toivotellen

Dooris ja sinttipoika 31+4

 
Ompas ollut hiljainen sunnuntai, kaikilla tietty muuta tekemistä kuin palstailla :)

Sh07 olen muiden kanssa samaa mieltä, hae vaan reilusti saikkua, kyllä ne siellä töissä pärjää, tärkeintä on nyt oma olosi ja vauva :hug:

Painonnoususta, tuntuu meikäläisellä olevan jo liikaakin kiloja, viime neuvolassa oli nousua jo 13,3kg, joista lääkäri huomauttakin jo, että tämän verran kuulemma saisi tulla koko raskaudessa :ashamed: Harmittaa. Mutta minkäs teet. En varsinaisesti ole ahminut herkkuja, mutta tietysti olen 100% varma että tarkkailemalla syömistä, olisin kevyempi, en vaan jaksa moista, kun ei ole pakko. Ainakaan vielä, eli siis minä en ole sokerirasitukseen joutunut. Tiistaina taas neuvola, saas nähdä mitä vaaka näyttää, vaikka täll hetkellä inhoan koko kapistusta.

Omaan napaan ei varsinaisesti muuta, taitaapi koskea tuonne alas häpyluuhun...tai jonnekin sinne suunnalle, aikaisemmin luulin, että mahaan koskee, mutta nyt tarkkailtuani itseäni, luuulenkin kivun tulevan alhaalta "luusta" sekä joltain osin nivusista. Äsken ihan jopa särki tuota alakerran luustoa, hyvin selitetty, mutta toivottavasti ymmärsitte :LOL:

Mahannapsumista en ole huomannut, mutta potkut/liikkeet alkaa olla meidän pikkuisella jo melkoisen voimakkaita, välillä jo sattuu :eek:

 
Sairaslomista Tuntuu siltä, että harvoin työnantajat olisivat niin fiksuja, että täysin ymmärtäisivät raskaudesta johtuvat sairaslomat (tai ylipäänsä pitkät sairaslomat). Ne teettävät heille enemmän huolta ja työtä, mitä he eivät tietenkään kontolleen halua. MUTTA, semmoista se elämä on, työnantajien on vain pakko hyväksyä elämän perusasiat tai meidän kasvattaa paksuakin paksumpi nahka (käytännössä on todennäköisempää, että me kasvatamme sen nahan....). B) Oma pomoni ei edes onnitellut minua kerrottuani raskaudesta, tuijotti vain ärsyttävästi ja huokasi, että "kai sitä nyt sitten on pakko ruveta miettimään uutta työnjakoa..." Eipä ollut kovin kivat fiilikset siinä minulla, olisin nyt sentään edes onnittelua odottanut, tai jotain positiivista. Mutta ei. Sairaslomailmoituksen laitoin pomolle sähköpostilla ja todistuksen postissa perään. Pomosta ei ole kuulunut hiiskahdustakaan, joten taisi äijä repiä päästään viimeisetkin karvat!!! Ei voi mitään, mutta näyttää siltä, että tämmöistä p***akohtelua raskaus teettää, valitettavasti. Sen takia juuri pitää olla kova ja ajatella vain omaa etuaan näissä asioissa. Kukaan muu sitä ei tee. Tämä oli vielä
sh:lle kannustimena, jos et vielä ole uskaltautunut hakemaan sairaslomaa. :flower:

pesänrakentamisvietistä joku mainitsi...Juu, sama täällä, tosin hitaasti ne kaappien siivoamiset etenee, kun kuitenkin tähän oloneuvoksettarena oloon on sen verran tottunut, että välillä on aina mukavaa viettää sohvalla lehtiä lukien tai TV:tä katsoen useampikin tovi... :LOL: Mutta voi että nautin tästä vapaudesta! Ei tarvitse herätä aamulla kellonsoittoon, eikä ole joka päivälle tiukkaa aikataulua (joskus tietty pitää kehittää jotain menoakin =) ) Asiasta tekee vielä nautittavamman, kun oikeasti yrittää tajuta, että nämä ovat vuosiin viimeiset täysin rauhalliset hetket elämässäni. Kohta vauva tulee pomottamaan minua ja jos lapsia tulee lisää, sitten on lisää pomottajia. =) Nyt on siis minun aikani elää itselleni, vielä parisen kuukautta. :flower:

Ja siivoaminenkin on oikeasti ihan mukavaa, kun sitä ei ole pakko tehdä pakosta! :whistle:

Meidän heppu istuskelee vieläkin tuolla masussa. Taitaa olla yhtä laiska kuin äitinsä, ei viitsi kääntyä... :LOL: Olisi kyllä jo aika pikkuisen kääntyä, kohta tulee huoli.... :/

Vuotaraaputinko sitä mainitsi, että on vuotoa? Veristäkö semmoista? JOko olet käynyt lääkärillä? Toivottavasti kaikki on ok!

Marika ja heppu rv 30+0
 
heippa ja huomenta, ajattelin ilmoittautua ennen pulkkamäkeen lähtöä.. on niin ihana sää!!! :) kauankohan sit jaksaa kammeta itsensä pulkan kyyttiin? tuo poika sai traumat yksin laskemisesta ku ekalla kerralla tälle talvelle laski niin eiköhän pulkka ohjautunut sivuun ja pyöri ympäri niin et toinen oli naama lumessa.. no, siitä johtuen meillä lasketaan tandemina. alkaa vaan oleen aika suoritus ensinnäki pakkautua pulkan kyyttiin puhumattakaan siitä et pääsee sen kyydistä pois.

no joo... eipä mulla asiaa.

Anu 30+2
 
Huomenta!

Heräsin, kun luulin ovikellon soineen - uni vain teki tepposet. Jalkeilla nyt kuitenkin ollaan, vaikka poika uinailee, eikä ihme: hän otti sellaisen muutaman tunnin valvontasession yöllä. Ensin heräsi vähän ennen kolmea, ilmeisesti nähtyään pahaa unta, sitten luulin simahtaneen, mutta eikä mitä, kohta kuuluu parkuhälyttimestä "äitiii". Siinä sitten rampataan vuoroon minä, vuoroon mies, ja välillä annetaan nassikan tulla meidän väliin, mutta hänpä haluaa "omaan petiin, peittoa", ja kohta jatkuu sama show. Lopulta asia ratkesi sillä, että menin 165 cm pitkään sänkyyn mahoineni pojan viereen torkkumaan, siihen hän lopulta nukahti, tai mä havahduin ja huomasin, että nyt olis tilaisuus ja hipsin 5.30 omaan sänkyyn. Illalla poika kuitenkin nukahti suht helposti, miten tuntuu, että ei koskaan molempi parempi.

Marika, mullakin on sellainen olo, että tyyppi on ihan miten päin sattuu tuolla mahassa, sellaista on muljuminen siellä (etenkin viime yönä aina kun taas pääni tyynylle kallistin :kieh: ). Vaan kyllähän tässä kait vielä ehtii pyörähtää.

Siivoamisesta vielä, me käytiin miehen kanssa eilen läpi liinavaatekaappia ja nakattiin kierrätykseen kaksi jätesäkillistä kamaa sieltä. Luin eräästä lehdestä vinkin, joka palautti mut järkiini: nykyihminen ei pesukoneineen tarvitse kovin monta lakanakertaa. Niinpä karsittiin tuplasetit kolmeen tai neljään, yksöispussilakanat samoin, ja kylpypyyhkeitä jätettiin suunnilleen tuo määrä per asukas. Sama tila meillä on edelleen käytössä noille liinavaatteille, eli ei juuri tullut hyllyyn tilaa muulle, mutta nyt nuo eivät ole enää sullottuina. =) Sama pitäisi vielä tehdä vaatteille sekä erilaisille täkeille - peitot vaan ovat musta niin ihania, etten raaskisi laittaa pois, vaikkei tarvetta varsinaisesti olisikaan. Erilaisia tilkkupeittoja, satiinitäkkejä, päiväpeittoja ym. olisi kyllä vaikka muille jakaa, ja kilttiähän se olisi jakaakin, jos ei itse tarvitse... Ja niin, ne lastenvaatteet, huokaus...

No, kämppä vaatisi pientä puunaamista, ei niin pientäkään, jos sitten sen kimppuun! =)
 
Huomenia täältä kans

Ihana pakkaspäivä tulossa -12 pakkasta. Mulla pukkas nuha pääle viikonloppuna ei kiva ei :snotty: Tilasin ajan äsken ultraan se on ens kuun kolmas päivä ja sillo ois viikkoja 33. Joudun sen sokerirasitustestin takia käymään ku jäin paastoarvossa kiinni, mut näkeepähän pikkusta taas :D
Siivoukseta ollut puhetta. Mä oon jo siivonnut kaikki meidän kaapit ja pessyt vauvan vaatteet ja laittanut kaappiin :D
Nyt pitäs yrittää vähän imuroida koha vaan jaksas :/
Vuotaraaputin Toivottavasti sulla ei enää tule vuotoa kävitkö neuvolassa näyttää?
Mut mukavaa alkanutta viikkoa huhtihipuille :wave:

Baby dream ja "Topi" 29+0
 
Huomenia myös täältä kaikille, tai päivähän tuo näyttää jo olevan! Heräsin kyllä JO yhdeksältä, kun neuvolasta soittivat siirtävänsä mun seuraavaa aikaa, mutta tässä sitä vielä istutaan pyyhe päässä koneella. Päivän saldo on syöty aamupala ja koneellinen pyykkiä koneessa.

Eilen juteltiin erään kaverini kanssa synnytystapa-arviosta. Hänelle tuli kuitenkin kiirus eikä ehditty tuumata siitä sen enempää. Millainen toimenpide se on, sillä ainakaan tämä kaveri ei innosta hihkuen ole tänään sellaiseen menossa, kun jo ekasta lapsesta tietää, ettei kuulema moinen toimenpiden kovin miellyttävä ole. Siis miten arvio tehdään, kertokaapa mulle?

Jos siirtyisi tästä sohvalle loikoilemaan... ;)
 
Tasan 2kk laskettuun aikaan, 60päivää! Kuulostaa kyllä hurjan vähältä.

Anuu: Me oltiin vuosi sitten ystäväpariskunnan kanssa pulkkamäessä (meidän häissä oli leikki jossa jaettiin tehtäviä, tämä oli helmikuun) oli kyllä hurjan hauskaa, mut en kyllä vois kuvitellakaan pääseväni sen pulkan kyytiin tän mahan kanssa... saati siitä pois :LOL:
Mä liukastuin eilen illalla tossa meidän pihatiellä. Onneks pysyin tolpillani ja ainoastaan jo kipeät nivuset kipeytyi lisää. Kamalaa jos olisin tumpsahtanut mahalleni siihen :(

Täällä olis kanssa pesänrakennusvietti meneillään, mut mä en oikein saa aikaiseksi mitään. Musta on tullut sairasloman myötä laiska :/ Mun pitäis varmaan kotityöt aikatauluttaa samallalailla kuin töissäkin työt, niin sitten saisin varmaan jotain valmistakin aikaiseksi. Mut siitä tulis vaan stressi!!!

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille =)

Joanna ja Tiltiäinen 31+3
 
nyt tuli lappu Tradekalta. saan siis korotettua äitiyspäivärahaa ekat 56 arkipäivää ja korotettuna vielä joku 30 arkipäivää sitten vanhempainrahaa. meinasin kyllä pyörtyä kun avasin sen kirjeen, että herranjumala NOIN PALJON RAHAA kun on tottunu kitkuttelemaan hoitorahalla eli 290 euroa+lapsilisä. miehen kanssa naurettiin että tässä tosiaan lyö leiville kun saa vielä pojastakin lapsilisän. ja lapsistahan EI ole kuluja lainkaan :whistle:

olo aika paska, suoraan sanottuna. monta päivää taas oksettanut, heikottanu ja ällöttänyt. nyt on mahakin ihan hemmetin kipeenä, kiristää puristaa ja supistaa ihan joka ainoa liikahdus :kieh:
Mineaa odottaessa olin sitä mieltä että voi kun raskaus kestäisi VUODEN, nyt lasken jo päiviä siihen että poika saisi syntyä :ashamed:

niin ja kiitos kysymästä baby dream, vuoto tyrehtyi eilen. tuli ihan vaan tiputtelemalla. mulla on keskiviikkona joka tapauksessa käynti TAYSiin sokeripolille, pyydän että tekevät sisätutkimuksen ja ottavat näytteet jos sen näkevät tarpeelliseksi. varmaan noiden suppareidenkin takia kattovat että miltä se värkki näyttää.

koittakaahan kaikki jaksaa! ja muistakaa nauttia kun on hyvä päivä, siitä pitää ottaa kaikki irti!
 
Mavi täällä ei ainakaa tehä mitää synnytystapa-arvioo, on kuntakohtaista. Muistaakseni esim Vammalassa synnytystapa-arvio pitää sisällään sisätutkimuksen ja ultran. Meillä päin ei ole ku se normaali neuvolan lääkäri jossa ei sen kummemmin arvioida vauvan kokoa tai muutakaan.

vuotaraaputtimelle ja muillekkin jaksamisia :hug: mä taas en toivo että menis yhtää nopeempaa aika ku mulla on kaikki vielä tekemättä. en oo niitä vaatteitakaa pessyt, vaikka nyt on sentään jo otettu esille 50 ja 56 senttiset. tosin se on ollut tarkoituskin et jää sit niille pitkille viimeisille viikoille hommaa.
 
moron!
täällä käyty keskustelua noista työnantajista. mulle työnantaja laittoi juuri viestin kun ilmoitin että jään sairauslomalle (vatsa painaa jo niin ja kipuilee selkä/liitoskivut)ja siitä sitten äipälle suoraan, että "tule pian tyhjentämään kaappisi jotta seuraaja saa tavaroilleen tilaa". että näin. tosi empaattista :|
kait ahdistaa kun pitää maksaa saikkupalkkaa ja äippälomalta 3kk palkkaa...
no mutta nyt sitten ollaan kotona, mitenhän sitä saa ajan kulumaan...
athena 31+4
 
mulla vaan alkaa pää hajota sen faktan kanssa ettei pääse liikkumaan :ashamed: kun pitää tarkkaan miettiä että jaksaako edes leikkimään ulos lähteä, huvittaako sitten sen jälkeen kipuilla loppupäivää jne. eikä mua enää jaksa kyllä naurattaa oksentelu, ällötys ja väsymys. jotenkin sitä vaan jo odottaa niin paljon että sitten keväällä/kesällä pääsee KÄVELLEN paikasta toiseen eikä tartte istua sisällä ihan koko aikaa. voi valivali mun kanssa :kieh:
 
Jaksuhaleja kaikille niitä kaipaaville!!! :hug: Kyllä tää raskaus on sitten välillä niin "ihanaa" aikaa, että oksat pois...huh!
(.)Mulla kutisee iltaisin käsiä, varsinkin sormia ja enemmän tuosta käden päältä kuin kämmenistä, täytyy seurailla tilannetta, ensi viikolla neuvola...ois taas jotain valitettavaa sielläkin, hah! :LOL:
Tänään saatiin äitiyspakkaus!! Just mun mieleen värit vaatteissa ja muissakin kankaissa, hyvähyvä! =)
Tänne ei kai muuta maata mullistavaa, elellään rauhassa ja päivä kerrallaan! :wave:

t.vemu76 ja "lissu" 27+6
 
Tervehdys!
Me ollaan nyt vihdoin ja viimein päästy uuteen kotiin :) muutto olikin melkoisen työn ja tuskan takana. Itselleni tuli varsinaisena muutto päivänä tosi heikko olo ja soitin sairaanhoitajalle ja kerroin muutaman päivän kestäneestä flunssasta ja huijasin vähän että ollut kuumetta vajaa 38 (mulle kans kun ei kuume tahdo nousta millään) kun ajattelin ettei muuten ota mua vastaan ja todella tunsin itseni heikko kuntoiseksi, no hoitaja otti tulehdusarvon ja se olikin 100. No siitä menin suoraan lääkärille joka passitti mut sairaalaan, koska epäili voiko pelkkä flunssa nostaa tulehdusarvoja noin paljon. No yhden päivän sairaalassa vietin, ja eipä ne muuta syytä tulehdusarvoille löytänyt kun flunssan ja määräsivät antibiootit ylähengitystietulehdukseen. Nyt alkaa olo hiukan helittää mutta nyt on muu perhe ärhäkässä taudissa. Että tällaista kivaa tänne, aina mulla tuntuu olevan jotain valittamista mutta todella tuntuu että nyt ei helpolla pääse mistään. Sokerirasitukseenkaan en ole vielä päässy tän taudin takia.
Täällä tuntu olevan muitakin flunssan kourissa olevia, voimia kaikille teille ja tietenkin muillekin :hug:
 
Ehtoota,

Mavi
synnytys tapa arvio tehtiin ainakin minulle esikoisen aikana ja nytkin tehdään kun odotettavissa on taas reilu lapsi ja ensimmäinen oli imuveto tapaus.

mutta siinä nyt lääkäri kohtaisesti on eroja miten sen koettaavat mutta siinä koetellaan sisältä että miten on tilaa vauvan tulla. ja toisilla lääkäreillä se se voi olla vähän kovakourainenkin tapa..
itselläni nyt ei mikään nyrkki sisään tapa ollut mutta sellaisistakin olen kuullut tapahtuvan.

punkaako muilla vauva pyllyä kylkiluihin? inhottavan tuntoista .. pitäis istua aina selkä takakenossa että hää mahtuis olemaan mieleisessä asennossa..

Meillä on muuten rs-virus :/ on muuten tosi tiukkalimainen tauti..

ja näytöstäis siltä että olemme saamassa venäläisen tytön meille au pairiksi ensi kesäksi.. vaikuttaa mukavalta ja olemme saaneet jo sopimustakin yhteisymmärryksessä kasaan.. oikein yliopiston käynyt tyttö.

Suppis ja Ilta 32+3
 

Yhteistyössä