Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA!!~

Rosinante, mikset voisikin ihan hyvin nukuttaa vaunun kopassa. Meillä esikoinen nukkui siinä kun oltiin reissussa ja joskus muutenkin, isän oli helppo siinä "heiluttaa" lasta edestakaisin jos ei muuten saanut tyyntymään kun minä (eli tissit) olin poissa. Yleensä tosin nukkui kehdossa, ihan alkuun meidän sängyn vieressä, mutta jo hyvin pian (alle 2 kuisesta muistaakseni) omassa huoneessaan. Oli niin kovaääninen uni meidän pienellä esikoisella, nauroi ja inisi ja piti kaikenlaista meteliä niin, ettei me osattu nukkua samassa tilassa hänen kanssaan, oma uni kun oli siinä vaiheessa niin kevyttä että jokaiseen inahdukseen heräsi. Sitten sitä nosteli umpiunista vauvarassua, että mikä sillä on hätänä...

Nyt mietityttääkin se, että mitä jos tämä uusi tulokas on yhtä hyväuninen, mutta äänekäs kuin esikoinen... Nyt ei ole omaa huonetta tarjota vauvalle enää, se on joko meidän huone tai esikoisen huone. Haluamme mahdollisimman pian lapset samaan huoneeseen nukkumaan, mutta huolettaa esikoisen uni - osaakohan hän nukkua jos siinä tuhisee vieressä toinen, joka vielä varmasti heräileekin kerran pari yössä? Ajattelin, että uusi vauva siirretään meidän sängyn vierestä esikoisen huoneeseen siinä vaiheessa kun hän jo tajuaa, että yö on nukkumista varten, ja herää tosiaan vain kerran tai kaksi yössä. Jos vauva tulee isoveljeensä, siirto tapahtuu hyvinkin äkkiä, mutta jos taas vaikkapa äitiinsä, me ei nukuta kukaan seuraavaan kahteen vuoteen yhtään yötä :LOL: :headwall: . Onkos täällä ketään, jolla olisi kokemusta siitä, miten esikoinen sopeutuu pikkusisaruksen nukkumiseen samassa huoneessa?

Isyyslomasta ja vanhempainvaapasta: Minä pidin itsestäänselvyytenä aikoinaan, että lomat jaetaan tasan ja että se on myös miehen etu. Eikä mies yhtään protestoinut, päinvastoin. Mulle oli oikeasti yllätys (joka valkeni esim. näillä palstoilla surfatessa ja muiden kokemuksia kuunnellessa, vaikka näistä jutuista on julkisuudessakin puhuttu vaikka kuinka paljon - oleko vähän kulkenut laput silmillä... ) miten harvinaista vanhempainlomien jakaminen on. Meillä nuo lomat jaettiin niin, että minä olin ekat 7kk lomalla ja mies tokat 7 kk. Lapsi syntyi kesällä, jolloin yrittäjämiehellä on hiljainen kausi töissä, joten hän oli siinä muutaman päivän meidän kanssa alkuun myös.

Nyt kun meillä on molemmilla erilainen työtilanne kuin aiemmin, lomat jaetaan vähän silpputyylillä niin, että minä olen alkuun kolmisen kuukautta täysaikaisesti kotona. Sitten mies on kotona ja minä töissä pari päivää viikossa vuoden loppuun asti, ja kun miehellä alkaa taas alkuvuodesta kiireinen jakso, minä olen taas täysiaikaisesti kotona toukokuun alkuun. Jolloin joko lapset menevät tarhaan tai mahdollisesti ovat vielä isänsä kanssa pari kuukautta kesälomalla, riippuu vähän työtilanteesta.

Jotenkin veikkaan, että tämmöinen molempien "osa-aikaisuus" sopii meille molemmille paremmin kuin kokoaikainen kotona olo. Me oltiin miehen kanssa molemmat oman kotijaksomme loppupuolella jotenkin ihan eristäytyneitä ja höperöityneitä, masentuneitakin, vaikka tykättiinkin olla lapsen kanssa. Ei muodostunut kunnon sosiaalista verkostoa, oltiin aika yksin kaikki päivät. (Kannattaa muuten ehdottomasti ottaa selvää kaikista mahdollisista paikkakunnan perhepäiväkerhoista ja avoimista päiväkodeista ja muista ja osallistua sellaisten toimintaan, jos muuten ei ole tuttuja samassa tilanteessa ja päiväsaikaan kotona... ) Minä olen tehnyt nyt esikoisen mentyä tarhaan nelipäiväistä viikkoa, ja se on tuntunut tosi kivalta. On ollut ihanaa olla pojan kanssa kotona myös arkena, on jaksanut töissä paremmin ja kotona paremmin. Että siksikin ajattelen, että viikon jakaminen voisi olla nytkin hyvä juttu.

Sitä en tiedä, ehtiikö mies olla nyt kotona alkupäivinä. En kyllä tykkää jos ei ehdi, mutta kiireaika on kiireaika. Siksikin toivon, että vauveli syntyisi mahdollisimman myöhään, että isukki voisi viettää muutaman päivän kotona siinä alkuhämmennyksessä.

Minni: nettikerhoista ja klubeista Mä olen liittynyt sellaisiin, mistä saa jotain ilmaiseksi... :ashamed: Niiden keskustelupalstoista en niin perusta, tämä palsta on ollut oikeasti sellainen hyväksyvä ja kannustava paikka, etten ole kaivannut muita "avautumiskanavia". Enkä katso nettikerhoista muutenkaan olevan kauheasti iloa. Mutta esimerkiksi Libero-kerho on ollut kiva, mutta vain koska meillä käytetään niitä vaippoja (muista tuli pojalle ihottumaa, mutta huom, en nyt mainosta tässä mitään merkkiä - se mikä sopii toiselle iholle ei sovi toiselle) ja kerätään "pupumerkkejä", joilla saa ilmaisia tuotteita.


Naru 36+3
 
Ihanaa Lillip että olette saaneet vauvan kotiin! :heart: On ollut teillä tosi rankka alku :hug: Meidän poika joutui sinne teholle vain 3 päiväksi, mutta sekin oli musta aikas rankkaa. Tsemppiä teille jatkoon!

Rosinante: Saatiin sairaalasta ne Marttojen villasukat :)

Toukalle extra-paljon jaksuja, toivottavasti pääsisit pian tositoimiin :hug:

Tuosta synnytyksestä ja ekoista päivistä vielä sen verran, että en pitänyt sitä itse alatiesynnytystä pahana kokemuksena vaan lähinnä ihana kokemus kaikkine kipuineen ja tunneryöppyineen. Ja mä sentään olen pelännyt tuota synnytystä ihan aina. Eli positiivisin mielin suosittelisin lähtemään sinne tositoimiin ja avoimin mielin :) Toivottavasti en nyt ihan hirmuisesti ärsyttänyt ketään tällä kommentilla, ajattelin vaan josko se auttaisi jotakuta omaa synnytystään pelkäävää! Näillä palstoilla kun on niiiin monta kauhutarinaa, että koen että pitää kertoa jos se ei niin kamalaa meillä ole ollut :)

Ja sitten vähän kuulumisia vielä, eli poju alkaa olla silminnähden paremmassa kunnossa :heart: Syö ihan hyvin ja jaksaa välillä jopa puolisen tuntia imeä rintaa. Ja saattaa olla hereillä pari tuntia putkeen :D Tänään käytiin siellä neuvolassa kontrollipunnituksessa ja kaveri on nyt saavuttanut sen syntymäpainonsa 2835g, kun se torstaina sairaalasta lähtiessä oli 2650g. Neuvolantäti oli oikein tyytyväinen ja itse asiassa varoitteli hieman ähkystäkin :whistle: Mutta siis kaiken kaikkiaan nyt näyttää hyvältä ja omakin fiilis on mitä erinomaisin! Kun vaan saisi omat paikat kuntoon ja vuoto loppuisi, niin mikäs tässä ollessa.

Mutta tsemppiä kovasti koitoksiin kaikille! Mä kyllä pyörin täällä edelleenkin, olette mahtava porukka!! :)

Niisku ja poju 10 vrk
 
Paljon taas tekstiä tullut päivän aikana, täällä on kyllä kiitettävän aktiivisia mammoja =)
Äippäpolilla käyty aamulla, vauvalla kaikki hyvin. Kohdunsuu kiinni, kohdunkaulaa jäljellä 3 cm. Sama tilanne siis edelleen kuin joulukuun alussa kun lääkäri viimeksi katsonut. Niin toivoin että olis jo jotain edistystä tapahtunut, mutta kätilö tokas että se saattaa sitten yhtäkkiä vaan alkaa synnytys ja paikat avautuun. Näinhän se menee, mut itsellä alkaa olo käydä niin kärsimättömäks jo :whistle: Painoarvio tällä hetkellä 3 kg, LA:n aikaan vois olla sit n. 3,6 kg! Eli ihan kunnon kokoinen nyytti on tulossa, kunhan ei nyt liikaa vauvan paino nousisi tässä loppuviikkoina :eek: Mitäs mittoja noi AC JA BP olikaan tossa neuvolakortissa?

Nyt täytyy mennä huilaamaan, viimeyönä tuli nukuttua hurjat 4 tuntia :whistle:

T. Kareliini ja vauveli 36+3 :heart:
 
KAKSIKIELISUUS PERHEESSÄ: Mulle nyt tuli tuossa sellnen mieleen että miten te joilla isällä ja äidillä on eri äidinkieli ja olette haluneet lapseta kaksi kielisen ni ootte ajatellu toteuttaa tai toteuttaneet tän kielen oppimisen? Mulla on ollu tarkkoitus raskauden alusta alkaa puhmuaan miehelle mun äidinkieltä, mutta kun vaikka se paljon ymmärtää niin kuitenkaan ei kaikkea ja on vaan ollu helpompaa täsää hormooni mytäkässä puhua yhteistä kieltä kokotna, pitäisikö jatkaa samaan malliin ja puhua vain vauvalle äidinkielelläni ja lukee sille satuja ym vai pitäiskö mun mpuhuu miehelleniki äidinkieltäni? Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan!

NANADA: TSEMPPIÄ Pidän sulle peukkuja tänään on hyvä päivä syntyä! :hug:

Toukka
 
pur
ROSANITE Mäkin jossqain vaiheessa kelasin tota koppa vaihtoehtoo noin. Ja varmaan oisin toteuttanut mut saatiin sitten toi pinnis. Mutta siis miks ei niin vois tehä, musta se olis jopa järkevää.

LILLIP Ihanaa kun ootte pääsy kotiin, on varmasti ollu pitkältä tuntuva ajanjakso sulla. Mutta se on takana nyt. Kevättä kohden teidän perhe-elämä nyt kääntyy.

NANADALLE JA KKLLE ONNEA MATKAAN
 
pur
HÖH hävis jutut.

Onnea matkaan NANADA JA KK

KYSSÄRI: Mis vaihees ne isyyslomapaperit pitää/voi laittaa menemään? Siinäkö vaiheessa vasta kun tietää varmasti millon alkaa?

Siis nyt vaikuttaa siltä et mun VOIKIN pitää sen kolmen vkon jakson, mut ei ny nuolasta ennenku tipahtaa, ei meil vältsisti siihen kuitenkaa oo varaa.
 
Isyyslomista: meillä mies aikoo pitää ensin 2 viikkoa ja sitten loput päivät, pomon kanssa on vaan vähän "ongelmia" tuon alkamispäivän kanssa, mutta toivottavasti selvinnee..(mun mielestä sitä ei voi etukäteen päättää milloin aloittaa, siis jos menee yliajalle, niin olipas siinä järkeä olla kotosalla.. )

Minni09: mä olen kanssa liittynyt kaikkeen mahdolliseen, ilmaislahjojen perässä.. :kieh: jokaisessa yleensä kerrotaan missä vaiheessa tulee jotain näytteitä tai paketteja, siis kun liittyy. liittynyt en ole niinkään keskustelupalstojen takia, koska mitä on seurannut noita muita, niin tämä on paras.. Hyvä me!!

Emsat: anteeksi henkilökohtainen kysymys, ymmärrän jos ette halua vastata, mutta mietin että miten päätitte kumpi ryhtyy "kantajaksi" ja onko teillä tarkoitusta hommata toista lasta myöhemmin, että toinenkin äiti pääsee "kantajaksi" , harmillista tuo teidän "isyysloma" asia. Valtio ei sittenkään taida ymmärtää sanaa tasa-arvo.. :hug:

Hyvin nukuttu yö, paitsi aamulla aikasin ylös, huomenta suomen katsoin ja sitten olin taas nukahtanut uudelleen.. nyt ruoka kutsuu...

Mukavaa viikon alkua kaikille!! ja nyt on hyvä kuukausi synnyttää..!!! :heart:
 
Pur: Kelalla on tosi sekavat ohjeet niistä isyysvapaan hakemuksista. Mun ymmärtääkseni isyysvapaan paperit laitetaan jälkikäteen ja se raha myös tulee jälkikäteen. Näin siis se perinteinen lyhyt isyysloma, joka pidetään yhtä aikaa äidin kanssa. Sen sijaan jos aikoo pitää isäkuukauden eli siirtää niitä äidin vapaita isälle, jotta saa kaksi viikkoa ylimääräistä lomaa, siitä pitää ilmoittaa kaksi kuukautta etukäteen. Eli mikäli olen ymmrtänyt oikein, ne isän vapaat (ja rahat) jotka voi pitää äitiysvapaan kanssa päällekkäin haetaan jälkikäteen, ja ne jotka vain toinen vanhemmista voi pitää haetaan vahintään 2 kk etukäteen.

Ja Audriina: Tästäkään en varmaksi tiedä, mutta ei munkaan mielestä isyysloman aloituspäivä ole mitenkään sidottu laskettuun aikaan vaan sen voi aloittaa sitten kun sen aika on, vaikka se työnantajalle onkin hankalaa. Eihän sitä tiedä, jos äiti ja vauva on vaikka sairaalassakin pidempään tai lapsi syntyy etukäteen. Kelasta on sanottu meille niin, että isyysvapaaoikeus alkaa lapsen syntymästä. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan, miten se tulkitaan.

Naru
 
Toukka, eikös se ole helpointa, että puhutte miehen kanssa sitä kieltä mitä tähänkin asti ja vauvalle sitten puhut omaa kieltäsi? Noin ainakin meidän tuttavaperheissä on tehty, että lapsille vanhemmat puhuu omaa kieltään (paitsi mun täti, joka on puhunut lapsilleen aina vierasta kieltä, jota ei aluksi edes puhunut kovin hyvin... Nyt jo aikuiset lapset ovat tosi pahoillaan kun eivät osaa suomea). Toivottavasti muuten pääsisit nyt sinne käynnistykseen, hurjalta kuulostaa toi sun turvotus!

Nanadalle onnea matkaan!! Huiiii!

Täälläkin on koko päivän tuntunut sellaista menkkajomotusta, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ja kyllä tuli lantio muuten kipeäksi rivakasta kävelystä, pitää ehkä ottaa nyt vähän rauhallisemmin. Isyyslomasta, mies pitää kaksi viikkoa kun vauva syntyy ja säästää sen yhden viikon sitten kesälomaksi. Saadaan olla sitten rauhassa maalla monta viikkoa putkeen :)
 
Kaksikielisyydestä Toukalle, mä aion ainakin puhua lapselle suomea (tai puhun jo nyt) ja mies puhuu ruotsia. Koska meidän yhteinen kieli on ruotsi, tulee se varmasti tarkoittamaan sitä, että mä joudun tsemppaamaan vähän extraa suomen kanssa. Onneksi sukulaiset tulee varmasti lähettämään kasapäin kirjoja, CD:tä etc helpottamaan tätä urakkaa. Mun mielestä se on ehdottomasti rikkaus! Lapsi tulee saamaan ylimääräisen kielen "ilmaiseksi" ja varmaan tulevaisuudessa uusien kielten oppiminenkin helpottuu. Mies hieman stressaa omasta suomen osaamattomuudestaan (osaa yksittäisiä sanoja ja hauskoja lauseita), mutta ajatteli kevään aikana panostaa opiskeluun ja varmasti oppiikin mua ja lasta kuunnellessaan paljon. Siskon tytär 4-v on kolmikielinen ja sujuvasti vaihtaa ihmisestä riippuen kieltä. Välillä tulee hauskoja kielioppivirheitä, mutta se nyt ei ole niin vakavaa.
Naru, meillä on kanssa ollut lomien jakaminen itsestäänselvyys ja vasta nyt olen tajunnut ettei se sitä oikeasti ole monissakaan tapauksissa. Toisaalta kukin taplaa tyylillään.
 
Niin juu, huomaan että tuon mun aiemman kirjoituksen voi ottaa myös saarnaamisena, kun noin pitkästi selitin noita meidän vapaiden jakamisia... Ei ole tarkoitus tyrkyttää meidän tyyliä, se sopii meille mutta mistäs minä tietäisin mikä muille sopii. Nuo asiat vaan ovat nyt kovasti mielessä kun on yritetty miettiä, kuinka ne lomat tällä kertaa jakaisi - kela kun ei ole meidän kaveri ollenkaan, koska työ- ja parisuhdeasiat ei ole yksioikoiset kun ollaan perhe, jossa on yrittäjä ja opiskelija-freelancer avosuhteessa + lapsia ja lapsia myös edellisestä liitosta. Tuntuu aina että aivot nyrjähtää kun yrittää selvittää sinne päin asioita niin, että ymmärtäisivät. Ainakin olisi helpompi tehdä niinkuin on tapana, eli ettei niitä lomia pahemmin jaeta... :headwall: Kukaan ei varmaan muista näitä mun kelasotkuja kun meitä on täällä niin kovin monta, mutta kerronpa jos joku muistaakin, että se minun äitiysrahapäätös joka oli minimin mukaan laskettu (kun muka opiskelen äitiyslomalla), korjattiin ja on nyt edellisen lapsen mukaan ja siis parempi. Mikä oli suuuuuuri helpotus, olin ihan epätoivon partaalla sen asian kanssa.

Naru
 
Tuulikki73
Onnea jo synnyttaneille!!! :heart: Ihana lukea teidan synnytyskertomuksia :flower:

Isyyslomasta: Olkaa onnellisia, kun Suomessa sellaisen saa isat pita, Mulla sama tilanne, kun sulla Lentis, taalla Irlannissa se on kanssa tuntematon kasite.Mies saa tyonantajan puolesta ruhtinaalliset 3 paivaa ylimaarasta lomaa, lapsen syntyman johdosta, mutta muuten ei mitaan. :/ Pitaa vaan ottaa omista lomista (jotka taalla on nekin huomattavasti lyhemmat kuin Suomessa). Viikon nyt vissiin ainakin mies todennakoisesti on kotona. Katotaan sitten mitten homma lahtee pyorimaan.

Emsa ma liityn kanssa tuohon joukkoon, jonka mielesta on tosi epareilua et teista ei toinen saa isyyslomaa. Onhan se tosi vaarin, jos heteropari, joiden lapsi on saanut alkunsa keinohedelmoityksella saa sen pitaa

Makin olen nahnyt viime aikoina ihan ihme unia. Useammassakin unessa imetan vauvaa, mut jostain syysta vauveli osaa puhua ja alkaa heittaa kommentia tyyliin, etta ei taalta tisusta mitaan tule. :LOL: Tiedan kylla mista noi unet johtuu. Haluan nimittain kovasti, etta pystyisin imettamaan ja taidan pelata alitajuisesti ettei se jotenkin onnistukaan. Taalla Irlannissahan on Euroopan alhaisin imetysprosentti, alle puolet naisista imettaa ja nekin jotka imettaa, imettaa keskimaarin 1-2kk. Muistaakseni alle yhta prosenttia taalla syntyvista vauvoista on imetetty vahintaan 6kk! Suomalaisena musta on ihan kasittamatonta, etta joku ei edes yrita imettaa, ymmaran kyylla sen jos imetys ei jostain syysta onnistu, mut et sita ei edes yriteta "kun ei se oo mun juttu" :eek:

Tuulikki + Taimi 36+3

p.s Sori mulla puuttuu aakkoset nyt tasta tekstista, kun en saa niita talla koneella toimimaan...
 
Se on sit se helmikuu. Jotenki on kyl sellane olo et maaliskuulle mennään ennenku mä posahdan.

Tänä aamuna neuvolatäti soitti ja heti tuli mieleen et nyt on veritesteis ollu jotai(negaveri) ja alotti viäl puhelun sillee et " tiäks et nyt on käyny nii et... :eek: oon varannu sul ajan vääräl päiväl. Voitko tulla jo huomenna?" Piäni helpotus iski.

Onneks on lunta ni muksutki viihtyy ulkona pulkkien kaa. Ite sit kulutan aikaa istumal koneel ku vois relata sohvalki :D .
Oon ny mammalomal huamannu et oon näköjää tosi huano vaa lepäämään. Koko päivä menee nii et en lepää yhtää vaa teen koko ajan jotai. Illal sit vast ku muksut on menny nukkuu ni makaan sohval ja katon töllöö.

Merkkii jätän vaa hölinöineni et tietää taas mist jatkaa.
JeJa 37+3
 
Tuulikki73
Lillip ihanaa, kun ootte saaneet vauvan kotiin :heart: :heart:

Kaksikielisyydesta: Ma aion puhua vauvalle koko ajan suomea, etta se oppis kielen. Sehan on alussa tarkeaa, etta kuulee sita mahdollisiman paljon. Ja joo aion kans pyytaa lahjaksi suomenkielisia CD:ta ja DVD:ta. Mun vanhemmat ei puhu sanaakaan englantia, eli olis aika tarkeaa, etta lapsi oppii suomea, et voi isovanhempien kanssa kommunikoida. Mun mies ei puhu Suomea juurikaan eli kotikielena on ja pysyy englanti. Mulla on taalla yks ystava jolla on kanssa Irlantilainen mies ja lapset on nyt 6 ja 12 vuotiaat ja puhuvat molemat suomea. Korostuksella kylla, mutta puhuvat kuitenkin ja ymmartavat. (tassakin tapauksessa vaan aiti puhuu suomea, eivatka ole koskaan asuneet Suomessa). Eli kylla ne lapset sen kielen oppii, kunhan itse on aktiivinen asian kanssa.
 
Unikeko Viitsitkö kertoa enemmän tuosta siskosi 4v kolmikielisyydestä... Meillä kun se voisi olla mahdollista, mutta ollaan aateltu, että kolme on jo liikaa. Itse puhun tietenkin suomea vauvalle, isä puhuu omaa äidinkieltään mutta vaikka kuinka olemme päättäneet, että alamme puhumaan myös toisillemme omilla äidinkielillämme, keskinäinen kielemme on aina vaan englanti :ashamed: Ja kun englantihan ei ole kummankaan meidän äidinkieli.

Vauvan sängystä kyselisin sellaista, että täytyykö sitä sängyn toista päätyä korottaa? Kun se sairaalakorihan on sellainen kalteva ja usein olen nähnyt, että pinniksen toinen pääty on korotettu. Meillä alkuun äp-laatikko pinniksessä.

Isyyslomista Meillä mies siis pitää alkuun viikon isyyslomaa ja viikon talvilomaa ja säästää 2vkoa isyyslomaa myöhempään. Tarkoitus olisi pyytää perhehuonetta sairaalasta, joten osa tuosta kahdesta viikosta kuluu jo siellä.

Nukkuminen on täällä nykyään todella hankalaa. Kyljeltä toiselle kääntyminen sattuu |O ja yöllä herään aina siihen, että on hirveät menkkakivut. Ennen ne lähti sillä, että kävi vessassa ja vaihtoi kylkeä muttei enää :| Oon alkanut inhoon iltoja kun pitäis mennä nukkuun kun tietää mitä on edessä :/

Bourriquet 38+0 (viime viestissä olin vahingossa päivän liian pitkällä, toiveajattelua :LOL: )
 
pur
TUULIKKI Maidon nostattamisesta: mulla on viel kesken projekti mis koitan löytää luonnon juttuja maidon tuotannon lisäämiseen.. :LOL: ..kuulostaapa hullulta jotenkin, näin ilmastuna. Fenkoli ja kumina auttais noitten tarvittavien hormonien tuotanossa. Sit yhes synnytys sarjassa on pariin kertaan mainittu bissen juonti, 1-2 päivässä. En tiiä mikä siinä on mut niin siinä jenkkilääkärisano. Mun pitäs ottaa selvää mikä siinä vaikuttaa kun ite en juo alkoholia ollenkaan. Ja muutkin, kaikki tähän liittyvä otetaan vastaan mielenkiinnolla yvnä mielellään niin ei sit mene ohi.
 
Toukka: ekaksi tsemppià tukalaan oloon, :hug: . Toisekseen kaksikielisyydestà: ihan samaa minulle on sanottu kuin muillekin, eli kummankin vanhemman pitàisi puhua lapselle johdonmukaisesti omaa àidinkieltààn. Se vanhempien yhteinen kieli voi olla mikùà tahansa, kaksikielisyyden oppimisen kannalta on kuulemma tàrkeàà, ettà lapsi yhdistàà yhden kielen yhteen vanhempaan. Eli jos puhuu silleen sekaisin kahta kieltà lapselle, on riskinà, ettà lapsi menee kielissà sekaisin. Itse puhun jo nyt masuvauvalle suomea ja mies italiaa, meidàn yhteinen kieli on italia, mutta olen selittànyt miehelle, ettà vaikka ympàrillà olisi 100 italialaista, mà puhun lapselle kuitenkin suomea. Voihan sen sitten kààntàà muille italiaksi, jos siltà tuntuu, mutta lapselle haluan puhua vain ja ainoastaan suomea.

Tosin esim. kutsun itseàni mammaksi, kun olen pohjammaalta ja mammaa kàytetààn siellà muutenkin àiti-sanan sijaan. Ja kun àiti on italiaksikin mamma, niin on tuntunut aina luontevalta puhua itsestàni mammana.

Naru: en mà ainakaan lukenut sun kirjoitustasi minààn paasaamisena, korkeintaan voin hiukan kadehtia, mun mielestà tuo olisi loistava tilanne, jos se siis passaa kummallekin. Meillà ei sità voisi toteuttaa miehen tyòn vuoksi missààn tapauksessa, kun lentàjien pitàà lentàà joka kuukausi vàhintààn kerran jne. ja kun itse olen mielellàni kotona, mutta noin yleensà ottaen on kiinnostava lukea teidàn muiden tavoista jàrkàtà isyyslomat ja muut.

Tein àsken tàytettyjà kesàkurpitsoja, laitan ne pakkaseen. Lisàksi kokeilin uutta muffinireseptià, tein sellaisen itse keksimàni terveysversion, jossa on kaurahiutaleita, omenaa, banaania ja leseità. Ei ne tietty nousseet niin kuin normaalit muffinit, mutta on hyvià ja ihan terveellinenkin vàlipala ainakin suklaaherkkujen sijaan ;)

Miehellà on kuume laskenut 38, jipii! Taitaa parantua nopeammin kuin viimeksi, huomenna onkin vipa ultra. Nyt mies odottelee tuolla sàngyssà Casablancaa katsoen, taidan mennà kullan viereen katsomaan yhtà meidàn lempileffoista :heart:

Tv. Lentis ja sòpòliini 37+1 :heart:
 
Tuulikki73
Tassa viela vahan omaa napaa: Mulla oli kontrollikaynti perjantaina. Pissa oli puhdas, verenpaineet ok, verikoetta ei saanut otettua siis teki reian sormeen, mutta siita tuli verta niin vahan, et vaikka puristi ei saanut tarpeeksi tulemaan . :eek: Pyysin et ottais uudestaan mut ei sit suostunut. Sanoi vaan, etta sullahan on veriarvot olleet hyvat koko ajan ja kun kerran syot rautaa niin kaikki varmaan ok. Harmitti, kun olisin halunnut nimenomaan kuulla onko veriarvot nousseet, kun vasta viime kertaisen mittauksen jalkeen olen ruvennut tuota rautaa syomaan.... :(
Sf mitta oli 33cm, mika vissiin ihan kayrilla, mutta sanoi mahaa tunnustelemalla, etta vauva vaikuttaisi pienelta mun viikoille ja passitti mut ultraan. Ultrasivat sit, mika oli tosi jees, kun mua ei ole ultrattukaan sitten rakenneultran, joka oli viikolla 22 (muistaakseni) =) No vauva oli tan ultran mukaan 2.8kg eli ihan normi kokoinen naille viikoille. Sanoi, et jos tasaseen kasvaa niin on semmoinen reilu 3.5kg syntyessaan. Ihanaa, kun oon pelannyt et vauva olis jotenkin kauheen iso, kun en ole mietenkaan rajoitellut syomisiani...En nyt ihan ranttaliksi ole heittanyt, mut jos suklaata on tehnyt mieli olen kylla syonyt. Niin ja joulunakin tuli aika paljon massailtya :ashamed:

Et tallaista omaa napaa tallakertaa...

Tuulikki + taimi 36+3
 
sleeping
Naru: Me siirrettiin keskimmäinen lapsi esikoisen huoneeseen, kun hän oli puoli vuotta vanha. Esikoinen nukkui niin sikeästi, ettei huomannut lainkaan, että vauva itki samassa huoneessa pari tai kolme kertaa yössä ja kävin hänet aina sieltä hakemassa syömään. Kyllä se varmaan ihan lapsesta riippuu miten suhtautuu uuteen järjestelyyn, mutta meillä meni tosi hienosti. Nyt meillä on sitten edessä kolmen lapsen nukuttaminen samaan huoneeseen, jollemme ole löytäneet isompaa asuntoa siihen mennessä, mutta ajankohtaa en vielä tiedä.
 
Tuulikki73
Pur, hei tuohan kuulostaa hyvalta, et vois syoda jotain luonnon tuotteita jotka auttais maidon nostattamisessa! Taidampa alkaa googlettaa aiheesta minakin. Ma voisin tuota bisseakin kokeilla... :p Mulla ei ole viela maitoa tullut tippaakaan, toivottavasti se sit nousee kun on sen tarve...Ilmottele sit jos loydat jotain tuotteita jotka auttais asiaan...
 
pur
TUULIKKI Se lekuri siin ohjelmas on tuota suositellu heti synnytyksen jälkee ja kandee ain tämmösis ottaa selville mikä se itseasiassa on ku vaikuttaa, bissessäkin on aikamonta ainesosaa... Noh, et sä ny varmaan ihan dokaamaan sentään oo viel lähös muutenkaa :LOL: :LOL:
 
Ehtoota,

kukas lie kirjoitteli että 'kokeili kantoreppua miehellä' niin mä eka kelasin että kanniskellu miestään siinä repussa :LOL: hoh hoijakkaa.

Olen sika väsy. Nukuin niin huonosti ja heräsin jo ennen kelloa kuuden jälkeen. Ukon aamupuuron jälekeen olin tilailuasemissa niitä Turnerin lippuja siis tunnin etuajassa, klo 8. Neuvola oliki si klo 9 ( kun se lipunmyynti alkoi...) ja kaikki oikein malillaan, pari arvoa versus edellinen tässä:
Paino +210g ( 382g)
Kohdun pohja: 33 ( 34)
Hemppa 122 ( 130)
pissa, liikkeet, sydänäänet oli ihan ok kaikki kans =) Muutossakin saan ihan olla mukana, kunhan en kolhi masua tietty!!
Vkon päästä seuraava aika.

..Kävin sit oikein lippupalvelussa niitten lippujen takia ku puhelimella ei päässy edes jonoon ja sanoivat heti et 'loppuunmyyty!..eiku tänne onkin tullu toinen päivä myyntiin!!'..että nyt meillä on sit liput permannolle riville 1 =) En ole koskaan ollut näin hulppeilla paikoilla, aiemmin ei ole tarjottu edes noin hyviä lippuja. Great!! Myös Madonnan liput on tilauksessa, siinähän sitä on mammalle irrotusta vauva-arjesta kun pörisee tuolla ihmismassojen seassa megaesiintyjien tahdissa =)

Sitte hain ne meitin vaunut ym sälät sieltä kaupan säilytyksestä ja vein ne uuteen kotiin jossa tietty niitä vaunuja sitten hipeksin ja testailin ja ihmettelin. On ne aika kivat, siis Gessleinin visionit.

Meil oli myös kylppärin kosteusmittaus kun meillä on tämä asunto myynnissä. Tämä mittaaja ja ostajaehdokas viihtyivät täällä siis 2 TUNTIA!!! Välillä ne möyri kimpassa tuolla kylppärin lattialla ja hyvä etteivät ruuvanneet suihkua irti seinästä, olin ihan :eek: ..ja että mua väsytti ja olin siis suunnitellu päikkäreitä, mutta jäi nyt sit neki väliin. No mutta ei kosteuksia eli kaiken järjen mukaan kaupat tehdään sitten ensiviikolla, loistavaa!!

Tälläsiä...sori nyt kun mä selittelen ummet lammet, muttaku tän raskauden suhteen mulle ei edelleenkään mitään uutta...

hm ja nöksy 38+4.. ja nää viikotkin menee ihan sekasi eli 39+4 kuitenkin
 

Yhteistyössä