Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA!!~

naru meillä siirretiin aikanaan esikon kaveriksi 3kk sisko, juuri siitä syystä kun heräsin tytön joka henkäykseen ja unissani sitten herätän vauvaa tunkemalla tuttia suuhun, ilman että toinen edes oli mitään vailla... :LOL: Sama muuten kävi 5kk vanhan kanssa, yritin työntää tissiä suuhun puoli väkisin vaikka toinen lopetti yösyömisen kun seinään... He onneksi tajusin tilanteen...
Esikko oli siis 3v 6kk kun sai siskovauvan kaveriksi, eikä kyllä häiriintynyt mitään vaavista...
Nyt ei sitten ole sitä mahdollisuutta... Vauvaa, kun ei oikeasti voi ajatellakaan 12v tai 15v kaveriksi!! En tie miten ratkaisen onkelman jos edelleen herään "liian" helposti... Onhan meillä tuo "varastohuone" missä nyt hoitopöytä ja vaavin vaatekaappi... Hee pitää varmaan siirtää vauva sitten sinne... B)
 
Vauvan nukkumisesta muutes te jotka nukutatte eri huoneessa niin onko teillä itkuhäly vai ihanko sitten vasta menette kun kuuluu kunnolla ääntä? Mulla kun oli se hieno tavoite ( todellisuus voi olla ihan muuta ) että vaavi manhd pian nukkuisi omassa huoneessa.

Kaksikielisyys On uskomaton lahja minkä vanhempi voi lapselleen antaa, kateeksi käy ettei meidän supisuomalaisten perheessä ole sellaista mahdollisuutta!!

Mä en osaa enää kirjoittaakaan joten paree että siirryn takavasuriin...
 
Poika syntyi 30.01.2009 klo 14.04. Tänään päästiin kotiin pienen kanssa.

Painoa 3750g ja pituutta 51,5cm, rv:t oli 39+5.

Paino oli todellisuudessa kuulemma 3550g kun synnytyssalin vaaka oli näyttänyt väärin. Oli muka vajaassa vuorokaudessa paino vauvalla tippunut 300g. Kotiin lähtiessä painoi 3380g. En ollut kuulemma ainoa siinä salissa synnyttänyt kenen vauvalla paino muka tippunut liikaa.

Synnytys meni tosi hyvin, ja oma olokin ihan mainio. Helpoin synnytys kaikista kolmesta. Viimeiset 15 min. kokeilin ilokaasua mutta muuten mies toimi puudutteena. Painoi aina supistuksen ajan selästä. =) Ponnistusvaihe oli vajaat 1min. Ei tarvinnut juuri edes ponnistaa.

Nyt menen nuuskuttamaan tätä tuhisevaa nyyttiä.

En ehtinyt lukea muita juttuja, mutta onnea kovasti kaikille muillekkin vauvansa saaneille!

Tiitteräinen ja tuhiseva pikkumies 3vrk
 
Nyt ei kyllä pysy perässä, kun tekstiä tulee niin hurjasti. Yritän huomenna lukea keskittyneemmin. Nyt tuo esikoinen pyörii jaloissa. Silti pakko tulla manaamaan Koksin reissua niin kuin uhosin. Tuskatuttavan odotuksen jälkeen päästiin lääkäriin (tuolla aina ajat myöhässä, taas pari tuntia, en tiedä onko se yleistä) ja lääkäri tuumasi, että ei voi tehdä kokoarviota. Että ihan turhaa tässä vaiheessa niillä laitteilla yrittää, kun ei saa pätevää arviota tehtyä, voi heittää kilonkin. Ja sitä kokoa sinne mentiin kuulemaan. Sanoi, että on varmaan nelisen kiloa tai enemmän. Kiva. Ja kuinkahan paljon enemmän?!?

Eikä siinä kaikki, vaan paikat oli tiiviisti kiinni, kaulaakin 4 cm jäljellä ultralla mitattuna. Eikä muutenkaan missään merkkiä siitä, että synnytyksen aika lähestyisi. Istukassakin oli kuulemma kalkkeutumisen merkkejä tavallista vähemmän (tänään siis LA!). Ja tuomio oli, että ei kannata ruveta käynnistelemään. Olis se luvannut ottaa osastolle pariksi päiväksi Cytotecille, jos olisin välttämättä halunnut, mutta kun on niin kaksipiippuista. En millään halua olla esikoisesta erossa ylimääräistä paria päivää, jos olisi vielä turha reissu, niin kuin lääkäri epäili. Uusi aika sovittiin viikon päähän - rv 41+0. Uutta hukkareissuakaan en haluaisi tehdä, joten jospa tuolloin saataisiin synnytys käyntiin, jos ei aiemmin käynnisty (mitä epäilen nyt entistä enemmän). Lääkäri "lohdutteli" että ei vauva enää niin vauhdilla kasva, mutta jos istukka toimii entiseen malliin, niin miksi ei kasvaisi. Kysyn minä.

Nyt siis lisää tuskaista odotusta. Jota ei yhtään helpota läheisten ylisuurikin huoli synnytyksen sujumisesta. En haluaisi kuulla yhtään taivasteluja. Ei mulle yhtään "voi kamala, mitenköhän teidän käy. Sun pitää vaatia sektio ja mennä ainakin yliopistolliseen sairaalaan että saatte pätevää hoitoa" -kommenttia. Ei tee mieli edes vastata puhelimeen. Munhan tämä on läpikäytävä - ei mun äidin tai kenenkään muun sukulaisen. Ne parat vaan on niin kovin huolissaan. Just.

Sori tää purkautuminen. Sapettaa...

Huomenna keskityn muiden juttuihin...

Matma, 40+0 iloisesti... :kieh:
 
Haavemamma, ei ollut itkuhälyjä... Sit vasta paikalle kun oikeasti kuuluu ääntä. =) Molemmilla muksuilla yöheräämiset jäi tosi pieneksi kun ei kuullut enää joka äännähdystä...
Sitä usein ponkaa sinne vauvan luo ihan pieneenkin inahdukseen ja saa sitten aikaan tosi katkonaisia öitä niin äidille kun vaavillekin.
Tämä siis mun mielipide ja ei ole tarkoitus ketään ärsyttää... Eikä meilläkään olla vauvaa huutatettu.
 
pikaisesti...

kotona kasassa... limatulppa irtoomassa ja paikat pehmenneet.. MUTTA kohdunkaulaa jälellä vielä 1cm ja kohdunsuu auki 1 sormelle.. Kätilö oli sitä mieltä, että pian nähdään;)

Käyrällä makasin, mutta pari pientä supistusta vaan tuli.. Jos jollai ois vinkkiä millä niitä aikaan sais, nii otan niitä vastaan;)

Nanada+Hän 41+0
 
Helou taasen!

Nanada : Mä kokeilin edellisillalla näitä akupisteitä painella http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html ja söin kans aika vahvasti chilillä maustettuja naksuja.
Supisteli aika voimakkaasti nukkumaan mennessä n. tunnin ajan. En sit tiedä kumpi ne aiheutti, painelu vai syöminen... Vahvasti maustettu ruokakin joillekin laukaisee supparit.
Entinen pomo just kysyi että oonko kokeillut risiiniöljyä... En kyllä taida uskaltaa mutta sitäkin on jotkut vanhemmat kätilöt kuulema suositelleet.
 
Tiitteräiselle onnea! :heart:
Ja Nanadalle tsemppiä! Toivottavasti pääset tosiaan jo tositoimiin. Varmaan tuskastuttaa odotus koko ajan lisää.

Ja kiitos noista supistusvinkeistä. Mä ainakin olen pian valmis kokeilemaan ihan mitä vaan. On tosin melkoinen työsarka vielä, kun tilanne kohdunsuulla on ihan epäkypsä.

Risiiniöljystä oon kuullu enemmän vastaan ku puolesta. En nyt muista perusteita, mutta sitä ei kuulemma voi suositella.

 
Paljon onnea Tiitteräiselle poikasen johdosta! :heart:

Lillip, kiva kuulla että olette pikkuisen kanssa päässeet kotiin, kyllä varmaan kotielämä maistuukin hyvältä.

Hemuliina, mulla oli paino noussut viimeviikon neuvolassa ruhtinaalliset 2,6kg. huh huh. ja huomenna kanssa olis neuvola aika ja puntari kutsuu. mulla ei ole ollut yhtään turvotusta edes, mutta ummetusta välillä senkin edestä. nyt piti avata alkuraskauden aikana ostettu levolac pullo. inhaa... ja painoa tullut raskauden aikana 19 kg! onkohan tämän porukan ennätys?

Bourriquet, mullakin yhtä tuskaa kyljeltä toiselle kääntyminen yöllä ja noin vartin välein pitää veivata, kun paikat on tulessa. :(

on. oltiin ukon kanssa koko päivä keskisellä ja nyt kun kohta mennään saunan kautta nukkumaan, niin voi tiukkaa tehdä aamulla neuvolaan nouseminen, vaikka onkin vasta kymmeneltä. oli siellä tosi hyviä alennuksia vauvojen vaatteista (esprit, name it) ja piti ostaa tytölle ja pojalle kun ei tiedossa kumpi tulee ja unisexsejä ei ollut kivoja alessa. on kyllä tutuille tulossa keväällä ja kesällä niin paljon vauveleita, ettei huolta et nurkkiin jäisivät pyörimään ylimääräset.

Onko kukaan ollut vielä Me&I kutsuilla nyt, kun uusi mallisto tuli myyntiin viime viikolla?

-soikku ja minttu 39+2
 
PALJON ONNEA Tiitteräinen pojasta :hug: :flower:

Tääl olo on pysynyt yhtä paskamaisena koko päivän... (valivalivali) :ashamed:

karvaton koira: paljon onnea tulevaan!!!

nanada: Tsemppiä myös sulle tulevaan =)

-kyrsä ja nappula 37+3
 
Onnittelut jälleen vauvan saaneille! :flower:

Muutamalla jännät paikat, onnea matkaan, ei ole enää pitkästi odotusta jäljellä!

Tämä on itselle niin outoa, neljäs lapsi syntymässä, mutta alatiesynnytys uusi kokemus, joten ihan pihalla ollaan :) Onko muilla samanlaista kokemusta kun tuntuu, että vauva ei enää potki perinteisesti vaan enemmänkin möyryää masussa. Nostelee pyllyä tai jotain osaa (en olen aivan varma siis) melkein läpi vatsan ihon, mutta potkuja ei tule. Oudon tuntuista.

Itsellä ollut PITKÄÄN supistuksia, mutta eivät ole olleet kipeitä eli harjoitussupistuksia nähtävästi. Toivoin niin pari viikkoa sitten äitipolikäynnillä, että jotain olisivat kuitenkin kohdunsuull tehneet, mutta ei juuri mitään. Jostain kuitenkin luin, että harjoitussupparit kuitenkin valmistaisivat kohdun suuta synnytystä varten. Eikö tämän pitäisi siis tarkoittaa sitä, että nekin siellä jotain tekevät? Vai olenko vain erikoistapaus ja minulla tarvitaan ihan kunnon supistuksia, että jotain alkaisi tapahtumaan?

Vadelmanlehtitee ostettu, mutta en ole uskatanut aloitta. En ole henkisesti valmis synnytykseen vaikka fyysisesti kylläkin. Olo on aivan kamala, olotila samanlainen p....ska kuin ollut melkein koko raskauden. Saisi siis jo syntyä, että voisin sanoa tämän ajanjakson elämästäni koetuksi eikä enää koskaan uudestaan ;)

Tripletti ja vauva 36+4
 
tiitteräiselle onnittelut!! :flower:

paradies :hug: toivottavasti exä pysyy poissa.

karvatonkoira tsemppiä hurjasti huomiselle!

nanadalle lisää suppareita :D

haavemamma mä oon mielessäni miettiny tota madonnan konserttia. mieli tekis hirveesti, mut en oo varma raaskinko vielä elokuussa jättää lapsia mummolaan ja täältä lähtee hesaan asti. eikä aida olla kyllä kaveriakaan joka lähtis mukaan :( aikanaan kyllä vannoin kun M.Jacksonia kävin kattomassa ( :heart: ) että nyt on nähty popin kunigas ni on se kuningatarkin nähtävä jos joskus tänne eksyy... mut toiaan,jää varmaan näkemättä.

lillip ihana kun olette saaneet pikkuisen jo kotiin :heart:

kyrsä :hug:

mitähän muuta kommentoitavaa oli...kirjotin ylös mut tuntuu et joku unohtu.
Aamulla oli taas muutamia sukkapuikkovihlailuja,tai mitälie, ne tuntu vaan silloin kun mytty möyri tuolla mahassa ja heti menivät ohi ku se alko unille. eikä niitä sit enää oo ollukaan aamun jälkeen. pyh ja pöh.
nyt piiiiiitkään suihkuun ja sit pitänee hetki jumia koneella ja eikun unosille. huomena neuvolaan...vaaka pelottaa...

labello ja mytty 39+1
 
Onnea vauvautuneille! :heart:

Onko tosiaan mahdollista että ollaan lopultakin päästy helmikuuhun, jee! Aika on mennyt tosi nopeesti. Labellolle kiitokset pinon pitämisestä, liityn kaikkien mielipiteeseen siitä että tää on ollut ihan korvaamaton vertaistuki!

Emsat: Oliks toi nyt reilusti sanottu sitte, nyt jokainen varmaan miettii että onko ollut se v.mäinen verenpaineen nostattaja! :LOL: Mun ei onneks tarvii miettiä, tiedän olevani. :kieh: Noo, mutta onneks meitä riittää moneen junaan ja vähän asemillekin, eiköhän me tänne kaikki mahduta. =) Toi nostatti kyllä puolestaan mun verenpainetta ettette saa isyyslomaa!!! Siis niin väärin. Miten tollasta syrjintää voi olla. Epäreilua. :eek:

Huomenna neuvola, tuun sit kirjotteleen enemmän. Nyt nukuttamaan esikoista joka on nukkunut peräti 2 yötä omassa huoneessa! Saatin sekin nyt sit aikaiseks ennen vauvan tuloa. Ihan mielellään sinne muutti perhepedistä kun sisustin huoneen oikein ihkuks. =) Ja aamuyöstä tytöllä on lupa kömpiä meidän väliin edelleen...
 
Onnea Tiitteräiselle! :flower:
Ja Nadanadalle toivon paljon supistuksia, kauan oletkin jo mahan kanssa kärvistellyt. :heart:

Täällä on käyty koko ilta halailemassa pönttöä, iski sitten oikein kunnon mahatauti... Siksi varmaan päivälläkin niin väsytti. Onneksi vauva on koko ajan liikkunut hyvin, ei tarvi siitä huolehtia...

Nyt takaisin nukkumaan

Kuume & pikkuinen 37+3 edelleen
 
Soikku: ei huolta siità, ettà sun 19 kg olisi porukan kàrjessà, mulla oli tullut 18kg viikolla 36, niin ettà mulla on tàssà vielà aikaa saaada pari kiloa ennen rv39 :LOL: En oo uskaltanut kàydà pariin pàivààn puntarissa, kun suklaa ja muut herkut ovat maistuneet :ashamed: Nyt kyllà harmittaa, kun ainakin 17kg on tullut ihan kunnon ruoalla, mutta kun jouduin lopettamaan kàvelyt ja liikunnan suppareiden ja nàiden selkàkipujen vuoksi, niin sittenhàn mà olen tosi tyhmàsti ruvennut lohduttamaan itseàni herkuilla :headwall: Ettà ihminen on tyhmà :kieh: Nythàn mun vasta pitàisi pitààò dieettià, kun en pààse edes liikkumaan, mutta olo on tosi kurja kun joutuu olemaan 4 seinàn sisàllà, jo kàvely sàngystà keittiòòn tai vessaan sattuu ihan hirveàsti. Mutta hammasta purren olen kokannut pakastimeen, varsinkin kun eilen ja tànààn mies on ollut kipeà, eikà ole voinut laittaa ruokaa. Reppana pyydellyt anteeksi sairastumistaan, ikààn kuin se olisi itse voinut asialle jotain :heart:

tsemppià kyrsàlle ja muille, joilla on tukala ja kipeà olo suppareiden ja muiden vaivojen vuoksi :hug:

Tv lentis ja mussukka 37+2 :heart:
 
Taisi päivällä nukutut päikkärit tehä nyt tepposet, kun ei millää uni tuu silmään :/
Vessassa kun tossa kävin niin huomasin housuissa semmoisen pienen vaaleen limaklöntin, oiskohan se sitä limatulppaa nyt sit :p
Ootan kyllä jo et se vauva sais tulla pihalle, tuntuu päivät jotenki tosi tylsiltä :D

Jos menis laittaa jonkun lehvan pyörii ja kattelis sitä :)

Tyttö-nen & Vaavi
 
Onnea tiitteräinen! :heart: :heart: :heart:

Lasten nukkumisesta, Silloin kun kuopus syntyi niin me nukuttiin kaikki samassa huoneessa. Ei isoveli heräillyt vauvan ääniin öisin, hyvin nukkui. =) Nyt pojat nukkuu omassa makuuhuoneessaan ja mä ja mies omassa. Ja pinnasänky on tosiaan laitettu meidän sängyn viereen.

Mulla oli eilen neuvola 37+1:

Painoa tullut lisää +600g :p , verenpaine 128/82, pissa puhdas, sf mitta 32, sykkeet 150. Vauva on kuulemma aika alhaalla jo, jonka oonkin huomannut sillä että yksi toppatakki menee nyt paremmin kiinni ja hengittäminen istuessa helpompaa. :heart:

Eilisen päivän olin taas niin kipeä (siis särkyjä) että hyvä kun kävelemään pääsi. Kivuttomia supistuksia tuli jatkuvasti ja illalla oli taas alavatsasärkyjä.

sadee80 37+2 :heart:
 
|O Eka yä ku tuli nukuttuu kipuilun takii huanost. 4 jälkeen yäl heräsin ku tuli ilmeisesti niitä teiän mainitsemii menkkamaisii kipui alas ja ne kesti ja kesti vaik vaihto asentoo. Vartin välein heräsin parin tunnin ajan niihin ja sit oli pakko nousta ylös. Vauva liikku eile illalki iha älyttömäst verrattuna muihin päiviin.

Paino Viimeks 36+4 oli tullu 15kg ja syömisellä. Tänään on neuvola ja varmast on tullu taas pari kiloo et kyl mä veikkaan et se 20kg tulee helpost täytee niinku edellisistäki. Tarkotus oli kyl ettei tulis paljoo :whistle:

Nyt tarttee laittaa ittes ihmisen näköseks ku on tiäs mitä menoo ja varattuu aikaa het aamust taas.
JeJa 37+4
 

Yhteistyössä