HELMIKUUN HELMET 2013 *lokakuu*

Heippa :)

Heti sellainen kysymys, että onko joku rempannut kotia tms. raskauden aikana, kun tuli yhtäkkiä vaan mieleen, että tuossa levittelin juuri puuvahaa ja vasta sen jälkeen tuli mieleen, että mahtaakohan siitä olla jotain haittaa, kun se sisältää bensiiniä :|

Imetysasiat juu ei siis ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, tosiaan n. 3% äideistähän ei pysty imettämään lainkaan, Taikamyrsky kuulut ihan selkeästi niihin. Ihanaa, että silti vielä positiivisesti suhtaudut asiaan! Ei se imetys tosiaan tee kenestäkään sen parempaa ihmistä, lähinnä tarkoitin niitä, jotka oikeasti luovuttavat jo valmiiksi jotenkin. Tiedän useammankin ihmisen, jotka väittävät, ettei imetys onnistunut lainkaan, mutta kuinkas kummassa syötetään lapselle korviketta ja myydään äidinmaitoa, koska siitä saadaan hyvät rahat... ja toinen selvitti ihan samaa asiaa, ei onnistu ei, no ei varmaan, kun roikkuu rööki huulessa selittämässä asiaa, kopassa 3 viikkoa vanha vauva. Syitä on varmasti monia, mutta minä en kyllä ymmärrä kuin juuri nämä ihan oikeat syyt, kuten ote ei onnistu tai maito ei nouse tai on allerginen tai muut terveydelliset ongelmat, ehkä olen ahdasmielinen :LOL:

Sisarusasiat tässäkin puhun jälleen omasta kokemuksestani. Likka oli siis 1,5 -vuotias, kun sai pikkuveljen. Velipoikaa odotettiin yhdessä, paljon puhuttiin asiasta ja lueskeltii paljon kirjoja, joissa oli sisaruksia. En tiedä, menikö juuri siksi maaliin vai miksi, mutta koskaan ei tarvinnut pelätä, että hän olisi veljeään mätkinyt (paitsi nyt isompana on riitaa välillä :D ) ja nytkin ollaan puhuttu paljon, että kun vauva tulee, niin kuinka silloin käyttäydytään. Tosin välillä tuntuu, että unohdan lasten olevan vielä lapsia ja oletan kaikenlaista. Paluu todellisuuteen aina välillä tapahtuu, vajaa 4-vuotias ei ehkä osaa rikkoa vielä kananmunaa kippoon :LOL:0

Viivi+Tiiti 24+4
 
Viivi76 googleta käyttämäsi vahan nimi, ja katso käyttöturvallisuustiedote. Raskaana oleva ei saisi altistua aineille, joissa on joku seuraavista varoituslausekkeista (nämä saattavat lukea purkin kyljessäkin)
R40 (epäillään aiheuttavan syöpäsairauden vaaraa)
R45 (aiheuttaa syöpäsairauden vaaraa)
R46 (saattaa aiheuttaa periytyviä perimävaurioita)
R49 (aiheuttaa syöpäsairauden vaaraa hengitettynä)
R61(vaarallista sikiölle)
R63 (voi olla vaarallista sikiölle)
R64 (saattaa aiheuttaa haittaa rintaruokinnassa oleville lapsille)
R68 (pysyvien vaurioiden vaara)

Liuottimena bensiini ei tietenkään tee hyvää, mutta altistumisessa pitää huomioida kesto. On eri asia altistua kertaluontoisesti esim. tunnin ajan, kuin työssä päivittäin useita tunteja. Harva aine kerta-altistumisella kuitenkaan onnistuu vaurioita aiheuttamaan. Myös sikiönkehityksen vaurioalttein aika on tässä vaiheessa ohi. Jatkossa en itse kuitenkaan vahoihin koskisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Kiitos Pilkku tiedoista :) Purnukassa ei ollut mitään muuta mainintaa, kuin että voi käyttää leluihin ja kuivattuna ei aiheuta mitään kenellekään :) Olen siis turvallisin mielin, mutta en kyllä muutenkaan ajatellut enempiä vahata = en meinannut päästä lattialta enää ylös :( tulipahan sekin testattua nyt sitten ja olen mukamas laittanut tikun ristiin talon vuoksi :LOL:
 
Maanantai päivät kaikille!

tervetuloa uusille ja onnea ultrakuulumisista niille kellä ultra vasta oli :D

Omassa navassa ei mitään erityistä; masu kasvaa ja Mytty potkii kovasti. Alkaa olla vauvalla jo aika selkeä päivä rytmi, hyvä rytmi ainakin nyt, toivottavasti säilyis syntymän ylikin :D Öisin herättää n. kaks kertaa, aamulla "nukkuu" puol kasiin kasiin. Aamupäivällä on hiljaista ja puolen päivän maissa alkaa melske jälleen käydä. Sit iltapäivästä jälleen hiljaisempaa ja illalla kun mieheni tulee kotiin alkaa melske taas käydä :heart: ensi viikolla neuvola ja saan ne kelan paprut... pitää vielä mietiskellä tota isäkuukausi juttua miten tekis. Tiedustelin jo työpaikalta onko mitään estettä että pitäisin vuosilomaa ens kesänä, niin mieheni voisi olla vanhempainvapaalla. Näin ollen mieheni sais olla kolme kuukautta kotona. Mutta pitää kattoo jos se uus asetus tulee voimaan, että miten se sit muuttaa kuvioo.
Hankinnoista: Meillä on: vaatteita (50,56,62), toppahaalari (56), harsoliinoja, 4kpl tutteja, yks tuttipullo, pussilakana settejä, vaunut (ora saaga maasto), hoitolaukku, turvakukalo(britax baby safe plus shr)+ 2 jalustaa autoon, matkarattaat (britax b-agile), sitteri (emma rocker deluxe), matkasänky, häkkisänky (tulee tällä viikolla), imetystyyny, jääkarhu lämpöpussi turvakaukaloon.
Puuttuu: hoitoalusta, itkuhälytin, patja, peitot, tyynyt, ja sit kaikki pienet tarvikkeet (rasvat, vaipat, yms.), leikkimatto, mobile sänkyyn?? rintareppu?? ja varmaan vielä vaatteita lisää.
sellaista tarinaa tällä kertaa :)
heidukka ja Mytty 22+5
 
Nopeasti: Viivi76 Itse alalla olevana ja kaikkia maalitarvikkeita ja muita myyvänä tukiskelin tätä asiaa ihan työterveydenkin kautta, ja vastaus oli että jos olisin jatkuvassa altistuksessa (siis 8h/pvä) niin sitten voisivat harkita kirjoittavansa mulle todistuksen varhaistetuun äitiyslomaan. Eli jos niitä joskus silloin tällöin käyttää niin minkäänlaista vaaraa ei pitäisi olla. Mähän hengitän kaiken maailman teollisuusmaalihöyryjäkin (jotka ohenevat ties mihin aineisiin) päivittäin mutta en tosiaan koko työpäivää.

Keisha
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Luottamusmies kysyi minulta, että onko äitiysloman aikainen palkka parempi kuin muut päivärahan laskentatavat. Eli ymmärsin, että se palkka, jota olisin saanut keväällä 2013, jollen jäisi äitiyslomalle. Ensimmäisen lapsen kanssahan henkilöstöihminen laski minulle äitiysloman rahan edellisen vuosipuoliskon mukaan. Se oli silloin ilmeisesti minulle edukkain vaihtoehto. Palkkani vaihtelee kuukausittain riippuen siitä, minkä verran teen työtunteja, mutta nyt tosiaan 2013 palkka olisi edullisempi minulle kuin muut laskentatavat. Mitä nyt muuten olen katsonut, palkan jälkeen edullisin mulle olisi aiemmin saamani äitiysraha, jota siis voisin saada, kun lapseni ei ole vielä 3 ikävuotta. Olen nimittäin tehnyt osa-aikaisesti töitä, joten palkat ei ole yhtä hyviä tänä ja viime vuonna kuin aiemmin.

Nyt minua mietityttääkin se, että onko äitiysloman raha suoraan sama kuin palkkani olisi ollut vai lasketaanko raha jollain lailla tuosta palkasta? Miten teillä "palkallisilla" on tehty?

Tietääkö kukaan näistä asioista?
 
Serafiina1 Tuopa onkin hyvä kysymys, koska siis minulla ainakin työnantaja maksaa sen kolmen kuukauden palkan äitiysloman ajalta ja Kela taas maksaa siltä ajalta työnantajalle. Eli palkka on parempi kuin olisi päiväraha. Jos sinulle työnantaja ei maksa tätä palkkaa (mitä en usko, kun on epäsäännöllinen työ), niin se äitiysloman raha lasketaan siis tuosta palkasta ja sen voit itsekin laskea https://easiointi.kela.fi/eprlaskenta_app/PRLaskentaApplication?EJ=VR&lang=fi ja sitten tästä osoitteesta löytyy laskuri päivämääriin, jos nekin on hukassa https://easiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication
 
Viivi76 Jep, noissa imetysjutuissa kyllä ymmärrän sun pointin, jos hyöty on jotenkin äidille itselleen suurempi olla imettämättä (myydä äidinmaitoa, vetää röökiä). Oon vain kuullu, että jo valmiiksi hysteerinen tuore äiti on haukuttu pataluhaksi, kun ei ole se imetys yrityksistä huolimatta onnistunut... sitä minä en voi käsittää alkuunkaan. En kyllä oikeasti käsitä montaa muutakaan asiaa, mutta kuitenkin. :D

Mä olen niin pahalla päällä tänään. Johtuu yksinkertasesti siitä, että kuulinpa sitten jutun, notta tämä meidän alueella vaikuttava perusturvaliikelaitos aikoo lakkauttaa tän meidän kunnan terveyskeskuksen kokonaan. :mad: Siis siirtää kaikki palvelut tuonne naapuri"kaupunkiin", jossa on kaikki talousasiat retuperällä ja heidän terveyskeskuksensa on ahdas eikä taatusti voi tarjota kaikille vaadittavia palveluja. Ei siis jo riitä, että illat ja viikonloput joudut ajamaan 100km päähän päästäksesi hoitoon niin meinaavat, että jatkossa ajetaan kaikista asioista hoitoon 40km päähän. Notta moro. Mites se nyt menikään, että jokaiseen kuntaan tulee taata peruspalvelut? Ehkä ne tosiaan yrittää väkisin näivettää hyvinvoivan kunnan, että pääsevät käsiksi siihen hervottomaan miljoonapottiin, mikä sijoituksina tuottaa rahaa koko ajan... (meillähän on Keski-Suomen pienin kunnallisvero% eikä tarvi kituuttaa) Onneks on nää kunnallisvaalit ihan hollilla, onhan tää ihan sikatouhua - edes nyt et saa hoitoa virka-ajan ulkopuolella täällä. Ja huvittavintahan tässä on se, että meidän kunnan TK on rakennettu sitä silmällä pitäen, että tänne tulee aluesairaala - ei tullut, kiitos tuon kateellisen naapurikaupungin, mutta täällä ois paremmat tilat jopa laajentaa kuin vasta remontoidussa ja AHTAASSA kaupungin terveyskeskuksessa. Pitäköön tunkkinsa, minen ainakaan hyväksy tuommoista - samaa mieltä lienee nelisentuhatta muutakin kuntalaista plus pari tuhatta naapurikuntien asukkia, jotka ovat tottuneet täällä lääkärissä asioimaan tarpeen tullen. Nyt on sitten ne verenpaineetkin taas kohillaan. :kieh:

Muuten menee siis vallan kivasti täällä... mitä nyt tietty toi närästys vie järjen. Mikään ei auta (ei maito, piimä, jogurtti, Rennie tai kaikki yhdessäkään) ja kaikki syötävä närästää. Ihan kaikki. Ei tarvi ku ajatella jotain ruokaa niin närästää. Hinputti.

Ehkä huomenna on parempi päivä. :D

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 23+4
 
Taas tällainen pikapäivitys: MrsR: Mulle kroonisen gastriitin ja refluksin omaavalle iski tää närästys päälle kunnolla vasta viime torstaina ja en oo sitten sen jälkeen voinut juoda edes vettä. Kaikki tulee ylös ruokatorvea ja tuntuu, että sisuskalut lähtevät irti. Rennie auttaa noin 2 sekuntia! Ranixal jopa 15min. Soitin sitten päivällä neuvolaan ja sain ohjeeksi hakea apteekista Gaviscon merkkistä oraaliliuosta ja ottaa sitä Rennien ja Ranixalin kanssa vaikka sekaisin jos siitä olisi apua. Lääkäri kun on neuvolassa paikalla vasta torstaina, ja jos joudun sinne asti tässä kärsimään niin tuun hulluksi! :mad: Laitoinpa miehen sitten apteekkiin ja nyt odotan että pääsen kotiin sitä testaamaan- jos vaikka saisi jotain kiinteetä syötyä tänään.. Jännityksellä odottelen!

Keisha
 
(.)
Yes, tulihan se kelan päätös vihdoinkin. Riitti kun aamulla soitin toimistoon ja sanoin, että on ollut jo kolme viikkoa paperit märehdittävänä et joskos viittisivät tehdä sen päätöksenkin ennen mammaloman alkua. Nyt oli päätös tullut pikkuisen ennen puoli neljää nettipalveluun näkyviin, ja jopa ihan oikein laskettuna :)
Tänään oli eka työpäivä sairasloman jälkeen, saa nähdä miten jaksat. Työmatkalla supisteli pariin kertaan tosi ikävästi, ja jalat on aivan maitohapoilla vaikka teen istumatyötä toimistossa! Toistaalta en kyllä halua rikkoa itseäni ja pikkuista työnteolla, mutta en kyllä jaksaisi notkua kotonakaan 24/7 koko seuraavaa vuotta :/

Huomenna pitääkin lähteä viemään autoa renkaidenvaihtoon. Jokos on muut vatsankasvattajat kerenneet huoltaa omansa talvikuntoon. Jopa tänne Pk-seudulle on luvattu lunta loppuviikosta, ja yöpakkasia heti huomisesta alkaen.
 
Kova närästys vaivaa täälläkin, eikä mikään auta... pitänee miunkin kokeilla tota Gavisconea... koko ajan tuntuu että röyhtäys olis tulossa, eikä tuu ja sisuskaluja polttaa niin pirusti... HYI!
Renkaat vaihdettu viikonloppuna, tosin itse olin vaan henkisenä tukena kun mies ja appiukko vaihtoi renkaat :D
 
Renkaat vaihtuu ihan miehen toimesta varmaan tällä viikolla. :)

Siis auuh! Mulla on nyt kolmena päivänä illalla ollu vatsa kipeä. Mitä lie repimisiä sitten, ei yskiä voi kunnolla kun heti repii. Sohvalta nouseminen täytyy tehdä varoen, samoin sinne istahtaminen.. Ei hyvä. Onneks keskiviikkona on nla lääkäri, saa sille valitella.

Mä sain kans tänään kotiin kelan päätökset ja olin todella yllättynyt. Meinasin, että kun 2010 mun tulot on mun mielestä ollu aika onnettomat ja silti saan aikas hyvin, siihen vielä neljästä lapsesta lapsilisät :p Jei! :flower:
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Heidukka
Keisha hirmuisen paljon kiitoksia tuosta vinkistä - pitänee käydä kyselemässä, josko täältä meidänkin apteekista löytyis, ois meinaan ihan kiva olla hetki ilman tota närästyksen tunnetta. Toivotaan et sullakin auttais, kun ei oo kivaa, jos ei mitään voi syödä ilman sitä helvetillistä poltetta :hug:
Jospa sitä sais sitten otettua tuonne reissuunkin mukaan, Renniellä selviää perille asti, mutta luulen, ettei yksistään auta. Saakohan lääkkeen nesteen muodossa viedä käsimatkatavaroissa...? :O Tutkimaan ->
 
Iltoja!

Teretulemast mukaan Noona-!

Neuvolakuulumisia tulin päivittelemään... Kelan paperit sain mukaan ja niitä sais alkaa täyttelemään, kun jaksais perehtyä. Olitte moni pohdiskelleet tuota isäkuukausiasiaa ja meillä neuvolantäti oli siinä uskossa, että isälle myönnettäis jo nyt sitä pidempää vapaata. En itse kyllä tätä käsitystä ihan purematta niele, kun Kelan sivuillakin puhutaan asiasta vasta hallituksen esityksenä.. :confused: Aion joka tapauksessa anoa koko vanhempainrahakauden nyt ensin itselleni, vaikka isä sen kuukauden tms. pitäisikin, koska sen pystyy vielä myöhemmin muuttamaan.

Mutta siis vielä siitä neuvolasta sen verran, että pissa ok, sf-mitta tasan keskikäyrällä, painoa tähän mennessä +3 kg lähtöpainoon, paineet ok, vauvan sykkeet +150 ja kaikki muuten mallillaan mutta hb oli tipahtanut 134 > 111 eli rautakuuri alkakoon. -Onkin ollut hieman väsyneempi olo viime aikoina ja nytpä tiedän, mistä sekin johtuu...

Talvirenkaat on meillä jo isäntä hoitanut alle. Kohtahan ne ensimmäiset liukkaat on käsillä ja talvi yllättää autoilijat jälleen kerran, vaikka se tulee joka ikinen vuosi.. :p

Vointeja kaikille!

nessuli & nasu 22+1
 
Täältä vaan komppaillaan teijän närästysahdistusta. Juuri heitin huiviin Samarinin ja se auttaa noin puoli tuntia, jonka jälkeen taas ahistaa. Ei se nyt varsinaisesti helpota, mutta hyvä tietää, että moni muukin on nyt samassa veneessä.

Keltakukka 24+2
 
Isyysvapaasta tämä on viimeisin tieto, Isyysvapaan pidentäminen - Sosiaali- ja terveysministeriö , hallituksen esitys annettu eduskunnalle käsiteltäväksi 17.9.2012.
Ja se vanhempainrahakausi kannattaa hakea äidin yksin aluksi, sen voi sitten muuttaa kyllä myöhemmin niin, että isäkin saa omansa pitää. Ainakin näin on täällä ohjeistettu. :)

Talvikumit keskiviikkoaamuna alle - olivat säilössä rengasliikkeessä niin ei sitten voinut ite niitä jo vaihtaa. Pääasia, ettei pahoja liukkaita ole ennen sitä. Ja vimonen päivähän se on vaihtaa, kun torstaina kohti Helsinki-Vantaata ja sieltä Münchenin kautta Stuttgartiin. Ja viikonlopulle ne on ainakin lumia lupaillut tänne Keski-Suomeenkin. Saas nähdä, kuinka käy, mut mieluummin sitä kuitenkin lähtee nastanakeilla kuin slikseillä pitkää matkaa ajamaan. :)
 
Kiitoksia nessuli ! :)

Närästyksestä .. Sitä on ollu mullakin nyt oon Gavisconii ottanu siihen auttaa aika hyvin tosin sitä saa ottaa kuitenki aika usein ja ei mitään kovin mukava kuljettaa mukana sellasta isoa törppöä :D Itellä ollu aina kauheet närästykset ja alkuraskaudesta hävis ei ollu mitää pahoivointeja eikä närästyksiä ja tossa puolessa välissä tuli kyl takasin .
 
Moikkati. Neuvolassa tänään pistäydytty...
Tämä mamma kasvaa kohisten lähes 1,3kg:n viikkovauhtia..... Huijui.. Mutta terkka epäili suurimman osan olevan nestettä, joka ei haittaa jos ei nouse verenpaineet ja pisunäytteet on puhtaita...

Kelan hakemukset laittelin tänään vetämään ja äippäloman aluksi laitoin 2.1.13. Kun työnantajalta sain tiedon että pitämättömiä vuosilomia olisi 20 päivää, niin loma alkaa siis 5.12. Ihanaaa, siihenhän ei ole enää kuin reilu kuukausi!!

PainavasotanorsuVissyliini 22+4
 
Iltaa kaikille pitkästä aikaa!

Olen tässä vähän ihmetellyt, kun oon lukenut teidän kuulumisia, että miten niin monet ovat jo kela-asiat saaneet hoidettua, kun minä en ole saanut edes koko hakupapereita vielä ja oon kumminkin alkupäässä tätä helmikuisten joukkoa, kun la on 4.2. viikkoja siis nyt 25+1...no, keskiviikkona on neuvola, että ilmeisesti sitten hakupaperit saan.

Onko kukaan muu flunssassa? Mulla on jo 5 pv kestänny inhottava, karsea, ällö olo: nenä valuu koko ajan, kurkku ja korvat on kipeät, yskittää, ylähengitystiet rohisee oikein tosissaan ja iltaisin hengitys ahdistaa. :snotty: En oo lääkäriin kuitenkaan mennyt, koska kuumetta ei ole nostanut yhtenäkään päivänä. Sellanen alko kyllä vaivaamaan, että jos minua itseä ahdistaa hengitys ja hapetus on huonoa, niin kuinkahan vaarallista se voi olla vauvalle? Minulla on käytössä tarvittaessa astmassa käytettävä avaava suihke ( sain sen viime vuoden vaihteessa sairastamani keuhkokuumeen jälkihoitoon) ja olen nyt muutamaan otteeseen sitä suihketta ottanut, kun on tullut niin ilkeä olo, kun henki ei tahdo kulkea kunnolla. Mutta on vaivannut, että kuinka herkästi vauva voi kärsiä hapenpuutteesta...?

Kovasti olisi halua käydä vauvan vaatteita läpi ja tilailla uusia, mutta en kyllä ole jaksanut nyt yhtään mitään ylimääräistä :|
On tullut kyllä osteltua aina vähän sieltä ja toiset täältä, kun ollaan pikku reissuja tehty viikonloppuisin eri kaupungeissa. Ideaparkissa oli kiva liike se Ballot..siellähän on käytettyjä vaatteita myynnissä tosi kivasti jaoteltuina kokojen ja vaatteiden mukaan. En kauheasti ostele ihan uusia mitään, koska olen enemmänkin kierrätyksen kannattaja.
Valkoisen ihanan kehtosängyn löysin Tori.fi:n kautta Oulusta, Brion hoitopöydän ihan lähikunnasta, turvakaukalon melkein naapurista ( oli ihan uusi, olivat saaneet vakuutuksen piikkiin hakea uuden ja heidän oma pikkumies ei siinä sitten enää mahtunutkaan matkustamaan!) ja viimeisimpänä, eli tänään ostin ihanat Emmaljungan Duo Edget (musta-platina) tori.fi:n kautta.=)

En nyt muista kommentoida oikein mitään keskustelun aiheita, anteeksi siitä, pää on pehmeä tästä sairastelusta!: /
Mutta ihana on lukea tätä ketjua, kiitos kun kirjoittelette ahkerasti, on mukava lukea samassa tilassa olevien ajatuksia :heart:
 
Heippa

Ja tervetuloa uusille!

Piia-Liisalle kiitos kela-asiaan vastaamisesta: tilaan nyt sen vanhempainrahan omalle tillilleni koko jaksoksi ja muutetaan sitä sitten kun mies tietää tarkkaan milloin jää isäkuukaudelle - tai mikä ikinä sen nimi silloin sitten onkaan. Ja isyysvapaarahahakemus pistetään hakuun siis vapaan jälkeen, joskus maaliskussa oletan.

Täällä oli tänään sokerirasitus. Ei onneksi tullut erityisemmin paha olo, mutta helkatin pahaa litkua se kyllä oli. Onneksi pääsin pötkölleni kahdeksi tunniksi omaan rauhaan ja naisten lehtiä oli vino pino vieressä. Pikkuinen mahassa tuli kyllä aika villiksi sokerilitkun jälkeen, ja kävi mielessä että jonkinasteinen shokki tuollainen sokerirysäys on varmaan sikiöllekin. Se on kuulemma tosiaan 75g sokeria kun kertarysäyksellä kulaistaan...


Närästystä ei onneksi ole.

Masu on pömpähtänyt nyt ihan kunnolla esiin, sanoi työkaveri.

Talvirenkaita ei ole vaihdettu, kun ei ole koslaakaan =) Tosin sellainen on harkinnassa, kun sinnen Espooseen muutetaan. Bussillakin kyllä pääsisi kätevästi keskustaan, mutta ruokakauppa on parin kilsan päässä....

Värikästä päivää!

Tuuliannaliina ja pikku 23+3

Ps. toope kysymys: olen aina välillä miettinyt vieläkin näitä raskausviikojen laskemisia. 40 viikkoa on täysiaikainen raskaus = 10kk. En ihan tajua, eikö raskaus kestä normaalisti 9kk? Tosin ne ekat kaksi viikkoahan alkioita ei ole vielä edes olemassa, eli normaali raskaus alkion muodostumisesta laskettuna kestäisi siis 38rv, jos raskaus on täysiaikainen. Se on silti enemmän kuin 9kk...?
 
Kengumamma Toivottavasti siellä ei ole mitään vakavaa! Ilmoittelethan kun kuulet, mitä tapahtuu.

Tuuliannaliina Tämä raskauden kesto on kyllä hauska asia, kun koko elämänsä tottuu siihen, että se on 9 kuukautta ja vihdoin kun olet raskaana, niin kuulet että se onkin 40 viikkoa. Käytännössä 40 viikkoa on kuitenkin 9 kalenterikuukautta. Voit vaikka katsoa kalenterista, milloin on viikko 40. Käytännössä siis sekoamme vain, jos laskemme, että kuukaudessa on 4 viikkoa, mitä siinä ei oikeasti ole, paitsi helmikuussa, jos ei ole karkausvuosi. En tiedä selvensikö tämä nyt yhtään vai sotkiko vain lisää :D
 

Yhteistyössä