Piia-Liisa ihanaa, että teillä voidaan hyvin :heart:
Viivi ja muutkin raskausdiabetes on eri asia, kun ykkös tai kakkos tyypin diabetes. Ruokasuositukset on erit ja myös nuo raja-arvot. Osallistuin täällä sellaseen ryhmään, joka oli raskausdiabetestä sairastaville tai sairastaneille ja siellä tosiaan tuli ilmi mullekkin (vaikka esikoisestakin oli RD) uutena asiana, et jopa ruokailu suositukset on erit esim. just hedelmien kohdalla. No raja-arvot on käsittääkseni erit siksi, että elimistö toimii eri tavalla raskauden aikana, kun normaalisti ja vauva reagoi elimistön muutoksiin. Sitä vauvan hyvinvointiahan siinä pääosin koitetaan turvata/seurata. Mulle myös uutena asiana tuli se, että vauva voi joutua teholle tiputukseen syntymän jälkeen, jos äidin sokeritasapaino ei ole ollut kunnossa, niin vauvankin sokerit heittelee helposti. Huonolla säkällä vauva voi kai joutua olemaan tiputuksessa parikin viikkoa! Meillä sattui meinaan ryhmässä olemaan yksi hoitaja, joka on vastasyntyneiden teholla töissä ja sanoi juuri sitä, että äideille liian vähän kerrotaan tästä!
Meillä tuossa mittaus ohjeistuksessa lukee aamun mittausajankohdaksi pian heräämisen jälkeen, ennen aamiaista. En mä ainakaan sokereita heti sängystä noustessa mittaile?! Käyn vessassa, laitan pojalle aamupalan jne.! Miksi et olisi halunnut insuliinia pistää? Onko ajatuksesi juuri se, että et itse usko tarvitsevasi niitä joten et haluaisi turhaan lääkitä? Mulla on tilanne taas toisinpäin
minä (ja neuvolantäti) uskoisin tarvitsevani ne insuliinit ja nyt yritetään toista kertaa lähetteellä päästä äitiyspolille asiaa selvittämään!
Elsiliini ei sokerirasitukseen ole pakko mennä, vaikka neuvolasta sitä suositeltaisiin
eihän mihinkään ole pakko suostua! Sokerirasitukseen ei yleensä laiteta ilman syytä äitejä, jotka ei kuulu riskiryhmään.
Neiti81minä en huomaa sokereiden vaihtelua omassa olossa mitenkään. Haittanahan siitä on, että vauva tai vauvat kasvavat liian nopeasti ja heidän synnyttyään heidän sokereita tarkkaillaan säännöllisesti. Vauvan synnyttyä on myös tärkeää, että vauva saa varmasti tarpeeksi maitoa tarpeeksi usein, jotta sokerit pysyisi tasapainossa. Mikäli vauvan sokerit heittelee joutuu teholle tiputukseen niin pitkäksi aikaa, että sokerit tasaantuu. Äidille eipä kai ole kummemmin haittaa
paitsi, että on suuressa riskissä sairastua kakkos tyypin diabetekseen.
Liitoskivut on kamalia
mulla on ollut niitä jo muutamia viikkoja ja toiset päivät on huonompia, kun toiset. Olin aluks ihan ihmeissäni, että MITÄ? miks näitä on nyt jo, mutta viisaammat minua valisti, että toisesta (ja sitä seuraavista) tulee kivut herkemmin, kun ensimmäisestä! Pari viikkoa sitten vein poikaa uima kouluun, kun taapersin tuskasena altaan reunalla yks äiti kysy, et onko sulla kaikki hyvin? Sanoin, että juup on vaan vähän liitoskipuja. Hän vaan totesi, että no näytätkin tosi tuskaiselta ja ajatteli mun kärsivän jo supistuksista
onneksi ei sentään niitä!
MrsR täällä ainakin ihan ohjeistettiin, että jos syö hedelmiä niin ne pitää syödä ehdottomasti aterian yhteydessä. Erillään syötynä nostaa sokereita kai aika paljon
en ole mittaamalla testannut, mutta jäi vaan mieleen kun sitä niin paljon monessa yhteydessä painotettiin.
mimmi83 mä oon aatellu ottaa vauvalle kotiutumis vaatteeks 50cm bodyn , puolipotkarit, velour housut ja kietaisupaidan, pienet villa sukat, 56cm toppahaalari, 0-1kk toppatumput ja töppöset, 0-1kk kypärämyssy, pipo, haalarin huppu ja vielä varuiksi villahousut ja takki, jos on kovakin pakkanen. Meillä ei ole omaa autoa, niin en ole ostanut kaukalopussia, koska autoiltua tulee varmaan melko vähän. Sairaalasta kotiin saadaan kyllä sitten kyyti autolla. Esikoiselle olin ostanu 56cm potkupuvun H&M:ltä (eli on pientä kokoa) ja se oli ihan liian iso sairaalasta kotiutumiseen
onneksi oli muutakin vaatetta mukana
Keltakukka KIITOS etusivun tilastoista
minä niitä pyytelin, kun niitä on musta kiva seurata
varsinki sitte, kun vauvoja alkaa syntymään
tosin ei ihan vielä tarvisi syntyä!!
Ristiäiset olen seurakunnalta selvittänyt asioita ja täällä ainakin tuntuu toimivan hyvin asiat. Seurakunnalta saa ilmaiseksi tilat (viideksi tunniksi) ja kaiken muunkin
ainoastaan kukat ja tarjottavat pitää viedä itse paikalle. Meillä tulee väkisinkin ristiäisiin kutsuttua n.40 henkeä, vaikka pidin listan vaan lähimmissä sukulaisissa ja muutamassa läheisessä ystävässä. Täten totesin, että tarvitsemme jostain tilan missä ristiäiset pidetään
onneksi seurakunnalla on hyviä vaihtoehtoja monta. Vielä pitäis käydä katsomassa noita paikkoja ja sitten meillä on mielessä tietty pappi kenet haluaisimme, niin tämänkin onnistuminen pitää selvittää ja sitten lyödään lukkoon päivä!
Sokerit täällä painitaan kanssa sokereiden kanssa!! Ekan viikon mittaus tulokset oli minun (ja neuvolantädin) yllätykseksi aivan loistavat! Johtuen kuitenkin korkeasta sf mitasta ja korkeista sokerirasitus arvoista laitto neuvolantäti mulle lähetteen äippäpolille. Edellis viikolla (30.11) kävin sitte uudestaan neuvolassa ja olin mittaillut sokereita hieman laiskasti, mutta siellä sitten jopa siinä vähäisessä mittailu määrässä ylityksiä 1h arvoissa oli jo suurin osa. Tällä neuvola käynnillä selvisi, että äitiyspolilta oli tullut vastaus, että minut pitää laittaa keskusäitiysneuvolaan sikiön koko arvioon. Neuvolassa oli sijainen ja hän laittoi sitten lähetteen koko arvioon
sain sinne ajan vasta 31.12!! Nyt olen mitannut arvoja sitten aktiivisemmin ja suurin osa 1h arvoista on 9 kieppeillä ja ei auta, vaikka söisi mitä tai kuinka vähän!! Soitin sitten huolissani tästä neuvolaan keskiviikkona ja oma neuvolatätini laittoi minulle nyt vielä lähetteen äitiyspolille uudestaan. Itse olen sitä mieltä, että tarvitsen ne insuliinit ja pelottaa ajatus siitä, että tilanteeseen reagoidaan nyt liian myöhään/hitaasti! Olen vaan huolissani, että miten tuolla masussa voidaan ja kuinka kovaa siellä kasvetaan, jos mun sokerit on kokoajan koholla?! Toivon NIIN kovasti, että saisin sinne äitiyspolille sen ajan vielä ainakin ennen joulua!
Kaikille sokereiden kanssa painiville haluan muistuttaa, että meillä tämä nyt on kuitenkin suurimmalla osalla ainakin tältä erää vain väliaikaista! Esikoista odottaessa olin mäkkärillä ja söin jonkun salaatin
en millään jaksanut lähteä vessaan ja olimme sellasessa nurkka pöydässä, niin sievästi käännyin vaan ja pistin siinä salaa insuliinit. Hetken kuluttua huomasin, että viereisessä pöydässä ollut n.10-12v. poika tuijotti mua. Olin vähän nolona sitte ja aloin katumaan laiskuuttani, että ois pitäny mennä vessaan pistämään, että toi poika varmaan luulee mun olevan narkomaani tai jotain?! No sit se poika sano mulle yht äkkiä, että mä tiedän miltä susta tuntuu, mulla on kans vähän aikaa sitte todettu diabetes. Olin ihan, että aijaa, on kyllä kurja sairaus. Poika siinä sitten vuodatti mulle aika pitkään omaa tuskaansa ja hankaluuksiaan sairastumisen suhteen ja sitä kuinka ME joudutaan lopun ikää kärsimään tästä jne. Mä kerroin hänelle sitten, että mulla on nyt vaan raskausajandiabetes joka todennäköisesti häviää lapsen synnyttyä, mutta tämä altistaa mut myöhemmin sairastumiselle. Olisitte nähnyt sen pojan pettymyksen ilmeen! Hän samastui jotenkin, niin muhun siellä mäkkärillä törmätessä ja se ilme se oli jotain niin surullista, etten unohda sitä IKINÄ!!
Muutokset rinnoissa huomasin perjantaina saunassa käydessä, että nännipihat on ihan valtaisat ja tummunut kamalasti. Itse nänneissäkin näkyy kyllä muutosta ja kyllähän sieltä on maitoakin vähän tihkunut, mutta näkyy vain kuivuneena nännin päässä ja saunassa ollessa saattaa tulla muutama tippa.
( . ) Täällä voidaan muuten melkoisen paksusti! On tullu harvemmin kirjoteltua, joten tässä teille melkonen romaani :ashamed: Koneella istuminen ei kauheesti houkuta, kun tästä ei meinaa päästä enää ylös, kun häpyluuhun ja nivusiin sattuu, niin vietävästi! Nyt ei kuitenkaan meinaa uni oikeen tulla, kun jännitän huomista! Olen varannut minulle, pojalleni, ystävälleni ja hänen pojalleen risteilyn ja lähtö olisi huomenna illalla. Syy miks mua jännittää on noi lapset. Heille on kerrottu, vaan et on mukava ylläri päivä ja tehdän jotain kivaa yhdessä...odotan NIIN paljon, että mikä on reaktio, kun ensin mennään jonnekkin junalla ja sitten päädytään laivaan!! Saan käsittämättömän paljon iloa siitä, että saan tarjota muille jotain iloa...olen ehkä vähän outo =) Juu, ja laivalle olen varannut buffet aamiaisen ja lounaan ja meinaan syödä hyvillä mielin sokereihin tuijottamatta siellä kyllä! Palaan ruotuun sitten kotiin tullessa ja toivon minua täällä odottavan aika äitiyspolille mahdollisimman nopeasti!
Tiuhti ja Tipi rv31+0 (äkkiä se aika vaan menee!)