Heinäkuun mammat 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinis07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä että Weralla kaikki niinku pitääki. Mä soittelin aamulla äippäpolille ja koitin kysellä tosta sf:n kasvusta. Näillä viikoilla on hyvinki mahollista, ettei oikein kasvakkaan. Aika nihkeen vastauksen sain. Että vaikkei se nyt kasvaiskaan, ei siinä välttämättä silti mitään oo. Tuntuu vaan hullulta, ku mun "käyrä" on suora viiva siellä käyrien keskellä. Eka mittaus yläkäyrällä ja viimesin alakäyrällä. Kai se vaan täytyy luottaa, ettei tässä mitään oo. Niin kauan ku liikkeitä tuntuu, on kaikki varmaan hyvin...kai. Mun huoliini ei varmaan yhtään auta, ku pitää aina keskiviikkona tuijottaa Faktalta riskitapauksia. Kaikki jutut on raskauteen liittyvistä komplikaatioista ja yleensä ennenaikasia synnytyksiä. Tippa linssissä sitä seurailen ja silittelen omaa mahaa.

heinis 31+3

Hei !

Meille neuvolalääkäri sanoi eilen, että kaikki vauvat ei ole oikein liikkuvaista sorttia, ja siinä on sellainen hankaluus, että äidit hermostuu suotta. Eri asia KAI ? olisi , jos vauva olisi liikkunut koko ajan ihan vimmatusti, ja sitten hiljenisi niin sitten varmaan olisi syytä huoleen. Multa ei eilen otettu tuota sf-mittaa. Neuvolalääkäri ei sitä ole kertaakaan ottanut, vaan aina terveydenhoitaja. Mulla on parin viikonpäästä aika sitten terveydenhoitajalle. Luulen, että mullakaan ei ole hirveesti kasvanut, mutta kun aluksi kasvoi tosi hurjaa vauhtia, niin terkka sanoi,että tasoittuu raskauden myötä.
Milloin sulla ; Heinis , on seuraava aika neuvolaan ?
T. Wera

Mulla oli tänään neuvola ja mullakin toi sf-mitta jäi ekan kerran lähelle alaviivaa ja kasvu oli tyssänny. Mulle terkkari sanoi, että vauvan asento mitattaessa vaikuttaa myös tulokseen. ELi meillä kun vauveli köllöttelee poikittaa, se pienentää mittaustulosta verrattuna siihen, että olisi pystysuunnassa. Ei kuulemma tarvitse tässä vaiheessa huolehtia. Kahden viikon päästä otetaan sitten taas uusi mitta ja katsotaan asiaa uudestaan. Muuten kaikki arvot olivat hyviä. Hb noussut 118 ->125 ja verenpaine oli ok, samoin pissa oli puhdas. Painoa on tullut nyt noin 5,5kg ja vatsanympärys on parissa viikossa kasvanut 5cm ollen nyt 99,5cm.

Eipä tässä muuta kuin tsemppiä kaikille,joilla kasvu tyrehtynyt. Toivotaan, että tulevissa mittauksissa olis kaikilla tasoittunut toi lukema :)

Aamu73, ja Onni 29+4 tai 30+1

Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Hemo oli taas noussut, nyt 128. Silti aion aloittaa rautaa syömään jotta ois hyvä vielä synnytyksessä. Pissa ja verenpaineet ok. Sf-Mitta 26cm. Paino oli tippunut 1,5kg, ei haittaa kuulemma. Saikku jatkuu nyt äippälomaan asti. Sokereita pitää ruveta mittaamaan kotona, tai sitten vuorokausi seurantaan sairaalaan. Mullahan oli onneksi vaan se paastoarvo tällä kertaa hieman koholla. 5,2 kun sallittu on 5.
Kysyin milloin tehdään painoarviota vauvasta, kuulemma vasta 1kk ennen la, vasta! Sf-mittaa seurataan nyt.
IIK! Iltapäivällä ois se muuttotarkastus, jokohan päästään omaan kotiin, jännittää!!!

Hiljainen vauva kasvaa minunkin masussa. Eilen illalla tosin oli vissiin sillä joku aerobic tunti menossa kun jytäsi niin että koko maha pomppi...mutta se oli eka kerta se. Enimmäkseen pieniä iskuja ja harvoin, yleensä aamulla ja illalla. Ehkä en sitten päivisin niitä tunne? En tiedä... Mutta asia toki muakin huolettaa:(

Mulla oli kaikki labra arvot ok, kilpirauasta myöten. Ja hb oli noussut...joten MIKÄ tän väsymyksen sitten oikein tekee? Sen kun tietäis... No, sairaslomalla ollaan ja iisisti on pakko ottaa kun ei vain yksinkertaisesti jaksa mitään!

Pidetään peukkuja kissafriikki, että pääsettä muuttaan uuteen kotiin ihan pian. Meillä aletaan nyt ihan näinä päivinä pystyttään talon runkoa ja tässä mietitään josko päästäis jo elokuulla muuttaan sitten uuteen kotiin.
Mukava, että kaikilla tuntuu menevän ihan mukavasti tällä hetkellä. Jokaisella on kuitenkin vähän huolta tulevasta tulokkaasta. Minä olen työntäny ajatuksen synnytyksestä taka-alalle. Onneksi en oikeasti tiä mitä on tulossa niin ei osaa niin kauheasti pelätäkkään. Kuultu on kyllä monen monta tarinaa synnytyksestä. Tietenki välilä kuitenki tulee paniikki, mutta se menee äkkiä ohi. Ite toivon kovasti, että voisin synnyttää alateitse ihan normaalisti.
En osaa vielä oikein ajatella asiaa. Eihän tuota aikaakaan ole kyllä enää, kuin parisen kuukauta.

Moikka!

Mulla oli eilen neuvola, ja sf-mitta oli 25 (rv 28+6). Hg oli 115, eli vähän noussut, painoa en viitsi edes tähän kirjoittaa (...) ja kaikki ihan ok. Supistuksista kyseltiin, ja käyn nyt neuvolassa kahden viikon välein tsekattavana, koska en saanut mitään kontrolliaikaa äitipolille. LIsäksi terveydenhoitaja kyseli kauheasti että olenko tietoinen siitä, että sairastumiseni synnytyksen jälkeiseen masennukseen on hyvin todennäköistä:-( Mun on jotenkin vaikea uskoa, että sairastuisin siihen - suhtaudun niin positiivisen odottavasti raskauteen ja vauvaan, että miten voisin olla surullinen syntymän jälkeen. No, se jää nähtäväksi.

Vauva on aika aktiivinen tapaus, jumppahetkiä on useampi päivässä ihan säännöllisesti ja potkuja tulee usein.

Ihanaa kun useampi teistä on pääsemässä omaan kotiin! Toivottavasti saatte muuttoluvan, Kissafriikki!

Mukavaa iltaa ja viikonlopun odotusta!

T. Assari 29+0

Jes! Muuttolupa saatiin ja nyt pikkuhiljaa tavaraa uuteen kotiin. Aloitin eilen jo purkamaan keittiökamoja ja kyllä tahti on aika hiljaisena pidettävä. Illan koski selkään/mahaan tosi paljon kun nostelin ja kyykin tavaroita. No onneksi ei oo mikään kiirus!

Terve!

Heti kun tämä viimeinen kolmannes alkoi, niin täällä alkoi kaikki vaivat. Kylkiluihin on tuntunut jo varmaan viikon verran, samoin särkenyt selkää - milloin alhaalta, milloin keskeltä, milloin lapaluiden kohdalta. No eilen istuin melkein koko päpivän ja sitten illalla kotona käveleminen oli tosi hankalaa ja kivuliasta. Alapäässä tuntui ja vihloi ja sattui niin, että pystyi ottamaan hiljalleen pieniä askelia jos niitäkään. Onko muilla ollut samanlaista? No onneksi yön aikainen lepo auttoi ja nyt pystyy taas kävelemään. Neuvolasta meinasivat, että ovat liitoskipuja, kun siellä nyt nivelsiteet löystyy jne. Suosittelivat tukivyötä. Pitää vissiin käydä hankkimassa sellainen...

Muuten ei kummempaa, olen taas vaihteeksi töissä. Tosin enää 2 viikkoa ja 1 päivä ja sitten vuosiloman kautta äitiyslomalle!!!!!!!

Eilen oltiin perhevalmennuksessa ja katsottiin videolta pätkä parista eri ponnistusasennon vaihtoehdosta. Hoh hoh, oli kyllä aika järkkyä katsottavaa, kun mahtaa sattua sairaasti... Mulla on paikat jotenkin tosi kuivat ja tiukat tällä hetkellä, että sanoin jo puolisollekin, että miten sieltä pitää jonkun lapsen päästä läpi, kun muutenkin tuntuu ahtaalta...

No monet sanoo, että viimeinen kuukausi on muuten jo niin tuskaa ja varsinkin jos on kunnon helle kesä, että sitä kärsii mitä vaan saadakseen sen lapsen pihalle. En nyt ihan tiedä, että onko se noinkaan.. Kertokaa te, joilla on aikaisempaa kokemusta.

Hauskat viikonloput!
Piri

Joo, ihmettelin itekkin eilen lääkärissä, kun lääkäri tutki, kuinka arkana oli koko alapää, alavatsa, alaselkä. Mistä lääkäri painoi niin säpsähdin heti kivusta. Mainitsin asiasta mutta ei lääkäri siihen mitään kommentoinut joten kaipa se kuuluu asiaan tässä vaiheessa.

Jep, saattaa olla aika lämmin ja tukala olo heinäkuussa. Ennustavat kaikkien aikojen hellekesää!!! Voiko vielä lämpimämpiä kesiä olla mitä pari edellistä? Ihanaa sentään joku pelastus mulla, uusi koti tuo mukanaan ilmalämpöpumpun ja viilennyksen!!! Suosittelen äkkiä kaikille omakotitalo asujille sellaisen hankkimista, pelastaa helteiltä ja lämmittää talvella!

Ihan ekana hämmästelen, missä mannis luuraa?! Ei oo viikkokausiin kuulunu mitään...
Mulla ois neuvola keskiviikkona. Kaikilla on vissiin jokseenki hyvin kaikki ollu ja samoja "vaivoja" sf-mitan suhteen. Kai se sitten vaan on normaalia, että välillä kasvu tyssää. Mulla ku esikoinen kasvo keskikäyrällä ja lopulta huiteli ihan omilla yläkäyrillä. Siks tää nyt tuntuuki niin oudolta ja pienen pieneltä koko maha.

Tykkään kyllä, että kesällä on lämmin, jopa kuuma. Nyt ois kuitenkin muutamat ristiäisetki kierreltävänä ennen oman syntymää, että siltäosin toivoisin lämmintä, mutta sopivan lämmintä ilmaa. En muista kyllä, että raskauden loppuaika ois viimeks ollu kovinkaan piinaavaa. Aloin ehkä kärsimättömäks käydä sillon 41+ viikoilla. Turposin kyllä ihan palloks loppuajasta. Ehkäpä tässäkin asiassa aika kultaa muistot, joten se loppuraskaus ei niin kaameelta tunnu (muistu).

Ukko haluais lähtee kattoo yhtä rivaria. Mielelläni kattelen niitä, mut ku tää ois kahessa tasossa :( En kyllä sellaseen muuta, ellei oo ihan pakko. Meillä on muutenki vähä eriäviä mielipiteitä näissä kämppä asioissa. Onneks nyt ollaan kuitenki molemmat haluumassa rivarikolmioo. Mulla on eilisestä illasta ollu hirveitä issiaskipuja ja sen varjolla oon koittanu selittää, etten kahen kerroksen loukkuun haluais. Koskaan ei kuitenkaan kaikki tarvittavat kamat olis oikeessa kerroksessa ja sitte pitäis vauva kainalossa rampata rappusia ees taas. Päivät vietettäis kuitenki aina alakerrassa, joten lastenhuoneen lelut olis myöskin alakerrassa... Toivottavasti nyt pian vapautuis joku kiva yhen tason hyväkuntonen kämppä.

heinis 31+4

Heissan taaltakin! Mullakin ollut valilla ihmeellisia kipuja, mahassa valilla myos vihloo, esim.viimeyona kun olin kyljellani (kuinkas muuten?) niin ei meinnnut loytya hyvaa asentoa kun mahassa vihloi, jotenkin se painaa valilla. Ja maha tasta viela kasvaa vaikka kuinka... Mulla oli ke laakari, ei mitaan ihmeellisia, paino noussu nyt n.8kg, huh, taytyy yrittaa, ettei tulis ihan 20 kg. Taalla rapakon takana alkaa olla jo paivisin n. 28-30 astetta, tata ois sitte edessa viela melkein 3 kuukautta. Kesalla lampotila on kylla kokoajan yli 30, mutta onneksi ilmastointi on jokapaikassa, joten asunnonkin saa viilennettya vaikka 20 asteiseksi. Meilla ois edelleen sanky ja rattaat ostamatta, jos viikonloppuna menis katselemaan. Hyvaa viikonloppua!

p.s taalla muuten hassua se, etta laakari ei sano mitaan noita mittoja ellei itse kysele, esim. mulla ei mitaan tietoa, mika mun sf-mitta on, paino ja verenpainekin on selvinnyt kun itse kyselee. Ens viikolla mennaan synnarille tutustumaan, saas nahda millainen paikka on.

Hei !
No, ainakin vielä on suhteellisen kylmää. Pitkin päivää on sadellut rakeita täällä meillä.
Saisi kyllä edes vähän lämmetä, niin saisi siirtyä kevyempiin (ts. helpompiin ) vaatteisiin. Olisi niin kiva pukea mekkoa, ja sandaalia jalkaan. Mulla on sellaiset pitkävartiset kevätsaapikkaat vetoketjulla, joita äherrän seinään nojaten jalkaan. Ei siis löydy sellaista pallia, että saisi mitenkään helpommin kuin seisaaltaan.
Kiva, että Heiniksen asuntoasiat ovat paremmalla mallilla. Varmaan on helpompi hengittääkin, kun pääsee joskus muuttamaan. Kannnattaa muuten kysellä millaiset tulevat naapurit on. Me ollaan aina kysytty. Tietty kaikki kaunistelee, että saisi kämppänsä myytyä. Meillä on onneksi niin pieni kaupunki, että saa kyllä nopeesti selville, jos haluaa tosissaan tietää.
Hyvää viikonlopun alkua kaikille !
T. Wera 31 tasan

Lavine: taalla sama juttu, ei laakari kerro noita mittoja ym. Hemoglobin kysyin ja oli 120, kuulemma ihan hyva. Mitaan rautavalmistetita en ole erikseen ottanut, mutta pre-natal tabuissahan tuota rautaa on. Mulla myos kiloja tullut noin 9, mutta jospa taa kevat/kesa sais minutkin kevyemmalle herkuttelulle. Meidan uimaallas aukee ens kuussa, odotan jo kovasti, etta paasee polskimaan ja saunaan.
Kavin eilen katsastaan rattaita ja aion tilata Bob revolution kolmipyoraiset. Niihin saa safety seatin asennettua katevasti ja muitakin lisavarusteita on tietty tarjolla. Tassa sivut, jos kiinnostaa katsahtaa, taitaa olla jenkkisivut. http://www.bobtrailers.com/index.php
Nuo rattaat eivat ole edes niin pahan hintaiset, kun esim mountain buckyt. Muistaakseni taalla 400 CAD. Toisaalta, jos et kay traileilla ja lumella niin silloinhan noin isoja renkaita ei tarvitse, mutta olivat tosi napparat kaantymaan, kun niin testailtiin. Me tehdaan kaikki hankinnat heti, kun saadaan ylakerran remppa valmiiksi ja muutettua sinne eli kolmen viikon paasta. En malttais odottaa.
Teilla on siella lamminta, nautihan auringosta. Meilla kesa myohassa, nyt lupas noin 15 astetta. Nyt pitaa rientaa aamutoimiin ja toihin. Vointeja:-) Mia (tasan 32 viikkoo)

Hei
Ihanaa ko viikonloppu alkoi. Kyllä sitä alkaa tosiaan olemaan jo aika väsyny töiden jälkeen ja töissäkin. Nestettä kertyy kyllä kovasti ja jalat ja kädet on varmaan sen vuoksi välillä kipeänä. Sormet on, kuin nakit välillä ja jalatki on jotenki epämuodostuneen näköiset.
Heinikselle tsemppiä asunto asioihin. Toivotaan, että ennen vauvan tuloa pääsette jo uuteen kotiin.
Mie aattelin lähteä huomena kattoon vähän lattia materiaaleja ja kaakeleita ja samalla vois vilkaissa vähän tapettejakin. Jotenkin nyt jauhaa tuon sisustusasioiden kassa pää tyhjää. Yhtään en tiä mitä haluttais laittaa sinne.
Mitenkä teillä onko teillä lemmikkejä? Mulla on 13-vuotias koira ja vähän jännittää miten sille käy, kun tuo uusi tulokas syntyy. Nyt tuolla vanhuksella on virtsarakontulehus ja se vähän masentaa. Toisaalta pelottaa, että onko luopumisen aikaa lähellä tuosta lemmikistä. Täytyy kuitenkin toivoa, että antibiootit alkaa vaikuttaan kunnolla.
Nyt täytyy kuitenkin ajatella positiivisesti ja toivoa parasta.
T. sara 29 + 1

Nyyh... täällä jatkuu hirveä suonenvedot öisin, alkaa olla todellinen murheenryyni!!! Viime yönä jäi unet vähiin kun pomppasin jatkuvasti huutamaan kramppaavia pohkeita! Mä en tiedä mitä tekisin että saisin sen jotenkin kuriin, kaikki konstit alkaa olla kokeiltu! Nyt on sitten jalat yön jäliltä kuin puupölkyt!

Kissafriikki, mulla lakkasi suonenveto kun aloin ottamaan magnesiumia illalla, ihan selkea ero viime viikkoihin kun talla viikolla aloin syomaan sita. Ostin valmisteen missa magnesium ja kalsium molemmat. (itse en esim.juo maitoa, niin extra kalsiumkin hyvaksi)

Mia, tsekkasin noita sivuja, hyvannakoiset rattaathan nuo ovat! Jain miettimaan, millaiset renkaat niissa on? Muoviako vai kumirenkaat? Eilen oli ihan jarkyttavan kuuma ja kostea paiva, olo oli vahan tukala. No, kaipa kuumuuteen taas tottuu, nyt vaan vahan raskaampi olo muutenkin :).

Mun mielestä Magnesium on turvallinen, vaikka ottaiskin vähän reilummin. Vatsan se saattaa laittaa toimimaan myöskin tällöin aika tehokkaasti:)
Mutta toki kannattaa varmistaa omalta neuvolan tädiltä.