***Toukovauvat 2007*** syyskuu

..ootte kirjottanu paljon asiaa. Ei meinaa peräs pysyä. Lukemassa oon käynyt, mutta ei oo saanut aikaaseksi kirjoittaa. No nyt yritetään jotain jutun tynkää laitella.

Meillä Justus menee vielä kaukalossa vaikka painaakin jo aika paljon. Meilläkin on Juuson vanha istuin odottamassa uutta käyttäjää.
Meillä on kans "vaan" käytössä äitiyspakkauksen haalari, oon ajatellut että jos ostais huuto netistä tai jostain toisen puvun, mutta kun tuokin on ihan hyvä mikä on.
Hyppykiikkua metsästän meille, tuntuu että Justus tykkäis. On niin innokas yrittämään liikkeelle ja istumaan. Meillä on kävely tuoli ennestään ja ainakin Juuso tykkäs siitä. Saas nähä miten nyt, uskon kyllä että saavuttaa kovan suosion, kun pääsee liikeelle. Taapero kärry on jonkilainen, mutta saas nähä pitääkö ostaa uus, kun on saanut edellinen kovaa kyytiä.
Sormiruoasta ajattelin kans sitä sitten kokeilla, kun saa istuttaa syöttötuolissa. Kuulosta minusta mielen kiintoiselta, vaikka en siitä kaikkia päivän aterioita tee, (niinkuin joku jo kirjootikin) mutta makuelämyksiä.
Täällä syödään soseita ja peruna sekotuksia yhteensä n.½ purkkia päivässä kahteen otteeseen. Päivällä peruna ruokaa ja illalla sosetta ennen ilta maitoa.
Meillä Justus menee nukkumaan klo 21-22 ja nyt on herännyt 2 yönä peräkkäin n. klo 4. Jonkun aikaa meni yöt aivan hulinaksi, kun koko ajan piti olla hereillä, sitten vasta rauhoittuttiin, kun päästiin äiti viereen syömään ja nukkumaan.
Ja illalla on tullu sellanen tapa, kun nukahdetaan niin n. tunnin päästä herätään itkemään ja silloin ei lohduta, kun äitin rinta. :heart:
Kaikille :hug: jotka on valvonut ja kipeinä lapset tai itte.
Ite tosiaan toivon, että pystyis olemaan kotona jonkun aikaa hoitovapaalla. Ainakin niin kauan, että Justus oppii kävelemään.
:hug: Jotka murehditte töihin menoa, kaikkilla vaan ei oo varaa olla kotona tai ei huvita. Ite en ainakaan voi mennä arvostelemaan siinä asiassa ketään. Ite menin silloin,töihin kun Juuso oli vähä alle 1v.
Justus löysi tänään omat jalkansa. Ihana, kun se sitterissä istuu ja jalka on naaman edessä, ja ilme että mikä kumma tämä tämmöinen on. :heart:
Huomenna pitääs mennä kattoon kirpparille kuinka tavara on menny kaupaksi ja viedä lisää. Mutta kaikille hyviä viikonloppuja!!!

Elli Ja Justus

Tervehdys taasen!

Olipas tosiaan rankka herätys aamulla, kun tyttö nousi kello 5 ja äiti oli siihen mennessä nukkunut parisen tuntia. Kaikista "parasta" oli, että tytön mielestä tuon syönnin jälkeen olisi vallan hyvin voinut jo herätä päivään. Siinä vieressä päristeli ja höpötteli ja otti varpaistakaan kiinni. Ellikö kerroit, että teillä on juuri jalat löytynyt. Meillä on tyttö kanssa n. viikon verran tutkinut jalkojaan, että mitäs näillä tekis. Kohta ne menee varmaan varpaat suuhun. Söpöä!

Kiitos teille kaikille, jotka lohdutitte mua tuon päivähoitoasian kanssa. Täällä vähän vielä tehdään "laskelmaa" ja suunnitelmaa, että miten voitaisiin tehdä hoitoon menon alkuun ns. pehmeä lasku.

Joku teistä kyseli siitä nukkuma-asennosta. Meidän tyttö nukkui tai nukutettiin ihan vastasyntyneenä aina kyljellään. Varmaan kolmisen kuukautta on nukkunut selällään. Pari yötä on nukkunut unipussissa ja en oikein tiedä pääsekö sillä kääntymään. Näyttää vaan vähän rauhoittavan tuota illan mesomista.

Onkos meidän tyttö muuten ainut, joka ei vielä käänny laisinkaan? Kyljelleen kyllä, mutta ei siitä eteenpäin. Vatsallaan ei viihdy vieläkään kauheasti, näyttää siinä kovin surkealta, mutta n:lan ohjeiden mukaan olen yrittänyt vatsamakuuta tytöllä harjoittaa, että pääsisi joskus sitten ylöskin. Tosin enpä tiedä ketään kenen lapsi sitten lattiallekaan olisi jäänyt :LOL: Jollain teistä oli niin nauravainen kuva tytöstään lattialla päinmakuuasennossa ja rupesi huvittamaan, kun meidän neidistä ei tuollaista kuvaa saisi ko. asennossa.

Lumikko: Pieni on meidänkin tyttö vielä (painon osalta). Siksi ei ole kauhea kiirus ole ollut turvaistuin ostoksille. Ja aoin myös käyttää tuota äp:n haalaria, vaikka ei tosiaan meidän "rinsessalle" niin sovi värien puolesta, kun on poikavärinen. Netissä olen nähnyt myytävän -07 pakkauksen pukuja, mutta hinta noussut niin, että sillä rahalla saa jo vähän mieleisemmänkin puvun. Mutta alkuun siis mennään tuolla äp:n haalarilla. Ei uskalla ostaa vielä valmiiksi isompaa, kun ei tiedä tuosta pituuskasvusta.

Mennis: Rupes naurattaan ihan hirveästi, kun ilmaisit, miten teillä vietetään yhteistä romanttista aikaa laattaostoksilla. Enpä tiedä onko meilläkään tuo yhteisaika niin kovin romanttista, kun yhdessä viikataan pyykkejä tai siivotaan. Meillä on ollut niin rankka alku tuon neidin koliikin vuoksi, että on jäänyt tuo romantiikka lähes tulkoon sivuun. Ei ole riittänyt enää aiempaaan tapaan (siis ennen vauvan syntymää ) hellyyttä toiselle, kun pientä ollaan vuorotellen paijattua ja sylkytetty melkis 24 h/vrk. Mies sentäs on jaksanut mua halata ja suukottaa, kun olen sanonut, että nyt loppuu voimat. Minä sitte olen ollut se vähemmän halitteleva ja suukotteleva, mutta yritän "korjata tilannetta". Olen kyllä kuullut parilta muulta ystävältä, että on käynyt samalla lailla, että kun on ollut väsy vauvan hoidosta (esim. koliikki, sektion jälkeinen tila), niin ei ole riittänyt voimia enää miehen paijaamiseen. Siinä saa kuulemma olla tarkkana, ettei pääse käymään niin, että unohtuu toinen osapuoli kokonaan.

Oli muuten huvittavaa lukea Vaniljatädin tekstiä siitä, miten meillä kotona olevilla äideillä on niin paljon aikaa. Ilmeisesti ihmiset kuvittelevat, että vauvat vaan syövät ja nukkuvat. Niinhän ne tekee eiks juu :LOL: Ja just tyypillistä toi, että omat kuulumiset ensin ja sitten tartteekin jo lopetella. Mun ystävät/työtoverit ei kyllä vielä ole keksineet tehdä noin, enkä kyllä mitään yksipuoleista höpötystä kuuntelisikaan. Olen itsekin yrittänyt olla niin, että en heti aloita meidän vauvajutuilla vaan kuuntelen mitä toisella on sanottavana. Sitten kun kysyvät tai tulee aikaa niin kerron kyllä (melko vuolaastikin :D ).

Tuota sormiruokailuista ollaan innostuttu aika monet. Mies just sanoi, kun kokeiltiin tossa kiinteitä viikko sitten ekan kerran, että hän oikein odottaa sitä aikaa, kun Noora pääse itse syömään. Eli tarkottaa siis miesten kielestä suomennettuna, että ei tosiaan. Sanoi kyllä sen sillai humoristisesti, ei tarkoittanut mitenkään pahalla. Lisäs vielä, että hyvä, että on toi takkaseinä (ruokapöydän takana) maalattu eikä tapetoitu, niin helpompi siitä sitten pyyhkeillä soseet ja vellit.

Tunkeeko muuten teidän muiden vauvat vieläkin kaiken käsille saamansa ja kätensä suuhunsa KOKO ajan? Mä oon aatellu jo, että onko toi nyt ihan ok. Syönnin jälkeen tullut monesti mieleen, että onkohan siellä vielä sit kuitenkin nälkä (vaikka ei nälkäänsä itke), kun sinne suukkoon pitää koko ajan jotain änkevä.

Vaan nyt kuuluu höpötys sängystä, Noora-neiti on herännyt päikkäreiltä. Ja on ihme kumma nukkunut jopa 2 tuntia! Meillä kun nuo päikkärit kestää nykyään lähes minuutilleen puoli tuntia ja niitä on jotain 2-3 kpl päivässä. Vaunuissa tosin nukkuu niin kauan kuin jaksaa kävellä eli on liikettä. Sinnepä taitaisi päästä tänään vielä lenkkeilemään, kun ei näytä enää nyt kovin sateiselta.

Rinsessan äitee ja Noora 4 kk ja 3 vk

(miten sitten lasketaankin. Mä olen niin idiootti, että mä en ymmärrä vieläkään noiden viikkojen ja kuukausien laskentaa. Neuvolassahan ikää lasketaan sellaisella laskutavalla (ilm. kehityksen seurannan takia suoraan viikkoina), että tytölle tulee ikää 12 kk iässä 13 kk.

Jos lasken niin, että 27.5. Noora on ollut 1 kk ja 27.6. 2 kk, niin sitten en osaa laskea niitä viikkoja päälle oikein. Nytkin 27.8. on 4 kk, mutta kuinka monta viikkoa päälle, 2 vk vai 3 vk. Jos laskee niin, että viikko on 7 pv, niin viikkojahan on melkein 5 välillä 27.8. - 27.9. Mä olen ymmärtänyt, että vauva on kuukausia jotain ja 1, 2, 3 tai 4 vk päälle. . Mutta esim. 24.9. Noora olisi 4 kk ja 5 vk. Voisiko joku mulle vielä tämän valaista. Tätä asiaa kyselin jo tuolla toisellakin palstalla.)

Jospa mieki jonku rivin raapasisin... Mies lähti lenkille ja Paavo nukahti syliin kunnes äsken sen nostin sänkyyn, niin tottakai heräs.. Tuossa nyt sitte rätin kanssa taistelee ja laittaa sitä naaman eteen ja sitte hermostuu ku ei osaa ottaa sitä pois siitä.. Tytöt pomppii tramppiksella naapurin tyttöjen kanssa.

Täällä ihan kivasti aurinko paistelee ja ihan lämmintäki.. paitsi yöllä on jo lähemmäs -10 astetta pakkasta. Kohta varmaan jo alkaa tulemaan ihan tosissaan syksy... Ruska kyllä on nyt kauneimmillaan.

Meillä kans alkais huomena kirppari ja viimiset vaatteet pitäis sinne hinnotella... onneksi äiti ollu mulla kaverina, en muuten ois saanu mitään aikaseksi. Kirppis pidetään meän omassa liikekiinteistössä ja kirppiksen jälkeen aletaan tekemään siihen remottia.. otetaan se toisen liikekiinteistön kanssa samaan yhteyteen. Eli hommaa riittää...

Tuo poika alko nyt kitisemään tuossa sängyssä... ei ole nukkunu koko päivänä kunnon päikkäreitä... ei tietenkään ku tänään ois ollu tarkotus käydä kattomassa kaverin vauvaa... niin.. miten tuommosen känkkänän kanssa lähtee ku ei suostu nukkumaan... ehkä huomenna ois sillä parempi päivä.

Hanna ja Paavo

Rinsessan äite.. ei meilläkään vielä käännytä.. makaa vain selällään ja oottaa, että kyllä joku tulee kohta nostamaan... :whistle:

Vielä pikaiseen tulin vilasemaan mitä kuuluu :whistle: Ai kauheeta, kun olen taas jäänyt tähän palstaan koukkuun :LOL:

Lumikko, minä myin sen haalarin, kevyttoppapuvun ja tumput+töppöset ja ihan 9e sain kaikista yhteensä :D En lähtenyt hakemaan siitä mitään voittoa, vaan halusin myydä ne vain eteenpäin jollekin, joka oikeasti sen haluaa. Ja ostin kirppispalstalta sen vuoden 2007 toppiksen, hatun sekä tumput ja töppöset ja maksoin 20e postikuluineen, en pitänyt summaa pahana, kun pk:t oli kuitenkin 7,40e. Hirmuisia summia niistä 2007 pakkauksen vaatteista huudetaan tuolla Huutiksessa :whistle:

Soseista lumikko kyselit myös, niin minä olen tehnyt aina erikseen, useampaan kattilaan soseita. Meillä on 2,5l ja 5l kattiloita ja niihin teen tyyliin yhteen possunlihaa, toiseen kalaa, kolmanteen kanaa jne. Ostin aina satsit kesäkurpitsaa, kukkakaalia, parsakaalia.... eri kasviksia ja niitä sitten pilkoin joukkoon. Perunat, porkkanat ja hirvenliha me saadaan anoppilasta, joten niistä on iso apu. Otin aina sellaisen "talkoopäivän", jolloin tein soseet, keitin ja soseutin, jäähdyttyä purkitin ja pakastin. Talvella on hyvä käyttää ulkoilmaa jäähdytyksessä, kun sose pitäisi saada mahdollisimman nopeasti jäähdytettyä ja sitten nopsasti pakkaseen. Kansi vain kunnolla päälle jos ulkona jäähdyttää, ettei joukkoon eksy mitään muuta! Hedelmäsoseet olen likipitäen ostanut kaupasta. Vadelmia ja mustikoita on pakkasessa, ja omenasosetta, muuta en ole pakastanut. Mitään kovin tarkkoja laskelmia en ole tehnyt, mutta mielestäni tulee halvemmaksi tehdä itse soseet. Nyt en kyllä muista miten kauan ne säilyy siellä pakkasessa, mutta kyllä niistä useampi viikko syötiin.

Nukkumisasennosta, Maija nukahtaa selälleen, mutta kiepsauttaa itsensä toiselle kyljelle melko nopsaan. Välillä on aamuisin mahallaan. Vähän on mielestäni sellaista asennon hakemista ilmassa, että olen harkinnut tuota unipussia. Voisi rauhoittaa sitä kääntyilyä, tai sitten ei... jotkut lapset vain pyörivät nukkuissaan kuin hyrrät, niinkuin meidän toinen kaksosen :D

Kaukalossa Maijakin vielä matkaa, mutta alkaa olla jo niin painava, että vähän käy työstä se kantaminen. No, katsotaan milloin me sitten Maija siirretään siihen turvaistuimeen, varmaan sitten kun istuminen sujuu paremmin. Kovasti kampeaa jo itseään istumisasentoon, kun on sitterissä tai sylissä :)

Tuli iloinen yllätys tänään, kun menin verkkopankkiin ja huomasin, että mitenkäs siellä tilillä on tuollainen loppusumma.... Palkkaa olin saanut, mutta en kyllä tiedä mihin liittyy, epäilen, että jotain lomarahajuttuja olisivat. Laitoin palkkakonttoriinkin postia, että jos kertoisitte mistä tämä raha koostuu, niin uskaltaisi sitä käyttääkin :ashamed: :LOL: Ettei se nyt yön aikana katoa yhtä nopeasti kuin ilmestyikin :D Eli se uuden turvaistuimen osto Maijalle sai aika ison lisäpotkun tuon myötä :LOL: Ja mies huutaa hurraata :ashamed: ;) Meillä on mies tosi tarkka talousasioissa ja minä en oikein ole... Kyllä minä yritän sellainen "perustarkka" olla, etten nyt kaikkea osta mitä mieli tekee, mutta heräteostoja kyllä tulee aika ajoin...

rinsessan äite se taisi olla meidän Maikkuli siinä kuvassa :) Selälleen kun laittaa lattialle, niin heti pyörähtää mahalleen :D Nyt on aikamoista kampeamista tuo vaipanvaihtokin, kun ei tahtoisi yhtään pysyä selällään... lelua vain täytyy antaa katseltavaksi, että saa teipit kiinni :)
Meillä on kaikki kääntyilleet ja lähteneet liikkeelle hyvin eriaikoihin, jotkut tosi aikaisin ja poika esim. oli sellainen rauhallisempi tapaus :) Hauska on vauvakirjoja lasten kanssa lukea ja katsella milloin on mitäkin tapahtunut :heart:

Ja meillä Maija tunkee myös kaiken suuhun, kädet ja lelut! Nyt taitaa oikeastaan ollakin juuri se kovin suulla tutkimisen aika meneillään, eli ihan normaalia on :) Syöttöpuuhissa se on pikkuisen ikävää, kun tuppaa sitten olemaan sitä ruokaa vähän jokapaikassa, kun kädet viuhtaa ees taas :D

Mutta, tämä menee nyt levittämään viimeiset pyykit tälle päivälle! Pakkaukset on hyvällä mallilla, lapset jännittää kovasti matkaa. Kaksoset menivät toisen huoneeseen nukkumaan, samaan sänkyyn :LOL: Kiva, kun ovat niin innoissaan!

Öitä :wave:

Parasta aikaa ja Maija :heart:

Rinsessan äite: Älä huoli siitä päivähoidosta :hug: Jokainen tekee valinnan oman tilanteen mukaan ja hyvässä päiväkodissa ammattitaitoiset hoitajat ottavat huomioon pienten eritystarpeet (paljon syliä jne.). Kannattaa vaan olla siinä mielessä vaativa asiakas, että tuo selkeästi kuuluviin omat toiveet hoidon suhteen.. ja jos joku huolettaa, niin nostaa pikaisesti "kissa pöydälle". (Itse alan ihmisenä olen varmasti henkilökunnan painajainen, jos joskus laitan poikani päiväkotiin - onhan helppoa vaatia, kun tietää miten homman pitäisi toimia... :D )

Meilläkin otetaan käyttöön ä-pakkauksen toppapuku. Oli muuten paljon laadukkaamman oloinen uusi (2007) puku, kun näin sen kaverilla :| Mutta eipä tuon ekan puvun varmaan kovin säänkestävä tarvitse olla, kun aika vähän varmaan vielä ensi talvena konttaillaan.. tai mistäs sen tietää :D

Mutta siinäpä tärkeimmät tältä illalta :)

vilmis ja poika :heart:

Hyvin muisti toimii ainakin.. tulin siis alunperin kysymään vinkkejä vauvan villavaatteiden kutomiseen/virkkaamiseen. Eli olisiko kellään hyviä ja helppoja ohjeita esim. lapasten, sukkien ja myssyjen valmistukseen?

Pikaisesti taas..saunan pesu odottaa!

Meilläkään ei vielä käännytä, ei edes kyljelleen, selällään on kiva maata möllöttää =) Esikoinen oli just samanlainen ja hyvin on kerinnyt myöhemminkin.
Mahallaan kyllä viihtyy hyvin ja kääntyy siitä selälleen mutta ei toisinpäin.

Oli jotain muutakin kommentoitavaa mut unohdin jo :ashamed:

Mut nyt harjan varteen, huomenna tulee miehen veli perheineen meille viikonlopuksi. :wave:

ei meilläkään poju käänny kuin kyljelleen.siitä ei mee mahalleen vaan heiluu selälleen takas.joka pvä ei edes tee sitäkään.kaipa tuo sitten kääntyy kun aika on =)
yöllä nukkuu selällään tai kyljellään ja ihan sikin sokin pinniksessä että aamulla poika on pää jalkopäässä taikka ihan poikittain ja potkii itkuhälytintä :D

kävelytuoliaei hankita tällä kertaa.tytöillä oli aikoinaan eikä siitä ollut meillä paljon hyötyä.eikä täällä kämpässä sen kans paljon pääsiskään liikkumaan.
hyppykiikku taitaa olla sama juttu.on ollut eikä hommata enää.

illalla markus söi hipp puuroa ja maistui yhtä paljon kun se banaaniversiokin.ostin vielä muutaman vellin,mutta taidetaan siirtyy kohta kokonaan puuroon aamuin ja illoin.

huomenna vois koittaa ulos,kun tänään en kerennyt.
onkos muita vielä ylhäällä?

Voi kauhea kun tätä tekstiä on kaikilta tullut niin paljon, ettei millään ehdi ihan kaikkea lukea. Mutta yritin kaikilta bongailla tärkeimmät jutut :)

Sormiruokailusta: luin siitä just jossain muussa yhteydessäkin ja se kuulostaa kyllä tosi kivalta! Pojan kanssa silloin 2 vuotta sitten sitä tavallaan tehtiin siinä vaiheessa kun soseet alkoi olla vähän karkeampia. Annoin silloin itse mussutella. Ja niitä maissinaksuja söi ite jo joskun 6 kk:n iässä. Mutta nyt aion kyllä Viivillä koittaa aterioinnin lomassa tuota sormiruokailua heti kun otetaan syöttötuoli käyttöön (seuraavassa asunnossa, nyt sen osat on jo pakattu). Tuosta suositeltavien listasta en kyllä kovinkaan montaa varmaan uskalla tarjota, ihan vaan niitä pehmeimpiä. Minkähän kokoisia paloja niiden pitäisi olla...Ja tuo raejuusto tuossa listassa oli vähän outo. Käyhän se sitten 1 vuotiaana, mutta siinä iässä nyt muutenkin lapset napostelee yleensä jo itse. Tai ainakin meillä söi jo monia juttuja silloin. NO mutta, muuton jälkeen siis kokeilemaan vaikka banskulla, sitä on jo soseena syöty.

Ruokailusta muuten: musta tuntuu, että Viivi varmaan söisi enemmänkin kiinteitä jos annettaisiin, mutta yritän vielä pitää rinnalla jonkin aikaa. Nyt hän syö kiinteän aterian iltaruoalla viiden kieppeillä (puoli purkkia tai vähän reilu) ja n. 50 ml velliä iltapalalla. Muuten mennään tissimaidolla tai joskus NANilla jos tuntuu nälkäiseltä tissittelyjen välillä.

Nukkumisesta: Viivi nukkuu n. 21/22-8/9 yhdellä tai kahdella syömisellä. Päivällä mennään parin tunnin järjestelmällä eli pari tuntia hereillä ja pari tuntia unta noin suunnilleen. Päikkäreitä tulee siis kolmet päivän aikana: 10-12, 14-16 ja 18-19.30. Iltatorkut on yleensä vaan tunnin tai puolitoista ja toisaalta aamupäivällä saattaa tulla kolmenkin tunnin unet, kuten esim. tänään.

Istuimista: mainitsinkohan tästä jo, mutta meillä on isommalla Brion Zento ja siinä on hyvää just se mitä joku kaipaili, eli sen voi asentaa molempiin suuntiin ja se käy myöhemmin myös turvavyöistuimena (eli auton vöillä käytettynä). Meillä on 2,5-vuotiaalla edelleen käytössä istuimen vyöt ja tilaa on tosi hyvin kasvaa. Olen nähnyt sen käytössä 5-vuotiaalla tytöllä auton vöillä ja hänelläkin oli siinä vielä tilaa kasvaa. Niin ja käyttöön se otettiin n. 8 kk:n iässä, ja oli silloinkin oikein hyvän kokoinen.

Kenenkäs pieni se olikaan lähtenyt ryömimään? Meillä näyttäis olevan kyllä kanssa niin hilkulla, pakiteltu on jo jonkun verran. Ja "kellon viisarina" on menty myös oman akselin ympäri. Mutta saa nähdä. Esikoinen ei ryöminyt ollenkaan, vaan lähti suoraan konttamaan 6 kk:n iässä. Viivillä tuntuu olevan myös hirmu hinku liikkelle, mutta selvästi parempi yritys tuon ryömimisen suhteen kuin veljellään.

Mutta nyt painun unten maille, huomenna on kerhopäivä ja paljon pakkaamista. Minun vanhemmat tulee lauantaina hakemaan turhia rojuja mökille säilöön meidän "väliaikaisasumisen" ajaksi. Pitäisi ehtiä vielä muutama kaappi ja varasto koluta ennen lauantaiaamua, suurimman osan olen jo onneksi saanut laitettua.

Commander ja Viivi melkein 5 kk

PS: Mennis, mä kanssa sulattelin yhden rintapumpun, rintakumit ja tuttipullon esikoisen kanssa kun nukahdin kesken keittelyn. Ihan järkyttävä se haju!

ja ensiksi haluan toivotella ihanaa lomaa parasta aikaa sinulle ja mukaan lähteville perheen jäsenille! Teillä on vielä kaikki kiva edessä! Sen mitä olen sinua täällä oppinut tuntemaan olen varma, että pystytte viettämään kivan ja rentouttavan loman. Maija tulee saamaan siellä aivan erityis kohtelun, suorastaan syövät hänet elävältään.

Eilen oli ensimmäinen päivä meidän loman jälkeen kun tuntui, ettei arki sittenkään ole ihan kaaosta, ehdin jopa siivoamaan.

Eilen meidän esikolta leikattiin kielijännettä kun oli kireällä, reipas lapsi oli, vaikka äidin silmiin se oli hirmuista nirhimistä, olin kuvitellut, että se on vain yksi pieni nipsasu. Yksi tikki siihen vain tuli, mutta sekään ei ole sulava vaan pitää viikon päästä käydä se poistattamassa. Saas nähdä saiko tyttö kammon koko hammaslääkäriä kohtaan en kyllä yhtään ihmettelis. Jotenkin oli tosi liikuttavaa kun ensin oli joutunut katsomaan kun lapsi itki toimenpiteessä, ja kun lähdettiin pois kiitti tyttö lääkäriä ihan omasta aloitteestaan.

Pitäis suihkuun raahautua, että päästäis pihalle, illalla meillä oli taas kylän lapset pihalla leikkimässä ja me äidit juoruttiin vauvojen kanssa sisällä ja hörpittiin teetä, kummasti tollaisesta saa voimia ja hyvää mieltä.

Helmi on taas hyppykiikussa, ja kovasti on innoissaan kun saa olla pystyssä kuten muut, isommat lapsetkin siitä innostuu, hyppivät mukana ympärillä ja välillä Helmi saa siitä hirmuisen kikatus kohtauksen :heart: , ihanaa katsottavaa. Neiti on siinä kuin hangon keksi suu niin isossa hymyssä.

Taaperokärryä meillä ei ole ollut, vaan se auto jossa on se aisa mistä voi työntää, mutta se on ollut jo noilla isommilla pihaleluna jolla on mäkeä laskettu joten Helmi tulee saamaan uuden ja se voisi tosiaan olla se kärry, ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Helmi alkoi 3 1/2 kk ikäisenä kääntymään, vaikka olin juuri ennättänyt epäilemään häntä vähän laiskan pulskeaksi, nyt sitten kääntyy koko ajan ja nousee kyynärvarsien varaan katselemaan ympärillä olevaa menoa. Selällään liikkuu niin, että paukuttaa jalkojaan ja kovasti mahallakin sutii, muttei siinä vielä etene. Isompia olen jo ryhtynyt varoittelemaan pienten lelujen jättämisestä lattiolle, ennnen uhkailin imurilla nyt pikkusiskolla ;) .

Kirjoitellaan. Täällä onkin ollut ihanan aktiivista väkeä.

T:Minnihiiri

Parasta aikaa, oikein hyvää matkaa! En kyllä ole ihan perillä milloin tarkalleen olette lähdössä. :ashamed: Kuulostelin, et aika pian.

Rinsessa äitee, onpa harmi jos hoitohommat vie jo unetkin! Kyllä se lapsi siellä ihan hyvin pärjää kunhan alkuun pääsee. Joskus vaan on tehtävä ratkaisuja jotka tekee kipeetä. Jokainen saa mielestäni tehdä oman perheen kannalta parhaan ratkaisun, ilman, että kenenkään sitä pitää kommentoida ainakaan ikävästi.

Commander, pakkausintoa sinnekkin.

Kävelytuolista, hyppykiikusta sen verran, että meillä ollut isommillakin ja tulee (on jo ostettu) näille pojillekkin. Ovat olleet meillä verrattomat kapistukset. Ja siihen varvastamishommaan sanon, että ei se siitä välttämättä johdu niinkuin joku sanoi, että oma lapsi varvastelee, vaikka ei ole noissa ollut. Ja jos se huolettaa, niin laita kengät jalkaan ja hyppykiikku niin alas, että jalat yltää hyvin maahan. Niin ja kuka siinä nyt tuntitolkulla lastaan pitää? Kohtuus kaikessa, niin luulis toimivan.

Meillä Aatu kääntyi muutama päivä sitten mahalleen useamman kerran, mutta ei sen jälkeen ole kääntynyt. Beetu vaan töllötti kummissaan vieressä, et mitäse tuo velipoika nyt keksi! :heart:

nyt pistään tää kämppä kuntoon. On ihan uskomaton sekamelska, vaikka tuntuu et kokoajan jotain siivoan. Koululaiset tuossa teki lähtöä, niin jälki on sen mukainen.

Tirlittan ja pojat kohta 5 kk

parasta aikaa kivaa reissua teille =)

mä ehin imuroimaan ja moppaamaan tään kämpän ennen kuin tytöt lähti kouluun.viihdyttivät pikkuveljeä sen aikaa.
nyt oottelen jos vaikka nukahtais tonne omaan sänkyyn,mutta kuuluu yläkerrasta vielä ainakin mölinää.sellaista unilaulua..

meilläkin oli sellainen työnnettävä auto tytöillä ja se oli kiva.siinä penkin kohdalla oli luukku jonne sai leluja laitettua ja sitä pakkailivat kovasti aina.
taaperokärryt oli lainassa ja siinä työntelivät vuoden ikäisinä toisiaan.videomateriaalia löytyy siitäkin

:) pojalle varmaankin hankitaan sellainen auto ainakin.
ja isukkihan uneksii jo pienestä mönkijästä pojalle,että saa hiukan toppuutella vielä....
nyt pakko mennä pesemään kattila,kun siivoillessa unohdin levylle ja vesi oli haihtunut,joten käry täällä kämpässä sen mukainen :kieh:

parasta aikaa ja muut soseita tehneet kyselen vielä pari juttua. Mitä kalaa olette laittaneet vauvalle? Entä kuinka kauan esim broilerin pitää kiehua, jotta on kypsää? Itse kun tulee paistettua aina kaikki lihat ym. mitä ei tietenkään vauvalle voi tehdä. Oletteko laittaneet ihan sormituntumalla lihaa kasvisten joukkoon, mietin vaan että mistä tietää että sitä on sopivasti? Kyselyn nyt melko tyhmiä, mutta kun ensimmäinen lapsi kyseessä...

kääntymisestä meidän tyttö kääntyi ensimmäisen kerran mahalleen 3 kk ja 1 päivän ikäisenä. Sitä teki muutaman kerran ja sitten haudutti asiaa muutaman viikon ja taas alkoi kääntymään ja sitten se olikin vaan hups ja oli masullaan. Ja nyt tosiaan ei enää edes nuku kyljellään vaan mahallaan. Taisi olla parin kuukauden ikäinen kun ei enää pysynyt kyljellään sängyssä vaan käänsi itsenä selälleen nukkumaan.

Tyttö meni eilenkin nukkumaan ilman itkua, joten taisi ne muutaman illan itkut olla vain sitä, että oli niin väsynyt.

Sanokaapas te mitä minun pitäisi tehdä. Äitini on luvannut tulla tyttöä hoitamaan, jotta saisin tehtyä kouluhommia. Lupasi tulla jo viime viikolla, ei tullut. Silloin sanoi, että vaikka hän nyt lupasi tulla niin ei tule. Oli yöllä nähnyt sitten painajaisia minusta ja vauvasta ja soitte seuraavana päivänä. No sitten taas lupasi tulla. Sanoi päivätkin milloin tulee. No tänään olisi taas yksi niistä päivistä milloin hänen piti tulla, mutta ei! Soitti kyllä päivällä, mutta ei sanallakaan maininnut mitään että tulisi. Itsellä on sellainen luonne, että en ala kerjäämään. Jos kerran jotain lupaa siitä pitäisi pitää kiinni. En voi ketään vaatia olemaan tytön kanssa, mutta jos kerran lupaa tulla siitä pitäisi pitää kiinni. Minua harmittaa tämä asia niin, että ihan itku tuli taas ja sama oli viime viikolla. Taisin tästä samasta asiasta puhua sillon raskausaikana. Ymmärrän sen jos tulee jotain tärkeää estettä, mutta kun ei ole. Mitä minun pitäisi tehdä? Antaa asian olla ja pitää paha mieli vai odottaa niin kauan että mitta on täysi ja sitten räjähdän ja sekään ei ole kivaa kun tulee sanottua sitten aika rumasti ja sitten pitää taas pyytää anteeksi :( Ja mieheni on aika paljon ollut heitä auttamassa monessa asiassa. Jotenkin odottaa vastavuoroisuutta. Ja luulisi, että isoäiti haluaa olla oman lapsenlapsensa kanssa....no nyt sain vähän purattua sydäntä. Yritin soittaa miehellekin töihin, mutta ei pystynyt puhumaan. On taas niin paha mieli. Pahaa mieltä ei olisi ollenkaan jos hän ei olisi mitään luvannut, silloin ei olisi mitään mitä edes odottaa.

No nyt menen kumminkin juomaan kahvit ennenkuin tyttö herää päiväunilta. Tänään on muuten meidän tytöllä 5 kk päivä! Nopeasti se aika vaan menee.

Hyviä viikonloppuja kaikille!

lumikko ja tyttö 5 kk

:kieh:
Viime yö meni tytöllä ihan hulinaksi. En ymmärrä mistä nyt on oikein kyse. nukku ihan rauhallisesti tonne yhen kieppeille. Sit alko huuto ja meuhkaaminen tasasesti 45 minutin välein. Rauhottu kyllä tutille ja hyssyttelyyn. Itellä tietenkin meni hetki aina heräämisen jälkeen et sain unenpäästä kunnolla kiinni niin kyllä nyt tuntuu ettei oo nukkunu ollenkaan. Mies onneksi sit aamulla syötti tytölle puuron niin sain nukkua jopa kokonaisen tunnin.

Nyt oon kyllä ilosesti yllättynyt tuttelin asiakaspalautteesta. Elikkä ostin tuttelin äidinmaidonkorvikejauhe paketin josta puuttu mitta lusikka. Laitoin sitten nutricialle asiakaspalautetta tossa kaks tuntia sitten. Ja kyselin sieltä et paljo se mittalusikka on kooltaan kun ohjeessa puhuttiin vaan mittalusikoiden määrästä ja sanottiin kyllä jauheen määrä grammoina, muttei sitä kerrottu et onko se esim ruokalusikallinen vai paljonko. No just äsken sit soittivat ja sanoivat että käy ostaan uusi paketti ja he hyvittävät tilille sitten tästä aiheutuneet kustannukset. Aivan uskomattoman nopeaa toimintaa =) Tälleen näiden juttujen täytyiskin aina toimia :attn:

Taaperokärryistä, hyppykiikusta ym... Meillä on tuo hyppykiikku ja sillä on ensimmäinen vahinko saatu jo aikaseksi. Asennettiin se hyppykiikku katossa olevaan koukkuun jota oli moneen otteeseen kokeiltu, riuhottu ja roikuttu että varmasti kestää. Tyttö kun ekakertaa eläissään siihen laitettiin ja oli ollu siinä noin 3 minuttia niin se koukku sit irtos katosta. Tyttö kaatui lattialle ja hyppykiikku tuli niskaan. Ite olin n. puolen metrin päässä, mutta en kerenny mitän tekemään kun kaikki tapahtu niin nopeasti. Onneksi siinä selvittiin säikähdyksellä. Sen koommin en oo kyseistä vimpainta ees kokeillu. Täytyis eka asentaa uusi koukku jonnekkin ja vielä varmuuskoukun ajattelin laittaa ettei ainakaan enää kokonaan irtoa jos on irrotakseen. Enkä kyllä tiedä et heluanko minä tai saati tyttökään enää sitä edes kokeilla. Taapero kärry mulla kans kiinnostais hankkia. No katotaan ilmaantuuko sellainen jostain meille kun ollaan aika paljon noita leluja jo jokapuolelta saatu.

Sormiruokailusta... Ajattelin että voisin kokeilla sitten kun tyttö istuu syöttötuolissa. Nyt jo syö ite maissinaksuja, mut muuten tuo ruokailu vois olla hieman hankalaa niin kauan kun istuu sitterissä syömässä. Meillähän tyttö jo istuu aika hyvin. Ajattelin et kylläkait ne neuvolassa sitten sanoo koska saa syöttötuoliin laittaa.

Ryömimisestä... Meillä tytsy jonkin verran jo etenee ryömien, mutta ei selkeästikkään oo vielä mitenkään määrätietoista menoa vaan menee sinne minne raajat sohimalla on saaneet liikkumaan :) Aika hienosti jo nostaa koko yläkropan käsien varaan ja jalat saa pyllyn alle konttaus asentoon, mutta nämä eivät tapahdu yhtä-aikaa. Etenee kuitenkin tavallaan mittarimato tyylillä :LOL: Tuostahan saattaa mennä kyllä vielä pitkästikkin ennenkuin oikeasti lähtee liikkeelle.

Parasta aikaa: oikein mukavaa matkaa koko porukalle :wave:

Äitiyspakkauksen puvusta: Ite en tytkänny tosta saamastani puvusta ja töppösistä kun kaikki oli niin "poika" sinistä kuin olla ja voi. Sisko sai tän vuoden pakkauksen ja se oli aivan ihana. Jotenkin toi uus pakkaus oli laadultaakin huomattavasti parempi ja enemmän oli sellanen unisex.
No vein sitten siskolle meiltä ne vanuhaalarit ja töppöset ym. ja sain sieltä sit tänvuoden pakkauksesta sen välihaalarin lainaksi. Ei mahdu kyllä enää kovin kauaa kun jaloista alkaa jo nilkat näkymään. Oli muuten tuo uuden pakkauksen puvut paljon pienempi kokoisia kuin entisissä.
Aijon kuitenkin käyttää tota äp:n toppahaalaria ainakin nyt alkutalvesta.

Tosi nopsaan meillä tuleekin tänne tekstiä kun jopa mie en meinaa perässä pysyä vaikka käyn useemman kerran päivässä lukeen uusimmat.
Mut sehän on vaan positiivista =)

Nyt pyykkien kimppuun ennenkuin Noora herää ulkona päikyiltä
:wave:

Kojo ja Noora 4,5 kk

Lumikko
Sinuna mie keskustelisin äitisi kanssa jollain rauhallisella hetkellä ja suoraan sanoisit tunteesi. Parempi niistä nyt on puhua kuin vasta sitten kun mitta on ihan täysi. Sano et mielummin ei lupaa ollenkaan jos ei ole ihan sata varma tulostaan. Itekki kyllä pettyisin jos lupaa tulla ja sit ei tulekkaan. :hug:

Täälä mä yritän perässä pysyä näissä jutuissa :D paljon taas tekstiä,kivaa =)

Pojat nukkuu!Mies meni veljen luo.Ajattelin tänään valvoa ja kattoa BB:n....huomenna voi olla väsy,mutta samapa tuo. nyt ollaan nukuttua muutamana aamuna tavallista myöhempään. puol8 ja kasiin asti :) yöllä kyllä herätty kerran syömään ja toisen kerran maha alkanu vaivata...masulleen nukkuminen helpottanu.
Meidän poju nukkuu selällään yleensä.laitan kyljelleen,mut aika pian siitä levittäytyy selälleen ja kädet rennosti leveellä :heart: aamuyöstä sit joskus laitan masulleen ku ähinöi reppana eikä saa nukuttua hyvin..eikä vielä ite käänny. ei meilläkään vielä käännytä oikein mihinkään päin. kerran on omin avuin täs hiljan kääntyny selältä masulleen,mut eipä tuo kovin innokkaana edes yritä. välillä kokeilee,mut sitte luovuttaa pian.

Mä meinaan käyttää äippäpakkauksen talvihaalaria.musta se on ihan hyvä(2005vuoden) vaikka kaupois kyllä näkee ihania haalareita ja mieli tekis ostaa joku hieno,mut en viitti....rahaa menee kyllä noihin poikien vaatteisiin ja on tuo esikollakin ollu.ihan nätti tuokin on,väristä tykkään ja kelpaa meille hyvin!

tosi sulosia vauvoja profiileissa

:)

parasta aikaa toivotan kans jo HYVÄÄ MATKAA teille !! :D

mitähän vielä....nii joo meillä sitten poika ei huolinu pulloa :kieh: iskä oli yrittänyt antaa maitoa pullosta kun olin jumpassa niin eihän poika ollu ottanu!suuttunu oli vaan . tätä oon pelänny ku ei olla varmaan kahteen kuukauteen pullosta annettu niin unohtanutko lie sitten sen taidon. ja mä ku niin olin suunnitellu lähteväni vaateostoksille huomenna yksin :headwall: en taida päästäkkään! No ei auta. pitää kyllä yrittää harjotella tota pullosta juomista joskus päivällä ettei poika oo väsyny....olis kyllä ihan kiva et se pullonki huolis tarpeen tullen.

lumikko :hug: voi mikä tilanne :( auttaisko juttelu,yhdyn kojon sanoihin.

nyt ei taas muuta!Iloista viikonloppua kaikille :wave:

Lumikko seuraavalla kerralla ehkä voisi sopia ihan konkreettisesti milloin, monelta yms tulee, ja mitä sinä aiot tehdä sillä välin, ja muista mainita, että sinulle on tärkeää, että hän tulee. Mahdollisimman tarkasti sovitte, ja myös esim. mitä ja milloin vauva syö yms. Siis oliko hän nähnyt oikein painajaisia teistä? Jännittääköhän sitä kovasti, miten pärjää vauvan kanssa? Kannattaisi kyllä varmaan ihan rauhallisesti (mutta aika konkreettisella tavalla) jutella, haluaako tulla ja pärjääkö hän jne jne. Voisit ehkä kysyä, että tulethan sitten varmasti, koska se on sinulle tärkeää ja jollei se sovi, niin jos hän voisi ilmoittaa siitä hyvissä ajoin, jotta ehdit etsiä hoitajan jostain muualta. Tuntuu, että häntä jännittää se juttu kovasti. Minkälaiset välit teillä muuten on?

Moni näyttää aloittelevan soseiden kanssa. Meillä näytti jossain vaiheessa, ettei puuro sovikaan, mutta nyt kokeiltiin uudelleen, ja nyt menee hienosti! Hän tykkää kovin valmiista vadelma-kaurapuurosta, sekaan vadelma-mustikkasosetta, ettei tule liikaa puuroa kerralla.

Voi että, jonkun vauva jo ryömii, voi että sentään!!!

Oi kun Rasmusta vähän jännitti tänään kun oltiin ravintolassa syömässä. Ettei olisi vähän vierastuskausi alkamaisillaan.

Heippa kaikille :wave:

Pika-pikaa tulin lukemaan vielä kuulumiset ennen kuin painun nukkumaan :) Huomenna aikainen lähtö ja odottelen vielä esikoista kotiin. On ollut tänään uimatreenit Jyväskylässä, raasu kulta on varmaan ihan väsynyt.... No, pääsee pian omaan sänkyyn nukkumaan!

Kaikki on onneksi pakattu ja valmiina :) Kiitos kaikille matkatoivotuksista :hug: :hug: Minnihiiri kiitos kauniista sanoistasi, tuli hyvä mieli :) :hug:

Lumikko :hug: Voi itku mikä tilanne :'( Minäkin kannattaisin Kojon ehdotusta, että juttelisit asiasta äitisi kanssa. Tunteiden patoaminen ei ole koskaan hyväksi, sitten kun se lumipallo on vierinyt tiensä päähän, niin tulee vain iso sotku :/ Ja pahan mielen kanssa on tosi raskasta elää, se vie hirmuisesti energiaa. Voimia sinulle ja :hug:

Mutta nyt täytyy mennä, viime hetken tarkistukset ja lepäämään :)

Voikaa kaikki oikein hyvin! Palaan linjoille lokakuun pinoon tai sitten ihan viimetinkaan 30 pvä :D Tullaan kotiin silloin 29. ja 30.pvä välisenä yönä :) Olen kyllä kiitollinen ja onnellinen matkasta :) Aiotaan Maijan kanssa ottaa leppoisasti ja jutella toisillemme mukavia B) :heart:

Öitä :wave:

Parasta aikaa ja kulta-Maija :heart:

Nostelin meitä vähän ylemmäksi, ei mulla oikeesti taaskaan mitään asiaa ole. kateellisena mietin, että Parasta aikaa perheineen on matkalla etelän lämpöön ja me täällä vesisateessa ollaan. Paljoa ei ole pihallekaan ehtinyt, sen verran oltiin, että isommat lapset sai pahimmat höyrynsä ulos päästellä, ja Helmi nukkui siellä vajaa kaks tuntia.

Eilen meillä oli rauhallinen ilta, keskimmäinen lapsi 3v nukahti yöunille pikkukakkosen aikoihin, ja nukkui kuitenkin yli seitsemään aamulla, eli kauhea kiukku kohtaus jonka sitä ennen sai johtuikin väsymyksestä :whistle: , kaikki vaan tulee laitettua uhman piikkiin.

Just odottelen, että mies soittelisi töistä, että pääseekö ajoissa lähtemään kuten oli tarkoitus.

Minäkin kävin eilen mammuttia tapaamassa, ja kaiken näköistä matkaan tarttui. Paras löytö oli tolle meidän esikolle varrelliset talvi/syys kengät mekko käyttöön viidellätoista eurolla.

Kirjoitelkaapahan kuulumisia, tarvis piristystä tallaisena tylsänä sadepäivänä.

Minnihiiren pyynnöstä kuulumisia. :)
Täällä poijat on :snotty: . Juusolla ei huomaa muuten että nenä vuotaa, Justuksella siitä, että reppana pieni on räkäinen ja nukkunu tänään tosipaljon.
Täällä välillä sataa vettä ja välillä aurinko paistaa...Kyllä maisema rupiaa olemaan ihanan syksyinen. Puissa ja puskissa jonkin verran ruskaa.
Oltiin kans eileen mammutti markkinoilla. Juusolle löydettiin gollege puku 12e, gollege paita 5e, lassien hanskat 5e. Onneksi talvihaalaria ei Juusollekkaan tarvi ostaa. Ostin täs toissa keväänä alennus myyneistä talvihaalarin että menee talvella, mutta olikin viime talvena vielä iso, nyt sitten on onneksi sopivan kokoinen.
Täällä ollaan koko päivä oltu kotona...ihanaa olla koko perhe koolla, varsinkin kun miehellä on tuloksessa 2 iltavuoro viikkoa peräkanaa.
Mutta nyt meen kattoon, kun mumma tuli käymään.

Elli Ja Justus 4kk ja 1vko

Täällä mennyt kivasti. Pojat nukkuu niin hyvin, että välillä jo mietin, et onko normaalia tämä. Siis kuinka paljon teidän vauvat nukkuu vuorokaudessa? Meillä menee nukkumiseen n. 17-18 h vuorokaudesta. Se tuntuu jotenkin tosi paljolta. Eivät jaksa hereillä olla kuin pari tuntia korkeintaan. Ja nukahtavat itsekseen :heart:

Mulla tuntuu tämä rakkaus poikia kohtaan kasvavan päivä päivältä. Niinkuin joku joskus sanoi, niin joskus tekis mieli ihan syödä ne mussukat kun ovat niin ihania.

Sattui tuossa nukkumaan mennessä niin ikävästi että harmittaa vieläkin. Olin Beetun jo laittanut vaunuihinsa ja Aatua rupesin meidän sängyllä kapaloimaan. Sit Beetulla tippui tutti ja rupesin samalla kurkottaen pyyhkimään rätillä sen suuta Aatu sylissä, niin Aatun pää painoi suoraan Beetun vaunuissa olevaan rautaiseen tappiin! (siitä kuomun kiristimestä on tippunut se muovinen korkki pois) Kauhee huuto ja minä ihmettelin, et mikä kumma ja sit huomasin sen päässä raapun ja painauman! meinas itku päästä äitiltäkin kun niin säälitti lapsi raukka, joka kummasteli et mikä sattuu. :'( Onneksi ei ollut aukileen kohta. Pitää joku pehmuste siihen keksiä nyt.

Kävin minäkin mammuteilla poikien kans ja kyllähän sinne taas 55 euroa meni, vaikka mitään en tarvinutkaan... :ashamed:

Toppahaalareita mietin minäkin. Mietin et jos nyt ostaa 74 cm, niin ei taida koko talvea mennä.Prismassa ois vauvahaalareita kahella kympillä koko 74cm asti. Välikausipuvut on 68 cm ja toiselle ei mahdu se enää päälle!
MEillä käytössä siis 68 cm ja joitaikin 74cm. 62cm on pitänyt jo pakata pois ja pitäis huutikseen niitä laittaa. On nääs melkoisesti vaatteita kun kahdelta jää.

Ens viikolla taas neuvola ja tosi kiva päästä katsomaan mitkä lukemat läjähtää puntariin.
Sen influenssarokotteen aion pyytää kunhan sen saa. Muistaakseni sitä alkoi saamaan syyskuusta lähtien.

Nyt pitää mennä miehen viekkuun kun se on jo monesti käynyt pyytämässä. Lapset nukkunu kaikki jo ennen kaheksaa.

Kirjoitelkaa ahkeraan!

Tirlittan ja pojat kohta 5kk

moi pitkästä aikaa!!

olen kyllä usein lukenut kirjoituksianne,kiva kun kaikki on niin aktiivisia! :flower:
meillä oli suomesta sukulaisia käymässä =)
ensin oli mun sisko, ja sitten tuli äiti ja ens pe.tulee toinen sisko perheineen,ihanaa!!

lapset ovat olleet innoissaan, ja saivat tosi paljon kirjoja,vaatteita ja satu-cd levyjä, että ihan kuin olis joulu ollu!! :heart:
mä sain kaikkia ihania suomi-herkkuja,nam.. eli taas on mässäilty,muttei se mitään.. ;)

manolis on ollu tosi yskänen eilisillasta asti :(
säälittävän kuulosta kun noin pieni yskii kovasti eikä osaa tietenkään limaa sylkeä pois.
nuhaa ei ole eikä lämpökään noussu,yskii vaan.

saanu tytöiltä tartunnan,ne oli molemmat flunssasia ja vieläkin yskivät.
tarha aukes kuun alussa ja pöpöt tarttuu...
talvella ollaan usein kipeenä,kun tää ilmasto on tosi kostea ja plus-asteita, niin hyvä tautien jyllätä! :|

manolis nukkuu noin 14tuntia päivässä. yöt on ihan vakiintunu klo21-7 ja sitten aamupäivällä nukkuu n.tunnin ,päiväunet 2-3tuntia,joskus kauemminkin.

soseita ei olla vielä maisteltu ollenkaan..lääkäri sanoi että uus suositus on 6kk iässä.
tytöt kyllä aloitti aikasemmin,mutta katson nyt miten menee..kohta on jo 5kk ikää ja maidolla näyttää pärjäävän ja kasvavan hienosti :heart:

kauan teille muuten sanotaan että tuttipullot on steriloitava keittämällä?
kohta varmaan lopetan keittelyt ja pesen vaan hyvin. eipä siitä ole enää hyötyä kun kaikki laitetaa suuhun mitä käteen saa!! =)

ja sitten nukkumaan..öitä!

miam ja manolis :flower: 4,5kk

Hyvää syksyä kaikille!
Lueskelemassa käyn ahkerammin, mutta aina aika loppuu kesken kun aloittaisin kirjoittamisen :ashamed:
Mutta arki neljän lapsen kanssa on hulinaa ja nuo kaksi vanhinta kun ovat erityislapsia niin vapaa-ajan ongelmia ei tosiaan ole!
vauva -poika kehittyy hienosti, oppi 3kk 1vk ikäisenä kääntymään ja nyt hulinaan ei tahdo olohuoneen lattia riittää =) nostaa pyllyn ylös konttaus asentoon ja pääsee jotenkin taaksepäin peruuttamaan.
Ongelmiakin on vähän ollut, pojan suunympärys sinistelee reilusti monta kertaa päivässä ja painokäyrän suunta on edelleen laskeva :(
4kk neuvolassa mitat olivat 65cm ja 6290g, eli painoa on pituuteen nähden todella vähän. Siskolikka oli samanpituisena yli kilon painavampi ja isot pojat vielä enemmän. Onko täällä muita hoikkia vauvoja? Maanantaina menemme lastenlääkärille sydäntä kuulemaan, mutta poika on kyllä niin virkeä etten pahasti ole huolissani.
kiinteitä aloitimme eilen maistelemaan, josko lihottaisi vähän vaikka maitoa riittä yli oman tarpeen.Isommilla lapsilla aloitin vasta 5-6 kk iässä...
yönukkuminen on meillä hyvin hanskassa, poika nukkuu 21-05 heräämättä, sitten aamusta syö ja nukkuu vielä tonne 8-9 kieppeille, ihanaa!
Yritän käydä ahkerammin kirjoittelemassa, kiitos kuitenkin kaikista ihanista kirjoituksista, niistä on apua ja lohtua kun käy lukemassa =)

Riiviöiden äiti ja riiviö nro 4 ikää 4kk + 1vk

Tultiin just kummi pojan synttäreiltä, ja niin oli rankkaa, että keskimmäinen lapsukainen nukahti autoon. Ollaankin keksitty tapa jolla jokainen lapsi saa päivittäisen erityishuomion. Jokainen käy vähän eri aikaa nukkumaan, vanhin menee ensin, kun ei nuku päivällä, näin meistä toinen voi mennä hänen viereen köllimään, jutustellaan ja luetaan satu sekä iltarukous, keskimmäinen saa sillä aikaa valvoa ja touhuilla, onkin silloin itse aurinkoinen kun ei kumpikaan sisko ole huomiosta kilpailemassa. Ja sitten hänkin saa omat iltasadut yms, ehkä hieman vähentää meidän omaa aikaa, mutta ton uhman myötä tuntuu, että se on pieni hinta kun huomaa miten hyvää se lapsille tekee. No vaikka puhuin päivittäisestä huomiosta, niin ei me oikeesti pystytä tätä joka päivä tekemään, jos pojalta on vaikka unet päivältä jäänyt, tai isäntä on ylitöissä, mutta tehdään näin kun se on mahdollista. :)

Meillä iskä on taas töissä eikä viel tiedetä mihin aikaan kotiin ehtii, ihan sääliksi käy, kun on taas koko viikon noussut ennen viittä ja kun vapaata ei ole ainakaan ennen ens lauantaita tiedossa, ja ei silloinkaan välttämättä. Eli vaikka kotona on välillä tän katraankaa rankkaa, niin tuntuu ettei ole ihan oikein siitä narista. :whistle: Vaikka kuitenkin välillä siihen tulee sorruttua.

No taidan ruveta teetä keittelemään, yritin tossa äsken itselleni kaveria soittaa, muttei päässyt tulemaan.

Yhteistyössä