***Toukovauvat 2007*** syyskuu

Miten tää aika näin nopeesti juoksee..tuntuu ettei enää kerkee millään kirjotella ja lukemistakin kertyy aina sivu tolkulla kun haluun kuitenkin perässä pysyä. Taas olitte vaikka mistä mielenkiintoisesta keskustelleet. Mulla päivät kuluneet muuttoa tehdessä. Ollaan pikkuhiljaa pakattu kamoja ja viety niitä uudelle asunnolle. Viikonloppuna jään sitten taas nettipimentoon vähäksi aikaa kun muutetaan loput kamat ja itsemme.

Mutta ennenku unohdan..uusimassa vauva-lehdessä oli tutun näköinen Luka-poika kuvauksellisissa. Sama kuva on tainnut vilahtaa tälläkin palstalla.. ;)

Se sormiruoka-artikkeli oli kyllä tosi kiinnostava. Varmasti Konstan kanssa kokeillaan kuhan se aika koittaa. Vielä pärjäillään hyvin pelkällä äidinmaidolla ja tavoitteena ois täysimettää 6kk ikään asti jos vaan onnistuu.

Talvihaalareista oli puhetta. Meillä on serkkujen perintönä Lassie-merkkiset haalarit kokoa 80 (menee varmaan lopputalvesta) ja sitten pakkauksen haalaria varmasti käytetään myös. Sitten pienempiä kokoja löytyy kasapäin kun sisko kantaa meille kaikki poikiensa vanhat vaatteet. Hyvä niin, säästyy pitkä penni. :D

Omasta ajasta.. Kyllä sitä miehellä on ehdottomasti enemmän ku mulla ja välillä se harmittaa, mutta jos pyydän omaa aikaa niin kyllä sitä saan. En kyllä omaa aikaa kauheesti kaipaa koska pojan hoitoon jättäminen tuntuu vielä niin pahalta (varsinkin sen jälkeen kun luin sen eroahdistus-artikkelin vauva-lehdestä) 2 kertaa oon käyny parturissa ja kerran miehen kanssa elokuvissa. Siinä on ollu tähän asti mun oma aika. Yhdessä ollaan sitten käyty shoppailemassa ym. kun poika niin hyvin reissussa viihtyy.

Tässä Konstan 3,5kk neuvolan mitat: pituus 64 (kuukaudessa tullut pituutta huimat 4,5cm :D ) paino 6710 ja pipo 43. Konsta sai myös sen ekan Rotarix-annoksen. Ootteko muut huomanneet et ois sen jälkeen ollu enemmän ilmavaivoja? Poika on nyt paukutellut ihan hirveesti ja öisin ja aamulla itkee vatsaansa, kurina ja pulputus vaan kuuluu masusta.

Ois varmasti ollu vielä vaikka mitä kommentoitavaa mutta muisti teki tenän...siis poistun :wave:
 
Eli teille joilla pienillä ollut korvatulehdus.. Kuinka pian oireet on alkaneet helpottaa lääkekuurin aloituksen jälkeen? Meillä kun meni se ensimmäinen yö hyvin ja tyttö nukkui 7h putkeen, mutta sen jälkeen on unet ollu katkonaisia sekä päivin että öin :/
Yöllä ei nukahda tietenkään kun maitopullon kanssa ja kun ei nälkään herää, niin sit puklaillaan ja mahaa kipristelee sen takia :(
Vaunuihin nukahtaa kun tarpeeksi heiluttaa, mutta muutoin ei juurikaan :/
Käytiin näyttämässä korvia tänään ja tämä lääkäri oli näitä joiden mielestä korvatulehdusten pitäisi antaa parantua itsekseen ilman antibiootteja. Perjantaina täytyy kuulemma vielä käydä näyttämässä, nyt ei osannut sanoa onko uusi tulehdus jo pukkaamassa päälle vai onko tämä vielä siitä "vanhaa"... huh, ota noista sitten selvää :(
Isompien muksujen kanssa muistan että 2vk välein käytiin suurinpiirtein kun tulehdukset aina vaan uusi.
Mutta vastauksia odotellen, heippa hetkeksi :wave:

emmi ja Ida (huomenna)4kk
 
Tuikku; meillä menee myös tuo banaanisose (kotona muussattu). Laitan joukkoon lisäksi vadelmia. Meillä ei ole mitenkään kovaksi masu mennyt siitä, mutta Rasmus popsii lisäksi mielellään luumusosetta. Nuo on kaksi suosikkia, ja sitten kinkkuherkku.

Lumikko; mä opiskelen yleensä silloin kun vauva nukkuu ja isot lapset on eskarissa ja koulussa. Lisäksi joskus iltaisin olen ottanut edes vähän aikaa kirjoittamiselle, ja viikonloppuisin myös, silloin mies saa viedä lapsia ulos vaikka. Usein myös lasten mentyä kirjoittelen jonkin aikaa. Vaikkei olisi aikaa kuin vaikka puoli tuntia kerrallaan kirjoittaa, niin prosessoin asioita pitkin päivää mielessäni, jolloin ne ovat aika valmiita kirjoitettavaksi. Lisäksi kirjojani lojuu siellä täällä, niitä lueskelen aina kun sopiva hetki sattuu. Tässä on pakko oppia uudentyyppinen opiskelutapa, enää ei ole sellaista, että voisi vaikka 8 tuntia putkeen työskennellä. Tsemppiä sullekin opiskeluun!!!

Töihin paluusta - ei aavistustakaan!! Varsinkin kun on tuo opiskelujuttu, jonka varjolla voisi hyvin vetkuttaa vähän töihinpaluuta. En vielä halua ajatellakaan, että vauva menisi hoitoon. Esikoisen jouduin lykkäämään tosi pienenä hoitoon ja sitä kadun edelleen. Voihan olla, että jos hoitaja olisi ollut hyvä, niin kokemus ei olisi ollut niin ahdistava, mutta mulle jäi siitä tilanteesta elinikäinen trauma.
 
Vaniljatäti Jep, no pitääpä kokeilla sit lisää,koska se olikin niin vähäinen määrä sitä mitä annoin ekalla kerralla,eipä sit lusikkatolkulla tietty menekään heti B)
Tänään pyysin miestä tuomaan kaupasta ruusunmarja-,päärynä-, ja sitä aurinkoinen-sosetta..katotaan miten käy miehen:D Nyt iltapäivällä laitoin vaihteeks korvikkeen sekaan peruna-porkkanavelliä,tuntuu,kuten joku mainitsikin,että kun maitoa antaa,niin heti tunnin perästä on jo nälkä.Sama täällä! Toivottavasti ei menin vaan tuosta masu kovalle/ei tulis masuvaivoja..no sitten on vastalääkkeenä uutetta :| Kaikki 100 ml meni mitä pullossa oli korvike-vellisekoitusta,ja nyt poju nukkuu sitterissä niiiin tyytyväisenä:)
Korvatulehduksista Kuten taisin mainita,niin antibiootit loppui eilen,ja sain tänään soitettua kontrolliajan 3.10,sain samalle päivälle kuin on sitten 5 kk neuvola. Toivottavasti ois tehonnut antibiootit..i wish..
Rotarix-rokotteen ekan annoksen meillä poju sai 2 kk neuvolassa ja tehosteen nyt 4 kk neuvolassa,enkä huomannut mitään erikoista voinnissa. Pikku-mies piereskelee muutenkin sen verran paljon,ettei lisäpieruja paljon huomaa ;)
Jep,nyt lähden tutkailemaan poitsua tonne olkkariin :wave:
Terkuin TuiKKu ja Marko-poju 4kk
 
Kirjoittelen muutaman sanan samalla kun BB pyörii taustalla.

Mie en ole saanut sitten reissun diettiäni takaisin, siellä kuumuudessa ei ollut edes nälän tunnetta, mutta tietty tuli syötyä hyvin, mutta nyt kotiin tullessa vielä "paremmin".

Huomenna meillä olis esikoisen kielijänteen katkaisu, harmillista vaan kun joudun koko katraan raahaamaan mukaan, olis ollut hyvä jos olis saanut keskittyä vain häneen, kun kuitenkin on varmasti vähän epämiellyttävä homma.

Helmille olen syöttänyt nyt kahdesti päivässä kiinteitä, aamupäivästä peruna-kukkakaalia ja illasta aprikoosia, puolipurkkia kerrallaan, ja mitään vaivoja ei ole tullut. Maissia en ole kokeillut, sillä se on meidän vanhemmille muksuille aiheuttanut vatsavaivoja. Samoin vellit joita etenkin esikoisella suosin, on kokonaan jääneet antamati.

Autonistuimista on ollut puhetta, me taas tehdään kuten viimeeksikin, laitetaan meidän Akta Gracon cosmic kiertoon, ostetaan keskimmäiselle turvavyö istuin, jotta toi aikaisemmin mainitsemani vapautuu Helmille. Ollaan oltu siihen tuoliin tyytyväisiä.

Töihinpaluuta en ole vielä liioin miettinyt, hoitovapaalle jään mutta en vielä tiedä miten pitkäksi aikaa ja sitten kun menen töihin rupean mitä todennäköisemmin tekemään sitä osittaista hoitovapaata, niin, että saa ylimääräisiä vapaita.

|O Hyvää yötä.
T:Minnihiiri
 
Iltaa :wave: BB:n ohessa tässä on hyvä vielä kirjoitella ja viettää päivän vapaahetkeä :p

Aika erilaisia nukkumisrytmejä tästä joukosta löytyy.. Kiva, kun niin moni oli kommentoinut asiaa :) Taitaa olla tosiaan monella menossa joku kehitysvaihe, LACUko se pohdiskeli sitä ainakin, että unet katkeilevat vähän väliä.. Meilläkin jossain vaiheessa yöt olivat paljon rauhallisempia, kahdella syötöllä mentiin. Nyt on sama homma, kuin VANILJATÄTI kirjoitti, että vähän väliä pikkuisen närpitään tissiä.. Aina yritän tuttia tarjota ensin, mutta se ei kelpaa millään :/ Joku mietti UNIKOULUA, mutta ainakaan mun mielestä se ei vielä tähän ikään sovi. Uudessa Kaksplussassa oli esitelty erilaisia unikouluja ja siinä taisi olla joku, jota voi periaatteessa pienemmillekin soveltaa.
Itse yritän väsymyksen hetkinä ajatella niin, että nautitaan nyt tästä vauva-ajasta, joka on kuitenkin tosi lyhyt. Ja uskon kovasti, että vauvalle saa sitä perusturvallisuutta luotua ja parhaan alun elämälle tarjottua, kun antaa läheisyyttä tasan niin paljon, kuin vauva kaipaa :heart: Että vierestä ehtii totutella pois sitten isompanakin ja sylissä ei voi koskaan pitää liikaa :) Menipäs taas jaaritteluksi ja ohi aiheenkin, mutta kuitenkin.. Kai sitä joskus vielä nukutaan täysiä öitä..? ;)

TÖIHIN PALUU on mulla jossain kaukana tulevaisuudessa.. en viitsi lähteä muiden lapsia hoitamaan sillä kustannuksella, että laittaisin omani muiden hoidettavaksi.. Eli ainakin pari vuotta olen kotona, jos talous sen vaan mitenkään sallii.

LUMIKKO, täällä myös täysimetyksellä mennään :wave: Vähän tuossa välissä lipsuttiin soseita kokeilemaan, mutta niillä ei ollut toivottua vaikutusta.. Joten hyvä näin :) SORMIRUOKA-juttu oli ihan mielenkiintoinen.. Mietin vaan sitäkin allergianäkökulmasta, eli siinä joutuu aika tarkkana olemaan, kun ei varmaan onnistu perinteisessä järjestyksessä viikko yhtä ainetta jne. Mutta varmaan täytyy kokeilla, kun on sen aika. Ainakin tuo juttu herätti siihen, että lapsen ehdoilla voisi edetä hieman totuttua enemmän tuossakin asiassa :whistle:

Kovasti tsemppiä vaan kaikille opiskelijoille :hug: Kyllä se vaatii itsekuria ja sinnikkyyttä tässä elämäntilanteessa.. Itse sain onneksi opinnot loppuun viime keväänä, koska nyt olisi kyllä taatusti motivaatio-ongelmia ruveta siihen hommaan. Mutta niin on varmasti kaikkeen muuhunkin, kun tässä nyt tottuu tähän kotona olemiseen :whistle:

EMMI06, meillä korvatulehdus ei ehtinyt kovin pahaksi ennen kuurin aloittamista, joten vaikea sanoa, kuinka nopeasti lääke vaikutti. Nuhaa oli noin viikon verran kuurin jälkeenkin, joten olin varma tulehduksen uusimisesta... Onneksi olin väärässä :) Pikaista paranemista teille!!

Hyvää yötä ja mahdollisimman pitkiä unipätkiä kaikille tasapuolisesti!

vilmis ja poika :heart:
 
pikaiset kuulumiset vielä ennen unia.
puuro näyttää tainnuttavan pojan kunnolla kun ei ole inahdustakaan kuulunut yläkerrasta,piti oikein välillä käydä kattomassa nukkuuko hyvin.
sitä aurinkoinen sosetta ostan huomenna,aivan varmasti maistuu.
ainoa ruoka mikä ei oo uponnut oli peruna-porkkana.
teen nyt soseesta paksumpaa ja hyvin on mennyt alas.on nopeempaa lusikoidakkin kun ei oo niin velliä.

muuten pvä mennyt ihan kivasti.satoi vettä tosin niin ei päästy ulos,mutta sisällä sitten touhuttiin senkin edestä.
on tuo markus sellainen ilopilleri koko perheelle.tytötkään ei malta aamuisin melkein kouluun lähtee kun pitää pikkuveikkaa palluttaa niin kovasti

=)

mutta kunnon yöunia kaikille.huomenna taas uudet touhut oottaa
 
Heippa vielä iltamyöhään :whistle: :wave:

Täällä pakkaamisen keskellä surffailin vielä katsomaan onko tullut uusia juttuja ja olihan niitä, paljon! Ihana juttu :)

Mutta ensimmäiseksi isot voima :hug: :hug: kaikille, jotka kärsivät flunssasta! Toivotan pikaista paranemista :hug:

Talvihaalareista olitte jutelleet. Minä myin Huutiksessa sen meidän äitiyspakkaushaalarin pois, en tykännyt siitä yhtään :ashamed: Ostin tilalle tämän 2007 äitiyspakkaushaalarin ja siitä tykkään, kun se on tosi erilainen, malliltaan ja kaikestaan, tosi nätti :) Sitä tulee varmasti pidettyä jonkin verran. Sitten minulla on Reimatecin haalari kokoa 74cm, se on varmaan alkutalvesta liian iso, mutta keväällä varmaan jo hyvä. On sitten vielä Lassien Supratec kokoa 80cm, mutta en tiedä ehtiikö sitä pitää, ettei ole liian iso tänä talvena ja pieni sitten vuoden päästä.

Tuosta töihin paluusta vielä, kun Hanna ja joku muukin pohti, että ei taida pankki antaa anteeksi lainoja.... Minä kun siellä niitä sitten keväällä vääntelen ihmisille, niin voin yrittää kaikkeni, että saatte ne anteeksi :LOL: No juu, vähän on nyt jo väsy :whistle: :D Meillä on sellainen onnellinen tilanne, että sisareni on yrittäjä ja hänellä on siis yksityinen päiväkoti. Meillä on siis tuttu ja turvallinen hoitopaikka tiedossa :) Katsotaan nyt, että onko hänellä sitten vapaita paikkoja silloin keväällä, kun olisi tarkoitus töihin palata.... Mutta on siinä tosiaan ihan erilainen ajatus lähteä viemään lasta todella tuttuun paikkaa, jossa tunnet ja tiedät hoitajat ja vielä oma sisko on yksi heistä. Tietenkään hän ei voi kohdella meidän lapsia mitenkään erilailla, kuin muiden, mutta pelkkä tieto, että hän on siellä, rauhoittaa minua :)

Minä aion jäädä sille osittaiselle hoitovapaalle ja toivon voivani toteuttaa sen niin, että teen nelipäiväistä viikkoa. Haluaisin saada keskiviikon vapaaksi, niin tulisi kaksi päivää töitä, vapaa, kaksi päivää töitä ja viikonloppu. Minulla kun tosiaan on tuollainen konttorityö, että on tietyt työajat ja viikonloput + kaikki kissanristiäiset vapaana tai lyhennettyinä aukioloaikoina. Keskiviikkona täällä meillä on seurakunnan perhekerho, niin siinä olisi mukava käydä, vaikka töihin palaankin. Ja silloin keskiviikkona on myös pojan kerho ja tyttökin pääsee sinne tammikuun jälkeen, niin voisivat jatkaa sitten siinäkin.

No, sen näkee sitten lähempänä. Tarkoitus olisi sitten myös pitää pidempi hoitovapaa-jakso ennenkuin Maija täyttää 3v. Mutta siitä on turhan aikaista vielä miettiä tai puhua, kun mikäänhän ei ole niin varmaa kuin epävarma :D

Tässä kun itsekin on ihan valmis sänkyyn, niin tuli tuosta nukkumisesta mieleen :D Maija nukkuu yöt kyllä niin hyvin kuin vain lapsi voi nukkua :heart: Mutta tämä taitaa mennä meillä geeneissä :LOL: Yksi kaveri sanoi odottaessaan neljättä lastaan, että hän on sitten tilannut lapselleen meidän lasten unenlahjat :whistle: :D Hänen aiemmat lapsensa ovat olleet vähän huonounisia. Maija syö puuron tai vellin siinä klo 20 aikoihin, jonka jälkeen vähän sylitellään ja sitten kannan hänet omaan sänkyyn. Siellä hän töröttää aamuun asti, mikä tarkoittaa meillä n.klo 7-8, viikonloppuisin kun ei kello soi, niin minun vieressä mennään klo 9 asti ihan sujuvasti :D Nyt on muuten käynyt kahtena yönä niin, että Maija on ähissyt n. 4 aikoihin :eek: sängyssään ja vaipassa on ollut hirveät sonnat :x Ne me ollaan sitten pesty ja vähän siinä naureskeltu toisillemme, jonka jälkeen otan Maijan kainaloon ja unet jatkuu samantien. Kiitollinen olen hänen unistaan :heart:

Mutta nyt täytyy kyllä mennä yöpuulle, ai kauheeta mitä se kello on :ashamed:

Palaillaan!

Parasta aikaa ja Maija, ihan kohta 5kk :heart:
 
Ja katsokaas mitä kello on, kun olen tän kirjoittanut. Tulin tänne kirjotteleen, kun aattelin, että tässä sitten uni tulis. Niin, täällä menee äiti nyt vähän ylikierroksilla. Tyttö nukkuu autuaasti ja äiti valvoo! Auttoi muuten sängyssä pyörimiseen se unipussi. Kahtena iltana on nyt nukahtanut helpommin (tosin Ainu-pupu saa vieläkin kyytiä, mutta nyt ei pää osu pinnoihin).

En tiedä mikä tällä äidillä on, vaikka tänäänkin olin päivällä ihan väsy valvotusta edellisyöstä, en kuitenkaan saanut illalla unta. Mies on jo kuorsannut puoli kahdestatoista asti ja minä siitä asti hereillä. :( Syynä tähän valvomiseen voi olla, että toi tytön tuleva päivähoitoasia "stressaa". Karu totuus on, että kumpikaan ei olla mitään hyvätuloisia, niin meillä ei olisi edes niitä porkkanoita (kuten joku täällä asian ilmaisi) sen hoitovapaan aikana. Silti en saa pois mielestäni ajatusta, että oon huono äiti, kun joudun niin pienen lapsen viemään hoitoon. Mitäs jos sitten joutuu olemaan siellä yksin, jos vierastaa liikaa, tädit ei välitä ja kun on tota puklailua yms. niin mitäs jos ei syömisestäkään tule mitään, mitäs jos jää joka aamu itkemään kun äiti/isä lähtee töihin. Parasta aikaa, kerroit, että olet ajatellut tuota osittaiselle hoitovapaalle jäämistä. Mulla on kanssa tuollainen konttorityö eli arkipäivät töissä päivisin ja siihen olisi helppo suunnitella yksi päivä kotona tytön kanssa oloa. Ajattelimme myös, että mummu voisi tyttöä hoitaa yhtenä pv:nä (itse tarjonnut apua). Sitten ei tulisi kuin 3 pv hoidossa. Tarttee vaan laskea tuon "palkkavaikutus". Ja jos vaan pystyt Parasta aikaa, niin meidän lainapaperit vois vaikka jotenkin niin kun vahingossa hukata tai laittaa silppuriin...sillai vahingossa.. :whistle: :)

Kiitos kaikille noista talvihaalarikommenteista. Toi äitiyspakkauksen haalari ei kyllä ole kovin komea tytölle, joten ehkä sitten lopputalvesta voisi katsoa isompaa parempaa haalaria, vaikka sieltä huutonetistä, kuten Hanna-77 ehdotit.

Täällä puhuitte sormiruokailusta. En ole kaupassa käynyt pariin päivään ja huomennakaan en tiedä viekö vaunulenkki sinne, joten kertokaa nyt lyhyesti mistä on kyse?

Mutta kait tästä nyt pitäisi painua pehkuihin vaikka väkisin. Tyttö herää 4 t päästä ja äiti on silloin ihan "ulkona". No nyt kun vaan olen jaksanut tytön röyhtäyttää aamusyönnin jälkeen (aina ei ole kyllä nekään auttaneet, kun vääntö on ollut suolistossa), niin on saanut paremmin nukahdettua. Vieläkin kyllä pyörii siinä mun vieressä, mutta vähän paremmin vielä nukahtaa 2-3 tunniksi. Huvittavaa on, että tyttö vie meidän 160 leveestä parisängystä n. 140 tilan hyörinällään ja minä sitten yritän ahtaa itseäni siihen 20 sentin tilaan. Niin kuin siihen mahtuisin :LOL: .

Kait se sitten syksy on, kun kaikki kesäkukkaset on kuollu ja takassa paloi valkea ensimmäisen kerran viime talven jälkeen.

Kertokaapa vielä mielipiteitänne vauvan hyppykiikusta, kävelytuolista ja taaperokärrystä. Meillä on tuo kävelytuoli, sitä en pidä pahana vaan hyvänä juttuna, mutta eri asia on toi hyppykiikku, sitä kun jotkut negatisoi (uusi suomalainen sana tuli tossa), kun voi ruveta varvastaan tms. Uskoisko? Taaperokärryistä onko parempi Brio vai se Plaston muovinen?

Se on moi!
 
Pikaiseen minäkin, aloitin taas kutomisen ja tulin sulkemaan koneen enkä malttanut olla kurkkaamatta. Ja tuohon kutomiseen jään aina niin koukkuun etten malta lopettaa, Peetulle tulossa tällä kertaa pitkälahkeiset villikset.

Muakin kiinnostaa mitä on se sormiruokailu? Lehteä en jaksa lähteä sen takia ostamaan.

Ja risessan äite: Mä tykkään enemmän siitä plaston muovisesta taaperokärrystä. Hyväksi havaittiin se esikoisella.. Siitä pystyy säätämään niitä jarruja et meneekö lujaa vai hiljempää.

Mut nyt sänkyyn, tyhmä minä ku valvon, onneks miehellä huomenna VP!
 
2h yöunia tähän mennessä ja nyt alkaa kyllä tosissaan rasittaa tää valvominen |O
Ida ei nuku päivisin kun 10-30 min torkkuja ja öisin herätään 2-3h välein kun vatsa ihan selvästi vaivaa.
Toissa ja edellisyönä nukahdin istualleni sängynlaidalle Idaa syöttäessä, ei vaan silmät pysyneet auki. :eek: Onneks oli vaan pieniä torkahduksia; havahduin kun pää "putos" rinnalle, olis voinu neidin käydä huonosti :( :ashamed:
Nyt olen sitten miettiny pääni puhki mistä tää valvominen edelleen vaan johtuu.. Maitoallergia epäilys on alkanu nostaa päätään :/
Täysimetyksellä ollessaan tyttö nukkui ja voi muutenkin hyvin. Korvikkeiden aloituksen jälkeen vatsavaivat sitten alkoivat, mutta ne laitettiin koliikin piikkiin. Vaan ei se koliikki enää tässä mittakaavassa voi millään vaivata. Soseista ei tuu mitään vaivoja; peruna-porkkanaa ja päärynää ollaan maisteltu, mutta maito ja velli röyhtäyttää ja pierettää vielä monen tunnin päästäkin :/

Muihin aiheisiin välillä; meillä on ollut kaikilla muksuilla hyppykiikku, kävelytuoli ja taaperokärry. Kaikki on olleet mainioita välineitä kun ei nuo kauheesti oo tykänneet olla makuuasennossa. Idakin koittaa jo kovasti nousta istumaan sitterissä. Ja mitä tulee siihen että hyppykiikku ja kävelytuoli aiheuttais ongelmia kävelyn suhteen; ei pidä paikkaansa ainakaan meillä. Yksikään lapsi ei ole alkanut "varvistelemaan" eikä kävelyn oppiminen ole viivästynyt. Nelonen lähti kävelemään 9kk ikäisenä ja muut 10-12kk ikäisinä.

Sitä talvihaalaria mietin minäkin, siskon haalareita löytyy kyllä muutama kaapista, mutta jotenkin tuntuu että haluaisin Idalle "ihan oman" ja uuden. Se koko tosiaan vaan mietityttää. Nyt on käytössä 62-68cm vaatteet ja osa 62cm alkaa olla pieniä. (siskonsa käyttää osittain vielä 74-80cm vaatteita, suurin osa on 80cm ja muutama 86cm, eli aika pieni 1,5v tuo tyttö)

Töihinpaluuta en ole edes ehtinyt miettiä. Ei olis oikein varaa jäädä kotiin, mutta kahden pienen hoitoonvieminen sairasteluineen ei kyllä houkuta sekään :/
Nyt taidan yrittää torkahtaa hetkeks, likka kun hiljeni vaunuihin :wave:

emmi ja Ida 4kk
 
Huomenia!!

Täällä lenssuperheestä aamuraporttia...Maisa 2 vee nukkui koko yön vaikka iltasella näytti todella huonolta!Äiti veti myös hirsiä sii koko yön.
No isukki alakerrassa Miska taasen oli heräillyt nenä tukkosena ,mutta iskä oli tiputellut keittistä ja imenyt räkää pois.

Kaukalossa oli nukkunut paremmin ja siinä nytkin koisaa.

Töistä mä oon ollut kotona nyt jo tuon Maisan odotusajoista asti eli kohta 3 vuotta.Ja vähän vetää työrintamalle mieli kyllä toisinaan.Mutta ajatus on että olen hoitovapaalla ja heitän keikkaa siinä sivussa.
Eli oon sairaanhoitaja ja sitähän työtä piisaa.
"oma" ala on psykiatrinen mutta nä keikkatyöt ei oikein omalla osastolla hoidu sillä jos päivän sieltä toisen täältä tekee,ei oikein itse pääse työstä kiinni kun asiakkaat vaihtuu niin tiheetä.
VAnhuspuolella voi tuota keikkaa heittää vapaammin ja olen myös kotisairaanhoidossa ollut.
Kirurgisella samaten,mutta siellä niin peijakkaan moinen kiirus aina!!!

Mutta siis kotosalla jatkan ainakin sen kun Miska 3 vee.Sitten Maisa 5 ja ovat jo ihan varmasti päiväkotiin sopivia.
Mies on yrittäjä ja koittaa takoa meille leipää!!

Puvuista talvipukuna on REimatecin 68 cm ja uskoisin sen olevan ihan hyvä koko sillä vielä käytetään 60 cm vaatetta.JA REimalla on tosi reilut nuo koot.

Meillä myös Maisa käyttää 80-86 kokoisia vaatteita,on äitiinsä tullut ja vähän persjalkanen!! (oon ite 159 cm)
Heinäkuus täytti sen 2.
Tosi paljon hidastuu tuo kasvu kyllä,ekat puoli vuotta on kyllä huimaa kasvamista!!!

Hyppykiikusta sun muusta,taaperokärry on musta hyvä ja kaksoset tykkäs hyppykiikusta kovasti mutta esim Maisa ei viihtynyt lainkaan.
Eli lapsesta riippuu kaiketi isosti.
Varvastuksesta,kaverini fysioterapeutti varoitti ettei väärään aikaan siihen laita,elikä silloin vasta kun lapsi ottaa ihan koko jalalla eikä hypi varpaillaan.
Muuten hyvä ja varmasti hauska laite!!

Meillä taitaa mennä vapaa viikonloppu pipariks.EN voi antaa noin räkäsiä lapsia hoitoon kun pitää imeä ja tiputtaa sitä ja tätä lääkettä.Maisa tarvii babyhalerilla Ventolinea vielä ja siihen omat konstinsa että onnaa...
KUrjaa...
EHkä jos voidaan vaihtaa viikonloppua,josko se onnistuis...

Mutta nyt aamupalalle!

kata ja miska 3.5 kk
 
eli huomenta vaan! Pitäs alkaa tiskaan, joten mieluummin kirjotan referaatin siitä jutusta teille :LOL: muuten, siinä samassa lehdessä oli joku talvihaalariesittely!

Kiinteiden aloitus pehmeillä sorminaposteltavilla kuulostaa oikein järkevältä, sanoo lastentautien ja lasten allergologian erikoislääkäri, LT Kati Holm. "Lapsi on luonnostaan utelias ruoan suhteen ja haluaa tietää, miltä erinäköiset ruoat maistuvat. On hienoa, jos pieni saa itse valita, mitä hän poimii lautaselta suuhunsa. Kun hän saa myös itse päättää syömänsä ruoan määrän, hän oppii tunnistamaan milloin vatsa on täynnä" Holm sanoo. Holm katseli Italiassa pikkulapsia, jotka istuivat rattaissa ja mutustelivat kiposta pikkupastoja. "Meillähän suositaan käytäntöä, jossa lapsi istutetaan syöttötuoliin, pannaan kouru kaulaan ja lapetaan lusikalla sosetta suuhun. Voisikin pohtia, onko syöttämisperinteellämme yhteyttä lasten lisääntyvään ylipainoon?"

Pienten maistelupalojen kanssa voi aloittaa jo ennen puolen vuoden ikää. "Viimeisimmät allergiatutkimukset osoittavat, että kiinteiden lykkääminen yli puolen vuoden iän pikemminkin provosoi allergioita. Puolivuotiaan suolisto on valmis siedättymään erilaisille antigeeneille", Holm sanoo.

Ruoan järsiminen ja pureskelu kehittää myös suun motoriikkaa, mistä on etua puheen kehittymisessä. Sorminaoposteltavien tulee silti olla pehmeitä. "Vaikka lapsi saattaa totutteluvaiheessa vetäistä ruokapalan henkitorveen, hän oppii nopeasti, että niin ei kannata tehdä. Jos pehmeä ruokapala joutuu henkitorveen, se ei tuki sitä, niin kuin kova porkkana tai omena tekisi.", Holma sanoo.

Naposteltavaa vauvalle: pehmeät hedelmät ja kasvikset: banaani, luumu, vesimeloni,persikka ja nektariini, päärynä, avokado. Kypsennetyt vihannekset ja juurekset: parsa- ja kukkakaali, bataatti, palsternakka, porkkana, peruna. Kokeile myös: keitetyt pikku pastat, pehmeähkö leipä, raejuusto. Leikkaa isot kasvikset oman sormesi kokoisiksi paloiksi, joihin lapsen on helppo tarttua.

Sellaista juttua siis siellä uusimmassa vauva-lehdessä. Sotkuhan siitä tulee, mutta pitäsköhän vakavissaan vaikka päivänä viikossa tehä jotain tollasta...? Mitä ootte mieltä mielipuolta :LOL:

Hyvää viikonloppua toivoo Viivit huomenna 4kk
 
Huomenta!

Ihan töttöröö on tää äiti. Alkaa verottaa yöheräilyt pikkuhiljaa ja eipä ole tää flunssakaan vielä kokonaan lähtenyt. |O Tyttö on aamunukuilla ja mun pitäisi pakkailla, kun tänään taas suunnistetaan Porvooseen, mut en jaksa. :| Semmonen "tänään ei huvita mikään"- olo. Lisäksi on semmonen olo, että menkat alkaa. Luulin jo silloin viime viikolla, että nyt ne alko, mut ei ne sit oikein alkanutkaan.

Tytön kummitäti ja minun hyvä ystäväni kävi eilen kylässä. Reilu kuukausi sitten viimeksi ollaan nähty. Oli tosi kiva rupatella ja katsella, kun hän höpsötteli likan kanssa. On erittäin mainio lasten kanssa. Lupaili myös, että hän voisi katsoa joku päivä tyttöä, että me voitais miehen kanssa mennä leffaan tai mihin nyt sit halutaankaan. Todennäköisesti suunnataan rautakauppaan valitsemaan kaakeleita. :LOL: Se siitä romanttisesta yhdessäolosta. :D

Mut juu, eipä mulla tässä kummempia. Päivän jatkoja kaikille!

-mennis ja dydy-
 
hui sentään onpas täälä ollu yölläkin elämää :eek: :D paljon taas tullu juttua,kivaa :D
:hug: huonosti nukkuville!
me ollaan nukuttu ihan hyvin :) poika nukahti 19.30 ja heräs 3lta syömään. menin itekki taas ajoissa nukkumaan,ennen kymppiä .no aamuyöstä ähistiin taas ja maha vaivas,mut otin viereen masulleen nii nukku melki 8 asti =) jee hyvä yö ähinöistä huolimatta ;)

korvatulehduksesta vielä...meilläkään ei päässy pahaks tulehdus kun aavistin ajoissa ja kuuri alotettiin ni oikeestaan heti alko vaikuttamaan illalla ku annettiin antibiotti nii yö meni jo paremmin mitä edellinen.ja panadol auttoi kans. nyt varasin kans ajan kontrolliin loppukuulle. toiv. on korvat terveet!

hyppykiikku,kävelytuoli&taaperokärry kaikkia kokeiltiin esikoiselle ja hyppykiikku jäi tosi vähälle käytölle.sitä en meinaa ostaa,viimeks oli kaverilta lainassa.kävelytuolin menin tyhmänä ostamaan ku kaveri sitä kehui....meillä jäi sekin tosi vähälle käytölle :( mut toi taaperokärry on ollu hyvä :) plastonkärry meillä ja vieläkin kovassa käytössä on ollu =) toista en osta,saavat pojat samaa käyttää tai ehkä se ei enää isompaa kiinnosta sitte myöhemmin .

jahas mut nyt taas lopeteltava...levoton vauva sylissä.... :wave:
 
siis terveisiä maammutimarkkinoilta.kaikkea edullista löyty,ruokaa myöden =)
siellä oli lassie-talvipukujakin 30e.ei paha jos olis ollut tarvetta,mutta nyt ei ole.
nyt sorruin metukkapitsaan,kun ei oo aikaa itelle alkaa kokkailla ja nälkä on karseeeeeeeeee |O

no selvis nyt sit mullekkin mitä se sormiruokailu on.kai sitä vois kokeilla jossain vaiheessa ja vuorata keittiö muoveilla :LOL:
ohan se lapselle elämys saada ite koskettaa sitä mikä menee suuhun.
tässä vaan tulee mieleen mitä kaikkee ne ammattilaiset keksiikään tähän vauvaruokailuun ym.mitenköhän ne ennen vanhaan osas syöttääkkään lapsiaan,kun tuntuu että säännökset vaihtuu jatkuvasti...

:D

 
kirjottelempas piiitkästä aikaa :D meillä menee hyvin tyttö kasvaa hurjaa vauhtia,kovasti yrittää jo liikkua lattialla eteenpäin :heart: ei kyl iha vielä tarvis,jenna tulee nyt LA 4kk!hurjan nopeaa aika mennyt,ti ois 4kk neuvola,3kk mitat 63cm!(5cm kuukaudes oli tullu) 6110g.isoveli tykkää kovasti vauvasta :heart: odottaa innolla et vauva tulis leikkimään sen kanssa.(isoveli 2,5v :heart: ) meillä typsy syö ku herää ni vähä tisua ja sit ei enää malta,tuttelia menee kerral jotain 120-160 riippuu nälästä,sosetta oon vähän antanut tykkää paljo niistä. hyviä vointeja kaikille äideille ja vauvoille!!käyn taas jollonki kertoon kuulumisia ku ehtii/jaksaa :wave:
 
Tervehdys kaikille :) :wave:

Voimia toivotan kaikille huonosti nukkuneille ja sairastaville :hug: :hug: Voin vain kuvitella, mikä on olo, kun unet jää vähiin ja pieniä potilaita riittää, saatikka jos itsekin sairastaa :( Minulla on särkenyt päätä pari päivää oikein kunnolla ja olo on jotenkin sellainen :$ Mitä lie tuo merkki tarkoittaakaan, mutta tolta musta tuntuu :D Siis ihan kuin ei kävisi oikein täyspäisenä :/ :ashamed: Ajatus ei oikein luista ja puhun mitä sattuu :| Äitipuoli sanoi, että monilla on tuo flunssa alkanut just noin, että ensin särkee päätä kauheesti ja olo on voimaton.

kata32, voi harmi jos joudutte perumaan yhteisen vapaaillan :( On se kurjaa, kun lapset sairastaa ja hankalaahan se on sitten jättää toisen hoitoon. Kurja juttu! Toivottavasti saatte viikonlopun siirrettyä ja saatte aikaa olla kahdestaan :) :hug:


rinsessan äite lohdutus :hug: sinulle, kun murehdit hoitoasioita! Älä huoli etukäteen, kaikkihan voi sujua oikein hyvin! Et todellakaan ole huono äiti, jos viet lapsen hoitoon vanhempainlomien jälkeen! Älä edes ajattele sellaista! Meillä kaikilla on omat valinnat perheidemme suhteen ja toisilla tilanteet erilaisia :) Lisäksi lapsetkin reagoivat hyvin eritavoin hoidon aloittamiseen. Meillä lapset ovat menneet n. vuoden ikäisinä hoitoon, jotkut vähän aiemminkin ja kukaan ei ole koskaan jäänyt huutamaan hoitoon. Tämän tiedän varmaksi siitä, että jokaisen kohdalla olen aina seissyt hyvän tovin oven takana ja kuunnellut, että jääkö itkemään :ashamed: Jotenkin on vain täytynyt varmistaa se asia, että jää hyvillämielin hoitoon :) Joten tsemppiä vain, äläkä murehdi etukäteen! On ihan luonnollista tuntea mielipahaa pikkuisen lapsen viennistä hoitoon, mutta huonoa äitiä se ei missään nimessä sinusta tee!! Tämä siis minun mielipide :)

Hyppykiikku, kävelytuoli ja taaperokärry asiaan sen verran, että meillä esikoisella ei ollut mitään näistä ja silti alkoi varvastamaan :D Jumppauksella se meni ohitse lyhyessä aikaa. Varvastuksen syyksi epäiltiin rajua pituuskasvua. Vasta tuolle 2v8kk ostettiin taaperokärry ja kyllä nyt harmittaa, että vasta hänelle se tuli hankittua :ashamed: Se on loistava kapistus! Meillä on se Plaston kärry ja on hyvä, suosittelen! Nyt se toimii hänellä nukenvaununa :D Hän asettelee siihen tyynyt ja peitot ojoon ja nukke pääsee kyytiin :) Ollaan pidetty sitä ihan sisäkärrynä. Ensi kesäksi voisi hankkia toisen tuonne ulos Maijaa varten. Hyppykiikkua on jollain lapsella koitettu, olisikohan ollut pojalla... Mutta sitä en ole ajatellut hankkia, jos jostain saan lainaksi tai löytyy kirpparilta, niin saatan ostaa. Kävelytuolia en myöskään harkitse. Mutta on ne varmaan käteviä, kokemusta kun ei ole, niin ei osaa kaivata :D

Mulla on tuo Vauva-lehti tuossa paketissaan vielä, en ole ehtinyt avata sitä vielä :ashamed: Otan sen lomalle mukaan ja paneudun asiaan aurinkotuolissa Maijan päiväuniaikaan B) Kuulostaa kyllä hyvälle tuo sormiruokailu, koitetaan varmasti!

Tuli muuten tuosta ruokailusta mieleen, että kun tänään käytiin Jyväskylässä miehen ja Maijan kanssa ja ostettiin sieltä joitain ruokajuttuja. Lähinnä Maijalle puurojauhetta, Nannia, ruokapurkkeja, vaippoja ja sitten meille kaikille pariksi päivää vielä ruokaa. Ei mitään herkkuja tms. niin lasku oli 90e :whistle: Siinä oli taas muistutus miksi yleensä olen tehnyt aiemmille lapsille itse ruoat :headwall: Ja omatekoisiin siirrytään Maijankin kanssa heti kun lomalta kotiudutaan!

Käytiin samalla ostamassa tytölle se turvavyöistuin. Ostimme sen Britaxin Römer Kid istuimen ja on hyvä :) Oikein nätti ja suojaisan näköinen istuin, toivottavasti osoittautuu käytössäkin hyväksi! Samalla katselin niitä turvaistuimia ja päätin, että Maija kyllä tarvitsee sellaisen uuden istuimen kanssa :whistle: Oli niissä uusissa nuo pään sivusuojat ihan toisenlaisia kuin tuossa vanhassa mallissa. Se myyjäkin kysyi, että kuinkas vanha tämä perintötuolin ensimmäinen käyttäjä nyt on... Sanoin, että on niin vanha etten kehtaa edes sanoa :ashamed: Malleista minua miellytti kovasti ne Gracon kaksi mallia, toinen oli sellainen perusmalli ja toinen se, mistä saa säädettyä kaltevuutta.

Nyt taas levittämään pyykkiä ja laittamaan Maija päiväunille, hän pilkkii tässä sylissäni :D

Voikaa hyvin ja pikaista paranemista kaikille sairasteleville :hug:

Parasta aikaa ja Maija :heart:

Ai niin, päivitin profiilikuvaa jo eilen "yöllä", mutta se näytti vain sitä vanhaa kuvaa. Nyt näkyi kuitenkin se uudempi :) Siellä lymyilee siis Maija melkein 5kk, eilen otettu kuva :heart:
 
ssormiruokailustaluin minäkin juttua vava-lehdestä. Vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Mutta en kyllä "uskaltaisi" antaa lapsen pelkästään syödä sormiruokaa. Mutta ehkä sitä voisi kokeilla.

parasta aikaa mitä sait siitä äitiyspakkauksen haalarista? Ja ostitko 07 haalarin myös huutonetistä? Minusta se on jotenkin poikamainen se 06 haalari. Taidan olla ainut äiti joka ei osta lapselleen haaria vaan aikoo käyttää äitiyspakkauksen haalaria :( olenkohan liian nuuka...

Hipphurraa, tyttö meni eilen illalla nukkumaan ilman huutoa, siis niinkuin aina ennenkin lukuunottamatta 5 iltaa tässä välissä. Meinasi olla jo vitsit vähissä. Ja tänään sain hänet taas nukkumaan vaunuihinkin ilman työntöä, jota ei ole sitten tapahtunut viimeiseen 3 viikkoon. Joten ihmeiden aika ei ole ohi. B)

En ole nyt oikein seurannut tuota turvaistuin keskustelua, mutta aikovatko monet jo siirtää vauvan turvaistuimeen? No ehkä siksi en ole asiaa niin seurannut kun meidän tyttöhän on vielä niin pieni kokoinen, että menee hyvin vielä kaukalossa. Varmaan menee siinä vielä monta kuukautta. Pienuudesta kertoo kait sekin, että tyttö nukkuu vielä äitiyspakkauksen laatikossa, mutta tänään olisi tarkoitus siirtää tyttö nukkumaan sänkyyn.

Missä asennossa teidän vauvat nukkuvat? Meillä tyttö mennyt nyt viimeisen viikon mahalleen nukkumaan. Toivottavasti ei liity enää kätkytkuoleman riskiä :ashamed: mutta minkä sille asialle tekee kun itse niin kääntyy, en voi oikein koko yötä sängynvieressäkään istua ja vahtia....

Mitenkä te joilla kokemusta soseiden tekemisestä ja pakastamisesta. Kuinka kauan säilyy pakkasessa ja miten kannatta pakastaa, kaikki lajit erikseen vai yhteen? Entä oletteko tehneet hedelmäsoseita itse? Voiko niitä pakastaa? Meillä alkaa kuukauden päästä viimeistään soseiden syönti ja sitä tässä jo vähän etukäteen mietin. Tuleeko itse tehdyt soseet halvemmaksi kuin kaupan?
 
Heippa taas kaikille !

Heti alkuun
rinsessan äite: minä olen jo tytölleni hoitopaikan varannut, helmikuussa joutuu pieni menemään ryhmäperhepäivähoitoon. Ikää silloin se 9kk, yrittäjänä en voi valita. Tammikuussa käydään harjoittelemassa pari päivää niin on vähän pehmeämpi lasku. Ja vaikka lapsi on pieni, niin useimmiten sopeutuu helpommin uusiin tilanteisiin kuin esimerkiksi 3v, joka ollut vain kotona. Mutta kaikki tekee itse päätöksensä ja ne on varmasti hyviä, itse tietää mikä on omalle tilanteelle paras.

Talvihaalareista: se äitiyspakkauksen 06 haalari oli musta ihan kauhea! En halua sitä tytölläni käyttää. Tämän vuotinen oli tosi kaunis ja värikin ihana. Mutta olisi pitänyt vaavin syntyä pari kuukautta myöhemmin. Muutenkin kovastikin oli mun mielestä eroa noilla -06 ja -07 pakkauksilla :(
Ostin alennusmyynneistä Reiman kevythaalarin kokoa 68, tosi reilu. Käytän sitä nyt ja mahdollisesti keväälläkin. Talveksi ostin valkoisen toppapuvun stockalta, ihana sellainen apinasarja :) Arka väri mutta eipä se lapsi vielä muualla silloin kun vaunuissa..ellei nyt sitten kovin aikaisin ala kävellä, noh...sitten kurahaalarit päälle.

Nukkumisesta: Peppi nukkuu kyljellään ja siitä sitten selällensä... Vieläkään ei noi yöunet oikein suju. Viime yönäkin neljän aikaan kitisi ja kitisi, ei kai nälkäkään kun ei huolinut rintaa ja rauhoittui vasta kun otin syliin ja heijasin. Aamulla kans haluaa seuraa ja kun äitiä vähän nukuttais..
|O
Sormiruokailusta innostuin, vaikutti hyvältä touhulta.

Tyttö nukkuu ulkona, rauhassa tässä kahvia ja keksiä. Jospa tuon sanomalehden kimppuun kävisin....

Sairaana olevat, voimia :hug:
Halit myös muillekin.

EKÄ ja Peppi
 
Voi elämän kevät keskustelua työkaverin kanssa!!

½ h valitusta omasta kiireestä, ei puolellakaan sanalla kysytty esim. vauvan vointia. No sitten kun kerroin, että olen aloittanut kirjoittaa tutkimustani, hän sanoi, että "nyt kannattaa todella tehdä kun sulla ei ole nyt muuta että nyt ehtii ja jaksaa kun oot vaan kotona". Voi jestapa jestas!!! Hänellä siis ei ole lapsia kuten arvata saattaa. Taisi vähän unohtaa, että mulla on tässä vauva ja kaksi muuta lasta...

Tuohon sormiruokailujuttuun uskon minäkin kovasti! Yleensä pienetkin lapset tykkää syödä itse käsin, nyt jo meidän vauva tykkää järsiä melonia, kurkkua yms. Vaikkei niistä mitään irti saakaan paitsi vähän makua.
 

Yhteistyössä