**TOUKOTAAPEROT06**

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja macadamia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Piti kokeilla, et pääsenkö viel kirjautumaan, ku en oo niin pitkään aikaan jaksanu kirjautua :)

Kaikki vaan ulkomaille lähtee.. aika reilua.

Enpä oo vähään aikaan kirjotellu, kun on tuntunu, ettei oo oikein mitää sanottavaa. Eikä oikein nytkään tunnu olevan, mut jos jotaa edes yrittäs..

Saatiin Ida eilen kävelemään pitkästä aikaa sillä taaperolla ja pitää tänää varmaa kokeilla uudeleen. Ida siis pitkään veti jalat veteläksi, kun sen vei siihen taaperon eteen..en sitte tiedä mikä siinä oli vikana, kun aiemmin käveli sen kanssa niin hienosti.

Oltiin aamulla puistossa ja Ida nautti niin paljon.. ei olla oikein pitkään aikaan oltukkaan ihan vaan puistossa, kun on ollu niin paljo kaikkee muuta menoo. Nähdään tänään yhtä Idan leikkikamua ni saatetaan mennä siis uudelleen puistoon vielä tänään, joten tulee Idan onnenpäivä.

Vielä olis tai oikeestaa enää kaksi kuukautta koulun alkuun.. nyyh. Onneksi Ida saa kummiski olla mummon tai isin kanssa, ni ei oo mullakaan niin vaikeeta alottaa. Tsemppiä siis teille jotka meette töihin(kyllä ne lapset pärjää, mut entäs te ;)) ? )

Jaa-a ei oikein ajatus kulje, joten jospa menis tekee jotain hyödyllisempää..

Kiva kuulla sinusta Antsukka, pitkästä aikaa!

Sain tänään virallisen päätöksen työpaikalta, että saan jäädä vielä kotiin :) Olin siis heille jo ilmoittanut että lokakuun eka päivä tulen töihin, mutta onneksi tämä jatko kävi näinkin helposti. Vuosilomaa en nyt sitten saa pitää, mutta ensi kuun viiminen päivä meikä saa kunnon lomarahat ;) Säästöönhän suurin osa menee...
Mutta miehelle ilmoitin että lomarahoista haluan ainakin uudet silmälasit ostaa!!! Käytän nyt piilareita (ihan liikaa), joten tekis silmillekin ihan hyvää levätä. Nykyiset rillit on niin ikivanhat ja hirveät että niitä käytän vaan kotona iltaisin :)

Miklukaan ei sitten mennyt hoitoon tänään, hoitaja olikin keksinyt muuta tekemistä... Vaikka ei Särkänniemeen oltaisikaan lähdetty, olisi ihan kiva ollut käydä miehen kanssa jossakin muualla. Mutta se nyt sitten saa jäädä...

Mies sitten toi eilen mukanaan uuden auton :) Se on hiano :D Pääsin kyytiinkin tänään, ja saan ajaakin sillä vielä illalla :) Se on kyllä niin erilainen kuin tuo mitä olen ajanut, saa nähdä miten käy.....

Tänään just mietin kun Miklun sähläystä taas katselin, että täytyy tossa syksyllä kyllä ettiä joku perhekerho missä voisin Miklun kanssa käydä. Edessä on kaksi vuotta kotona olemista, täytyy jotenkin Miklulle saada kokemuksia muista ikäisistään. Serkkujaan hän näkee kuitenkin aika harvoin, eikä tässä lähellä mitään lapsellisia kavereita ole minulla. Tai no on muutama mutta heidän toukistaan ei ole Miklulle leikkiseuraksi pariin vuoteen :) Ja huomaan että Miklu sitä lapsiseuraa kaipaisi kovasti, eri asia se on toisen termiitin kanssa temmeltää kuin puolikuolleen äidin joka ei mitään jaksa :/ En jaksa ainakaan tarpeeksi :)
Enkä kiellä etteikö minullekin tekisi hyvää jutella muiden äitien kanssa, ihan livenä :)

Nyt pitäis varmaan siirtyä valokuvia tilaamaan....

Mulla on kans tuoreita kokemuksia yön erossaolosta Jennasta. Juhannusaattona ku Jenna oli ekan yön vanhempieni luona. Meikä ei juonu kaheksan tunnin sisällä, ku kolme ja puol siideriä. Kävi jo mielessä, et pitäsköhän lähteä hakemaan typy kotiin. Hmm... Onnex se vain kävi mieles. En todellaka ollu lähös. Sinnehän on kuitenki 8km eli autolla ois pitäny mennä. Hienosti sielä oli pärjättykki. Nukuttu suorastaan paremmin ku kotona. Mut tiukkaa saattas pitempi erossaolo tehä. Viikottain Jenna kyllä on sukulaisten hoteissa pari-kolme tuntia. Se ei tee tiukkaaka ja tuskin töihin menoka.

Mut on se mahtavaa, et te Nasu pääsette reissuun. Mä koitan kans väliin vähän vihjailla ees Suomessa tehtävästä häämatkasta typyn kans, mut saan puhua kuuroille korville, eli ukolle:)

Meillä alkaa oleen parin viikon jakso marusta tyttöä pikku hiljaa takana. Huah:) En tii ottiko neljännen ylähampaan puhkeaminen noin koville vai maruttiko turhan pitkä vierotus tissiltä. Hammas on nyt puhennu ja tissiä saa vain iltasin ennen nukkumaan menoa. Pitäs lopettaa seki, mutta tissit tuntuu ku kiviltä iltasin. Eiköhän neki aika pian pehmene, vai. Joten piakkoin loppuu tarjonta kokonaan.

Jennan uusin sana tuli tänä aamuna. Se on kenkä tai itse asiassa känkä. Lisäksi typy on alkanu vastaileen kysymyksiin joo. Liikkumisessa ei ollakka sitte edistytty juuri lainkaan. Jennan kohalla huomaa selvästi sen, että puhe ja motorinen kehitys tapahtuu eri aikoina. Nyt on taas puheen vuoro. Mutta luonnetta typyltä kyllä löytyy. Jos hänen juttujaan ei ymmärretä alkaa rääpiminen, pureminen, nipistely ja tukasta vetäminen. Tämä kohtelu kohdistuu onneksi pääasiassa vain vanhempiin. Minun vanhempani ovat aivan ihmeissään, kun kerron Jennan käytöksestä. Heille sitä ei ole ilmaantunut.

Se noista häävalmisteluista pitää sanoa, että kyllä kukat on julmissa hinnoissa. Saadaan samaan hintaan syötettyä koko kirkkokansa eli perheenjäsenemme 13 kpl:tta.Tuntuu aika kohtuuttomalta. Eli valmistelut ovat kovassa vauhdissa:)

Eilen jo raapustelin teille viestiä mutta mies tuli sotkemaan ajatukset ja nakkasin koneen kiinnin ennen kuin muistin painaa vastaa. Enhän mä enään muista mitä kirjoittelin mut ei mitään ihmeempää. Sitä ainakin et kiva kuulla Antsukasta ja Satusta pitkästä aikaa :)

Oltiin aamulla puistossa ja ei me kauaa voitu olla. Typy halus välttämätää työntää jonkun toisen nukenrattaita ja siitä meinas tulla sota. Mikään muu leikki ei kelvannut kuin ainoastaan ne vaunut. Onneksi vanhempani lähtevät maanantaina reissuun ja kysyivät et mitä voivat tuoda tuliaisiksi. Tuovat jos suinkin löytävät sellaiset rattaat meillekin. Eilen illalla meillä oli hoidossa kaverin samanikäinen poika ja melkoinen kiusanhenki tuo meidän lapsukainen. Poika leikki sellaisella lelulla hetken ja laittoi sen sitten lattialle. Meidän tyttö nappas sen siitä ja heilutteli sitä sitten onnellisena, noh poika olis halunnut sen takas tottakai. Tytymme ojensi lelua ja heti kun kaverin käsi kosketti sitä niin nykäs käden pois ja laittoi sen selän taakse piiloon. Sitten kun kamua meinas ruveta harmittamaan tosissaan niin siitähän se lysti vasta alkoi ja nauraa rätkätti samalla kun toisti tätä leikkiään.

Lillille piti sanoa harmittelut kun ette päässeet särkkikseen tai muuten vaan suhdetta hoitamaan. Toivottavasti saatte uuden tilaisuuden ja hoitajan joka ei keksi muuta viime hetkellä.

Nyt mua väsyttää niin paljon et pakko lähtee ottamaan lepoa ja sitten ruoan laittoon.

Jenna tuola touhuilee peililiukuovellisessa kaapissa. Se on sen lempipaikka nykyään. Ite sinne menee, mutta pois ei tohi tulla. Ihme sinänsä, sillä sängystä ja sohvalta osaa kyllä kääntyä laskeutumaan. Kaapista sitä vastoin ei ois ku n. 20cm:n pudotus.

Jenna ei oo kans pahemmin loukkinu itteään niin ku Mimmikä. (Koputtaa puuta.) Taitaapa johtua siitä, et meiän neitit on niin myöhään heränneitä. Eikö sitä sanota, et tasapaino on heikompi nuorempana kävelemään oppivilla. Kauanko teiän tenavilla meni oppia käveleen ite siitä ku lähtivät taluttaen käveleen? Kaveri ku tuumas, et niillä meni n. kuukausi. Jennaa on kohta sen verran käveletetty eikä mitään edistymistä oo havaittavissa. Mitä ny joskus harvoin vähän menee puuta vasten. Jennalla on muuten välillä samaa vikaa ku Idalla. Eli vetää jalat löysix, ku koitetaan kävelyttää. Taaperolla ei lupaa mennä ees autettuna.

Jennalla oli taas vähän vaikeempi yö. Puoli neljältä heräs kyllä vasta ekan kerran, mutta sen jälkeen vähintään tunnin välein. Puol kasilta noustiin ylös. Mies on ny nukkunu muutaman yön työhuoneessa. Nytki meni sinne sillon puol neljän aikaan. Niin se vaan pysty 1,1v nukkuun samassa huoneessa. Yhtään yötä ei oo tarvinnu olla pois vierestä. Mut Jenna onki aina nukahtanu heti tissille. Nyt ku ei anneta tiisiä, ni huuto on sen mukanen.

Pitäsköhän sitä vaan alkaa imuroimaan... Ei se venyttämällä parane.

Olin lueskelemassa matkalaukun puolella juttuja Budapestista ja samalla jotenkin eksyin toukovauvojen juttuja lukemaan. Siis meidän vanhoja juttuja. Siellä ihmeteltiin kuin vauvat jokeltelee, rytmit muuttuu, liikkumaan opittiin ja sensellaista. Tuntuu et niistä ajoista olisi ikuisuus. Nyt on pakko lähtee nukkumaan, silmät on ihan kipeet kun ole pimeessä tuijottanut tätä konetta. Miehen piti olla aamulla heräysvuorossa mutta hää otti pyörän ja polkas kaverinsa kanssa kaupunkiin. Sanoin et sunnuntaina nukun varmasti ja mies totesi et se nyt on ihan varma et saan valvoa tämän viikonlopun aikana. Piti sanoa siis et saan nukkua mutta nauroin et tuo taitaa olla valitettava tosiasia ;) En tajuu miks olen näin sippi vaikka nukun suht paljon. Luulen kaipaavani vain ja ainoastaan sitä tunnetta että ei ole pakko herätä vaan saan itse päättä koska jaksan nousta. Tänä aamunakin hain tytön viereeni ja pötköttelin siinä vielä puoli tuntia. Lapsukaisemme siis touhusi kaikkea muuta sillä aikaa. Välillä piti nostaa sänkyyn takas ja sit siitä omia aikojaan aina lähti taapertamaan ja pahojaa tekemään... Mut nyt on mentävä..

Satulle piti sanoa et meillä kesti tuota puita pitkin kävelyä aika kauan. Se aloitettiin jotain kahdeksan-yhdeksänkuisena ja kävelemään lähti jotain 11 ja puolikuisena. En muista koska alettiin kävelyttämään mutta jotain samoja aikoja varmaan kun itse käpösteli tukea vasten. Välillä oli meillä kans kausia että ei millään halunnut ottaa jalkoja alleen vaan jaloista tuli makaroonit. Sitten taas yksi kaunis päivä mentiin täysillä.

moikkelis koikkelis

tultiin tänään reissusta jo tuossa alkuillasta, mutta taidan mennä nyt pehkuun ja kirjoitella huomenna lissää.
nähtiin kotimatkalla tampereella pikaisesti Macadamia ja Mimmi. saatanpa yhden kuvankin teille laittaa huomenna siitä, kun taaperot keinuvat.

nyt hyvää yötä! hartaasti toivon, että tuukka nukkuisi pidempään kuin kahtena viime aamuna (klo 5.30 ja klo 5)...........................

Nyt alkoi mun ihana oma aika :) Miklu meni nukkumaan ja mies on vanhempiensa mökillä viettämässä vapaata ison porukan kanssa. Hän on iltansa ansainnut, pian on hänen kaksiviikkoinen lomansa ohitse eikä omaa aikaa ole hirveästi pyytänyt.
Minäpäs juhlistan sitten omaa aikaani yksin, syömällä sipsejä ja suklaata :)

Miklu on alkanut hirveästi höpöttämään :) Kauhea papatus koko aika kun hän hereillä on, en vaan oikein ymmärrä mitä hän sanoo :) Hänen omaa kieltään. Välillä vaan tokaisen väliin kaikkea 'niinkö', 'ihan tosi', 'mitäs sitten tapahtui' yms. ja meillä on välillä oikein antoisat keskustelut :)

Miklun kävelyopettelusta Satulle. Miklu ei muistaakseni hirveän kauaa tuen kanssa kävellyt ennen kuin oppi itse kävelemään. Eikä hirveästi sitä tehnyt muutenkaan, sohvaa pitkin välillä ja pöydistä kiinni pitäen. Joitakin kertoja kävelytettiin ja tuollaisen autokärryn kanssa paineli menemään. Miklu vaan lähti yhtäkkiä itse kävelemään, se tuli pienoisena yllätyksenä kaikille :) Eiköhän Jennakin pian jo kävele itse!

Taitaa olla suihkun aika!

huomenta

tuukalla on reissun jäljiltä taas rytmi hukassa. noustiin tänäänkin klo 5 ja nyt jo vein herran sänkyyn, kun alkoi olla ihan tolkku pois. päkkärit jäi reissussa käytännöllisesti ottaen kokonaan nukkumatta, kun ei tuksu nuku rattaissa.. vähän säälittää reppana, mutta kun ei äiti jaksaisi oikein olla kotonakaan käymättä missään :o(
no, toivotaan että tuukka saa univelkojaan nukuttua nyt kun ollaan kotosalla.
pienempänä tuukka nukkui aina autossakin, mutta ei enää. no, puolisen tuntia taisi nukkua suuntaansa mutta muuten oli hereillä ja kovin tylsistynyt....

ai että mä löysin tuukalle paljon ihania vaatteita alennuksesta. varsinkin ideaparkista tuli ostettua paljon, mm. kääntötakki (vuorellinen), kahdet housut, haskat, pipo, disney-body (pitkähihainen), t-paita.. hesasta sit shoppailin lisää, parit housut, auto-bodyn, toiset hanskat..... hoitoon teki mieli ostaa sellaiset nahkaiset tossut, kun on kuulemma kylmät lattiat, mutta en raatsinut kun maksoivat liki 30 euroa.
itselleni ostin marimekolta kesämekon ja sit jostain nuorisoputiikista hupparipaidan ja sellaisen lyhyen takin. niin ja kengät mekasta. että rahaa paloi, vaikka kaikki olikin hyvässä alennuksessa. no, kyllä me silti ensi viikolla tehdään tuuri+ähtärin eläinpuisto-reissu ja tuurista koetan etsiä niitä shortseja itselleni.

mentiin perjantaina forumissa kahville, kun sanoin mun siskolle että täytyy saada tuukan ruoka lämmitettyä jossain. tiina otti kahvin, mä teen ja tuukalle saatiin purkki lämpimäksi. kun päästiin pöytään, niin tuksu söi muutaman lusikallisen ja alkoi sitten käskevästi osoittaa jotain pöydällä olevaa. tarjosin kaikkea mahdollista, mutta ei kelvannut vaan komennot vain kovenivat - kunnes "heureka", tajusin että tuukka osoitti tiinan kahvikuppia. koetti raasu kertoa äidille, että haluaa kahvissa kastettua ihapasteijaa.. no, siinä mä sit dippailin pasteijaa tiinan kuppiin ja tuukka oli tyytyväinen. naapuripöydän rouvaa lievästi huvitti ;o)

tuukka alkoi tukea vasten kävelemään reilu 8kk ja ilman tukea sit 11kk jälkeen. eli meillä harjoiteltiin kauan ja hartaasti ;o)
ja mä kävelytin koko tuon ajan herraa useamman tunnin päivässä, joten kävelyn oppiminen oli mulle lahja taivaasta!!!!!! vaikka nyt joutuukin ulkona juoksemaan tuksun perässä, niin helpommalla mä nyt pääsen.

Nasu, tuukka tekee laran (koira) kanssa tuota samaa kuin teidän typsy kaverisi pojalle eli ojentaa keksiä ja kun lara on ottamassa sitä, niin vetäisee sen pois ja yleensä vielä puraisee itse palan. härnääjä....

nyt aamupalalle

Täällä päänsäryn kourissa taas. Sen siitä saa kun nukkuu liikaa... Mun pää on ihan sika tarkka syömisistä, kahvista ja unen määrästä. Heti on pääkipee kun jokin näistä mättää. Nyt sitten sain aamulla nukkua pitkään ja koko päivän on ollut sellanen pönttö olo. Aamulla nukkumisesta ei kyl meinannut tulla mitään kun meidän neiti nousi pikkasen väärällä jalalla ylös. Kitis ihan mielettömästi isälleen. Harvinaista kun isi yleensä saa hymyjä ja äiti kiukut :)

Eilen käytiin tytyn kanssa katsomassa eläimiä kotieläinpihalla. Ainoastaan pienet lampaat sai kannatusta kun ne oli ainoat jotka piti ääntä. Muuten oikeastaan tarkkaili muita lapsia ja nauroi niiden touhuille.

Meillä kans juttua tulee ja vielä ei ole sellaista kovin monipuolisen kuuloista pajatusta mutta koko ajan ääntä lähtee. Tämän hetken ykkösanonta on jeejee. Se tulee aina kun on tehnyt jotain hienoa. Tänään myös sanoi ensimmäisen kerran äiti :) Minusta jopa tuntui että tarkoitti sillä minua eikä niin että kunhan höpisee. Äiti taitaa taas luulla omiaan ;)

Macadamia ja Mimmi ovat saaneet vieraita käymään ihan urakalla. Tampere taitaa olla keskeinen paikka kun kaikki sinne eksyvät :) Me muut ei taideta olla tavattu mutta macadamia on tavannut jo puolet meistä :) Eihän meiltäkään pitkä matka olisi mutta jotenkaan sitä ei saa aikaiseksi lähteä.

Sintulle piti sanoa että onhan ne rytmit ja päikyt tärkeitä mutta ei minusta niin tärkeitä että koko muu elämä jää niiden varjoon. Ei nyt tietenkään joka päivä mutta noin niinkuin silloin tällöin.

Mä just tulostin babybonus sivulta tuon lappusen ja voisin laskea et onko meillä taas tarvittavat pisteet kasassa. Silloin jokin aika sitten saatiin se nalle puhin juhlakirja vai mikä se nyt olikaan. Jos nyt oli johonkin einsteiniin varaa...

Eipä mulla mitään ihmeellistä asiaa ole :)

Huomenna mies menee taas töihin ja arki alkaa. Plääh, on ollut niin kiva viilettää vaikka missä päivittäin. Ei sitä oikein Miklun kanssa kahdestaan tule lähdettyä, kauppareissua pidemmälle.

Mun isä saapui taas eilen Suomeen, huomenna nähdään. Sen kyllä tietää miten Miklu reagoi..... Huutaa pää punaisena :) Odotan jo syksyä 2008 että isukki palaa lopullisesti tänne :)

Nyt iltapalalle...

Ida on oppinu kommunikoimaan viikonloppuna :)) Siis osaa vastata ei silleen, et työntää käden eteen ja pudistaa päätä ja päästää vähän ei:tä muistuttavan äännähdyksen. Kiitos on nyökytys sekä samoten nyökytetään jos jotaan pitää saada tai tehä(eli kun kysyn et haluatko tai mennäänkö).. on siis tota eitä harrastanu jo ruoan kanssa, mut nyt viikonloppuna sille napsahti vissiin, et näin äiskä ja isi ymmärtää mua <3 On ollu sulosta. Ei vaan pidä ruveta nyt ymmärtään liian hyvin, et saa sanojaki tulemaan.

Joo viikonloppu on lennetty ja tänää siivoiltu sen jälkiä.. nyt meen jatkaa tota leffan kattomista ja ehkä sit kirjottelen huomenissa lisää..

Kiitokset Sintulle kuvista! Oli oikein mukava tavata teitä! ;-) Tulkaas muutkin käymään Mansessa...

Onnea uusista taidoista Idalle & Nasyn tytylle! Mimmi höpöttelee kotona aikas paljon mut suu menee kiinni kun joku tulee ja kestää sit aikansa 'lämmetä' uudelleen. Uusin sanantapailu on 'kii' eli kello (keittiön seinällä).

Ai niin, Sintulle piti mainita niistä tossuista; mimmillä on semmoset JYSK'stä(!) ostetut nahkatossut ja ovat varsin passelit eikä hintaakaan ollu kuin muutama euro. Niitä on vaaleansinisiä, beigejä ja vaaleanpunaisia mut niissä ei oo kuvioita. Ovat mielestäni kivemmat kuin semmoiset 'vanhanaikaiset' kerhotossut jotka lapsi saa helposti ite pois jalasta, nuita JYSK'in tossuja mimmi ei saa ite pois ;-).

Niin juu, tän ja ens viikon mimmi joutuu olla eri päiväkodissa kun oma on kiinni heinäkuun. :-( Eipä ollut ollenkaan niin lämmin tunnelma tässä varapaikassa, kyllä teki niiiin pahaa jättää mimmi sinne!! Kesti aikansa ennenkuin löydettiin oikea huone ja sit sai kuunnella hoitajan 'paasausta' eräälle toiselle äidille et mitenköhän he nyt siellä ehtii kun heitä on ruokailun aikanakin vain kaksi ja 12 lasta jne jne. Tuli kyllä niin tympeä vaikutelma koko tädistä. Heillä ei siellä ollut vanhempien yhteystietojakaan saati tietoa lapsen allergioista (no onneks mimmin kohdalla ei oo mitään muuta huomioitavaa kuin ikä -kun näyttää vähän vanhemmalta kuin onkaan- ja se ettei kävele!) Täällä töissäkin on hiljaista joten arvatte ettei oo kauheen kiva olo mulla kun kerkee ajatella kaikenlaista... Tarvii varmaan keksiä tekemistä... :-/

Enpä ole pariin päivään päässyt juuri koneelle. Sorry :/

Meille tulee uusia sanoja ihan mukavaan tahtiin. Kaksi viikkoa ja kaksi päivää sitten tuli siis eka "kukka" ja sen jälkeen on tullut ankka, pappa ja kurkku. Kävely menee edelleen tuen kanssa, mutta tytsi opettelee sellaisella vimmalla seisomista ilman tukea, että eiköhän ne jalat pian ala kantaa.

Känkkäränkkäily miehen kanssa vetää vähän mieltä matalaksi :( En oikein jaksa ymmärtää, kun miestä vain väsyttää ja väsyttää. Annan sen parhaani mukaan nukkua, mutta uni ei tunnu auttavan... Ja samalla joudun revittämään itseäni ylikierroksille. Hermothan tässä menee. Eikä lapsenhoitokaan jakaudu toivomallani tavalla. Huomenna mies jää lomalle ja kunhan on saanut pari päivää levätä hyvin, niin vaimon vaatimustaso kyllä nousee, vaikka syttyisi avoin sota. Lähden uhkarohkeasti käymään pari päivää reissussa ja jätän miehen selviämään lapsen kanssa. Vieroitus on vielä vähän vaiheissaan, eli illalla imetän kerran. Mutta uskon kyllä, että pärjäävät. Ja tuleepahan isäkin huomaamaan, ettei sohvalla makoillen hoideta lasta ja kotia. Saa nähdä, millaiseen kuntoon saavat paikat ja hermonsa sillä aikaa, kun minä rentoudun :D

Kyllä olet VP rentoutumisesi ansainnut!!

Kurjalle kuulosti päivis mihin Mimmi on joutunut lomien ajaksi. Toivotaan että paikka olis parempi kuin miltä ensi silmäyksellä näytti.

Antsukan Ida taitaa tosiaan olla keskittynyt kielen opiskeluun. Meillä kyllä ymmärretään mutta mitään noin hienoa kommunikaatiota ei tosiaan vielä ole. Nykyään ei muista enää edes huutaa anna vaan rupeaa silleen rasittavan kuuloisesti kitisemään kun tahtoo jotain.

Vielä on päänsärkyä joten en jaksa pitemmin raapustaa. Taidetaan lähteä käyttämään tytyn kanssa koira pissalla. Ai niin voisin vielä mainita että taitaa tulla taas hammaslääkäri reissu kun tuo viisaudenhampaan poistokohta on edelleen hellä ja nyt on alkanut vähän särkeä poskea ja suuta en saa ilman kipua avattua. Kiva kiva. Pakko hoitaa alta pois jos vielä on kipee kun lauantaina lähdetään tytyn kans mummoille kylään ja ollaan melkis viikko. Nyt on pakko häippästä...

Mies jäikin lomalle jo tänään ja ampaisi heti kaverin kanssa kaljalle. Tosi hyvä, että meni! Toivottavasti ymmärtää vielä, että huomisen vois käyttää nukkumiseen ja miettiä niitä mökkiremontteja sitten univelan kaikottua...

Tänään oltiin eka päivä kokonaan imettämättä ja ihan hyvin meni, vaikka Essi oli mun kanssa kaksin melkein koko ajan. Nukkumaankin meni ihan kiltisti :) Ei se ole vähään aikaan enää kunnolla tissiä kerjännytkään. Itse olen kokenut "helpoimmaksi läheisyydeksi", jos on känkkäränkkä iskenyt päälle. Tissi kun on kelvannut aina. Mutta on ollut ihana huomata, miten paljon Essi halailee isiäkin nyt, kun ei voikaan luottaa tissin parantavaan voimaan. Äiti on edelleen (vähän liiankin) vahva ykkönen sylinä ja lohtuna, mutta muutkin alkavat kelvata. Ehkä tämä kuitenkin on hyvästä, vaikka minua vähän kirpaiseekin. Jo nyt on sellainen olo, että seuraavan lapsen tissitän vaikka kouluun asti. Tuntuu, että töihinlähtö ja lapsessa kiinni oleminen on hankala yhdistelmä. Eihän tähän asti ole voinut edes haaveilla vuorokauden erosta Essin kanssa.

Mummu toi tänään lahjaksi pienen vauvanuken ja sitä on kyllä jaksettu todellakin hoitaa. Essi syötti vauvalle iltapuuroa samalla, kun minä annoin Essille. Vähän väliä kajahti jostain nurkasta "VAUVA", laittoi lakkia päähän, peitteli nukkumaan ja paijasi muuten vain. Vauva on sanavarastosta ehdottomasti puhtain suoritus. Kurkku tulee ärrää sortaen, kukka on usein -ka, samoin ankka. Pappa on myös hyvin selvä.

Tänään Essi yritti nousta seisomaan täysin ilman tukea keskellä lattiaa. Tähän asti on joku tuki ollut lähettyvillä tai neiti on ollut pehmeällä alustalla. Pyllylleenhän siitä mentiin sekunnissa, mutta rohkeuden puutteesta ei kyllä voi moittia :)

Mimmille parempia hoitopäiviä! Onneksi vakkaripaikka on mieluinen. Meidänkin pitää varmaan jotku tossut hommata sinne hoitoon, samoin joku pussi likavaipoille. Jarrusukkia on kyllä vinot pinot. Ilman ei pärjäisi.

Eilen sain sitten kävelyn jälkeen sellaisen päänsärky kohtauksen että oksat pois. Makasin tuossa lattialla ja itkin kun sattui niin julmetusti. Mies oli just kerennyt häippästä salille ja mä mietin et miten ihmeessä selviän. Tiesin et lapsella olis nälkä mutta oli niin etova ja särky olo että en kyennyt edes ruokaa antamaan. Maitopullon annoin pahimpaan hätään. Siinä sitten makasin ja lapsukaisemme touhus kaikkea mitä ikinä keksi, kiellettyä sekä sallittua. Aikansa touhuttuaan tuli pomppimaan minun päälle ja kakat tietysti housuissa. Mietin et miten ihmeessä saan sen pestyä kun en uskaltanut kunnolla nousta ja saatika ottaa tyttöä syliin. Ei auttanut kuin kontaten hilautua suihkuun ja typy seuras perässä. Siellä sitten huljuteltiin pylly puhtaaksi ja oltiin varmaan puoli tuntia kaikkiaan suihkussa. Siinä onneksi alkoi kohtaus helpottaa ja suihkun jälkeen sain annettua banaania typylle. Ainut mitä osaa itse syödä suht hyvin ilman suurempaa tukehtumisvaaraa. Pian sen jälkeen tuli mies onneksi kotia ja minä pääsin hetkeksi pitkälleen. Eipä ole aikoihin ollut tuommoista kohtausta.

Hirmuinen nälkä ja toivon että aika menis nopeesti ja saisin ruoan uunista. Sen jälkeen onkin melkein heti lähdettävä hammaslääkäripäivystykseen näyttämään tätä poskea. On taas turvoksissa ja ei säre muuten lainkaan mutta kun yrittää avata suuta niin sit sattuu. Se on jotenkin tosi hassusti kipee. Banaanin syönti esimerkiksi sattuu kun pitäs avata suu niin isolleen että saisi haukattua palasen.

Eilen muuten tyttömme käveli itse puistoon kun lähdettiin käyttään koiraa pissalla. Reippaasti nappas äitiä kiinni kädestä ja määrätietoisesti lähti marssimaan. Ajattelin että katsotaan mihin askel vie. Sehän vei tuttua reittiä puistolle :) Ei tästä pitkä matka ole mutta jotain satoja metrejä kuitenkin. Olis varmaan kävellyt takaskin mutta just kun päästiin perille niin rupes ukkonen jytisemään ja oli pakko samantein häipyä kun meidän koira pelkää ukkosta. Siitä se päänsärky sitten riemastuikin kun kannoin tuon tytön takas kotiin.

Tänään on aivan mahtavan lämmin ja ajattelin kun olen syönyt niin pikaiseen viritän letkun pihalle ja samalla kastelen nurtsin ja huuhtelen tytön uima-altaan. Voitas iltapäivällä vähän poskutella. Näyttäs että muutamia pilviä on jo tullut taivaalle niin olis parempikin että saatas edes vähän varjoa.

Miklulla on nyt vissiin neljättä päivää kunnon känkkäränkkä päällä. Iltaa kohti pahenee ja pojan kanssa saa tosissaan olla helisemässä. Kulmahampaita ei edelleen näy, mutta ne silti selvästi vaivaa. Tulisivat jo...
Ollaankin tämä päivä oltu lahjakkaasti liikkeessä, ei ole Miklu ehtinyt kiukkuamaan :) Käytiin hiekkalaatikollakin.

Eilen kävi ukki ja ihme kyllä Miklu ei vierastanut yhtään. Hetken tarkkaili ukkia kauempaa ja kohta he jo pelasivat pallon kanssa :)

Nasu, toivottavasti hammas tulee nyt kuntoon! Eikä tuollainen päänsärky uusisi enää :/

Toivottavasti tosiaan Mimmin hoitopaikka on oikeasti parempi mitä ensivaikutelma antoi ymmärtää. Ei saa äitikään mielenrauhaa poissa ollessaan :/

Mies oli eilen ihan poikki illalla, ekan työpaivän jälkeen. Yleensähän hän on ottanut lepoa samalla kun Miklu nukkuu, mutta nykyään pääsee aina vasta neljältä niin Mikluhan on silloin jo hereillä taas. Ajattelinkin tänään lähteä Miklun kanssa johonkin, saa mies sitten levätä. Kai se tie vie taas mummin luo :)

Nälkä.....

Nyt on suu kipeempi kuin lekurille mennessä. Kovasti sieltä märkää pusersivat pihalle ja lääkärikin totesi että rautainen mimmi kun on hiljaa penkissä eikä pyydä puudutusta. Inhoan puudutusta yli kaiken ja sen vuoksi mieluummin kärsin vähän. Toivottavasti menis nyt tällä lääkekuurilla ohitse sillä muuten avaavat posken ja katsovat mikä siellä mättää. Yök. Jos sen tekevät niin perun elokuun hammasleikkauksen ja annan itselleni aikaa toipua ;) Hyvä tekosyy.

Miehen herätin uniltaan tai siis nykäisin tulpan pois ja sanoin et menen hampilääkärille ja et tyttö nukkuu kans mut tietää että on päivystysvuorossa. Kovin on hiljaista ja molemmat nukkuvat edelleen. Typykin nukkunut jo reilu kolme tuntia. Hyvä näin niin yövuorolainenkin on saanut levättyä. Nyt lähden täyttämään meidän "uima-altaan". Aikaisemmin jo huuhtelin se mutta nyt vois laitta typyä vaille valmiiksi.

Lillille piti sanoa että kiva kun Miklu ei enää vierastanut vaan sai uuden kamun papasta =) Juu ja siitä känkästä. Taitaa vähän kuulua tähän ikäänkin tuo kiukkuilu kun tuntuu että kaikki tämän ikäisten vanhemmat valittaa samaa...

Karsealta kuulosti Nasu tuo sinun särkykohtaus! Pikaista paranemista! :-)

Eilen kun mimmin hain niin oli tietty eri 'täti' siellä pihalla lasten kanssa ja hän oli oikein mukavan tuntuinen. Hyvin oli kuulemma päivä mennyt eikä ollut itkeskellyt.. Niin joo, säästelee äitiä varten ne itkuraivarit... (Sinttu & Tuksu saivatkin lauantaina todistaa hieman esimakua mimmin tahdon ilmauksista.. ;-d) Ja nyt katkesi ajatus..

ai kauhia millainen päänsärky Nasulla on ollut... mä en tiedä moisista mitään, kun en ole koskaan edes migreeniä kokenut. toivottavasti Nasukin pääsi yhdellä päänsärkykerralla, ettei tule uusiksi!

vai on VP lopettamassa imetystä. oon aika yllättynyt, kun oon ollut ihan varma että sä imetät meidän ryhmäläisistä pisimpään.. mutta aikansa kutakin.
tuukalle ovat tissi ja tutti tulleet tässä viime aikoina entistä tärkeämmiksi ja oonkin edelleen imettänyt kolme-neljä kertaa vrk. hoitoon mennessä sitten jää nuo päiväimetykset kerralla pois, mutta ehkä jatketaan aamu- ja iltaimetyksiä, jos herralle maistuu.

Macadamia, se on ihan hyvä vaan että neidillä on oma tahto. ei oo mikään tossukka ;o) tosin äiti siinä kyllä on kovilla, kun joutuu ottamaan mielenilmaukset vastaan.
ja kiitos siitä tossuvinkistä, täytyy mennä katsomaan jyskiin.

Lillille jaksuja Miklun känkkäränkän kestämiseen!
tuukallakin on edelleen tulossa ylös kolme hammasta vierekkäin, mutta eivät perkuleet meinaa millään tulla ikenestä läpi. ihan valkoisena pullottavat..

mä olin taas aamulla pesemässä mattoja ja tuukka oli hoitotädin kanssa puistossa. tuksu nukahti siellä rattaisiin, mutta unet kestivät vain 40 minuuttia. sen jälkeen ei ole kumminkan suostunut nukkumaan, joten menee todennäköisesti aikaisin yöunille.
on vaan niin törkeän kuuma, että mitenkähän taas saa yön nukuttua. ilta-aurinko kun paistaa makkariin, niin siellä on lämmin...........

huomenna aamulla sit ajellaan tuurin kautta ähtäriin. toivottavasti jotain elukoita nähdään, vaikka kuuma päivä kaiketi on tulossa - huonolla tuurilla kaikki eläimet on jossain varjossa lymyämässä.

Kiitos jaksuista :) Onhan tuossa Miklun kiukkuilussa varmaan sekasin vähän kaikkea, särkyä ja sitä omaa temperamenttia... Tänään on jopa vaipanvaihto sujunut ongelmitta :) Eilen kun piti vaippaa mennä vaihtamaan niin Miklu veti joka kerta löysäksi lattialle huudon kera... Ja läpsiminen on taas noussut esiin, jotain kun kieltää niin alkaa huitominen. Ja läpsimisen kieltämisestä nousee vielä kovempi huuto! :'D
En välillä tiedä miten minun pitäisi noihin kiukkukohtauksiin suhtautua, yritän vaan pitää pään kylmänä. Parivuotiaallehan voi jo selittää että miksi sitä ja sitä ei saa tehdä jne. Mutta eihän Miklu vielä mitään selityksiä ymmärrä.

Käytiin tänään uudessa kesäkahvilassa, lapsiperheille tarkoitetussa. Se on joku seurakunnan järjestämä ja mun äiti on siellä nyt pari viikkoa töissä. Miklun kanssa käytiin ja ihan kivaa oli. Siellä oli toinenkin Miklun ikäinen poika, he vähän keskenään leikkivätkin. Tuon pojan äiti kysyi että Miklu on varmaan joku puolitoistavuotias? Vähän hämmästyi kun sanoin pojan olevan vuoden ja kuukauden, vähän yli. Kauhisteli kun Miklu on niin pitkä :)

Toivottavasti Tuukka näki edes vilauksen Ähtärin eläimistä :)

Nasulle paranemisia!

Ja hyvä että Mimmillä on kuitenkin sujunut hyvin uudessa hoitopaikassa!

Lillille piti kommentoida et onpa näissä yläkäyrillä kasvavien lasten isokokoisuudessa se kääntöpuoli et luullaan usein vanhemmaksi mitä lapsi onkaan -ts. taidot ei vältsyyn ookaan ihan sellaiset kuin odotetaan. Mummolleni kun kerroin ettei Mimmin pk-ryhmässä ole tällä hetkellä muita 2006 syntyneitä vaan toiseksi nuorin taitaa olla 2005 loppuvuodesta syntynyt (eli kaikki muut kävelee jne) niin tuhahti siihen vaan ettei sillä 6kk:n ikäerolla nyt paljoa ole merkitystä...no onhan sillä, puolen vuoden päästä (kaiketi) kävellään ja puhutaankin vähän ja luultavasti käyttelee suht sujuvasti lusikkaa. Toki paljonhan lapsissa on yksilöllisiä eroja mut noin niinkuin pääpiirteittäin kun kyse on >3v lapsista. Niin juu ja tuo vaipan kanssa taistelu on tuttua, oonki nyt viime aikoina antanu olla ilman vaippaa kotona -eilen tuloksena 1x pisu lattialla ja 1x pisu housujen läpi syöttötuolissa ;-D +1x potassa +1x isompi asia potassa ;-) Jaksakaamme näitä kiukkuisia lapsosiamme! <3
T:vähän väsynyt macadamia (mimmi piti ottaa viekkuun viime yönä ja huomaan etten jaksa enää silleen yöllä herätä kuin aikasemmin kun on imetys ihan lopuillaan. eli mulla kyllä imetys jotenki autto jaksaan yöheräilyjä, jotain hormonaalista lie..)

Yhteistyössä