TOUKOKUUN TUHISIJAT joulukuussa <3 <3 <3

Jasmin: onneksi oli vain unta. Mä olen kanssa nähnyt mitä ihmeellisimpiä unia ja huolen aiheita. Uskon,että nää unet kuuluu osana äidiksi kasvamista/tulemista. Huoli pienestä on jo suuri,ja se on aina.

Vauva on ollu kovin hiljainen ja tottai kai huoli alkaa pikku hiljaa hiipimään tälleki äidille.
Vähän kurjempi juttu,meillä sitte loppuu seksielämä...tai siis yhdyntä.Aatonaattona oltiin sängyssä ja mulla on alapää ollu kaks päivää nii kipeä.Eka päivä jomotti kohdunkaulaa niin paljon ettei voinut seistä eikä istuakaan.Tuntuu kuin olisi koko alapää ihan vereslihalla. Nyt vasta alkaa pikkuhiljaa helpottaa.Mutta vielä o kipeä. :eek: No tää on ollu valitettavasti tuttu vaiva 3 viimeisestä raskaudesta. Mulla kun ne supistukset ja kivut tekee tuhojaan tuolla kohdunkaulalla ja suulla. Esim. ku menin käynnistykseen olin jo 4 cm auki.
Onneks sitä voi tehdä kaikkea muutakin kivaa yhdessä jos yhdyntä ei onnistu.Niin ja siis itse sillä hetkellä ei satu ollenkaa,mutta aika kamalaa olla 2-3 päivää tosi kipeä. Sanoinki eilen etten ole koskaan edes synnytyksen jälkeen ollu niin kipeenä alapäästä.

Nukuin tänään päiväunet,kyllä teki hyvää.

Kai mene tohon sohvalle köllöttelee ja kuuntelee kunnolla hekoa josko se pikkuinen vauva heräisi ja liikkuisi vähän.Saisi äitikin huokaista helpotuksesta.

rv 17+0(18+1)
 
Oli ihan kiva ja rauhallinen joulu. Pari pakettiakin sain ja paljon hyvää ruokaa. Harmi, että Naralla vieläkin vain oksentelu jatkuu. Itse olen taas toistaiseksi välttynyt, mutta huomisesta ei tiedä.

Huomenna olisi tarkoitus pyörähtää alennusmyynneissä, varmaan tulee katseltua lähes ainoastaan vauvatavaraa. Yhä enemmän ja enemmän on alkanut miettiä vaunuja, sänkyjä, hoitopöytiä, millaisia hankkisi.

Olis kiva saada keskustelua vaunuista! Kertokaahan kokeneemmat ja toki ensikertalaisetkin, millaiset vaunut olisi hyvät tai millaiset olette ostaneet! Kannattaako ostaa yhdistelmät vai ei, mitä kaikkea ottaa huomioon yms. Vaunuasia aiheuttaa jopa vähän stressiä, kun netistä on lukenut vaikka ja mitä, toiset puolustaa toista ja toiset toista. Harmittaa, jos ostaa huonot ja epämukavat vaunut :headwall:

Vauva liikkuu joka päivä, ihanaa! :heart:

Niiksu
 
no kiva kun ollaan montaa mieltä tuosta syke-asiasta, niin ei tarvitse vielä haudata haaveita tytöstä! :) tiistaihin asti voi vielä arvuutella ja sitten toivottavasti rakenneultrassa totuus selviää...
joulupukki tosin toi vauvalle vaalensinisen bodyn, mutta ehkä se tasapainottaa lahjaksi saatua vaalenpunaista tuttia.

kurjaa, että Nara voi vielä tässäkin vaiheessa pahoin! toisaalta, eipähän ole niin paljon laihdutettavaa sitten ensi kesänä ja syksynä :).

minuakin kiinnostaisi kuulla vaunuista kokeneempien mielipiteitä. nyt niitäkin saisi varmasti alesta tammikuussa edullisemmin.

yellow 20+1, jes yli puolen välin!!!
 
Niiksu vaunuista: yhdistelmät kannattaa. VAuva-aika kopassa on aika lyhyt, vain vajaan vuoden. Mutta yhdistelmävaunuilla sitten ratasmuodossa vauvaa voi lykkiä paljon pitempään niissä. Mä olen ajatellut Emma Best Star Combi-merkkisiä tai Carenan vaunuja. :) Molemmat edullisia alle 300 euron vaunuja, ja löytyy sellasia ominaisuuksia mitä tarviin. Mä haluan heittoaisan, isot pyörät, helposti kasattavat je kevyet. Carenoissa on vähän pieni tavarakori, et niitä mä nyt sen takia pohdin että otanko vaiko en... :/

sykkeistä: meillä kaikki sykeket on ollut noin 140-145 ja ultrassa todettiin vauvan olevan tyttö. Ei niistä sykkeistä voi mitään ennustaa, niin mä luulen... :)

EM ja Dodo 20+4 :heart:
 
Kaikenlaisia vaivoja se raskaus tuo tullessaan niinku nikunakulla.

Jeps eilen taas 3 krtaa piti yrjötä tosin pahaolo on muuttanut muotoaan se tulee aina ruuan jälkeen ettei vello koko päivää. Vedän iltasin sitä raskausmonivitaa, että edes jotain vitskuja jäis sisälle. Kai se vauva ottaa noista vararasvoista ruokansa jos mä yrjöän kaikki?

Mä oon tosi stressaantunut odotan vaan, että koulut ja tarhat alkaa. Mä haluan olla hetken rauhassa..en kerennyt töiden päättymisen jälkeen nauttia tuntiakaan omasta ajasta. Mies on töissä ja oli myös suurimman osan joulusta alkaa hermo jossain vaiheessa pettämään. Eniten ärsyttää tämä siivoaminen mun pää ei kestä tätä sekasortoa vaikka tietää että näin monen lapsen kanssa on turha haaveilla siististä kodista tai meillä se ei ole siisti vaikka tekis mitä.

Alessa vois käydä sitten kun on sitä OMAA aikaa heh..tosin saa rahaakaan vasta kuin ensi viikolla. Ostan ITSELLE vaatteita. :D Pidän oikein MINÄ ITSE päivän. :p

Ai että on taas ihana olo ruuan jälkeen.. :x pakko se puntari ostaa..juu no eihän se paino varmaankaan nouse,,mutta hampaat ja nielu huutaa hoosiannaa..välillä tulee veristä limaa ja kurkku kipeä ja hampaan kiilteessä oli jo viimeksi joku vaurio. Hammastahnaa menee urakalla kun laitan sitä aina oksun jälkeen suuhun en tietty harjaa sitä ei saa tehdä.

kaupoille..
 
Katoin että carenan yhdistelmät makso 200e vauvattaressa mutta ne oli mustat ei käy meille ku 3 kissaa..ne olis ihan karvoissa tai siis ne karvat näkys hyvin. Mä haluaisin jotkut ruskeet/beiget.
 
Me käytiin tänään katselemassa vaunuja. Ja itseasiassa ostettiinkin, vaikka ei pitänyt :whistle:

Etukäteen ei oikein tiedetty, että mitä vaunuja ja minkä merkkisiä mennään hakemaan. Muuta kuin että yhdistelmävaunut halutaan ja tarvii olla isot pyörät.

Ostettiin Emmaljungan duo edge vaunut. Vuoden 2008 väreissä oli -30 % ja löydettiin ensin mieleinen malli muuten ja sitten vielä oli mieleistä väriä. Ostettiin sitten, kun oli tosi hyvä alennus. Maksettavaa vaunuista jäi 574 ? ja siihen sävysävyyn hoitolaukku 34,30 ?. Tyytyväisiä ollaan :D

*muoks* Ja väri oli beige hirvikuvioinen. Näyttää kaukaa katsottuna maastokuvioiselta. Vaaleanpunainen olisi ollut ihana molempien mielestä, mutta kun ei vielä tiedetä sukupuolta.
 
vaunuista meillä käytettynä ostetut Emmaljungan yhdistelmät vm 2004. Yhdellä lapsella käytössä olleet. Kiintee hyttysverkko yms. Pumpattavat renkaat kannattaa olla..Kevyemmät työnnellä. Väri meillä beige/tummansininen. Ihan täysnimeä en kys. vaunuille muista...Emmaljungat kuitenkin. 300e maksoivat kaikkine extra lisävarusteineen joita edellinen omistaja oli hankkinut.
 
Mä taas ehdottamasti EN halua pumpattavia renkaita. Niin ärsyttävät kapistukset että arghghg :eek: tuota luntakaan kun ei nykysin juuri nää ja asfalttitiet niin otan mieluummin ilmattomat renkaat mitä vähempi työtä vaunujenkin suhteen sen parempi. :p niin monet kerrat kironnut ne renkaat kun ne on liian tyhjät kun kauppalastin kanssa tulee ja sitten pumpata niihin vähän väliä ilmaa ei ei eiiiiiii..meille kiitos. =)
 
juu noita vaunuja kun valkkaa kannattaa miettiä enssijaisesti mihin tarkoitukseen ne tulee. Esim. itsellä tulee vikalle lapselle ei siis tarvi miettiä kestääkö ne seuraavalle toki nykysin vaunut saa myytyä eteenpäin. Vaunut eivät myöskään tule mihinkään himokäyttöön kai.. :whistle: toiset kun ulkoiluttavat koiria tms..pitkin maita ja mantuja. Kasaavat myös vaunuja ees taas autoon tms..siinä kohtaan vaunuilta kaiketi vaaditaan enempi kestävyyttä ketteryyttä. Toisilla paikkakunnilla on myös sitä luntakin enempi kuin täällä etelässä tai sorateitä tms. ..mikä toiselle on hyvä ei välttämättä toiselle..
 
Meillä vaikutti valintaan myös se, että saa koko koppaosan pois. Eteistila on niin pieni, että saa jättää terassille rungon ja ottaa kaikki kangasosat näppärästi sisälle. Ja meillä aurataan tiet vähän miten sattuu, joten varmasti lumessa ja sohjossa niitä vaunuja työnnetään :kieh:
Ja kaikki neuvola-, kauppa- yms. käynnit mä hoidan kävellen nupun kanssa. Meillä ei linja-autoja juurikaan kulje, että omalla autolla sitten kauemmaksi. Ja jos linja-autolla menee, niin ne vaunut pitää kasata kuitenkin tavaratilaan. Itse asiassa tänään just saunassa mietin, että kuinka paljon hankalampaa tulee asioiden hoitamisesta lapsen kanssa. Nyt jos tarvin päivällä autoa, niin vien aamulla miehen ensin töihin. Mutta pakkaappa sitten jatkossa nuppu autoon ja viet miehen töihin ja sitten taas kotiin ja sitten niille asioille :headwall:
On se maalla asuminen yhden auton kanssa mukavaa :D
 
Meillä onkin Sompion kanssa sitten auton suhteen sama tilanne. Yksi auto, ja täältä meiltä on lähimpään kauppaan, neuvolaan, kouluun jne. 8km matkaa. On tossa melkein meidän (rivitalon) pihassa kioski, ja kerhotkin on ihan lähellä. Kouluun menee taksikyyti. Mutta sitten nämä neuvolat ja lääkärikäynnit on asia erikseen. Mun täytyy aina kun päivällä autoa tarvitsen, viedä mies aamulla aikaisin töihin, lapset tietty mukana. Sitten kotiin, esikoinen koulutaksiin ja sitten kytätään kotona sen aikaa, et tarvii vaikka sinne neuvolaan lähteä. *haaveilee toisesta autosta* Itse kun ajoin kortin vasta vuosi sitten, oli pakko ajaa, kun muutettiin tänne kauemmas palveluista. Aiemmin pääsin kävellen lasten kanssa lähes joka paikkaan.

vaunuista ja niiden renkaista sen verran, että jos paljon jossain "metsikössä" niillä vauvaa kuskaa, sitten ilmakumirenkaat on aika suositeltavat. Meillä täällä korvessa enimmäkseen hiekkateitä pitkin vaunuilla mennään, tai sitten tuota ei-niin-hyväkuntoista asfalttitietä... joten ilmakumit oikein suotuisat näissä olosuhteissa. :D Itse melko paljon vaunuillen liikun, että melko kovaan käyttöön meidän vaunut on aina joutuneet. Meillä on tällä hetkellä tommoset "halpamallit" tuplarattaista. Vaunulasta ostettu. Hyvin on kestäneet ja toimineet jo useemman vuoden. Ja niillä samoilla näillä näkymin jatkossakin tullaan menemään.


Äitti ja minivitonen 18+5 :heart:
 
Hei vaan kaikille!

No nyt on sitten joulu ohi. Toivottavasti kaikilla oli hausta joulu. Itsellä joulu meni lähes ainoastaan syöden ja leväten. No ja vähän sukuloden ja tänään töissä.
Vaunusta mekin ollaan jateltu nimen omaan yhdistelmä vaunuja mutta merkistä ei viellä tieto, mutta kestävät kuitenkin kun on esikoinen kyseessä. Meneepähän sitten muillekin lapsille jos niitä on joskus tullakseen. Täytyy varmaan en pikkuhiljaa katsella vaunuja, mutta taitaa siirtyä vasta tammikuun loppupuolelle kun on näitä pyhiä välissä ja kohta on ihana 2viikon talviloma edessä.
Meillä minun vanhemmat ovat luvanneet ostaa vaunut kunhan vaan avomiehen kanssa ensin kerrotaan että millaiset. He kun ovat niin innoissaan ensimmäisestä lapsenlapsesta :heart:


Tytti ja "Papu" 17+6
 
Äitti-83 Kohtalotoveri :hug: Mulla on sillain parempi tilanne, että mulla on töihin reilu kilometri, neuvolaan 3 km ja kauppaan 500 m. Mutta kyllä se välillä tympäsee tuotakin matkaa aina kävellä tai pyöräillä. Oli sää mikä tahansa. Ja nyt kun tämä selkä reistaa. Mies on nyt kyllä alkanut hakemaan minua töistä, että ei tarvi kävellä kuin toiseen suuntaan. Toinen auto olisi ihana, mutta kallis :kieh: Kun ajattelee, että mitä sillä rahalla vuodessa muuten saa tehtyä kuin maksaa toisen auton vakuutusmaksuja yms.

Nyt on tosiaan sikäli hyvä aika ostaa vaunut, koska useassa paikassa myydään v. 2008 mallit alennettuna. Mekin saatiin rahat vauinuihin joululahjaksi. Nyt kun ostettiin alennettuun hintaan, niin saatiin loppurahalla tallentava digiboxi. Boxi oltaisi ostettu muutenkin, mutta säästyipä omat rahat. Ostettiin tänään siis vaunut boxilla :D

Myyjä tarjosi, että saa jättää myymälän varastoon ja hakea sitten kun on ajankohtaista. Jätettiin sinne, koska meillä on itsellä vain kylmä varasto. Nyt kyllä sormet syyhyäisi päästä kokeilemaan joka nippeliä ja testailemaan niitä ;)
 
Sompio ja äitti-83 :wave: me asutaan maalla, keskustaan 10 km eikä lähikauppaa oo 6km lähempänä. Teiden hoito tosi pyllystä täälläpäin. Onneksi sentään meillä 2 autoa, jokin helpotus sentään, varsinkin kun mies tekee vuorotyötä melkein tunnin ajomatkan päässä. :D
 
Sompio Samaa ollaan mekin mietitty... kun ei sitä ylimääräistä rahaa kuitenkaan ole, niin mieluummin sitten käytetään sen mahdollisen toisen auton ylläpitämiseen menevä raha johkin vieläkin tarpeellisempaan. Sitten kun minä töihin lähden, sitten vaan on pakko se toinenkin auto hommata. Täältä kun ei ihan kävelymatkan päästä mulle tule töitä löytymään. :D Kyllähän tämä yksi auto-järjestelykin toimii, kun vaan asennoituu oikein. Ja kun lasten ja omia neuvola-aikoja ja kaikki mahdolliset muutkin asioitten hoitamiset tai vaikka kaverilla kyläilyt koitan aina sovittaa samalle päivälle, niin ei sitten tarvitse joka päivä sitä autoa ottaa. Ja meillä mies yleensä hoitaa ruokakaupassa käynnin töitten jälkeen kotimatkan ohessa. =)

Me ostettiin tänään uusi vaatekaappi joululahjarahoilla. Nyt on sitten paremmin tilaa vauvan vaatteille. En malta kuitenkaan kauaa odottaa, kun jo löydän itseni hypistelemässä noita ihania pikkuisia potkuhousuja ja viikkailemassa niitä uuteen kaappiin. :heart: :D "Hieman" liian ajoissa hätähousu-luonteena olen aina kaikkea tekemässä... :snotty: Ens kerralla saan neuvolasta ä-pakkaus hakemuslaputkin mukaan. :D

Äitti ja minivitonen 18+5 :heart:
 
Heippa!!
Vaunuista:
meillä käytössä vaunuista tämä malli:
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=125&valikoimaid=1
ollut tosi hyvät kun esikolle ostettiin vuonna 2005.. edelletyksenä oli iso tavarakori, yhdistelmät joissa tilava vaununkoppa, kunnon varusteet kuten hyttyssuoja, sadesuoja yms.. on kyllä palvelleet hyvin ja vielä meidän reilu 3 vuotiaskin mahtuu niissä rattaissa nukkumaan tarvittaessa :) kannattaa tosiaan tehdä vaikka listaa ihan paperille mitä "mukavuuksia" haluaa niin kyllä liikkeissäkin tietävät sitten suositella!! hyvä ilmastointi on ainakin tärkeä kun kesää vasten synnytetään!! niin juu ja ilmakumipyörät on minustakin ehdottomat!! ei meillä ainakaan oo tarvinnu 3 vuoden aikana ku kerran lisätä ilmaa vaikka ulkona vallan säilytetään..

sitten meillä on tälläset:
http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/00267-0801_lim_full.jpg
jotka on ollu ihan ehdottomat gracon autobaby turvakaukalon kanssa! sen turvakaukalon saa suoraan pikalukolla noihin rattaisiin kun esim. menee kaupoille yms. ja ei tarvi siirrellä vauvaa eikä kuljettaa autossa aina vaunuja!

juu mutta sitten muihin juttuihin.. kauheeta flunssaa täällä sairastetaan :( onneks nyt alko viikon loma ni saa hiukan huilata! joulu meni siinä hyvin rauhallisissa tunnelmissa kotosalla ja poika sai hirmuisen määrän paketteja :)

vauvan liikkeitä tässä jo kovin odottelen kun vielä ei juuri mitään tunnu :( vaikka viikkoja jo yli 18, mutta eikai tässä nyt vielä huolestua kannata.. ehkä se vauveli on niin peloissaan tuolla ku äiti vaan yskii ja köhii koko ajan ettei uskalla edes liikkua :D

mut nyt huilimaan kun poikakin viimein nukahti!!

Höpöliini ja piipero 18+3
 
Äitti-83 Meillä mies kanssa hoitaa lähinnä ruokakaupassa käynnit, vaikka tuossa lähikaupassa lähes aina asioidaankin. En vaan viitti repussa kantaa tuotakaan matkaa mitään isoja ostoksia. Ja mies pääsee aina halvemmalla kaupasta pois :D
Mä teen nyt lähes iltatyötä ja mullakin on äitiysloman jälkeen uuden työpaikan haku edessä. En halua palata enään tuohon, vaan päästä päivätöihin. Todennäköisesti joudun kulkemaan toisella paikkakunnalla, joten sitten se toinen auto on hommattava. Linja-autoja menee niin harvoin, että niiden varaan ei kannata laskea, tai sitten saa johonkin suuntaan odotella jossain. Ja mihin päiväkotiinkaan nuppu pääsee, että onko se kuinka kaukana kotoa.

Höpöliini Minäkään en tunne liikkeitä mitenkään säännöllisesti. Nyt joulun aikaan varsinkin on tuntunut tosi vähän. Neuvolakin on vasta ensi pe, että pääsisi kuuntelemaan sydänäänet.
 
Katselimpa tässä netistä rattaita, kun ei tuo uni tunnu tulevan. Puolisko meillä haluaisi sellaiset yhdistelmävaunut joihin saisi turvakaukalon kiinni, kaukalossa pitäisi olla isofix kiinnitys mahdollisuus. Mietinnässä on ostetaanko uutena vai käytettynä, lisäksi pitäisi olla ne isot ilmakumirenkaat, kun koirien kanssa ulkoillaan. Onko kellään mitään vinkkejä...
 
Me ollaan ajateltu tilata netistä mosmon yhdistelmät, niissä tulee kaikkea muutakin sälää mukana. Edullinen hinta on tärkeä kriteeri. Näin kyllä kaupassa hienot emmaljungan valkoiset nahkaiset yhdistelmät, mut en halua laittaa niin valtavia rahamääriä vaunuihin. Onhan sitä ennenkin kuljetettu lapsia ties missä kärryissä.

Pari päivää on rakenneultraan, odotan sitä kovasti. Potkimista ja muljuntaa tuntuu paljon. Painoa on tullut ihan kiitettävästi, noin 10 kg tähän mennessä (joista suurin osa tuli kahde ekan kuukauden aikana). Nyt tammikuussa alkaa kiristäminen, ettei enää paljoa tuo paino nousisi.

Mua rasitti tänä aamuna kun lueskelin vau-kirjaa.. Se semmoinen lässyttävä tyyli mikä siinä on nostaa karvat pystyyn. Joku vois tehdä kyynikoille oman kirjan.

Kerttu & nakki 21+0
 
Meilläkin vielä pari yötä RakenneUltraan ja jo kärsimättömänä odotan! :p
Masuasukas on kyllä vilkastunut mahottoman paljon viikosta 18.. aivan hurjaa menoa välillä! :D Painoa ei oo tullut vielä kun se reilu 200g.

Vaunuista Oon katellu netistä kaikenlaisia suht edullisia vaunuja mutta en oo löytäny sopivia.. Löysin kyllä täältä yhdestä lastentarvikeliikkeestä hienot ja kaikilla niillä varusteilla millä vaunut haluan mutta oli ainakin ennen joulua vielä liian kalliit meille.. täytyy nyt varmaan 2viikonpäästä lähteä katsomaan oisko vaunujen hintoja alenneltu.. ja yhdistelmävaunut ostetaan!

T:toukotytsky+masukki Tasan 21
 
Moikka

Huomasin juuri että maaliskuisiin on syntynyt ensimmäinen vauva.Tais rv olla 30+4.

Mun masu vauva on ollu kamalan hiljainen. 5.1 on vasta neuvola.Mäkin odota innolla ultraan,veikkaa kyllä ,että menee tammikuun lopulle.

Tänne ei muuta ihmeempää.1 v:llä nousi eile illalla korkea kuume,tänään olin päivystyksessä hänen kanssa ja korvatulehdushan se oli.

NN rv 17+2 (18+3)
 
Heipsan!

Täälläkin ollaan kotiuduttu joulun vietosta. Tai oikeastaan tultiin jo tapanina kotipuoleen, mutta sitten kierrelty sukulaisia täällä suunnalla. Huomenna pitäisi raahautua taasen työpöydän ääreen.

Rakenneultraan on täälläkin aikaa vielä reilut 2 vko. Miehen töiden takia piti valita mahdollisimman myöhäinen kellonaika, joten siksi venyi noinkin pitkälle. Neuvolaan onneksi pääsee jo keskiviikkona kuuntelemaan masuasukin (jonka vahingossa ristin joulupäivän iltana masaksi) sydänääniä. Saa taas mielenrauhan, että kaikki on kunnossa. Liikkeitä olen ollut tuntevinani, mutta ainahan ne voi olla eksynyttä ilmaa. Ja varsinkin näin esikoista odottaessa kaikki on uutta ja ihmeellistä....

Vaunut ostetaan halvalla miehen tuttavaperheeltä. Ovat siistikuntoiset ja sopivat meitin tarkoituksiin. Täällä maaseudulla kun asutaan niin ehdottomasti halusin ilmakumirenkaat, pääsee sitten kelillä kuin kelillä hakemaan postin laatikosta 1,3 km päästä.

Fox 19+0
(niin ne vaan viikon paukkuu kauheaa vauhtia)
 

Yhteistyössä