Heissan! Pitkästä aikaa kirjoittelen, vaikka olen mä välillä täällä lueskellun, mutta en vain ole saanut tekstiä aikaiseksi. Flunssassa ollaan oltu koko perhe ja viimeviikolla jätin neuvolakäynninkin välistä, kun tyttö oli vähän kuumeisen oloinen aamulla.
Tänään on nyt rv 34+1 menossa ja mulla oli viimeinen neuvolalääkäri. Näin aikaisin siksi, koska meillä toi lääkäri vierailee neuvolassa vain kerran kuussa ja seurvaava kerta olisi ollut vasta viikolla 38 ja vähän turhan möyhäisessä vaiheessa.
Lääkäri laittoi lähetteen Kotkaan tarkistuksiin, koska lapsivettä on paljon ja sikiö milloin missäkin asennossa. Saa nähdä löytääkö meidän pikkuinen milloinkaan lähtövalmiusasentoa, kun omaa niin ison yksiön massussani. SF-mitta oli 35cm ja sikiö ei kuitenkaan yhtään normaalia isompi ole. Asennotkin on milloin pää ylös milloin alas, milloin poikittain ja useinmiten joko istuu lonkalla pää kyljessä tai toisinpäin.
Kohdun sisäsuu oli vielä kiinni, mutta kanavaa ei juurikaan enää jäljellä, mutta kiva vielä pääsee lasten kanssa uimahalliin uimaan =) Supistelee kuitenkin päivittäin säännöllisesti, joten tiedä sitä kuinka kauan kiinni pysyy. Muut raskauteni on menneet la:n yli paitsi edellinen, josta tyttö päätti syntyä päivää ennen la:ta. Saa nähdä jaksaako tämä raskaus la:han asti.
Ensimmäinen synnytys alkoi lapsivesien menolla ja säännöllisinä supistuksina illalla kun olin juuri nukahtanut. Toinen on käynnistetty yliaikaisena. Kolmas alkoi kun luin pojille iltasatua ja neljännestä taasen en osaa sanoa ollenkaan. Mun mielestä synnytys kesti 2 vuorokautta, mutta kun liian aikaisin menin synnärille, niin ei muka ollut käynnissä. Seuraava päivä kun supisteli samallailla koko päivän, kunnes pari kolme tuntia ennen h-hetkeä kivut olivat kovemmat ja vauva syntyi illalla kasin aikaan... Taaskaan en sitten tiedä, osaanko mennä oikeaan aikaan synnärille... Mukamas sen tietää, mutta mä en.
Sairaalakassia en ole pakannut. Vauvan kamppeet olen sentään kaivanut varastosta, mutta nekin on vielä kaapissa pesemättöminä. Mutta onhan tässä vielä aikaa... ainakin toivottavasti.
Perjantaina mulla alkaa äitiysloma. Oliko täällä muita joilla äippärahat on laskettu ansiosidonnaisen mukaan? Mä kun yllätyin, kun äippäraha on 100e/kk isompi. Muistelin, että edellisillä kerroilla se olisi ollut lähstulkoon sama.
Opiskelijoista: Mulla on kahdessa synnytyksessä ollut opiskelija ja olen ollut heihin tosi tyytyväinen. Ensimmäinen oli toisessa synnytyksessä ja hän hoiti synnytyksen lähes kokonaan. Toinen oli nyt viimeisellä kerralla ja ihan keltanokka vielä, mutta oli hyvänä apuna mulle, kun mieskään ei päässyt paikalle. Nytkin mielelläni otan opiskelijan synnytykseeni, jos vain sellainen paikalla on. Luultavasti taas mies jää lasten kanssa kotiin ja yksin menen puhertamaan, niin yksi lisäihminen salissa on ihan tervetullut.