Toukokuun Tuhisijat tammikuussa <3 <3 <3

Siksakkia: Kiitos tosi paljon noista kommenteistasi noista pussilakanoista ja lakanoista. Voi olla, että tulee ostettua sitten ihan valmiina, ehkä jos yhden innostuisi itse tekemään. Mummu aikoi yhdet ommella =) Elloksella näytti olevan ihania pussilakanoita!
 
3 x äippä toivottavasti nyt lepo auttaisi ja pysyis paikat kuosissa. :hug:

Therean hui! Toivotaan että vuoto loppuu!!

KUKAAN ei saa vielä tulla ulos massusta tässä pinossa... liian aikaista vielä. =)

Äitiyspakkaus tuli reilussa viikossa papereitten viemisestä. Eli tosi nopeaan.

Hankinnoista vielä puuttuu kaikki isommat hankinnat paitsi vaunut meillä on jo... vaatteita alkaa olemaan ihan kivasti mutta katotaan nyt... :whistle: Mä aina ostan ku nään jotain ihanaa... :D

EM ja Dodoliina 25+2 :heart:
 
Kiitoksia kaikille vielä tervetulotoivotuksista :heart:

Luin tuossa sivukaupalla taas yhteen putkeen ja monelle piti kommentoida, mutta taitaa olla jo jonkin asteista raskausdementiaa kun kaikkea ei muista mitä piti.
Siksakkia Sulla oli ainakin hammashuolia, mulle on tehty juurihoito. Mä pelkään hammaslääkäriä kans tosi paljon ja usko tai älä mutta pyörryin siellä, ei siksi että ois sattunut mutta iski paniikki. :ashamed: Nolottihan se mutta ei mahtanut mitään.
Kyllä ne puudutusaineet auttaa ettei se satu, mutta pelkoahan ei silti oikein saa pois. Mä ajattelin siellä kaikkea muuta aina kuin pystyin. Poraamisen ajan ajattelin että oon jossain rallikisoissa josta ääni kuuluu jne. :ashamed:
artunäiti tukkoisesta nenästä... mä oon kuivattanut pyykkejä ovien päällä ja makkareissa kun ilma on niin kuivaa ja tuntuu pahentavan tukkoisuutta, tuntuu auttavan kun on tuo ilman kosteus lisääntynyt. Mulla on sellanen ilmankostutinkin mutta se auttaa vaan vähän kun on niin pieni.
Nara Mulla on tosi paljon ja kovia suppareita, lääkäri määräsikin lepoa pari viikkoa nyt aluksi ainakin. Edellisessä raskaudessa mulla aukesi paikat jo näillä viikoilla pari senttiä. Nyt on sellasia ettei meinaa kävelemään päästä kun alkaavat, joten pakkokin on olla aloillaan. Harmittaa kyllä kun ei voi isompien lasten kanssa ulkoilla samalla tavalla kuin aikaisemmin ja liikuntakin jää vähiin.
yellow tissiongelmia on, mutta enemmänkin sellaisia että ne on kasvanut niin isoiksi ettei voi edes nukkua kunnolla kun on jokapaikassa tiellä. :/ Kun vaan ei tulisi enää sellaista ongelmaa kun oli edellisellä kerralla kun maito nousi, niin ei tullutkaan ulos. Vauva ei saanut otetta mitenkään ja käsipumpulla ei tullut pisaraakaan, jouduin ihan sairaalasta lainaamaan koneen että sain pumpattua alkuun maidon pois. :headwall:
RockMummy Mielihän tekisi tuonne 4D:hen mutta täytyy nyt tyytyä tuohon normi ultraan tuon hinnankin takia. Mä oon synnyttänyt yli 4,5 kg pojan kans, kyllä siinä ihmettelemistä riittää, mutta ihan hyvin se loppujen lopuksi meni. Joten nou hätä! Ja onnittelut häiden johdosta. Myös Eemelin äidille!
Fox82 :D nähdäänköhän sit synnärillä! Mulla meni eka pari päivää yli ja toinen syntyi pari viikkoa etuajassa. Ihan jännittää nyt miten käy. Mulla on kans painoa kerääntynyt varmaan 10-11 kg, kun tuossa itasella vaa-alla kävin. Ja nälkäkin ois koko ajan vieä. Oon koettanut syödä porkkanoita välipalaksi ettei ihan älyttömästi nousisi enää.

Äippälomasta ja pakkauksesta aloitan sen loman 30 pv ennen LA ja paperit vein kelaan tänään siitä pakkauksesta ja nyt vain odottelen sitä. Sanoi kelassa ettei ole ruuhkaa nyt joten viikon päästä voi kuulemma odotella jo lappua.
Suzyannekamala naapuri sulla tosiaan! Tommosista ei koskaan tiedä mitä ne saa päähänsä. Pitäisivät siellä hoidossa pitkään sen.
Therean Otahan tosi rauhallisesti. Mulla oli alkuraskaudesta tota vuotoa ja se kyllä säikäyttää. Jouduin tk:sta sairaalaan kun oli reilummin tota vuotoa sillon. Vuotikin sitten monta viikkoa ja hb laski alle sadan. Muutenkin kun väsyttää niin se vielä pahenti asiaa. Nukahtelin istualleni ihan mihin sattui. Rautaa olen syönyt öisin kun imeytyy paremmin kun masussa ei ole muuta. Heräilen pari kertaa yössä muutenkin niin menee siinä samalla.

Hankinnoista Ostin turvaistuimen ja vähän uusia bodeja ja housut. Varastossa on kyllä ihan tosi paljon pieniä vaatteita, kun en niistä ole raaskinut luopua. Vaunut ja pinniskin on vielä tallessa, joten ei taida olla muutakuin pesua tiedossa. =) Itse olen ommellut jokusen kestovaipan ja lakanoita. Kirpparilta oon myös ostanut joitain vauvan vuodevaatteita. Vielä meinaan hankkia muutaman muovitetun froteekankaan lakanan alle suojaamaan patjaa. Meillä ainakin esikoinen puklasi niin kovasti että ei pelkkä harso riittänyt.

Mantelinkukka + vekara
 
Huomenta!

Kelanlapuista Täytin netissä ja näyttivät yksinkertaisemmilta kuin paperiversio, vaikka taisivat kyllä olla ihan samanlaiset :whistle: vielä pitää kiikuttaaraskaustodistus heidän postilaatikkoonsa..

Painoa olen kehitellyt jo 5,5kg, samoissa mennään kuin esikon kanssa. Sf-mitta oli kyllä ihan omalla käyrällään, jo 23cm. Paino on tippunut synnytyksen jälkeen tosi nopeasti lähtöpainoonsa, tosin söin sen kyllä myös aina nopeasti takaisin.. Jospa virheistään olis tällä kertaa oppinut jotain.. toivottavasti!!!

Eilen kun maha rentoutui pikkusen, tuntui yläosassa ällöttävän tuntuinen nastura. Ei yhtään kipeä, mutta kummallinen.. Siinä aikamme puristeltuamme veikkasimme jotain kohdun kannatinta.. kunnes.. se kannatin vaihtoi paikkaa ja nämä hölmöt tajus, että sehän on kaverin kantapää :LOL: Pikkusen tunsimme itsemme tyhmiksi :LOL:

kissanminttu Juttelin terkan kanssa tuosta masennuksesta.. Tultiin siihen tulokseen että jos odotus-aika on yhtä juhlaa ja ihanaa eloa ilman mitään ällöttäviä mielentiloja, synnytyksen jälkeen iskee todellisuus ja hormoonimyrsky niin kovana että siinä väsymyksen keskellä jokainen pikkusen masentuu, tavalla tai toisella. Jos taas odotusaika on ihan pyllystä, niinkuin mulla, on synnytyksen jälkeen kaikki niin paljon helpompaa sekä henkisesti että ruumiillisesti.. Silloin elämä tuntuu voittaneen pitkän ahistuksen jälkeen..
Uskon tuohon teoriaan, vaikka onkin pikkusen kärjistettyä. Itseään pitää kuunnella ajoissa ja karsia kaikki ylimääräinen stressi ja hössötys. Vauva ei siihen kuole vaikka harsot olis silittämättömät tai joutuis antamaan maitoa pullosta. Hyviä äitejä ollaan kaikki, kunhan vaan tehdään parhaamme ja ajatellaan vauvan parasta
:hug:

Froteelakanat Ne muovitetut, inhoan ja vihaan!! Ainut joka niitä meillä on käyttänyt olen minä, kamalassa jälkivuodossa :whistle: Vauvan alla pidin paksua froteepyyhettä ja lakanaa, ei mennyt pissat tai yrjöt meidän sänkyyn.. Nyt olis isopala PUL.lia, mietinkin saiskohan siitä yhtään hengittävämmän muovin esikon sänkyyn? Onko kokemusta?? Kun otetaan vaippa pois niin silloin siellä on jotain oltava.

Jorvista tuli aika äippäpolille, olisko sama kuin pelkopoli.. Aiheena kuitenkin se sektio jota halutaan. Ei mennyt kuin vajaa 3 arkipäivää siitä kun terkka laittoi lähetteen, ei voi syyttää tälläkertaa hitaudesta =)

Nyt kauppaan, tappelemaan mummojen kanssa -50%jauhelihoista :LOL: :LOL:

Mukavaa viikonloppua kaikille..

Anu rv.23+0
 
Huomenta. :)

Nyt ehkä pää toimii paremmin kuin eilen, onnea painonpudotuksesta Villahousu.
:flower:

Tervetuloa Mantelinkukka. :)

Joku taisi kysyä lakanoista, on ollut niin paljon valmiina ettei ole tarvinnut ommella. Se hyvä puoli on kun on noita sisaruksia ja sisaruksilla lapsia. Säästävät kanssa kaiken..

Tuohon masennus juttuun niin kai minulla on taipumusta siihen aina. Onneksi ovat hereillä neuvolassa asian suhteen sekä läheiset että minä itse. :)

Hankinnoista, en oo hommannut mitään... :ashamed: Tosin eilinen säikäytti sen verran että en varmaan uskallakaan hommata.. :/
Vuotoa ei enää ole, eilisen päivän alavatsa ja ristiselkä oli omituinen. Veikkaan nyt stressiä pahasti syyksi..
Vanhemman tytön kanssa vaikka mitä, pesukone meni rikki, asuntoa ei meinaa löytyä, omia opiskelujuttuja.. Jne.
Pitäis varmaan ne kelan laput viedä... Tänään tarttis kyllä siivota... kuinkahan uskaltaa esim imuroida eilisen jälkeen.. :headwall:

Hammaslääkäriin pitäis varaa aika...mutta ei kauheasti huvita.. :whistle:

Jotain mä varmasti unohdin kommentoida... :headwall:

Ai niin unista niin näin viimein synnytys unen..oli ihan täysiaikainen tyttövauva. :heart: Ja multa tuli maitoa ihan tolkuttomia määriä.. :eek: Sitä vaan suihkusi...

Dementoitunut Therean&neiti 23+4
 
Monta päivää kulunut nettipimennossa, mutta nyt taas pääsee lukemaan teidän kuulumisia. Ollaan nyt Suomessa pikaisella lomalla ja Femedassa käytiin 4D:ssä. Olin yllättynyt, kun se kesti tosiaan vain sen 15 min, mutta kaikki oli hyvin ja kyllä meille tulee poika sittenkin.

Innoissani olen myös täältä ostellut vauvanvaatteita. Aleja oli varsinkin vielä viime viikolla monissa kaupoissa. Meillä on kyllä kohta varmaan jo ihan liikaa noita vaatteita. Pitäisi aloittaa ostolakko. Sen sijaan melkein kaikki muut vauvajutut puuttuu. Vaunut tosin saatiin ostettua. Päädyttiin Brion kombeihin. Emmaljungat ois olleet hienommat, mutta nuo briot maksoi 500 e tarvikepaketilla ja Emmaljungat varmaan 900 samoilla tarvikkeilla, joten valinta ei sitten ollutkaan niin vaikea.

yskästä: itse ainakin söin kesällä hunajaa yskään, joka vaivasi erityisesti yöllä. Lopulta murtui kylkiluukin yskiessä. En tiedä auttoiko hunaja vai ei. Muistan kuitenkin pari vuotta sitten menneeni apteekkiin yskänlääkettä ostamaan (en muista, että limaa irroittavaa vai yskimistä hillitsevää), mutta silloin farmaseutti oli sitä mieltä, että ne ilman reseptiä saatavat vaikuttaa lähinnä ehkä enemmän psykologisella tasolla yskään. Tiedä sitten, kun en ole alalla.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

 
Hankinnoista Mä aloin kanssa listaa tekemään, että mitä pitäisi ostaa ja minkä verran. Mies nauraa mut pihalle, kun tulee töistä :D Mutta jotenkin ehkä helpompi hahmottaa oikeita kokoja lakanoista, harsoista yms., jos tuo lista olisi tässä koneen vieressä ja aina kun bongaan jonkun hyvän jutun tai vinkin, niin lisäisin sen siihen. Toki ei varmasti kaikkea osteta, mitä listaan laittaa :LOL:

Therean Unohda siivoaminen tältä päivältä. Ainakin imurointi ja muu raskaampi homma. Lepää, ettei vuoto jatku :heart:

Masennuksesta Mulla on taipumusta unettomuuteen ja sitä kautta jonkinlaiseen masennukseen. Ei se mun omasta mielestä oikein masennusta ole, mutta tottakai kun kuukaudesta toiseen nukkuu huonosti, niin vaikuttaa se jaksamiseen ja virkeystasoon. Olen siitä neuvolassa jutellut, mutta en tiedä onko sitä kuinka kirjattu sinne ylös. Itse tunnistan kyllä uupumukseni aika hyvin tällä hetkellä. Ennen joulua olin kyllä tosi poikki, mutta nyt taas on parempi jakso. Olen siis tottunut valvomaan nupun kanssa ensi kesänä :LOL: Tosin mieskin nukkuu ajoittain huonosti, että aamulla juuri puhuttiin, että kai meidän nuppu nukkuu yöt hyvin, mutta vanhemmat valvoo :LOL:


 
Mitä tohon kelalapu isyysraha kohtaa pitää laittaa ? mistä sen tietää milloin se lapsi syntyy??oletetut isyysvapaat vai? ääh vanheimpainraha heh mä tajua mitään mikä se on jos on äitiyspäiväraha ja sen jälkeen kodinhoitotuki? niin mikä on vanheimpainraha. Laitanko mä siihen että koko kaudelta jos olen kotona. Ärsyttäviä lappuja hehe :LOL:
ai voi netissäkin täyttää josko mä kurkkaisin sinne....heheh :p
 
Nara siis äitiyspäivärahaa maksetaan ekat 105 päivää ja sen jälkeen sen nimike muuttuu vanhempainpäivärahaksi (sitä siis voi saada joko äiti tai isä ), vanhempainrahakausi on 158 arkipäivää ja sen jälkeen vasta alkaa mahdollinen kotihoidontuki. Pistät siihen vaan sen rastin että haet koko kaudelta =) Isyysraha me ainakin ollaan haettu erikseen vasta sitten kun isä on lomansa pitänyt ja käsittääkseni ei sitä etukäteen edes voi hakeakaan.
 
Tein tuossa hankintalistaa noiden etusivun listojen perusteella.

Muutamia kysymyksiä kokeneemmille :D

Hörpytysmuki Onko kokemuksia? Itse kuulin tästä äsken ensimmäisen kerran. Eli siis voitaisiin vastasyntynyttä hörpyttää, ei käytetä tuttipulloa.

Purnukkanäytteet Joku oli saanut laitokselta mukaan kaikenmaailman voiteita ja talkkia pikkupurkeissa mukaan. Onko yleinen käytäntö?

Käytetäänkö vastasyntyneen pesuvedessä jotain kylpyöljyä vai pelkässä vedessäkö pestään?

Kaikenmaailman masuvaivoihin tiposta ja rasvoista oli jokaisella oma mielipide. En tiedä yhtään, mitä kaikkea hoitotarvikkeita ostaisi... Nuo vaunut yms. on ehkä helpoin ostos kun alkaa ajattelemaan sitten kaikkea tätä pikkusälää :whistle:
Kun en aio etukäteen ostaa kuin sen tarpeellisen :) Tosin meidän kylällä ei ole edes apteekkia tai isompia kauppoja, niin kaiken haluaisin osata ostaa etukäteen, mitä vain voi ajatella. Ei ole kiva miehenkään lähteä sitten jonkun voiteen perässä Tampereelle.

*muoks* Vielä kysymys kapaloliinasta. Minkälaista peittoa olette käyttäneet ja minkä kokoinen se on ollut? Kangas lähinnä kai on oltava hengittävä ja ei liian lämmin. Kokemuksia?
 
villahousu Kiitos selvityksestä =) On se jännä miten noinkin yksinkertainen asia saadaan kelanlapuissa näyttämään uskomattoman vaikea selkoiselta.

Tuli noista suppareista vielä mieleen, että te keillä ne ovat saaneet tässä vaiheessa jo paikkoja aukeamaan tai siis näin on käynyt aiemmissa raskauksissa niin kuinka pitkälle olette päässeet raskaudessa? Onko se kuitenkin täysin mahdollista päästä sinne laskettuunaikaan. Varmaan riippuu tulevista suppareistakin, mutta miten aiemmin on käynyt tai tiedätkö muita äitejä että miten heille on käynyt? Itsellä kun ei ole aiemmin paikkoja avanneet, tästä raskaudesta en tiedä kiinnosta vain noin niinku yleensä miten ne raskaudet päättyy?? Tietenkin kaikki raskaudet on erilaisia, mutta varmaan aiemmat kokemukset voi jonkin verran ennustaa tulevaa.

jotenkin tuntuu hörpötysmuki omalla kohdalla kaukaiselta ajatukselta..vauvoilla on luontainen imemisen tarve. Esikosta hörpyytettiin sillo 14.v sitten kaiketi siksi ettei siinä ekana päivänä häiritse rinnalle tottumista..tuttipullosta kun on niin helppo syödä.
peittona olen käyttänyt äitiyspakkauksen peittoa joku siitäkin valittanut että iso noh peittoahan voi taitella. Itse olen aina nukuttanut vauvaa vuoro kyljillä ja tukenut selästä peitolla..en tiedä mitä nyt käytän peitto ku peitto. Nuokin on sellaisia asioita että ne sitten vaan huomaa että millo lapsella on kuuma ja millo ei..luontainen äidinvaisto :D
Ei sitä kylpyöljyä ole pakko käyttää varsinkin esikoisen pesemisessä voi ainakin liikaa käytettynä vaikeuttaa pesemistä jos lapsi on kovin liukas. Voihan sitä jälkikäteen öljytä/rasvata jos vauvan iho vaikuttaa kuivalta. Miten kukin haluaa.
Varmaan olis hyvä olla joku perusrasva, talkki (poimuihin ja peppuun), bebanthenia/lansinol miten se kirjoitetaan nännirasvaksi, keittosuolatipat ja voihan ne cuplatonit/disflatylitkin etukäteen ostaa. Itse olen napaa pyyhkinut desinfiointiaineella vaikka vesikin riittää. Talkin olen ostanut apteekista en muista enää sitä nimeä ei ole tarvinut rasvoilla peppua lotrata.

Viimeksi synnärillä pyysin silmätipatkin reseptillä etukäteen. Kaikilla on aina silmätulehtunut kun ne kanavat on niin ahtaat. Ärsyttää sitten sen takia lähtä ramppaan lekurille. Tosin viimeksi jouduttiin kuitenkin sairaalaan sisään kun sai kuumeen muutaman päivän ikäisenä.

miljoonas muoks* heh onko se muuten totta että turvakaukalot menettäs turvallisuutensa vuosien myötä??? että ne muoviosat hapertuu eikä kaukalo olisi enää turvallinen kolarissa.
 
Nara Kiitos vastauksista =)

Kyllä mun sisko ainakin puhui, että turvakaukalon muoviosat voi hapertua. Mutta en tiedä kuinka testattua tietoa se on. Ja puhutaanko silloin 5 v. vai 15 v. vanhasta kaukalosta... :whistle:
 
G: Esikoisen jälkeen en ainakaan kärsinyt masennuksesta. Mä oon sellainen että kun saan tarpeeksi unta, niin elämä tuntuu paljon valoisammalta. Väsyneenä sitten taas alkaa vähän jopa masentaa, jos paljon univelkaa kerääntyy. Toisaalta kaikkeen voi tottua, mutta toivon kuitenkin ettei yöt olisi kovin risaisia tämän toisenkaan lapsen kanssa :saint:

Mantelinkukka: Oho, sulle on sitten käynyt niin kuin minullekin meinasi :) Mä vaan ajattelin että en kyllä kehtaa sanoa että pyörryttää, mutta kun alkoi olo tuntua jo niin huonolta niin ajattelin että pakko sanoa. Onneksi se raitis ilma tehosi nopeasti, kun hoitaja avasi ikkunan, ja pyörrytys-tunne meni ohi.

Meilläkin käytettiin muovifroteeta vauvan lakanan alla, mutta se oli siitä hankala että vauva hikoili sitten ja yöpukukin oli monesti märkä :whistle:
Nekin oli muutes valmiina aika kalliita, niin ostin kangaskaupasta metritavarana ja leikkasin siitä sopivat palat. Ja yksihän taitaa tulla äp:ssa.

Therean: Minäkin taitaisin tuossa tilanteessa jättää imuroinnin väliin. Ainakin viime raskaudessa se aiheutti supistuksia. Yritä vaan ottaa rauhallisesti ja lepäillä :hug:

Sompio: Hörpytysmukista ei meillä ole kokemusta. Voide-näytteitä ei meidän sairaalasta ainakaan annettu. Tiedä sitten jos erikseen kysyisi? Neuvolasta antoivat jotain näytteitä testattavaksi. Ainoastaan se Libero-laukku saatiin sairaalasta, mutta en muista olisiko siinä ollut joku voide.

Kylpyöljyä meillä ei käytetty vaan pelkällä vedellä pestiin ja ihan puhdasta niinkin tuli. Joku terkkari sanoikin, että vauvan ihon oma luontainen kosteustasapaino säilyy paremmin kun ei "varmuuden vuoksi" ala käyttää niitä kosteuttavia öljyjä. Eri asia sitten jos iho erityisen kuiva tms. että vaatii voiteita.
Mutta kyllä toiset tykkää käyttää kylpyöljyä, se on varmaan ihan maku-asia.

Minusta rasvaksi riittää alkuun sellainen perusvoide, mikä tulee äitiyspakkauksessa tai sairaalasta/neuvolasta saatava näyte. Ehtii varmaan hankkia kotiutumisen jälkeen jos näyttää että tarvitsee jotain muuta.
Esikoista odottaessa ostin valmiiksi myös talkki-purkin jota on edelleenkin yli puoli purkkia jäljellä :) Bebanthenin hankin myös etukäteen, mutta vauva oli sille kai jotenkin allerginen, kun pepun iho meni ihan tulipunaiseksi siitä! Villarasvaa sain synnäriltä pikku-purkkiin mukaan nännejä varten, mutta sekin jäi käyttämättä.

Cuplaton-tippoja alettiin antaa vauvalle parin viikon iässä kun aloitettiin d-vitamiini. Sitten on Rela-tipat, mutta mä ainakin olen sitä mieltä ettei niitä ole välttämätön hankkia etukäteen, jos ei tarvitsekaan niin menee sitten rahat hukkaan.

Kapalona käytettiin ihan tavallista puuvillaista peittoa tai lakanaa ja hyvin pelitti :) Niitä taitaa olla kaikenlaisia muotoonommeltuna mallejakin myynnissä, mutta meillä pärjättiin ihan ilman niitäkin vaikka usein kapaloon vauva laitettiinkin :)

Nara: Taitaa nykyään olla suositus, että viisi vuotta on turvakaukalon max. käyttöikä. Juuri niiden muoviosien haurastumisen takia. Mitä olen tuttujen kanssa jutellut, niin osa uskoo että se on vaan valmistajien ja myyjien hömpötystä että saisivat menemään uusia istuimia paremmin. Mä kyllä uskon että siinä voi olla perääkin. Onhan sillä istuimella kuitenkin lämpötilan vaihteluita (ehkä useimmat ei kuitenkaan "säilytä" turvakaukaloa autossa niin kuin turvaistuinta) kovasta pakkasesta helteeseen.
Itse ajattelen myös, että siinä viidessä vuodessa ehtii tapahtua niin paljon kehitystä, ainakin jos taaksepäin katsoo, että en kovin montaa vuotta vanhaa turvakaukaloa/istuinta suostuisi käyttämään.

Meillä on nyt vuonna 2007 hankittu jalustallinen turvakaukalo joka on ollut siskoni vauvalla tässä välissä ja tarkoitus ottaa käyttöön myös tälle toiselle vauvalle. Mutta ollaan miehen kanssa puhuttu että sitten mahdolliselle kolmannelle lapselle ostetaan uusi.


Mä kävin tänä aamuna sokerirasituksessa, nyt ei tullut edes yhtään paha olo niin kuin siinä ensimmäisessä testissä viikolla 18. Maanantaina sitten kuulee oliko arvot edelleen hyvät. Te joilla rd nyt tai ollut aiemmin, millainen seuranta teille on määrätty loppuraskauteen? Onko ollut monta ultraa?


Siksakkia & KultaPieni 26+0
(huh, enää n. 14 viikkoa h-hetkeen :heart: )
 
Meillä on yli 7.v vanha tuo kaukalo aattelin kyllä uuden ostaa.

Se oli Tenavan rasvatalkki mitä apteekki myy..musta on ollut paras talkki.

Jotkuhan sanoo että disflatyl toimii paremmin kuin cuplaton ja sitten toistepäin. Mistä noista tietää. Eihän kaikilla kestä maha edes d-tippoja niissäkin on valinnan varaa. Saiko nykysin nekin neuvolasta? Mitä ainetta nuo disflatyl ja cuplaton on eikös relat ole maitohappobakteereita.

RD:stä mulla on ainakin rv 36 äitipolikäynti jo sen takia että paasto oli koholla. Olis kyllä muutenkin kokoarvio. Jos nyt tulevassa sokrurasituksessa on enempi arvoja koholla tulee jo aiemmin polilla käynti. Aiemmissa raskauksissa olen kuukauden välein käynyt aina äitiyspolilla rd toteamisen jälkeen en tiedä miten nyt kun olen jo siinä tutkimuksessa. Mun pitäs se uus rasitusaikakin varata.
 
Meillä on kokemusta vain Cuplatonista, ja se tuntui kyllä auttavan masuvaivoihin. Rela-tippoja käytettiin se yksi purkillinen. D-vitamiinista meillä oli käytössä Jekovit, ensimmäisen purkin sai neuvolasta "lahjaksi". Sehän vaihtelee vähän eri neuvoloiden välillä minkä d-vitamiinin antavat ja joissain saa kai valita itse. Meillä suosivat Jekovitia koska se on vesipohjainen.

Tässä lainauksia:

"Cuplaton valmisteet sisältävät dimetikonia. Dimetikoni alentaa pintajännitystä, jonka seurauksena suolistokaasujen muodostamat kuplat sulautuvat
yhteen, ja kaasun liikkuvuus paranee. Dimetikoni ei itse reagoi kemiallisesti eikä imeydy suolistosta.
Dimetikoni helpottaa eri syistä johtuvia ilmavaivoja."

"Mitä Disflatyl tipat sisältävät?
1 millilitra sisältää vaikuttavana aineena simetikonia 40 mg (mikä vastaa 37,8 mg dimetikonia)
Disflatyl tipat estävät kaasujen vaahtomaisen kerääntymisen mahaan ja suolistoon hajottamalla pieniä
kaasukuplia. Niistä vapautunut kaasu voi sitten imeytyä suolesta ja/tai poistua luonnollisella tavalla."
 
Kiitos Siksakkia =)

Kävin äsken meidän k-kaupassa ja sieltäkin saa näköjään Pirkan kylpyöljyä, perusrasvaa yms. ja jopa Ainun tuttipulloja. En ole ennen katsonut sitä hyllyä missä noita myydään.

Nara Neuvolasta saa d-tippoja, mutta niitä huonompia. Hitsit, just oli Aamulehdessä niistä juttua ja neuvolantätikin perhevalmennuksessa varmisti, että näin asia on. Eli jompikumpi oli parempaa D2 tai D3-vitamiini ja neuvolasta saa juuri sitä "väärää".
 
Kylpyöljyistä Ei käytetty. Hieroin rypsiöljyllä tai oliiviöljyllä :) Välillä haisi kyllä ihan navetasta tulleelta, mutta toimi todella hyvin ja kosteutti samalla ihoa.. Talkkina meillä on edelleen..perunajauhot |O Vinkin sain mummilta 88v. tosin samassa neuvossa kehoitti aloittamaan kauravellinkin antamisen ihan pariviikkoiselle.. Sitä en sentään tehnyt. Talkit haisevat niin kamalan voimakkaasti mun nenään ja tuo pottujauho toimii todella hyvin vaikka Ompulla oli/on ruoka-aineallergioista johtuvia vesikelloja pepussa. Toimii myös itsellä jos kesällä läskit hankaavat toisiaan hametta pitäessä..

Cuplatonia käytettiin, ei mainittavaa apua, tosin lopulta oli ongelmia myös kaikkien korvikkeiden kanssa ehkä muuten oliskin auttanut. Relaa yritin itse syödä ennen synnytystä, mutta tulin niin kamalan kipeäksi siitä että en kauppaan voinut lähteä. Tavallinen laktoosi jätski kerrottuna kymmenellä, päätelkää siitä ;) Vauvalle en edes uskaltanut kokeilla, mutta moni on kyllä kehunut ja saanut mielestään paljon apua.
D-tippoja käytettiin aluks, mutta kun tuli niitä maito-ongelmia jätin tipat pois ettei tulis sitten niistäkin.. Ompulla oli vielä joku aika sitten takaraivo tosi littana ja juostiin lääkärissä. Diagnoosina pitkään kiinnittyneenä kohdussa ja selällään nukkuminen. Kaikkeni tein jo heti alussa että pysyis kyljellään, mutta un ei.. Samassa hötäkässä mainitsin että ei saa d-vitamiinia. Sain sellaisen henkisen roskinnan että en ole ennen kokenut!! Jouduttiin kaikkiin verikokeisiin mm. riisitautia epäili |O Kyllä oli paska-äiti fiilikset!! Todellisuudessa korviketta meni reilu litra noihin aikoihin ja silloinhan saa siitä ihan tarpeeks deetä.. Onneks kallo on nyt pyöristynyt ja äitikin antaa taas tippoja :ashamed:
Kakkosen kanssa liikun varmasti aika samoilla linjoilla, tosin muutamasta asiasta viisastuneempana ;)

Pyrin siihen että en ostele turhia hömpötyksiä mitä ei oikeasti tarvita, mutta ne "vesi"tipat joita pistetäään nenään ja se räkäimuri jossa on letku ja omalla suulla ietään ovat kyllä olleet korvaamattomia!! Se pieni räkäpumppu, jossa on pikkupilli ja se kumipallukka josta painetaan oli ihan yhtä tyhjän kanssa..

Radiel-tutkimuksesta Mulla on kanssa aika viikolla 35+4, mutta puhuivat että jos on arvot kohollaan haen aikaisemmin mittarin kotiin. Sen lisäks on ne normaalit kontrollit ä.polilla. Onneks Jorvissa ei enää joudu osastolle vaan pelkästään kätilön juttusille/puhutteluun ;) ä.polin käyntejä taisi viimeksi olla 3-4 toteamisen ja synnytyksen välillä.. En ota asiaa haudanvakavasti ellei arvot ole tällä kertaa huonommat kuin edellisessä raskaudessa. KUnhan elää kohtuu ihmisiksi ja katsoo mitä popsii niin hyvin menee.. Sanoo hän jolla on rasituskin vasta 10.2..

Anu
 
nasu22: Haet sairaslomaa jos yhtää tuntuu raskaalta. Huh, mä en jaksaisi kyllä tehdä töitä nyt ollenkaa. Vieläkin jos aamulla joutuu aikaisin nousta tulee huono olo. Naureskelin, etten tiedä minne noi mun kilot on menny ku olen tosi hoikka. Koitin sitten mun farkkuja ja hups ku jäivät reisiin kiinni :whistle:

Kylpyöljyä olen laittanut jos iho on ollut kuiva.
Talkki ym en ole käyttänyt, jos alapää punoittanut niin perunajauhot on kaikista parhaimpia.
Kaikenlaisia apuvälineitä on kehitetty ku lastenammeitakin (punkka) on muotoiltuja. Maalaisjärjellä pärjää kaikista parhaiten.
Pukemisesta äkkiä sen vauvansa oppii tuntemaan ja tietää paljon vaatteita laittaa päälle. Meillä likka oli vilukissa ja poika pärjäs vähemmällä.

Vakuutuspaperit täytettiin tänään. Saa sen ilman rajoituksia.
Kaukaloa ei kannata tosiaan kovin vanhaa käyttää.

Kaupassa kävin ja sain taas kuulla voi kuinka pieni maha sulla on. Pitäis vissiin olla ihan turvonnu ku kaksosia odottaa.

Therean: Ota rauhallisesti :hug:
Mitähän jäi kommentoimatta... :hug: kaikille varoiksi =)

Eilen toinen vauveli vietti jotain ekstra liikuntapäivää. Armoton potkinta koko päivän. Mulla oli maha kipee, mutta johtuikin sitten suolentoimimattomuudesta.

K&S 24+2
 
mies palas töihin.Itsellä alkaa jo päässä liikkuu muukin kuin räkä-mutta melko voimaton olo.Heti ku tekee jotain onki ihan poikki.

Pianissimo: Kiva ku pääsitte 4 d ultraan ja saitte varmennuksen,että poika se onkin kuten eka sanottiin. Kuinka hyvissä ajoin ennen synnytystä tulet takaisin Suomeen?

kylpyöljyä ollaan käytetty minimaalisesti.Mä en ole mikään innoikais rasvailija. Vauvaa ei olla kylvetetty kamalan usein ehkä kerran viikossa vaan.Aamuisin puhdistettu lapuilla/ pumpulilla korvat,kaulat ja kasvot jne. Mun must hankinnat: keittosuola tipat ja niistäjä. Bebanthen rasva, suppoja, vaipat, tissisuoja (mikä sen oikea nimi onkaan) paksuja vanhanaikaisia siteitä jälkivuotoa varten jne.Hmm pitää ihan miettiä.

Meillä ei ole koskaan oikeen harsoja käytetty. Itse olen ostanu ikeasta lasten osastolta sellasia nimi pyyhkeitä jossa eri väriset lenksut ripustusta varten.Nettisivuilla niitä ei enää ollu. Mut oiskohan ne maksanu vajaa 2 ? 5 pientä pyyhettä.Niillä olen puklailuja pyyhkinyt. Meillä lapset ei ole pahemmin puklaillu.

Eilen illalla mun mies alkoi puhuu,että pitää ostaa mulle isompi auto. Itse en näe sitä tarpeelliseksi ku mulla on 5 paikkainen farkku.Just mahtuu lapset sinne.No kai sitä pitää miettiä.Ollaan keväällä pistämässä meidän venettä myyntiin ni voishan siitä sijoittaa rahaa autoon.Mä vaan käytän tota autoa niin harvoin ettei sen tartte kummoinen olla.

Huomenna pitäiski taas mennä Hesaan.Voipi olla,että on parempi et mies lähtee viemään tyttöä sinne ja mä jään vielä muiden lasten kanssa kotiin ku ollaan ihan toipilaita. 4 v pääsee disney on ice:a katsomaan. Onneksi voi jo paremmin.

Name it vaatteista,eikö stockka myy niitä kanssa? ainakin itiksen stockkalla olen niitä joskus katsellu,mutta en nyt pitkään aikaan.

Mun mielestä tutan laatu on menny tosi huonoksi kuten muutkin on kirjottanut.Suhteessa siis ihan liian kalliita mun mielestä.

sitte kysymys, kuinka pienen vauvan kanssa uskaltaa lähteä ulkomaille? Enpä ole ennen jotunut tälläista miettimään,mutta olen luvannu,että veisin esikoiseni kesällä Lontooseen pidennetylle viikonloppu reissulle.Puhuin siskoni kanssa ja hän innostui lähtemään mukaan poikansa kanssa....mutta he haluisivat lähteä sinne ihan heti ku koulut loppuu.Sanoinki,että ai tulenko mä suoraan synnäriltä lentokentälle ;) uskaltaako pari viikoisen kanssa jo mennä? :whistle:

nn rv 22+0
 
niin ja niihin aluslakana juttuihin piti sanoa oma vinkkini ku ihan pinnasängyn aluslananoiden hinnat on musta suht kalliita. Itse ostin anttilasta 1 heng lakanoita jostain kampanjasta tyyliin 4,95?, leikkasin ja ompelin.Yhdestä lakanasta tuli muistaakseni 3 aluslakanaa meidän pinnikseen.
 
Nikunaku meillä lapset lähdössä vkl reissuun maaliskuussa ja just lueskelin tylsistyneenä matkaehtoja sairaalassa. Siinä ainakin luki etteivät monet yhtiöt mielellään ota alle 6vkon ikäisiä vauvoja koneeseen..

Viikonloppuja kaikille, yritän ensi viikolla jaksaa kirjoittaakin =)
 
Pauzi
Mä oon ollu aika kiireinen, mutta nyt on harjoittelu loppunut ja valmistun ens kuussa, joten on paremmin aikaa olla palstalla. En ole ehtinyt viikkoihin edes lukemaan teidän juttuja, ja taidan aloittaa tästä sivusta ja seurata nyt aktiivisemmin. En siis kommentoi vanhoihin hommiin...

sitte kysymys, kuinka pienen vauvan kanssa uskaltaa lähteä ulkomaille? Enpä ole ennen jotunut tälläista miettimään,mutta olen luvannu,että veisin esikoiseni kesällä Lontooseen pidennetylle viikonloppu reissulle.Puhuin siskoni kanssa ja hän innostui lähtemään mukaan poikansa kanssa....mutta he haluisivat lähteä sinne ihan heti ku koulut loppuu.Sanoinki,että ai tulenko mä suoraan synnäriltä lentokentälle ;) uskaltaako pari viikoisen kanssa jo mennä? :whistle:
Tästä nyt varmaan on montakin mielipidettä, mutta itse en todellakaan lähtisi. Pari viikkoisen kanssa mun käsittääkseni ei olis suotavaa kauheesti pörrätä edes esim. kaupoilla, on niin altis vielä kaikille pöpöille yms. Sit sekin et kuinka toivut synnytyksestä, onko väsy, veren hukka, sektio haavaa jne jne. Ja sit hygienia on todella tärkeä ton jälkivuodon aikana. Ja koskaan kun ei tiedä jos vauvan voinnissa tms. tapahtuu jotain kummalista, olis aika kauheetä olla ulkomailla ja joku hätä tulis. Mä en viitsi lapsivuodeaikana lähteä edes omalle kesämökille, tosin siellä ei ole juoksevaa vettä eikä sisä vessaa, mut kuitenkin... Voihan olla että joku toinen kokee asian ihan erilailla.

Aluslakanoista olitte jutelleet, mulla on onneksi aika paljon niitä, kun meillä on suvussa kiertävä vauvan rottinkisänky ensisänkynä, niin äiti aikanaan teki siihen lakanat ja muut röyhelöt. Ainoa vain, et tää meidän tyttö varmaan nukkuu pinniksessä vielä kun vauva tulee, ja niissä olen käyttänyt samoja lakanoita. Toivotaan että riittää. Meillä ei ainakaan nämä kaksi ensimmäistä lasta ole olleet kovia puklaamaan, ei juuri koskaan siis. Joten elän toivossa ettei tämäkään.

Mulla on odotus mennyt ihan hyvin, vaikka harjoittelu olikin melko raskasta työtä. Paljon nosteluita, kumarteluita ja koko päivä seisoen. Mutta jostain syystä vaivoja on ollut vähemmän kuin silloin kun tyttöä odotin, vaikka olin silloin kotona.

Sit kysymys supistuksista... Vaikka jo kolmas lapsi onkin tulossa, niin tämmöistä ei ole ennen ollut. Nykyään hyvin usein kun nousen seisomaan, koko alavatsaan alkaa sattumaan, useimmiten koko maha menee aivan kovaksi. Onks nää nyt supistuksia, ja jos, niin onks ne niitä harjotushommia vai ilikeitä oikeita? Yleensä mulla on supparit ollu sellasia et maha vaan kovettuu vähäks aikaa, ja sit se on ohi. Mut nää on jotenki erilaisia. Se kipu ei ole voimakasta, mutta selkeesti kipua. Ja musta tuntuu että koko maha on kovana silloin. Ja tää on pahimmillaan jos on rakko täynnä, mut voi tulla muutenkin. Onko lie joku tulehdus tms.? Onko kellään kokemuksia?

Ens perjantaina olis seuraava neuvola, en edes tiedä et onks mulla enää lääkärikäyntiä, kaikesta kun tupataan säästämään... Vähän jänskättää nähdä, et onks verenpaineet noussu, ku viimeks ne oli laskenut aika rajusti. Ja mitenkähän paino, viimeksi oli -5kg lähtöpainoon, ja minun tilanteessa se on oikein mainio lukema. Toivotaan ettei olis homma räjähtänyt käsiin...

Ihanaa viikonloppua kaikille!!!
Pauzi ja pikkuinen 25+1
 
ai että 6 alle 6 viikkoista ei ottettais koneeseen.Aika jännä.Joo en mä ihan ajatellu 2 viikkoisen kanssa heti lähteä.3 ekaa viikkoa menee niin nopeesti vauvaan tutustuessa. Ja jotku rokotukset olis hyvä ehtiä saamaan. Synnytyksistä olen palautunut super nopeasti.Toivottavasti 5:kin menis yhtä helposti ilman ongelmiaJälkivuoto on loppunut parina kertana jo ihan alle viikossa. Mä ajattelin jos silloin ku vauva on kuukauden ni ehkä vois jo lähteä.Mut sit ei kyllä toi 6 viikon sääntö ylity.

 

Yhteistyössä