**Toukokuun 2009 Tuhisijat lokakuussa**

Täällä taas on huono päivä. Masentaa aina, kun useamman hyvän päivän jälkeen tulee taas pahoinvointinen :(

Meidän piti saada kuopukselle päivähoitopaikka ensi viikosta lähtien, mutta hoitaja on jäänyt saikulle pariksi viikoksi, joten pitää vain yksin jaksaa... Kurja vain kuopuksen puolesta, kun äiti ei jaksa viedä ulos ja vain videoita tuijottelee torkkuvan äidin vierellä. Noh kyl me eilen jaksettiin perhekerhoon ja voi sitä reimua, kun sai leikkiä toisten lasten kanssa...

Mulla tosiaan oli tasan 12 viikolla niskapoimu-ultra ja verikokeenkin olisi voinut teettää, mutta kieltäydyin. Mä en kyl olisi välittänyt koko niskapoimunmittauksestakaan, mutta ei tullut sitä kiellettyä ja ihan normaalit arvot onneksi sai. Eli mulle oli sen puoleen ihan sama millä viikolla ultra oli.

Meillä on suvut ja mun kaverit tietäneet jo pitkään mun raskaudesta, kun en ole pahoinvoinnin vuoksi viitsinyt valehdellakkaan. Tässä kylällä en ole puhunut kuin kahdelle kaverille, mutta en tiedä onko muut arvanneet vai eivät. Maha on vielä ihmeen pieni, pömpöttää kyllä, mutta vain sen verran, että menisi ihan normaalin lihomisen/turvotuksen piikkiin.

Yksi asia mua ihmetyttää on toi mun kohtu, kun se yöllä aina nousee ylemmäs ja saattaa olla enemmän oikealla tai vasemmalla puolella, riippuen siitä missä asennossa nukun. Päivisin painovoima laskee sen takaisin alas. Pysyykö teillä kohtu kokoajan samassa paikassa?

Ja pillereistä, en syö monivitamiinitabuja, mutta löytyy b-vitamiiniä, kalsiumia d-vitamiinillä ja rautaa c-vitamiinillä. Kerran päivässä yritän muistaa niitä niellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nara:
Äh mikä olo taas. Ei mikään kiinnosta taas. :(

Mä en syö vitamiineista muuta kuin D:tä..musta tuntuu että ne vitamiinit edes imeydy tabletti muodossa. Itsellä ainakin värjää virtsan ja joku luontaistuotemyyjä on joskus sanonut että jos esim syö B:tä ja se värjää virtsan ei se silloin imeydy..tiedä sitten. Onkai niissä väriaineitakin?


Jäin vain miettimään, että kun ne b-vitamiini tabut on keltaisia ja pissa on kellertävää, niin mistä tiedän värjääkö tabletit pissan? :/ :D Olisihan se kiva tietää syökö niitä turhaan, joten eikös olisi järkevämpää niiden tablettien olla vaikka violettejä.

 
Mä ostin kans noita raskausajan vitamiiniä. Syön ku muistan.
piina Aamulla ku koittaa masua selällään maaten niin tuntuu sellanen möykky (tai kaksi möykkyä) päivällä ei tunnu eli kyllä se varmaan jonkin verran liikkuu.

Hih, meillä kesällinen kissanpentu kävi ulkona portailla kummastelemassa lunta ja äkkiä takaisin sisälle =)
 
Pelkäänpäpahoin et mutkin saa listalta poistaa. Oltiin kaupungilla kun aloin yhtäkkii vuotaa.. kävin Stockan vessassa ja vertahan se oli! Lähettii päivystykseen eikä mua edes tutkittu mitenkään! Sanottii et jos ei oo kovia kipuja, niin kotiin vaan lepäämään ja odottelemaan.????
Verenvuoto loppu mut sitä tuli kyllä ihan kunnolla farkkujen läpi ja tunsin ku sitä verta tuli. ja oli sellasta supistuksen tuntusta kipua vähä aikaa.. Verentulo loppu ku päästii kotia.
Maanantaina meen neuvolaan jos sais vähä parempaa kohtelua.Ja varmuuden tähän.
Niin surullinen ja tyhjä olo ! :'( :'( :'( :'( Vastahan ultrassa kaikki oli hyvin,ja viikkoja pian 12 täynnä :(
 
mwoana :hug: Olipas törkeetä kohtelua päivtystyksessä :eek:

Mä syön kanssa multitabsin raskausmonivitamiinia 2 päivässä. Aika hyvin muistan ottaa, koska aamuisin otan kilpirauhaslääkkeen ja ne purkit on vierekkäin kaapista, mistä ottaa juomalasin.

Tuli touhuttua liikaa, kun oli ton flunssan suhteen parempi olo. Nyt on sitten tosi heikko olo ja pahoinvointiakin. Lueskelen näitä vähän aikaa ja meen sitten sohvalle oottamaan miestä kotiin. Ruuan tein onneksi aikaisemmin jo uunivuokaan valmiiksi, että ei tarvinnut enään kuin laittaa uuniin. Siivosin, leivoin pullaa ja pasteijaa :p
 
mwoana peukut pystyssä et kaikki olis kuitenkin hyvin :hug: näkikö ne ultrassa vielä istukan paikkaa? Joskushan sekin aiheuttaa vuotoa jos on kohdunsuun päällä. Hitsit ykskään ei putoa enää. :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Nara:
Äh mikä olo taas. Ei mikään kiinnosta taas. :(

Mä en syö vitamiineista muuta kuin D:tä..musta tuntuu että ne vitamiinit edes imeydy tabletti muodossa. Itsellä ainakin värjää virtsan ja joku luontaistuotemyyjä on joskus sanonut että jos esim syö B:tä ja se värjää virtsan ei se silloin imeydy..tiedä sitten. Onkai niissä väriaineitakin?


Jäin vain miettimään, että kun ne b-vitamiini tabut on keltaisia ja pissa on kellertävää, niin mistä tiedän värjääkö tabletit pissan? :/ :D Olisihan se kiva tietää syökö niitä turhaan, joten eikös olisi järkevämpää niiden tablettien olla vaikka violettejä.
Mulla just ne keltaset värjää pissan siis tosi keltaiseksi ihan neonkeltaiseksi heh..en mä sitten tiedä onko väriainetta vai merkki siitä ettei se imeydy?
 
mwoana Yritä ajatella positiivisesti sinne maanantaille vaikka vaikeeta varmasti on. Toivottavasti oisi vaan väärä hälytys! :hug:


Tuli jotenkin hyvä mieli kun luki noita ensilumi-kommentteja, ehkäpä tännekin on toivoa ton rankkasateen muuttumisesta valkeaksi vielä jossain vaiheessa!
Käytiin tosiaan tänään naulakko-ostoksilla kun eteisremppa alkaa olla valmis ja tuli siinä samalla osteltua muutama joulukoriste! :xmas: On niin nättejä että tekisi mieli pistää heti vaan kaikki esille... mutta ehkä odottelen vielä muutaman viikon! =)
Kynttilöitä sen sijaan sytyttelin joka huoneeseen tunnelmaa tuomaan.

Pihaa yritin tossa tunnin verran haravoida mutta tosi raskasta kun ei sitten vaivautunut aiemmin syksyllä keräämään pudonneita omenia maasta niin nyt ne sitten on sellasta mätämössöä...jee! :eek: Meni kahdet sormikkaat suoraan pesuun kun litimärät ja omenatöhnässä...

Vitamiinesta minä popsin kalkkia plus Deetä. Ohjeessa on että kaksi päivässä mutta kun purkki maksaa tosiaan sen parikymppiä ja kestäisi kahdella kuukauden niin olen sitten ottanut vuoropäivin yhtä ja kahta...(mikähän ihme logiikka siinäkin on mutta.. :ashamed: )

Mulle muodostunut jotenkin hirveä huoli vauvan sydänäänistä kun ensi viikolla neuvola ja jos niitä ei enää kuuluisikaan...joka päivä tämä ajatus käy mielessä hermostuttamassa... Kun täällä meidän pinossa on ollut niin hirmuisesti huonoa onnea ja surullisia uutisia että väkisinkin sitä miettii että mitä jos... :'(

Kaikille kuitenkin ihanaa viikonloppua!

Jasmin ja aarre 14+2 :heart:
 
Vitamiineista: mulle neuvolantäti ainakin suositteli 2 tablettia Raskaus Multitabseja loka-maaliskuun ajan, että saan tarpeeksi d-vitamiinia. Toki voi ottaa Multitabsia vain yhden ja nappailla d-vitamiinia sitten jossakin muussa muodossa lisää...

H3LMI + pirpana 13+4
 
Eihän tämä voi olla totta!! Miten porukka vähenee tätä tahtia!? Ihan kamalaa!! :'(

Neiti21. En voi edes kuvitella kuinka pahasta teistä varmasti tuntuu! Toivotaan, että aika kuluisi nopeasti ja saisitte hyviä uutisia!!

mwoana.
Ihan törkeää tuo päivystyksen touhu!! Tosi ammattitaitoista porukkaa...
Yritä levätä. Tiedän tunteen kun joutuu pari päivää odottamaan tietoa pienokaisesta. Se on todella raastavaa!! (siis kun meillä ei kuuluneet ne sydänäänet ja kaksi päivää odotettiin ultraan pääsyä. Ja kun neuvolassakin olivat todella huolestuneita..)
Jaksamisia nyt kuitenkin, toivotaan että syys olisikin vaikka siinä istukassa! :hug:

Joutuvatko muut nousemaan yöllä edelleen syömään!??? :whistle:
Itse herään tuossa kahden maissa ja sitten viiden maita, kun mies nousee ylös. Pakko on käydä ottamassa jogurtti tms. muuten paha olo ei anna nukahtaa.. Kiva olla tämmöinen yö syöppö. :p
Täällä myös saadaan jotain ihmeen itku/raivo kohtauksia. Ja lähes aina ilman järellistä syytä! Kohteena on luonnollisesti mies... :LOL: Toinen menee välillä ihan hämilleen kun alankin ihan yhtä-äkkiä huutaa ja itkeä... Noh, jospa tämä olisi nopeasti ohi menevää... :whistle:
vähän väliä pitää käydä ihailemassa noita alkuraskauden massu kuvia. Vauva massut on vaan niiiin ihania! :D olikohan se elinamaria, jolla ainakin on jo ihana pikku kumpu! =)

Seuraavaa neuvolaa jo kovasti odotellaan, mutta kun se on vasta 18.11. Muuten ei olisi niin hinku, mutta kun en ole vieläkään kuullut pienokaisen sydänääniä... Ja sitten mennään jo rv. 15+5, kun se neuvola on... No, ei voi mitään. Pääasiahan tietenkin on, että kaikki on hyvin.

Oikein leppoisia pyhäpäiviä kaikille!! :wave:

nasu ja nipsu 13+1 :heart:
 
Nasu juu kyllä se pieni pömppis tuo masu jo on... :) Ja mulla on ihan sama! Siis että nousen joskus 5-7 aikaan pissalle, sen jälkeen makoilen sängyssä enkä saa unta ja sit tulee paha olo. Sitten pitää mennä jääkaapille ja syödä jukurtti.... Se helpottaakin sitten heti.

mwoana :hug: voi olla että kaikki olisi vielä kunnossa!! Inhottavaa miten ne kohtelee päivystyksessä... ai että mua raivostuttaa sun puolesta! Ilman muuta olis pitäny ultrata!!! :kieh: mut pidetään peukkuja pystyssä!! :hug:

(.) tää käpertyy namien ja mehujään kanssa soffalle kattelemaan zorroa... ;)

EM ja Dodo 12+3 :heart:
 
Minäkin herään joka yö syömään ja vessaan. Vessaan yleensä parikin kertaa. Viime yöt olen herännyt syömään siinä kuuden maissa, yleensä syön mandariinin ja marjakeittoa. Tosi huono olo aina herätessä, kun kamala nälkä vaikka olisi illalla syönyt kunnolla.

Mistä noita masukuvia löytää? Olen vähän pihalla :ashamed:

mwoanalle peukkuja, toivottavasti kaikki on sitten kuitenkin hyvin! :hug:
 
jeps jeps...huolia riittää näköjään... :/ mwoana älä vielä luovu toivosta! heitäppä rukous tonne yläkertaan. :hug:

meillä olis enää 3 aamua kulutettavana ennen np-ultraa. Ristiriitasia ajatuksia siitä sitäpaitsi. Välillä sitä miettii että no joo onhan se kiva nähdä että vauva kasvaa ja niskaturvotus ei kuitenkaan kerro kaikkea, oli sitä tai ei. Sit taas toisaalta ei haluu jättää väliinkään jos alkaa jossittelemaan ja miettimään kaikkia kauhuskenaarioita. Mut edelleenkään mä en niihin jatkotesteihin lähde.
Mä silti myönnän rehellisesti, että mä rukoilen tän pienen puolesta joka päivä, varmaan viiteenkin otteeseen parhaimmillaan. Sen verran hermostuttaa ja horjuttaa. Mut kuitenkin loppupeleissä luotto yläkerran herraan on kova.

Täällä ei lumesta tietookaan, vesi on muokannu maan ihan mudaksi. Nyt kun tän limayskän karistais pois, alkais homma ees välillä pelittää. Töihin pitäis uskaltautuu maanantaina, saas nähdä...

Mun äitee silitti tänään mun masua ja hymyili, ettei sen masun mikään iso tarvi ollakkaan. Semmonen sopiva.

kissinminttu & papu 11+0 (12+0)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pauzi:
Ehkä vähän tyhmää korjata... Mut eiks sulla emiliana ole tänään vasta 11+6, vai olenko laskenut omat rv:t väärin? Mulla la 14.5. ja nyt pitäs olla tuo 12+0 :ashamed:
Niinno, mulla piti olla ennen torstaina menkkojen mukaan laskettuna 12+4, mutta la siirtyi neljällä-viidellä päivällä 14.-15.5. Näin siis ultran tehneen kätilön mukaan.

 
huomenta!
Mulla ois taas kysyttävää, kun nyt on särkeny päätä eilisestä tai ei edes oikeen päätä vaan vasemman silmän takaa inhottavasti... :ashamed: oon ottanu eilen kaksi 500mg panadolii ja tänään aamuyöstä 1g panadolin ja ei millään vie tota särkyä pois! :'( Tosi inhottava olla kun mikää ei auta!
Niin tietäisikö joku onko jotain muita lääkkeitä mitä voisin kokeilla viellä yhen tabletin esim.panacod? kun tuntuu että on noita panadoleja syönyt jo niin paljon että on jo immuuni niille?! Pakko saada tää särky pois jotenkii kun edes nukkuminen yön yli ei autanut!
ValiVali.. :headwall: ihana alotus tälle aamulle! :D
 
Toukotytsy mä en ole lääkäri, mutta mun mielestä kaikki sellaiset särkylääkkeet on ok missä se vaikuttava aine on parasetamol. Se ei aiheuta mitään sikiölle... mut jos särkee kovastikkin niin voithan sä soittaa vaikka päivystykseen ja kysyä että mitä lääkettä sä voisit ottaa kun olet raskaana... Mä olen myös sitä mieltä, että jos kipu on kova niin mene päivystykseen ja ne siellä kirjottaa sulle reseptillä jotain lääkkeitä. :hug:

(.) nyt tuntuu vähän tyhmältä hehkuttaa tähän perään, mutta sanon kuitenkin. Nukuin viime yönä paremmin kuin pitkään aikaan!! Heräsin vain kerran käymään vessassa ja nukuin kuin tukki!! Aamulla kun heräsin ja katsoin kelloa niin olipas mukavaa huomata että olin nukkunut koko yön! :D

EM ja Dodo 12+4 :heart:
 
Huomenta! No, mä heräsin taas tuttuun tapaan 3 kertaa vessaan, että aika katkonainen yö. Ja sitten mies nappasi mut puol kasi kainaloon, kun luuli, että olen hereillä. Ihana kyllä päästä heti aamusta kainaloon, mutta ei kesken unien :kieh:
 
Toukotytsy panacod on turvallinen raskausaikana. Itse söin sitä kun oli tajuton korvasärky lekurin määräyksestä. Siinähän on se codeiini tms sen panadolin lisäksi vaikuttavana aineena. Se on ainakin tehokas.

12h unta takana..menin jo klo 20.00 illalla nukkuun ...ei vaan jaksa sitä kuvotusta. argh :eek:

Musta ei vaan vieläkään tunnu, että oisin raskaana mulla on vaan joku veemäinen "sairaus" :/ pelottaa että tulenko nauttimaan koko raskausaikana yhtään mistään.
Kämppä on taas kauheessa kunnossa pakko siivota.
 
Toukotytsy. Kun esikon kohdalla kärsin ihan kaameasta päänsärystä (olin kuukauden saikullakin), niin sain lähetteen neurologille. Epäili raskauden saaneen migreenin puhkeamaan. itsekin vedin panadolia kaksin käsin, eikä mitään apua. Minulle ainakin määräsi panacodia kovaan päänsärkyyn. Eli kyllä sitä voi ottaa, kunhan ei koko ajan napostele! =) Mutta ellet ole ennen ottanut, niin ota varovaisesti. Itselleni tekee todella pahan ja humalaisen olon, ja sitten laittaa unille. Ei taida tuo kodeiini minulle sopia.. :whistle:
Toivottavasti pääset sen avulla kivusta eroon. Tiedän tunteen!!
 
Kiitos vastauksista! :)
Täytyy tuota panacodia kokeilla sitten seuraavaksi.. on vielä lääkekaapissa ykspaketti jälellä,kun kesällä teloin itteni tai sain solisluun poikki niin siihen kipuun napsin sitten sitä!
Eikä ainakaa silloin tullu pahaa oloa, ainut se väsymys! Mutta nyt kyllä tekeekin mieli nukkua.. |O
T.toukotyty+masuasukki 12+6
 
Hyvee lauantaita. =) Onkos meille tulossa Marraskuun pino kun marraskuulle siirryttiin? *utelias*

Meillä alkoi aamu todella hyvin, pikkuisen sydänääniä kuunnellen ihka ekaa kertaa :heart: . Vahva oli syke =) Rakastuin uudelleen.

G: Heiii, kertokaahan, veikkaatteko saavanne tytön vai pojan? :D

Mulla on ehdoton tyttöfiilis.

Kissinminttu & Papu 11+1 (12+1)
 
laiskana jatkan mäkin tähän pinoon.Huomasin että ne joilla marraskuussa LA on jakanu sen kuukauden kahteen eri pinoon.Tyyliin toisessa oli ne joiden LA 1-15.11 ja loppukuun LA:lla oli oma pino.

Kissinminttu: tilasitko sä sen doplerin ebasta? Mäkin haaveilisin siitä.Olen muutaman kerran katsellu ebaysta.Mutta aina mun tuurillä läydän sellasen myyjän joka ei postita maailman laajuisesti. Ostitko uuden vai käytetyn? Tuolla britti ebayssa ainakin on paljon uusia myynnissä HongKongista.

Päätin pitää sen ultran silloin 12+5 ku monella muullakin oli samoihin aikoihin. Itselläni on ollu kova hinku sinne ultraan nopeammin,että tietäis että varmasti on elossa oleva vauva.Eilisten sydänäänien takia ei tartte sitä stressaa. No silti stressaan sitä että ei ole vileä tullu tuota kriittistä 12 viikkoa täyteen. Mun neuvola täti sano jotenki jännästi tyyliin no ainakin tällä hetkellä kaikki on hyvin. Ja mä sitte miehelleni sanoin puhelimessa että vauva on ainakin toistaiseksi elossa. :/ ollenkaan sen enempää miettimättä,mietin vaan sitä ku se neuvolatäti sano no että ainakin nyt on hengissä viitaten siihen että ei ole vielä 12 viikkoa täynnä. Mies tottakai suuttu siitä ja sano,että älä sano noin! Se ei auta ollenkaan jos ajattelen noin negatiivisesti.

Eikö se keskenmeno riski pienene jos on nähty/ kuultu sydämen sykkeet? Ainakin mulla on sellanen muistikuva,että monet jotka on alkuraskauden ultrassa käyneet ja syke on nähnyt ni ovat puhuneet pienenneestä keskenmenon riskistä.

Auts....mulle tuli elävästi yks ilta mieleen noi jälkisupistukset. Siis nejännen ku sain ni imettäessä ne supistukset oli niiiiiiiiiiin kamalia ku olis synnytys menossa! Olin todella lähellä etten lopettanut imetystä. Ekan viikon hammasta purren,itkua vääntäen ja jalkoja heiluttaen sain kuin saikin imetettyä. Neuvolatäti sillo sano,ett mitä useampi raskaus ja synnytys takana sen kovempia jälkisupistukset on.Ekan jälkeen niitä ei ollut. Mutta tokasta ihan vähän,kolmannesta aika paljon ja neljäs ihan järkky. Ainakin kohtu supistui kasaan tosi nopeasti.

Tää väsymys on niin järkyttävää. Mies on nyt käyny öisin 1v2kk luona jos hän herää öisin.Ku ihan vähän aikaa sitte muutti omaan huoneeseen perhepedistä ja yötissittely loppui sillo. Jos mä menen öisin hänen luokse ku herää ni hän haluaa tissiä. Tänään aamulla mä en millään jaksanu herää.Mies oli kanssa tosi väsy ja sano että montas kertaa sä kävit vauvan ( joo meidän vauva vieläkin :heart: ) luona viime yönä. Mä sanoin aika rumasti takas että MONTAS KERTAA SÄ OOT OLLU RASKAANA! :saint: tää raskaus jo itsessään väsyttää tosi paljon. Haluatko että kaivan sulle raskaus kirjan esiin ja luet sen saman sieltä. hmm......sain jäädä nukkumaan. :whistle:

mies vei isommat uimaan Edeniin.Niillä on varmasti hauskaa siellä. Mä olen täällä siivoillu koko aamupäivän.Nyt pikkunen on päivä unilla ja äiti selaa nettiä ja syö kreikkalaista salaattia.

NN rv 10+2
 
toukotytsy Mulle neurologi sanoi, että Imigran on migreenilääkkeistä sellainen, jota voi käyttää raskauden aikana. Siis, jos sulla se raskausajan migreeniksi todetaan. Mä kärsin muuten aika kovasta migreenistä, mutta nyt ei ole raskausaikana kertaakaan särkenyt päätä. Ei siis oikeastaan muutenkaan särkenyt, saati ollut migreenikohtausta. Jos edes yhdessä asiassa pääsee helpommalla :D
 

Yhteistyössä