TOUKOKUUN TOIVOTUT tammikuussa

Huomenia=)
Eilen siis käytiin rakenneultrassa ja vesselillä kaikki kunnossa, kova touhu oli päällänsä :) Kaikki elimet yms. löytyi mitä pitääkin, ja taas vastaavasti mitään ylimääräistä ei näkynyt...Lapsivettä on runsaasti ja kovasti nytty oli pää alhaalla "oikeassa lähtöasennossa". Sanoinkin miehelle, että mun puolestani saa pysyä noin loppuun asti... ei tarvi sit jännäillä myöhemmin et onko raivotarjonnassa vai nou :D Sukupuolta en kysynyt ja kätilön käskin vaikenemaan kun hän mainitsi itsellään olevan aavistus kumpi on tulossa... Kotona tietysti miehen kanssa kuvia pällisteltiin ja mies sanoi jo äitipolilla nähneensä kumpi vaavi on... auliisti esitteli vauva alaosastoaan ja taidanpa minäkin tietää kumpi siellä köllöttelee :whistle:
Selvisi myös että istukka on takaseinässä (kahdessa edellisessä ollut etuseinäsää...), joten siitäkin kai osaksi johtuu että olen tuntenut liikkeitä viikolta 14+ lähtien... ja nykyään tuntuu ihan päivittäin voimakkaita muksahduksia...

Painosta joku kyseli: Mulle oli rv 17 tullut 1,6 kg :D seuraava neuvola 9. päivä, joten silloin selviää päivitetymmät kilot...

mutta nyt pitää porhaltaa hammaslääkärille tarkastukseen!

äippä ja nytty rv 21+1
 
Tervetuloa kaikille uusille odottajille!

Suuren suuri halaus ja osanotto Haaveilijalle!
Elämä ei ole aina reilua :'(

Täällä tänään saavutettu puoliväli :heart:
Onni melskaa massussa tiuhaan ja potkut tuntuvat tosi voimakkaille välillä, melkein koskee... Mulla on tuo kohtu tosi arkana ja kipee. Sama oli ekassa raskaudessa, ei näin pahana, mutta kumminkin, esimerkiksi yhtä tuskaa teki synnytyksen ( hätäsection ) jälkeen kohdun painelut, että onko supistunut. Ihan hirvittää jo valmiiks tuleva. IIK!

Painosta Mulla noussu ekasta neuvolasta nyt noin 4 kg omalla vaa'alla mitattuna. Ens keskiviikkona oliskin neuvola-lääkäri, että sittenhän sitä sitä tarkat mitat tietää. Mullekin tuli ekassa raskaudessa painoa noin 25 kg, mutta ihan sitä en välttämättä haluais. Ekassa kyllä oli turvotusta rv 25 lähtien, mutta silti se on vähän kattottava mitä suuhunsa työntää. Ja toivottava, että turvotukset ohittaisi tämän kehon tällä erää =)

Sain eilen raahattua itseni lenkille ja tekipäs hyvää =)
Nyt pitää ottaa itteensä ihan niskasta kiinni ja ottaa tavaksi!
Lupaus...?

Taidanpa ottaa onkeeni äippä84:n hammaslääkäristä ja varata itsellenikin tarkastus ajan.

Pakkaspäivää toivottelee Pipsa Possu ja Onni 20+0 :heart:
 
Pahoitteluni Haaveilijalle :'( :hug:

Aamulla käytiin rakenneultrasta. Kätilö oli tutkinut taustat huolella ja vaikutti vähän jännittyneeltä. Hän ultrasi oikein perusteellisesti noin 45 min. Mitään ihmeellistä ei onneksi löytynyt, mutta sydämmen rakenteita ei saatu kunnolla näkyviin eikä napanuoran virtauksia ym. Saatiin uusi aika lääkärille ultrattavaksi viikon päähän. Tunteet on vähän kahden vaiheilla ollakko iloinen vai pelätäkkö että sydämmessä on jotain vikaa... :( Kaveri oli väärässä asennossa ja nukkui, yritettiin turhaan herätellä useaan otteeseen mutta hän ei muutakun potkinut takaisin mutta kääntynyt hän ei :p

Neuvola vielä tänään ilta päivällä. Saas nähdä kuinka paljon on painoa kertynyt joulun aikaan...

:wave: Vilma rv 19 ja risat
 
haaveilia, voi ei :hug:,

tervetuloa uudet!

kavaisin eilen myos neuvolassa, pissa puhdas ja :heart: aanet kuului ja jumpsutti 142 vauhdilla. Mulla on katsottu paino vain kerran neuvolassa, mutta oman puntarin mukaan 7-8 kiloa tullut, toissa on tullut syotya karkkia ym hyvaa kun on ollut tarjolla. nyt taytynee rajoitella viikonlopun jalkeen kun viimeiset joulu- uudenvuoden pirskeet on ohi.

Kateslin tuossa kalenteria kun ajattelin pitaa kaksi viikon mittaisita lomaa ennen aitiyslomaa, aika tuntuu rientavan ja ajattelin aloitaa aitoys loman joskus 25/4 eli kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, kun taalla yksityis puolella on niin huonot aitiysloma etuudet.

Terkuin LC ja Habana 20+1 puolivalin paremmalla puolella :)
 
Tulin just sauvakävelyltä ja tekipäs hyvää lähtöantipatiasta huolimatta! Ajattelin eilen et olisin menny aerobiciin, mut sit jänistin: joogan aloitan taas kuitenkin tällä viikolla. Ja sain ilmoittauduttua Haikaranpesäänkin ke, joten varsin aktiivista eloa ;) Moniko teistä muuten jumppailee näillä viikoilla?

Pitäis mennä ruokaa laittaa. Tää syömis/ nälkä -kuvio on ollu kyllä hämäävää. Tuntuu et koko ajan saa olla jotain tankkaamassa. Syön kyllä terveellisesti, mut jatkuva näläntunne on kyllä tullu tutuksi. Veriarvot kohdillaan eli se puoli kunnossa.

Haaveilija: otan osaa suruusi. :'( Itse oon pelänny vastaavaa ja ultrissa oon ollu super-hermona. Toivois niin et kaikilla menis hyvin. Tuntuu kyllä hyvinkin epäreilulta.

Voi-voi, kyllä nuo teidän pikkuiset kilomäärät tuntuu ihan utopialta tässä vauhdissa! ...Mutta papu ei anna armoa eli syömään - taas.

t. eeti+papu 21+6
 
Rakenneultra tänä aamuna takana ja pikkuisella kaikki hyvin! Mikä ihana tunne! Ja vielä kun ultraaja kertoi että tulossa on potra poika (meitsin salainen toive). Tuntuu ihanalta saada lähteä ostamaan sinisiä vaatteita ukkelille vaikka samaanaikaan on veikeä tunne että miten sitä pojan kanssa osaa olla ja hoitaa kahen tytön jälkeen...

Painosta oli juttelua ja mulla on tullut 18 rv ekasta neuvolakäynnistä 1,5kg eli aika hyvin on paino pysynyt kurissa vaikka tuntuu että syön kuin hevonen. Taitaa pikkuinen imeä energiaa oikein kunnolla! Toisaalta kahelta aikasemmalta on jäänyt kiloja vyötärölle roikkumaan, joten en pane pahitteeksi ollenkaan jos tällä kertaa kiloja ei niin kamalasti tulisikaan. Esikoiselta kiloja tuli yhteensä 12kg ja toiselta 14kg. Onneksi kaikki tämä ei jäänyt mukaan roikkumaan mutta molemmista muutamat kilot. Tarkoitus olisi sitten kun vauva tarpeeksi iso pudottaa painoa ihan urakalla, mutta saa nähä miten se kolmen pienen kanssa onnistuu kun tuntuu ettei vaunulenkit yksistään riitä plus että kolmen kanssa vaunuilu voi olla melkoista meininkiä ja vauhti sen mukaista että tuskin siinä hiki ehtii pintaan tulla (vaalii hikijumppa kunniaan meininkiä).....
 
weiss
Iso :hug: haaveilijalle! Surullista on elämän meno välillä, todistaa taas sen, että mikään ei ole varmaa.. Oonkohan mie ainoa, jolla alkaa jo olla tukalaakin välillä.. Pieni potkii jo välistä niin "kovasti", että se tuntuu jo epämukavalta. Välistä jumpsasee tuonne rakkoon niin, että samantien on juostava vessaan, ettei liraha housuun. Yölläkin herättää miut vessaan eikä sen jälkeen nukuta muutamaan tuntiin, joten päivisin on aika väsynyt olo. Silti oon ilonen, että jumpsuttaa siellä, niin tietää, että hyvin on asiat.. Viikot kuluu niin nopiaan, ettei meinaa mukana pysyä.
Painoa on oman vaa´an mukaan tullu n.7kg..
 
Eeti kyselit jumppaamisesta, mä ajattelin aloittaa nyt ensviikolla kun alkaa tossa koululla jumpat kahesti viikossa niin käymään siellä..eihän sitä kamalasti tarvii rehkiä..kuin moni tietää mille viikoille asti sais jumppailla?
entäpä kuinka pienillä viikoilla vauva jo saattaisi selviytyä...? :'(
kummallista kun en oo tänäänkään taas tuntenut mitään myllerystä masussa..aamullakin makasin selälläni tovin ja yritin oikein tunnustella..oho nyt tuli kupla=potku, juuri kun kirjoitin..mutta siis kun tunnen niiin huonosti mitn :/ toi vessassa juoksu mulle kans tuttua...pari kertaa yöllä herään ja täytyy käydä tyhjentämässä :D
tyllerö 20+1
 
weis mulla alkaa kanssa jotkut poykut olemaan jo tukalia. Osuvat virtsarakkoon ja varmaan viela joku paiva pissaan potkun voimasta housuun. Pitaa varmaan ostaa tena-leideja varastoon :LOL: .

olin eilen 12 tuntia toissa ja taytyy sanoa ettei enaa kylla tuollasta menoa jaksa. Tanaan kuuden heratys tuntuikin sitten ihan kauhealta eli olen varmaan nukahtanut jo ysin pintaan viimeistaan.

Tiedatteko muuten miksi raskaana ollessa ei saan snorklata? sukeltamisen kylla ymmarran, mutta snorklaaminen kuulostaa oudolta? Onko siis niinkin lyhyesta hengityksen pidatyksesta tai vaarasta henkitystekniikasta sikiolle haittaa? Yleensahan kuitenkin snorklatessa kaytetaan snorkkelia jonka avulla hengittaa. Kaverini oli tormannyt tahan ongelmaan egyptissa. Itseani ei kylla edes tassa virtahepomaisessa olemuksessa snorklaaminen kiinnostaisi... :LOL:
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!
Ehdinpä pitkästä aikaa linjoille..

Haaveilija, olen tosi pahoillani!

Omista tiedoistani sen verran, että maha näkyy jo. Painoa on tullut lisää noin 3,5 kiloa ja ihmisestä riippuen mahaa väitetään joko pieneksi tai suureksi.
:)

Kävin viikolla 19 myös 4D-ultrassa. Joulun alla jäi monta sivua lukematta, onko siis kukaan muu käynyt? Toimenpide oli Felicitas-nimisessä paikassa Helsingissä ja voin erittäin lämpimästi suositella paikkaa ja lääkäriä, joka oli super hyvä. Vauva on kuulemma "terve ja täydellinen", tosin vilkkaamman puoleinen. Eläväinen siis. Hehe. Tämähän todettiin jo edellisessäkin ultrassa. Vauvan kaikki elimet jne voivat hyvin. Hienoa!!

Mutta varsinainen yllätys oli, että sukupuoli vaihtui nyt pojasta tytöksi! Itsellänihän olikin tunne, että tyttö sieltä tulee, mutta yllätys oli siltikin suuri. Nyt todennäköisyys arvion paikkaansapitävyyden suhteen on 90%.

Ostimme joulunaikana myös vauvan vaatteita. Meillä on oikeastaan potkupukuja sekä sinisinä että punaisina, mutta 4d:n jälkeen mukaan on tullut kyllä enemmän tyttöjen kamaa. Tiedä sitten.. Onks teillä muilla kokemuksia?

Niin ja potkut.. Ne alkoivat sopivasti jouluaattona!

Voikaahan mamit hyvin!

Brighton 20+6
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! :flower:

haaveilia Olen kovin pahoillani menetyksenne johdosta :hug:

Brighton Calling Joskus noita yllätyksiä sattuu - varsinkin, jos teille on jo np- ultrassa veikattu poikaa niin eipä sitä siinä vaiheessa mitään 100% osaa kukaan sanoa! Me olemme miekkosen kanssa odottamassa 4D-ultraan (23.1.), vaikka kätilö rakenneultrassa sanoikin Nirpun olevan "varma tyttö". Ettei tarvitse pienen miehen kulkea sitten vaaleanpunaisissa hepenissä ;)

(.) Minulla oli neuvolakäynti eilen ja siellä kaikki hienosti! Painoa tulee tasaisesti n.250g/vko ja raskauden alusta on paino noussut yhteensä 4-5kg. Verenpaine samoissa lukemissa kuin aiemminkin eli 118/62 ja hemoglobiini tällä kertaa 120. Olin vähän pettynyt "huonoon kehitykseen", sillä kuukaudessa hemppa oli noussut vain 4 yksikköä Obsidan- kuurista huolimatta :/ Kuuri siis jatkukoon.. Sf- mitta mitattiin ensimmäisen kerran ja se huitelee yläkäyrillä ollen 22,5 cm B) Lapsivettä oli kuitenkin normaali määrä ja vauva oli rakenneultrassa ihan "oikean" kokoinen joten sen suhteen ei kuulemma huolta. Minulla vain on sen mallinen kroppa, että kohtu kasvaa kuin tykki ulospäin :LOL:

Vointi on ollut mainio, mitä nyt tänään mieli ollut maassa, vaikkei mitään syytä sille ole (ainakaan tietääkseni :( ) Liitoskivut ovat aika rankkoja ja yöt sen takia melko risaisia kun ei kylkeä pysty kunnolla kääntämään.. Lisäksi kävelyni muistuttaa paremminkin hidasta vaappumista, mutta mihinkäs minulla kiire olisi valmiissa maailmassa :LOL: Minulle tehdään lauantaina saliohjelma joten kävelyn lisäksi ohjelmaan tulee ainakin pari salikertaa ellei peräti jotain rauhallisia jumppiakin. Mitään hirveän raskasta tuskin jaksan tehdä... Olen kokenut kävelyn hyväksi kuntoiluksi, vaikka eihän siinä edes hiki tule! Pääasia varmaan kuitenkin on, että saa raitista ilmaa eikä nyt kokonaan jämähdä sohvan pohjalle :)

Nyt nukkumaan - jos Nirppu vain antaa mamille rauhan peuhaamiseltaan :D

Hyvää yötä kaikille toivottavat,
Carmen ja Nirppu 22+4
 
Hei :wave: !

Ja onnekasta uutta vuotta :heart: En olekaan aikoihin käynyt kirjoittelemassa.
Vauva potkii oikeen urakalla jo, mutta maha ei ole oikeen kasvanut vielä ( ainakaan samassa mittakaavassa, kuin aiemista)kovinkaan paljoa. Eli kaikki ei varmasti edes osaisi ajatella mun odottavan yhtään mitään ;)
Lääkäri ja terkka on sitä mieltä, että mun kohtu on taakse päin kallistunut, joten kohtu ei kovin hyvin ole tuntunut mahanpäältä . Nyt sen jo itse tuntee.

Kamalan usein kohtu menee kovaks/supistaa, oikeen pönkittää vastaan. Niin ja kohdun asento varmaan tekee sen, et ku kohtu oikeen supistaa, tulee karsee ööö... ulostamisen tarve :LOL: :kieh:
Närästys on alkanut, voi |O

7.1. maanantaina on rakenneultra, katsotaan mitä se tuo tullessaan.

Hyvät jatkot!
 
Rakenneultra takana ja kaikki vaikutti olevan hienosti. Painoa oli jo yli 400 g ja kokoa aikaan sopivasti. Ainoastaan istukka oli laskeutunut etiseksi mikä ei kovin kiva ole. Tästä siis kontrolli 30-32 viikolla. Toivottavasti nousee ylös jotta pääsee normaalisti synnyttämään :( Np-ultrassa ja toisessa varhaisultrassa istukan sijainti oli lääkärin mukaan vielä ihanteellinen, joten pikkasen huolestuttaa. Onko kellään ollut etistä istukkaa?

Muutoin nökkönen pyyhki silmiään, haukotteli ja nieleskeli kovasti =) En tullut sitten kysyneeksi sukupuolta ja jotenki vaikutti siltä, että lääkäri ei olisi kertonut vaikka olisin kysynytkin. Mies väittää vaaleansinisillä laseillaan nähneensä aivan selvän pippelin...joopa joo :LOL:
 
Heips
Mouku joo np-ultrassa lääkäri tosiaan sanoi pojaksi (hän itse ensin sanoi näkevänsä sukupuolen ja kysyi haluammeko tietää). Sanoi, että se on tosin 60%. Mutta mehän tietenkin heti uskottiin, että poika se on. Musta jotenkin tuntuu, että aina näihin arvioihin sukupuolesta tulee suhtautua varauksella.

Mutta kumpikin on meille enemmän kuin hyvä.

Luin muuten jostain vauva lehdestä, että nämä 4d:t ovat kuitenkin aika luotettavia. Uskoiskohan? :D
 
haaveilia :hug: :ashamed: voimia jaksaa eteenpäin!!! :hug:

PieniTytönTylleröinen tarkoitatko sokerirasitustestiä? mulla toinen sellainen on rv 26 eli parin viikon päästä :x :x :x

täällä paino alkanut nousemaan, 8kg tullut tähän mennessä :ashamed: o, pitänee ottaa niskasta kiinni vaan ettei tule esikon melkein 30 kiloa :kieh: :$
toisestakin tuli 17kg- en halua sitä määrääkään itselleni kun ylimääräistä ollut muutenkin ennen raskautta =)

meillä ens viikon tiistaina odotettu 4d ultra
 
Pahoittelut ja :hug: haavelialle! Ei ole reilua tämä elämän kulku!

Moni on käynyt neuvolassa ja rakenneultrassa. Itsekin eilen kävin normaalilla seurantakäynnillä. Antoivat äitiys- ja isyyslomaa varten hakemukset. Voikohan tuon äitiysrahan valita haluaako edellisestä verotuksesta, vai kuudelta viimeiseltä kuukaudelta? Neuvolassa jotain puhui, että jos tulot on nousseet viimeisen puolen vuoden aikana 20% edelliseen verotukseen nähden, niin sitten se lasketaan sen mukaan. Mene ja tiedä, lomake näyttää ainakin haastavalta :whistle:

Kaikki muu oli kunnossa, painoa tullut rv 22+4 mennessä 2,4 kg. Ei paha, kun tuossa on joulu ja kaikki mukana. Tulevilla viikoilla taidetaan kuitenkin siirtyä uusille kymmenille, nälän tunne on koko ajan ihan niin kuin muillakin ;) Mitattiin SF, joka oli 18 ja jotain. Terkka painoi vatsaa mitatessaan, en tiedä onko tuo sitten tapa. Kuitenkin käyrän alapuolella hieman tuo mitta oli. Verenpaine huiteli 102/62, eli ei ainakaan liian korkea.

Pissavaivoja on siis muillakin. Pitäisi alkaa tekemään niitä lantionpohjan lihasten harjoituksia säännöllisemmin. Mulla tuo vaiva tulee lähinnä silloin, kun yskittää, niin tippa saattaa lirahtaa pöksyynkin. Sitten takapuolen päälle juilii ja se säteilee jalkaan ilkeästi. Epäilen itse iskiasta. Mainitsinkin siitä eilen terkalle ja se sanoi, että liike (lähinnä kävely) on parasta lääkettä. Töissä on vaan vähän vaikea, kun pitää olla päätteellä koko ajan..

eeti: miten sinne haikaranpesään ilmoittaudutaankaan? Mulla on myös synnärinä Kättäri.

Brighton Calling: Eilen putosi lootasta tosiaan Vauva -lehti ja siinä oli juttua 4D -ultrasta. Harmi, kun ei ehtinyt lukemaan. Saapa nähdä tuon sukupuolen kanssa pitääkö paikkaansa. Kätilö oli varman oloinen sanoissaan, että poika olisi ja tuo oli ihan tavallisessa rakenneultrassa, ei siis 4D.

Semmoista tämän auringon alle, voikaa paksusti mammat!

Päikkäri+sen äippä 22+5
 
Voi hitsin hitsi.

Kyllä on tänään ollut liikkuminen yhtä tuskaa.
Tosin on mulla ollut noita liitoskipuja ja pidemmän aikaa, mutta ei viel missään vaiheessa ole näin paljon vaikuttanut liikkumiseen. Varsinkn liikkeelle lähteminen on hankalaa. Tää mun työkin on tätä istumista ja papereiden paikasta toiseen kiikuttamista, että tosi mielenkiintoinen päivä tulossa.

Mutta mitä äiti ei tekisi ja kestäisi lapsensa puolesta :)

Jossu & masuasukki 19+3
 
Tähän päivään asti typsyn liikkeet on olleet semmoista muljahtelua, olin jo vähän huolissaankin, vaan tänään korjaantui. Osaahan tuo näemmä potkiakin, tosin vähän outoon paikkaan, kun tuntuu tähtäilevän tuota napaa.
 
Minulla oli eilen rakenneultra, ja todettiin, että vauveli kovin pieni viikkoihin nähden. Nyt täytyy odottaa kolmatta viikkoa ja takaisin ultraan.

Vaavi oli lisäksi huonossa asennossa eikä suostunut liikkumaan (melskannut oli kyllä koko yön), joten munuaisia ja selkärankaa, tai lapsen sukupuolta ei näkynyt kunnolla. Sydän onneksi sykki iloisesti kuvaruudulla. Kaikki näytti olevan ihan normaalisti muuten.

RR 21+1
 
Heipat!

Päivänsäde73 Haikaranpesään ilmoittautumisaika on keskiviikkoisin klo 8 - 13 ja tässä puh: 09- 471 653 66. Ne kyselee kaikenmoista, et miks haluat juuri haikaranpesään ym. ainakin multa. Käy eka vilkaisee vaik HUS:n nettisivuilla, jos haluat vielä lukea siitä lisää. Siihen kuuluu siis ainakin pari ylimääräistä valmennuskertaa, mikä ainakin mulle ensisynnyttäjänä tuntuu ihan hyvältä ajatukselta.

Brighton calling Minkä hintainen tuo 4D ultra oli Felicitas:ssa? Mietittiin miehen kanssa et olis kiva käydä 4D:ssä viel lisäks. Kävin yhdessä tarkistusultrassa Femedassa Brunolla, joka oli kans mun mielestä asiantunteva ja hyvä, tuo ei ollut kuitenkaan 4D, joten hinta ei ollut varmaankaan ihan samoissa.

Papu potki aamuyöstä kans niin et heräsin - tyyppi alkaa saada selvästi voimaa liikkeisiinsä. No, mikäli nälänmäärään/ jatkuvaan tankkaukseen katsominen niin sietää saadakin! :LOL:

Sain kans nuo Kelan paperit ja täytyy sanoa et näin freelancerina siinä on kyl oma hommansa. Itse lasken ehdottomasti tuloni tuon 6kk:n mukaan. Ajattelin viel kysyä neuvolasta josko ne vois muuttaa kuitenkin tuon lasketun ajan korttiin 6.5 mikä annettiin rakenneultrasta, tulloin saisin viel pari hyvää työjuttua ujutettua mukaan päivärahalaskelmaan ;)

Mukavaa päivää kaikille!
ps. joku kysyi missä vaiheessa sikiö selviää keskosena. Luin itse jostain et 22 viikkoisena, minkä takia tuo on muuten rajana sillekin et jos vauva syntyy 22. raskausviikon jälkeen ei puhuta enää keskenmenosta vaan aikaisesta/ varhaisesta synnytyksestä. Itse kuulin juuri et 24-viikkoinen vauva olisi jäänyt henkiin. Mutta siis porskutellaan me kaikki nyt ainakin sinne 36..!

t.eeti+papu maagiset 22 vk :heart:
 
Heips!
Joku kyseli tuosta eteisistukasta.. ei ole henk.koht kokemusta, mutta täällää odotus- osiossa näkyi olevan oma aloitus aiheesta =)

Täällä ei mtn erityisempiä, seesteistä keskiraskautta porskutellaan.. ja vauvan potkut ja muljaaminen eivät itsestä tunnu ollenkaan pahalta, päinvastoin! (liekö liian hyvin muistissa miltä se tuntuukaan sitten +36 viikoilla... :xmas: )
Ja ei kai sitä voi varmaksi sanoa, millä viikolla vauva selviäisi kohdun ulkopuolella, yksilöllisesti kuitenkin kehittyvät... mutta tosiaan keskenmenosta puhutaan alle 22 viikkoisen kohdalla...

äippä ja nytty rv 21+2
 

Yhteistyössä