** Toukokuun Toiveet 2011 ** Huhtikuussa

Eiiiiii....aina välillä tallennan tekstiä, jottei katoaisi bittiavaruuteen kesken kirjoituksen, mutta nyt pitkä romaanini hävisi kun painoin väärää nappulaa. ARGH!

Onnittelut vauvan saaneille ja kotiin päässeillekin!

Tälläkin puolen onnittelut äitix4!!

Joo, ihanaa huomenta siis kaikille! Mahtava auringonpaiste! Täällä nautiskellaan ensimmäisen äitiyslomapäivän kiireettömyydestä täysin rinnoin! Olen niin onnellinen, että sain perjantaina päätökseen neuvolaharjoittelun, vaikka jaksaminen ei ollutkaan parhaimmasta päästä. Nyt tuntuu niin ansaitulta jäädä lomalle.

On jäänyt kirjoittelu senkin takia viime aikoina kun jouduin viemään maaliskuisiin ikäviä uutisia ystävältäni. On tämä elämä välillä niin epäreilua ja vaikeaa ihmismielen ymmärtää :( En täällä sen enempiä kirjoittele kun aiheuttaisi vaan turhaan mielipahaa varmasti. Siellä voi kovahermoisimmat käydä lukemassa kyllä.

Ajan kanssa lueskelen juttujanne ja hyppään kyytiin nyt kun aikaa on.

Ihanaa päästä laittelemaan tavaroita paikoilleen ja valmistautumaan vauvan tuloon. Eilen esikoinen sai "isojen poikien" sängyn. Tähän asti nukkunut pinniksessä, josta toisen laita on pois ja tilalla matala laita. Nyt oli hyvä hetki siirtää isompaan sänkyyn niin ei sitten suoraan joudu luopumaan omastaan vauvan takia.

Mulla on äitipolilla käyntejä radin takia ja viimeksi olin eilen. Vauvalla painoarvio 2847g ja hengitysliikkeitä kovasti teki. +1 käyrällä menee nyt. Kaikki oli mallillaan, kohdunsuu kiinni ja kiinteä, täydessä pituudessaan. Kahden viikon päästä seuraava käynti.

Nyt jos menis vaatekaappeja järjestelmään ja raivaamaan vauvan vaatteillekin tilaa ja sitten pääsisi niitä pikkuhiljaa pesemäänkin. Ai että mä olen odottanut tätä loman alkua. Ihanaa kun pääsee pitkälleen juuri silloin kun siltä tuntuu eikä tarvitse kärvistellä olonsa kanssa missään muualla kuin kotisohvalla.

Aurinkoa päivään!!

-Catalia ja HyaSintti 34+5
 
Piti tulla poksuilemaan ja sellattiis, kun on vähän tekemätön olo.

Kauhea paine alavatsalla ollut nyt. Ja toi limalöllön tuleminen alapäästä senkun jatkuu, tänäänkin sitä tuli varmaan ruokalusikallinen tai reilu. Eikä todellakaan ole löysää juoksevaa valkovuotoa, vaan jotain kummaa vaaleaa ja välillä kirkasta rään näköistä sitkeää limaa! (Anteeks :ashamed: ) Luulenpa pikkaisen, että kohdunsuu kypsyilee siellä pikkuhiljaa, sillä olen tuntevinani että olisin edelliskerrasta avautunut vajaan sentin-sentin lisää :)

Maidon tulosta en jaksa kommentoida, aika pitkälle tullut samoja kommentteja mitä itsekin olen mieltä, ja menis tosi pitkäks kirjoitukseksi. Muutakun että itsellä ei ole koskaan ollut ongelmaa sen kanssa etteikö maitoa tulisi, vaan sen kanssa että saa taistella ettei ole nilkkoihin asti märässä maidossa kun suojukset ei riitä. Noh, iloinenhan sitä ehkä pitää olla, mutta ongelmat näinkin päin.

Haidih ja tyllerö 34+0 POKS :D
 
Heippulis kaikille!

Ilmeisesti mulla alkanut nyt nuo hormoonit hyrräämään ja kunnolla..Vähän joka asia itkututtaa ja eilinen ilta meni itkiessä raha-asioita...Tuntuu, että kaikki menee mitä tulee ja ikinä en saa mitään säästöön..Ja ahdistaa ihan hirveesti kun nyt alkaa tulemaan noin 600e vähemmän kuin ennen niin miten ihmeessä pärjään? Olen aina ennen tottunut hassaamaan koko palkan sen kummempia ajattelematta tai laittamatta säästöön ja nyt tosiaan tulot tippuu noin paljon..Apua. Sitä sit paruin koko illan. Mieskin oikein pelästy kun remppaamast tuli, että mikä mulla on. Onneks lohdutti, ja mä tunsin loppupeleissä oloni typeräks. Tuli äidinkin kanssa asiasta riideltyä..
Mutta ahdistava olo jatkuu edelleen..semmonen kivi sydämellä tunne ja rinnasta painaa. Itkettää myös vaikken edes tiedä, että mikä...
Siis varmasti hyvä ja aikuistumisen paikka tulee olemaan tämä vauvan saaminen ja ehkä sitä ei sillai kaippaakkaan turhaa shoppailua ja itelleen krääsän ostoa kun se nyytti tossa on ja toivottavasti ainakin arvot vähäsen edes muuttuu...Mutta kun silti tuntuu, että mulla ei ole mitään vaikka kauheen iso palkka aina johonkin häviää. Äh! Ja olenhan nyt tuhlannut vauva vaatteisiin/tarvikkeisiin hirveät summat enkä oo mieheltäkää puolia pyytänyt, että sinnehän sitä rahaa on ihan kiitettävästi uponnut...
Ja sekin tekee kuukaudessa paljon, että mulla sellasia typeriä "pieniä" summia menee vähän joka suuntaan kuussa
-autolaina
-puh.lasku
-käyttöluotto 40e
-ellos ja hm:n tilit...ellosta jäljellä 150e ja hm yli 250e :ashamed: Olen ollu niin tyhmä noiden kanssa, tilaillu sieltä useesti vaatteita ja sit maksanu aina minimisumman pois..nyt sit kostautuu ku en pääse ikinä noista eroon, prkl..ja vie kuukaudessa ihan turhia summia!!!! En suosittele kellekkään olemaan näin tyhmä kun mä!!! Ja tää varmaan mua tosi paljon ahdistaakin..en kehtaa ees miehelle noita summia kertoa...
-kelaan menee joka kuu 50e opintotuen takasin maksua
-asuntolain ja vastike, sähkö yms. noin 500e
-ja sit tietty autovakuutus ja ajoneuvovero, bensat, huollot yms.yms...
-ruoka ja muut menot
-lehdet..Mulle tulee kolme: kg, vauva ja kaksplus (nyt päätinkin, että toi kg loppuu nyt ja noi kaks muuta jatkan vielä hetken ja sit katotaa jos vaan suosiolla lopetan nekin)
- ja nyt ku olen tuolla tyksissä joutunut ramppaamaan ni sieltä tullu koko ajan laskuja, yhteensä jo menny pari sataa sinnekkin..onneks mies maksaa näistä puolet...

Siis noita kuluja kuussa on ihan liikaa, siis tollasia turhia kuluja...Ja ahdistaa, siis tosi kovin. Onhan sitä pärjänny niiden kanssa ku olen ollu työelämässä ja saanu hyvän palkan, enkä oo ees aatellu, että voisin ne maksaa isommilla summilla nopeemmin pois ja nyt tosiaan sit kostautuu...

Anteeks tää purkaus ja noin henkilökohtaset tiedot, mutta pakko johonkin purkaa suoraan. Sekin ottaa päähän, etten "kehtaa" miehelle suoraan kertoa..

Mutta semmonen! Kertokaas vielä, että voiko tosiaan mun eilinen parkuminen sattua nyt mahassa..Semmosta repivää riipivää kipua tunsin yöllä ja aamulla ku vaihdoin asentoa...nyt vähän helpottanut, mutta kylä se edellee sattuu välillä..Outoa...Silmät myös vähän turvoksissa :|
Tekis mieli jo nauraa eiliselle purkaukselle...Olihan se vähän yliammuttua..
 
Moikka!

catalia Ihanaa äippäloman alkua sulle! Kuulostaa mukavalta sun touhut, siis järjestely ja lepo...:) Kuka teki vauvasta painoarvion? Meidän terkka ei kuulemma edes tee, vaikka haluaisin..ei kai ole mitään syytä, mutta oisi se silti kiva vähnä tietää missä mennään..
Minkä ikäinen poika teillä on? Meidän 2,3 v tyttö laitettiin kans omaan sänkyyn nukkumaan ja oli ihan innoissaan "isojen tyttöjen sängystä":saint:


En kyllä osaa näitä tummennuksia näköjään..:ashamed: opettelua vaan,mutta kun ei jaksa edes tälläista asiaa! Ihan törkee väsymys koko ajan...
Mutta tämä aurinko on kyllä aivan mahtava ilmiö, saa ihan fiiliksiin!! On tää kevät vaan niin upeaa aikaa odottajille(kin)!:cool:

Huomioiko kumppaninne teitä riittävästi?? Ja millaista huomiota toivoisitte? koitan kepillä jäätä, täähän on tää iäsiyys kysymys vaikka ei ois raskaanakaan tai ei olis lapsia:popcorn:

Yritän miettiä ilman liioitteluja ja tunnemyrskyjä ja kyllä välillä tuntuu, että kotityöt ja esikoisen kanssa puuhailu jää liiaksi mun harteille varsinkin nyt..ja hieronta!! Ai että, sitä kun saisi joka päivä vaikka vartin oisin ihan happy:)

Mies kyllä yllättää välillä ja tarttuu toimeen ja vie tyttöä jumppaan ja rakentelee legoilla ym. mutta kai se niin on, että "vielä vähän enemmän" kaipaisin osallistumista ja sitä aktiivista kuuntelua kun kerron tunteistani...joita riittää;)

Ja ihan katsekontakti, joka sanoisi: Wau, tuossa on mun upea vaimo!;)

Mukavaa päivää kaikille teille,nauttikaa auringosta ja itsestänne!

Kathe ja vinski 37+2
 
Onnea kovasti äitix4 :flower: :) !!

Täällä lorahtelee välillä housuihin, mut nyt ei oo tullu sitä paksua limaa, onneksi.
tammiska, vaikuttais limatulpalta :eek:....

Jaksamisia haaveilija87:lle :hug: !

Imetyksestä, en tiedä tuleeko onnistumaan mutta hartaasti koitan yrittää. Meidän suvussa kaikki on saanu imetettyä aika pitkälle hyvin, mutta saa nähdä nyt oman tilanteeni sitten.
Maitoa tulee jo nyt vaikka muille jakaa ja rintapumppuja löytyy kolmea erilaista. Ajattelin luovuttaa ehkäpä äidinmaitokeskukseen sitä tuonne keskussairaalaan, koska siellä on tosi kova pula siitä.

Mun mies huomioi mua kokoajan ja hellii :D. Haluaa pusutella ja suudella melkein kokoajan kun tulee töistä kotiin ja pitää hyvänä.
Parisuhde vaan muuttunut paremmaksi viime kesän ja syksyn jälkeen, seksikin on upeampaa. Sillon oli viime syksynä oli vaikeeta kun olin niin väsyny ja pahalla tuulella niiden hemmetin raskausoireiden takia. Ei voinu syödä muuta kun pähkinöitä, mandariinia ja cream crackereita.

Huomenna 34 raskausviikkoa, kylläpä aika menee nopeasti ja on pallokala -olo :D.
 
Täältä touhujen keskeltä hän ehtii kirjoittelemaan näköjään vaikka useampaankin otteeseen päivän aikana nyt kun aikaa on, ihanaa!

Katherine Äitipolin lääkäri teki painoarvion. Mulle tehdään noita kahden viikon välein raskausdiabeteksen takia. Neuvoloissa ei tosiaan ole mitenkään automaattista, että lääkärikään edes tekisi painoarviota. Saati sitten th. Mutta joissain paikoissa tekevät, se riippuu ihan hoitajasta ja lääkäristä. Kai se niin menee, että mikäli ei ole mitään syytä vauvan painoa arvioida (esim. sf-mitan kasvussa jotain häikkää) niin sieltä tulee minkäkokoinen on tullakseen. Ymmärrän kyllä, että kiva olisi ihan normiraskaudessakin jotain osviittaa saada, vaikka ne arviot sitten lopulta heittäisikin. Huomasin tämän 5 viikon aikana, jotka neuvolassa äitejä otin vastaan, että monet sitä kysyvät kyllä, että missä vaiheessa vauvan painoa arvioidaan ja mistä syistä pääsee äitipolille.

Ja poika on tammikuussa täyttänyt jo 3, mutta nyt vasta siirtyi tuohon "isojen poikien sänkyyn".

Kumppanin huomioimisesta. Mä taidan kuulua niihin, jotka toivoisi enemmän huomiointia ja sitä Kathen mainitsemaa kuuntelua kaikesta mahdollisesta. Kyllä usein saa kateellisena lukea kun toiset saavat kaikenmaailman hierontoja joka ilta tmv. :p kun itselle se on äärimmäisen harvinaista herkkua. Olkaa onnellisia te, joita jaksetaan hemmotella. Meillä se huomiointi on sitten vaan toisenlaista ja olen oppinut arvostamaan erilaisiakin tekoja toisen hyväksi.

-Catalia
 
Tammiskan Lima kuulostaa mustakin limatulpalta. Nehän voi olla aluksi vaan sitä limaa, ja sitten muuttua vereslimaiseksi. Tuliko sulla miten monta päivää sitä pelkkää limaa ennenkuin siihen ilmestyi verta?
Mä huomasin just että kirjoitit näin tuossa taannoin:

"Haidih: Tuo sun valkkarikuvaus oli kyllä just niinko olisin ite voinut kirjottaa. Tosi inhottavaa, kun on pakko pitää pikkarisuojia ja niitäkin vaihdettava usein päivän aikana, yöks"

...mietin sitten että muuttuukohan tää mullakin kohta vereslimaiseksi... tokihan siinä voi mennä synnytykseen vielä viikkoja, mutta käsittääkseni suurimmalla osalla alkanut VERENSEKAISEN liman jälkeen synnytys aika piakkoin........vähän vielä sais pysyä mukana vaikka kyllästyttääkin :) Vaikkei ne kuulemma enää ainakaan meidän sairaalassa estele jos nyt lähtis syntymään.
 
Viimeksi muokattu:
Haidih: Mulla on sitä runsaampaa valkovuotolimamömmöö tullut reilun viikon verran. Pakko oli googletella tuosta limatulpasta ja onneks siitä voi tosiaan mennä viel viikkoja ennenko synnytys käynnistyy. Viikon päästähän sen sit näkis ä-polilla, että mitä kohdunsuulla on tapahtunut, viimeeks oli ihan vielä kiinni ja neljä senttiä pituuttakin, mutta äkkiäkös se tilanne muuttuu, jos on muuttuakseen.

Millä viikoilla vauvan annetaan jo syntyä tai siis ettei aleta esteleen, jos on tullakseen? Onko se 34 vai 35? Vai onko tuokin ihan sairaalakohtaista?
 
Yksi kaverini syntyi raskausviikolla 34, ambulanssilla äitinsä joutui sairaalaan ja hätäsektion joutuivat tekemään hänen äidilleen. Lapsivedet meni eka pönttöön tietty, ei mitään aavistusta aikasemmin päivällä että vois syntyä jo samana päivänä, ei mitään tuntemuksia.
Ei joutunut edes keskoskaappiin, kun oli niin isokokoinen jo ja osasi itse hengittää aika hyvin.
Itselläni alkaa huomenna raskausviikko 34 :D.

Tällä hetkellä kuitenkin tuo tyyppi ihan normaalia elämää elelee ilman mitään sairauksiakaan :D.

Mulla on kauheita liitoskipuja, voi jumankauta... Häntäluuhun sattuu jos on joissain tietyissä asennoissa ja vauva painaa jo niin paljon, ettei jaksa kovin kauaa edes seistä. Lantion seutu ihan kipeänä ja arkana.
 
Tammiska: Huomasin että jossain vaiheessa jollekin täällä oli sanottu ettei aleta estää enää viikon 34 jälkeen. Mulle sanoi Hyvinkään sairaalassa polikäynnillä lääkäri ettei estellä enää 33 viikon jälkeen, mutta jos syntyy ennen viikkoja 35, niin synnytys tapahtuu Helsingissä.
(muistan kyllä tästä sellaisen tapauksen, että raskausviikoilla 36 kun kuopuksesta alkoi tulla supisteluja, niin laittoivat piikin kankkuun että supparit loppuis, ja tää oli Hyvinkäällä, kun menin joidenkin toisten kipujen takia polikäynnille. Sanoivat vaan että jos ei tällä lopu supistukset niin sitten saapi tulla). Nyt mua alkoi jännittää.... mä todellakin toivon että alkais tulla pikkuisia veriviiruja jo limaan, että kohdunsuu kypsenis, mutten toivo ehkä vielä kuitenkaan että tulis viikon sisällä vauvaa että kasvelis pikkasen :) Mulla oli joku kuukausi sitten kaulakanavaa noin 4cm jäljellä ja kohdunsuu auki sormelle, nyt saattaa olla sormelle-parille, omien tuntemusteni mukaan :)
 
Heissuli kaikille!

Paljon taas tullut kirjoituksia! :)

Maimeille ja poikaselle onnea kotiutumisesta :heart: Ja Tuutikille kovasti tsemppiä sairaalassa ravaamiseen! Apneatko ne pientä Kalapoikaa kiusaavat?

Äiti x 4 Onnea sinulle ja toivotaan että kaikki menee tällä kertaa hyvin ja saatte joulukuussa pienen tontun kotiin :heart:

Masun nitinästä: Täälläkin välillä kuuluu joku rapsahdus kun vauva oikein venyttelee! Eka raskaudessakin kuulin pari kertaa ja olin varma että kohta holisee lapsivedet.. Mutta ei käynyt niin, synnytyksessä kalvot sitten viimein puhkaistiin.

Lyraen
"suunniteltu" parin tunnin synnytys nauratti täälläkin! :LOL:

"Kyllästynyt odottamiseen" kommentti pätee täälläkin hetkittäin. Mulla taitaa olla yhdet pöksyt jotka on mukavat jalassa (collegehousut), mammafarkkujakin välillä pidän mutta niitä pystyy pitää jalassa vaan pari tuntia ja sit alkaa kiristää liikaa... Ja ulkopöksyt ei mene kiinni ja sit kun niillä käppäilee vetskarit auki, niin vähän väliä tuntuu että housut tippuu jalasta ( kai se olis hommattava olkaimet...) Enkä enää haluaisi ostella uusia vaatteita jonkun kuukauden takia. :/ Toisaalta mulla on vielä laskettuunkin aikaan niin paljon viikkoja että toisaalta hävettää edes kirjoittaa että odottaminen kyllästyttää jo nyt! Ihminen on sitten outo kokonaisuus!

Haaveilijalle Kyllä mä sua tsemppaisin kertomaan sun miehelle noista raha-asioista! Kun ne kuitenkin sun mielessä paljon pyörii. Tottakai se voi tuntua nololta mut toisaalta, ihmisiähän me vaan ollaan. Uskon että sun mies kuitenkin ymmärtää sua ja niin typerältä kuin se kuulostaakin, niin virheistä oppii. Luulisin vaan että se lisää luotettavuutta teidän parisuhteessa jos molemmat voi rehellisesti kertoa raha-asioista ja muistakin mieltä painavista asioista. Turhaan kuormitat sun mieltä puimalla yksin noita juttuja, usein kuitenkin asiat selviää helpommin kun "tarttuu vaan reippaasti härkää sarvista". (Mäkin olen joutunut samantyyppisiä asioita opettelemaan ja huomannut että asiat tuntuvat omassa mielessä paljon suuremmilta kuin ne sitten loppupelissä ovat olleet!) Yhdessä selviää paremmin! :hug:

( . ) Vauva oli eiliseen iltaan asti selkä oikealla puolella. Illalla Mimmi sitten vaihtoi asentoa ja päätti kököttää keskellä masua. Ja liikkeitäkin sitten tuntui tosi paljon vähemmän kuin tähän asti. Eilisiltaan asti ei ole tarvinnut miettiä mitään liikkeiden riittävyyksiä, sen verran reipas tyttönen on Mimmi liikkeissään ollut. Tänä aamuna sitten heräsin kahdeksalta ja vauva oli tosi rauhallinen, edelleen kökötti keskellä masua. Säikäytti tosi paljon kun aloin miettimään, onkohan vauvalla kaikki hyvin ja onko se liikkunut koko yönä?? Heiluttilin sitten vauvaa masussa ja puhelin sille että Mimmi herää!!! Eikä kummoista kuulunut vauvasta! Siinä vaiheessa omat unihiekat oli jo rapisteltu silmistä ja muistin että onneksi tänään on neuvola! Aamupalan jälkeen tuntuikin jo hieman liikkeitä ja neuvolassa vauvalla oli kaikki kunnossa! Terkkari tunnusteli masua ja kysyi olenko varma että vauvalla on pää alaspäin? Kun peppu tuntui niin pikkuiselta tuossa masussa, ja sitten tarkastettiin ultralla että pikkupeppu se oli onneksi siinä missä pitikin ja pää alaspäin. Syke oli hyvä ja muutoinkin kaikki ok. Helpotti kyllä. Onneksi neuvolan jälkeen vauva kääntyi taas ja nyt Mimmin selkä on tuossa vasemmalla puolella. Potkujakin tuntuu taas mukavasti! Huh! Että osasi säikäyttää tuo neiti äidin! Painoa on tullut nyt 18kg (huhhuijakkaa), sf mitta 30cm, paineet sun muut kunnossa. Vika neuvolalääkäri on 3.5. ja parin viikon päähän varattiin normaali neuvola-aikakin. Mieskin taitaa silloin päästä käynnille mukaan! :)

Kolme yötä vielä sinniteltävä ilman miestä, sit on 11 päivän erossa olo päätetty! Hormonit hyrrää ja itku on hetkittäin herkässä, mut onneksi on näitä hetkellisiä "selväpäisyydenkin hetkiä" aina välillä... ;)

Ansukka ja Mimmi 33+5
 
Höh, mikä auringon paiste? :| Täällä on ollut ihan harmaa päivä ja vettä tihkuillut välillä. Jospa se aurinko eksyisi taas tännekin.

Mulla meni viimeksi limatulpan irtoamisesta ainaki se pari viikkoa ennen kuin vauva syntyi, että siinäkin taitaa olla kovasti eroja irtoaako lähellä synnytystä vai aiemmin.

Kävelin mutkan tutulla kaffella tässä päivällä ja kyllä nyt on rampa olo. Toisinaan pystyy pitempiäkin mutkia käymään eikä tunnu paljon missään. Onks kellään tullu sellasia niinkuin kramppais vatsa? Mulla välillä alavatsaan sattuu tosi kovaa, ihan niinkuin joku lihas kramppi. Se tuntuu yleensä sivuilla ei niinkään keskellä vatsaa. Menee ohi kun vaihtaa asentoa tai hieroo siitä kohdin mihin sattuu. Näitä saattaa tulla kävellessä, istuessa tai jopa nukkuessa, ja siihen herää. Ja tää on erilaista kuin supistus. Lääkärillekin mainitsin aika päivää sitten, mutta meinasi vaan et siellä voi jotenki veri kiertää huonosti ja kramppaa. Suositteli jotain tukivyötä, mut mulla ei auttanut sekään.

Naapurissa asuva eläkkeellä oleva kätilö teki painoarvion vierestä katsomalla tänään :D 3250g! Toivottavasti ei vielä ihan noin iso ois! Tais toivottavasti vähän vitsillä heittää kun tuumasi perään että pitäishän se osata päältä päinki kahtoa, mut pitäs vähän tietää onko ennestään paljon vatsanpeitteitä tms. Viime raskaudessa kävin koko arviossa 38 viikolla ja sillon vauva arvioitiin 3,2kg, syntyi 40+ ja oli 3,8kg. Mä kävin tuolla siksi että olen niin lyhyt ja arvioitiin mahtuuko syntymään alateitse.

Tänään poksahtaa sit 36+0, Iksu ja ipana
 
Onnea Äitix4 :) Toivotaan että tällä kertaa menee kaikki hyvin!

Iksu81, mikä sun pituus on kun pääsit viime raskaudessa tuohon kokoarvioon?

Haaveilija87, mä myös ehdottomasti suosittelen että juttelisit miehesi kanssa noista sun raha-asiahuolista. Olette pian niin ison haasteen edessä että raha-asiat jää muutenkin toiseksi ajatustasolla niin olisi sulle itselle henkisesti helpompaa että saisit purkaa noita huoliaisi. Väittäisin että se on aina niin että kun yksin hautoo asioita pään sisällä niin ne tuntuvat isommilta kuin jos niitä pui toisen kanssa. Tai jos et miehelle pysty puhumaan niin yritä puhua jollekin. Ja laadi ihan käytännön suunnitelma miten noi maksut hoidetaan ja hankkiudu eroon kaikesta "turhasta rahanmenosta" nyt jo jos mahdollista (esim. lehtiä ehtii mun mielestä tilaamaan sit myöhemminkin jos rahatilanne paranee). Näin mä tekisin mutta tää on vaan mun mielipide :) Kun on selkeä analysoitu suunnitelma menoista ja tuloista niin se jo helpottaa mieltä.

Imetyksestä ja maidontulosta Olipas kiva lukea kommentteja tästä aiheesta. Ensisynnyttäjänä kun tosiaan on vaan kuulopuheiden ja luetun tekstin varassa. Se on kyllä ainakin mut yllättänyt että imetyksessä on niin paljon ongelmia naisilla, jotenkin naiivisti ennen raskautta ajatteli että tietenkin se onnistuu kaikilta, samaan tyyliin kuin ennen lapsen "hankintaa" ajatteli että tietenkin se onnistuu kaikilta... No joo, totuus on sit välillä toinen. Mutta tosiaan, uskon kyllä tuohon että omilla ajatuksilla voi vaikuttaa paljon maidontuloon ja että jos joutuu jonkinlaiseen stressikierteeseen niin se on huono juttu maidontulon kannalta. Mulla ei ole myöskään tullut yhtään maitoa vielä, en tosin kyllä ole puristellutkaan. Mutta en ole asiasta edes osannut olla huolestunut että kai sitä tulee sitten jos tulee….

Luomuvaimolle vielä, mä olen myös noita jotka ihmetteli että miten vauvat pysyvät hengissä ne alkupäivät kun ei maito ole vielä noussut ;) Oli pakko kysyä kaverilta alkuraskaudessa että mitenkäs se juttu nyt oikein menee…

Ansukka, kiva että saat ihan pian miehesi kotiin :)

Valkovuodosta, myös täällä on lisääntynyt viime viikkojen aikana ja on tosi epämiellyttävää kun tuntuu että on koko ajan housut kosteana. Ällöä...

Omaa napaa, vauvelilla ei mitään erikoista. Hän liikkuu onneksi tarpeeksi usein että ei ehdi huolestua. Asento vaihtelee niin että välillä peppu on vasemmalla ja välillä oikealla :)
Nelli ja Kultahippu 33+2
 
huomenta!

maidontulosta sen verran että mulla ei ole tullut vielä mitään eikä tullut esikoisesta yhtään koko raskauden aikana.enkä siitä kyllä yhtään ressannut.sairaalassa nousi ja imetin 7kuukautta,poika itse lopetti ja maitoa olis tullu vaikka muille.mulla tuli koko imetyksen ajan tosi hyvin maitoa,oli suihkutissit ja välillä ressasin jostain ja en aina juonut vettä tarpeeks mutta kyllä sitä vaan tuli.eli älkää nyt viel ressatko :)

mullahan siis synty poika 35+4 ja sitä ennen tuli limatulppaa melkeen kuukauden päivät,aina ku kävi pissalla niin jäi roikkuu sellai pitkä lima,HYI!ja vedet meni sitten 35+1. synnytystä ei aleta estelemään kun viikkoja on 34 ja viikon 30 jälkeen ainakin meillä jäädään tänne eikä tarvi lähtee hesaan.nii ja mulla oli pojasta viikolla 30 paikat auki 2cm ja aiemmin tuli.mutta mulla oli myös se streptokokki b joten se voi myös vaikuttaa siihen että vedet meni..nyt on kyllä vähän erilainen olo että vois vaikka pysyykkin pidempään tuolla :heart:

siis mulla ihan tajuton pesärakennus!kaikki pitää olla valmiina,koko ajan touhuun,siivoon ym.ja sit illalla ja yöllä niin sairaan kipeä ettei pysty ees nukkuu:O
 
Mä pakkasin sit varmuuden vuoksi jo sairaalakassin, nyt ei varmaan tarvi pelätä, että vauva syntyis liian aikaisin, kun on sairaalakassikin valmiina :D

Tenavien talvikamppeita aloin pesemään pois, siinäpä sitä urakkaa riittääkin. Toivottavasti aurinko alkais jo kunnolla lämmittämään, niin kuivais nuo kuravellit pihasta, siivota pitäis aivan yhtenään, mutta nytpä en uskallakaan kauheasti rehkiä, kun pelottaa, että lähtee synnytys käyntiin. Supistelut alkaa oleen aika napakoita, vaikkei ne mitenkään säännöllisiä onneks ole.

Iksulla onkin näppärä naapuri, ko ihan silmämääräsesti tekee kokoarvioita :D Vaikka nuo vanhat kätilöt osuu kyl yleensä aika nappiin sillon, kun ne oikeesti mahan päältä tunnustelemalla tekee ne painoarviot.

Täällä ei maha ole kramppaillut, mutta reidet kylläkin. Magnesiumia sit ostin purkillisen, josko siitä olis apua. Ja kylmägeeliä oon iltasin laittanut, auttaa se ainakin vähän aikaa.

Tammiska 33+3 :heart:
 
Iksu Täällä kans mahan kramppaamista havaittu. Tai se on sellaista samanlaista tunnetta kuin vetäisi suonta, ei pysty oikein sillä hetkellä liikkumaan ollenkaan eikä vaihtamaan asentoa, vaikka tuntuu, että pitäisi saada vaihdettua. Se saattaa alkaa missä asennossa vaan ja esim. jos on pitkällään ja meinaa nousta tai vaihtaa asentoa niin yhtäkkiä sitten repii sillain inhasti.... pitää vaan odottaa, että se menee ohi.

Hei kuulkaas. Mä olisin halukas kirjoittelemaan kerhonkin puolella, mutta a) en löydä ohjeita vaikka selasin vanhoja ketjuja tässä aamun aikana... jossain oli, että marraskuun ketjussa olisi ohjeet, mutta tää ei löytänyt b) vieläkö sinne huolitte tässä vaiheessa?

Onpas nyt harmaa aamu, blaaaaah! Jotkut kirjoitteli heräilevänsä öisin. Täällä myös yks, joka on aamuyöstä aina hereillä. Oikein odotin, että tää äitiysloma alkaa niin ei ole mitään väliä, vaikka nousisikin ylös virkeinä yön tunteina kun tietää, että voi sitten nukkua päikkärit kun siltä tuntuu.

Mullakaan ei ole maitoa tullut vielä, jos ei ihan puristelemaan rupea. Ei tullut esikoisestakaan. En usko, että sillä on merkitystä tai siitä saisi osviittaa siihen onnistuuko imetys vai ei.

Nyt pyykkiä pyörittämään!

-Catalia 34+6
 
Moi!

Täällä piti sit jäädä saikulle maanantaina, äitiysloma alkaa virallisesti 23.4 eli ens viikon lopulla.
Rupes tuntuun päivän istuminen jo turhan pahalta, vauva painaa tosi hyvin tuolla alhaalla ja alko supisteleen ihan napakasti. Soitin siis töistä neuvolaan ja yritin, et olisin sen maanantain vielä ollu loppuun asti töissä, mut sain tunnin aikaa olla ja sit kotiin! Perjantaille sai vasta lääkärin, joten sitten näkee, et onko mitä tapahtunut alakerrassa. Iltasinkin monesti jomottaa tuota alapäätä ja silleen niinku polttelee, tuntuu kyllä et se on jo ihan lähtökuopissa mut en sit tiedä.

En tiiä mikä nyt sit on, ku hikee pukkaa ihan paikallaan istuminen... Hohhoijaa. Pystyssä olosta tulee kans huono olo, ei pysty oikeen kauppoja enää kierteleen ja tää on tätä varsinki aamupäivisin. Verenpaine on kyllä aika alhaalla, et jos se on sitä, en tiiä.

No nyt saa sit olla kotona ja levähtää ja odotella vaan synnytystä! Meinaa vaan nyt jo tulla aika pitkäksi, mut jospa se tässä menis...

Miuku + pötkylä 33+3
 
Moi kaikki!

äitix4 onnellista raskausaikaa! :flower:

Supistukset herättelee yhä öisin, kuten monella muullakin. Myös limaa tullut jo muutaman viikon ajan. Toivon että vauva pysyisi mahassa vielä ainakin pari viikkoa. Neuvolassa käskettiin ottaa nyt ihan rauhallisesti lähiviikot.

Kokoarvioon sain ajan vasta rv 37+5, kun aikaisempia aikoja ei yksinkertaisesti ollut vapaana. Syynä arvioon siis lievä raskausdiabetes. Saa nähdä ehdinkö ollenkaan tuohon arvioon, kun esikoisen raskaudessa lapsivettä alkoi tihkua juuri noihin aikoihin ja pian sen jälkeen tyttö sitten jo syntyikin. Neuvolan mukaan ei onneksi ole viitteitä siitä, että isokokoinen lapsi olisi tulossa, mutta eihän sitä varmasti tiedä ilman kokoarviota.

Lapsiveden tihkumisesta ja vesien menosta oli kanssa ollut puhetta. Esikoisen synnytys siis alkoi lapsiveden pienellä tihkumisella, joka ei tuntunut miltään ja jota oli minusta vaikea itse mitenkään tunnistaa lapsivedeksi. Sikiökalvon yläosaan oli ilmeisesti tullut pieni reikä, ja silloin veden menoa oli kätilön mukaan vaikeampi huomata kun vettä tuli niin tipoittain. Kunnon tulva tuli myöhemmin sairaalassa, ja silloin vesienmeno tietty selvä juttu. Oliko se Enie joka oli hankkinut itselleen lapsivesitestejä? Saitko siis jostakin tilattua niitä amnicator-puikkoja vai tilasitko lakmuspaperia tms? Mäkin haluaisin hankkia testipuikkoja, jotta voisi itse tarvittaessa testailla, veden tihkuttelu kun oli niin epämääräistä esikoisen kohdalla.

Mulla oli eilen viimeinen työpäivä ennen äippälomaa. Tosin oli tänäaamuna vielä yksi työjuttu mikä oli pakko hoitaa pois. Hirveästi on kaikkea mitä vielä haluaisin tehdä ennen lapsen syntymää, saa nähdä mitä tässä ehtii.

Calypso 34+6
 
Kyllä ketuttaa nyt minuakin... Kaikki laskut kasaantunu tälle samalle kuulle ja niitä on 500-600€ edestä, eletäänpä sitten yksi kuukausi toisella 500-600€:lla..
Mutta, minkäs teet, tämä on tätä elämää..

Tänään raskausviikkoja 34, enää 6 viikkoa laskettuun :).
 
Läheisyydestä jne: Mä kaipaisin kovastikkin enemmän, tuntuu että vähän kylmähkö kausi menossa, ja sitten nää mun ylikierroksilla käyvät hormonit, niin ei tunnu tietysti mikään riittävänkään: /.

Maidontulosta: Ensimmäisessä raskaudessa lapset syntyvät keskosina (kaksoset), yhtään tippaa ei herunut ennen synnytystä, ja sen jälkeen pumppasin vajaa 3 kk(lapset olivat ensin keskolassa, sen jälkeen kummallakin heikko imuote jne), sitten kun sitä alkoi tulla, sitä riittikin, heitin osan pois, meillä oli tuolloin niin pieni pakastin ja asuttiin sellaisessa paikassa, ettei se luovutuskaan onnistunut. Nyt on jo ennen puolta väliä tätä raskautta rinnat vuotaneet kunnolla, liivinsuojukset käytössä, ja ei mitään tippa tai kaksi, vaan valuu ihan valtoimenaan, tarkoitus on imettää, mutta en ota siitä paineita, onnistuu jos on onnistuakseen, sitten haetaan korviketta jos on tarvis.
valkovuodostaLisääntynyt on ihan hurjasti...Tosin taas supistuksia, kiristyksiä ja vihlomisiakin melkoisen paljon enemmän. Mulla vika pvä tänään kohdunsuun tulehdukseen määrätyissä ab. Sitten tuli sellainenkin hommattua : /. Sekin varmaan omalta osaltaan lisää noita kaikkia edellämainittuja.

ON: Viime vkolla kävin tosiaan yksityisellä kun epäilin tulehdusta tms, ja en saanut millään aikaa tänne kunnalliselle puolelle, ja sellainenhan oli. Samalla ultrasi vauvan ja sanoi, että kasvukontrolliin olisi syytä vielä mennä, koska vauva vaikuttaisi " small for days", mutta ei erikseen laittanut lähetettä koska mulla on synnytystapa arvio vkolla 36+0, niin siellä joka tapauksessa varmasti sitä vauvan koko tarkastellaan lähemmin. En osaa itse olla niinkään huolissani, kasvu on koko ajan tullut pikkaisen alakäyrän yläpuolella, ja synnytyspelkoisena se kolmi kiloinen jotenkin "lohduttaa" omaa mieltä kuin ajatus neli ja puoli kiloisesta. Onhan noissa ultrissa aina se virhemarginaali jne, ja sen näkee sitten kun neiti on päättänyt saapua, että paljonko sitä elopainoa oli lopulta kertynyt. Pääasia, että vauva kuitenkin kasvaa koko ajan ja näyttää voivan hyvin.
Tänään olisi ensimmäinen perhevalmennus illalla, kaikki tavarat ja se sairaalakassikin edelleen laittamatta:D, ehkä tästä nyt joku päivä ;)....

JA & Nöpsy 34+0 (poks:heart:), joka edelleen vakaasti perätilassa...
 
Viimeksi muokattu:
Onnea äitix4!!

Mä kans suosittelen Haaveilijalle et kerrot vaan miehellesi mieltä painavista asioista. Ne tosiaan tuntuu paljon pienemmiltä, kun ne jakaa jonkun kanssa. Tai sit teet paperille tai koneelle kunnon ja todenmukaisen budjetin ja katot mitkä velat maksat mahd nopeesti pois ja mistä kuluista voit nyt kotonaoloajan tinkiä. Mua itseäni auttaa kun on selvä suunnitelma.

Katherine: meillä kumppani ei huomioi mua riittävästi ainakaan mun mielestä :( Hän on muutenkin sellainen, että näyttää välittämisen ja rakkauden teoilla kuten siivous, kaupassakäynti, lasten kanssa leikkiminen yms. Ei juuri halaile tai pussaile tai kerro rakastavansa. Yleensä mulle riittää tuo "suomalainen" tapa rakastaa, mutta nyt raskaana ollessa sitä kaipais vähän hellyyttäkin.

Taisin jo aiemmin ottakin siihen kantaa, mutta ei tosiaan tuu multakaan yhtään maitoa vielä enkä minäkään usko, että se tuleeko vai ei, vaikuttais mitenkään imetyksen onnistumiseen. Mulla kaks onnistunutta imetystä takana, vaikkei siis maitoa ole ikinä raskausaikana tullut.

Limat: mulla on valkovuoto lisääntynyt hurjasti ja monesti päivässä saa suojaa vaihtaa. Itse limatulppaa en ole bongannu. Ekalla kerralla se tuli noin 3 päivän aikana ja oli veretöntä, sellaista kananmunan valkuaisen tapaista sitkeää limaa. Ja esikoinen syntyi 2 viikkoa 4 päivää sen jälkeen. Tokalla kerralla limatulppa oli todella verinen ja tuli kerralla suihkussa. Aika iso klöntti siis :saint:
Poika oli ulkona noin 24 tunnin päästä tästä. Eli hui Tammiska, toi verisyys vaikuttais todellakin siltä että paikat kypsyy!

Oli muitakin kommentoitavia mut nyt on mentävä!

Jadey + vauva 36+3
 
Nelli79 mä olen 156,5 pitkä. Terkka jahkaili aikansa laittaako vai ei synnytystapa arvioon, mut meinas, että eipä siitä mitään haittaakaan ole ja kävin sit äippäpolilla arviossa. En tiiä onko siihen olemassa jotkut tietyt mitat tms. mut mulle sanoi syyksi, että kun olen aikas lyhyt.

Ei täälläkään ole maitoa tihkunut. Ei ekassa raskaudessakaan ja maito nousi joskus 3-4 päivänä synnytyksestä. Mä ehdin sillon jo aatella, että mitähän koko imetyksestä tulee kun esikolle jouduttiin lisämaitoa antamaan verensokerin laskun vuoksi. Mut hyvin imetys lopulta onnistui kun maito nousi ja sokeritkin pysyi sit heti hyvänä. Se oli vaan tosi rasittavaa herätellä vauva 2 tunnin välein syömään yötä päivää. Sit ku toinen ei millään meinannut jaksaa herätä. Onneksi sitä kesti vaan n. 5vrk.

Jahas, nyt tarvii lähteä ruoan laittoon...

Iksu 36+1
 
Heippa!

Kiitos kaikille ja anteeks vielä purkautumiseni. Puhuin ja itkin miehelle noista asioista ku alkoi ihan kunnolla ahdistamaan, vaikka edellenkään en tajua miks se yhtäkkiä otti noin koville kun siis kuitenkin mulla on rahaa enkä mene tili miinuksella koskaan...Emmää tajua..Hormooneiden piikkiin kyllä pistän ainakin osittain. Mies lupasi auttaa, ja niinhän se aina tekee, mutta mua hävettää pyytää toiselta rahaa...Ja taas yhteiseen tiliin en suostu ainakaan vielä koska pelkään, et sit tuhlaan miehenki rahat :LOL: Mut nyt meillä käynyt niin, että ku mä kotona ja käyn kaupassa ni menee myös yksinään vaan mun pussista..Mutta tämä on nyt tasattu. Ja asiat selvitetty.

Mies oli niin ihana, ettei halunnu myöskään, että peruisin tän päivästä menoa kaverin ja parin kuun ikäisen poitsun kanssa kirppiksille ja myllyyn, joten sain viettää ihanan päivän ihanan ystävän kanssa :heart: Päätin, etten osta mitään ylimäärästä, mutta löytyhän sieltä yks neuletakki 2e ja yks luhdan ruskee tunika, joka käy myös imetykseen hyvin, 2e ja ihan ku uus. Yhen vauvapyyhkeen ostin kanssa, 1.50 ja sit käytiin syömässä ja jälkkärillä spice icessä. Mut herrajee miten ne jäden hinnat nousseet, siis pieni pyörremyrsky 4.30??WHAAAAT???Kamala hinta...

Äsken olin tunnin verran koirulin kanssa koirapuistossa..Loppuillan suunnitelmana on vähä siivoilla ja maata sohvalla :D
Huomen aamulla ois neuvola..

Semmosia tänne ja paljon paremmalla mielellä :D

Niin ja hellyydestä; mä kaipaan sitä aina ja aina enemmän vaikka kuinka saisin, heh...Mutta kyllä mies välillä tekee sellasia yllätysjuttuja kuten alkaa hieromaan yms..Vauvalle juttelee ja tunnustelee potkuja melkee päivittäin...
Seksielämä on kyllä niin kuollutta ja oikeestaan se mitä on niin on hyvin yks puolista, eli mä tyydytän miehen..Nyt vähän mulla alkanu himot heräilemään, mutta mies ei oikee innostu ja vedonnu pariin otteeseen väsymykseen.Hmm...Mutta suihinotto kelpaa :confused: Anteeks taas yksityiskohtainen kertominen..

Höpöttelenköhän tänne vähän turhan avoimesti :whistle::ashamed::LOL:
 
Hei täältäkin!

Kuukauden verran jo lomailtu kotioloissa, aika menee tavallaan nopeasti mutta toisaalta toivoisi että vauva syntyisi mielellään ennen laskettua aikaa..
Maidon tulosta: Mulla nousi esikoisesta tosi hitaasti, johtui varmaankin sektiosta, stressistä ja väsymyksestä (ei ollut ihan helpoin synnytys). Muistaisin että kunnolla vasta kotona alkoi tulla maitoa, oltiin 6 vrk sairaalassa. Sai sitten vauva lisämaitoa jo sairaalassa kun olin heräämössä yms.
Onko muita joilla vasta kotona noussut maito? Tietääkö joku voiko sitä maidon nousemista jotenkin avittaa kun vauva syntynyt? Pelkään että joudun sektioon tälläkin kertaa joten olisi kiva jos silti onnistuis imetys vähän viime kertaa paremmin.

Jadey: Täältäkin löytyy yksi tyypillinen suomalainen "ei puhu eikä pussaa" -mies. Oon kyllä onnistunu vähäsen puhumista kouluttamaan:D, mutta halailut ja pussailut on kyllä jääny. Muuten kyllä hoitaa kotihommia ja osallistuu perhe-elämään kiitettävästi ja tiedän että vauvan synnyttyä kyllä osallistuu vauvanhoitoon siinä missä minäkin.:heart:

Lapsiveden menosta: Esikoisesta alkoi supistukset ja sitten lapsivesi meni myöhemmin kotona. Oikein kunnon lorahdus, varmaan litra... Loput tuli sitten sairaalassa aina supistuksen alettua, inhottavaa kun oli koko ajan joka paikka märkänä.

Ei tää kirjoittelu nyt oikein edisty kun tarvii noita lapsosia paimentaa. Hyvin on näköjään lähialueen lapset huomannu että meillä ollaan nykyään kotiäitinä. Esikoinen tulee eskarista yhden jälkeen niin johan alkaa sutina. Myöhemmin sitten!
 

Yhteistyössä