*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Helmikuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nöösi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lily_85 pikaisesti kommentoin yövuorosta tuota YEL-asiaa. Minä olin yrittäjänä esikoista odottaessa (v.2007), normaalisti olisin maksanut minimäärän YEL-maksua eli n.100€ kuukaudessa mutta tällä määrällä olisin saanut vain minimiäippärahan. Siispä nostin YEL-maksua 350€ kuussa jolloin sain äippärahaa bruttona vähän yli 2000€ kuussa! Tämä kannattaa siis ehdottomasti huomioida! Minä kerkesin maksaa tuota suurempaa määrää 4kk kun en heti aluksi tajunnut, muuten äippäraha olisi ollut vielä parempi. joten kannattaa heti soittaa sinne YEL-paikkaan ja korottaa maksua mikäli maksat vähän. Onhan se iso pompsi kerralla kuussa mutta se kyllä maksaa itsensä sitten äitiysloman aikana takaisin moneen otteeseen ja mikä parasta kerryttää mukavasti eläkettä =)

(.) ei erityisempiä, nyt on alkanu vihlomaan aika-ajoin kohdunsuuta,tai en tietty ole varma että ois kohdunsuu mutta just jonnekki sinne lyö välillä aikas tuntuvasti. No jospa tää ois hyvää reeniä ni ei sitten tarttis päivätolkulla synnyttää..

Nyt takasin sorvin ääreen..

Diipeli ja justiina rv 26+5:heart:

Diipeli
Kyllä mäkin kuulin, että YEL:iä viimeiset ½ vuotta enemmän maksamalla saisi hyvät äippärahat. Mä en kyllä ole maksanut, enkä ajatellutkaan, kun muutenkin saa kitkutella.
Tuota vaan mietin, että mun tulothan pysyy samana vaikka olen äityslomalla, että miten se vaikuttaa päivärahoihin? Ja jos mulle joku tulee avuksi, niin todennäköisesti maksan suoraan käteen...
Tarttis varmaan tuota kirjapitäjää haastatella...

moikka moi!
en ole käyny kirjottelemassa varmaan kuukauteen,oon ollu niin laiska.
mulla on vaikka minkälaista vaivaa ja jäin nyt ainakin toistaiseksi sairaslomalle.issias on tosi inhottava välillä,kauheet liitoskivut,ne on siis edessä eikä jalkaa pysty enää nostaa ettei se sattuis.samoin yöllä on inhottava vaihtaa asentoa kun sattuu alapäähän niin kauheesti.maanantaina kävin lääkärissä ja paikat on alkanu pehmenee,normaalisti ei tarviis huolestua kun on uudelleen synnyttäjä,mutta kun takana tuo poika syntyny ennenaikasesti ja pari keskenmenoa.ja supistukset muuttunu tosi napakoiksi.samoin on ollu myös kuukautiskipuja,enkä ymmärrä miks niitä nyt tässä vaiheessa on:confused: joka tapauksessa yritän nyt vaan ottaa rauhallisesti ym...valivali sori kun avaudun:D

multa kuoli erittäin läheinen ja rakas ihminen viikko sitten,koville ottaa.
kävin kelassa kysymässä muutamaa asiaa äitiyspäivärahaan liittyen,ja siel oli jotenki tosi omituinen ämmä palvelemassa,se vaan nauro koko ajan.ihan sama mitä sanoin tai kysyin tai se sano,ni nauro koko ajan.ja mä olin itkeny ihan kauheesti edelliset päivät ja aloin sitte sielläki itkemään.paska kela.

vihdoinki saatiin ostettua jotain vauvatavaraa.tai siis ostettiin toinen pinnasänky,kun poika vielä voi nukkuu vuodenki pinnasängys..ja oon ostanu pari tyttövaatetta.eli vielä pitäis ostaa ne tuplarattaat.onhan tässä vielä aikaa=) ei kyllä malttais odottaa että pieni sieltä syntyy.me siis ollaan käyty 4 kertaa ultrassa viikon 20 jälkeen ja missään ei ole näkyny pojan vehkeitä,vaan halkio.en silti tiedä että voiko siihen luottaa.vaikka aivan erilainen raskaus on ollutkin.ja yksityisellä sanoi että tyttö muttei voi 100varmaks sanoo.

rusina+mama 26+1

Kävin ketjun Kela-juttujen innoittamana Kelan sivulla ja olihan sinne viimein päätös tullut. Mä olen siis freelancer eli yrittäjään rinnastettavissa, vaikka freeverokortilla töitä teenkin. Mutta äitiysraha määräytyy YELin perusteella. Sitä oon viimeiset pari-kolme vuotta maksanut 270-300e kuussa, mutta eipä nuo summat nyt päätä huimaa. Eka maksu viiden viikon ajalta on 1943e, sen jälkeen 1619e ja sitten putoaakin jo 1260 euron tuntumaan loppuajaksi. Mä en tiedä millä ennakonpidätyksellä tuo on laskettu - eiks kuitenkin nuo sivulle merkatut ole nyt summia, joista pidätys on jo otettu? Koska lopussa lukee, että summa voi muuttua, jos ennakonpidätys muuttuu.

Omalla kohdallani nuo eivät ole pysyviä lukuja, koska teen vähän töitä koko ajan (varmaan yksi päivä per viikko "sunnuntaityön" lisäksi), joten maksut tulevat vähän pienenemään - toisaalta ansaitsemani palkka sitten suurentaa kokonaiskuukausituloa aika merkittävästi. Toisaalta veroprosenttia täytyy sitten sen mukaan rukata... Ei ole helppoja nämä raha-asiat!! :)

MaiMei 27+6

Maimei

Ai onko nuo summat jo sellaisia mistä verot otettu? Ihan siinä kotiin lähetetyssä lapussakin?

Mä en oo maksanu YEL kuin n. 200 € kk ja mulla päivärahan määrä pikkuisen yli 38 € eli 2176 ensimmöiseltä 56 päivältä. Multa ei kyllä varmaan oo otettu veroja pois siitä, kun kerta sinä olet maksanut enmmän YEL kuin minä.

Viimeksi muokattu:
Lily, mä en ole saanut vielä lappuja kotiin, katsoin vaan netistä, 18. pvä oli päätös tehty. Mutta nuo olivat niinkun maksueriä tietyille päiville, eli olettaisin, että verojen jälkeen, se summa, joka tilille sitten tulee. Mut en ole varma!

Ja vielä, Lily, kyllähän nyt siis mullakin 56 päivälle laskettuna tulee iso summa, isompi kuin sulla, jos sen siis laskee yhteensä. Nuo netissä olleet summat ovat noin per kk (paitsi eka 5 viikolle). 56 päiväähän on mulla kesäkuun puoliväliin saakka, kun ä-loma alkaa omalla kohdallani 7.4. Siihen mennessä jos kaiken laskee, niin tuleehan siitä pitkälti yli 3000e.

Siellä Kelan sivuilla on se määrä ja maksetaan kohta. Eli määrä kohdassa on se brutto ja maksetaan netto. Se maksetaan kohta on minulla ainakin auki kokonaan vaikka heille on muutosverokorttikin toimitettu.

Kyllä noi Kelan ilmoittamat maksettavat määrät ovat ennen verojen vähentämistä. Siitä näkyvillä olevasta summasta sitten vielä verot pois. Näin on ainakin kaikkien muiden etuuksien kohdalla ja minulla myös tämän äippärahan kohdalla. Vasta maksun jälkeen taitaa siellä sitten näkyä se lopullinen tilille ilmestynyt summa. En usko, että tässä asiassa olisi eroa sen mukaan millä perusteella etuus maksetaan (yrittäjän YEL/palkkatyö/työtön). Siis bruttosummat siellä etukäteen näkyy. Ikävä tuottaa pettymys...

Ok, selvä homma. No, eipä sillä, että olis olettanut noilla äippäsummilla rikastuvansa :) Siksi pitääkin tehdä vähän töitä lisäksi... Mutta niin vähän, kuin mahdollista :)

Heippa! Ihanaa, olen viimeistä kertaa yövuorossa. En tykkää yhtää valvoa...

Sokerit on olleet koko ajan hyvät, ei kertaakaan ylityksiä. Toisaalta tää on tosi hyvä juttu, sillä nyt syön säännöllisesti kolmen tunnin välein ja oikeasti mietin mitä suuhuni laitan ja kirjaan kaiken ylös. Myös veden juonti selkeesti lisääntynyt! Päätin meinaan, että mulle ei mitään insuliinihoitoa ainakaa näin aikasessa vaiheessa tule vaan teen kaikkeni terveellisten elämäntapojen noudattamiseksi! Toivottavasti motivaatio pysyy loppuun asti, mieluiten myös raskauden jälkeen, jolloin vois olla hyvä pohja alkaa tiputtaa näitä ylimääräsiä kiloja pois.
Tosin pakko tännekkin myöntää, että on viikonlopun aikana menny yks dumle, yks pala tummaa suklaata ja 4 vaahtokarkkia. Tänään yövuorossa kourallinen juustonaksuja, eli olen mä herkutellukki vaikkei mitään pitäny syödä. Pystyn olemaan ilman, mutta sitten ku niitä on esillä/tarjolla ni huhhuh..Onneks määrät entiseen nähden hyvin pieniä...

Noi kelan asiat muakin kovin mietityttää ja se rahamäärä...Kuitenkin tippuu aika paljon, mutta menot pysyy melkein samana..Varsinkin asumismenot ku nousee mulla melkee puolella ku ollaa ostamassa omaa jos se vaa nyt sattuis vihdoin löytymään..

MaiMei Varmaan tiedätkin että äitiyspäivärahakaudella työskentely laskee päivärahan määrän minimiin vaikka et tienaisi kuin euron viikossa, paitsi sunnuntaina tehdyllä työllä ei ole vaikutusta.

Moikka!

Mun kela-asiat ei ole edennyt, kun palkkiksen kanssa meni asiat ristiin. Eli siellä on paperit seisseet ja sitten kun sinne soittelin, niin sain sellaisen kuvan, että ne pitää mua ihan vähäjärkisenä, kun AINA on asiat tehty niin kuin he nyt sanovat. Onneks pari äitiyslomalla olevaa työkaveria sanoi tehneensä niin kuin minäkin kahdella edellisellä kerralla (ja tällä kerralla), eli palkkis se nyt sekoilee eikä myönnä virhettään. En tiiä onko näitä hormooneita syyttäminen, mutta itkuhan sen puhelun jälkeen tuli ja tosi paha mieli moneksi päiväksi. :(

Tsemppiä Haaveilijalle rd:n kanssa, hienosti olet saanut arvot pidettyä kurissa! :cool:

Mäkin sain viime viikolla vihdoin kysyttyä ne mun sokrurasituksen tulokset ja ne oli ok. Pitäis kyllä ton painon takia alkaa vähän kattoo mitä suuhun pistää - mut en jaksa :whistle:

Nyt telkun ääreen. Jee tänään on True blood - päivä!!!!

Enie, ennen on kuulemma ollut näin, onko nykyään muuttunut??:

"Äitiys- ja vanhempainraha maksetaan arkipäiviltä (maanatai-lauantai). Äitiys- ja vanhempainrahapäivinä työskentelystä tulee ilmoittaa itse erikseen Kelaan. Näiltä päiviltä äitiys- ja vanhempainraha maksetaan miniminä. Voitte siis työskennellä sunnutaisin ja pyhäpäivisin (kalenterin "punaiset" päivät) ilman, että työskentelynne vaikuttaa äitiys- ja vanhempainrahanne määrään. Näitä työskentelypäiviä ei tarvitse ilmoittaa Kelaan. Tienatulla tulolla ei ole merkitystä, vaan sillä että työskentelee äitiys- ja vanhempainrahapäivänä."

Eli että vain niiltä (arki)päiviltä menisi summa minimiin, jolloin työtä on tehnyt. Näin olen myös muualta kuullut ja lukenut, mutta en ole itse vielä henk.koht. Kelasta asiaa kysynyt.

Melko varmasti sunnuntaityö itse asiassa mun tapauksessa riittääkin, paitsi syksyllä voi olla toinen juttu.

Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille pitkästä aikaa!:wave: Ja tervetuloa myös uusille! :)

Hankintoja meidän ei tarvi muuta tehdä kuin laittaa vaatekaappi uusiksi täysin. Tänään kävin neuvolan ultrassa ja lääkärillä ja nyt uskon jo viimein että kyllä meille tulee poika :D

Hymy kyllä hyytyi vauvan mittojen jälkeen. Pään koko vastas viikkoja 29+4, vartalon ympärys 29+5 ja reisiluu 26+6. kokonaisuudessaan vastasi laskelmien mukaan 28+5 ja paino arvio huikeat 1300g!
Mulla siis viikkoja tänään 26+1 vasta. Sokerinrasituskokeeseen passitus, namskis ;) Ja uusi vauvan painoarvio rv 30 ja siitä uusi arvio taas viim 36-38 viikolla. Ei ihme että tuntuu varpaat kohta tulevan suusta ulos, kun oikeen jyllää. Sf mittakin huiteli 30cm eli huimasti yläkäyrän yläpuolella.: /
Ei tässä muuten mitään, mutta mulla on kohtalaiset lantion mitat kuvattu ja olen pieni ja siro muutenkin. Ei tule alakautta kuin 3,6-3,7kg vauva ja sektiota pelkään kuollakseni:ashamed:
Paino nousee ja nyt on tullut jo 11-12kg:ashamed: Mulla on ihan järkyttävä himo kaikkeen hyvään, siis ihan hullu himo: / Vatsan ympärys on sama kuin vitosta odotellessa rv 37 ja synnyttämään olen mennyt kun sf ollut kaikkien kohdalla n.34-36.. tästä varmaan on joku 40..?!
No...täytyy toivoa ettei ole mikään rd kun ei ole aiemminkaan koskaan ollut. Lääkäri kyllä lohdutteli että vauva on ultran mittojen mukaan ihan terveen oloinen kun on kasvanut symmetrisesti. Eriasia olisi ollut jos yksi mitta vaan reippaasti yli rajojen. Ja lapsivettäkin on kuulemma kunnon lammikko, mutta ei sitäkään liikaa. Hyvä vaan tarkistaa vielä tuo rd mahdollisuus ettei se vaan kasvata vauvaa noin.

Olo muuten hyvä, ei kolota mistään tällähetkellä ja virkeäkin olen ollut. Töitäkin jaksanut tehdä hyvin keikkana. :)

Hyviä vointeja kaikille!:heart:

Chira ja poitsun pötkylä 26+1

Tervehdys pitkästä aikaa!
Täällä ollaan voitu oikein hyvin. EI mitään erikoista. Harmittaa vaan kun ei ole ehtinyt yhtään ulkoilemaan. Viikonloppu meni tytön synttäreitä viettäessä ja loppu aika suunnilleen töissä. Se on kun työaika on joko 9.30-19 tai 9.30-17.30. :| Mutta jos ens viikko menis reippaillessa kun olen talvilomalla, IHANAA!!

Huomenna mennään tytön neuvolakäynnille. Ja viikon päästä olis oma lääkärineuvola. Aikamoisia mittoja Chiralle saatu.

Kelasta odottelen päätöstä äitiyspäivärahasta. Se kun meni bumerangina takaisn palkanlaskijalle, vaikka ei siinä mitää ihmeellistä pitänyt olla. Lasketaan vuoden 2009 verotuksen mukaan ja työpaikka maksaa ensimmäiseltä 3:lta kuukaudelta äitiyspäivärahan ja palkan erotuksen. MUtta eiköhän se sieltä ajallaan kuitenkin tule.

Ciba 26+5

Hei kaikille!

Jännää miten noissa kela/ äitiysraha-asioissa on niin paljon epäselvyyksiä ihan palkanlaskentafirmoja myöten. Nehän ei juurikaan ole muuttunu viime aikoina ja silti tuntuu että lähes kaikki niiden kanssa taistelee. Täytyy kyllä sanoa etten itsekään tajunnut miten systeemi toimii kun päätökset tuli. Vasta palkanlaskentaan soitettua selvisi että työnantaja maksaa osan kolmelta kuulta ja osa tulee kelasta. Puhumattakaan siitä summasta (vuoden 2009 tulot) minkä mukaan laskelmat tehdään. Käytännössähän niitä ei pysty itse mitenkään varmistamaan/laskemaan kun kelalla joku ihan oma systeemi... Että toivoa sopii niiden olevan oikein.

Kauan teillä muilla on kestänyt äitiysavustus-päätökset? Mulla on kestänyt jo yli 3 vkoa... Ihmettelen missä viipyy vaikka toisaalta ei haittais vaikka venyisi niin kauan että saisin uutta mallia pakkauksen. Niitä ei kyllä taida olla ihan hetkeen vielä jaossa.

Chira: Komeat lukemat sulla, vaikka eikös se ole ihan hyvä että kasvaa (kunhan ei johdu diabeteksestä). Mulla siis viikkoja samat ja tänään neuvolassa kohdunpohjankorkeus 21,5 ja painoa tullu 5 kg. Ihmettelen kyllä miten näin on koska olotila on kaikkea muuta kuin kevyt.

Kävin siis ylimääräisessä neuvolassa kun liikkeitä ei juurikaan tuntunut pariin päivään ja huonoa oloa ja päänsärkyä riittänyt taas. Mutta kaikki oli ok, vauvan syke ja kaikki omat "arvot". Liikkeiden vähyys johtunee istukan sijainnista, eli vauva piilottelee siellä istukan takana.

Ihana olla lomalla! Viikon talviloma osui kyllä hyvään saumaan. En tosiaan tiedä miten jaksan palata töihin nostelemaan ja seisomaan paikallaan. Pahin mahdollinen yhdistelmä. Kävellä kyllä jaksan mutta paikallaan seisominen saa paikat ihan jumiin. Pakko yrittää sinnitellä, en halua vielä kotiin jäädä ettei käy aika pitkäksi.

Saimme viikonloppuna hyvin tehtyä hankintoja. Ostettiin lopulta uudet matkarattaat ja turvakaukalo. Aika hyvä tarjous, cragon kaukalo telakalla ja yhteensopivat matkikset 270 eur. Saimme myös pinniksen ja vaunut kotiin joten alkaa vauavn huoneessa olemaan tavaraa. Nyt ihan hyvällä mallilla asiat kun sais ton fysiikan itellä toimimaan.

Onko kellään mitään hyviä venyttelyvinkkejä liitoskipuja helpottamaan? Kun ei tahdo liikkeelle päästä...
-Vattula- 26+0

MaiMei Itse kysyin tuota asiaa silloin 2009 tai 2010 alkuvuonna kun olisin tehnyt hiukka hommia, mutta minulle vastattiin että jos arkena teen niin se päiväraha tippuu siltä kuukaudelta kaikilta päiviltä minimiin. Tiedä sitten miten asia on oikeasti kun sieltä saa vastauksia sen mukaan keneltä kysyy. Itse tärkeimmät asiat kysyin aina sähköpostitse että sain kirjallisena sen vastauksen johon sitten vedota jos alkavat inttämään vastaan.
Mutta tuon takia minä sitten tein vain yhtenä sunnuntaina ohjelmoinnin pois joka minulta tilattiin niin se ei sitten vaikuttanut mihinkään tietenkään.

Vanhempainpäiväraha hakemukset:
Nehän ei kuulu palkanlaskentaan vaan kelalle jos tarkkoja ollaan. Eli ne hakemukset siis. Ne ovat kelan ja teidän välisiä papereita ja palkanlaskenta taas hakee heille kuuluvat mahdolliset rahat (mikäli siis maksat äippäloman ajalta palkkaa) ihan eri lomakkeilla kelalta. Jossain tuntuu olevan tapana ne sinne jättää mutta joka tapauksessa ne ei sinne kuulu ja varmaan asiat edistyy nopeammin monessa tapauksessa kun ne vie suoraan kelaan. Palkkatodistuksenhan siihen tarvitsee liitää jos haluaa siitä tuloja huomioon.

Chira Ei pitäis käsittääkseni vielä näillä viikoilla sokeritkaan vaikuttaa vauvan kasvuun.
Näin minulle on sanottu viimeksi viikko sitten. Mutta joka tapauksessa noissa mitoissahan voi helposti tulla mittaajasta johtuvia heittoja suurestikin jos huonosti ottaa mitat. Ja toisaalta sitten voi olla joku kasvupyrähdys kyseessä ja taasen sitten kasvaa rauhallisemmin.
Mutta hyvä että se rasitustehdään niin siitähän saa vähän osviittaa toleranssiin, mutta sokerihemppahan sen kertois pidemmältä ajalta että onko mikä ollut tasapaino.

vattula Muutamassa päivässä tuli minulle kelan päätös tammikuussa.

Moi,

Itse en vielä tiedä äitiysrahanmäärää, en ole vielä laittanut palkanlaskijalle pyyntöä 6kk tuloista (kelalla paprut olleet jo alkuvuodesta saakka).
Nyt alkaa tuntumaan tämä raskaana oleminen, jalat eivät jaksa enää kantaa, alaselkä on kipeänä, mutta töissä yritän jaksaa loppuun saakka, ei olisi kuin kuukausi ä-loman alkuun:)
Loppuviikosta olisi taasen ultra, katsotaan onko vauvalla kaikki hyvin.. haluavat vaan varmistella kun piikittelen tuota klexaneakin. Jos näkyisi kumpi sieltä on tulossa.. no, pääasia kunhan on terve.

Piuh 28+1

Heippa! Viikot ne vaan huristaa, tajusin meinaan, että tänään on jo 27+1. No hyvä niin =) Jotenkin koko ajan pelko siitä jos tuleekin ulos jo ennen aikojaa, ni sit olen niin onnellinen ku taas yks viikko menny...En tiedä yhtää mistä tuo pelko on, koska ei ole mitään semmosia merkkejä tms..

Mä ostin semmosen tukiliivin noihin liitoskipuihin, itiystuotteet - Carriwell - Tuotetiedot - Carriwell tukivy
Tommosen, eikä todellakaa oo hinnalla pilattu. Ja on kyllä auttanut. Nyt taas kun kipuja ei vähää aikaa oo ollu ni en oo "muistanu" käyttää ja aamulla heräsinkin kamalaan tunteeseen ku tuntus kui joku repis alapäätä kahtia. Eli vyö taas ahkerasti vaa käyttöön!
Varsinkin koiran kanssa ku eilen olin lenkillä ni sattus myös alaselkää. Toivottavasti nyt ei ala nuo kivut enempää vaivaamaan ku lomakin vasta alkaa ja olen päättänyt, että mä hoidan koiran lenkitykset, kodin ja ruuanlaiton koska olen kotona :D Mutta saas kattoa nyt...

Noista hankinnoista vielä, tarttis ostaa vielä sitteri, leikkimatto/puuhamatto, manduca, parempi kantoliina, itkuhälytin, harsoja ja pinnasänky..Osa hankinnoista vois kyllä jättää syntymän jälkeenkin..

Tänää on vapaapäivä ja suunnitelmissa käydä kaverin kanssa koirapuistossa, siitä sit lääkärineuvolaan ja sen jälkeen kaverin poitsun synttäreille turkuun. ajattelin myös kiertää kirppiksen samalla reissulla :)
Tuo lääkärineuvola vähän pelottaa, että mitä siellä tehdää...Ja otan nyt ton mun "raamattuni" mukaan eli ruokapäiväkirjan ja sokeriarvot ni saa jo siellä kattoa. Vaikka arvot ovatkin olleet hyvät!
Harmittaa, että kerrasta tommonen diagnoosi vaikka kotona arvot hyvät...no joo, en siis edelleenkää asiaa oo hyväksyny :ashamed:

Enie: olen täysin samaa mieltä kanssasi tuosta, etten palkanlaskennan kautta omaa kelan hakemusta halua jättää. Suoraan kelaan ja alkuperäinen raskaustodistus sinne, niin ei häviä paperit matkalla. Niin kuin tossa aiemmin kirjoittelin, niin nyt ne on siellä palkkiksessa odotellu sitä kelan hakemusta ja haluavat vähintään kopion. Että osaa ketuttaa tää koko juttu!!!!!

Kelan papereista: Itse vein paperit kelaan, mutta sieltä olivat pomolle/palkanlaskijalle lähettäneet lisäselvityspyynnöllä. Ei ne sieltä mulle olleet mitään tietoa lähettäneet, muta pomo kertoi. En kyl ymmärtänyt mistä kiikasti.

Heipparallaa :)

Alan olemaan ehkä taas elävien kirjoissa, ainakaan yhtään särkylääkettä ei ole tarvinnut tänään ottaa. Sen sijaan tänään on jostain syystä ollut kovemmat liitoskivut kuin yhtenäkään aikaisempana päivänä, ja sen lisäks että tonne alapään liitoksiin sattuu, rutisee myös joka askeleella häntäluussa jotain. Auh. Jukoliste että pelottaa aina nousta kun on tarpeeks kauan maannut vasemmalla kyljellä, jostain syystä nouseminen ylös oikealta kyljeltä ei satu niin paljoa.

Mä en kanssa tiedä vielä paljon tulen saamaan äippärahaa, kun keikkaa teen eikä ole kaikki vuorotkaan vielä tiedossa siltä aikajaksolta miltä pitäisi tulotiedot toimittaa. Mutta ei kai sillä väliä ole, jos vaikka pyydänkin pomoa täyttämään sen lapun jo, koska koulun takia sille aikajaksolle ei ole tulossakaan kun maksimissaan ihan muutama viikonloppuvuoro...? Jos se vaan laittaa niihin kohtiin ettei palkkaa makseta niiltä viikonlopuilta...ko...? Mä en kans ole ihan selvillä näistä Kelan jutuista... Miten muilla keikkalaisilla menee tää juttu, onko täällä keikkalaisia? Ainakin olin lukevinani niin että joku oli...

Haidih ja tyllerö 27+0 POKSS!

Palkanlaskentaan ei tosiaan tarvitse mitään muuta kuin vaikka kopio raskaustodistuksesta tai ei sitäkään, riippuu miten organisaatiossa on asiat järjestetty. Periaatteessa omalle esimiehelle sen esittäminen riittää jos sitäkään tarvitaan.
Mutta niitä omia kelan papereita tai alkuperäistä raskaustodistusta eikä alkuperäistä saikkutodistustakaan tarvii sinne eikä pidä viedä.
Työnantaja hakee omat saatavansa omilla lomakkeilla.
Se että kela voi pyytää lisäselvitystä työnantajalta niin koskee palkkaa varmaankin ja esim.lisiä tai sitten tarkennusta vaikkapa lomarahaan, lomakorvaukseen jne...
Se on ihan normaalia.
Joskus istunut siellä palkkatoimistossakin muutaman vuoden töissä ja en koskaan huolinut sinne kenenkään kelan hakemuksia vaan sanoin että vie vaan itse kelaan koska ne paperit ei meille kuuluneet :)

Yhteistyössä