Tammikuu2008*LOKAKUU*

mä taas en vauvavakuutusta ota ennen synnytystä koska mä taas ajattelen niin että jos jotain sattuu niin se on sit sellaista joka hoidetaan kunnallisessa sairaalassa.

Mulla tuo äitiysavustus tulee rahana joten saan sen jo tällä viikolla!aika nopeaa toimintaa kun 10 päivässä sain sen maksuun.

Tervetuloa Hokkis!

Eilen illalla sain sitten viimein tehtyä kappaleet valmiiksi siihen aloittamaani villatakkiin. Tänään olis tarkoitus mennä iltavuoron jälkeen äidin luokse, niin sais kattoa miten palat kiinnitetään toisiinsa. Kiva olis tehdä vielä samanlaiset housut, niin olisi "kokonainen" villapuku pojalle valmiina.

Viime yönä näin ensimmäisen unen raskauteen liittyen. Synnytys oli alkamassa ja ambulanssi tuli katsomaan tilannetta, lähtivät kuitenkin menemään ja sanoivat palaavansa takaisin viideltä ja ottavansa mut silloin mukaan. Puoli viideltä sitten kokeilin vielä itselle alushousuja ja pakkasin vauvan tarvikkeita mukaan. Taisin siinä sivussa vielä tilata H&M:ltä vaaville potkuhousut kotiintulovaateeksi. Tuskinpa kaikki kuitenkaan menee näin helposti :)

Eilen tosiaan laittelin vauvan vaatteita kaappiin (toki niitä vielä järjestelen ja pesen), kyllä tuli kaapista suloisen näkönen, kun siellä ei enää olekaan niin suurta vaatetta mitä aiemmin. Kuviakin voisin tietty laittaa, mutta olen ihan pihalla siitä miten kuvia tänne lisätään..

Nyt sitten Vapaa valinnan kautta iltavuoroon mammoja ja pappoja hoitelemaan.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

:wave:

Itse olen kanssa nähnyt nyt viimeaikoina ihan hirmuisesti unia (johtuukohan siitä, että uni kevyempää tai että heräilee vaan useammin). Unet ovat kaikkea mahdollista hauskaa, yllättävää kyllä, että yksikään uni ei ole liittynyt lapsiin tai synnytykseen.

Kuinka pitkä kestoisia teillä on noi harjoitus supparit? siis kestääkö tunne minuutin vai pidempää? Ensimäistä lasta kun odotan, niin en tiedä miltä noitten "pitäisi" tuntua. Töissä kuitenkin usein vatsa kovettuu mm. nostellessa. Saa muutenkin nähdä kauanko vielä töissä jaksan olla (tänään pitäis taas iltaan mennä koittamaan viikon sairasloman jälkeen), kun työajasta noin puolet on erilaista nostamista ja muutenkaan ei oikeen pääse huilaamaan, silloin kun tarvisi...

Maija M:
jos sulla jatkuvasti töissä supistelee niin ei hyvä.itse olen viime aikoina pystynyt pahimmat nostelut välttämään pyytämällä työkaverit avuksi tai pyytämällä vähemmän apua tarvitsevia potilaita omiksi potilaiksi.

mulla harjoitussupparit olleet aika lyhyitä.selvästi alle 30 sek.

Täällä ainakin vatsa kovettuu, jos esimerkiksi joutuu vetämään asukkaalle tukisukkia jalkaan, tai muuten pukemaan niin, että joutuu koko ajan menemään kyykkyyn ja sitten taas nousemaan, kyllä tuntuu että vatta on koko ajan kovana. Välillä esimerkiksi 30 minuutin aikana voi tulla useita hetken kestäviä kovetuksia ja vetoja. Täytyy varmaan aikaa kanssa ruveta ottamaan. Täällä ei kans paljoa huilailla, välillä toki aikaa istua on enemmän, mutta illan edetessä vauhti vain kiihtyy.

Issias vaivaa nyt polven alapuolelle mikä ei kanssa ole hyvä juttu. Huomenna varmaan pitää soitella lääkäriin. Tuntuu vaan jotenkin aikaiselta, jos nyt joutuis jo jäämään saikulle raskauden takia, muilla tuntuu viikot olleen pidemmällä. Muuten täällä kuitenkin hyvin voidaan.

En oo vielä oikein osannut palstailla, mutta ahkerasti olen käynyt teidän muiden odotusta seuraamassa. La ois 21.1 ja ensimmäinen pienokainen ois tulossa, perheeseen kuuluu myös aviomies ja tuommonen seropi koiruus..
Oma odotus on sujunut suhteellisen hyvin, vaikka välillä onkin täytynyt lyödä jäitä hattuun alussa, kun on yksi keskenmeno takana :(
Sellaisesta kyselisin, kun mullakin alkoi noi harjoitus supparit ja selkä/lantiokivut suhteelllisen aikaisin rv.16 ja nyt sitten kun neuvolassakin terveydenh. meinas et kannattais käydä tarkistamassa kohdunkaulan tilanne kaiken varalta, niin menin lääkäriin. Niin sitten kävi et saikkua tuli seuraavaan aikaan saakka tämänkuun loppuun. Sanoi et kohdunkaulaa on jäljellä puolet eli noin 1,5cm ja et paikat on myös hieman pehmentynyt. Sanoi myös etten saa nostella, mutta muuten saa elää ns. normaalia arkea, tietysti kotioloissa. Onko muilla kokemuksia, ku jotenkin tuntuu aika hurjalta toi kaulakanavan mitta. Sen vielä lääkäri kuitenkin sanoi et paikat ei kuitenkaan ole auennut, onneksi!!
Onko muita jotka on joutunut jäämään näin aikaisin sairaslomalle, tuntuu vähän hölmöltä. Mut yhdyn lääkärin mielipiteeseen, et kaikista tärkeintä on et pienokaisella ja mulla menee kaikki hyvin , eli et töitä kerkee paiskia :) :)
Mut toisaalta on ihan kivaa kun koko raskausaika on mennyt aika lentämällä töiden touhussa, niin ihana vähän rentoutuaja aionkin ottaa kaiken ilon irti tästä ajasta =) =) =)

Tervetuloa Hokkis ja Piku81 :flower: Meillä näyttäisi Pikun kanssa olevan LA samana päivänä ;)

Täällä taas tuli todistettua itselle, että työnteko ei ole enää entisenlaista. Masu kovettuu melko pienistäkin asioista ja olo on kaikkea muuta kuin hyvä :| Meillä töissä ei oikein pääse huilimaan silloin kun itseltä siltä tuntuu. Eli aion kyllä ensi viikolla puhua asiasta lääkärille. Meilllä kun ei ole mahdollisuutta vaihtaa rauhallisimpiin tehtäviin, vaan mentävä sen mukaan mikä tilanne työpaikalla on.

Meillä oli eilen jälleen asuntoesittely ja tänään kävi vielä yksi ehdokas välittäjän kanssa erikseen. Pitää toivoa, että pian alkaisi tapahtumaan jotain tämän asunnon suhteen! Mites shakilla on asuntoasiat edenneet? Joko on Tampereelta päin löytynyt (vuokra-)asuntoa? Meillä mies on nyt 4 viikko arkipäivät siellä, joten viikkoleskenä elellään :| Sitä mitetinkin, että mitäs jos olen sairaslomalla niin voisinkohan mennä hänen mukaansa Tampereelle?? Vai olisko se jotenkin eettisesti väärin :whistle: ? Pitää miettiä sitä vielä..

Huomenna olis aamulla aika sokerirasitukseen. Nyt pitää vain muistaa olla syömättä siihen saakka ;)

Afu ja mini 26+0

niin joo periaatteessa minunkin täytyy sairaalassa tehdä kaikkea mutta aika hyvin tosiaan ollaan potilasjaolla saatu hommia kevennettyä.tosin nyt viikkoja jo niin paljon että koska vaan voisin jäädä lopulliselle ä-lomalle.
mutta katson nyt miten alkaa sujua kun palaan taas tältä vuosilomalta töihin.voipi olla että jos taas kovin väsyn niin on oltva taas hetki huilimassa.

Afu: mene ihmeessä miehesi mukaan Tampereelle jos sairaslomalla olet! Parempihan sinun siellä on olla kuin yksin kotona, kun mies voi edes osan päivästä autella hommissa..

Itse selviydyin eilisestä työillasta kohtalaisesti, vatsa kyllä kovettui useasti (lähinnä ehkä vähemmän niitä hetkiä, kun ei olisi ollut kova tai muuten "ikävän" tuntuinen). Onneksi eilen oli porukkaa riittävästi, joten pystyin kaikista painavimmat nostot teettämään muilla.

sokerirasitus takana, olipa koettelemus :|

mulla on alkanu yöunet olemaan tosi katkonaiset,heräilen, nään ihme unia jne..ja se alkaa pikkuhiljaa olemaan aika turhauttavaa, onneksi nyt on lomaviikko mutta jos näin jatkuu niin en tiedä kauanko jaksa herätä aamulla töihin.
Vihdoin eilen saatiin vakuutus otettua ( eilen oli siis viim.päivä), hieman myöhään jäi mutta..

Ootteko päällystäny äitiyslaatikkoa? Mietin et miten kangas siihen kannattaisi kiinnittää?ideoita?

Jenni & Hajis 27+0

Vakuutuksesta, niin me ei haettu, haetaan sit kun vauva sen 2 kk, eihän me sitä olis edes saatu, oli se keskenmeno ja munuaislöydökset jne..
Eilen ei sitten päästy sinne perhevalmennukseen, mies kun joutu oleen ensiavussa koko illan :( No kaikki on nyt kuitenkin hyvin ja eiköhän me sitä valmennusta sitten myöhemminkin keretä saamaan =) Torstai se sieltä hiljaa hiipii.. vähän kyllä sais nopeammin tulla.
Mä oon nyt huomannu voivani paremmin kun ottaa töitä vähemmän, tänäänkin jaksoin kävelylle lähteä ja hyvältä tuntui.
Mä en oo ajatellu päällystää sitä laatikkoa.
Täällä on kans nyt ollu yöt hirmu katkonaisia ja ihme unia tulee nähtyä..
Nyt syömään :D Ja sit mennään kunnosteleen sitä pinnasänkyä.

Cattie ja Osku 27+4

ihan eka tervetuloa taas uusille mukaan...

kaikki kunnossa ja ei ollu painoakaa tullu mielinmäärin lisää.. ainut huolenaihe oli et masu on tipahtanu alas? näin se mulle sanoi ja vaikutti myös siten sf mittaan et sitä seurataan nyt.. toivottavasti tämä nyt ei ole yks "enne" lisää et olis tää poitsu tulossa ulos tuolta.. tarjonta oli rt,et pää alaspäin siellä on.. supistelujen (v.lopun niiden kipeiden takia varsinkin) olis syytä kuulemma näin epäillä... pää on kuulemma tosi alhaalla tuolal et syy miks painaakin tuone alas taasen...

paino +603vko
RR 115/77
U-prot -
U-Gluk -
Sf 26
tarjonta rt
liikkeet +
sykkeet +140
kokonais painoa kertyny nyt yhteensä 7,3kg

minuu ihan rupes huolestuttaa tuo mahan tippuminen ja se et ku sano et olis ni ko merkkejä et vois tulla kohta puoliin.. äitipolille et laitettu erillistä lähetettä koska mulla sinne aika muutenkin sillo 29.10 (pelkopolille) jossa ultraavat kuulemma ja myös 7.11 on aika ihan vaan vauvan koon tarkastukseen jne.. mut eipä ollu ni kovin kivoja uutisia..

paljon puhui myös siitä et vauvalla on hienot mahd selvitä ja ihan kun valmistelis mua siihe et nyt se tyyliin tulee ja jos on suppareita,siis noita kipeitä mun on kuulemma polille mentävä pää kolmantena jalkana... valmennuksee olis mut ,myös laittanu jo aikasemmin mut se olis ollu eilen se aijempi valmennus polilla,et 19.11 on seuraava vasta.. hmm kovin mielenkiintoista...

ni ja viime yönä näin unta et synnytin pienen pienen pojan, hän joutus it heti tehohoitoon ja plaah kaikkea kurjaa... :| noh pitä älähtee tästä kehittelee jotain, mikä sais ajatukset puis noista...

peikko ja poitsu 27+4

heipsan!
Taas pikaseen käymään. Niin väsyttää ja muutenkin ajatukset seilaa, mun veli vaimokkeineen lähti tänä aamuna synnyttää ja kovasti odotellaan vauvauutisia.. Jännittää!
Niin tulee kaikki omat muistot ja ajatukset omista synnytyksistä mieleen ja sitten että taas siellä ollaan kohta itekki pakertamassa:)
Äippäavustuskin näkyi jo kelan sivuilla ja on tulossa tuossa loppu kuusta,äippärahasta ei vielä ollut muuta tietoa kuin että paperit vastaanotettu. Päästöstä tekevät varmaan sittemmin ku työpaikka on maksanut ne 3kk palkallista äippälomaa.
Täällä oli paljon uusia juttuja yms. mutta nyt ei tunnu yhtää muistuvan mieleen mitä kaikkee piti kirjoitella... :ashamed: Mutta uusia oli tullut: Tervetuloa! Ja joku siitä kirjoittelikin että päivitellään masun koosta. Niinhän se aina on, son joko pieni taikki iso:) Mä kuulen joka päivä töissä et kui iso masu mulla on, kuinka ison meinaat tehä ja et ai sillo vasta laskettuaika yms. Vaikka ei mun mielestä tää nyt niin kauhian iso ole. Ja saahan sillä ollaki jo kokoa näihin viikkoihin nähen.
Niin ja toivotaan pikkupeikolle että poju jaksais vielä siellä masuyksiössä oleskella, ei tänne niin kiirus kannata olla, ehtiihän tuota olemaan sittenkin täällä ulkomaailmassa =) Kyllä tuolle mun veljen vaikokkeelleki oli jo neukassa just näillä viikoilla kauhisteltu että ku on laskeutunut ja paikat pehmentyneet yms ja 3vk ennen laskettua aikaa oli paikatki auki ja kanavaa ei ollut paljon enää jäljellä, povasivat synnytystä jo lähipäiville, mutta niin se meni että nyt ovat synnyttämässä 8pvä yliaikasena. Mutta jokainen on tapaus erikseen.
Mä odottelen torstaita ja seuraavaa neukkaa..
Nyt eväitä tekemään ja töihin päin..

Saaru ja Aattomiäs 29+4

Sokerirasitus oli sitten tänä aamuna, ja vastaukset sain tietää hetki sitten (kiitos oman työpaikan ;) ). Eli oikein hyvät arvot olivat 4.4-8.0-6.0 =) Kokemus oli oikeestaan ihan mukava. Mulle oli varattuna sellainen oma huone jossa sain makoilla sängyssä peitto alla. Nukahdin ainakin ½ tunniksi siihen sängylle! Lehtiä oli melko lailla ja myös oma tv löytyi. Se litku muistutti coca-colan ja kotikaljan sekoitusta, eikä kyllä kovin hyvää ollut, mutta alas meni :eek:. Ihan hyvä että sokeriarvot on kunnossa, voin hyvällä omallatunnolla mennä pian syömään toisen itsetehdyn suklaamuffinssin =)

Aventin rintapumpun kävin tänään ostamassa. Meillä ei oikeestaan enää puutu kuin vauvansänky ja vaunut. Sänkykin on jo valmiiksi katsottuna, joten enää olisi vain päätettävä mitkä vaunut hankitaan. Onneksi on jo jotain mietittynä, eli pitää vain käydä koittamassa mitkä menee meidän autoon kätevästi :wave:

Afu ja mini 26+1

Eilen sitten kävin siellä työterveyshuollossa sen issiasvaivan takia. Sairaslomaa sain nyt sitten kaksi viikkoa, jonka jälkeen taas kokeilemaan töihin. Lääkäri sanoi, että antaa mulle mieluummin "lyhytkestoisia" sairaslomia kuin s-lomaa äitiysloman alkuun. Meinasi, että joulukuun alussa voisin sitten jo jäädä pitkälle sairaslomalle. Tuntuupi, että tuo työnteko on raskauden myötä alkanut väsyttää entistä enemmän, mikä toki on ihan normaalia.
Pari viikkoa pitäisi odotella niin sitten on lääkärineuvola.
Eilen tuli pohjolasta vakuutuspaperit, olivat hyväksyneet hakemuksen.
Muuten mitään kummempia ei tännepäin kuulu, poju potkii normaaliin tahtiin ja välillä vähän enemmänkin.

Tervetuloa Piku81 :flower:

Sadepäiviä...
Voi ku tuon pikkupeikon poju malttais vielä siellä, eikä säikyttelis äitiänsä turhan takia :/ vaikka kyllähän niillä on nykyaikana hyvät mahdollisuudet selvitä, mut kyllä se vaan vähän pelottaa et jos alkais näillä viikoilla syntyyn. Meillä alkais tänään synnytysvalmennus, ihan kiva pääatä tutustuun tän alueen muihin odottajiin, josko sieltä löytyis muutama äippäkaverikin =)
Otettiin kans masu Taaville vakuutus pohjolasta, kilpailutettiin kaikki melkein ja päädyttiin kuitenkin siihen, ku on jo ennestään kaikki muutkin vakuutukset sieltä. Meillä on hommattuna vaunut, sitteri, turvakaukalo, "leikkimatto" ja vaatteita. Itkuhälytin saadaan sitten joulun tienoilla ostaa tutulta käytettynä kun eivät enää tarvi.Ja pinnasänky, syöttötuoli ja hoitoalusta saadaan kun keretään hakee tutulta, siis pientä korvausta vastaan. Äippäraha paperit on annettu pomolle, ja sit kiikutan ne kelalle, ei vain malttais odottaa et sais jo sen äitiyspakkauksen.
Sairasloma tuli hyvään saumaan, ku ilmeisesti mulla nyt sitten iskee flunssakin päälle, kaks päivää on ahistanut henkeä ja nyt sit eilen alkoi kurkku tuntuun siltä et ois raastinraudan nielassu.. :/ Kuulumisiin taas...

Piku ja Taavi 26+2 =) =)

joo täällä jalat ristissä toivon itekin et olis sen 5-6vkoo vielä kiltisti matkustajana.. :) meillä kukäy niin et jos se nyt sieltä syntyis ni lähettävät poitsun kuopioon hoidettavaks ku ilmeisesti täällä ei ole keskosille niitä hoitokeinoja mitä siellä.. sinne on 140km matkaa ja varma ajoutuis useammankin viikon siellä olemaa.. :ashamed: eikä nyt edes tuu juuri mielee et asuis tuttuja tai sukulaisia siellä suunnalla et tulis sit khyl kalliiks oleskella siellä et vois poikaa päivittäin käydä kattelee...

hätkaste nimiä päätettii eilen, tytn nimi oli jotenkin helppo ku tietää et sitä ei käyttämää joudu, mut poika jo tuottikin vähän onkelmaa.. isän nimitys Urpo-Iivana ei menny ihan läpi multa paprerille asti.. iskä ku masukia kutsuu tuolla nimella.. itelle se on ollu vaan Nilla-Olavi..

tuossa just tuumailin et rupee olee kaikki vauvan hankinnat nyt hankittu,vaatetta on aina 70cm asti kaapissa pestynä ja silitettynä nyt,yks paketti on vielä h&mltä tulossa :D et yhtään ei vaatteita khyl meille nyt osteta enää.. sänky nököttää tuossa,lakanat laitan sine vasta sit kun sairaalasta kotiudumme, äitiyspakkauslaatiko on ens alkuu sit sängyssä.. kaukalo on myös tuossa,miehen kaverilta saatiin, et hoitopöytä pitäs vielä hommata(joko se levy sängyn päälle tai sit ihan pöytä) ja tarvittavat romppeet itselle.. pullot ja tutitkin löytyy.. :) et eiköhän näilä alkuu päästä,ostaa sit synnytyksen jälkee loput mitä katsoo tarpeelliseksi.. ni no vaippoja pitäs käydä hamstraa varastoon ja kaikki rasvat/talkit vauvalle..

siinähän niitä olikin jo..

asiasta villasukkiin ja sillain.. :D kuinka moni on rasvailla että säästyis arvilta ja onko toiminu?

ite meinaa alotin jokusen viikkoa sitten rasvailun, tai siis alusta asti oon ihan nivealla vetäny, mut ostin sen bodyshopin kaakaovoi puikon ja hyvin on toiminu.. mulla ei ole tullu arpia olleskaa.. :) pkaroissa oli ennestää muutamia ihan haaleita ja ajattelin et en tummuu nyt viimostaa varmasti mut eipä ole edenneet mihkää suuntaa.. mä oon ollu tosi tyytyväinen tohon puikkoon, mitää nahan pehmeänä helposti kaksikin päivää.. eikä ole sellainen lismasen tuntuinen.. eikä omaisuutta tarvinnu köyhtyä tuosta se oli 14.00e se puikko...

mut jospa sitä nyt lähtis miettii mitä tekis ku ei uskalla mitää rankaa tehä ettei vaan pahenna asiaaa..

peikko ja poitsu 27+5 :heart:

Jo tuolla aikaisemmin kerroinkin että sairalomalla olen ihan äitiysloman alkuun saakka supisteluiden ym. takia. Mulle kans lääkäri tuumasi 3vkoa sitten että kohdunkaula olis lyhentynyt ja pehmenny hieman ja rauhallisesti käski ottamaan. Mulla kans ainakin ulkoapäin näyttäis että vatsa jo aika alhaalla, tosin mulla oli alkuaan tuo ns. palleamaha, eli ylä vatsa tosi iso, ja voisi olla että on nyt sitten se laskeutunut. Viikon päästä olis neuvolalääkäri joten eiköhän sitä sitten taas olla hiukka viisaampia. Tällä hetkellä toivon että tää tulokas viihtyisi edes tuonne joulun seuduille tuolla masussa, jonka jälkeen alkaa ollakin jo turvallista tulla maailmaan. Meillä hankinnat loppusuoralla, ehkä tuo rintapumppu, vaipat ja itkuhälytin tulee vielä ostettavaksi. Tänään kävin ostamassa mm. tutit, tuttipullon, liivinsuojia, vanupuikkoja ym. sälää, kun ei oikein tiedä kauan enää pystyy itse käymään kaupoilla.
-26+5-

Sataa sataa ja sataa.. Tylsää meinaa olla ku sisällä vaa kökötetään! Mulla kauhia tuohu päällä. Ompelemaan tekis kovasti mieli, mutta kone nyt sattuu olemaan äitillä (sen konekin kylläki) ja aloin ihan oikeesti nyt pohtimaan joskos oman koneen hankkisi. Taas pari kaappi olen siivoillut ja nyt ajattelin joskos leikkelis kankaita valmiiksi niin sitten ei tarvis kuin ommella sujauttaa :)
Ja oih ihanaa! Mun veljelle&vaimokkeelle syntyi eilen sitten tyttövauva :heart: Oli niin ihana nyytti (mitä kuvista näki) Pitänee odotella että ne pääseepi kotiin niin mennää sitten kattomaan. Piti sitten niille kaivaa tuolta laatikoista noi tyttöjen vaatteet mitä joskus on saanu/ostanu tytön toivossa :LOL: . Laitoin ne pesuun ja vien sitten pussin niille valmista tavaraa:) Ei sitten niitten tarvihe alkaa enää peseskeleen niitä.
Mulla ei oon uusia arpia nyt tullutkaan ja sen verran rasvailen että ku suihkusta tulen niin laitan. Ensimmäisessä raskaudessa tuli masuun yks langanohut n.3m pituinen arpi ja ei mitään muuta ja toisessa raskaudessa sitten räpsy kunnolla masu ku yliajalla porskutettii. Silloin vähän meinas harmittaa. Mutta nyt taitaa olla masu sen verran valmiiksi pehmee et en usko et niitä välttisti lisää/uusia tuliskaan. Ja edellisessä raskaudessa mulla oli lähtöpainokin valmiiksi +10kg enemmän joten tuhimmassa kunnossa sitä oltiin silloin. Ja ihan nivealla minäki oon rasvaillut sekä joskus laittanu muutaman tipan eteeristä appelsiini öljyä, joka kuulema ehkäisee arpia ja oli sillä kaikkee muutakin vaikutuksia, nyt vain en muista kaikkee niitä:)
Näin mainoksen että tuossa meiän lähellä ois lauantaisin itämaista tanssia. Mitenhän se onnistuis tämmösen möhiksen kanssa. Ois kiva kokeilla. Mä kun en nyt pääse mihinkään muihin mammajumppiin tai -joogiin.
Mutta nyt taas touhuileen:)

Saaru ja Aattomiäs 29+5

Pikkupeikolle: Jos kävis niin kurjasti, että teidän vauva joutuis 140 km päähän teistä, niin Kela korvaa matkoja kyllä. Omavastuuta en muista nyt. Meidän sairaalan lähellä on potilashotelli vanhempien yöpymistä varten. Yö maksaa n 20 e, mutta näitäkin Kela korvaa kyllä. Valitettavasti en tarkkoja summia omavastuista tiedä, kun meillä ainakin vanhemmat ohjataan aina sosiaalityöntekijälle, joka ohjeistaa nämä asiat. Isälle kirjoitetaan aluksi sairaslomaa, että voi olla myös mukana. Äidillähän tietysti alkaa äitiysloma välittömästi, ellei muuten ole jo alkanut. Ja keskosäidin loma ei lyhene toisesta päästä, vaan pitenee sitten alkuvaiheesta vaan. Pienten keskosten hoito keskitetään ylipistosairaaloihin. Kun vauvan vointi sallii, siirretään omaan keskussairaalaan jatkohoitoon.

Mulla on tullu melkomoiset raskausarvet jo ekassa raskaudessa. Rasvaamisesta ei ollu mitään hyötyä. Toisesta tuli vielä uusia, ilmeisesti masu oli sitten erimuotoinen tms, sillä koko oli suurin piirtein sama. Toivottavasti ei nyt enää paljon tulisi lisää. Mulla on maha ihan tiikerinraidoilla jo, ja esim navan ympäriltä lähtee vielä "auringonsäteet". Että kyllä on kunniamerkkejä. :kieh:

Meille pitäs tulla tyttö. Olin ylimääräisessä ultrassa, kun virtsarakosta on löytynyt pientä hämminkiä. voi olla ihan harmitonta, asia varmistetaan sitten syntymän jälkeen vielä ultralla. Jos se vauvalla sitten todella on, leikataan se sitten mahdollisesti. Vähän turhan pieni vauva on myös, vaikkakin kaikki muuten ok. Todennäköisesti siis vaan geneettistä pienuutta. Painoarvio oli nyt 900g. Näillä viikoilla voisi olla kyllä jo yli kiloinenkin.

Mä olin viikon sairaslomalla liitoskipujen vuoksi. Tänään taas töissä olin, ja aika rasittunut olen kyllä nyt. Mutta katotaan päivä kerrallaan. Selkä on se pahin, ja toiseen jalkaan säteilee kyllä niin, että saa nilkuttaa välillä... Mut tätähän tää nyt on.

joo ei ollut herkkua eka työpäivä loman jälkeen.vaikka en sitten loppupäivästä enää nostellutkaan niin supisteli vähän ja tuntuu että kyykimiset on kyykitty...ahtaissa tiloissa tämän mahan kanssa potilaiden auttelu tuotti vaan tuskaa.katsotaan nyt miten tässä nämä lähipäivät menee.

muutenkin yöt on nukuttu huonosti.joku ihmeellinen virkeys iskee keskellä yötä ja sit kun pyörin hereillä jonkin aikaa ja nousen vessaan niin vauva alkaa liikkumaan ja sit ei ainakaan nukuta.on se niin ihanaa kuulostella pikkuisen liikkeitä.
sellaista sähkötystä tuntuu jo lantiossa eli tuntuu ihan kun pikku pää siellä ruuvaisi...on sit kai kääntynyt pää alaspäin.

mulla ei noita raskausarpia ole tullut.ihan tavallisella rasvalla rasvailen nyt ja rasvailin viimeksi.mulla tuli silloin viimeksi muutama tummanpunainen viiru alamahalle ja rintoihin jotka vaaleni heti synnytyksen jälkeen.mulla mahanahka ei ole koskaan ollut sixbägin peittona joten varaa venymiseen on =)
eniten mua ällöttää taas jalat jotka ovat mukavan pulleat ja vähemmän kiinteät.on se jännä että toisia häiritsee maha ja mua jalat!ihan samalla tavalla ovat pullerot kun viimeksi.se mikä on ihanaa on se ettei naama tällä kertaa kuki hormoninäppylöitä.kyl oli viimeks turpa kipee.

illan jatkoja kaikille!
HeMa ja vauva 28+1

.....sinne ja tänne.
Tervetuloa uusille ja voimia niihin koteihin , joissa jo rankempia vaiheita elellään.
Täällä vielä kaikki hyvin, tänään tuli vaan huono olo ylen syönnistä, ei toistu.
Vakuutuksista: Ei mekään otettu vakuutusta syntymättömälle vauvalle, kun matkaa yksityisille asemille satoja kilsoja ja kanssa aateltiin, että jos lapsella joku on synytessään, hoidetaan se yliopistollisella ja kunnallisella anyway. Katsotaan sitte 2 kk iässä.
Liikkeet Vauva on aktiiviisimmillaan iltaisin ja heitta kuperkeikkaa ja potkuja tulee vaikka minne, eli en usko että se vielä pitkään aikaan menee lopulliseen asentoon.
Raskausarvista: Saa nähä tuleeko. Nuorena tyttönä ku rinnat kasvo vauhdilla ja luistelin sillon vielä tosissani , tuli arpia rintoihin. Olen niiden kanssa aivan sujut. Olen nyt rasvaillu kovasti ja irtonahkaa tuntus vielä olevan hieman mutta kohta kiristää. Muutamilla tutuilla tosi pahat jäljet joten toivon että päästäs vähemmällä. Jos tulee, ni sitte tulee. :|
Nyt pitää mennä valmistautuu BB talon tapahtumiin. :ashamed: Olen koukussa...
Palaillaan...
Blanca ja Boxi 24+ 5

Onko muilla samaa vaivaa kun mulla, eli mahaa kutittaa iha hulluna!!?? Entä onko se iha normaalia, vai pitäskö siitä sanoa neuvolassa? Ku jostai oon kuullu et saattais liittyä jotenki maksa-arvoihin?

Ansku 26+5

Unista: olen yhden ainoan vauva unen nähnyt tänä aikana ja oli niin hirveä painajainen etten edes tähän viitti kirjottaa mitä tapahtui. Mulla kaikissa raskauksissä nää harvat vauva unet on yleensä painajaisia että vauvalle tapahtuu jotain. Joten mielummin toivon etten näkisi vauva unia ettei tartte itku kurkussa herätä masua paijaileen.

Ansku88: mulla kutisee kanssa maha varsinkin navan ympäriltä. Mutta rasvaus auttaa. Ihan tavallisella kosteusvoiteella vetelen. Voi olla että sun iho kuivuu tavallista enemmän ja venyyhän se nyt hurjasti, niin varmasti jotenkin vaikuttaa.

Raskausarvista: ahkerasti olen jokaisessa raskaudessa rasvannut, tosin ihan normaalilla kosteusvoiteella. Ja aika vähällä arvilla olen päässyt. Esikoisesta tuli joitakin viivoja, mutta ne haaleni lähes näkymättömiin noin puolessa vuodessa ilman mitään poppakonsteja. Mutta nää raskausarvethan riippuu tosi paljon ihotyypistä, toisille niitä vaan tulee enemmän kun toisille. Tosin ei tosta rasvauksesta haittaakaan ole sillä kuivaan ihoon jäljet tulee joka tapauksessa helpommin.

Maximilian ja vauva 25+3

ansku88: MInulla myös maha kutisee ikävästi, mutta en ole asiasta neuvolassa puhunut. Olen ajatellut sen johtuvan ihan vain ihon kiristymisestä, minulla kun on melko kuiva iho muutenkin.

Raskausarvilta olen toistaiseksi välttynyt kokonaan, vaikken kovin ahkerasti ole edes rasvaillut. Ihan perusvoiteella silloin tällöin kun on iho kuivalta tuntunut ja kutissut. Kaipa tuo on niin ihmisestä kiinni kenelle tulee ja kenelle ei. Edes rinnoissa ei raskausarpia ole vaikka ne ovat paisuneet melkein kaksi kuppia.

mimmu ja ryyni 28

Yhteistyössä