*Tammikuu2008*SYYSKUU

HeMa05: Mulla taas meinaa kaikki vaatteet olla pojalle, ku tuntunu kokoajan et poika tulossa.. =) On nyt pari vaatetta tytönkin varalle, mut olis se vaan jos tuliski tyttö.. Niin paljon ostanu vaatteita mitkä sit ei tytölle kävis.. No saa nähä mite käy.. ;) Pääasia tietty et terveenä tulee ulos..

Ansku rv 24+1
 
Tervetuloa JenskU82 ja mamelimuu mukaan!

Moni täällä oli jo saanut äitiyspakkauksen, itsellä odotus vielä jatkuu. Lisäksi odotan kovasti sitä päätöstä vanhempainpäivärahoista. Meillä kun se tilanne, että 2 lasta 3:n vuoden sisään. (2005) Olen ollut koko ajan sillä kannalla, että saan samat rahat kuin edellisestäkin. Kelassapa nyt sanoivat, että raha laskee! Edellinen vanhempainrahakausi laskettu puolta vuotta edeltävistä työttömyyskorvauksista, jotka ylittäneet vuoden 2003 keskiansion. Mutta nytpä kelan täti sanoi, että tuleva etuisuus lasketaankin vuoden 2005 palkkatuloista. Töissä olen kyllä ollut osan vuodesta, mutta muut tulot, jotka koostuu vanhempainpäivärahoista& työttömyyskorvauksista on vielä puolet enemmän! Menee yli hilseen, että tätä rahamäärää ei lasketa mihinkään. On sitten keksitty tällainen takaportti tähänkin asiaan. No, odotellaan ja katotaan miten käy! Meni nyt omaan napaan tämä kirjoitus, mutta menköön... :snotty:

Soikku rv 23 & jotain
 
Mutta huomenna alkaakin jo viikko 24!!! Olisi edes tammikuu. Hitsi. On tullut kauhea hinku saada jo vauva syliin. Paijailen noita meidän leikki-ikäisiä ja ne on ihan, että "Äiti! Oon jo iso poika!" Heh. Onneksi välillä käpertyvät kylkeen, kun lukee sohvalla kirjaa. Ja nehän on JO 2 ja 4 vuotiaat. :) Mies lähti hirvimetsälle ja minä keksin kaikkea muuta, ettei tarvitsis rueta siivoamaan. Olen ehkä maailman siivouskammoisin ihminen. No perusjärjestys tietty on, mutta silti ei voisi vähempää kiinnostaa!! Kellään mitään kikka kolmosta hihassaan? :D

Allu se mennä mupeltaa mahassa. On ihan selvästi tuossa vasemmalla puolella enemmän. Maha on hassusti toispuoleinen. Hommasin 62 ja 70 senttiset toppahaalarit tutulta ja nyt alkaa olla kaikki kasassa. Pitää vähän hillitä tuota ostohimoa ettei huku vaatteisiin. Tosin niitä tyttöjen vaatteita ei edelleenkään paljoa ole, vaikka tyttöolo vahvistuu päivä päivältä! Meidän tyttöpä puetaan sitten sinisiin, kaikkien kammotukseksi :LOL: Mummut ihmettelee, kun puhun että vaaleanpunaisia vaatteita meille ei sitten ostella, vaikka tyttö tulisikin... Hento vaaleanpunainen menee, pinkki ei... Vähän tietysti vielä väritin puheitani, niin ne oli ihan totisia. Hih.

Täytyy ihan kysyä teiltä, että mitäs mieltä olette: Vedin tuossa nimittäin johtopäätöksen, että se sf-mitta antaa aika hyvää osviittaa myös vauvan koosta. Mulla tuo tuleva keskimmäinen on ollu näillä viikoilla kolmisen senttiä suurempi kuin ekassa ja tässä raskaudessa ja nyt tämä maha on sf-mitaltaan näillä viikoilla kaikista pienin. Toinen on ollut syntyessään parisen senttiä ja 200 grammaa suurempi kuin esikoinen. Hmmm... Mitäs ajattelette? Voisko mun yölliset pohdiskelut pitää paikkaansa. (Nyt tietysti joku heti tyrmää mun suuren ajatustyön tuloksen.) :LOL: Ei tunnu tuo painokaan/oma maha hirveesti vaikuttavan asiaan, kun olin n. 10 kiloa laihempi toisen raskauden aikana kuin ensimmäisen. Ja nyt taas samoissa mitoissa, kun ekaa odotellessa.

Tämmöisiä olen pohdiskellut.

johnu
 
onpas mammat nyt kirjoitellu taas kun tuntu et joinakin päivinä tulee vaan parilta joku juttu.. =) kiva on lukea muiden kuulumisia...

onsku onhan vauvalla jo ihan hyvät selviytymis mahdollisuudet noilla viikoilla, mut toivotaa et pysyis nyt ainakin sen 10viikkoa siellä.. mulla meinas kans ottaa etukäteen spurtin pihalle päin mut supaprit onneks loppu ja ei mitään kummempaa kerenny tapahtua.. otat vaan rauhaksiin muistat lepäillä heti ku sille tuntuu ja muutenkin raskaat hommat sysäät nyt miehelle... =)

tuntuu huimalle kun puhutaan enää ehkä 10viikosta kun vauva voi jo maailmaan haluta.. =) miten se aika näin nopeesti meni... ?

pikkugreipillä oli kans hyviä neuvola kuulumisia.. ja eihäns e 5kg paljon ole.. :hug: mulal tullu viiime käynnillä yht 4kg.

sellaista.. täällä laiskan pulskeeta v.loppua viettelen. eilen ilta meni telkkua katsellessa ja kutoessa.. mä oon ihan hurahtanu nyt kutomisee.. tuo villatakin ohje oli muuten helppo minkä mä rupesin tekee.. osaa vähemmänkin kutonut sen tehdä.. (elävä todiste täällä :wave: ) eli luotiin vaan 60silmukkaa ja aina oikeaa kudotaa 25cm ni on takakappale, etupuolelle sit luodaa 32silmää ja 20cm ihan vaan ainaoikeaa neuletta sit päätetää noista kerroksista silmiä jne ja toinen puoli melkee samaan tapaan mut pitää musitaa vaan tehä ne napin lävet.. oli kyl yksinkertainen.. eikä villa housutkaa nyt ni vaikeille vaikuta ettenkö niitä vielä nopeesti ennen tammikuuta kutoisi.. :D

peikko ja poitsu 25+1 :heart:
 
Tervetuloa uudet!

Osalla tuntuu olevan menossa helpompi keskiraskaus, toisilla taas huolia vähän enemmän. Jaksamista kovasti! Toivotaan, että meidän kaikkien vauvat pysyvät masussa vielä tarpeeksi kauan!

Mä olen täällä kakkosen kanssa kahdestaan, kun mies lähti esikoisen kanssa mummolaan. Onpa niin erilaista, kun yleensä nuo lapset leikkivät kahdestaan (ja tappelevat), mutta nyt kun toinen on reissussa niin toinen on ihan kiinni mussa ja koko ajan saa olla keksimässä leikkimistä :) On se niin erilaista yhden kuin kahden lapsen kanssa. Kova ikävä on vielä esikoista, kun ei olla erillään viikonloppuja kuin ehkä 1-2 krt vuodessa!

Uudessa kodissa oon tänään käynyt mittailemassa (eilen siis saatiin avaimet) ja kovasti tekisi mieli jo päästä siirtämään tavaroita ja järjestelemään hyllyjä. Pitää vielä malttaa ens viikon loppuun, että remonttireiskat saa sen maalattua...

Mä sain perjantaina äitiysrahapäätöksen. Pitäisi kaivaa edellinen v.2005 esiin ja katsoa onko summa sama. Hain siis ä-rahaa edellisen lapsen ä-rahan työtulojen perusteella. Ens viikolla tulee äitiysavustus (raha) tilille. Eilen kävinkin sitten Prismassa ostamassa vauvalle pienen haalarin. Tuo mennee pari ekaa kuukautta ja sitten siirrytään (kevääseen B) ) isompaan haalariin. Kuva löytyy tuolta:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1036089.jpg

Se ois sitten iltapuuron aika. Rattoisaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Jimena 26+0
 
Huh heijakkaa mä oon ihan ulkona koko ketjusta... En ees muista mihin kohtin oon viimeks kirjottanu...Päivät menee hurinalla ja tuntuu että mitään ei jaksa ja silti on pakko jaksaa... Pari kauheeta siivouskärpästä on iskeny ja niihin olen sitten paneutunu ja sitten onkin pari päivää pelkkää lepoa sillä toi maha ottaa tosi koville toi siivoominen .......

Potkintaa ilmenee jokapäivä ja mä oon ollu jopa niin saamaton etten oo lapsille ees perheenlisäyksestä puhunu... HYI mikä äiti... jotenki sitä vaan oottelee ja oottelee sitä "oikeeta" kohtaa sanoa :D Että sitä voi ihminen olla jokseenkin laiska :D Niinku se nyt ois iso juttu kertoo, mut sit tulee nää kaikki "mistä vauvat tulee, miten ne sinne menee ja kuinka se oikeen tapahtuu jne" kysymykset ja jotenkin mä en jaksa oikeen perehtyy niihin... Mitään en kiellä,enkä myönnä siis :D

No niin mitään uuttakaan ei oo juurikaan tapahtunu...varsinainen supistelu on jääny vähemmälle ja muuten vaan jokapaikkaan sattuu ja kolottaa...
Ja joulukuussahan multa sitten poistuu kone eiku ton mä oon jo kertonu, mulla on vahva tunne siitä :D Voi että tätä lahonuppia... :D
Että siis pääsen kyllä koneelle kun miehen kone on tuossa vieressä, mut omaa konetta mulla ei siis enää sen jälkeen ole... :( Kun ei tänne mitään mahdu...

Käytiin uus sohva tilaamassa/maksamassa ja 8. päivä pitäis sen tulla... Meillä on siis noin parikytävuotta vanha rocky tossa joka on TÄYSIN räjähtäny malli...
Eli uus tulee enemmän ku tarpeeseen...
No niin, samalla sitte hommattiin neidin huoneeseen uus vaatekaappi.. tai siis ainoo vaatekaappi, ku neiti pitää vaatteitaan omassa huoneessa, ihan käytännöllisyys syistä... =)
Nyt ne on sitten aina levällään,kun ei niille ole paikkaa, mut sittempä on, se on sitten ihan toinen juttu miten ne siellä kaapissa pysyy :D No kovaa tolkutusta ja äidin kättä siinä välillä tarvitaan tottakai.. (siis niiden vaatteiden kaappiin laitossa toki äidin kättä... )

öh...kaikilla oli jotain kauheen kivoja kertomisia ja mulla ei mitään tän ihmeempiä... eli siis olen hiljaa :D

Saapis ja tiitiäinen 26+0 (näemmä ainakin Jimenan kanssa samoissa mennään)
 
soikku76:
mä olin yhteydessä kelaan ja mulle sanottiin että saan saman äitiys-ja vanhempainrahan kun esikoisesta joka syntyi 2005.
kun lapsille tulee alle3 vuotta ikäeroa niin saa saman rahan.
itse meinaan kyllä laskettaa vielä viimeisten 6kk tulojenkin mukaan.
 
Soikku76: Kelan rahaahan voidaan hakea 1) edellisen vahvistetun verotuksen mukaan, 2) viimesen 6kk:n tulojen mukaan, jos työtulot on kasvaneet edellisestä verotuksesta väh. 20% tai 3) edellisen äippärahan mukaan, jos lasten ikäero alle tuon 3v. Muistelen jostain kuulleeni / lukeneeni, että Kelassa pitäis laskee perheelle edullisimman vaihtoehdon mukaan tuo äippäraha. Mutta nää on näitä valtion virastojen hienouksia, että asioiden hoito riippuu niiiiin paljon virkailijasta, jonka kanssa sattuu asioimaan. Tsemppiä taisteluun. Toivottavasti saat oikeudenmukaisen kohtelun.

Me sitten kävästiin ruotsinlaivalla tuulettumassa. Mukavata oli ja esikoinen nautti täysin rinnoin = oli ihanaa, kun löyty kilometrikaupalla pitkiä käytäviä, joita pitkin sai juosta karkuun isältä ja äidiltä :)

Nyt täytyy alottaa siivousurakka. Tänään taas esitellään asuntoa, josko vaikka joku innokas ostaja ilmestyisi....

Leppoisaa sunnuntaita kaikille

S ja kakkosnelonen (viikoista ei harmainta hajuakaan!)
 
JIMENA:
Mihin kohtaa sitä hakemusta laitoit maininnan että haet edellisen äitiysrahan perusteella nyt äitiysrahaa?
mä olen ollut siinä uskossa että katsovat tiedoista ja laittavat rahat tulemaan sen mukaan.Mulla kun taitaa käydä niin että työantaja maksaa mulle palkan äitiysloman ajalta ja sit saan ns.normaalin korvauksen.
Täytyy kai henkilöstöihmiselle mainita tästä koska sehän mun hakemuksen eteenpäin laittaa...

täällä sitä ollaan sunnuntaipäivää viettämässä työn merkeissä.onneksi on rauhallista mutta kyl mukvanmpi olis perheen kanssa olla kotona.
no sekin voi olla kohta edessä jos mennään lakkoon...
mitäs muut tehyläiset täällä miettii???
 
Heips,

HeMa: Mä ihmettelin tota lomaketta, kun siinä ei ollut mitään erityistä kohtaa tuolle tapaukselle, joten kirjoitin johonkin lisätietoja/huomatuksia -kohtaan, että haen ä-rahaa edellisen lapsen ä-rahan työtulojen perusteella. Lähetin laput Kelaan eikä sieltä tullut lisäkyselyjä, joten ilmeisesti oli ok :)

Mulle tuli aikamoisena yllätyksenä tieto siitä, että työnantaja maksaa 3kk palkan ä-loman alusta. Töihin olin siis vaan ilmoittanut jääväni taas äitiyslomalle (hoitovapaalla siis nyt olen) ja sieltä olivat sitten palkanlaskusta ilmoittaneet Kelalle! En ollut ilmoittanut hakemuksessa, että työnantaja maksaa palkkaa, kun en tiennyt, mutta oikein näköään osasivat Kelalla sen laittaa. Käytäntö työpaikalla on muuttunut ettei enää tarvitse tulla töihin yhdeksikään päiväksi hoitovapaan ja ä-loman välissä. Mukava ylläri, kun tässä ollaan jo aika kauan kituutettu hoitorahalla :)

saapasjalkakissa: Millaisia sf-mittoja sulla on? Kiinnostaa, kun mennään ihan samoissa :) Onko sulla edelliset lapset syntyneet ennen vai jälkeen la:n? Mulla esikoinen syntyi 40+5 ja kakkonen 40+2 eli varmaan mennään tämänkin kanssa vähän yli.

Jimena 26+1
 
Jimena:
niin eli sait saman rahan etkä vaan jotain prosenttiosuutta laskettuna edellisestä ä-rahasta.kiva juttu.mulla pitäiskin olla ihan hyvin pullat uunissa kun näyttää siltä että saan 3kk palkan ja sit vielä saman v-rahan kun vuonna 2005.
 

Yhteistyössä