Tammikuu2008*LOKAKUU*

Heipsistä!
Mummulareissuilta palailtu ja kotielämäänkin taas pikkuhiljaa asetuttu. Esikoinen sitten sairastu meidän reissulla ja siksipä vierailu venähti hiukan suunniteltua pidemmäksi. No nyt on pahin flunssan selkä jo taitettu, yskä ja nuha vielä hiukan vaivaavat.
Kovastipa on taas tullut juttua ja uusiakin on ilmottautunut sakkiin. Tervetuloa kaikille uusille!
Afu tuolla jossain aikaisemmin kyseli meidän asunnonetsinnästä. Täälläpä ollaan "nalkissa" Vantaalla edelleen. Nyt päätettiin, ettei juosta enää Tampereen suunnassa asuntonäytöissä, ennenkuin oma menee kaupaksi. Alkaa vaan harmittamaan, kun kaikki mielenkiintosimmat asunnot menee nenän edestä. Me kun ollaan sen verran nössöjä, ettei uskalleta kahta lainaa päällekkäin ottaa. Vuokra-asuntoa välillä ollaan mietiskelty, mutta yritetään vielä pärjäillä näin (mies siis asuu vanhempiensa luona viikot).
Monenlaisia vaivoja tuntuu jo monelle tulleen. Itselläkin on välillä käveleminen täyttä tuskaa, kun alapään luita(?) pakottaa. Varsinkin, jos on istunut pitkään paikallaan, on liikkeelle lähtö vaikeaa. Kaipa tämäkin vaiva täytyy vain kestää. Esikoisen odotuksesta tuttu "ystävä" närästys on myös astunut kuvioihin. Onneksi on Rennie!
Sokerirasitukseen olen menossa keskiviikkona. Toivotaan parasta, että arvot on kunnossa (miettii hän jättimäisen irtokarkkisäkin ääressä :ashamed: )
Mutta eipä kummempia. Taidanpa asettua oman kullan kainaloon, kun hänet nyt viikonlopuksi taas kotiin sain. :heart:

Mukavaa viikonloppua mammoille ja masuasukeille.
 
Lauantaita!
On ollut jokseenkin huono päivä.. Kukas se kyselikään väsymyksestä, niin mulla ainakin on palaillut väsy kehiin, tuntuu taas että aina vois nukkua. No eihän se oo mahollista ni se sit aiheuttaa huonotuulisuutta ja ärtyisyyttä paljon :ashamed: Eiköhän tämä tästä kun työt harvenee ni saa nukkua enemmän sit, ihan hyvällä omallatunnolla ajattelin lepäillä paljon. Hempasta tää ei kyl voi johtua kun syön jo päivittäin ja viimeks neuvolas oli noussu.
Kyllä huomas liikkuneensa, kun eilen koko päivä kaupoilla mentiin.. Kyllä niin kolotti ja tuntu joka paikassa. Kangasta on nyt sit iso kassillinen, ei muutakun hommiin. Joku tuossa päivitteli lakanoiden ja sänkytekstiilien hintaa niin kyllä noi kankaatkin tulee maksaan. Pari lakanasettiä, reunapehmusteet, pari peitettä, harsoja, niin n.80 e.. Tulee niistä sit tietty sellaset kun haluu.
Olipas juu kiva kuulla poreenkin kuulumisia. Paljon reippautta kaikille muuton kanssa touhuaville, kovaa hommaa.
Uusille tietysti tervetuloa toivotukset :flower:
Bamboolta mun piti kysyä et ultrataanko sua enään sillon loppuraskaudesta?
Meillä rupee kyllä noi hankinnat oleen kunnossa kans, patja puuttuu.. ja sit mietin et pitääköhän apteekista hakea jotakin vastasyntyneelle, vai sitten tarpeen mukaan..? Ku toiset kaikenmaailman tipoista puhuu.
Nyt vois ruveta ruoanlaittoon ja sit löhöön loppupäiväksi ja illaksi.. =) Ja huomisen ajattelin nukkua :D

Cattie ja todella vilkas Osku 28+1
 
.. kaikille vanhoille ja tervetuloa uusille.
Meillä päin on nähty karhu ja karhun jälkiä, joten nössö kun olen, en ole uskaltanu kävelylle kahteen päivään. Koiratkin on mielestäni reagoinu oudosti. Voi, en haluis vielä luovuttaa lenkkejä kun lumikaan ei vielä maassa.
Olen sataprosenttisesti muuten sairaanhoitajien vaatimusten puolella, enkä millään tavalla vastusta joukkoirtisanomisia. Tietenkin toivoo, että sopu tulee ennen sitä. Sitä kuitenkin suunnittelee jo omaa synnytystään ja Rovaniemi synnäri meinataan ainakin sulkea. Kuulin asiantuntijataholta, että meiät (pohjosen äidit)lähetettäis Ruotsiin synnyttää, Kiirunaan ehkä. Mulla nyt tulee jo Rovaniemelle matkaa lähes 400 kilometriä, että en minä sitä matkaa pelkää. Hassua se vaan on lähtee ulkomaille synnyttää.
B)
Tehäänkö toi sokerirasitus muuten kaikille? Minä en ole edes vielä laittanu papereita Kelaan, haluis kanssa tosin jo sen äitiyspakkauksen.
Mukavaa viikonloppua kaikille
Blanca ja Boxi 25+2
 
Voi elläimen käsi... kauhian romaanin kirjoitin ja se haihtu taas johonki bittiavaruuteen *huoh*
Kokeillaampa uudellee..
Niipa Pinnissuoja on helppo tehä lasten tikkikankaasta(päiväpeittokangasta), siin on kuviollinen toinen puoli, vanu välissä ja yksvärinen toinen puoli. Mun sisko just ompeli meiän veljelle sellaisen. Yksväriselle puolelle ompeli kuvioita kankaasta. Kanttinauhaa reunoihin. Itellä silloin aikoinaan tehty lakanakankaasta jonka väliin ommeltiin vanu"kankasta". Ja joku täällä myös kirjoitti että retkipatjasta saa kans hyvän ja tukevan pinnissuojan sisuksen.
Tammiäiti Mä päivittelen sut tiedot tuonne etusivulle. Meillähän on melkeen saman ikäiset lapset, mulla pojat 3 ja 5 vuotta. Minkä ikäinen itse ole? Minä -79. Tälläin utelen ku samasta kaupungista ollaan:)
PikkuGreippi Kiitos kiitos, mä taidan porskuttaa ensimmäisten joukossa, ku laskettu aika on joulukuun puolella. Mutta niin viimosilla päivillä ja aikasemmatkin synnytykset menneen niin yli että odotettavissa nytkin että tammikuussa synnytetään. Mutta koskaanhan sitä ei tiedä..:)
Tänään kävin sitten shoppaileen ja testaileen kaukaloita ja muita tavaroita. Suunniteltu Gracon alustallinen kaukalo ei sovi sitten millää meillä takapenkille kahen muun istuimen kanssa. Brion alusta meni, mutta ei sitten testailtu miten on tilaa kun kaukalon vielä laittaa siihen, mutta alusta mahtu. Pitää vielä käydä uudemman kerran testaileen, vielä en uskaltanut sitten ostaa sitä.
Pinniksen oisin ostanu, mutta just olivat aamulla myyneet viimesen, viikon päästä tulee sitten lisää, sitten se sitten. Mukaan kuitenkin tarttui sitteri. Ostin fisher pricen, ku tarjouksessa oli ja siinä on sama ominaisuus kui siinä babybjörnin 1-2-3 sitterissä että vauva saa itse heijattua siinä itseensä.+ tietty siinä on kaikkee muuta ylimääräistä kivaa ja hupasaa :D musaa ja tärinää..*hihhiii* Lisäksi marketista lähti mukaan tutteja, "huvitutteja" sekä pulloon".
Rintapumppu ei tarvikkaan vissii ostaa, taitaa tuolta keritä mulle lainaa sitten sellainen Avetin pumppu.
Mutta nyt huokaseen ja illalla sitten tehdään pitsaa:p

Tässä vielä kuva sitteristä


Saaru ja Aattomiäs
 
Cattie Minäpä täällä ainakin noiden sänky tekstiilien hintaa päivittelin, mutta enpäs päivittele enää... kävin tossa tänään kangas kaupoilla ja otin matkaani kaikkea kivaa laskematta tietenkään mitä loppusummaksi saattaisi tulla. Kylläpä se sieltä sitten selvisi ja tämä typykkä meinaa sitten jatkossa ostella noi petivaatteet (ellei anoppi tee) kaupasta. Maksoi ihan tuhottomasti noi kankaat ja tarvikkeet, ja aivan varmasti jollain tavalla onnistun pilaamaan nuo kalliit kankaani... ompelemalla sitten vaikka väärältä puolelta tai väärän värisellä langalla :LOL: :kieh:
 
Semmoista ajattelin kysellä teiltä joilla on vanhempia lapsia: meinaatteko pitää hoidossa vai ottaa kaikki muksut kotiin.

Itse kävin tässä vähän aikaa sitten sanomassa esikoisen ja kakkosen hoitopaikat irti siitä kun jään äitiyslomalle. Siinä mielessä harmittaa että muksujen hoitaja on tosi mukava ja lapset tykkää siellä olla. Varmaan kun töihin palailen en lapsia samalle hoitajalle saa, no varmaan esikoinen on silloin jo eskari ikäinen. Ilmoitin lapset samalla kahtena päivänä iltapäiväkerhoon. Toivon että sinne pääsevät olis mukavaa vaihtelua ja mäkin voisin sillä aikaa nukkua päikkärit vauvan kanssa. Mä vaan noista unista murehdin, musta kun tulee väsyneenä niin kiukkunen että se ei ole reilua ketään kohtaa.

Onko muilla kipua tuolla alhaalla luissa. Tämä vauveli välillä ittensä parkkeeraan tonne alas niin että luita ja hermoa vihloo (oisko tuo nyt häpyluu tai vastaava). Portaisen nousu ja muutenkin kaikki vähänkin poikkeava liike saa ikävän vihlonnan alapäähän aikaseksi. Eipä tämä nyt suuri vaiva ole ja ei tietenkään vaarallinen, mutta aika ärsyttävä. Töissäkin kun tarttee irvistellä ja miesvaltasella työpaikalla ei viitti sanoo että alapäätä vihloo :LOL:
No menen nyt huilimaan tyyny jalkovälissä se helppaa aina.
 
Tsau!

Kyllä me vaan samoilla viikoilla todellaki mennään... Täällä myös liitoskipuja kovasti. Ehkä sitä iskiastakin, sillä myös mulla kipu aina vasemmassa pakarassa ja reidessä. Selkä sitten on alhaalta aina kipeä, välillä ihan särkee. Maha myös kipeä, jos on kävellyt ja seissyt paljon. Niin, ja sitten alapäässä tuntuu siltä, kuin koripallo olis jalkojen välissä, tai mustelmilla. Varsinkin jalkojen levittäminen sattuu alapäähän. Yöllä varsinkin sängystä nousu on hankalaa. Niin, ja myös täällä selällään olo on hankalaa. Ei ollu kyllä aikaisemmissa raskauksissa näin paljon näitä vaivoja... Niin joo, ja nukkuessakin on parasta, jos on tyynyt jalkojen välissä, selän takana ja masun alla...

Hoitoasiasta: Meillä esikoinen nyt eskarissa, joten se jatkuu sitten tietysti. Olen ajatellut pitää ehkä noin 10 hoitopäivää kuussa hänellä lisäksi, ettei tarvi vauvan kanssa joka päivä hakea klo 12. Kakkonen on hoidossa siihen asti kun vauva syntyy, sitten otan kotiin. Käy kerhossa pari kertaa viikossa ja jumpalla. Tämä siis tammikuulla 4v. Olen vähän vauvaa surkutellut, kun isommissa on tuota kuskaamista niin paljon... Että rankkaa, kun olis nälkä, mutta äiti sanoo vaan,ettei nyt ehditä tisutella, kun pitää lähteä hakemaan isosisko kerhosta :eek: Pahimmillaan meidän päivä siis menee näin: klo 8 veli eskariin, klo 9 sisko kerhoon, klo 11 sisko kerhosta, klo 12 veli eskarista... Siksi siis ajattelin, että esikoinen olis välillä kokopäivän eskarissa/hoidossa, jolloin iskä voisi kuskata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tammiäiti:
Saaru: Tarkoittaako tuo Tammimamma mua vai jotain muuta eli onko täällä joku sillä "nimellä"?
Jos mua (Tammiäiti) tarkoitat niin olen -76 syntynyt.

Tammiäiti

:) :)

Anteeksi kauhiasti! Sua kyllä just tarkoitin, jostain vain jäi tuo mamma kummittelee.. :D Korjasin heti tuonne etusivullekin!
Mitä päin Oulua? Me majaillaan täällä Maikkulan lähettyvillä.


Meillä pojat on kotosalla nytkin niin kotona ovat jatkossakin. Molemmat käy kerhossa. Esikko käy 2x/vko ja nuorempi omassaan (heti ku 3v tulee ens kuussa täyteen) niin 1x/vko.

Nyt pitsalle..:p
 
täällä samaa vaivaa kun muilla eli masu tulee kipeeksi kävellessä..ylämäet rattaita työntäen ottaa aika koville.
nyt on täällä töissäkin olo ihan rajamailla.muuten ok jaksan mutta nostelut pelottaa.vaikka kuinka muut auttaa niin tilanteita tulee että on pakko nostaa työn sujuvuuden kannalta.olenkin tässä vakavsti jälleen kerran miettinyt että pitää jäädä pois jo ennen mammaloman alkua ettei vaan tapahdu mitään ikävää.

Maximilian:
Mulla on tarkoitus pitää esikoinen hoidossa 2 pvää viikossa.hän on tottunut päiväkodissa olemaan ja tykkää kavereista ja puuhastelusta.saa sieltä paljon sellaista mitä en pysty itse tarjomaan.
itsekkäästi ajattelen myös et saan sit edes 2 päivänä toivottavsti nukkua päiväunet....ansaitseehan se vauvakin kahden oloa äidin kanssa.mulle kun tuo uni on elintärkeä juttu koko perheen hyvin voinnin kannalta.

välillä tosin tuntuu "väärältä" viedä hoitoon mutta ainakin nyt on näin päätetty.pitää katsoa sit uudelleen kun vauva on syntynyt ja elämä tasoittunut.

 
Lauantai-iltaa hyvät kanssasisaret!
Nyt on hyvää aikaa tänne kirjotella, kun mies nenä kiinni televisiossa katselee formuloiden aika-ajoja. :snotty:
Raskausarvista on täällä ollut puhetta..minä en kyllä usko että mitkään rasvailut auttaa niihin, koska ne arvethan tulee siitä kun kudos repeää sisältäpäin, ja toisilla ne kudokset ovat paljon herkempiä repeämään. Mulla tuli rintoihin tosi paljon arpia viikoilla n.5-12 kun niin lyhyessä ajassa rinnat kasvoivat kaksi kuppikokoa. Nyt on parin viikon sisällä tullut takapuoleen aika paljon arpia, mutta mahaan ei ole tullut yhtään. Rasvailen kyllä säännöllisesti ihoa, koska mulla on aika kuiva iho ja ainakin nyt maha tuntuu kutisevan todella paljon.

Täällä monet tuntuu valittelevan, että maha kovettuu kun liikkuu, eikä kävelylenkit tahdo onnistua. Mulla ei oo onneksi ollut ongelmana sellaista, tänäänkin kävin sauvojen kanssa 6km:n lenkillä, aikaa meni noin tunti, eli aika reippaasti kävelin. Ei tuntunut masussa yhtään pahalta. Ihanaa on reippailla nyt raikkaissa syysilmoissa. =) Ainoa ongelma vaan on, että kamala pissahätä tulee aina lenkillä vaikka lähtiessä olisikin käynyt vessassa. Mulla muutenkin aivan mahdotonta on tuo vessassa ramppaaminen, yölläkin on käytävä ainakin 5 kertaa. Samoin päivällä ainakin tunnin välein on käytävä vessassa, tulee aina kamala pissähätä yhtäkkiä ja jos ei vessaan heti pääse niin sitten vihlasee inhottavasti alamahasta. Eikä sitten kuitenkaan välttämättä tule kuin pikkuliru, ja kun pöntöltä nousee ylös, niin tuntuu että taas pissattaa. Lääkäri sanoi, että vauvan pää on tosi alhaalla ja painaa rakkoa niin ettei pääse rakko tyhjentymään kunnolla.

Väsymys on palannut mullakin takaisin, "pirteä keskiraskaus" kesti noin viikolta 20 viikolle 28, sinä aikana tuli harvoin päikkäreitä otettua. Alkuraskaudesta nukuin yössä n.13h ja siihen vielä 2-3 tuntia päikkäreitä. Nyt on taas pakko viimeistään iltapäivällä käydä aina pitkäkseen.

Minä ostelin vauvalle kirpparilta lakanoita ja pussilakanoita 0.5?/kpl, ja tosi siistejä ovat. Pinniksen suojuksen löysin 2?:lla. Ja harsoja ostin 14kpl:een pussin 2.5?:lla, nämäkin lähes uudenveroisia. Tosi tyytyväinen olen, kun löysin näin halvalla, ei näin työttömänä olisi varaa laittaa tuollaisia summia lakanoihin ym. mitä jotkut täällä on kertoneet laittaneen.

Sellaista tänne tällä kertaa, oikein mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Katja rv 29+2
 
Mies lähti yövuoroon ja mulla aikaa vähän kommentoida juttuja... Väsymys on meillä ainainen vieras, mutta onneksi näin sairasloman myötä saan aika rauhassa nukkua niin pitkään ja paljon kuin huvittaa. Tosin hemppakin oli aika alhainen (113) viimeks neuvolassa ja nyt vähän väsy helpottanu, kun otan välillä rautatabuja ja välillä yritän syödä tosi "rautasesti". Tabuista ei maha oikeen tykkää eli siks en joka päivä niitä ota.

Joku kyseli tukivyöstä; mä oon käyttäny jo varmaan kuukauden ajan ja helpottaa tosi paljon orastavaa issias/pakaravihlontaa ja eikä supista ihan niin herkästi kävelylenkeillä. Suosittelen lämpimästi. Me käydään jopa tunnin reippaita lenkkejä koiran kanssa nyt kun mulla on toi vyö, ennen puolikin tuntia sai jo mahan möykyks. Mulla kyllä muutenkin supistaa herkästi...

Katja valitti jatkuvaa pissihätää, mulla on helpottanut se vessassa juokseminen. Oisko maha sit muuttanut muotoaan ja paikkaansa, kun ei niin toivotonta ole kuin vielä pari kuukautta sitten. Yössä tarvii maksimissaan 2 kertaa käydä, yleensä kertakin riittää.

Olipa ihana sitteri Saarulla. Me ei edelleenkään olla hommattu juurikaan mitään pienelle. Jos ens kuussa olis jo aikaa paneutua asiaan... parit potkarit oon ostanu kirpparilta ja parit uutena.

Tammiäiti tervetuloa joukkoon!

Oma (.) Täällä olo aika mukava sain viimeiset ikkunat pestyä rakennuspölystä ja kyllä loistaa B) Saa olla kevääseen asti rauhassa tuosta hommasta ja vaikka laittaa jo verhojakin paikalleen, kun tuo mies sais vaan ruuvattua tankoja. Ihana aurinkoisia ilmoja ollut ja koiran kaa käyty raitistelemassa ulkona urakalla. Mulla ei liitoskipuja juurikaan vielä ole ollut, satunnaisia vihlaisuja silloin tällöin. Mutta tuo supistelu on joka päiväistä ja vähän ilkeää, vaikka kipuja ei liity niihinkään. No lääkäri kuitenkin kehoitti touhuamaan ja liikkumaan niin paljon kuin kykenen ja sen mukaan mennään. Joka päivä kyllä oikaisen ainakin hetkeksi jossain välissä, tunti on aika hyvä huili aika :p

Kertokaapa pesettekö kaikki äitiyspakkauksen tarvikkeet ennen käyttöä? Tarkoitan lähinnä peittoa ja pussia?

Nyt taidan lähteä telkun ääreen! Öitä!

Pore&Papunen 29 tasan 1,5 tunnin päästä
 
Pissahädästä: mullakin voi välillä olla niin että pitää noin tunnin välein käydä vessassa. Ainakin jos on erehtynyt juomaan vähän normaalia enemmän nesteitä. Nyt illalla oltiin kylässä (klo 21-1.30) ja siellä kävin yhteensä 4 kertaa vessassa :whistle:

Kirppareilta minäkin olen löytänyt tosi hyvä kuntoisia vaatteita ja muutaman lakanan ja yhden peiton. Eikä ole kyllä mennyt montaakaan euroa niihin ostoksiin. Noita harsorättejä vois myös yrittää kattella.

Äitiyspakkauksen tarvikkeista: olen ajatellut, että pesen kaikki muut paitsi makuupussin, peiton ja ulkohaalarin ennen käyttöönottoa. Eli sellaisia tavaroita, jotka eivät ole suoraan kosketuksissa vauvaan en aio pestä.

HeMa05: suosittelen kyllä että harkitset tuota saikulle jäämistä ennen äippäloman alkua. Yksikään potilas ei ole masussa olevan pikkuisen arvoinen. Ja ilmeisesti teilläkään ei ihan aina voi noita nosteluja välttää, joten suosittelen niiden jättämisen muiden harteille suosiolla. Koskaan ei tiedä jos esim. vaikka potilas sattuu kaatumaan ja olet silloin yksin hänen kanssaan. Ja aina voi sattua sellainen työkaveri, jonka mielestä et tarvitse apua (kuten minulla siis jotku työkaverit).

Reunapehmuisteista: itse ostin päiväpeittokangasta ja taitoin sen kaksin kerroin. Sai vanutäytteen valmiina, ja pysyy täytteetkin varmasti paikoillaan. Lisäksi ompelin kiinnitysnaruja kanttinauhoista. Voisin laittaa kuvankin vielä tänne kunhan saan sen linkitettyä...

Supisteluista: itse olen huomannut että kaikista eniten niitä tulee töissä, koska siellä joutuu koko ajan olemaan menossa. Myös lenkeillä masu meinaa kovettua, mutta silloin on aina mahdollista hidastaa vauhtia niin että tuntuu sopivalta. Onneksi on nyt saikkua ainakin 4.11. asti juuri noiden supistelujen takia (töissä välillä kipeitäkin), ja luulen että töitä en kyllä kovinkaan paljon tule enää tekemään. Ei se tilanne varmastikaan yhtään helpotu kun masu kasvaa. Kotona vointi on oikein hyvä, kun saa omaan tahtiin tehdä asioita.

Nyt nukkumaan |O Tuli päivällä otettua kahdet noin tunnin päiväunet, joten sen takia ei ole uni vielä maistunut.

Afu ja mini 26+6
 
Huomenia. No nyt on sitten kestishulinatkin jo ohi. Väkeä oli ihan riittämiin, kaikki vaan tuntui tulevan heti aamusta ja kahden aikaan alkoi olla jo kovin vaisu osanotto. Jäseniä saatiin muutama lisääkin :) Aina vähemmän maatumatonta jätevuorta kaatikselle menee mitä valistuneempaa sakkia on. Ostin sitten itekin siilikuviosta bambufleeceä, vaikka ei mun tietenkään mitään pitänyt enempää ostaa. Tarvis vielä tehdä ainakin 15 vaippaa ja muutama kuori. Kun lähdetään jonnekin julkisiin paikkoihin tai juhliin niin tarvii laittaa aina ne hienoimmat vaipat päälle. Saa sitten niitä muovirättejä käyttävät kattella, et kuinka hienot ne kestikset onkaan.. Niin ja tarvii tehdä ne pinniksen suojat. Teen ne ihan tavallisesta lakanakankaasta, joihin laitan sentin paksuista vaahtomuovia. Jäklar, kun ei hokannut tota päiväpeitekangashommaa. Vaahtomuovi ostettiin jo kesällä, mut enpä vaan ole saanut mitään aikaiseksi.

Kirppiksiltä on tullut osteltua lähinnä puolipotkareita ja bodeja muutama. Tosi halvallkin on saanut joitakin hienoja. 10 sentilläkin on saanut. Sittereitäkin katseltiin ensin kirppikseltä, mut niissä on kaikissa ollut jo mahahapot valmiina :x

Täällä jo odotellaan kauheesti pakkausta vaan eipä kuulu. Kuukausi sitten jo laitoin hakemukset sisään pakkauksesta ja äippärahasta. Mikähän niillä oikeen maksaa?!

No nyt syömään suklaakahvipiirakkaa..

Napsukka 29+2
 
Saaru: Eipä se mitään, sattuuhan näitä erehdyksia. En muuten asu Oulussa vaan Oulun lähellä (tulen synnyttämään OYS:iin).

Pakkauksesta, kivuista ja supisteluista aloin tässä minäkin kommentoimaan osaltani...

Paukkauksesta pesen ainoastaan ne vaatteet, jotka ovat ihokosketuksessa vauvaan (niin olen tehnyt aiempienkin pakkausvaatteiden kanssa ja hyväksi havainnut sen) eli Toppapuku, peitto ja makuupussi jäävät pesemättä, mutta muut pesen. Odottelenkin jo innolla pakkausta... se pitäis tulla lähipäivinä... ja siinä on kuulemma ihanat vaatteet ym. Olen kyllä jo Kelan nettisivuilta käynyt etukäteen kattelemassa pakkausta ja hyvältä se näyttää. Onneksi se pakkauksen toppapuku ja toppavarusteet ovat nyt pienempää (68 cm) kokoa (ennen ollut 80 cm). Sopii talvivauvalle hyvin (ei ole liian isoja) eikä tarvi erikseen ostaa pienempää pukua alkuajoiksi.
On se kyllä ihanaa, että meillä suomalaisilla on tällainen mahdollisuus kuin saada äitiyspakkaus ilmaiseksi :) Mä olen ainakin huipputyytyväinen!

Supistelut ja alapään kivut (liitoskivut ym.) on kyllä mullekin tuttuja juttuja! Tuntuu vain, että tässä kolmannessa odotuksessa ne ovat kovempia kuin aiemmissa raskauksissa. Juttelin jo yhden kaverini kans, joka odottaa rv 24+4 (silläkin on jo samat ja yhtä kovat kivut) että voisko se vaikuttaa, että on jo aiemmat raskaudet "takana", että liitoskivut on kovemmat ja supisteluja enemmän. Mitäs mieltä muut olette?
Mulla varmaan vauveli painaa päällään tonne alapäähän, kun siellä tuntuu semmoista painon tunnetta ja pissalla pitää laukata entistä enemmän (rakko ei varmaan tyhjene kerralla kokonaan). Pitääpäs kysyä neuvolatädiltä huomenna, kun menen neuvolaan, että voisko se tilanne olla mun kohdalla näin.

Missä vaiheessa muuten meinaatte pakata sairaalakassin valmiiksi? Ite olen tässä pohtinut, että pitäis alkaa sitäkin toimenpidettä kohta miettimään (meillä nämä kaksi ensimmäistä muksuakin ovat tulleet ennen laskettua aikaa). Ettei käy sitten niin, että tulee sairaalaan lähtö ja kassi on vielä pakkaamatta.

Meillä nuo lapset (4- ja 2-vuotiaat) ovat olleet kotihoidossa koko ajan (olen ollut hoitovapaalla) ja kotona olo jatkuu sinne asti kunnes tuleva maha-asukki täyttää 3 vuotta (ainakin olemme miehen kanssa näin miettineet). Mä haluan olla lasten kanssa kotona, kun ne ovat pieniä. Itselläkin on hyviä muistoja omasta lapsuudesta, kun äiti oli kotona. Tietenkään en voi ennustaa tuonne 3 vuoden päähän, mutta tarkoitus ainakin olisi olla kotona sinne asti. Kyllä mä sit ehdin taas töissä olla ja kuskata lapsia hoitoon.
Käyn nyt lasten kanssa kerran viikossa Perhekerhossa ja se on kyllä ihana juttu: lapset saavat leikkiä toisten lasten kanssa, askarrella ja touhuta kaikkea ja itse saa jutella toisten äitien kanssa. Kaipaisin kuitenkin tänne sellaista kerhoa, jonne lapset voi viedä, että tulisi vähän lapsillekin sellaista tekemistä ja olemista missä ei äiti ole aina mukana (meillä täällä on ennen ollut semmoinen, mutta enää ei ole ja meidän vanhempi lapsi kaipaa kovasti tätä kerhoa).

Jaahas, nyt lapset haluavat alkaa muovaileen muovailuvahoilla ja kaipaavat äidin apua kaveriksi, jotenka nyt muovaillaan ;)

Tammiäiti rv 27+4 ja lapsukaiset
 
Vielä semmoinen tuli mieleen, että sanopas, jos tiedät, sieltä Oulusta hyviä kirpputoreja (minkä nimisiä tai missä päin Oulua), joista löytyis hyviä lasten ja miksei aikuistenkin vaatteita?!? Olen kyllä liikkunut Oulussa aika paljon, mutta kirpputoreilla käynnit (Oulussa) on jääneet vähemmälle. Elikkä jos vain tiedät niin.... KIITOS tiedosta! =)

Tammiäiti
 
Me ollaan ajateltu pitää lapsia hoidossa 15pv:n sopimuksella talviajan ja sitten pidetään lapset kotona. Esikoinen aloittaa eskarin ens vuonna ja kuopuksen vois laittaa parina päivänä kerhoon jotta saa kans hieman omaa touhua. Tosin saattaa myös olla että lapset jäävät jo tammikuusta kotiin sillä, paikkakunnalla aika kehno tuo päivähoitotilanne, mut eipä se nyt niin kauheasti haittaa, lähinnä ajateltiin että lapset olis sen takia nuo talvikuukaudet hoidossa kun pääsisivät helpommin ulkoilemaan ym, kun ei tarvitsi vauvan ehdoilla ulkoilla.
Oma vointi on suht ok näin kotioloissa kun ei isompia touhuile. Satunnaisesti nuo liitoskivut vihlaisee mut toistaiseksi vähällä päässyt.
Ajattelin kans pestä äp:sta vain nuo ihokosketuksessa olevat vaatteet ym.
-27+2-
 
Tammiäiti: Se pakkauksen toppapuku on yhtä iso kuin ennenkin, se koko 68cm on hihat ja lahkeet käärittynä. Oikeasti se on kokoa 80cm. Luulisin että se on sitten seuraavana talvena sopiva, kun vauva on noin vuoden ikäinen. En itse ainakaan voisi kuvitellakaan laittavani vastasyntynyttä siihen pukuun, hukkuisi varmaan sinne puvun uumeniin, koska se on aivan valtavan iso!
 
Katja87:: En tiennytkään, että se pakkauksen toppapuku ois niin iso, kun Kelan sivuilla + tutut mainostavat sen olevan pienempi eli 68 cm, mutta jos asia on niin, että se on isompi niin TOSI HARMI! Pitää kai jostain lainata pienempi puku tai "metsästää" sellaista kirpparilta. No, pitää ekaksi kattoa se puku, kun paukkaus on tulossa mulle lähipäivinä.

Autoon laitettava turvakaukalokin meidän pitää hommata, kun näille meidän ensimmäisille lapsille se on aina saatu lainaksi, mut ei taideta enää viitsiä pyytää keltään lainaksi. Paljonkohan uudet turvakaukalot maksavat -onko kellään tietoa?
 
Tammiäiti: Minä ainakin noita alapään kipuja viimeksi ihmettelin neuvolassa (esikoisesta muistan samanlaiset kivut vasta ihan raskauden loppumetreillä), niin neuvolatäti ajatteli, et varmaan johtuu, kun edellisestä raskaudesta ei ole vielä kauaa aikaa (esikko 1v. 2kk.). Kipu tuntuu lähinnä "luissa", joten epäili olevanlantion seudun luiden löystymisestä johtuvaa. Supisteluilta olen säästynyt, mutta enpä tuon esikoisen aikanakaan niistä mitään tiennyt ennen synnytyksen alkamista.

Ihana lukea, että moni pitää vanhemmat lapset kotona uuden tulokkaan synnyttyä! Nykyisin kun tuntuu olevan "trendi" laittaa lapset päiväkotiin ihan muuten vaan. Itse lastentarhanopettajana olen sitä mieltä. että jos mahdollisuus on, niin lapset kannattaa pitää kotihoidossa. Ensinnäkin jo se, että äiti on pienen vauvan kanssa kotona ja isompi viedään päiväkotiin, saattaa laukaista mustasukkaisuuden. Päiväkotipäivä ei myöskään ole lapselle pelkästään kavereita, leikkiä ja laulua, vaan paljolti oman vuoron odottamista, liukuhihnapottailua ja -pukemista (lähinnä pienten ryhmässä), tiettyyn muottiin ahtamista ja taitojen vaatimista (kyllä 3 v. osaa jo sitä ja tätä) ym. Olen kyllä sitä mieltä, että päiväkodissakin lapsella on ihan hyvät oltavat, mutta paljon niiltä ipanoilta vaaditaan ja aivan liian nuorina ja yksilöllisiä tarpeita on isossa ryhmässä tosi vaikea aina huomioida. Siispä, jos mahdollisuus on, niin pitäkää lapsi kotona. Sosiaalisia taitoja saa kartutettua hyvin kerhoissa ja leikkikentillä. Ja virikkeitä löytyy paljon (väitän, että enemmän kuin päiväkodissa pystytään tarjoamaan)Ja ennen kaikkea lapsi saa yksilöllistä huomiota omalta rakkaalta vanhemmaltaan. Hmm! Eräs lempiaiheistani ja siksi pitkä saarna. :ashamed: Ja jos jonkun lapsi on menossa/jäämässä päiväkotihoitoon (esim. vanhempi lapsi tottunut jo rutiineihin ja kavereihin), niin en halua tällä kirjotuksella ketään tuomita. Lapsilla tosiaan on siellä päiväkodissa myös kivaa. Ja kun puolustin noita yksilöllisiä tarpeita, niin eri vanhemmilla, lapsilla ja perheillä on myös omat yksilölliset tarpeensa ja motiivinsa toimia ja niiden pohjalta tulee tietenkin ratkaisunsa tehdä.

Täällä on taas sunnuntaipäivä vierähtänyt siivosuksen merkeissä. N. tunnin päästä on taas asunnon näyttö. Täytynee mennä kurkkimaan, jos esikoinen heräsi päikkäreiltä, niin ehditään syömään välipala ja sitten karata pois sen valtavan asunnonkatsojajoukon jaloista :LOL:

S & kakkosnelonen
 
Hei,

Oon ollut niin kiinni tässä muutossa etten ole juuri koneelle ehtinyt... Huomaa, että on ollut tavallista rankempaa, kun supistelut ovat lisääntyneet. No, kaikki kamat on nyt uudessa kodissa ja vähitellen näitä tässä puran.

Tervetuloa uudet!

Oon jutuista aika pihalla...

Mulla kans vaivaa toinen pakara (issias vai SI-nivel, en tiedä ). Kurjaa on kun jalka lähtee alta :( Tämä on tuttu vaiva ainakin edellisestä raskaudesta, joten pakko se vaan on kestää. Häpyluu on myös kovilla, jos olen seisoskellut/kävellyt paljon päivän aikana. Väsyttää nykyisin ihan valtavasti ja mä saatan nukkua kuin tukki, jos lapset eivät huutele. Vessassa ei tarvitse käydä läheskään joka yö (jos muistan olla illalla litkimättä hirveästi vettä ). Jos tarvitsee käydä niin vain kerran. Olenkohan joku poikkeus ;)

Meillä isommat lapset jatkavat kotihoidossa vauvan synnyttyä. Esikoinen käy kerhossa 2 x vko (3h kerrallaan) ja jatkaa siinä myös joulun jälkeen. Alkuun tosin voi olla tarpeen pitää hieman vapaata ja olla perheen kesken. Katsotaan miten tilanne kehittyy :) 4 vuotta tulee siis täyteen esikoisella tammikuussa. Töihin mä palaan aikaisintaan, kun vauva on 1,5v. Katsotaan miten rahat riittää. Moni on myös mulle sanonut, että jos haluaa kolme lasta samaan päivähoitopaikkaan niin hoito pitää aloittaa syksyllä kun kausi alkaa. Haluaisin venyttää töihinmenoa siihen kun kuopus on 2,5v, mutta se ei valitettavasti ole yksin mun päätettävissä. Mies olisi laittanut mut jo nyt töihin (hoitovapaalla siis olen) pariksi kuukaudeksi ennen vauvan syntymää :/

Tällaisia pohdin tänään. Yritän päästä ensi viikolla takaisin arkirytmeihin ja palailen tänne ahkerammin :) Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Jimena 29+1

ps. Mä kans olen miettinyt, että koskas sitä sairaalakassia pakkaisi. Mulla tosin edelliset lapset ovat menneet yli la:n eli ei ehkä ihan vielä ajankohtaista. Imetysliivit olisi kyllä varmaan syytä mennä kohtapuolin ostamaan. Ja kai noita vauvanvaatteitakin voisi alkaa pesemään, kun on nyt kaappitilaakin niille :)
 
Tammiäiti Jaahas, Oulussahan on kirppiksiä vaikka ja kuin..Muutamia tiedän ainakin, mutta varmasti kaikkia en:) Mutta tässä joitain..
-Paljekirppis, son siellä kodin ykkösen lähellä, joutsensillan juurella, toisella puolella katua kuin kodin anttila.
-Pohjolan(?) kirppis, limingantulllissa, auto grillin lähellä, realisointimyymälän kanssa samassa talossa.
-Nimeä en tiedä, mutta son asemakadulla, aika siellä kaupungin talon päässä, lähellä missä ennen oli TUA rintamäki, tää kirppis on semmoinen lasten kirppis
-Limingantullissa on myös spr:n kontti myymälä, Jääsalontie 12
-Alppilassa on myös second hands-kirppis ja toinen on kaupungissa isokadulla, aika lähellä kirkkoa (muistaakseni)
Tossa nyt ainaki joitakin. Mutta vaatteista yms tavaroista en tiedä millaisia siellä on, koska itellä tulee käytyä aika vähän kirppiksillä. Tuolla lastenkirpparilla olen kyllä halunnut käydä, mut eipä ole saanu aikaseksi..
Turvakaukaloitahan saa alkaen 50e lähtien, riippuu millaisen haluaa. Meille nyt on pakko ostaa alustallinen malli ku kaikki istuimet on sitten takapenkillä ja kaukalo pitää laittaa keskivyöhön, niin mikään muu malli ei siihen sovi. Mutta noita alustallisia malleja on Gracolla on 2 mallia, toinen 169e ja 189e, sitten on Briolla (baby stylessä) 189e , muihin en oo tutustunut.

Nyt on taas sauvakävelty ja ihana tuolla on tälläisellä viileällä syksy ilmalla lyllertää:) Hyvää tekee, inhaa vaa et lonkkii ja pakroihin alkaa aina sitten kolottaa, mutta mieli on hyvä. Sitten ollaan taas ommeltu:)
Mä en meinaa sairaalakassia alkaa laittamaan vielä varmaa pitkää aikaa, joskus joulun jälkeen sitten.. Mä en usko että tämäkään syntyy aikasemmin ainakaa.
Mutta nyt pesemään kaapin hyllyjä ja järkkäilemään niitä vaatteita sinne..:) Rauhaisaa sunnuntaita kaikille!

Saaru ja Aattomiäs 30+2
 
Afu:
No tänään oli taas sellainen päivä että tuli nosteltua urakalla.jalat kipeytyi tosissaan mutta ei mulla onneksi supistele.sitä olenkin tässä miettinyt että jos mua ei supista niin onko nostelut silloin vielä sallittu vai pitääkö ne jättää pois ylipäätään...

pitää ensi viikolla jutella osastohoitajan kanssa että mitä tehdään jos potilasmateriaali jatkuu tällaisena...



 
Iltaa!

Tervetuloa minunkin puolesta uusille!!
Olipas tullut viikonlopun aikana tekstiä.. :)

Sokerirasituksessa kävin minäkin ja sain ihan hyvät arvot. Ei se niin kamalaa ollut, vaikka en mitään omaa huonetta saanutkaan. Siellä muiden labraan menijöiden joukossa istuin ne 2 h. Arvot oli (4.8,7.2, 4.6) Tuota vain mietin miten tuo 2 h arvo voi olla pienempi kuin paastoarvo? :whistle:

Meillä esikoinen jatkaa hoidossa 9 päivää/kuukaudessa ainakin aluksi. Katsotaan sitten miltä tuntuu. Täällä ei ole mitään kerhoja tai muita missä voitaisiin käydä muita lapsia tapaamassa. Tämä oikeastaan suurin syy miksi hoidossa jatkaa.

Arpia on edellisestä raskaudesta jo maha täynnä. Nyt ei onneksi ole tullut yhtään lisää. Vaikka maha onkin jo nyt suurempi kuin viime raskaudessa kokonaan. (ainakin muiden mielestä)

Liitoskipuja ja alaselkä vaivoja täälläkin, jooga auttaa minulla ainakin jonkin verran selkään ja tietysti lepo.

Uusi viikko täälläkin lähti käyntiin.. :)

iita ja nuutti 28+0
 
Jep, mulle terkka sanoi kans, että krempat alkaa aiemmin, ja sen olen toden totta todennut! Mulla siis se kolmas raskaus myös menossa.

Shakille: Mä olen ollu yllättynyt siitä, miten monet on pitäneet itsestään selvänä, että meidän molemmat lapset jatkaa päiväkodissa. Esikoinen, kuten tuolla jo aiemmin kerroinkin, on jo tosiaan eskarissa. eikä 4v siskollekaan tietenkään pelkkä äidin seura riitä, mutta täällä on tosiaan kerhot ym, joten aktiviteettia saa kyllä. Meidän lapset ei ole koskaan olleet jokapäivä hoidossa mun vuorotyön vuoksi, ja ovat kyllä kotipäivistä kovasti nauttineet. Molemmat viihtyvät kyllä tosi hyvin hoidossa, ja hoitajat ovat mahtavia, mutta silti olen ajatellut tytön ottaa kotiin. Esikoinen menee muuten kouluun ens syksynä, ja onkin ihanaa, kun mä saan olla kotona. Itselläkin on ollu äiti kotona, kun olen ollut ala-asteikäinen, koska meillä oli päivähoitolapsia. ei tarvinnut tulla tyhjään kotiin.

Meiltä puuttuu vielä pinnasänky. Mitään en ole muutenkaan vielä laitellut vauvalle. Ainakin harsoja pitää hankkia lisää, ja jonkinlainen pinnasuojus kait, edellinen on nyt tytön nukkeleikeissä... Mitään kasseja en tosiaan vielä pakkaile. Mä ajattelen asian niin, että sitten pitää olla tavarat pestynä ja laitettuna, kun viikkoja on se n35. Sillä silloin, jos vauva syntyy, voi hän pärjätä jo vierihoidossa ja päästä kotiin äidin kanssa yhtäaikaa. Jos vauva syntyy etuajassa, ei hän pääse vielä kotiin, vaan kasvaa sairaalassa, jolloin ehtii kyllä pedata sängyt yms. Tietty nyt, kun vielä jaksaa (ehkä) kiertää kaupoilla yms, niin on hyvä aika ostella jutut valmiiks.

Joululahjatkin muuten tarvis pikkuhiljaa miettiä ja hankkia, niin ei enää joulukuulla tarvis lyllertää täysissä kaupoissa.

Mulle on muuten nyt tullu ekan kerran hieman jo turvotusta. Sukista jää karseet raidat nilkkoihin, ja ne oli mun mielestä vielä aamullakin vähän turpeat. Sormukset onneks menee vielä.

Dinomamma ja etana 28+1
 

Yhteistyössä