Tammikuu2008*LOKAKUU*

Pikkupeikko: hyvä että kaikki oli kunnossa. Ilmeisesti olet myös sairaslomalla kun noin paljon kaikkea kuitenkin ollut?

HeMa05: suosittelen kyllä sairasloman hakemista jos töissä ei tunnut hyvältä. Parempi levätä kuin katsoa mitä tapahtuu jos asiat menee liian pitkälle.

Hätäkasteesta: itse annoin suostumuksen siihen viime perjantaina kun täyttelin lappuja synnärillä ennen tutkimuksia. Nimet, jotka laitoin siihen on sellaisia mistä ollaan puhuttu yhdessä miehen kanssa. Voi olla, että on ihan lopullisia mutta varmuudella ei voi sanoa vielä (täytyy katsoa miltä vauva sitten näyttää ;) ).

Itsellä oli tänään lääkärineuvola. Meinasivat siellä, että taitaa olla mun työt nyt sitten tehty eli saikulla olen todennäköisesti ihan äitiyslomaan asti. Kahden viikon päästä on seuraava käynti lääkärille, koska haluaa seurata kohdunkaulan tilannetta supistusten takia. Kaikenlaiset nostelut ja rasitukset on kiellettyjä; sanoi että saan viettää "prinsessakuukauden" :LOL: .

Hb: 1.mittaus 91, 2.mittaus 104 (rautatabujax2 päivässä)
Sf-mitta: 26cm (tasaantumaan päin :) )
Pissa: prot +-, gluc -
Paino 5,5kg raskauden alusta
Syke: 150
Liikkeet: +
RR 126/78

Nyt pitäisi lähteä ajelemaan kohti Tamperetta miehen luo. Pitää koittaa ottaa kuulemma ajaminenkin rauhallisesti, koska sekin rasittaa tällä hetkellä melko paljon :| Mutta siellä saan varmasti ottaa rauhallisemmin kun ei ole ns. kotitöitä pahemmin kiusaamassa. Nettipimennossakin taidan joutua olemaan hetken :(

Afu ja mini 27+1
 
Heips,

Pikkupeikko: Onneksi kaikki oli ok. Toivotaan, että vauva viihtyy masussa vielä sen reilut pari kuukautta :)

Hienoja vaateita Saarulla. Mä en ole kaupoilla käynyt aikoihin, enkä ole siten päässyt edes ihastelemaan vauvanvaatehyllyjä :) Mies meinasi viedä kellariin noi pienet vaatteet eli pitäisi kai käydä läpi jo olemassa olevat ja laittaa kaappiin vaikken vielä pesisikään.

Ja Afulla hieno pinnasuoja! Mä haluisin niin kovasti päästä kangaskauppaan katsomaan olisiko siellä jotain kivaa kangasta suojiin (vai otanko vaan siskolta lainaan sen pinnasuojat) ja pinniksen päiväpeitteeseen. Muutenkin tarvittais verhokangasta, kun tässä uudessa kodissa on yksi huone enemmän ja se odottaa verhoja... Jos sitä ens viikolla, kun tulee hoitoraha.

Mä en myöskään koskaan ole täyttänyt mitään esitietolomaketta. Se mikä tuli viime neuvolassa uutena oli th:n kyselyt siitä kuulutaanko riskiryhmään ja saako vauva siis calmette-rokotuksen. Nyt on neuvolakortissa keltainen tarra, mikä kertoo ettei rokotetta.

Torstaina olisi seuraava neuvola. Mua pelottaa tosiaan tää mahan kasvu ja vauvan koko... Mullahan olisi Jorvissa se kokoarvio 19.11. Samana päivänä kuin Tehyn lakon pitäisi alkaa ja Jorvin ä-polihan vissiin suljetaan lakon ajaksi. Synnytykset ainakin keskitetään Kättärille ja Naistenklinikalle. En sitten tiedä, että menenkö kokoarvioon jompaan kumpaan vai jääkö tuo toistaiseksi pois välistä... Ajattelinkin kysyä torstaina neuvolassa, jos/kun sf jatkaa samaa hurjaa kasvuaan, että jos pääsisin Jorviin kokotarkastukseen jo ennen tuota kokoarviota. Ihan vaan varuilta, jos lakko alkaa. Tai sitten pitää kaivaa jostain rahaa ja mennä yksityiselle. Mullehan 4d:ssä annettiin kokoarvio la:na 4-4,5kg. Edellisessä raskaudessa tuo kokoarvio piti hyvin paikkansa: rv40+0 se oli 4,2kg ja tyttö oli syntyessään rv40+2 4,13kg.

Ajatukset alkaa muutenkin pyöriä aika paljon jo synnytyksessä ja sitten ihan käytännön jutuissa vauvan syntymän jälkeen. En tiedä edes mahtuuko meille kolme turvaistuinta auton takapenkille :ashamed: Keskimmäinen turvavyö on vielä rikki (on ollut varmaan 2 vuotta eikä mies saa sitä korjautettua...) eli paikkojakaan autossa ei tällä hetkellä ole kuin 4. Saa nähdä joudunko tulemaan ite laitokselta kotiin vielä bussilla... :eek:

Kaikkea sitä päässä pyöriikin :/

Jimena 29+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jimena:
En tiedä edes mahtuuko meille kolme turvaistuinta auton takapenkille :ashamed: Keskimmäinen turvavyö on vielä rikki (on ollut varmaan 2 vuotta eikä mies saa sitä korjautettua...) eli paikkojakaan autossa ei tällä hetkellä ole kuin 4. Saa nähdä joudunko tulemaan ite laitokselta kotiin vielä bussilla... :eek:
Kannatta kuiten olla tuon kanssa ajoissa liikkeillä. Meillä sama ongelma. Meillä takapenkillä on turvavyöistuin (selkänojallinen) sekä britaxin two-way-elite- istuin valjailla, ja sitten pitäs vielä se kaukalo sinne ujuttaa. Ja sen paikka ois keskellä, siihen saa vaan alustallisen ja brion istuin/alusta taitaa olla markkinoiden kapein. Mutta kannattaa ajoissa siin olla kokeilemassa niitä sinne autoo että mikä mahtuu ja mikä ei. Onneksi meillä ainaki tosi ystävällisiä ovat olleet tuolla lastentarvikeliikkeissä ja lähteneen mukaan autolle kokeileen noita varusteita:) Ja ei muuta ku patisteluja ukolle et keskivyö tulis ajoissa kuntoo, ei tarvi sitten bussilla kruisailla.

Nyt tulikin soitto että pinnis on saapunut, jos sen hakis tänään enne söihin menoa sitten.. Ihanaa, pääsee sitten taas lisää laitteleen ja järkkäileen :heart:

Saaru edelleen.. Tänäänhän on tulluki ahkeraa meikämammalta tekstiä :LOL:
 
Juu pitäis varmaan vähän mallailla miten nuo istuimet sopivat. Meillä on kakkoselle ostettu uusi kaukalo, ei jalustallista mallia, joten uutta ei osteta. Joko se mahtuu takapenkille tai sitten joku istuimista pitää siirtää etupenkille (olen tätä vastaan). Meillä on turvatyyny vain kuljettajalla, mutta kuitenkin. Keskimmäinen turvavyö pitää joko korjauttaa tai sitten hankkia uusi auto (sehän sopisi miehelle varsin hyvin ;) Mulla vaan ei ole yhtään rahaa osallistua siihen, joten siihen se homma varmaankin kaatuu) Mä olen tosta turvavyöstä huomautellut miehelle yhden jos toisenkin kerran, mutta mitään ei tapahdu. Todennäköisesti mun pitää itse viedä auto huoltoon sillä aikaa, kun se ei miehellä jostain syystä ole töissä. Niin meillä monet muutkin asiat lopulta hoituu... :|
Kaukalo on mun vanhemmilla säilössä etten sitä nyt heti pääse edes kokeilemaan. Tässä käy kuitenkin niin, että kun olen varautunut, että vauva syntyy la:n jälkeen niin se yllättääkin ja syntyy ennen eikä kaikki (ne tärkeimmät kuten tämä ) valmistelut ole valmiina...
 
Afu-82 aivan ihana tuo sinun tekemä pinnis suoja... ja vielä ite tehty.. en varmana ite noin hyvää jälkeä saa :)

pikkupeikko on kyllä joo melko tapahtumarikas toi sun odotus ollu.. alusta asti sulla ollu niin paljon kaikkia juttuja kun méillä kaikilla ei juuri mitään kummempia :)

en muista oliko se pikkupeikko vai kuka joka puhu siitä jostain "the body shopin" kaakao puikosta.. itellä kun semmonen tunne että alkaa kohta tuo massu vähän rakoilemaan(siis arppeilemaan) niin jaattelin että jos olisi sitä kokeillut mutta kun kävin vähän siitä netissä lueskelemassa niin se maksais kai 14? ja ois joku 70g vaan painava niin mietin että miten riittoisa tuo koko puikko oikeen on jos niin pieni? että kuinka monta niitä ja usein tässä pitäisi ostaa..???

joku kysy tuosta lasten hoidosta ja muusta niin meillä esikko just kuukaus sitten täytti kaks ja en oo sitä päiväkotias miettinyt vaikka kaikki sukulaiset painostaa vaan.. oon ajatellu että jos nyt tulee tosi hankala ja vaativa lapsi eikä taho oikeen jaksaa molempien kanssa niin sitten rupeen miettimään sitä osapäivähoitopaikkaa mutta muuten odotan tonne ensisyksyyn että poika täyttää sen 3vuotta ja sitten laitan hänet seurakunnan kerhoon tai johonkin.. mitä ne nyt ovat joku pari tuntia kait perikertaa viikossa,en ole asiaan perehtynyt...

en muista nyt enää kuka niistä vaippojen ompelusta täällä puhu kun tekstiä oli taas niin MONTA sivua mutta mitäs kokoja ja perjaatteita meinaat noissa KESTOVAIPOISSA käyttää... ite aletaan myös kestoilla pienemmän kanssa ja ruskovillan villapöksyjä ja muista kuoria on oikeen paljon ekan vuoden ajaksi ja harsoja ja anttilan fleeseneliöitä ajattelin pitää ne ekat kuukaudet ja muutama pikku vaippakin on tullu tehtyä.. mietiän vaan että uskaltaisko tai pitäskö sitä niitä isompiakin kokoja jo tehä??? mä en tiiiiiä!

mutta tässä oli taas tekstiä.. ja mitäs masulle kuuluu,no kävely on yhtä jomotusta jos ei matele ja kyykistymiset ja muut myös saa supistumaan.. mutta ajattelin kyllä satsata siihen tukivyöhön ja ostaa sen h&m:stä... onko muuten mistä kotoisin se hennesin tuki?

NAsu 27+4
 
pikkuGreippi Onko hennesilläki oma tuki? Jos tarkoita sitä masutuubia niin se ei ole mikää tuki, son vain ns. paidan pidennin. Mutta vastaavia putkimallisia on myynnissä taikapilvi nimisessä kaupassa, täällä Oulussa. Sillä on myös nettikauppa.
http://www.taikapilvi.com/index.php?cPath=14_16
Jimena no teillähän ei hätää jos kerran etupenkillekin saa sijoitettua. Meillä se ei onnistu ku edessä on molemmille omat turvatyynyt.

Nyt mä häivyn takavasemmalle ja viemää kuopusta kummien luo yökyläileen ja sittemmin töihin..Muksaa päivän jatkoo..
 
Siitä pakkauksen toppapuvusta vielä.... outoa, että puvun lapussa lukee 68 cm ja jos se sit onkin samankokoinen kuin edellisetkin pakkauksen puvut eli 80 cm ?!? En ole ite vielä vertaillut uutta pukua edellisiin pakkauksen pukuihin. Miksihän ne Kelalla ovat laittaneet sen niin... mitä hyötyä siitä on, että vain kääritään hihansuut ja lahkeensuut ja pannaan lappuun, että se on sen perusteella 68 cm. No, eipäs sille mitään mahda... täytyy katella, jos jostain sais pienemmän puvun... jos tämä meidän vauva on syntyessään oikein pieni niin se pakkauksen puku on kyl sit ISO!

Olen minäkin jo kahteen kertaan(!) tuon esitietolomakkeen täyttänyt ja äitipolille vienyt (joudun käymään äitipolilla säännöllisissä tarkastuksissa tuon minun viime kuukauden leikkauksen vuoksi) ja kyllä siinä on se "hätäkaste" -kohta, jossa kysytään suostumus siihen ja sit nimi tytölle ja pojalle. Oon laittanut nimet, joita ollaan ajateltu tytölle ja pojalle (ei vielä tiedetä kumpi on tulossa... salaisuus säilyy synnytykseen asti ;)

Jaahas, ruuanlaitto-puuhat odottavat... milloinkahan sitä niin rikastuis, että vois palkata kotiin perheelle oman kokin, joka miettii päivän ruuat, käy kaupassa ja tietenkin vielä valmistaakin sen ruuan :LOL:

Tammiäiti 27+6 ja naperot
 
moi taas.
kävin postista tänään hakemassa äippäpaketin. tulihan se vihdoin ja viimein...
niin ja kestovaippa kankaita hain samalla. Jos huomenna yrittäis ommella muutaman. En aikaisemmin ole kestoillut mutta nyt ajattelin kokeilla.Saa nähdä kuinka alkaa sujua. Eipä minun tuttavapiirissä silloi 9 ja 6 vuotta sitten paljon mitään kestovaipoista tiedettykään. Toisin pikkuveljeni käytti harsoja vuonna 82 kun ei kauppojen vaipat käyneet herkälle hipiälle. Tuolla välillä kukaan ei kulutushuumassa varmaan ajatellutkaan "kestoilevansa". (Tai ainahan joku fiksu on ollut)
 
Moikka, Onko teillä muilla tammikuun odottajilla ennenaikaisen synnytyksen pelkoa? Tuossa nopeaan kun lukaisin, niin ymmärsin, että ainakin Afu-82:lla olisi jotain? Meillä muuten sama laskettu aika. Mulla siis kolmas tulossa, nyt 27+1 ja eilen kontrollissa todettiin kohdunkaulan lyhentyneen ja kohdunsuun olevan sormelle auki. supistuksia mulla ollut jo n. viikolta 17-18 lähtien. kohdunsuu ollut jo ainakin muutamia viikkoja auki, mutta kanava ok vielä viime viikkoon saakka. osastollakin olen maannut ja supistusten estoon piikkejä annettu aina sillon tällöin. olisi kiva kuulla teidän muiden kohdunsuu/kanava tilanteesta.
 
mulla todettiin jo viikolla 17 että kohdunsuu oli auennut, silloin se oli vielä kiinteä. viikolla 21+2 olikin sitten kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu pehmennyt. Lääkärissä käyn 2 -3 viikon välein tarkistuksessa. onneksi en ole osastolle joutunut. Kotona vaan makoillut. Lääkäri on ollut tosi tympeä ja sanonut että ei ne oikeita supistuksia ole, kumma vaan kun ne paikat siitä huolimatta aukeaa, pehmenee ja lyhentyy. Onneksi mulla on tosi kiva neukkatäti joka lähetettä laittaa aina tarvittaessa. Mulla nyt on onneksi avautuminen pysähtynyt (2cm auki ja kohdunkaulaa1cm jäljellä) joten uskalsin jopa mökkeilemään lähteä viime viikonloppuna. Ensi viikolla taas lääkäri joten saa nähdä onko tilanne pysynyt. Supistuksia ei nyt ole ollut kuin silloin tällöin muutama. Niin ja viikkoja nyt 25+6. (Kolmas raskaus menossa joten jonkunlainen tuntuma mullakin pitäis jo supistusten voimakkuudesta olla )
 
pikku greippi: kyselit tuosta body shopin puikosta. Voin sanoa et on tosi tehokasta ja riittoisaa.Oon nyt käyttänyt sitä jonkun 2kk suunnilleen joka toinen päivä, eikä ole lähelläkään loppua,mutta ei ole myöskään arpia tullut :)
 
Ihania pikkuvaatteita Saarulla =) Mä läksin tänään liiviostoksille, kun tissit kasvanu julmetusti.. Ja tietysti samalla muutaman pienen vaatteen ostin :ashamed: Ne oli 68 cm.. Mä oon jotenkin ihan hulluna noihin pikku kollegehousuihin, ne on niin kovin sööttejä =)

Hyvä juttu pikkupeikko et kaikki ok! =) SOrmet oli tänä aamuna oikein niinkun HK:n blööt, tähän mikään nakkimerkki riitä kuvaan :LOL: Onneks nää nyt aina päivän mittaan vähän laskee.. Ja tota peittoo saa hyvin pikkuhiljaa tehtyä. Onneks sain sen neulepuvun valmiiks (housut,takki, myssy, tumput ja töppöset). Enempää en aio alottaa, äiti varmaan tekee kans kaiken näköstä pientä kivaa.

Toi olikin hyvä idea Saaru, et pinniksen päähän tekis jonkun lokerikon, mä juur mietin et missäs vaippoja säilyttäs.. Saattaisin siis vähän lainata ideaasi?! :ashamed:

Meilläkään ei ole ollut puhetta mistään esitietolomakkeista, maanantaina on neuvola, ehkä siellä sitten.

Nyt täytyy kiiruusti mennä lasagne valmista :p

Cattie ja Osku 28+4
 
Mulla on kans tarkistettu äitipolilla kohdunkanavan ja -kaulan tilanne (viimeksi 2 viikkoa sitten) muun käynnin yhteydessä. Pyysin synnytyslääkäriä tsekkaan tilanteen, kun mulla sillon oli paljon supistelua (ei kipeitä, mutta mahaa veti kovaksi melkein kokoajan). Onneksi tilanne oli ok, eli kanavaa jäljellä se normaali 3 cm ja kohdunkaula oli kiinteä ja kiinni. Tuntuu vaan, että tässä kolmannessa raskaudessa supistelut on alkaneet aiemmin kuin aikaisemmissa raskauksissa ja muutenkin kaikkia kremppoja on enemmän kuin aiemmin. Voipihan se olla mulla se, kun nää meidän kaksi lasta ovat syntyneet melko peräkkäin (ikäeroa 1 vuosi 10 kk) ja nyt esikoisen ja tulevan kolmosen ikäerokin on vain 4,5 vuotta eli kolme lasta ovat syntyneet 4,5 vuoden sisällä. Paikat taitaa pysyä aika "pehmeinä" ja siksi kai tää raskauskin on nyt vähän erilainen.

Pitäis alkaa peseen nuo äitiyspakkausvaatteet ja kattoa vaatehuoneen kätköistä vanhat vauvanvaatteet pakkauksista ja pusseista. Niitäkin on kertynyt kahden lapsen myötä aikamoinen läjä, mutta hyvä niin: ei tarvi ostaa paljoa nyt. Vaan pitäähän sitä uudelle tulokkaallekin jotain uutta ja ikiomaa olla :) Esikoiselle silloin aikanaan raskausaikana ompelin collegepuvun (jota käytin myös kuopuksella ja nyt käytän uudella tulokkaallakin), kuopusta odottaessani ostin laiskuuttani muutaman uuden vaatteen (en jaksanu ite ommella) ja nyt aion ostaa myös valmista kaupasta... ainakin yritän löytää sen pienemmän toppapuvun talveksi. =) Mukavaa alkaa pikkuhiljaa raivaan tilaa uuden tulokkaan vaatteille ja tavaroille... ja hipistellä lisää niitä IHANIA pieniä vauvanvaatteita... :)

Ja nyt pitää lähtiä pakastamaan miehen tuomaa hirvenlihaa pakkaseen... eihän sitä olekaan kuin vain saavitolkulla... :LOL:

Tammiäiti... taas
 
TSau!

Hyvä pikkupeikko, ettei ollut paikat auenneet! Ja toivottavasti teillä muilla pysyy tilanne ennallaan...

Tosta hätäkasteesta, että siinä on paljon sairaalakohtaisia eroja. Toisissa (lähinnä keskussairaala/aluesairaala) saatetaan vauva hätäkastaa jo yliopistosairaalaan siirtoa varten. Yliopistosairaalassa, ainakin meillä, vauva hätäkastetaan vasta todellisessa hädässä, ei koskaan ns varoiksi. Vanhemmat yritetään aina saada paikalle, ja Nimi Varmistetaan aina. Siis niihin lappuihin ei luoteta. Mä muistan yhden ainoan kerran, että vauva on pitänyt hätäkastaa, äiti on ollut nukuksissa sektion jäljíltä eikä isää ollut. Silloin luotettiin nimiehdotukseen. Meillä ei muuten enää ole edes papereissa tietoa, kuuluuko perhe kirkkoon. Niin, eikä isän nimeä. Se on kyllä iso puute. Vauva kulkee äitiin liitettynä brotokollassa. Siis meidän sairaalassa. Sit taas muualta tulevilla on papereissa tietoa vanhempien ammatteja myöden (mikä on ihan turhaa tietoa!).

Meillä ei ole myöskään autossa kuin lannevyö takapenkillä. Oon yrittänyt saada miestä selvittään, että olisko iso homma vaihtaa se kolmipistevyöhön. Auto on farmari.

Mä olen taas saikulla tän viikon. Sit varmaan jaksan taas ens viikon olla töissä.
 
Onko täällä muita tammikuisia joilla ei oo viel ollu minkäänlaisia supistuksia? Kun tuntuu että yhdellä sun toisella jo supistelee näillä viikoilla, mut minä edellenkin autuaan tietämätön mistään supistuksista..
Katja rv 29+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuGreippi:
mutta muuten odotan tonne ensisyksyyn että poika täyttää sen 3vuotta ja sitten laitan hänet seurakunnan kerhoon tai johonkin.. mitä ne nyt ovat joku pari tuntia kait perikertaa viikossa,en ole asiaan perehtynyt...

NAsu 27+4
Meillä poika aloitti viime talvena seurakunnan kerhossa (tammikuussa täytti 3v.) ja se oli 2h kerrallaan 2krt/vko. Meille sattui tosi mukava ohjaaja ja poika on viihtynyt hyvin. Nyt syksyllä siirtyi isompien ryhmään (3h 2krt/vko). Mä oon ollut tosi tyytyväinen ja musta tuo riittääkin vielä meidän pojalle. Ensi syksynä ajattelin laittaa tytönkin samaan kerhoon. Nyt tosin sain vaan kuulla, että kirkko menee remonttiin ja ryhmät siirtyy kauemmaksi :( No, kai sitä kolmen lapsen kanssa pääsee raahautumaan rattailla kauemmaksikin... Jos vaan saa tuon 3,5 vuotiaan hereille aamuvarhain hyvällä tuulella :) Hakuaika syksyn kerhoihin oli siinä joskus maaliskuun kieppeillä, jos en ihan väärin muista. Mutta suosittelen siis ko. kerhoa.
 
Katja 87: Mulla ei ollu esikoisesta varsinaisia supistuksia yhtään ennen kuin synnytys alkoi. Tosin kävellessä alkoi sattumaan mahaan, ja kipu loppui kun pysähtyi, että jotain sen tyyppisiä. Mutta ei levossa olevia harjottelusupistuksia ollenkaan. Toisesta ja tästä kolmannesta sitten on ollut.
 
Huomenta hei!
Tässä just selailin netti Kalevaa ja siinä oli juttua noista tehyn:n lakoista, kuinka se vaikuttaa täällä meiän sairaalassa ja synnytysosastolla. Onko muut tietoisia miten lakko vaikuttaa omaan synnäriin? Aika pelottavalta kuulostaa, ku sanotaan ettei voidan suoda riskitöntä synnytystä. Keisarileikkaukseenkin voi olla ettei saada tarpeeksi henkilökuntaa ja muutenkin sairaalasta kotiutusta nopeutetaan. Nyt kuulema kokeillaan muutenkin että äiti ja lapsi kotiutetaan 48h jälkihoidon jälkeen ja lakon aikana voi olla että jopa jo 6h jälkeen. Kyllä varmasti moni ensisynnyttäjä (ja tiety muuki) voi olla ihmeissää jos ovea näytetään jo 6h jälkeen. Mä ainakin esikon teon jälkeen niin väsyny ja poikki että mitähä ois tullu jos kotiin ois passitettu heti. Mutta mä oon koittanu olla ajattelematta tuota lakkoa, tuskin se kestää niin kauaa että on meiän aika synnyttää. Pakkohan niitten on jonnimoiseen sopuun päästä siihen mennessä. Ei ne voi ihmishengillä leikkii montaa kuukautta. Ja jotenkin tuntuu että sopuun päästää jo ennen tuota 19.11. Haluaako ne ottaa riskejä mitä tapahtuu jos hoitoa ei saakaa tarvitsevat yms. Ite omalla kohdalla toi kotiutus 48h jälkeen ei haittaa yhtään, jos kaikki menee synnytyksessä hyvin ja molemmat vauvan kanssa voidaan hyvin, niin mielelläni varmastiki kotiin lähden jo tuolloin. Mutta kun ennakkoon ei tiedä mitä kaikkea voi sattua taikka kuinka synnytys menee niin pelottavalta kuiten kuulostaa et 6h pitäs olla valmis kotiin. Kuinkahan sitä saa kotona levähtää, ku lapset kotona odottaa. Mutta sitten pitäs varmaa lapsoset saada hoitoon edes yhdeksi yöksi jos meiän kohdalla vielä tilanne on tuollainen. Mutta toivotaan ettei tuosta lakosta koidu kenellekää mitään pahaa. Mutta kukakohan on vastuussa jos jolleki oikeesti tapahtuu jotain ikävää tuon lakon takia?
Tuossa linkki juttuun jonka luin..jos jotain kiinnostaapi..
http://www.kaleva.fi/plus/juttu688681_page0.htm

Eilen hain sitten tuon pinniksen kotiin, tuossa se odottaa kokoamista. Voipi olla et sen kokoaminen jää viikonlopulle sitten. Tänään ajattelin et jos iskis kunnolla ispis,niin ompelisin vielä yhden pussilakanasetin sekä sen lokerikon sängynpäätyyn. Ja tosi ideaani saa lainata Cattie. Sitten vain kuvia kuinka muuta ovat idean toteuttaneet =)

Eilen töissä taas niitä inhottavia polttavia vihlasuja, nyt vasemmalla puolella koko masun pituudelta ja niitä tuli aika paljon. En kyllä tiedä oliko ne supistuksia vaikko mitä. Aikasemmissa odotuksissa ei oo kipeesti supistellut vast kuin synnytys on alkanut. Pinkeenä masu oli kyl tiheesti loppu ajasta, mutta kipuja ei ollu. Mutta saa nähä, jos vielä tänään niitä tulee niin soitellaan neukkaan.

Mutta nyt väliin esikon kanssa laatuaikaa legoilla, ku kuopus on kummiensa luona:) Huomenna onki esikon vuoro sitten päästä mummolaan yökyläileen. On se niin ihanaa ku ne aina pyytää ite poikia yöksi. Ja yleensä että on paikkoja missä saavat olla. Onko muilla lapset yökyläilemässä monasti? Ilman että ovat ns "hoidossa"? Vaikka mä en lasket että jos pojat on mummillla taikka mummolassa että olisivät hoidossa..
Nyt leikkimään ja aamukaffelle :heart:

Saaru ja Aatto 30+5

p.s pikkuGreippi...Nooh, sellaista sattuupi, mut hyvä et selvis ennen ostoa, ois voinu olla pettymys. :D
 
Neuvolassa kävin:

Rv:29+6
Paino: +573g/vko, yht. nyt 12kg
Turvotus: +
RR: 126/75
Hemoglobiini: 141
Sf: 26
Raivotarjonta

Ja sitten se kaikista "mukavin uutinen": klo: 12.30 lähden ylimääräiseen ultraan. Vauva oli laskeutunut alas!!! Sanoi ettei mikään ihmekään ole kun koko ajan pissattaa, kun vauvan pää on ihan tuolla minun jalkojen välissä! Kokeili kohdunsuuntilannetta, ja sanoi että se on ainakin vähän auennut, mutta ei sitten ruvennut sitä sen enempää räpeltämään, koska se aristi kovasti...kohta on kuitenkin sinne ultraan meno, niin ei kehdannut ärsyttää turhaan sitä kohdun suuta. Sanoi että on paikat pehminnyt. Ihmetteli kun ei oo supistellut ollenkaan... Eli mitään ylimääräistä ei saa nyt rehkiä. Ilmoittelen iltapäivällä lisätietoja kunhan olen ultrassa käynyt. Ei nyt ihan vielä tarvitsisi syntyä. :|
 
Mä olen istunut taas täällä tietokoneella pari tuntia. Olen siis saikulla, siksi aikaa moiseen. Ei oikein jaksaisi mitää tehdä, mutta kait sitä jotain tarttis... Olispa joku taikasana, millä sais tän kämpän siivotuksi! Vieraitaki tulos viikonloppuna... Noh, jos ainaki ton pyykkikoneen ja kuivurin nyt tyhjäis ainaki alkuun. :/
 
Terveiset sokerirasituksesta. Ihan siedettävä kokemus kaikista ennakkokuvitelmista huolimatta. Juotava litku ei kyllä ollut sitä kokiksen makusta, mitä kaikki aina mainostaa, vaan aivan tavallista sokerivettä. Hus säästää! Se piikittäjätäti sano, että toi sokerivesi on vielä hirveempää, kun se vanha litku. Ite oli kesällä tehnyt sokerirasituksen ei raskaana ja sano, että silti meinas sokerivedet jäädä juomatta. Mutta selvisin siis koitoksesta. Paastoveriarvo oli kai hyvä (4,6) loput tulokset saan ens viikolla, kun on lääkärineuvola.

Hui! Kylläpä täällä meinaa olla kiireisiä vauvoja, kun nyt jo uhkailevat ulos tulla. Toivottavasti kaikkien vauvat nyt vielä hetken malttaisivat keräillä elinvoimaa äidin mahan suojissa. Tsempit kaikille, jotka moisten vaivojen kanssa kamppailevat.

Onpa meidän palstalla ahkeraa väkeä, kun kaikenlaista itse ompelette ja neulotte! Itse en laiskuuksissani ole saanut mitään itsetehtyä aikaan. Uusi ompelukone ostettiin keväällä ja tuolla se lojuu käyttämättömänä. :( Mistähän tuollaisen tekemisen inspiraation saisi?

Meillä oli mun sisko tyttärensä kanssa kylässä pari päivää. Pyysin, kun oli parina aamuna itellä menoa, niin sain ilmaisen hoitotädin (vuoroin vieraissa) eikä tarvinnut esikoista "aamuyöstä" raahata mihinkään hoitoon :) . Kovasti on tuo esikoinen mennyt serkkutytön kanssa pari päivää, hienosti löytyy yhteistä puuhaa kahden vuoden ikäerosta huolimatta.

Hätäkastenimistä: Meillä ei ton esikoisen aikana ainakaan missään vaiheessa kysytty mitään nimiä eikä mitään kaavakkeita täytetty. Nimet oli kyllä valmiiksi mietittynä, mutta onneksi niitä ei tarvittu.

Mutta nyt täytyy rientää imuroimaan. Joku on iltapäivällä tulossa katsomaan meidän asuntoa. Jee!

S + kakkosnelonen

Tehyn lakosta kommentoin vielä... kovasti hurjilta kuulostaa nuo Saarun kuvailemat näkymät. Toisaalta täytyyhän sairaanhoitajillakin olla mahdollisuus taistella oikeuksistaan. Ei mielestäni voi sairaanhoitajien vastuulle laittaa koko kriisiä. Kaikki kuitenkin tietää, ettei ne palkat ole oikealla tasolla eikä ne sille olisi noussut, jos tuo muiden (esim. lastentarhanopettajien :/ ) allekirjoittama sopimus olisi hyväksytty. Suurista rahasummistahan nyt on kyse (monille pienille kunnille mahdottomista) ja ehkä Tehyläisten pitäisi vähän vaatimuksiansa laskea, ainakin millä aikavälillä palkkojen pitäisi tuolle tasolle nousta. Mielenkiinnolla seuraan, mihin tämä vielä päättyy. Ja luotan (kaikista kauhukuvauksista huolimatta) että apua tarvitsevat potilaat tarvitsemansa hoidon saavat ja että synnytyksistäkin selvitään.
 
Katja87: Voi mahdoton! Mitä sulle sanottiin ultrassa -joko kävit? Toivotaan, että masu-asukki vielä pysyy "pesässään"!

Saaru: Kiitoksia Kalevan netti-osoiteesta, jossa oli se Tehy-juttu. Kävin heti lukemassa ja ei voi muuta kuin päätä pyöritellä ja olla aivan ihmeissään: tähänkö tässä on nyt menty?!? Toivotaan, että pääsevät sopuun tässä asiassa mahdollisimman pian niin voi mennä turvallisin mielin synnyttämään.

Tänään ollaan lasten kans ulkoiltu pitkästä aikaa: kuopus on ollut kauheassa räkätaudissa, joten en ole viittiny sitä ulos viedä (esikoisen kans olen ollut ulkona mahdollisuuksien mukaan).
Huomenna onkin sitten taas Perhekerhopäivä: IHANAA!!! Saa taas jutella muiden äitien kans ja lapset saavat touhuta ohjaajan kanssa. Kyllä ollaan jo odotettukin kerhopäivää (harmi vain, kun mun kaveri ei pääse tälläkertaa, mutta onhan siellä kuitenkin muita tuttuja äitejä =)

Ja nyt takas touhuaan jotakin (verhojen mittausta pitäis ainakin tehdä... jos vaikka alkais niitä ompeleen tupakeittiön ikkunoihin...) :)

Tammiäiti rv 28 ja lapset
 
No niin, kävin siellä ultrassa. Sentin verran oli paikat auennu, eli ei mitään hätää nyt kuitenkaan ole. Kevyttä liikuntaa saa harrastaa, että ei onneksi tarvii kuitenkaan ihan täydessä vuodelevossa olla. Vauva on vaan päättänyt että on mukava köllötellä jo ihan pää alaspäin, ja survonut päänsä ihan alas! Samalla selvisi että 70% mahdollisuudella on poika tulossa. Painoarvio oli 1300g, eli vähän pienempi mitä viikkoja vastaava lukema.
 

Yhteistyössä