Tammikuu2008*LOKAKUU*

Katja87: Mahtava juttu, että kävi näin. Hyvä, että vauva on vielä massussa kasvamassa! Ja että saat itsekin liikkua! Vai poika on teille tulossa. Ilmoittelehan jatkossakin, että mites jakselet ja viihtyykö vauva vielä mahassa. =)

En sitten malttanutkaan lähteä vielä mittailemaan niitä verhoja... surffasin nettisivuilla ja palasin tänne takas lukemaan uusimmat jutut. Saa nähä, saanko itsestäni irti sen verran, että ompelisin nuo verhot -vai jätänkö jonnekin hamaan tulevaisuuteen (onneksi näitä verhoja on jo entuudestaan... uudet ois vaan aina niin kivat!) :)

Tammiäiti täällä taas...

Huomenta! Voi mahoton, nukuin 1,5 h töitten jälkeen päikkäreitä, nyt on olo ihan seis :| Ei tiä oikein miten päin olis ja mitä pitäs tehä, ja viäkin väsyttää.. aargh!

Katja, onneksi kaikki hyvin kuiteskii. Otahan rauhallisesti nyt sitten. =)

Tehyvstä voisin sanoa näin, Että olen kyllä hoitajien puolella siinä mielessä että kyllä niitä palkkoja kuuluu korottaa, mutta ei kaikkeen kai kerralla pystytä. Eikös siihen vois yrittää pikkasen pienempää palkankorotusta ja vaikka virkoja lisää tms. Kun siitäkin puhutaan paljon että on liian vähän hoitajia. Ja nämä jutut mitä lehdissä ja uutisissa on, olen kanssa välillä näistä kauhuissani, mutta olen myös miettinyt sitä että kuinka paljon näitä oikein liiotellaan? Siis ihan sen takia että saisivat hoitajien omattunnot kolkuttaan ja peruun irtisanoutumiset.. Juup, no mistä tietää, uskon ja toivon että sopu syntyy pian.

Mä taidan sit sängystä ottaa kuvan kun on valmista =)

Väsynyt Cattie ja Osku 28+5

Onpas taas tullut paljon tekstiä ja itse olen vaan uppoutunut ompelemiseen. Nyt on iskenyt kauhea innostus ommella noita petivaatteita vauvalle, reunasuojukset on toki edelleen tekemättä. Täytyy vaan kattoa, että pysyn kohtuuden rajoissa, eihän noita nyt niiiin älyttömästi tarvita.

Katja87: Kiva kuulla, että kaikki on hyvin :hug:

Miehen pitäisi hetkosen päästä tulla töistä kotiin ja ajttelin, että sitten mennään haravoimaan...saas nähä mitä mieltä mies on asiasta

:eek:

Tänään soitettiin hammaslääkäristäkin, aika olisi sitten vasta synnytyksen jälkeen koska siellä on kuulemma niin kauheat jonot, ettei aiemmin pääse (niin piti odottavien päästä jonon ohi, mutta tässäpä sitä taas ollaan) Antoivat kyllä luvan, että vaavin saa sitten ottaa sinne mukaan :eek: kuinkahan mahdan sieltä sitten selvitä...

Onpas täällä taas tullut kovasti tekstiä!

Mä olen nyt virallisesti poistunut työelämästä. Tänään alkoi sairasloma, joka jatkuu aina äitiysloman alkuun asti. Paikat olivat hieman pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt näiden supistusten takia, samaten verenpaineet hipoivat tähtiä ja virtsassa proteiinia, eli raskausmyrkytyksen pelossa täällä sitten eletään.
Onneksi ei kieltänyt kaikkea liikuntaa, koiran kanssa saa käydä lenkillä oman voinnin mukaan.

Vähän hirvittää jos synnytys käynnistyykin ihan ennen aikojaan? Toi tehyn tilanne tietysti huolettaa kovasti ja mun mielestä sairaanhoitajat ansaitsevat kyllä tuntuvan palkankorotuksen mutta kun rahaa ei kerran aiota tarjota enempää (pääministeri vanhasen mukaan siis), niin eikö olisi fiksua oikeasti jakaa sitä palkankorotusta useammalle kaudelle? No aika näyttää kuinka siinä käy, oman navan (ja muiden samassa veneessä olevien puolesta tietenkin) puolesta vaan hirvittää!

Nyt täytyy jatkaa ankaraa lepäämistä. Hirveästi vaan olisi hommaa, vauvan vaatteiden pesua ja silitystä, ikkunatkin pitäisi pestä ja verhot vaihtaa ym ym ym. Optimistisena ajattelen että onneksi on aikaa, eikä tarvitse tehdä kaikkea kerralla, vaikka mieli tekisikin.

pötkylä ja pikkuElvis 27+6

Kylläpä on tosiaan ihmiset olleet ahkeria kirjoittelemaan. En ole itse pitkään aikaan "ehtinyt" kirjoittelemaan. Ilmeisesti on niin paljon hommia. Katselin et olin ilmeisesti myös pudonnut tuolta etusivun synnytys ajankohdasta pois. Mutta olen kuitenkin vielä mukana...

LA on 24.1 ja Kätilöopisto 1 lapsi

Vauvalla kaikki on hyvin, mutta meikäläinene ei töihin enään mene. Supisteluja on aikas paljon ja kaupan alalla työskennellessäni nostoja myös mahdotonta välttää! Olen oikeastaan tyytyväinen tähän sairaslomaan. Nyt vihdoinkin osaan olla rennosti ja stressaamatta. Aikaisemmin vaivanneet oikean käden puutumiset ja säryt ovat vähentyneet, koska ei tarvitse nousta 5 aikaan töihin, eikä tosiaan tarvitse stressata. Stressi kuulemma lisää turvotusta ja se taas käsien puutumista...

Mini-me 26+6 on ahkerasti potkiskellut ja ilahduttanut tulevia vanhempiaan yö myöhään!!!! Pääsen keskimäärin 01-02 nukkumaan kun mahaan ei satu. Liikkeet ovat silloin vähentyneet ja supistelut myös. Onneksi kuitenkin supisteluista ei ole ollut mitään vaaraa/vaikutusta mihinkään. Ovat kuulemma harjoitus suppareita ja toisilla voivat vain tulla kivuliaampina ja runsainpina kuin toisilla.

Ompeluun olen myös minäkin hurahtanut. Potkupukuja ja muutama huppari on jo pienokaiselle tehty. Toivottavasti innostus jatkuu, koska nythän sitä aikaa on tehdä kaikenlaista.

Ai niin ja minunkin puolestani tervetuloa kaikille uusille. Toivotaan että nyt jaksaisin kirjoitella useammin! Mukavaa viikon jatkoa kaikkille.

Säihky ja mini-me 26+6

Katja; onneksi kaikki hyvin.Otahan rennosti.

Itsellä tässä supistellut taas vähän,huomasin eilen että sauna provosoi niitä....mikähän siinäkin on.Täytyy katsoa tilannetta viikonloppuna ja varailla sitten lääkäriä jos vielä supistelee.Töissä vähän helpompaa eli ehkä mä sinnittelen nämä 2 vuoroa.

Aika lailla tuo lakko kuohuttaa tunteita mutta mä en ole siitä stressiä ottanut.Keskityn ottamaan päivän kerrallaan ja nauttimaan odotuksesta täysin rinnoin!

Mä en ole vielä vaatteita pessyt,aika moni tuntuu laittaneen jo kaiken valmiiksi :) Meillä pinnis vielä hakematta ja kokoan sen kyllä vasta aika myöhään koska makkari meillä ahdas ja tulee olemaan vielä ahtaampi kun pinnis sinne ängetään.meillä on makkarissa myös esikoisen varasänky kun kömpii öisin siihen kun herää.

Kaikille hyvää odotusta!
HeMa05 vauva 29+2

Kiitoksia Saaru!
En ollut edes tajunnut katsoa muista päivistä! No hyvä että löydyb myös minäkin sieltä listalta :) .

Aamu on mennyt täälläkin rauhallisesti: kauhea himo on tullut puuroihin... Oli pakko nousta miehen kanssa samaan aikaan ylös, koska kaurapuuroa teki mieli niin kamalasti. No mutta sitten nukuin taas pari tuntia!! Nyt pitäisi alkaa siivoomaan, koska appivanhemmat tulossa huomenna kyläileen! Ei vain iske tuo siivoominen!

Mukavia torstain jatkoja kaikille ja ottakaahan kaikki rauhallisesti.

Säihky ja mini-me 26+7 (huomenna taas vaihtuu viikko, jippii)

Voi miten kuulostaa ihanalta kun ihmiset tekevät itse kaikenlaista. Mäkin olin suunnitellut neulovani bambinolle jotain kivaa pientä, mutta eihän se nyt onnistu kun nämä kädet ovat mitä ovat. Olisi niin ihana ommellakkin jotain, mutta jostain syystä sitä taitoa en ole vielä oppinut.
Juuri äsken kävin penkomassa noita vauvan vaatteita ja voi että olisi ihana pestä ne kaikki ja silittää, mutta jotenkin tuntuu että vielä on liian aikaista.
Meillä kans pinniksen kokoaminen siirtyy kyllä myöhempään aikaan, ajattelin innoissani hioa sängyn puuosat ja petsata ne uudestaan (tai maalata) kun niissä on edellisen käyttäjän jäljiltä vähän hampaiden jälkiä :p
Oikeastaanhan mullakaan ei ole juuri paljoa sanottavaa, kunhan kirjoittelen ajan kulukseni, ja nythän sitä aikaa pitäisi olla!

voikaa hyvin ja ihanan paksusti
pötkylä ja pikkuElvis tasan 28

Moih kaikille.

Ei ole tullut minulla tänne kirjoiteltua, on unohtunut koko juttu :ashamed:
Kävin eilen lääkärissä ultrassa ja siellä kaikki oli hyvin. Vauva painoi 880g ja virkeänä siellä potkiskeli. Perätilassa tällä kertaa oli, lääkärikin sanoi, että vielä kerkee kääntymään. Arvasinkin, että niin päin on, koska kaikki potkut tuntuu tuolla alempana. Niin ja nyt selvisi myöskin, että tyttö on :heart: :)
Ihanaa saada vielä yksi prinsessa meille. Ja mies on sitten kunnolla naisvallan alla :LOL: :saint:
Noista tavara hankinnoista sen verran, että kaikki isompi ollaan jo ostettukin. Jotain pieniä juttuja vielä puuttuu, niin ja vaatteita pitänee vielä ostaa.

No mutta hyviä vointeja teille kaikille =)

Kurppa ja pikkuveikka 26+3

mulla on nyt eilisestä saakka painanu tonne jalkoväliin aika ikävästi. Tuntuu et sais juosta veskissä koko ajan,mut kyse ei ole kuitenkaan et olis veski hätä. Onkohan tää ihan normaalia?

T:huolestunut ja tiedoton jenni & Hajis 28+2

Täällä sitä mussutetaan yöllä leivottuja sämpylöitä... viime yö oli kyllä sellainen, mitä en ole vielä eläessäni kokenut. Kolmen aikoihin jouduin sitten käymään vessassa ja ikäväkseni uni ei tuon reissun jälkeen tullutkaan. Pyörin ja hyörin sängyssä, kunnes päätin nousta ylös. Kävelin keittiön kellon luokse ja kiroilin hiljakseen tovin, kello oli neljä!
Laskin rullaverhoa alemmas ja päätin tehdä sämpylätaikina. No taikina tuli valmiiksi ja eikun uudestaan koittamaan josko saisi unenpäästä kiinni. Uni tuli ja seuraavaksi heräsin miehen herätyskelloon 05.30 Mies käveli keittiöön autuaan tietämättömänä siitä mitä olin siellä yöllä puuhaillut. Nousin itsekin sängystä ja eikun uuni päälle ja sämpylät paistoon, onneksi taikina ei ollut tullut yli astian.
Kun mies lähti töihin jäin vielä hetkoseksi sohvalle telkkua kattomaan ja sitten takaisin sänkyyn nukkumaan.

Nyt olisin kyllä halunnut olla kärpäsenä katossa katsomassa mikä mua oikeen vaivasi, mähän rakastan nukkumista (pitkään!) :LOL: No onneksi sain yöllä seuraa mahassa köllöttelevältä ukkelilta, joka on nyt jo useamman päivän tuntunut viettävän aikaa, jossain tuolla todella alhaalla...potkutkin tuntuu virtsarakkoon tai sitten ihan häpyluun kohdilla :kieh:

Viikkoja tasan 27

Alkuperäinen kirjoittaja jenniS:
mulla on nyt eilisestä saakka painanu tonne jalkoväliin aika ikävästi. Tuntuu et sais juosta veskissä koko ajan,mut kyse ei ole kuitenkaan et olis veski hätä. Onkohan tää ihan normaalia?

T:huolestunut ja tiedoton jenni & Hajis 28+2
Mulla ihan sama juttu, ja syykin siihen selvisi eilen. Vauva on jo laskeutunut, ja pissattamisen tunne johtuu siitä, että vauvan pää painaa rakkoa, koska se on jo todella alhaalla.

Katja rv 30+0

Yritetäänpä nyt uudestaan kirjoitella, eilen illalla kirjoittelin pitkät jutut mutta hävisivät sitten jonnekkin bittiavaruuteen...

Monilla näyttää hankinnat olevan jo loppusuoralla, meillä taas ihan alussa. Ensimmäinen hankinta (pussilakanasetti) tarttui tällä viikolla matkaan tarjouksesta.. Pakkaustakin joutuu vielä odottelemaan, kun sain vasta eilen lopulta kaikki paperit järjestykseen ja kelaan. Toivottavasti ei paniikki iske ennen tammikuuta!

Joku täällä taisi mainitakkin jotain perhe-/synnytysvalmennuksista? Milläs viikolla teillä niitä on ollut tai on tulossa? Itseä mieityttää kun ei niistä ole neuvolassa vielä mitään mainittu, että eikö niitä ole lainkaan, onko unohtunut mainita vai järjestetäänkö ne vaan myöhemmin. Seuraava käynti neuvola terkalla kun on vasta rv 29+3.

Kiinnostusta noihin valmennuksiin kuitenkin olisi. Näitäkin keskusteluja seuratessa tulee esiin aina asioita, joita ei itse ole edes osannut ajatella, näin ensimmäistä odottaessa.

Onko muuten muilla esiintynyt suonenvetoa jaloissa, entä löytyykö hyviä keinoja tämän estämiseen? Nyt viime- ja tällä viikolla olen muutamana yönä saanut kunnon krampin pohkeeseen, niin että jalka kipeä pitkään sen jälkeenkin. Saa nähdä miten onnistuu uiminen tänään...

säihky74: meillä näyttääkin olevan melkein sama laskettuaika ja sama paikka (itsellä 25.1. myös ensimmäinen lapsi), saapi nähdä sitten tammikuussa osutaanko laitokselle yhtäaikaa!

Maija

Mulla oli eilen neuvolassa ensimmäisen kerran puhetta niistä valmennuksista, täällä on saikulla sellainen "synnytys tutuksi" ilta, jossa on ensin parin tunnin luento auditoriossa, käydään läpi synnytyksen kulku, kivunlievitysvaihtoehdot jne, ja sitten kierrellään synnytysosasto ja lapivuodeosasto läpi. Tämä on siis kahden viikon kuluttua. Sitten toinen on perhevalmennus, luento parisuhteesta ja vanhemmuudesta, sekä vauvan tuomista muutoksista perheeseen. Tämä on joskus marraskuun lopussa, ja järjestetään neuvolassa. Perinteistä synnytysvalmennusta ei siis edes järjestetä missä olis niitä hengitysharjoituksia ym.

Katja rv 30+0

MaijaM: Mulla oli tossa muutama viikko sitten hirveitä yöllisiä suonenvetoja pohkeissa ja lonkissa. Sitten huomasin kärsiväni nestehukasta, olen sen jälkeen yrittänyt juoda vettä enemmän ja suonenvedot on lähes kadonneet. Joskus vetää hiukan lonkasta, mutta hellittää asentoa vaihtamalla. Tiedä sitten onko yhteydessä toisiinsa mutta näin minulla...
Kamalaa kun mulle ei tule ollenkaan janon tunnetta nykyisin. Huomasin tuon nestehukankin hampaita harjaessani kun kieleni sivuun oli jäänyt painaumat hampaista...

Onkos muuten muilla kotieläimiä?
Meillä kissa ja koira. Tässä kissan kanssa yhdessä mahat pystyssä koneen äärellä kirjoitellaan. Kiva huomata miten samalla lailla kissallekin tulee mielialan vaihteluja ym. niin kuin meillekin :LOL:

[/b]MaijaM:Joo veden juonti on myös täällä auttanut suonenvetoihin... Ikäviähän ne ovat kun lähes aina tulevat yöllä! Ja saahan nähä osutaanko tosiaan samaan aikaan kättärille.

Tulipahan taas sauvoiltua niin kovasti et rupes supisteleen oikein kunnolla. Lääkäri kuiteskaan ei ole kieltänyt liikkumista, joten en pysty vain kökkimään kotosalla päivät pitkät! No jospa nyt loppuillan ottaisi sitten rauhallisemmin ja lepäillen. :|

Heipä hei,

pitkästä aikaa. Tänään oltiin taas neuvolassa ja kaikki oli ok. Tai no neuvolan tädillä oli ongelmia löytää sydänäänet. Etsi ja etsi, kysellen samalla että onko varmasti liikkunut ja potkinut. Mulla alkoi olla jo kyyneleet silmissä, kun yritin vakuuttaa että liikkuu ihan julmetusti. Olin jo varma, että taksilla laittaa äippäpolille. Mutta sitten tarpeeksi tunnusteltuaan ja todettuaan, että tuolla ihan alhaalla ei tunnu mitään, päätti kokeilla niitä sydänääniä vajaa 10 senttiä navan yläpuolelta ja kuinka ollakkaan siellähän se veijari olikin. Arvatkaa huokaisinko helpotuksesta??? Eli meidän veijari majailee poikittain aivan pallean alapuolella ja siitä johtuu kipeät potkut tuonne melkein henkitorveen. Nyt siis alan epäillä ettei hän halua veljensä tavoin tulla tähän maailmaan, vaan yrittää tunkea itsensä tarpeeksi ylös ettei häntä huomattaisi :LOL: :LOL: :LOL:
Tästä samaisesta asiasta johtuen en voi syödä kuin ihan pieniä aterioita ja TODELLA USEIN. Jos yrittää muuta niin johan ne tuolla ruokatorvessa pyörii. ja jos näkisitte mun mahani niin teitä naurattaisi, kun tuolla navan alapuolella on ihan normaali maha ja yläpuolella sellainen pötkylä. En edes laita kuvaa, koska se on niin huvittavan näköinen.

Mutta nyt mä taidan tästä lähteä television ääreen.

Nuuskis ja Irmeli (nimi vaihtui isännän ehdotuksesta) 30+0

pikkuGreippi juu minä siitä puhelin siitä kaakaovoi puikosta ja sen siis itselle homamsin.. on ollu khyl tosi riittoisa,tuntuu ettei ole kulunu yhtää vielä vaikka muutamia viikkoja jo ollu ahkerassa käytössä.. ite laittelen sitä aina puhtaalle iholle suihkun/saunan jälkee.. ja 14? maksoi et ei ole kyl kallis, mulle ei kans ensimmäistäkää arpea ole tullut.. :)

katja87 meillä kans poitsu on tuolla tosi alhaalla.. ei ole sieltä tulossa mut on alhaalla rt:ssä,kai siellä on hyvä olla tai jotain.. :)
jennis kyseli pitäskö olla huolissaa ku vauva painaa tuonne alas, ni mulla painaa kans koko ajan ni ko jo mainitsin yllä, on vaan alhaalla kuulemma,et ei huolta.. ite kävin asiaa tarkistuttaa siks ku oli lisänä noita supisteluja.. ikävältähän se tuntuu ku työntelee itteensä vielä alas päin, tuntuu et alapää repiää just kahtie.. :ashamed: jos kovin tuntuu kurjalle ja huolestuttaa ni voithan varailla neuvolan lääkärille aikaa tai mennä polille käymää et katsovat paikkojen olevan kiinni..

kovasti on kaikilla täällä supisteluja.. taitaa ruveta olee ne viikot ite kullakin et rupee kohtu harjoittelee, ku näyttäs ni monella olevan tätä supistus toimintaa..

(.) tänne ie ihmeempää,kävin tänää taas neuvolan kallonkutistajalla juttelee,uusiks sit taas ööh 2vaiko3viikon päästä.. ei muista taas.. :D maanantaina meen sinne pelkopolille sit.. viime yönä tuli sit otettua 12h yö unet menin vaan illalla 10jälkee sänkyy et köllöttelen hetken ni nukahdin sit.. 1kerran heräsin 7aikaa vessaa ja jatkoin unia vielä puol11 asti :D silti vaan tuntuu et väsyttäis koko aika.. :/ kävin just hakee ellos pakettia postista,matto tuli ja muutamat verhot jne.. olkkarin sisustusta ajattelin laittaa vähän uusiks.. mies jo lupautu mulle verhoja mallaa ikkunaan, ei tarvii ite lähtee taiteilee tuon kiipeämisen kans, ja kuulemma ylöspäin nuo venytykset ei tee hyvääkää..

tässäpä tältä erää..

peikko ja poitsu 28+6 :heart:

MaijaM: Apteekista saa magnesium-tabletteja ja ne auttavat suonenvetoon (mun kaveri oottaa ja sillä oli kans suonenvetoa ja se haki apteekista niitä). Ja tietysti runsas juominen auttaa osaltaan myös. Myös kovaan supisteluun auttaa runsas juominen. Äitipolilla neuvoivat mulle, että jos kovasti supistaa niin täytyy juoda 1,5 litraa vettä melko lyhyen ajan sisään ja levätä kunnolla (mitä nyt sit siitä aiheutuvalta vessassa ravaamiselta kykenee :LOL: ) niin pitäis supistelut vähentyä... ainakin vähäksi aikaa.

Me ollaan lasten kanssa tänään Perhekerhoiltu ja olipas se taas niin mukavaa: sai jutella toisten äitien kans ja lapset askartelivat ja leikkivät. Suunniteltiin kerhossa jo pikkujoulun pitämistä joulukuun puolessa välissä. Mukavaa jo miettiä jouluakin... ei se ole kuin hetken huraus niin joulupukki jo kolkuttelee ovella :) Onneksi lahjahankintoja olen jo tehnyt hyvissä ajoin. Kummilasten lahjat on jo hankittu (viime vuodesta viisastuneena, kun tuli "pikkaisen" kiire hommata niitä) ja eipähän verota kukkaroa niin kovasti, kun ei hommaa kaikkia lahjoja kerralla. Omillekin lapsille on osa lahjoista jo hankittu, osa tilauksessa postimyynnistä ja loput pitää ostaa perinteisellä joululahjaostos-reissulla, jonka teemme miehen kanssa yhdessä (ja samalla vietämme kahdenkeskistä laatuaikaa käymällä myös syömässä yhdessä ravintolassa).

Jaahas, pitää lähtiä laittaan leivonnaiset pakasteeseen (tuli leivottua isompi satsi leivonnaisia niin saa sit pakkasesta niitä sulatella, kun tekee mieli hyvää). =)

Tammiäiti 28+1 ja lapset

Miten näitä merkkejä :) ;) =) -tulikin sit näköjään joka väliin?!? Ihme juttu, vaikka en laittanut kuin muutaman... tais kone itse lisäillä ylimääräisiä naamankuvia... Noh, tämmöstä näköjään sattuu...

Tammiäiti...taas...

Yhteistyössä