Tahkoojat 169

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanelma*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hengissä edelleen. Ei ollut umppari, tosin kyllä sen itsekin tiesi että ei ole. Alkoi yhtäkkiä, mut nyt aletaan olemaan voiton puolella. Olin koko päivän päivystyspolilla vuodepotilaana, eivät keksineet mitään syytä. Joko virus (niinpä) tai sitten kiinnike painaisi suolia.. Hoh hoijaa. Kyllä siinä kävi hiihtäjää jos toista mahaa painelemassa. No, nyt lepään pari päivää ja työpino sen kun kasvaa. Enköhän mä sit ole ok :) Taidan nyt kuitenkin varata Sööperille sen ajan, jos löytää jotain kiinnikettä tms. kuitenkin.

Iltaa tytöt!
No niin nyt saatiin ne simppatestien tulokset ja ne ei valitettavasti olleet mitään kovin hyviä. Siis mitä mä nyt tästä ymmärrän niin tiheys 117 milj./ml, kokonaismäärä 234milj. Norm. muotoisia vain 2% ja diagnoosina teratozoospermia.
Täytyy nyt varata aikaa gynelle ja miettiä mitä se sitten sanoo asiaan. Harmittaa kyllä kovasti ja miesta harmittaa myös, mä oon tässä yrittänyt kovasti lohduttaa. Kertokaapa te nyt viisaampina, onko siis peli menetetty vai miten tässä pitäis asiaan suhtautua?

Kastis, onneksi ei ollut umppari, mutta toisaalta plääh, ku ei tiedä mistä johtuu/johtui moinen.

Annu, älä nyt kirvestä kiveen heitä ja lohduksi miehelle, että täällä on samantyyppisiä testituloksia.. Kaivoin kans testitulokset esiin, meillä kokonaismäärä vähän isompi (361milj), mutta sit taas tiheys pienempi (113milj/ml). Normaalimuotoisia 3%, et aika samoissa. Oliko tuloksissa mitään niiden liikkumisesta? Eteenpäin liikkuvien määrä on tietenkin se tärkein. Mutta mun mielestä peli ei ole menetetty. Jos haluutte, niin inssiä sit kehiin, että saadaan pestyä huonot pois, mutta luomuplussa on noillakin ihan mahdollinen.

Huomenta!
Siis nopeasti suoraan eteneviä siittiöitä 18% ja hitaasti eteneviä, kaartelevia 55%. Kyllä mä eilen kävin lueskelemassa netistä näistä ja tietysti mahkuja on. No sit nähdään mitä gyne sanoo. Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin meillä kaikilla. Sorry kun taas nää omat asiat tässä päällimmäisena mielessä, täytyy mennä aamupalalle että kerkee töihin. Mukavaa päivää kaikille!

Annu, älkää masentuko tosiaan. En ole mikään ekspertti näissä jutuissa enkä tiedä lohduttaako (kun meilläkin siis tätä pitkää lapsettomuutta takana) mutta meillä miehellä kans teratozoodiagnoosi. Luvut oli miehellä vähän paremmat, kokonaismäärä 333milj, tiheys 158,5milj./ml ja normaalimuotoisia 3%, vai oliko se 4%, en nyt muista. A liikkuvia oli 31% ja B 41%. Mutta meidän lääkärihän oli oikein tosi optimistinen ja sanoi, että ei kannata välittää siitä teratozoo diagnoosista, että harvoin näkee niin hyviä lukuja muuten, eikä pitäisi ratkaisevasti vaikuttaa. Pitäisi siis kaiken järjen mukaan hieman pienemmälläkin määrällä onnistua luomustikin, joskin voi kestää just vähän pidempään. Mä luulen, että meillä tuo normaalimuotoisten määrä tietty ehkä vaikutti pikkasen, mutta näin maallikkona uskon, että meillä suurempi ongelma loppujen lopuksi oli/on munasolujen laatu ja alkion heikohko kehittyminen alussa. Että älä Annu anna miehen masentua, syyt on luultavasti monen pienen tekijän yhteissumma kuten yleensä näissä tapauksissa. Pääasia on, että siellä ON niitä siittiöitä :) ja että toivo ei todellakaan ole menetetty. Hyvä, että testi tuli tehtyä ja olette nyt taas vähän viisaampia. Vaikka joskus tieto lisää tuskaa. Mutta nyt asialle voidaan tehdä jotain. Jutelkaa lääkärin kanssa mitä mieltä hän on, kannattaisiko kokeilla inssejä (kunnallisella varmaan "pakkokin" ennen kun voi siirtyä järeimpiin hoitoihin?) ja jos inssit ei tuota tulosta, niin IVF:llä teillä on hyvät mahdollisuudet jos/kun haluatte sitä kokeilla. Tässä hoitoja odotellessa ja mahdollisesti niitten välissä onkin sitten koko ajan pieni luomumahdollisuus myös, eikö. Meidän ketjussahan muuten monella on tämä sama juttu noitten normaalimuotoisten suhteen ja tahkoojaplussissa tais olla joillakin myös ja olen lukenut odottajien puolella, että 2%:lla on plussia tullut pitkän yrittämisen jälkeen. Että on niitä vauvoja saatu alulle vastaavanlaisilla ja vielä huonommillakin lukemilla. Häntä pystyyn vaan ja tsemppiä!

Yhyy, ilmoittelen sitten ultrakuulumisia kun olen käynyt. Pitäkää peukkuja.

Heipsan!
Hinoa Kastis ettei sitten ollut mitään vakavampaa ja asia on nyt tutkittu. Endohan voi aiheuttaa vaikka mitä inhottavia oireita :(

Mollyn kuulumisia odotellen, peukut täällä pystyssä koko ajan!

Annu, aika samantyyliset tulokset tuli teille kun monille täällä eli että normaalimuotoisten määrä on heikentynyt. On kuulemma nykymiesten ongelma. Johtuneeko sitten ilmansaateista, lisäaineista jne. Mutta määrä ja liike lääkäreiden mukaan kompensoivat tilannetta. Tiedä sitten, meillä oli 3% normaalimuotoisia, määrä 350 milj. kieppeillä ja liikkuvuus hyvä. Tiheyttä en muista mutta sekin oli hyvä.
Ja nyt ollaan menossa ivf:ään. Ongelma voi siis hyvinkin olla sama kuin Mollylla eli että muniksissa on jotain häikkää eikä ole ollenkaan simpoista kiinni koko juttu. Sittenhän sen näkee.

Uskon että lääkäri osaa ehdottaa teille parasta hoitomuotoa, luomuna kestää todella pitkään mitä on keskusteluja seurannut, toki ihmeitäkin tapahtuu. Ei kuitenkaan kannata masentua koska paljon huonommillakin tuloksia on lapsia saatu maailmaan, joko luomusti tai hoidoilla.

Huomenta "sairasvuoteelta". Nyt maha on jo ihan hyvä, lienee siis jotain virusta tai sitten se kiinnike on kasvanut takaisin ja kuristi jotain suolenmutkaa. Mene ja tiedä. Oisin saanut Sööperille ajan jo täksi päiväksi, mutta koska kipua ei enää ole, en viitsinyt mennä. Menen sitten joskus myöhemmin, jos siltä tuntuu. Jotenkin toi kiinnike ei tunnu hirveän todennäköiseltä kuitenkaan, koska viime viikon gyne, joka oli myös tosi pro, ei löytänyt mitään vaan sanoi että kaikki elimet tuntuvat olevan vapaasti liikkuvissa. No, nämä on näitä mysteereitä. Kierron ajankohtaankaan mikään ehdo-juttu ei olisi oikein sopinut.. Yks lääkäri kävi selittämässä, että jospa se oli ovulaatio (ei kyllä edes käyttänyt sitä sanaa). Oli pakko sanoa, että se kyllä meni jo ja toisekseen kun on ollut vuosia ilman pillereitä niin ne tuntemukset tunnistaa. Lisäksi mun ovis tapahtui tällä kertaa vasemmalta puolelta, kipu oli oikealla. Muahan ei siis mitenkään tutkittu, vatsaa ei ultrattu sappikivien poissulkemiseksi tms. Otettiin vain samoja verikokeita uudestaan ja uudestaan ja sit iso lauma kävi painelemassa vatsaa. Ihan vika kerta kun tonne menen, jos ei ole pää kainalossa..

Annu, ei noi simpat mitkään maailman huonoimmat ole. Määrä ja tiheys ovat ihan ok, a-liikkuvia "saisi" olla hieman enemmän mutta kunhan a+b ylittävät 50% (niinkuin teillä), niin sehän on hyvä juttu. Tuo 2% normaalimuotoisia on kyllä aika vähän, mutta ei mikään mahdottomuus. Mun exällä oli 6% ja kyllä sekin on varmasti vaikuttanut. Tuo muoto-homma on siitä ikävä, että siihen ei voi itse vaikuttaa (tupakointi, juominen tms eivät vaikuta siihen samalla tavalla kuin määrään ja liikkeeseen). Muistaakseni NKL pitää suositusrajana insseille 4% normaalimuotoisia, mutta eiks Keijukaisellekin kuitenkin tehty siellä inssejä eli on aina tapauskohtaista? Niin ja kyllä julkisellakin siirrytään usein ivf-hoitoon, jos nähdään, että inssit eivät paria auta. Silloin kyllä kyseessä on varmaan tosi pieni siitiömäärä tai olematon liike, muuten varmaan kokeilevat inssiä. Vaikka aina sanotaan, että epämuodostuneilla voi myös onnistua, niin se taitaa olla aika "faktaa", että aikaa se vie huomattavasti enemmän. Ja se yks iso tutkimus, jota joskus luin, totesi kyllä valitettavan yksoikoisesti, että epämuodostuneet simpat eivät pääse porautumaan munasolun sisään, joten mahdollisuudet ovat todellakin heikommat :( No, kuitenkin tiedetään että onhan se onnistuminen mahdollista, tosin epämuodostuneet ovat hidastava tekijä, joten ei kannata heittää kirvestä kaivoon!!

Mollyn kuulumisia mäkin odotan!

Jatkan yksinpuhelua.. :) Ystäväpiirissä on pariskunta, joilla ei mene vahvasti liitossaan. Eka lapsi on yhteisesti toivottu. Toka lapsi on naisen oma projekti (on mies varmaankin tiennyt, että ehkäisyä ei ole, mutta painostus on ollut kovaa). Tämän toisen lapsen jälkeen tilanne huononi. Mies painaa montaa duunia, että saavat laskut maksettua ja esim. rakentamansa talon maksettua. No, nyt sitten vaimo oli paukahtanut paksuksi, tällä kertaa miehellä ei ollut tietoa, et ehkäisy olis jätetty - niinkuin sit oli selvinnyt. Hoh hoijaa, parisuhde ihan kriisissä, mut rouva haluaa vain olla koti-äitinä. Aika kurjaa. Tässä oli sit luonto kuitenkin hoitanut omansa, eli rv 12 ultrassa oli selvinnyt, että kyseessä oli tuulimuna. Tiedän ton pariskunnan kammari-elämän aktiivisuuden eli nainen pamahtaa paksuksi pelkät kalsarit näkemällä. Kyllä nämä asiat joskus aina ihmetyttävät.. Vaikka eihän se ole kenenltäkään muulta pois.

Itse jatkan tässä edelleen kiinnike-pohdintaa. Kaipa se Sööperin aika pitää varata jonnekin loppuvuoteen. En tiedä suosittelevatko sitten edes uutta lapaa, jos kuitenkaan aktiivisille hoitolinjalle ei olla lähdössä. Varmaan suosittelevat e-pillereitä endoa kuivattamaan ja niitä mä en halua, koska ne ei vaan sovi mulle. No, nämä asiat selviävät sitten joskus.. Jotenkin sitä vaan haluaisi kuitenkin säilyttää sen olemattoman pienen mahdollisuuden saada joskus 10 vuoden sisään plussan tikkuun, vaikka usko siihen on mennyt aika totaalisesti. Tai sanotaanko, että se ei ole enää aktiivis- eikä todellinen toive ja suhtaudun olemattomaan mahdollisuuteen realistisesti, mutta silti en haluaisi sulkea portteja asialta ihan kokonaan..

Huonoja uutisia :( Meidän pikkuista ei enää ole. Sikiötä ei siis enää edes näkynyt, vaan se on lopettanut kasvamisen. Sikiöpussi ja ruskuaispussi näkyi mutta bebeä ei löytynyt ollenkaan. Ei tässä oikein tiedä mitä sanoisi tai ajattelisi. Ekaa kertaa tämän raskauden aikana nyt ainakin oksettaa :´(

Voi p*rse Molly! Tosi kurjia uutisia. Olin ihan varma, toivoin niin kovasti, että kaveri on ottanut kasvussa kiinni ja kaikki on nyt hyvin. Kovasti voimia tuleviin koitoksiin! Olet ajatuksissa! Jotenkin se on niin väärin, että lyötyä vaan lyödään lisää. Kunpa ois jotain mitä vois tehdä ;(

Voi ei Molly, **halaa lujasti**! Mä en voi ymmärtää ollenkaan miksi elämän pitää olla näin epäreilua. Mä oon kans nyt samaa mieltä että tää on todella väärin!! Tuli tosi paha mieli sun puolesta. En oikein edes tiedä mitä sanoa kun tiedän ettei mikään nyt lohduta... :(

Voi ei, voi ei, Molly. Epäreilua. Julmaa. Raastavaa... Ei ole sanoja, lohdutusta kovasti täältäkin. Itkettää ja surettaa teidän puolesta. :'( *Lämmin halaus!*

Ei oo Totta...Nyt mä taas pillitän niitä surun kyyneleitä. Mä olen niin pahoillani Molly, ei riitä sanat kertomaan, miten kamalalta teidän menetys tuntuu. Niin väärin. Koittakaa jaksaa, vaikka nyt varmaan tuntuu tosi vaikealta.

Mollylle luja rutistus. Olen ajoittain seuraillut muidenkin haaveilijoiden taivalta, oman ketjun lisäksi, ja tuntuu aina niin pahalta lukea tälläisia uutisia, kun jokaiselle toivoo onnistumista. Samassa veneessä tässä ollaan, vaikka eri ketjuissa kirjoitellaankin.. Paljon voimia sinulle!

Annukka WABeista.

Voi kurjuus. Mollylle voimahaleja ja osanottoni. On kamalaa, kun toivo syttyy ja sitten piinaavan odottelun jälkeen sammuu :((. Koettakaa jaksaa. Yhdyn edellisiin: niin väärin.

Molly, mä olen niin äärettömän pahoillani teidän puolesta. * luja ja lämmin rutistus *. Ei tähän oo sanoja, mutta tiedä, että olet niin monen ajatuksissa, jos se edes jotenkin kantaisi aina hetken eteenpäin. Ottakaa nyt toisistanne voimaa, yhdessä selviätte.

Mollylle pahoittelut myös täältä! Tosi kurjaa. Elämä on epistä välillä! =(

KASTIKSELLE olisi kysymys.. Minulla on todettu endo joskus kymmenen vuotta sitten peräsuolen seinämässä normi gynen tarkistuksessa. Nyt epäilen sen kasvaneen(3 vuotta ilman pillereitä) repäisy kivut, kiristävän vanteen tunteen alavatsan ympärillä, pissatuksen ja painon tunteen peräsuolessa viikkoa ennen menkkoja.
Ajattelin et miten homma etenee, kun varaan ajan yksityiselle?? Onko siellä eka normi sisätutkimus ja saako sieltä sit lähetteen julkiselle puolelle vai miten?
Pillereitä en minäkään ihan hevillä haluisi aloittaa uudelleen, muutenkin on tämä raskautuminen kestänyt!!! ;)

Kiitoksia, jos kerkeet tekstailla.

Hello,
Mielen vetää maihin vieläkin Mollyn uutinen kun tietää että toinen on ihan alamaissa siellä :(

Mulla oli viime yönä ekat kuumat aallot ja että oli tuskaa kun välillä peitto pois ja välillä päälle kun sitten taas paleli ja heräilin koko ajan. Eikä asiaa tehnyt yhtään helpommaksi se että kummatkin kissat olivat päättäneet nukkua peittoni päällä...
On tää pitkä sumutteluaika tosi syvältä mutta ei vaan mahda mitään.

Nuka, mulla on kans todettu (ja leikattu) endo ja mun kohdalla homma meni niin että varasin ajan yksityiselle josta lähete Naistenklinikalle ja siellä tehtiin laparoskopia. Jonotusaika on kai n 3-4 kk. Femedassa lääkäri Jari Sjöberg on hyvä endon toteamisessa jos Helsingissä asut?

Nuka, eipä kestä :) Toimenpide kesti muistaakseni 1½ tuntia ja toipumiseen meni reilu viikko, muistaakseni olin lähes 2 viikkoa sairaslomalla. Monella toipuminen on huomattavasti helpompaa, mulla esim. vaikeutti se että kaasu (jota ne pumppaa vatsaonteloon toimenpiteen helpottamiseksi) ei meinannut millään tulla pois kropasta.
Yleensä sairaslomaa annetaan 3-6 päivää.

Ja pohjoisessa jonotusaika voi olla huomattavan paljon lyhyempi. Kannattaa vaan varata aika sellaiselle lääkärille jonka tietää osaavan tunnistaa endon. Itse kävin monella lääkärillä jotka olivat sitä mieltä ettei endoa ole ja lapassa sitä löytyi kyllä ihan reilusti ja laajalti.