** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.10 **

Paljon onnea synttäreiden johdosta Vissyliini! :flower:

Ronjaliina, kiva kuulla kuulumisianne! Odottelen kovasti synnytyskertomustasi! :)

(.) Tämän päivän jälkeen vielä kaksi viikkoa töitä ennen äitiyslomaa! Minne ihmeeseen tämä aika menikään? Aiemmin tuntui että aika matelee mutta kohtahan sitä jo ollaan poissa töistä! Mulla on vieläpä vain seitsemän työpäivää jäljellä kun otin muutamia vapaita tuohon itsenäisyyspäivän tienoille. =)

Wanda rv 32+1
 
Tervetuloa uusille:wave:

Wanda, voi kökkö niitä arpia :( toiv ei tulis enempää! Ootko rasvannu/öljynny? Tosin monet sanoo ettei siitä mitään hyötyä ole, tulee jos on tullakseen ne arvet.. Mä pelkäsin niitä kans ihan kauheesti (joooo, olen vähän pinnallinen välillä....), ja olin ihan romuna kun tissit tuli arpiseksi. Maha tais säästyä ellei tule tässä parissa päivässä yhtäkkiä.

Mulla siis käynnistys ylihuomenna, KÄÄÄKKK! 8.30 kättärille ja luultavasti alotetaan ballongilla kypsyttelemään kohdunsuuta. Kuulostaapa TODELLA kivalta. oon aika paniikissa. AArgh, pelottaa kipu, ja ennen kaikkea kaikki piiikit, letkut, katetrit, repeämät, veri... :( Pakko nyt vaan tsempata ihan sairaasti etten o täysin paniikin vallassa. Muistan vaan ku kierukka laitettiin ja se sattuu niin per***sti, ja voin kuvitella että tää sattuu pikkasen enempi :LOL:

Noniiiin, ens kerralla sitten meillä toivottavasti terve vauveli, kun tuun tänne kirjoittamaan!

Ihanaa viikkoa kaikille, intoilija 39+5
 
Intoilija, sanos muuta, voi kökkö noita arpia! Olen rasvannut alusta lähtien ahkerasti, mulla siitä ei ollut näköjään hyötyä. Vielä on onneksi aika vähän noita arpia mutta onhan tässä viikkoja vielä aikaa mahan kasvaa ja venyä. Saas nähdä kuinka lopulta käy... Hommasin anita babybelt -tukivyön, toivottavasti ois hieman apuja siitä.
Sullahan on ihan hurjan jännät hetket käsillä! Paljon tsemppiä tulevaan! :)

Wanda 32+5
 
intoilija onpa jännää! Tsemppiä käynnistykseen!

wanda toivotaan, että arpia ei enää tuu. Kerrohan sitten, miten vyö auttaa.

Eilen lääkärineuvolassa ultrattiin, kun dopplerilla ei sydänääniä löytyny HETI puolen minuutin jälkeen :D Siellä se heebo jumppaili ja imi peukkua. Tänään nt-ultra. Jänskää.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ei pysy näköjään taaskaan kuosissa, annostuksen nosto ja kontrolli taas neljän viikon päähän. Jos ei ala pysymään kuosissa, ni sitte seuranta äippäpolilla. Toivottavasti siitä ei mitään ongelmia tuu lisää :|

kodehu 12+3
 
Wanda Millä olet ihoasi rasvaillut? Mä kanssa uskon, että mulle tulee arpia rutkasti. Äidilläni oli runsaasti arpia mun ja sisarukseni jäljiltä ja mulla jo ennen raskautta sisäreisissä. Ostin Ruohonjuuresta Weledan Stretch Mark Massage Oilia. Sitä laitan iltaisin ja toisen kerran rasvailen peruvoiteella.

Tatja + pikkuinen 19+3
 
Tatja, ihan tavallisilla rasvoilla olen rasvaillut. Mulla on yksi suosikki: Laveran all-round cream. Iho on todella hyvässä kunnossa tuon käytön jäljiltä, normaalisti ihoni kuivuu todella herkästi.

Kodehu, juu seurailen nyt tarkasti arpien ilmaantumista ja koetan ehkäistä niitä rasvaamalla ja tukivyöllä. Toivottavasti on näistä jotain apua... Ihania ultrahetkiä! :)

Wanda 32+6
 
No niin vihdoin ja viimein olen täällä koneella ja ehkä ehdin myös kirjoitella teille synnytyskertomusta, ellei pieni neiti päätä toisin... :)

Intoilijalle hurjasti tsemppiä synnytykseen!!

Kukas kyselikään Tampereen seudun äitiysjoogasta. Mä kävin Tampereen Napapiirin äitiysjoogassa, josta tykkäsin tosi paljon. Sitä voisin ainakin siis suositella! :)

Ja sitten vähän synnytyskertomusta...

Mulla oli aika äitiyspolille pe 2.11. aamulla synnytyksen käynnistyksen suunnittelua varten. Menin sinne sitten aamulla ja siellä todettiin, että mun verenpaineen alapaine oli vähän liian korkea. Ensin miettivät, että tulin sunnuntaina kontrollikäynnille ja maanantaina käynnistettäisiin, jos sitä ennen ei ala mitään, mutta koska mulla myös oli ollut päänsärkyä (mitä en osannut kyllä itse mihkään liittää oireena) ja synnyttämättömien osastolla oli tilaa, niin päättivät sitten kuitenkin aloittaa käynnistää heti silloin perjantaina. Käsillä arvioiden vauva oli noin 3700-3800g a ultralla saivat arvioksi 3595g. Ultran jälkeen mulle asetettiin ballonki lapsen pään ja kohdun suun väliin. Ja sen jälkeen sitten makoilin vielä polilla käyrillä, ennen osastolle siirtymistä. Osastolla ballonki aiheutti supistuksia ja niitä tuli koko iltapäivän oikeastaan noin 5 minuutin välein. En juurikaan pystynyt istumaan tai oleen aloillani, vaan kaikkein parhaimmalta tuntui olla liikkeessä. Kuljinkin sitten siellä ees taas pitkin käytäviä ja kävinpä kaveria moikkaamassa kahviossakin. Ballongin kanssa oli sovittu niin, että aamulla se otetaan pois, jollei se ole sitä ennen tullut ulos. Joillakin kuulemma tulee helpostikin, joillakin se joudutaan ottamaan pois, kun ei itse tule. Puoli kuuden aikaan illalla ballonki sitten tuli pois. Itse ajattelin, että tästä se synnytys sitten jatkuu, mutta mulle tuli yllätyksenä, että vaikka ballonki on mahtunut tulemaan ulos (halkaisija noin 4-5 cm) niin voi olla, että kohdun suu tämän jälkeen alkaa vetäytyä takaisin kiinni päin. Mulla supistukset jatkuivat koko illan ja yön noin 4-10 min välein epäsäännöllisesti. Käyrälle ei supistuksia juurikaan saatu, kun ne heikkeni makuulla ollessa, mutta itse ne kyllä ihan kipeinä tunsin. Yöllä olin pääasiassa liikkeessä ja suihkussa. Suihku auttoikin supistuksiin tosi hyvin. Kahden kolmen aikaan yöllä sain kipupiikin ja pystyn hetken nukkumaan. Kun sen vaikutus lakkasi, sain vielä hetkeksi torkahdettua kuuman geelipussin turvin. Aamulla sitten kymmenen aikaan pääsin lääkärin tarkastukseen. Olo oli siinä kohtaa aika epätoivoinen, ettei tilanne etene ikinä. Yöllä hoitaja oli sanonut, että kyllä kuule supistuksen tuntuvat joka asennossa (mulla makuulla ne heikkeni niin ettei tosiaan saatu näkymään juurikaan käyrillä) kun synnytys on oikeasti käynnissä. Noh tämä oli iskostunut mieleeni ja sen vuoksi ajattelin, että ehkä tässä synnytys ei nyt sitten ole vielä kunnolla käynnissä, vaikka koko yön oli supistellut. Lääkärin tarkastuksessa kuitenkin selvisi, että yön supistukset olivat tehneet tehtävänsä ja olin auki noin 4-5 cm ja pääsin siirtymään synnytyssaliin. Voi sitä ilon hetkeä, kun tajusi, että tästä ei enää odottelemaan joudu hurjasti, vaan nyt alkaa tapahtua! Synnytyssalissa puhkaistiin kalvot 11.06 ja todettiin, että lapsivesi on vihreää. Kalvojen puhkaisu ei vielä riittävästi vauhdittanut supistuksia, joten parin tunnin kuluttua aloitettiin oksitosiini. Siihen asti sain ottaa supistuksiini ilokaasua. Oksitosiini vauhditti supistuksia niin paljon, että siinä kohtaa kävin läpi synkimmät hetkeni synnytyksen aikana. Tuntui, että supistusten välissä ei ollut ollenkaan taukoa, epiduraalia ei voitu vielä laittaa, ettei supistuksiin tulisi takapakkia puudutteen voimasta. Alkoi tuntua siltä, että en pärjää pelkällä ilokaasulla ja sainkin sitten kohdun kaulan puudutteen, joka auttoi kivasti siinä kohtaa. Kun kohdunkaulanpuudutteen teho alkoi laimeta, oli tilanne se, että olin auennut sen verran, että sain sitten jo epiduraalin. Tässä kohtaa kello oli noin kolme iltapäivällä. Tuntui, että siinä kohtaa jotenkin vielä "pistin vastaan". Aluksi se tapahtui varmaan siksi, että oli kipuja ja sitten se jäi päälle. Tässä vaiheessa sain vielä vähän levättyäkin. Kun sitten parin tunnin päästä sain toisen annoksen epiduraalia niin päätin, että nyt pitää rentoutua ja se sitten auttoikin, sillä sitten oikein tunsin, miten lapsi liikkui alaspäin. Puudute tietysti auttoi, eikä kipuja ollut. Tässä kohtaa alkoi vauvan sydän lyödä tiheämpää. Siihen asti syke oli ollut noin 140-150 luokkaa, mutta yhtäkkiä se nousi ja oli noin 160 perustasoltaan. Tästä kätilö vähän huoelstui ja kutsui lääkärin paikalle. Vauvasta otettiin päästä verikoe tässä vaiheessa ja sen tuloksena mulle päätettiin vielä antaa antibiootteja suoneen, jolloin vauvakin hyötyy niistä minun kauttani. Koska lapsivesi oli ollut vihreää niin oli riski, että vauvalla voi olla keuhkokuume, jos hän on ehtinyt niellä lapsivettä tai vetää keuhkoihin. Sitten jossakin vaiheessa alkoi ponnistuttaa ja kätilö ja opiskelija olivat sitä mieltä,että pitäisi vielä koittaa käydä pissalla, ettei rakossa ole mitään, mikä estäisi vauvan syntymistä. No siinä vaiheessa vauva oli jo niin alhaalla, ettei se enää onnistunut ja mut katetroitiin. Siitä jäi ihan hyvä fiilis, se meni hyvin, vaikkei rakossa sitten juuri mitään ollutkaan. Ponnistusvaihe kesti kaikkinensa 26 minuuttia, ensisynnyttäjäksi aika vähän aikaa. Ponnistusvaiheessa ja muutenkin koko synnytyksen ajan meni tooosi nopeesti aika, eikä ollenkaan tuntunut niin pitkältä ajalta, mitä se oikeasti oli. Ponnistaminen sujui hyvin, kyllähän se kiristi, mutta aika pienen aikaa sattui kuitenkin. Säästyin tikeiltä ja leikkaamisilta ja muutenkin toivuin tosi hyvin. Pystyin heti jo sairaalassa istumaan normaalisti, vaikka vähän pientä nirhaumaa sainkin osakseni. Eniten tuntui se ponnistaessa, kun vauvan pää oli syntynyt ja en saanut heti ponnistaa koko vauvaa ulos, kun halusivat heti pään syntymän jälkeen avata vauvan hengitysteitä. Kun sitten koko vauva sai syntyä niin sitten vielä uudeleen varmistivat hengitystiet. Kun tämä oli tehty, pääsi vauva pötköttämään rinnan päälle. :) Mikä ihana pakkaus sieltä olikaan syntynyt. Vauvan sydän löi tiheästi sen vuoksi, että napanuora oli kerran kaulan ympäri. Vauva oli koin reipas ja pirteä, mutta tulehdusarvot oli hieman koholla, että niitä sairaalassa seurattiin verikokeilla tiheästi. Tulehdusarvot olivat kuitenkin sen verran matalat, että vauva ei joutunut lastenosastolle saamaan antibioottia, vaan hän sai olla mun vierellä koko ajan. Vauva syntyi lauantaina ja tiistaina sitten päästiin jo kotiin. Kaiken kaikkiaan mulle jäi itselle todella todella positiivinen kokemus synnytyksestä. Itse synnytys kuin myös aika synnytyksen jälkeen kotona on mennyt paljon paremmin kuin ikinä osasin kuvitellakaan, että voisi mennä. Välillä vauva valvoo öisin masuvaivojen vuoksi, mutta kun hän nukahtaa niin hän on aivan vastasyntyneestä lähtien nukkunut 3-5 tunnin yhtenäisiä pätkiä. Nyt hän saattaa 1 kk iässä nukkua jo 6 tai jopa 8 tuntiakin putkeen. Äitinsä tyttö, mäkin oon superhyvä nukkumaan! :) Ainoa murhe meillä on nyt se, että vauva on perinyt isältään synnynnäisen kaihin. Käytiin jo silmälääkärissä asiaa tutkituttamassa. Tilannetta seurataan tarkasti ja tiheästi. Jos tilanne silmissä etenee nopeasti niin voi olla, että alle puolen vuoden iässä edessä on jo leikkaus. Toisaalta voi mennä pitkäänkin, että tilanne ei vaadi mitään toimenpiteitä. Tietysti harmittaa, että hän tämän perinnöllisen sairauden sai, mutta toisaalta tähän osattiin kyllä varautua, että näin voi käydä ja onneksi tilanne on otettu vakavasti ja saadaan tilanteeseen tiheää seurantaa ammattitaitoiselta henkilökunnalta!

Muistinkohan kertoa kaiken, en oikein tiedä, mutta ainakin pitkä tarina tästä tuli! :) Jos jotakin jäi epäselväksi niin kyselkää, mä kyllä sitten vastaan.

Neiti tosiaan täytti maanantaina yhden kuukauden. Viime lauantaina meillä oli jo ristiäiset. Kaikki sujui hyvin, mutta kyllä juhlien järjestäminen pienen vauvan kanssa on aikaa vievää puuhaa. Vaikka kaikki sujui hyvin, niin kovasti piti ennakoida, että sai asioita tehtyä. Edeltävän viikon jokaiselle päivälle mulla oli listattuna mitä minäkin päivänä pitäisi saada tehtyä. Milloin oli hoidettavana kastemekkoon silkkinauhat ja juhlavaatteet, milloin mietin enemmän tarjoiluja, sitten siivoamista ja sitten taas servettejä ja kynttilöitä jne. Kovasti paljon puuhaa, mutta kaikki sujui tosi hyvin kyllä! Vähän taisi olla jännä päivä ja raskaskin, koska meiän hyvä uninen neiti nukahti ristiäisen jälkeisenä yönä vasta klo 5.15. Tätä äitiä ois pikkusen aiemmin jo nukuttanut! ;) Kuten ehkä olette huomanneetkin niin vähemmälle on jäänyt nämä aktiiviset kirjottelut tänne. Siispä ehkä hiljaksiin voisin luopua tästä päivittäjän roolistani (vielä ei tosin ole mikään kiire mun puolesta!) ja siirtyä tuonne jakautuneiden puolelle. Mutta ei paniikki tai kiirettä tosiaan tämän suhteen!

Kovasti ihanaa itsenäisyyspäivää kaikille ihanille itsenäisille naisille! :)
Ronjaliina ja JJ 1kk 2 pvää
 
  • Tykkää
Reactions: kodehu
Ai niin tuosta painosta piti vielä mainita, että käsikopelo arvio sekä neuvolassa että äitiyspolilla tosiaan oli 3700-3800g, ultra-arvio noin 3600g, mutta neitihän painoi syntyessään vain 3250g. Joten niin vain se painoarvio voi heittää paljonkin! Ilmeisesti pituus 52 cm hämäsi ja vaikeutti arviointia...
 
Täällä maataan osastolla, tultiin siis jo ti-aamuna ku soitti et arvot noussu. Eilen laitettiin ballonki ja supisteli 12h 5min välein. Loppu illal ja sen jälkeen EI MITÄÄN. Jatkettu tänään lääkkeillä, ei tulosta. Oon ehkä 1cm auki. Huomen koittaa puhkoa kalvot. Vituttaa, pelottaa..aargh!
 
Viimeksi muokattu:
Päivitystä pitkästä aikaa:
Olen näköjään tuolla listalla, vaikka huomasinkin pian, ettei minusta ole kirjoittelijaksi.
Sensijaan olen lukenut juttujanne koko raskauden ajan, ja niistä on ollut paljon apua.
Kiitos kaikille ahkerille raportoijille passiivisten puolesta :)

Tänne syntyi ihana iso pieni poika pari päivää lasketun ajan jälkeen.
Synnytys meni paremmin kuin olin edes uskaltanut toivoa. Erityisesti helpotti, että mitään ei sattunut vauvalle, tilanne ei vaatinut äkillisiä hätätoimenpitetitä ja itsellekään ei tullut vaurioita. Parhaita kivunlievityskeinoja olivat äänenkäyttö, miehen kosketus (esim. kipukohdan hierominen kovaa), syvään hengittäminen, liikkuminen, ja erilaiset kummalliset asennot joista apu tuntuu kulloinkin löytyvän. Epiduraalikin sitten laitettiin loppusuoralla. Suosittelen myös synnytysjakkaraa ponnistusvaiheeseen niille, joilla makuuasento tuntuu tappavalta.

Iloa raskauteen ja voimia synnytykseen kaikille!

ginger ja pieni
 
  • Tykkää
Reactions: SL
Kiitos Ronjaliinalle synnytyskertomuksesta! Kiva, että synnytys oli ihan positiivinen kokemus. Ikävä tuo kaihi, mutta onneksi sitä nyt seurataan ja hoidetaan!

intoilija Tsemppiä kovasti ja voimia viime metreille!

ginger-lemon-honey Onnea pienestä isosta pojasta!

Toissapäivänä oli meillä siis nt-ultra. Tällä kertaa heebo nukku sitte selkä ultralaitetta vasten ja mittoja oli vaikea saada.. Turvotusta kuitenkin 1,0 mm ja riskiluku 1:19000 ja kaikki tarvittavat kehon osat nähtävissä. Kaiken kaikkiaan kiva fiilis :) Nyt vain odotellaan joulua ja mahan kasvamista, seuraavat neuvolatapahtumat ens vuonna.

Päivitetään mulle kuitenkin neuvolan laskema la 14.6., kun sitä ei ultrassa muutettu (ultran mukaan 18.6.) ja synnytyssairaala on OYS.

kodehu 12+6
 
Täällähän tapahtuu vaikka mitä kun ei ihan aina jouda käydä katsomassa... Intoilija on siis tositoimissa parasta aikaa, ihanaa ja jännää. Täällä kaikki peukut pystyssä että kaikki sujuu hyvin!:popcorn:
Ronjaliinan synnytyskertomus sai taas niin luottavaiselle tuulelle synnyttämisen suhteen... Mukavaa kun sielläkin sujui kaikki noin kivasti.
Itsellä ei kyllä ihmeempiä kuulu tähän arkeen... häpyliitokset on alkanu natista, joten liikkeelle lähtö esim istualtaan tekee kipeää, mutta vertyy kuitenki hetken käveltyä. Ja illalla ei passaa syödä oikeastaan mitään enää muutamaa tuntia ennen nukkumaan käyntiä kun tuntuu kamalalle ähkyololle muuten ja asennon vaihtaminen sängyssä on ihan kamalaa äheltämistä.

Vissyliini 29+0
 
  • Tykkää
Reactions: Ronjaliina
Moikka kaikille!

Ja pahoittelen, ettei minusta ole kuulunut piiiitkäään aikaan... :ashamed: Ensin oli kesäloma, sitten kiireet ennen äippäloman alkua, jolla ehdin olla vain 2 viikkoa, kun tyttö (2980 g 52 cm) syntyi 1.11. eli kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. :heart:

Nyt taas puolestaan, kuten Ronjaliina totesi, konetta ei ehdi edes avaamaan. Kerran viikossa olen käynyt lähinnä meilissä ja Facebookissa, eli täällä en ole edes lueskellut.

Ihanat joulun odotukset kuitenkin kaikille ja hurjasti onnea plussanneille!

Netipippuri ja Neiti X, 5 viikkoa
 
Minäkin päivittelen pikaisesti tietojani, vaikka en olekaan paljoa kirjoitellut, lukenut kyllä.
Eli meille syntyi tyttö :heart: 7.12 (viikolla 41+0).
Painoarvio meni meilläkin hieman pieleen, tosin "huonompaan" suuntaan. Arvio oli 3,5-3,8 kg ja tyttö olikin 4,3 kg...
Kaikki kivunlievityskeinot olivat käytössä vaikka alunperin halusin välttää lääkkeitä. Olen kuitenkin tosi tyytyväinen synnytykseeni. Itsellä istuminen on tikkien takia hyvin hankalaa, mutta onneksi tyttö voi mainiosti :)

Anncherie ja pieni 3 päivää
 
SL
Voih, täällä on taas tapahtunut niin, etten pysy vauhdissa mukana :)

Onko kukaan miettinyt kun on ostanut tai ostamassa turvakaukaloa vauvalle, niin millaisessa asennossa vauva tulee siinä olemaan? Mietin, kun olen nyt yrittänyt epätoivoisesti selvittää millaisen turvakaukalon ostaisin, niin tuntuu, että kaikissa kaukaloissa vauva on melkoisen pystyasennossa, istuvassa asennossa :confused:
 
SL
Onko kellään jo rv 28 kohdunkaula ollut pehmeä? Itselläni oli nyt lääkärintarkastuksessa kaula pehmennyt ja hieman lyhentynyt/kuopallaan. Lääkäri kyllä sanoi,ettei tarkoita ennenaikaista synnytystä, mutta itselläni ei tuo kohdunkaula ole missään vaiheessa ollut kovinkaan pitkä, lähtöarvio oli 2,5cm ja nyt arvio oli 2cm ja tosiaan pehmennyt. Ja jotenkin sitä silti hieman pelästyi ja jäi nyt miettimään.

SL 28+0 POKS
 
SL, turvakaukalosta en ole tullut tuollaista miettineeksikään. Meillä on vartin kotimatka sairaalasta, luulisi ettei tuossa ajassa kerkiäisi vahinkoa syntymään ja on siinä toinenkin vastasyntynyt kotiin kuljetettu...

Mä en ole nähnytkään lääkäriä sitten rv 12:sta, vasta ensi viikolla on seuraava lääkäri ja nyt siis rv35 menossa. Jännä nähdä mitä sanoo tuosta kohdunkaulasta. Hiukan olenkin ihmetellyt kun ei ole ollut lääkärikäyntejä tämän enempää.

Wanda 34+0 *poks*
 
ONNEA Anncherie ja intoilija!!!

Taas en muka oo ehtiny koneelle päivittämään listaa! Koitan ehtiä pian sen tekemään! Mites Tunalla ja pojalla sujuu? Missäköhän vauvautuneet nykyään kirjoittaa?

Mukavaa viikonloppua jokaiselle! :)
Ronjaliina ja JJ huomenna jo 6 viikkoa (mihin tää aika oikein katoaa?!)
 
Niin ja tuosta turvaistuin asiasta piti sanoa, että en kiinnittänyt lapsen asentoon kyllä huomiota turvaistuinta valitessa. Enemmän kiinnitin huomiota siihen, että tutkin autoliiton sivuilta, että miten mikäkin turvakaukalo on pärjännyt testeissä. Ja tämän perusteella teimme valinnan. Vauvaa suositellaan pidettäväksi kaukalossa maksimissaan 2-3 tuntia kerrallaan, joten ei kai se silloin kovin ihanteellinen ole esim. nukkumiseen. Näin autoilevana äitinä todettakoon vielä tähän aiheeseen, että on muuten superhyvä keksintö nämä travelsysteemit, eli se, että kaukalon saa vaunujen runkoon kiinni. Oon käyttänyt sitä ihan toooosi paljon ja miten ihana keksintö se onkaan! Joidenkin mielestä varmaan turha, mutta meille ollut tosi hyvä hankinta!!
Tällaisia ajatuksia tähän aiheeseen... :)
 

Yhteistyössä