Heissan kaikille! Mukavaa alkuvuotta ja kiitos Kaalle uudesta pinosta! On tullut älytön tauko kirjoittamiseen, vaikka joka päivä monesti viestit luenkin, joten yrittäkää kestää, kun tekstiä tulee... ja tulee... ja tulee.
Laitetaan heti ekaksi masukuva, kun muutkin on niitä ahkerasti laitelleet:
Mun kuva on 30+1 viikolta ja masu näyttää tuossa aika pieneltä. Mun tapauksessa täytyy kyllä ottaa huomioon se, että olen 180 cm pitkä ja siitäkin on suurin osa selkää
Vauvalla on tilaa ainakin mun keskivartalossa. Silti tuossa kuvassa masu on liveä pienemmän näköinen.
Sitten luntataan parilta viimeiseltä sivulta puheenaiheita:
Työt ja rahat Mulla on työsopimus kesälle asti ja saan kolmelta ekalta äitiyskuukaudelta täyden palkan. Miehellä on suht turvattu työ, mutta tekee sitä koulun ohella välillä täyspäiväisesti, välillä vähemmän. Rahatilanne olisi ilman mun kolaria ja aiempia typeriä velkoja silti hyvä. Nyt mä maksan täysillä vanhoja velkoja pois, jotta syksyllä olisi ne maksettu. Jos jään vanhempainloman jälkeen hoitamaan lasta kotiin, niin sitten on oikeasti tiukkaakin tiukempaa, mutta se on sen ajan murhe.
Rintapumpun sain kuukausi sitten siskolta 30-vuotislahjaksi. Se on käsikäyttöinen ja merkiltäänn näköjään Medela. En ole koskaan ton merkkisestä kuullutkaan. Testasin sen tossa äsken piruuttani ja ihan hämmästyin. Käsin olen saanut puristettua ihan pieniä tippoja, mutta tolla tuli nyt ihan kunnolla nestettä rinnoista. Mä ihan kastuin rinnuksesta, kun innostuin pumppailemaan. Ei tuntunut raskaalta käyttää eikä myöskään sattunut ollenkaan.
Tutti tulee käyttöön, jos vauva sen haluaa. Äitini on jo ostellut joitain tutteja, kuten muitakin vastaavia tarvikkeita innoissaan minulle. Tutin kanssa on jo etukäteen sellainen päätös, että vuoden ikäisenä se lähtee viimeistään pois, kuten hammaslääkärit suosittelevat.
Itkuhälytin on meillä varmaan aika turha, koska asunto on 66 neliöinen kerrostaloasunto, jossa kaikkialta kuulee kaikkialle. Muita turhuuksia on varmasti ainakin sellainen vauvaistuin, jossa on pyörät alla. Siskoon vanhempi lapsi piti siitä paljonkin, mutta se hidastaa kävelyn opettelua, kun lapsi pääsee sen kanssa eteenpäin helpommalla.
Vakuutus on otettu ja vakuusmaksu (n.66?) maksettu. Meillä on Tapiolasta, jossa meillä on muutenkin 17 prosentin keskittämisalennukset ja maksu on muistaakseni kahden vuoden ikään asti alennuksilla noin 250 ? vuodessa. Vakuutuksessa on 100 euron omavastuu, joka peritään kerran vuodessa, jos korvaukset haetaan nettipalvelun kautta.
Paino on mulla ollut alusta asti kovassa nousussa. Nyt taitaa olla siinä 85 kilon paikkeilla. Sitä on tullut alkupainoon 18 kiloa :ashamed: Miehellä on tullut painoa vieläkin enemmän tänä aikana (25kg). Syynä molemmilla ihan kunnolla herkuttelu ja liikunnan lopetus. Sitä varten alkaakin huomenna meillä karppaus. Mulla vaan vähän lievennettynä ja täytyykin vielä lueskella karppauksesta ja raskaudesta enemmän. Karpannut olen monta kertaa aiemminkin ja normaalitilassa se sopii mulle täydellisesti.
Vaivat ja säryt, niitä on riittänyt nyt viime aikoina. Kolarin murehtimisesta tulleet kovat supistelut ovat onneksi loppuneet, mutta kaikkea muuta riittää. Viime päivät ovat menneet lähes vuodepotilaana, kun mun niska otti ja kipeytyi niin paljon ettei päätä voinut kääntää ollenkaan ilman järkyttävää kipua. Nukkumisesta ei tullut mitään, sängystä ei päässyt ylös ja raketteja piti uutena vuotena katsella selkää taivuttamalla. Hoitona on ollut pakon edessä Sirdalud-lihaksienrentouttajat, Panadol ja villainen kaulahuivi kaulalla 24h/vrk. Nyt alkaa vihdoin olla parempi. Mutta nukkuessa lonkkia sattuu todella paljon ja heräilen sitten siihen kipuun. Ja muitakin pienempiä vaivoja on ollut, mutta ne kestää paremmin.
Vauvan vaatteita on aika paljon, mutta huomasin, että suurin osa on koossa 60-68. Alle 60 senttisiä on pari bodya ja nallehaalari (koko 56 cm ja kuva alla) etelän kevääseen. Muutama vaate pitäisi ostaa koossa 56, jotta aluksi ei vauveli ihan hukkuisi vaatteisiinsa. Muutamat housut nyt ainakin pitäisi ostaa. Vaatteet on kaikki nyt pesty ja lajiteltu laatikostoon koon mukaan. Käytetäänkö vauvoilla muuten yleensä alushousuja/vaippahousuja esim. bodyjen alla? Mulla ei ole ensimmäistäkään alusasuksi luokiteltavaa vaatekappaletta vauvalle.
Kivunlievitystä mulle kiitos! Sairaalaan mennään sillä mielellä, että epiduraali on lähtökohta loppuvaiheessa ja aluksi yritetään mahdollisimman paljon suihkun ja ilokaasun kanssa pärjätä. Akupunktio, aquarakkulat ja vyöhyketerapia eivät ole kiinnostavia vaihtoehtoja. Ilokaasun kanssa täytyy sitten katsoa, että aiheuttaako mulle pahaa oloa, kuten esim. siskolle aiheutti.
Synnytysvalmennus Tyksissä oli 29. päivä ja oli mun mielestä todella hyödyllinen. Ei siellä mitään ihmeellistä oppinut, mutta tiloihin tutustuminen ja kätilöiden vastaukset kysymyksiin olivat mulle kovinkin tärkeitä ja nyt voi mennä sinne rauhallisin mielin. Synnytyspelkoa ei ole ollenkaan.
Uusia liivejä ostin joku aika sitten parit, mutta vähään vikaan meni ostokset. Koko on nyt niissä 75DD ja jouduin ostamaan lisäkappaleet ympärystä lisäämään. Liiveissä on alareunassa pienet pitsikoristeet, jotka painavat ikävästi ihoa, kun vatsa on noussut hinkkaamaan liivien alaosaa. Enhän mä tollaista osannut ottaa huomioon. Nyt olisi tarkoitus ostaa muutamat urheiluliivin tapaiset liivit. Mielellään vaan hieman avoimemmat edestä, jolloin imetyskin voisi ehkä onnistua niiden kanssa. Täytyy varmaan ruveta pitämään niitä öisinkin, kun rinnat kasvavat vaan koko ajan. Ne myös roikkuvat ensimmäistä kertaa mun elämässä :x
Eiköhän tää höpöttely ala jo riittää. Laitetaan loppuun vielä kuva mun mussukasta joulun aikana. Toinen ei oikein pitänyt tonttulakistaan ja murjottaa rahilla:
Melita ja Samuel 30+3