**Maalismasut 2009** tammikuussa

Hellouta kaikille ja terveisiä töistä! Nyt se rupeama alkoi, pääsin töihin lepäämään muutamiksi viikoiksi =). Päivä meni ihan kivasti, iltapäivällä oli ihan virkistynyt olo kun kotio lähdin. :D

Mulla on maha kuin pallo tuolla alavattalla. Ei enään närästä pahasti, edelleen kyllä nousee röyhyjä mutta se kamala polte kurkunpäässä on lakannut. Jeee! Milloin lie vatta tippuu sitten, katotaan kuka pääsee kätilöksi. (Nimim. nopeita synnytyksiä harrastanut....) :whistle:

Muija ja kevätmyrsky, ja viikot oli......

Mimmukka: Meillä on koliikkikeinu ja oli tosi kätevä esikoisella jolla ei tosin isompia mahavaivoja ollu. Nukahti heti ku laitto keinumaan :D Ostettiin minun serkulta ja taisin maksaa siitä 50 euroa. :) Mobile on siitä kiva kun vauva tietää heti herättyään olevansa tutussa ja turvallisessa paikassa kun mobile roikkuu yläpuolella :) Puuhamattoki on ollu meillä kovassa käytössä ja tulee varmaan olemaan nyttenki. Itkuhälyttimet on käytettynä hankittu ja todettu erinomaisiksi ku voi vaikka kuunnella sisällä musiikkia kun vauva nukkuu ulkona ja silti kuulee itkun.

mökin muija: Kuinka nopeita synnytyksiä sulla on ollu? :)

hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille :wave:
meillä se ei niin hyvin alkanut :ashamed:
oli sitten eilen kunnon sota pojan isän kanssa. nyt mentiin sitten siihen pisteeseen ettei enään pystytä sopimaan asioita keskenään. sais jo pikkuhiljaa kasvaa aikuiseks ja ruveta opettelee keskustelemaan asioista kuin aikuiset eikä vain huutamalla :headwall:
hieman tuo ruokahalu on mennyt stressin takia mut yritän koittaa syödä vaikka ei maistu.
tuteista olen jo hankkinut toukalle parit tutit ja otan yhden ja sairaalaan mukaan. tytöllekkin otin jo sairaalaan mukaan mutta rupesi syömään vasta 5kk ikäisenä. sitten vähän rauhoittui tuon tissin kanssakin.
itkuhälytin ostettiin viime odotus aikana. meillä vähän pakko olla kun on kolmi kerroksinen talo ja jos yläkerrassa on lapset jo nukkumassa ja herää niin sitä ei alakertaan kuule.
tänään soittelin kelaan joko ovat kaikki laput tulleet perille mutta vielä se palkanlaskija y17 lomake puuttuu. täytyy kysästä ensi viikolla koska lähettää että vähän tietää odotella päätöstä niin saa muut asiat eteenpäin ja mielellään ennen toukan syntymää.
mitään kiirettä sen puolesta ei ole että rahaa tarvitsisin koska saan töistä vielä sen 3kk ajan.
täällä on tuonne pihalle sen verran kertynyt lunta että jos menis hetkeks möyrimään ulos =)

cadillac ja toukka 31+3

Eeeva, eka synnytys oli 6,5 tuntia, toka 2 tuntia 17 min (hyvä että ehdittiin sairaalaan, olis tullut kotiin jos oisin antanut tulla), viimeiinen 4,5 tuntia. Tuo toinen synnytys oli ns. pahin, siihen ei ite tahtonut päästä oikeen mukaan.
Olen kuullut jo kommenttia, että vuokraa se telttapaikka sieltä sairaalan pihalta..... Mutta kun ei millään viittis, kun ei vielä oo kesä silloin maaliskuussa.... :LOL:

Heipsan pitkästä aikaa! :wave: Ei ole tullut kirjoiteltua kun ei ole mitään erikoista tapahtunut.

Itkuhälytin meillä on jo esikon ajalta, ihan ehoton kapistus ainakin meille kun vauvaa nukutetaan kuitenkin ulkona ja peltohommissakin joutuu kesällä olemaan niin voi jättää nukkumaan vaunuihin vähän kauemmaksi ettei tarvii traktorissa kulettaa ja ah mikä ihanuus kun voi rauhassa saunoa kun kuulee hälyttimen kautta jos vauva herää!

Rintapumppu aion hankkia sähköisen, aventin varmaankin. On kyllä järkyttävän kallis... Mulla on jo olemassa ainun käsikäyttöinen mutta sillä ei tehnyt mitään esikoisen aikaan kun yritin lypsää muutamia olemattomia tippoja kun sitä maitoa ei vaan tullut. Itku kurkussa kädet krampissa sillä väänsin mutta mitään ei irronnut. Jälkeenpäin ajateltuna imetys olisi voinut onnistuakin jos olisi ollut tehokkaampi pumppu apuna. Mies tosin lohdutti että jos ei tälläkään kertaa lähe maito tulemaan niin käydään navetan puolella kokeilemassa lypsykoneella niin varmasti irtoaa, on sen verran kovat imut! :LOL:

Tutista aion antaa vauvalle tuttia jos vaan syö, poika söi aikoinaan reilun vuoden ikään ja hyvin vierottui. Yöt sai nukkua paljon paremmin kun vauvalla oli tutti suussa.

Oma olo toistaiseksi ok, kauheita suonikohjuja lukuun ottamatta ja niitä onkin sitten ihan joka paikassa vyötäröstä alaspäin. :ashamed: Lääkäri käski pitää tukisukkahousuja koko ajan, paitsi tietty yöllä saa olla ilman.

Ihanan kirpsakoita ja aurinkoisia pakkaspäiviä ja hyvää alkanutta vuotta 2009 kaikille! :heart:

Myhkäri+mahamölliäinen 31+0 (huomenna)

mökin muija: Suosittelen telttapaikkaa ja voisin tulla sinne punkkaamaan itekki :D Mulla oli eka synnytys 3h10min enkä kyllä toivo että ihan puolittuu tuo aika.. Samaan tahtiin jos tulis toinenki niin ois ihan jees... :) Ultrassa tokas kätilö että "Saattaahan tämä vauva hyvinki kotiin syntyä, mutta eihän siinä muuta ku pidätte vaan lämpimänä." Mies meni hieman kalpeaksi :LOL:

Zoella aivan mahtava masu! :)

Juu kyllä meidänkin varmaan täytyy itkuhäläri hankkia. Jos vauva nukkuu makkarissa, niin äänet eivät kuulu kunnolla keittiöön eikä olohuoneeseen. Ja jos ulos laittaa nukkumaan niin sama homma.

Tuttia aion tarjota vauvalle. Mun pikkusiskoni imi peukkua ekaluokkalaiseksi asti, hampaat menivät sen vuoksi vinkkeliin ja siskon peukalot ovat ihan littanat.

Tänään tullut paljon kivuttomia suppareita, oon kyllä touhuillutkin paljon kaikenlaista. Murunen on kyllä potkinut aktiivisesti, joten kaiketi tuolla masussa on kaikki OK.

upupa ja Multeri 30+4

Zoe-F: Vaikka oliki aikas huono kuvanlaatu niin olit ihan sen näköinen miksi olen sinut kuvitellukkin. aika hassua. :D

Tänään saatiin kasattua pinnasänky. Olipa se ihana. Nyt pitäis vain jostain metsästää se äitiyspakkauksen reunalakana. On varmaan miehen siskolla lainassa. Sit vielä se turvakaukalo pitäis hankkia niin sit olis vauva tervetullut meän perheeseen. Toki mielellään sit lähempänä laskettua aikaa. :D

Jossu ja Tilli 31+5 ( meniköhän nuo päivät oikein...)

Iltoja :wave:

Tiistaina oli lääkärineuvola eikä siellä ihmeitä ollut. Viikkoja oli siis 27+4. Hemppa oli noussut 126'een joten ei nyt ihan aneemiseksi mennä. Viimeksi oli 116. Sf oli 23 eli vähän alakäyrillä. Kohdun kaula on kuulemma pienentynyt ja kysyikin onko supistellut mutta en mä oo mitään huomannut. Ei kait tuo vakavaa ole.

Rintapumpun ajattelin itekin hommata vaikka aluksi mietin et hommaanko. Saapahan mieskin osallistua vauvan syöttämiseen ja jos jossain lähden itekseen käymään niin tissejä en voi jättää kotiin. Itkuhälytintä ei hommaa, kerrostalossa tulemme asumaan. Koitan omalla kohdallai välttää ns ylimääräisiä ostoksia mutta eihän sitä sitten koskaan tiedä mikä tulee tarpeeseen. Tuttejakaan en ole ostanut, ehkä pari vois ostaa. Tänään ostin hoitoalustan ja työkamulta kestovaipan ja lisäimuja. Hoitopöytää emme osta vaan pesukoneen päällä vaipat voinee vaihtaa. Turavkaukalon saamme viikon päästä.

Himskutti kun rupes mahaa kutittamaan. Piti nostaa paidan helmoja ylös josko helpottas. Mietin jo välillä oisinko allergisoitunut pesuaineelle kun parit puhtaat pitkät housutkin rupesi kauheesti kutittamaan jokunen viikko sitten. Ei oo kiva rapsutella. Ehkä voisi jo ostela ihoystävällisempiä pesuaineita ni vois vauvankin vaatteita pestä.

Hansku ja Sintti 28+0

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmukka81:
Kauheasti on tosiaan noita neuvoja ja "käskyjä", mikä on hyvää ja mikä huonoa hoitoa. Otan kyllä tutin käyttöön jos vauva suostuu sitä syömään. Ja noista hömpötyksistä, oon hieman miettiny sellaista koliikkikeinua.... Onkohan se ihan turha ja kallis...?
:saint:

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=112&valikoimaid=7

Mä olen miettinyt tota ihan samaa keinua...lukemani perusteella se on saanut vain kehuja käyttäjiltä. Meillä on vanha talo, jossa lattiat ovat vetoisat ja koiriakin pyörii ympärillä. En millään viitsisi pitää vauvaa lattialla ja sitterikin on aika matalalla...Keinu vapauttaisi myös omat kädet heijaamisesta, kätevää kun tarvitsisi tehdä kotitöitäkin
;)

Eeeva: Meiltä on sairaalalle se 6 km matkaa, onneksi ei sen enempää. Kun kakkonen meinasi tulla kotiin vessanpytylle, niin mies tuumasi mun ampparin pyyntööni, että se on siinä ajassa täällä kun me siellä sairaalalla. No, päästiin onneksi kotoa kuitenkin liikkeelle ja sairaalaan. Kaikki synnytykset on kuitenkin alkaneet erilailla, joten nähtäväksi jää miten tämän synnytys nyt alkaa. =)

huouh.. teksit hävis.. no, otetaas uusiks..

Kaikille oikein hyvää uutta vuotta!!

nyt on meidän sakki reissusta kotiutunut ja kiva olla taas kotona :)

omaa napaa sen verran että kovasti täällä kasvetaan :whistle: pahempia supistuksia ei enää ole ollut kun olen rauhallisesti malttanut ottaa.. tosin vessassa saa laukata kun pikkuinen painaa alas ja monottaa minkä kerkeää.. lisäksi pohje kivut jotain aivan tajuntonta :| muuten olo ihan ok.

mistäs olettekaan jutelleet.. pitää varmaan heti antaa romaani varoitus ;)

kivunlievitys: otan kyllä kaikki livitykset mitä vain tarpeelliseksi katostaan.. mutta sen voin vannoa että aqua rakkuloita minuun ei enää tuikita!! :$

vauvan vaatteista.. no tuota.. on niitä vajaa muovikassi odottamassa pesua.. :whistle: mutta ostoksille on siis päästävä.. toppapuku asiaa mietin pitkään.. ja kiittti vinkistä Ärrieri!.. taidan ostaa jonkun ohuemman puvun jonne mahtuu villaa väliin.. koska meillä vaunuissa lämpöpussi (ja ainahan vällyjä saa lisättyä ) ja kaukalonkin mukana tuli pussi johon vauvan saa ja samalla vöihinkin kun on vyönreiät. mutta voihan olla että jos halpa ja hyvä tulee kohdalle niin sitten ostan..
muutenpa heräsinkin siihen että kai sitä ois alettava toimia ja hankintoja tehdä..

Emmille ja miehelle
suuret onnittelut pienokaisesta!! :flower: Toivottavasti molemmat voivat hyvin!

Mimmukka: Onneksi sait saikkua, :hug: lepäile nyt ja ole stressaamatta työasioita.. jospa se loppu menis sitten vaikka hammasta purren. :hug:

Upupaepos: Mulla ei onneks näppyjä.. esikoisesta oli senkin edestä...

Kaa kyseli liikunnasta.. mulla alko sillon pari viikkoa sitten olla aika kivuliasta tuo lenkkeily.. että oli lähinnä semmoista hidasta kävelyä koirien kans.. mutta tänään kävin taas pätkän vähän reippaammin ja hyvältä tuntui :) mutta joka päivä kävelyllä käydään vähintään kerran+sitten muu ulkoilu siihen päälle. lääkäri vaan sillon snaoi etät lenkkeilyt on lenkkeilty jos yhtään supistelee että ei paikat enempää aukee.

myös liiveistä ja rintapumpusta on ollut puhetta.. liivejä on parit esikoisen ajalta.. molemmat kaarituellisia.. hyvät päällä mutta aion kyllä hankkia kaarituettomatkin että yöllä ei hierrä ja paina.. kun vaan tietäs mistä sias tarpeeksi tukevat...
ja saattaa olla isot nuo mitkä esikoisen aikaan mulle mahtu.. joten sekin on sitten helmikuussa katottava että pitääkö liivikauppaan lähteä..
rintapumppu löytyy myös.. tosin haaveilen sähkökäyttöisestä mutta en ainakaan näin heti osta uutta.. katsoo miten lähtee imetys sujumaan ja onko pumpulle suurempaa tarvetta..

ZoeF:
En usko että ensi talvena pakkausken haalari iso.. meillä poika syntyi joulukuussa ja muistelen että käytti sitten seuraavan alkutalven sitä pukua.. ellen ihan väärin muista.. meillä oli tutulta lainassa pienmpi puku silloin ja se meni vaikka kuinka pitkään.
mut saatan toki muistaa väärinkin ;)

LindaH: Hienoa että voitte molemmta hyvin! =)
Hyvä kuulla että äitisi kasvain hyvälaatuinen. Toivottavasti leikkaus menisi hyvin!! :hug:

Jokos Ärrierillä parempi mieli?? :hug:

Myymä:
oih, koiranpentu :heart: ne on niiiin sulosia.. ja labradorissa ainakin energiaa riittää :)

äippärahapäätöstä ei ole vielä tullut.. eikä myöskään vakuutus päätöstä :/ jospa pian tulis molemmat..

Lotta
: Kyllä vauvalle tuti ostetaan.. eiskoinen vieroittui vuoden iässä tutista vähitellen ja hyvät on hampaat kuulemma =)

taloudellinen tilanne ihan ok jos nyt mies saa työpaikkansa pitää.. mut potkiivat porukkaa pihalle joten tässä kuussa kai pitäis olla viisaampi etät kuin käy.. mulla nyt ei kovin suuri äippäraha tule olemaan :/

Itkuhälytin
on meille kyllä tuiki tarpeellinen.. poika saa rauhassa nukkua uniaan yläkerrassa vaikka alakerrassa valvotaankin.. ja voi olla huoletta kun kuulee jokaisen äännähdyksen alas mitä poika päästää.. tuota olen vain miettinyt että pitänee hommata toinen hälytin pari koska kyllä poitsulla vielä hälytintä pidän ja vauva kuitenkin nukkuu meidän makkarissa joten samalla eivät pärjää..

tuosta "turhasta" tavarasta on myös ollut puhetta.. meille turhia oli kävelytuoli.. (ei viihtynyt) hyppykiikku (ei viihtynyt).. mitäs muuta.. sitten kaikki "hienot vaatteet" jäivät kyllä kaappiin ja yhdelle, kahdelle käyttökerralle.. tuokin hyppykiikku varmasti ihan lapsikohtainen.. monta lasta tiedän jotka ovat innoissaan kun siihen pääsevät mutta ei meidän jässikkä..
ehkä jonkun tavallisen ja yksinkertaisen mobilen ostan jos kohdalle sattuu.. tai sitten en.. rintakumeja en hanki ennen kun jos tosiaan tarvis.. maidonkerääjä ehdoton jos en halua joka imetyksen jäljeen kuivaa paitaa vaihtaa... ( JOS siis imetys ja maidontulo menee samaa rataa kuin Tatun aikaan )

juu.. no eiköhän tässä ollut suunnilleen kaikki näin ensialkuun :LOL:

ja Kaalle kiitokset uudesta pinosta!

koittakaahan saada selvää kirjoitus häröistä huolimatta ;)

danjuska ja vilma 27+6

myymä
fazerina82: Tosi hienoa että tilanne kohdunsuulla on jo huomattavasti parempi :)

Viipi: Totta hitossa vaadit testit tohon hepatoosiepäilyyn!!!

Häpyluun särky: aivan hirveä öisin kun yrittää nostaa toista jalkaa jotta saa käännyttyä. Se tunne on aivan hirveä!!

Oottepas te olleet ahkeria tässä uudenvuoden aikana :)

Me oltiin rentoutumassa kylpylässä ja tosi kivasti meni. Olo on oikein rentoutunut :) Nyt vielä 5 viikkoa pitäis painaa töissä ja sitten pääsee lomailemaan!

Painostressi tullut takaisin. Painoa nimittäin tullut se +9kg :( HArmittaa aivan vietävästi jälleen kerran... on niin turvonnut olo! Täytyy kai alkaa skarppaamaan...

Tähän hätään ei muuta..

myymä ja pikkuveli 29+1 :)

myymä ei mun tarvinnu vaatia, kun lääkäri pisti itse labralähetteeseen sen. Niitä tuloksia vaan pitää ootella yli viikko. :/ Kun me muutettiin Oulunsalosta Kuusamoon ja nuo verikokeet tutkitaan Oulussa ja toivottavasti kerkesivät lähteä tänään Ouluun.

Puvusta Ostin nettikaverilta Reiman 62cm toppapuvun. Ja äitiyspakkauksen puku mahtuis varmaan vieläkin esikoisen päälle. Ainakin tuntui hurjan isolta, kun kattelin sitä. Meillähän tuo esikoinen on kasvanut hitaasti, mutta varmasti pituutta ja joudutaan sen takia kontrolleissa käymään Oysissa. Nyt ne tarkkailee painoa. Hurjalta musta tuntuu, kun erään nettikaverin puoli vuotias on noin 10 kiloa, niin meijän poika painaa sen vähän alle 9 kiloa ja ikäeroa on melkein vuosi. Noh, omalla käyrillään ne lapset kasvaa. Eiköstä niin?

Äippärahapäätös tuli tällä viikolla ja onhan se rahasumma isompi kuin esikoisen aikaan, mutta oon mä miettinyt, että miten me oikein pärjätään, kun mieskin on nyt työttömänä. :( No hyvin tähän asti, mutta mietin kuitenkin. Huhtikuussa rahatilanne varmasti paranee, kun mies lähtee reissuhommiin, jotka kestää marraskuulle asti.

Omasta navasta. Kutinaa, supistelee, kutinaa ja supistelee. Nappula on kuitenkin vilkas, vaikka eilen päivystyksessä ei oikein sydänäänet kuulunut ja minäkään en tuntenut liikkeitä. Ja perätilassa edelleen on. Esikoinen oli näillä viikoilla hyvissä asemissa, mutta tää taitaa vaan sinnitellä istualleen loppuun saakka.
5.2 on synnytyspelkokeskustelu Oysissa. Silloin on viikkoja jo 36. :eek: Hurjan nopeasti menee aika.
Mulle tullut poikaolo. Voisin vaikka sanoa, että yllättyisin, jos olis tyttö. :D

Viipi ja Nappula 31+0 (jos oikein laskin :LOL: )

KAA ihan ekana KIITOS jälleen kerran uudesta hienosta pinosta!! Onneks jaksat (ja osaat)!!
Hyvää uutta vuotta kaikille!!
Häpyluusärky: se on JÄRKYTTÄVÄÄ. pitemmän matkan ku kävelee niin ei voi kunnolla yöllä nukkua. Myymä, mulla kans vaivaa eniten ku yrittää jalkaa nostaa ja nimen omaan OIKEAA jalkaa.. Mikä lie hulluus tuohon koipeen iskeny..
1 kk ja 4 pvä niin alkaa äippäloma, Hyi ku alkaa jännitämään ihan kauheesti...Mun pitäis nyt saada itteni tsempattua tän synnytyspelon kanssa. Mä nimittäin en luota itteeni yhtään. Siis mä pidän itteäni maailman epäsinnikkäimpänä ihmisenä ja oon vielä niin kipuherkkäkin. Joka päivä aattelen et ei se vielä oo ei se vielä ei se vielä oo jne.. mut ei oo enää kauan...
Ostin tänään lindexiltä sellasen ruskeen karvapuvun meijän pikkuiselle... oli mun mielestä niin söpö. sit muutamat housut ja pari bodyä. Muutama paita ja potkarit pitäis hankkia niin sit tuntuis et pääsis jo alkuun asiassa :LOL:
Mahassa myllää niin valtavasti et ei mitään rajaa. Rytmit on vauvalla ainkain ihan sekaisin. (kuten äitilläkin) :)
Mut nytpä me lähetään saunaan ja nukkumaan!!

ps. luin kotona käydessäni äidin jotain ikivanhaa koulukirjaa raskaudesta niin siellä oli tällänen pätkä et: "MIELENTERVEYDELLISISTÄ syistä on hyvä kiinnittää hiusten hoitoon erityistä huomiota raskausaikana. Hiukset rasvoittuvat helposti, joten raskausaikana kannattaa leikata hiukset lyhyeksi nii niiden hoito helpottuu. Hiukset voi pestä saunassa tai suihkussa..."
ELi pitkätukat ei muuta ku parturiin!! mulle ei kyl oo tullu mieleen et mä pesen hiuksiani MIELENTERVYEDELLISISTÄ SYISTÄ!!

Minä unhodin kiittää Kaata uudesta pinosta, mutta KIITOS! :flower:

muty nuo on kyllä hauskoja nuo vanhat ohjeet, mutta arvatkaas vaan hirnuvatko meidän mukulat aikanaan kun kuulevat minkälaisilla ohjeistuksilla heidät on ruokittu ja kasvatettu. Äitini juuri tänään kertoi että hänelle suositeltiin 80-luvulla imetyksen rikkomiin rinnanpäihin sitruunaa. Auts.

Toppapuvusta olen maininnutkin: saan sen edellsivuoden äp:n toppiksen ja sain jo 56cm toppupussin jossa reiät jotta voi käyttää turvaistuimessakin. Lisäksi mulla on 62cm vanupuku, tai sellainen teddykarvahaalari (jonka hupussa nallenkorvat :heart: ) joka menee sitten keväällä kun ei tarvita enää toppapukua mutta kuitenkin jotain hiukan lämpimämpää.

upupa ja Multeri 30+4

Heipsan,

Tulin lukaisemaan mitä ootte kirjoitelleet. Upupaepops kirjoitit sitruunasta rikkoutuneisiin rinnanpäihin, siis suosittelen lämpimästi. Ja ihan oikeesti, vaikka tuntuu erikoiselta. Mä sain synnäriltä tuon vinkin esikoisen aikaan, kun poika roikkui tississä ja rinnanpäät meni heti verille. Sitruunan mehu desinfioi haavoja ja paraneminen on paljon nopeampaa. Ja kun käyttää sitruunaa, niin sitä ei tarvi pestä pois ennen imetystä. Mä siis puristin sitruunamehua haavoihin aina imetyksen jälkeen ja laitoin Lansinoh-voidetta ja näillä sain pahasti haavoilla olevat rinnanpäät nopeasti kuntoon.

Mä teen miehelle kauppalistan valmiiksi, että mitä pitää ostaa sillä välin kun mä oon synnärillä. Sitruunaa ja kaalia :D . Ilmeisesti maitorahkalla on samantyyppinen turvotusta ja kuumotusta vähentävä vaikutus kun kaalilla. Mut mä en jaksa alkaa tehdä mitään rahkakääreitä, se on suttuista puuhaa. Saattais olla vaan paremman tuoksuista kun reikäiset kaalinlehdet :x .

Kivunlievitys synnytyksessä: Mulle ei tällä kerralla suositella epiduraalia. Ensinnäkin esikoisen synnytyksessä lääkäri valitteli, että sulla on ahtaat nikamavälit ja tuikki sitä samperin piikkiä kolme kertaa ennenkuin sain puudutuksen. Kun sen sain (vihdoinkin), niin se todellakin vei kivun pois mut myös lopetti supistukset ja vei ponnistamisen tarpeen täysin. Vauva oli jo hiukan ahdingossa, joten minäpä ähelsin muksun ulos ilman suppareita ja ponnistaminen oli tuskaista ja vaikeaa. Eli ei epiduraalia tänne. Ilokaasu sen sijaan toimi mulla ja ajattelinkin tällä kerralla koittaa pärjätä sen ja kaurapussin kanssa.

Iines ja Sintti 31+0

Moi!

Äidinmaidonkorvikkeesta: Jos ei imetys onnistukaan, niin pienokainen ei voi olla nälässä. Pitäisi siis vissiin ostaa tuota korviketta varalle vähän kotiin, jotta pärjäisi ainakin pari päivää. Meinaatteko muut ostaa, vai onko tämä hätävarjelun liioittelua? Mistä sitä saa ostaa? Apteekista/ruokakaupasta? Onkohan kallista?

Enää 9 työaamua =) Ai että odotan, että pääsen hetkeksi rentoutumaan omien ajatusten kanssa. Ja ehkäpä luen loppuun pari keskeneräistä kirjaakin! Ja käyn kaupungilla kahvilla (tosi aikasin et nään kun muut menee töihin....) Heh!! Jossain vanhassa uunossa (Olikohan Uuno muuttaa maalle) oli sellanen jakso, jossa vanha opettajapariskunta kesälomalla seurasi kahvikupposten kanssa, kun työläiset menee töihin... Oli aika hauska! Ja tietty siivota pitää vielä monta nurkkaa....... Minähän siis pidän ennen varsinaisen äitiysloman alkua pari viikkoa vuosilomaa.

Kivat pakkaset tuli, Espoossa -14 astetta ja aurinko paistaa. Nätti keli, mutta ei houkuttele ulkoilemaan. Pölypunkit ei taida kuolla vielä näissä pakkasissa? Zoe, muistin yksi päivä, että kerroit sohvatyynyjen päällisten pesusta, ja inspiroiduin samaan hommaan. Nyt on mukava olo, kun sai jotain mulle poikkeuksellista aikaiseksi :)

T.Marais ja Mökö 30+6 (Jee, huomenna alkaa 32. viikko!!)

Heissan kaikille! Mukavaa alkuvuotta ja kiitos Kaalle uudesta pinosta! On tullut älytön tauko kirjoittamiseen, vaikka joka päivä monesti viestit luenkin, joten yrittäkää kestää, kun tekstiä tulee... ja tulee... ja tulee.

Laitetaan heti ekaksi masukuva, kun muutkin on niitä ahkerasti laitelleet:

Mun kuva on 30+1 viikolta ja masu näyttää tuossa aika pieneltä. Mun tapauksessa täytyy kyllä ottaa huomioon se, että olen 180 cm pitkä ja siitäkin on suurin osa selkää :LOL: Vauvalla on tilaa ainakin mun keskivartalossa. Silti tuossa kuvassa masu on liveä pienemmän näköinen.

Sitten luntataan parilta viimeiseltä sivulta puheenaiheita:
Työt ja rahat Mulla on työsopimus kesälle asti ja saan kolmelta ekalta äitiyskuukaudelta täyden palkan. Miehellä on suht turvattu työ, mutta tekee sitä koulun ohella välillä täyspäiväisesti, välillä vähemmän. Rahatilanne olisi ilman mun kolaria ja aiempia typeriä velkoja silti hyvä. Nyt mä maksan täysillä vanhoja velkoja pois, jotta syksyllä olisi ne maksettu. Jos jään vanhempainloman jälkeen hoitamaan lasta kotiin, niin sitten on oikeasti tiukkaakin tiukempaa, mutta se on sen ajan murhe.

Rintapumpun sain kuukausi sitten siskolta 30-vuotislahjaksi. Se on käsikäyttöinen ja merkiltäänn näköjään Medela. En ole koskaan ton merkkisestä kuullutkaan. Testasin sen tossa äsken piruuttani ja ihan hämmästyin. Käsin olen saanut puristettua ihan pieniä tippoja, mutta tolla tuli nyt ihan kunnolla nestettä rinnoista. Mä ihan kastuin rinnuksesta, kun innostuin pumppailemaan. Ei tuntunut raskaalta käyttää eikä myöskään sattunut ollenkaan. Tutti tulee käyttöön, jos vauva sen haluaa. Äitini on jo ostellut joitain tutteja, kuten muitakin vastaavia tarvikkeita innoissaan minulle. Tutin kanssa on jo etukäteen sellainen päätös, että vuoden ikäisenä se lähtee viimeistään pois, kuten hammaslääkärit suosittelevat. Itkuhälytin on meillä varmaan aika turha, koska asunto on 66 neliöinen kerrostaloasunto, jossa kaikkialta kuulee kaikkialle. Muita turhuuksia on varmasti ainakin sellainen vauvaistuin, jossa on pyörät alla. Siskoon vanhempi lapsi piti siitä paljonkin, mutta se hidastaa kävelyn opettelua, kun lapsi pääsee sen kanssa eteenpäin helpommalla.

Vakuutus on otettu ja vakuusmaksu (n.66?) maksettu. Meillä on Tapiolasta, jossa meillä on muutenkin 17 prosentin keskittämisalennukset ja maksu on muistaakseni kahden vuoden ikään asti alennuksilla noin 250 ? vuodessa. Vakuutuksessa on 100 euron omavastuu, joka peritään kerran vuodessa, jos korvaukset haetaan nettipalvelun kautta.

Paino on mulla ollut alusta asti kovassa nousussa. Nyt taitaa olla siinä 85 kilon paikkeilla. Sitä on tullut alkupainoon 18 kiloa :ashamed: Miehellä on tullut painoa vieläkin enemmän tänä aikana (25kg). Syynä molemmilla ihan kunnolla herkuttelu ja liikunnan lopetus. Sitä varten alkaakin huomenna meillä karppaus. Mulla vaan vähän lievennettynä ja täytyykin vielä lueskella karppauksesta ja raskaudesta enemmän. Karpannut olen monta kertaa aiemminkin ja normaalitilassa se sopii mulle täydellisesti.

Vaivat ja säryt, niitä on riittänyt nyt viime aikoina. Kolarin murehtimisesta tulleet kovat supistelut ovat onneksi loppuneet, mutta kaikkea muuta riittää. Viime päivät ovat menneet lähes vuodepotilaana, kun mun niska otti ja kipeytyi niin paljon ettei päätä voinut kääntää ollenkaan ilman järkyttävää kipua. Nukkumisesta ei tullut mitään, sängystä ei päässyt ylös ja raketteja piti uutena vuotena katsella selkää taivuttamalla. Hoitona on ollut pakon edessä Sirdalud-lihaksienrentouttajat, Panadol ja villainen kaulahuivi kaulalla 24h/vrk. Nyt alkaa vihdoin olla parempi. Mutta nukkuessa lonkkia sattuu todella paljon ja heräilen sitten siihen kipuun. Ja muitakin pienempiä vaivoja on ollut, mutta ne kestää paremmin.

Vauvan vaatteita on aika paljon, mutta huomasin, että suurin osa on koossa 60-68. Alle 60 senttisiä on pari bodya ja nallehaalari (koko 56 cm ja kuva alla) etelän kevääseen. Muutama vaate pitäisi ostaa koossa 56, jotta aluksi ei vauveli ihan hukkuisi vaatteisiinsa. Muutamat housut nyt ainakin pitäisi ostaa. Vaatteet on kaikki nyt pesty ja lajiteltu laatikostoon koon mukaan. Käytetäänkö vauvoilla muuten yleensä alushousuja/vaippahousuja esim. bodyjen alla? Mulla ei ole ensimmäistäkään alusasuksi luokiteltavaa vaatekappaletta vauvalle.

Kivunlievitystä mulle kiitos! Sairaalaan mennään sillä mielellä, että epiduraali on lähtökohta loppuvaiheessa ja aluksi yritetään mahdollisimman paljon suihkun ja ilokaasun kanssa pärjätä. Akupunktio, aquarakkulat ja vyöhyketerapia eivät ole kiinnostavia vaihtoehtoja. Ilokaasun kanssa täytyy sitten katsoa, että aiheuttaako mulle pahaa oloa, kuten esim. siskolle aiheutti. Synnytysvalmennus Tyksissä oli 29. päivä ja oli mun mielestä todella hyödyllinen. Ei siellä mitään ihmeellistä oppinut, mutta tiloihin tutustuminen ja kätilöiden vastaukset kysymyksiin olivat mulle kovinkin tärkeitä ja nyt voi mennä sinne rauhallisin mielin. Synnytyspelkoa ei ole ollenkaan.

Uusia liivejä ostin joku aika sitten parit, mutta vähään vikaan meni ostokset. Koko on nyt niissä 75DD ja jouduin ostamaan lisäkappaleet ympärystä lisäämään. Liiveissä on alareunassa pienet pitsikoristeet, jotka painavat ikävästi ihoa, kun vatsa on noussut hinkkaamaan liivien alaosaa. Enhän mä tollaista osannut ottaa huomioon. Nyt olisi tarkoitus ostaa muutamat urheiluliivin tapaiset liivit. Mielellään vaan hieman avoimemmat edestä, jolloin imetyskin voisi ehkä onnistua niiden kanssa. Täytyy varmaan ruveta pitämään niitä öisinkin, kun rinnat kasvavat vaan koko ajan. Ne myös roikkuvat ensimmäistä kertaa mun elämässä :x

Eiköhän tää höpöttely ala jo riittää. Laitetaan loppuun vielä kuva mun mussukasta joulun aikana. Toinen ei oikein pitänyt tonttulakistaan ja murjottaa rahilla:

Melita ja Samuel 30+3

myymä
Mömmis Tosi kauniita massukuvia :)

Melita: Mä ostin hennesiltä ihan saman Nallehaalarin tänne "etelän kevääseen" :) Aivan ihana mun mielestä. Millaiseksikohan menee pesussa.. pysyyköhän karva yhtä pehmeänä...

Meillä on tänään ollut sisäpäivä. Ulkona on -12 astetta pakkasta ja esikoisella on tosi ärtsin kuulonen yskä joten jäätiin suosiolla sisään. ONpahan saanut vähän siivottua ja oon ommellut vauvalle imuja vaippoihin :) (tai no voiko sitä nyt ompeluks sanoa.. hyvä kun osaan edes suoraan ommella :D mutta kyllä ne imuina toimii :D )

En millään malttais oottaa et aika menis nopeasti. Tälle vuodelle on tulossa niin paljon. Vauva, muutto (toivottavasti) ja vielä kisu ja koirakin sitten perheeseen kunhan muutto on ohi! Kaikkea tätä odotellessa...

myymä ja pikkuveli 29+2 :)

Hellurei!

Eilen oli neuvola, painoa oli tullut juhlavasti reilu 2kg viimekäynnistä.. uuups. :D Eipä varmaankaan joululla ole ollu osuutta. :D Jännä kyllä, vaikka oon lenkkeilly koko joulun ajan, mutta varmaan silti nestettä päässyt kertymään kehoon. Nyt olis siis hieman reilut 10kg tullut raskauskiloja.. Kunhan ei yli 15 kg menisi.. olisin niin onnellinen. Hemppa oli mulla romahtanu ihan totaalisesti, viime kerralla oli vielä 126 ja nyt enää 107. :/ Rautamehua jouduin ostamaan, toivottavasti tehoaa. Koetan panostaa nyt loppuajan rauta- ja c-vitamiinipitoiseen ravintoon. Eipä ole ihme, että on viime aikoina ollut ihan tosi tosi nuutunut ja vetämätön olo. Jännä ettei ole kumminkaan huimannut.

Niinu & itiö 31+2

Yhteistyössä