**Maalismasut 2009** tammikuussa

Heipä hei!

Eipä tullu eilen ne vaunut. :| Toivottavasti ne tulis maanantaina että pääsis hypistelemään :D

Säryt Lantion alue aivan älyttömän kipeä ja alaselkä aivan jumissa. Aamuisin en meinaa päästä sängystä ylös. Saako muuten kylmägeeliä käyttää raskauden aikana? Ajattelin että jos se auttais tohon selkään. Olis ainakin yks murheen aihe poissa.

Kivunlievitys Yritän pärjätä ilman spinaalia/epiduraalia. Jäi sellaset kammot viime kerrasta että no thanks. Ilokaasustakaan ei viimeksi ollut mitään hyötyä mutta saattaa olla että vedin sitä ihan väärin :D No mutta, katotaan sitten miten käy..

Vauvanvaatteet Pakkauksen vaatteet on vielä laatikossa. Jos sais tässä joskus pestyä ne. Ja onhan toki noita vaatteita jääny esikoiselta.

Meidän ostoslistalta löytyy vielä hoitopöytä, pinnasänky, rintapumppu, tutti, pulloihin uudet tuttiosat, ohuempi haalari yms yms. Onneksi on vielä aikaa ostella (toivottavasti).

emmmaa ja masukki 30+5

Vähän flunssainen olo täällä! Inhottavaa, kun kurkku on ihan kipeä ja ihan vetämätön olo. Kuumetta ei kuitenkaan ole ainakaan vielä.

Sain tänään vauvan huoneeseen vaatekaapin ja pinniksen ystävältä! Annettiin eteenpäin kirjoituspöytä, kirjahylly ja mappikaappi. Nyt ei ole mitään paikkaa niille kamoille, joita varten poisannetut huonekalut olivat ja miehen pitäisi rustata gradukin tässä ennen vauvan syntymää. Meillä on sama laskettu aika! Eli nyt pitää mennä ostamaan joku pienempi pöytä ja säilytystilaa mapeille ja kirjoille, ja jotka sitten sopisivat myös lapsen tavaroille... Täällä on kauhea kaaos. Mutta pikkuhiljaa saadaan varmasti joku toimiva ratkaisu tänne..

Niiden lisäksi pitäisi ostaa uusi patja pinnikseen, pinnasängyn suojus, verhot, matto ja rintapumppu.

Ärrieri Ostin sen kiikun eilen huuto.netistä 50 eurolla! Oon kanssa kuullut paljon hyvää ja ajattelin, että se 50 ei ole paha hinta. Se oli fisher price-merkkinen keinu ja myydään uutena hintaan 119?. Ja kai sen voi myydä jos vauva ei tykkää istua siinä.

Mimmu ja Furuno 31+2

Heip!

Tänään tuli shoppailtua. Ostin vauvalle "sairaalastakotiinlähtövaatteet" ja muutaman muunkin pienen vaatteen eli muutaman bodyn kokoa 56 cm, sukkahousut kokoa 50 cm, Hello Kitty Velour-puvun 56 cm ja yhden tunikan 56 cm. Nämä löytyivät H&M:ltä ja Lindexistä. Lisäksi ostin kaksi tuttia ja yhden tuttipullon. Kävin Lastentarvikeliikkeessä katsomassa sitä Gracon vauvakeinua, ja totesin, että se ei ole sitä, mitä minä haluan. Tämä oli nimittäin melko iso hökötys ja ne luonto- ym. äänet olivat ihan hanurista. Ja hintaakin 190 euroa ja rapiat..Onneksi kävin ettei tullut ostettua sikaa säkissä. Mimmukka: aionkin katsella eri merkkistä tai muuten erilaista keinua, toi Fisher Price voisikin olla hyvä...

Tuttelia ostan kaappin muutaman purkin valmiiksi, se säilyy avaamattomana huoneenlämmössä piiiitkäään ;)

Danjuska: kiitos, mieli on jo parempi. Välillä vaan väsymys valtaa koko kropan ja tuntuu että ei jaksaisi töissä enää päivääkään. Mutta eteenpäin mennään..

Huomasin eilen, että nyt ovat ilmestyneet turvotukset nilkkoihin :/ Toivotaan, ettei enteile mitään...Joku täällä puhuikin kutinoista ja hepatoosista. Kutinoihin pitää suhtautua tosissaan, ettei tule sellaista yllätystä kuin minulle viime raskaudessa. Minulla kutisi maha kovasti ja epäiltiin hepatoosia. Verikokeissa maksa-arvot olivat kuitenkin normaalit mutta sappiarvot olivat huikeat. Se tarkoittaa kolestaasia ja siinä on kohtukuoleman riski. Nyt sappiarvot on jo kontrolloitu kertaalleen, ja ne ovat vielä viitearvojen sisällä. Jos minulle tulee kutinoita, ne kokeet kontrolloidaan heti uudelleen. Toivotaan, että ei ala kutista...

ärrieri 28+6

Kaa
Hip hei! Kelalta tuli eilen postia. Äitiysavustus on verojen jälkeen noin 1300 euroa kuussa. Loistavaa! Olin ajatellut sellaista 900-1000 euroa tulevan. Hyvä mieli.

Tänään muuten täydensin taas vauvatarpeistoa vannalla, pikkuniistjällä ja maidonkerääjillä. Oli ihan pakko, en voinut vastustaa kiusausta. Ja kohtahan tuota onkin jo ihan hyvä aloittaa tuo tavaroiden ostelu... *yrittää vakuuttaa itselleen*
:whistle:

Moikka!

Käytiin tänään kattelemassa vaunuja, enkä osaa päättää mitkä ostaisin. :/ Lastentarvikkeessa on ale maanantaihin asti ja loppusuoralla olis nyt emmaljungan city crossit tai duo edget. Hintaeroa 70 euroa. Maanatian meen heti aamusta kauppaan ostamaan jommat kummat, kunhan vaan saan viikonlopun aikan päätettya kummat haluan. On tää vaikeeta kun on niin paljon vaihtoehtoja.

Kävin myös ostamassa parit äippähousut hennesiltä. Maksoivat yhteensä reilu 70 ?, joten tuli aika kalliiksi, mutta pakko se oli kun ei ollut enää mitään mitä laittaa jalkaan. :LOL:

Itkuhälyttimestä; oli yks eniten käytetysitä tavaroista esikoisella, joten suosittelen lämpiumästi sen ostoa. Me käytetään sitä edelleen esikoisellakin, kun nukkuu parvekkeella. Voin ite käydä suihkussa tai kuunnella musiikkia ja silti kuulen kun poitsu herää. Pari kertaa oon käynyt myös koiran kans pikapissalla ulkona kun poitsu on nukkunut parvekkeella, ja oon ottanut itkuhälyttimen mukaan. Myös mökillä on ollut ihan ehdoton kesäisin, kun siellä tulee touhuttua kaikennäköistä eikä välttämätää oo ihan kuuloetäisyydellä vauvaan.

Vakuutuksista tais kaa kysellä. Me saatiin vakuutus tapiolasta. Nyt vaan pitäis maksaa se varausmaksu.

Tuttelia ostetaan kaappiin valmiiksi ennen vauvan tuloa. On sitten heti kaapissa, jos sitä tarvii. Joku tais kysellä hintaakin. S-marketissa tutteli maksaa 0,44 ? purkki (2dl). Ja me koettiin esikoisen aikaan että se nestemäinen on paras. Voi antaa heti eikä tarvi sekoitella tai lämmitellä vettä. Niin ja saa sitä jauhettakin kaupasta, sitäkin tais joku miettiä.

Mulla olis ens viikko talvilomaa. =) Mitähän kivaa sitä keksis poitsun kanssa. Toivottavasti ei ainakaan oo kauheita pakkasia, että pääsee ulos.

marza ja masuvauva 28+6

Kaa
Mitenkäs olette "jo lapselliset" kokeneet Tuttelin ja Nanin eron (korvikkeita siis)? Tutteli taitaa olla se tunnetumpi, mutta muutamalta kätilöltä olen kuullut että Nan olisi jollakin tapaa siedetympi. En itse siis tiedä asiasta sen enempää. Mitä korviketta olette syöttäneet ja miksi valitsitte juuri sen merkin? (juu, ja onhan merkeissä myös Semper ja.... mitä muita?)

Äidinmaidonkorvikkeista: Meän poitsulle ei sopinu ku tuo semper. En kyllä muista yhtään että minkä hintasta se oli. Ja sit se oli semmonen merkki että sitä ei ihan joka kaupasta saanu. Nan merkki kävi sitte paljon myöhemmin. olikan se pikkusen ennen ku lehmän maitoon siirryttiin. En mie ainakaan meinaa sitä ainakaan aluksi varastoida kaappiin. Mutta onhan sitä hyvä olla sitte ku vauva on syntynyt, jos itellä tulee äkkilähtö johonkin ja ei ole just sillon pumpattua maitoa pakkasessa...

itloja..

pikana..

korvikkeesta.. itse en varmaan osta valmiiksi kun kauppa 200m:n päässä ja pyhänäkin aina joku kauppa auki niin saa heti jos tarvis.. ja alkaahan sen pikku hiljaa jo sairaalassa nähdä miten alkaa imetys menemään.. jos näyttää ettei onnistu niin käykööt mies hakemassa sitten valmiiksi..
Meillä koitettiin tuttelia (varmaan juuri siksi että on ns. tunnetumpi merkki) mutta jos en väärin muista niin eikö nan ole hitusen halvempaa?? en kyllä laita päätäni pantiksi..
ja Zoe taisi kysellä jauheesta.. muistelen töissä hyllyttäneeni ainakin tutteli jauhe paketteja.. ja ehkä naniakin löytyy jauheena ellen väärin muista.

itsekkin aikanaan mietin tuota että mitä eroa noilla nanilla ja tuttelilla on mutta se kysymys jäi sitten kun pojalla todettiin allergiat ja jouduttiin apteekin maitoja juottamaan..
onneks sietää nykyään ihan oikeeta maitoo..

ja sitten pari massu kuvaa..

molemmat otettu tänään eli rv28.. outoa miten erilaiselta massu näyttää noissa kahdessa kuvassa.. mutta että kyllä tuota mahaa jo löytyy ihan urakalla..

Melita: No sulla ei mikään jätti maha vielä ole =) aikalailla samantyylinen kun mulla poitsua odottaessa.. nyt tuntuu että leviän joka suuntaan.. silloin tuntui että masu kasvaa vaan tuossa edessä koko pituudelle minkä vaan voi..

Tuohon äidinmaidonkorvikekysymykseen: Täällä päin Semper on halvinta, tutteli sitte ja NAN kalleinta. Meillä pojalle on käyny vaan tuo NAN. Semperiä ei tosin ole kokeiltu kun niin rajusti tutteliinki reagoi oksentamalla kaarella joka kerta kaiken ulos. Nan oli hyvä ja siinä pysyttiin.

Äidinmaidonkorvike: Ei meillä tarvita. Syönti hoituu imettämällä.

Vauvan koko: Pieni kooltaan tällä hetkellä, paino arvio oli viikolla 29 jotain hieman yli kolme kiloa. Vaikka vaivana onkin raskausdiabetes. Oli tosi ärsyttävää kun nyt on pakko ruveta kiinnittämään huomiota syömiseen. Köyhät ritarit, hillo ja kermavaahto meinasi saada arvot yli. Pakko alkaa karsia herkuttelusta:(

Nyt on tullut joku pesänrakennus vietti tai vastaava. En ole koskaan tykännyt kutomisesta ja nyt viikonlopun aikana tein elämäni ensimmäiset villasukat itselleni:) Ensin piti tulla nuorimmaiselle mutta tuli hieman liian isot. Joten nyt teen tytölle sitten uusia. Kädet kipeänä mutta olen hirveän ylpeä itsestäni että jaksoin opetella tuon sukan tekemisen. Kohta on varmaan koko perheellä kasa sukkia, jos tätä menoa noita sukkia valmistuu:) Piti seitsemältä aamulla aloittaa taas ja käydä tänään hakemassa lisää eri värisiä lankoja.

Jotenkin ollut tosi väsynyt olo. Mahtaakohan rauta-arvot olla matalalla vai muuten vain väsymystä liikkeellä. No, neuvola on keskiviikkona.

Kaikenlaisia kipuja muutenkin ilmaantunut, joten hankalaa alkaa olla nukkuminen, käveleminen ja muutenkin oleminen.

Uudet rintaliivit pitäisi ostaaa mutta ovat vain tosi kalliita ja tuntuu ettei nyt vielä muka tarvitsisi vaikka entiset painaa rintoihin jäljet jo. On sitä tyhmä kun kaikessa muka säästää. Mutta kun on muutenkin noille lapsille kaikkea hankittavaa ja uusittavaa, niin jotenkin itsensä aina laittaa viimeiseksi.

Miehelle pitää nostaa hattua kuinka paljon hän tukee ja on odotuksessa mukana. Kaikki asiat kiinnostaa, myös sokeriarvot. Hoitaa kotia, tekee ruokaa ja saan nukkua sekä levätä kun siltä tuntuu. Oikein laiskistuu tässä.

Lotta ja rv 30+3

Lotta-75: juu sitä huomaa monesti että itse jää aina viimeiseksi tavaroitten hankkimiseen liittyen. Aina ku muka lähen shoppailemaan itelle jotain kivaa niin kotia päästyäni huomaan, että poitsulle ja ukolle on melkein kaikki. Itelle peräti karkkipussi tai vastaava pieni ostos. :LOL:

Mulla olis sitte maanantaina taas neuvola käynti. saa nähä mitäs sielä sitte.. maanantaina mies lähtee työmaalle taas ja tulee perjantaina. Blääh!! tosi nopiaa meni tää joululoma. Mulla itellä alkaa työt vasta keskiviikkona.

Jossu ja tilli 31+6

Huomenta!

Se ois sitte 29 viikkoa täynnä ja kohta joutuu ottamaan sen kuvan tänne..
Olen nyt huomannu, että mulla on päivärytmi kääntyny ihan nurinpäin. Olen hereillä silloin kun vauva nukkuu ja nukun silloin kun se potkii. Eli yöunet on nykysin iltakahdeksasta viiteen. Ja tähän aikaan aamusta ei vielä oikeen kehtaa häiritä naapureita kolistelemalla, vaikka se olis yläkerran norsulle ihan oikein :kieh:

Huomenia!

Taalla myos voidaan hyvin, vahan on ollut hankaluuksia verensokereiden kanssa, ovat olleet matalalla, mutta syon siis usein ja olo pysyy hyvana... Ei siis taida tulla loppua mulle taman raskauden ajan yosyomiselle... Ma taidan myos olla nyt sen 29 viikkoa! :eek: Kasittamatonta!

Vauva on tosi ahkera ja vaatteita olen kanssa jo ostellut. 4D varmensi, etta tyttoa odotellaan, joten pakko se on ollut ostaa sita pinkkia. Vastasyntyneelle tytolle tuntuu olevan vaan sita tai valkoista tarjolla... ja valkoista en halua ostaa, koska se on sitten laikukas heti, jos tama vauva on samanlainen pulauttelija kuin esikoinen...

Ihania vauvamasuja taalla on! :heart:

Ja vaatteitakin olette ostelleet. Ma en oo nahnyt tuota sopoa nalleasua lainkaan meidan H&M'ssa! Taytyy ehka menna joku paiva uudestaan kattomaan, vaikka haalarin jo ostinkin. :ashamed:

Korvikkeen ostoa en ole sen kummemmin miettinyt, kai ma luotan siihen, etta imetys onnistuu ja jos ei onnistu, saa mies sitten juosta akkia kauppaan! :LOL:

Rintaliivien ostoa olen makin viela lykannyt, taidan ostaa sitten samalla imetysliivit, joten toivon, etta nailla parjataan viela pari kuukautta! Ja joo, ne on tosi kalliita!!!

Lotta- saanko tarkentaa, onko vauvasi painoarvio viikolla 29 3kg vai viikolla 29 arvioivat vauvan syntymapainon olevan 3kg? Kysyn vaan, kun sanoivat ultrassa, etta munkin vauva on isokokoinen... Ja se hiukan huolettaa...

Aviksen rintapumpun makin ajattelin taas ostaa, mulla oli se viimeksikin ja koin sen erittain hyvaksi. Se kasikayttoinen juuri! =)

Nyt lahden aamiaiselle!

Latte :wave:

myymä
Huomenta! :)

Se ois tänään lähdettävä tuonne lastentarvikkeeseen. Siellä on tänään "tammihulinat" eli ilmeisesti viimeinen alepäivä.. Käydään nyt sitten kurkistamassa jos sopivan väriset rattaat meille löytyypi ja toivottavasti alesta :)

Tähän hätään ei muuta ihmeellistä! :)

myymä ja pikkuveli 29+3

Zoe me voitettiin viime viikolla lotossa 13 euroa, laitettiin koko lottovoitto rakettikauppaan :D

Meillä on kaksi nallehaalaria, toinen ruskea kokoa 62 ja toinen valkoinen kokoa 56. Ajattelin sen valkoisen ottaa kotiintulovaatteeksi. Riittääköhän, jos alle pukee vaipan, sukkikset, pitkähihaisen paidan ja kauluripipon, siihen väliin tuo haalari (on sellaista paksuhkoa velouria, jalkaterät ja hiansuut umpinaiset) ja päälle hupullinen toppapussi? Mä olen alkanut murehtimaan sitä, että osaanko pukea lapsen oikein ja että mistä tiedän, onko vauvalla kylmä tai kuuma. Ehkä sen sitten oppii, mutta mä näen oikeasti unia tästä asiasta.

Mies lähti linturetkelle, en jaksanut lähteä mukaan kun on niin vietävän kylmä. Ajattelin tästä aamupalan syötyäni heittää petivaatteet päiväksi ulos tuulettumaan, imuroida ja pestä vessan ja sitten lähteä kirppikselle. Olis kiva löytää vielä muutama 56-senttinen vaate vauvalle, niitä kun on meillä tosi vähän.

Korviketta ostan minäkin kaappiin muutaman purkin, jos imetys ei sujukaan suunnitellusti niin ei tarvitse heti lähteä kauppaan Tuttelia hakemaan.

Mulla on muuten pahentunut tuo ihon kutina sitten viime neuvolassakäynnin, mullahan otettiin ne hepatoosiverikokeet ja kaikki arvot olivat OK. Pitäisikö pyytää päästä uudestaan kokeisiin, ihan mielenrauhan vuoksi? Seuraavaksi olis neuvola keskiviikkona. Kämmeniä ei kutita, käsivarsia kylläkin ja jalkoja ihan jalkapohjista reisiin asti.

Nyt syömään riisipuuroa! :p

upupa ja Multeri 30+6

Meilläki on kaks noita nallehaalareita ja kirppikseltä molemmat :) Valkoinen 56cm ja tumma harmaa 62cm. Tarvis kyllä täällä Oulun kipakoissa tuulissa vielä semmosen tuulen pitävän haalarin ja paksumman.. Tosin vauva on kyllä ulkona aina kopassa (johon on helppo laittaa peitto päälle ja varmasti aina onki lisänä) tai sitte vaunuissa jossa luonnollisesti paksu makuupussi, vaunupeitto (suojus) ja harso..

Halfcafnonfatlatte: Niin jäi tarkentamatta, että syntymäpainoksi povattiin vähän reilu 3 kilosta vauvaa. Mutta Kyllä tässä saa edelleen jännittää minkä kokoinen vauva tulossa kun on tuo raskaus diabetes. Tosin lääkäri kyllä totesi ettei tämä mikään sokerivauva olisi. Mutta pari viikkoa sain jännittää todella kun neuvolassa sf mitta huiteli kaikkien käyrien yläpuolella reilusta ja terkkari päivitteli ja vpivotteli että nyt kyllä tulee kamalan iso vauva. Olisi lääkärille minut lähettänyt mutta kun olen jo seurannassa äitiyspolilla niin eipä sitten voinut tehdä mitään. Sitten piti kaksi viikkoa nähdä painajaisia ennenkuin oli seuranta käynti ja ultra aika, jossa lääkäri sanoi että pieni tyttönen mahassa asustelee, tuolloin viikolla 29 kokoa oli reilu 800g:aa. Oli kuulemma vauveli niin ylhäällä ja alhaalla reilusti tilaa että sen takia tuo mitta oli niin suuri. Ja taitaa taas neuvolantäti voivotella kun menen tuonne tarkastukseen. Ikinä ei käyrät minun kohdalla ole kohdillaan, ei tässä oikein olla keskikäyrän kulkijoita tämän vauvelin kanssa:)

Upupa: Kyllä sitä sitten oppii pukemaan vauvaa oikein ajan kanssa, aina sitä sattuu niitä että voi laittaa liikaa tai liian vähän mutta siihen harjaantuu kyllä. Yleensä se menee niin että pukee ihan liikaa. Ei kannata hermoilla tuosta asiasta vaikka kyllä kaikenlaiset asiat sitä itselläkin pyörii päässä vaikka kolmas tässä tulossa. Tosin vauva-ajasta on niin kauan etten varmaan osaa edes pidellä niin pientä.

Huomenna taas töihin eikä kyllä millään jaksaisi kiinnostaa enää töitten teko. On niin kivaa tämä lomailu:)

Lotta ja rv 30+4

Zoe-F Tämänkö ajattelit tilata? Ei todella ole liian kallis (9?). Itse tein myös eilen illalla ison tilauksen Ellokselle. Tilasin vauvelille 8 osaisen starttipaketin koossa 56, kun huomasin, että ton koon vaatteita on liian vähän. Koko paketti maksoi 15? ja on Tällainen. Lisäksi ostin muutamat housut samassa koossa ja itselleni motivointivaatteita kevääksi. Ostin rohkeasti siinä koossa itselleni, johon mahduin ennen raskautta :kieh: Äitiysvaatteita en enää osta, vaikka mulla onkin vain yhdet housut joihin mahdun. saavat luvan kelvata loppuajan.

Tänään olis tarkoitus laittaa vauvan huone täysin valmiiksi. Ei paljoa edes puutu laittamatta. Vois vaikka laittaa kuvan siitä, kun on valmis.

Zoe-F
Melita Ei se, vaan tämä http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=35467&productId=215423&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=
Itsekin harkitsin tuollaista starttipakettia, mutta päätin ettei ole hyvä kun siinä on kaikkea turhaakin. Eurollakin saa kirpparilta pikkubodyn ja ei ne nyt kaupassakaan niin paljon maksa.

Yhteistyössä