**Maalismasut 2009** tammikuussa

Olisko kellään hyviä vinkkejä mitä kaikkea kannattaa popsia naamariin hempan kohottamiseksi? Mulla on käytössä nyt rautamehu. Eilen ja tänään koetin väkisin syödä 2kpl verilettuja perunasalaatin kanssa, vaan tänään jo koitti yökkäyttää niin pahasti, että taidan luovuttaa verilettukuurin. Pinaattihan on ainakin hyvä ja paprika. Entäs muita?

Huh että on kylmä ulkona, kävin just potrettini kanssa tallilla ja siellä -22..hyrrr. Mulla joku lentsukin koittaa saada valtaa, ukkokulta olikin jo melkein viikon taudissa, nyt sitte vissiin minun vuoro. Pelottaa vähän, kun jotain influenssa aaltoahan se on lupaillut. :/

kaatjuskan massu on kyllä vielä varsin söpöissä mitoissa. :)

Vali vali vali: Mulla alkaa stressiä pukata, talo on nyt seisonu pari viikkoa tekemättömänä, saa nähdä päästäänkö edes ennen kesää muuttamaan. Inhottaa jos pitää tässä kerrostalossa kykkiä vauvoineen ja koirineen. Osa varustehankinnoista menee pakosti viimetinkaan, nyt on sen verran kehnompi rahatilanne ettei oo varaa hankkia mitään. :( Onneksi kuitenkin vaatetta on pirpanalle kiitettävästi ja pinnis ja vankkuritkin odottelevat käyttäjäänsä..

Niinu & itiö 31+3

ompas taas tullut tekstiä huh.
tänne ei ihmeempiä. toukka jyllää kovin vatsassa ja välillä venyttelee niin että oikein sattuu.
noh vielä kaks kuukautta niin saa toukan jo syliin :heart:
korvikkeesta aion ostaa muutaman purkin varoiks kotio. tytöstäkin oli. pojan kanssa kun kävi köpelösti tuon imettämisen kanssa kun hän ei saanut imettyä. onneks oli kaupat auki ja sain haettua korviketta. niin meni melkein koko purkki. maitoa kyllä rinnoissa oli mutta hän ei saanut sitä imettyä. jos sama tapahtuu yöllä niin on hyvä olla edes muutama purkki varastossa =)
kävin äsken katselemassa lastentarvikkeita ja ihan vahingossa päätysin lastentarvikkeita myyvään nettikauppaan. tuli sitten ostettua sitteri 10e. postikulujen kanssa maksoi kokonaisuudessaan 17,90. ei minusta laisinkaan pahan hintainen. oikea hinta tais olla 50 hujakoilla. nyt en tarkkaan muista.
huomenna onneks jo pakkanen rupee helpottamaan. kahtena päivänä mittari on näyttänyt -20 kun on herännyt. ei ol ihmisten ilma ei.....
ja eikun syömään :wave:

Zoe: Kiitokset avusta kuvan kanssa! On tämä vain mainio pino, kun täällä on lähes 24 h mikrotukipäivystys tumpeloita varten :LOL:

Ja kyllä, tyttöhän meille on tulossa. Oon itsekin vertaillu noita masukuvia ja todennu, että pieni on tämä mun massu. Samaa on sanoneet myös tutut ja työkaverit. itse olen syntyessäni ollut 2910 g ja 46,5 cm... Mies jotain 3500 g.

Kaikesta huolimatta tuntuu, että tämäkin pikkumassu rupee jo haittaamaan joitain toimia (esim. kengännauhojen solmiminen, nukkuminen). Ei pitäis yhtään valittaa...

Kaa
Meikäläisellähän on myös suht pieni maha (kuva tulee tiistaina, kun on 30+0), mutta poikaa kovasti veikattiin tulevaksi. Eli ruumiinrakenne merkkaa jotain myös. Takaapäin katsottuna en ole isommasti muuttunut, vain lantio on hieman leventynyt. Mahaa ei "näe" lainkaan takaapäin katsottaessa.

Iltapäivää pyöreille leideille!

Kävin sitten minäkin Lastentarvikkeessa tällä viikolla ostamassa CityCrossit. Olisin halunnut ostaa käytetyt kulkupelit, mutta sopivia ei osunut eteen, enkä uskaltanut jättää yhtään myöhemmäksi, kun supistelee sen verran reippaasti. Vaikkei vauva vielä aikoihin syntyisikään, niin ajattelin etten välttämättä vähän ajan päästä jaksa enää lähteä kauppoihin kiertelemään. Kiva väri löytyi, musta oransseilla tehosteilla, olen oikein tyytyväinen. Mies oli noita käynyt jo aiemmin katsomassa ja tykästynyt malliin ja väriin, minä lähdin sitten vain mukaan hyväksymään valinnan.

Nyt alkaa olla aika hyvin kaikki tarvittava vauvalle kasassa. Rintapumpun ja rintarepun ajattelin vielä ostaa. Vaatteita en ole vielä käynyt ajatuksella läpi. Voipi olla että pieniä vaatteita on liian vähän.

Vastiketta en tällä kerralla aio ostaa etukäteen. Se on kummallakin aiemmalla kerralla jäänyt käyttämättömänä kaappiin. Maitoa on tullut aivan tolkuttomasti liikaa. Se rintapumppu on kyllä pakko muistaa ostaa etukäteen, rintatulehdus on todella ikävä vaiva, ainakin minulla on nostanut nopeasti korkean kuumeen. Jos sen tällä kertaa välttäisi ahkeralla pumppailulla.

Kaalinlehdet joku jo mainitsikin. Minäkin suosittelen kaikkia tulevia äitejä hankkimaan kaalinpään jääkaappiin odottamaan kun laskettu aika lähestyy. Se oikeasti toimii. Ja jollei sitä tähän käyttöön sitten tarvitsekaan, niin ainahan sen voi syödä pois =) .

Oma olo alkaa olla ISO. Maitokin on jo noussut ja liivinsuojia saa käyttää. Sitten kun vauva syntyy saan varmaan taas kulkea pyyhe liiveihin tungettuna alkuajat. Joka päivä mietin vieläkö jaksan töissä seuraavan päivän, supistelut lisääntyvät ja muuttuvat tuskallisemmiksi koko ajan, pitäisi varmaan alkuviikosta soitella neuvolaan.

Jaha, pitäisi siirtyä saunanlämmityspuuhiin, kun eilen jäi väliin kyläilyn takia. Nuorin oli sitä mieltä ettei ollut kunnon lauantai ilman saunaa, niinpä luvattiin lämmitellä tänään.

Metsälauha & Pyrypoika 30+4

myymä
Iltaa!

Tällaiset sitten löydettiin http://www.aijaa.com/v.php?i=3313910.jpg :) JEEEE :) Eli päädyttiinkin City Cross rattaisiin :) kohta tuun kirjottaa lisää. ...

Noniin eli olihan siellä lastentarvikkeessa alennuksia mutta parhaat värit oli jo mennyt kun myivät niitä vanhoja värejä pois... mutta oon tosi tyytyväinen noihin mitkä ostettiin vaikka täyden hinnan joutukin pulittamaan.. Tai no saatiin me 5 % alennusta :D

ei tähän hätään muuta :)

myymä ja pikkuveli 29+3

zoe-f: Tuo turvakaukalon hankkiminen on sen verran tarkkaa meille, että tuskin mitään hirveen turvallista kukaan enää ilmaiseksi lahjottaa. Mies haluaa lisäksi että siinä kaukalossa on isofix kiinnitys, se on kuulema turvallisin kolaritilanteessa, koska se koppa menee auton rungon mukaisesti, lisäksi niin hitsin kätevä käyttää. Mutta enköhän saa semmosen sit äippärahoistani viimeistään hommattua. :) Tuosta maksan syömisestä, eikös se oo kielettyä raskauden aikana? :O Kyllähän mie maksalaatikkoa mielelläni popsin, jos sitä vaan saisi syödä..

Vauvamahasta: Mulla kuulema "poikamasu", eli siis edestä ja takaa näkymätön, puikulan mallinen. Vaan tyttöhän siellä masussa silti asustaa. ;)

Myymällä kauniit vankkurit löysitte. :) Me kanssa aluksi katseltiin nuita city crosseja, mutta päädyttiin sittenkin brioihin.

minde, ihan ok on :)
Mä ajattelin pärjätä tuolla karhuhaalarilla. Lisäksi mulla on kaksi äitiyspakkauksen vanupukua aiemmilta vuosilta oman lisäksi kirpparilta hankittuna ja yksi pakkauksen toppapukukin oman lisäksi. Noi ovat kuitenkin aluksi aivan liian isoja. Joten suunnitelma on käyttää nallehaalaria ja sinne alle laittaa lämpimän kerroksen. Lisäksi sitten mm. pakkauksen toppapussia ja muita peittoja. Luultavimmin vauveli kuitenkin tulee pari viikkoa lasketun ajan jälkeen maaliskuun lopulla ja ei täällä Turussa kovin kylmiä ilmoja silloin enää ole. Kerrospukeutuminen kunniaan :D

Moi!

Oletteko hoksanneet tilata "vauvakamppeita" Englannista nyt kun punta on niin alhaalla? Olen katsellut nettikauppoja, ja sieltä olisi saatavilla monenlaista, mm. Aventin rintapumppuja, Manduca (hinta oli vain 69 puntaa) jne. Ja heilläkin on nyt alennusmyynnit menossa. Itse aion tuon manducan ainakin tilata, postikulujenkin kanssa se tulee halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna koska en ole löytänyt mistään käytettyäkään myytävänä...

Tässä pari hyvää nettikauppaa:

http://www.bigmamaslings.co.uk/zen-cart/
http://www.mothercare.com/
http://www.babycity.co.uk/
http://www.1stbabyshop.co.uk/index.php

ärrieri 29+0 tasan

iltaa

onpas ollut kiva pv :D
Käytiin uimassa sanifanissa ja sen jälkeen syömässä. Poika tykkäs ihan älyttömästi :heart:
pakkasta täällä-22 joten ulkona käyty vaan sen verran että koiriat lenkitettynä.

tuosta maksan syönnistä.. sitä muistaakseni sai vähän syödä..en muista kyllä että minkä verran/vk mut itse ainakin söin jouluna koska tykkään niin paljon :p tosin tietysti en sitä määrää minkä normisti vetäisijn vaan vähän maistelin ;) eikö ollut tyhjentävä vastaus :LOL: :whistle:

Minde: kaali vähentää turvotusta-kuumotusta-kipua, jota voi ilmetä kun maito nousee.. meillä ihana synnäri kun sieltä löytyi jääkaapistakin valmiina kaalia joten itsekkin kävin sieltä yöllä (yöpalan ohessa) lehtiä hakemassa kun rintoja kuumotti ja pakotti :D

Upupa: yhdyn täysin siihen että äkkiä sen oppii milloin vauvalla päällä sopivasti. Itse laitoin pojalle alussa aina liikaa päälle kun ulos laitoin nukkumaan.. käivn jonkun ajan päästä kokeilemassa niin oli hieman hikisen oloinen.. joten vähensin sitten hieman vaatetusta alta tai jätin toppapussia hiukan enemmän auki.
Meillä muutenkin poika isäänsä tullut ja hikoaa herkästi eikä ihan heti vilusta kärsi.. edelleenkin sukat lähtee jalasta heti kun silmä välttää ja väittää että ei varpaita palele vaikka ihan kylmät ovat.. ja illalla ah, sitä ihanuutta kun pikku herra saa heittää vaatteet menemään.. itse vedän vaan vaatetta sitä mukaa enemmän päälle kun pakkanen kiristyy ja poika nauttii kun saa alasti juosta.. meillä aika kylmät lattiat talossa :|

Itse tein muuten eilen löydön kierrätyskeskuksesta :D
nimittäin ne jalat kylpyaammeeseen :D siihen tuli mukaan pieni amme ja ammeen päälle hoitotaso =) amme kyllä aika pieni mutta katottiin että saa siihen myös normi kokosen ammeen sitten kun vauva kasvaa.. eikä ollut kuin 5e :D

omaa napaa sen verran että jalat ihan tajuttomilla tuskilla :'( koko ajan särkee eikä auta vaikka hierois ja pitäis kattoa kohti :/ huomasinkin että toisessa nivusessa suonet koholla joten kaiketi suonikohjun alkuja????
oikea jalka etenkin ihan törkeen kipeä.. ajattelin huomenna soittaa neuvolaan ja kysyä mitä sias käyttää että helpottas.. ja varmaan tukisukkahousut käytävä ostaa..

että tämmöstä tänne.. lisöksi aina syönnin yhteydessä ruennut pahaolo palaamaan.. tuntuu että vois laatan heittää :x

mut muuten kaikista vaivoista huolimatta ihana pv ollut ja ei varmaankaan tartte unta houkutella.. viime yönkin nukuin hyvin ja kävin vaan kerran vessassa.. poikakaan ei kertaakaan herännyt.

Iltaa kaikille!

Täälläkin tuli sitten tänään pyöreät 30 viikkoa täyteen. Kyllä se aika sitten juoksee...
Ajankohdan kunniaksi laitan minäkin omat tuoreet masukuvat.

Kuten kuvista näkyy masu on jo aika kiitettävästi päässyt kasvamaan :D

Tällä erää ei sitten muuta kuin hyvää illan jatkoa!

Hendu79 ja ötökkä 30+0

Hei vaan kaikille ja mukavaa uutta vuotta!

Hankinnoista sen verran, että löydettiin aivan ihana yhdistelmävaunut. Vuosimallia -08 ja merkki on Gesslein. Luettiin niistä paljon hyvää, joten päädyttiin niihin. Hinta oli 599e. Siinä on eessä kääntyvät pienemmät pyörät, mutta mukaan tuli myös isot etupyörät. Voi halutessaan vaihtaa.

Vauva on ollut nytten kaks päivää melko hissukseen, alkaa hieman huolestuttaa. Normaalisti pitää kunnon hulinaa ja vilskettä. Keskiviikkona on lääkäri neuvola ja jännittää onko kohdunkaulassa tapahtunu jo muutoksii.

Minkä merkkisiä itkuhälyttimiä ootte ostanu, ja mitkä on osoittautunu huonoiksi?

Suunnistaja ja rakas 28+1

Moikka!

Flunssasta huolimatta laitettiin oikein urakalla vauvan huonetta kuntoon! Siitä tuli tosi ihana! Se ei ole enää sellainen varasto, vaan ihan oikea asuinhuone! :heart:

Niinu Luin jostain, että lihasta tuleva rauta imeytyy tehokkaammin, kuin kasviksista saatu. Eli esimerkiksi jauheliharuokia, kuten italianpata on hyvä raudanlähde. Sitten on tietenkin vihreät vihannekset ja paprika, näkkileipä ja ruisleipä. Ja kun ottaa sitä rautalääkettä, niin juo se vaikka tuoremehun kanssa tai ota c-vitamiinitabletti, jotta imeytyisi paremmin. Ja maitotuotteita ei saisi juoda raudanoton lähiaikoina, eli tuntia ennen tai kahta tuntia rauta-annoksen jälkeen. Itse taistelen kanssa rauta-arvojen kanssa ja nyt kun on flunssa, niin en tiedä vuotaako verta nenästä nuhan takia vai raudanpuutoksen takia. :ashamed: Välillä tuntuu, ettei jaksaisi ede istua hengästymättä! |O

Nyt taas lepäilemään! Hyvää yötä kaikille!

Mimmu ja furuno 31+3

Suunnistaja: Meillä philipsin itkuhälytin.. ostin pojalle aikoinaan käytettynä ja on tosi hyvä! toimii n.150-200m:n säteellä.. takapihallakin voidaan olla hommia tekemässä ja poika nukkua yläkerrassa niin kantomatka vielä toimiva. ja hälytysääni kertoo jos lähettimet liian kaukana toisistaan joten todella näppärä.. toimii joko ihan sähköllä tai sitten on mahdollisuus laittaa patterit. meillä edelleen joka pv käytössä kun laitetaan illalla poika nukkumaan yläkertaan ja itse vielä ollaan alakerrassa.

Mimmukka:
Meillä on aina ollut ihan tavan digitaalinen kuumemittari.. jotenkin siihen luotan eniten.. tuosta otsamittarista en ole vielä kuullutkaan.. korvamittarista joskus haaveilin mutta en ole vielä tähän päivään mennessä saanut ostettua kun pojaltakin mitataan kainalosta.

Latte: Itselle kun ei sano nuo "väliaikapainot" mitään niin paljonko pikkuisen syntymäpaino arvioksi veikattiin??

Danjuska- ei ne mullekkaan mitaan sano, mutta silloin sanoivat, etta pullea maha vauvalla, mika kuulemma tarkoittaa usein isoa kokoa, koska vauvalla on varaa kasvattaa myos mahaa elintarkeiden elimien jalkeen... veikkasivat yli 4kg loppupainoksi :eek: , mutta sanoivat myos, etta nuo veikkaukset on tosi epavarmoja, kun vauvoillakin on valilla kasvuspurtteja, eika ne kulje minkaan tasaisen kayran mukaan usein...

Mimmukka, mie just kysäisin tuosta lihasta neukkätädiltä, niin hän sanoi että vain punainen liha oikeastaan käy hyvästä raudan lähteestä.. Eli kuulema possunliha jota muunmuassa jouluna ahmittiin, ei varsinaisesti pidä rauta arvoja hyvänä vaikka söisi sitä kuinka. Sen sijaan esim. härkä (punainen liha) on hyvä jos hemppa on laskenut. Kiitos muuten kun muistutit tuosta maitotuotteiden yhtä aikaa nauttimisesta, enpä olis ite muistanutkaan enää. :) Tuosta c-vitamiinistä mulla kans sanottiin, oonkin onneksi syöny ihan kunnolla mandariineja ja juonut appelsiinimehua. Viikonlopuksi tein myös mustaherukka-vadelmakiisseliä.

Zoe-f, juu jos tutulta saa ilmaseksi niin on varmasti eriasia. :) En ite vaan luottais jos joku netissä antaa ilmaiseksi turvakaukaloa, että se olisi enää kovinkaan luotettava vekotin. Meinaan kun hyvistä sellaisista saa vielä kauan käytettyinäkin rahaa takas jos myy ehjänä. :)

Meillä on se korvakuumemittari. On todella kätevä ja helppo käyttää. Isukkiki joskus ihan intoutuu sen kans ku jos vähänkään tuntuu että olis MUKA kuumetta niin eiku sillä korvakuumemittarilla mittailemaan ja se mittaa sillä sitte noin kymmenen minuutin välein. :LOL: :LOL:

voi ärrieri minkä menit tekemään. Laitoit nuita linkkejä ja mun on ihan pakko alkaa tilailemaan kaikkia ihania tavaroita. heh :D Luin itsekkin jostain että punnan arvo lähes mitätön aiempaan verrattuna. Ohi mennen katoin niin tuo yks turvakaukalo mitä olen ajatellu ostaa niin saa tuolta 60e halvemmalla. En kyllä tiiä paljon noi postikulut tulis maksamaan.... Onko kukaan koskaan tilaillu mitään isoa englannista?

Huomenta!

Kuumemittareista: Meillä on vaaville valmiina korvakuumemittari ja tuttikuumemittari :) Otsa siis vielä puuttuu, mutta eiköhän noilla pärjätä. Ja perinteinen digimittari on tietty.

Meidän Mökö oli viikoilla 30+2 1500g, ja sanottiin, että normikokoinen ikäänsä nähden,

T.Marais ja Mökö 31+1

Yhteistyössä