**Maalismasut 2009** tammikuussa

myymä
Huomenta!

Yritän tässä varailla aikaa esikolle lääkärille kun on kipeä mutta kun ei tunnu pääsevän terkkariin millään läpi :(

Meillä myös korvakuumemittari jonka oon todennut varsin toimivaksi vempaimeksi :)

Viime yö meni pyöriessä. En vain saanut unta. Mies pyöri ihan yhtälailla.
Kahden aikaan yöllä piti käydä tekemässä leipä... Tuskallista. Tyttökin yski koko yön..
Ehkä se tästä helpottaa! :)

myymä ja pikkuveli 29+4 :)

Huomenta,

Töissä jälleen... Ahdistaa jo, masu alkaa pyöristymään jo nyt melko alhaalta :eek: ja kaikki housut painaa häpyluun kohdalta. Esikoisen aikaan tämä "vaiva" tuli vasta lähellä laskettua aikaa.

Kuumemittarista: Meillä on korvamittari ostettu esikoiselle enkä tykkää siitä yhtään. Hajonta tuloksissa on 0,5-1 aste ja kun pojalla on ollut paljon korvatulehduksia niin arvatkaa antaako laittaa mitään korvansa lähelle. Sen sijaan ihan tavallinen digitaalinen kuumemittari on paras. Olimme esikoisen kanssa rokotetutkimuksessa (alkoi kun poika oli 3 kk) ja siellä lääkärit ja terkkarit suosittelivat normaalia mittaria ja mittausta pepusta. Pienellä vauvalla on sitä paitsi niin pienet korvat ettei sitä korvamittaria saa kunnolla korvaan.

vauvatavarat: Meidän pitäis tarkistaa itkuhälyn toiminta, samoin mun pitäis katsoa että rintapumpun kumiosat on kunnossa, muuten kaikki isommat alkaa olla hankittuna. Aventin pulloja ja tutteja pitäis tilata, kun en jaksa lähteä lastentarvikeliikkeisiin pyörimään.

Meillä on pyykkikone ollut tehokäytössä, kun sain vihdoinkin aikaiseksi alkaa pestä vauvan vaatteita. Niitä on ihan tolkuttomasti :ashamed: . Käsittelyssä on vasta 56-74 senttiset vaatteet ja oon pyörittänyt jo kolme koneellista ja meillä on 7 kg:n kone! Kaksi pahvilaatikollista on vielä pesemättä, samoin yksi tumma koneellinen. Meillä on tehty niin, että saatiin suurin osa vaatteista ystäväperheestä lainaan (todella hyviä, uutena ostettuja), sen lisäksi ostin aikoinaan pojalle itse. Me annoimme vaatteet takaisin ja meidän pojan vaatteet, kun ystävät saivat toisen pojan. Nyt meille on tulossa toinen poika, joten meillä on 4 äitiyspakkauksesta tulleet vaatteet sekä ystäväni ostamat vaatteet ja mun esikoiselle ostamat vaatteet.

Jaahas, nyt alkaa olemaan töiden kanssa niin kova hoppu, että pakko palata uudemman kerran asiaan.

Iines ja Sintti 31+2

Melitalla tosi kivan näköinen vauvan huone, poika ilmeisesti tulossa kun on niin vaaleansinistä ;) Meillä mukelo nukkuu aluksi meidän makuuhuoneessa ja siirretään vasta kesällä omaan huoneeseen kun loppuu yösyötöt jossain vaiheessa.

jossu84: joo-o, arvaa vaan syyhyääkö mullakin ostella tuolta enklannista kaikkee kivaa :D Suurin ostos mitä sieltä olen tehnyt on koiran tuonti mutta eipä sen rahtikuluja voi verrata turvakaukaloon, hehee! Itse olen laittanut s-postia ko. firmalle mistä olen halunnut tilata jotain ja kysynyt arviota postituskuluista. Odottelen vielä vastausta heiltä kun vasta eilen laitoin postia...

ärrieri 29+1 ja vauva on kääntynyt viime yönä pois poikkitilasta, jee!!

Tänään kävin taas neuvolassa. Poika oli mukana ja oli aivan haltioissaan kun kuunneltiin vauvan sydänääniä. Kotia ku päästiin niin heti innoissaan isälle mainostamaan että vauva äitin mahassa. Poika on siis vähän päälle 2v eikä hirveesti puhu vielä.

hb oli 111. sokeri arvoja ei mitattu. Paino noussu nyt alusta 13kg. :p Joulu tehny tehtävänsä. :LOL: ja sitten ku mitattiin sf mittaa (31cm) niin häpyluu oli menny araksi ja neuvolatäti tuumas että ihan liian aikasten menny araksi ja toivottavasti ei enteile aikasta synnytystä. :attn: Verenpaine oli 104/70 ja vauvan syke oli noin 140. ei sielä varmaan mitään muuta sitte ollukkaan.

Jossu ja Tilli 32+1

Voi mitä masuja muilla :heart: :heart:

Eilen illalla oli kyllä vähän pelottava hetki. Nimittäin supisteli, mutta se sattui! Ei voinut melkein olla mitenkään päin makuulla. Lopulta halusin olla niin hiljaa ja pimeässä. Nukahdin sitten sinne sänkyyn. Onneksi ei mitään muuta käynyt. Mistä lie alkoi. Aamulla taas sama juttu, ilman kipuja tosin. Helpottui kuitenkin pian. Iltapäivällä rupes sattuu häpyluuhun prkleesti. :'( Mä en ole enää varma missä vaiheessa pitäis soittaa äippäpoliin. Oon iha hukas tän asian kanssa. :eek:

Pieni siellä potkii ja tökkii kovasti. :heart:

Nyt rupes ahistaa että onkoha mulla ny ees kaikki kamat hankittuna, tarviiko talkkia? Entä kuumemittareita ymym. Hitsi ku kukaan ei neuvo ja mie oon ihan hukas yhtäkkiä. Iskei hirveet paineet ja ressi. :kieh:

Mömmis & potkija 29+2

Älä Mömmis stressaannu. Jos ei kaikkea ehdi tai jaksa hankkia ennen synnytystä, niin kaupat ovat olemassa vielä synnytyksen jälkeenkin. Ja niihin voi lähettää miehen asioille jos ei itse jaksa mennä. Harvaa asiaa tarvitsee niin akuutisti etteikö sitä ehtisi hankkia vaikka parin päivän viiveellä. Ja talkin sijaan voi käyttää perunajauhoja.

jep, Mömmikselle stressitöntä olotilaa, :hug:
Jos siltä tuntuu niin soitat joko neuvolaan (kahtoovatko siellä kohdunsuun tilannetta??) tai sitten vastaavasti päivystykseen.
täällä ainakin ottaavat heti päivystykseen jos supistelee.. neuvola lääkäri kun ei ole aina paikalla.
saat ainakin varmuuden onko paikat vielä kiinni vai onko muutosta tapahtunut.

Hankinnoista älä liikaa stressaa.. niin kun Metsälauha sanoikin että mies voi sitten juosta ;)
Talkkia edes kaikki tarvitse, mutta jos liikut kaupoissa niin koppaa sitten purkki mukaan. kuumemittari varmaan ihan hyvä olla mutta itse ajateltiin luultavasti mennä ihan perus digitaalimittarilla niin kuin esikon aikaankin. ei tartte lähteä vertailemaan eri merkkejä jne.
Kunhan vähän vaatetta ja vaippoja niin sillä varmasti alkuun pääsee =) ja jos jotain tuntuu että unohtu niin onhan siinä vielä aikaa miehen tehdä viime hetken ostokset kun olette sairaalassa vauvan kanssa.

itse hommasin ne tukisukkahousut.. mut en oo vielä jalkaan laittanu :ashamed: tiedän jo etukäteen että ovat niiiin epämukavat että ei järkee.. :whistle:

pikkuinen on vilkas ja eilen illalla ja tänään olut kovaa menkkamaista jomotusta ja puristusta ihan alavatsalla ja selässä... muuten olo ihan jees vaikka väsyttääkin vietävästi.

danjuska ja vilma 28+2

Eeeva: Tää mun tilli on jo niin alhaalla että pää painaa todella ikävästi tuota häpyluuta vasten. Siitä kivut. Esikoisen aikaan tällaset kivut tuli vasta ihan loppu vaiheilla. Minunki synnytykseen on kuiten vajaa kaksi kuukautta...

vessassaki pitää ravata vähän väliä. Ärsyttää!!! Ei puhettakaan että voisin lähteä mihinkään tilaisuuteen mikä kestää yli tunnin. Hävettäis laukkoa vessassa koko ajan.

Mömmis: Sinun pitää nyt alkaa rauhottumaan. Kyllä ne tavarat kerkiää hommata vauvan synnyttyäkin. ei kannata stressata, vaikka helpompi sanoa ku tehdä. :/

Mömmis, enpä ollut itsekään tullut ajatelleeksi koko kuumemittaria... Kaikenlaista pientä varmaan meiltäkin siis vielä uupuu, kun kerran ensimmäinen on tulossa. :) Mutta ei paniikkia hankintojen suhteen ystävä hyvä. :hug: Ja soittaahan sä voit varmasti koska vain ja kysyä neuvoa niiden masutuntemuksien suhteen neuvolaan tai äippäpolille. Voimahaleja!

Vihville myös voimia ja toivotaan, että raskausmyrkytys pysyy loitolla!

Vauva potkiskelee täällä reippaasti, välillä oikein vihlasee johonkin mojovaan paikkaan. Pieniä happihyppelyjä pyrin tekemään päivittäin, mutta pidemmille matkoille oon saanut heittää hyvästit, alaselkä puutuu sen verran ilkeästi tukivyöstä huolimatta.

Meillä ei sitten ollut istukka noussut kohdunsuulta. Siellä se on vauvan pään alla. Leikkaukseen siis mennään. Kuukauden päästä on vielä yksi ultra, mutta siinä lähinnä katsotaan tarkkaan istukan paikka, kun se on etuseinämässä, niin joudutaan leikkaamaan sen läpi. Mullahan on kaksi kertaa tullut verta tän raskauden aikana ja syy luultavasti on siis tuo istukka. Kun kohdunsuu elää, niin istukasta saattaa vähän ryöpsähtää. Normaalisti saan kuitenkin olla, mitään suurempia rajoituksia ei ole annettu. Äkkinäisiä ja kovia liikkeitä tosin piti kai välttää. Sitä sanamuotoa en ihan tarkkaan muista, kun joskus asiat menee mulla vähän ohi korvien...

Rv 31+5

Vihvi Mitä oireita tuossa raskausmyrkytysepäilyssä sulla on? Turvotuksesta ainakin mainitsit.

Kyllä on masussa ollu hiljainen päivä tänään, viime yökin itse asiassa jo.
Aikaisemmin ollu samaa, mutta kuluneet kaksi viikkoa on ollu aktiivista aikaa. Taas välillä huolestuttaa. Välillä yksittäisiä potkujakin saa odotella ja houkutella todella. Tuoremehulasin jälkeen oli pienen hetken aktiivisempaa toimintaa, mutta siihen se sitten hyytyi. Toivottavasti myöhemmin illalla taas kunnon bileet.

Täällä puuhasteltu päivä huushollin järjestelyissä. Saatiin viimein hankittua jo kauan suunnitelmissa ollut uusi TV-taso. Kakkostelkkua viritellään makkariin. Saa sitten äippälomalla kattella telkkua vaikka sängysttä. Ja mies jo fiilisteli miten he sitten tytön ollessa vähän isompi voivat kattella yhdessä viikonloppuaamuina piirrettyjä sängystä
:)

Huomenna pitäis jatkaa raivaamalla tilaa pinnasängylle makkariin.

Taidan lähteä käväisemään ulkosalla vielä, kun koko päivä menny sisällä kaupungilla käyntiä lukuunottamatta.

Hyviä vointeja kaikille!

Kiitos rauhoitteluista :heart: Mut tiätteks mitä...

Tää ei voi olla totta. :kieh: Meillä on järkky kasa vauvanvaatteita, ei siinä mitään, kunnes äsken lajittelin koon mukaan. Ei sitten ollut YHTÄÄN (no, ok 3 pikkubodyä ja housut sekä yöpuku) vastasyntyneelle omaa kokoa. Kaikki muut on tyyliin yli 60cm. :headwall: Nyt sit pitäisi hankkii äkkii muutama potkari, body, mitä muuta tarvii?

Kuumemittari ois pitäny muutenki hannkia kauan sitten kun tuo vanha vetelee viimesiä. Yritän olla ressaamatta nyt tuostakin.

Mietinkin just noita supisteluja, jos tulee taas niin voitais kyl soittaa ja kysyy viittiiks ne kurkkaa alapäähän. :p Ensiviikolla onkin sitten neuvola. Jees.

Mömmis & potkija 29+2

Moro!

Myymällä on kyllä jo aika kunnioitettava masu. :) Ja muillakin ihanaia masukuvia. Jos saisin itekin aikaseks laittaa kuvaa sunnuntaina kun tulee täyteen 30+0.

Täällä on näemmä muutkin käyneet lastentarvikkeen alessa. =) Mekin käytiin tänään ostamassa emmaljungan city crossit. Ainakin myymä ja metsälauha tais olla kans sellaiset kulkupelit hankkineet. Me ostettiin viime vuoden väri ja malli, (en kyllä tiedä onko malli muuttunut mihkään...) kun saatiin 30 % alennus, eli 504 euroa maksoin vaunuista. Väri ei nyt oon paras mahdollinen... ---> harmaa-valkoinen, mutta saa kelvata. En viitsinyt ruveta värin takia maksamaan paria sataa lisää. Tuossa nurkassa vaunut nyt odottavat käyttäjää. :heart:

Munkin on pakko syödä 3-4 tunnin välein, muuten tulee paha olo ja tuun vihaseks. :kieh: Hyvä ruoka, parempi mieli, pätee ainakin muhun ainakin ihan täysin. :LOL:

Hankinnoista vielä, että mäkin olin ekaa odottaessani ihan stressissä et mitä kaikkea pitää hankkia ja mitä vielä puuttuu. Loppujen lopuksi sitä pärjää hyvin vähällä. Kaiken maailman talkit ja rasvat jäi meillä hyvin vähäiseen käyttöön, ja niitä ehtii hyvin hankkimaan vauvan synnyttyäkin. Mies kaupoille tai itse kauppaan. Mä en ainakaan meinaa mökkeytyä kotiin vauvan kanssa, joten kyllä sinne kauppaan sen vauvankin kanssa pääsee.

Tsemppiä kaikille jotka kärsii jo supisteluista tai muista vaivoista. :hug:

marza ja masuvauva 29+1

Ihania masukuvia kaikilla, vois oman kuvan laittaa taas viikonloppuna kun täytyy oikein laittautua (mennään paikallisen lintuyhdistyksen 50-vuotisjuhlaillallisille).

Ihme väsy olo ollut tänään, hiukan tein kotitöitä mutta suurimmaksi osaksi olen vain istunut tässä soffalla ja dataillut - ja uskokaa tai älkää - yrittänyt opetella kutomaan. Mun täytyi videolta katsoa ohjeet silmukan luomiseenkin, hyvänen aika sentään että mä olen onneton käsitöissä! Yhden kaverin pitäisi tulla mua opettamaan, samainen kaveri on kouluavustajana ja kuulemma saanut jokaikisen ekaluokkalaisenkin opetettua kutomaan - miten mahtaa käydä mun suhteen? Minä siis olen aina ollut teknisessä työssä, eli pirttikaluston osaan tehdä mutten patalappua :LOL: Mutta luulisin että mulla löytyy sen verran sorminäppäryyttä ja pitkää pinnaa että edes jonkinlaisen patalappuviritelmän saan vielä joskus aikaiseksi. Olis vain niin ihanaa kun osaisin itse kutoa muruselle villavaippahousut

Multerista on tullut ihme pyllyntyöntelijä, menee poikittain ja tunkee peppuaan pystyyn niin että koko maha menee ihan vinoon :) Hauskaa kun osaa sanoa suurimmaksi osaksi miten päin vauva mahassa on. Multeri viihtyy nassu mun selkää päin, mutta vielä on tilaa olla sekä ylösalaisin, oikein päin kuin vinottainkin. Toivottavasti tajuisi jäädä raivotarjontaan kun tila alkaa ehtymään. :heart:

Ruokailusta
olette puhuneet, mun täytyy saada ainakin yksi lämmin ateria päivässä tai olen kuin takamukseen ammuttu karhu. Nyt tulee kyllä syötyä epäsäännöllisen säännöllisen usein, eli oikeastaan koko ajan mussutan jotakin. Hedelmiä, mehua, leipää, keksejä, mehukeittoa, teetä, jääpaloja, kunnon ruokaa... Mitään epäterveellistä, kuten sipsiä tai karkkia, ei ole niinkään tehnyt mieli koko raskausaikana. Kaikki raikas ja kevyt uppoaa, ja se onkin hyvä niin ei tule sellainen ällöähkyolo.

Ai niin, eiliseltä kirpparireissulta tarttui mukaan pitkästä aikaa kunnon LÖYTÖ. Kotimaiset huopatossut, ei käytön jälkiä, samanlaiset maksoivat Sokoksella 29,90 ja kirppiksellä vitosen :) Värinäkin oli ihana kirkkaanpunainen. Nyt pysyvät mun varpaani lämpiminä! :D

upupa ja Multeri 31+0 (enää 9 viikkoa!!!)

Leikkaus ja istukka vatsan etuosassa, Soraya: Voi voi, mullakin on istukka mahan etuosassa ja etiäinen on, että sektio tulisi. Empä vaan tullut ajatelleeksi, että leikkaus jouduttaisiin tekemään istukan läpi. Eikös siinä ole melkoinen verenhukan riski? Mulla ainakin se istukka ulottuu tyyliin koko mahan päälle, että sellaista kohtaa voipi olla vaikea löytää missä sitä ei olisi.

T.Marais ja Mökö 31+1

Zoe-f tulet kyllä vähällä toimeen, mie varmaan kuolla kupsahtaisin tai vähintäänkin laihtuisin näkymättömiin jos eläisin yhtä vähällä ravinnolla. :D Mulla on nyt raskausaikana tullut syötyä aamupuuro, välipala (leipäsiivu+jogurtti esimerkiksi), lämminruoka ja iltapala (yleensä pari siivua leipää+jotain maitotuotteita kuten rahkaa tai jogurtti). Tämän lisäksi vielä enemmän tai vähemmän "hömppää" päivänmittaan, eli lisäksi vähän jotain namiakin.. ;)

Ihania masukuveja on ilmaantunut tänne. :heart:

Ei mulla muuta.. Nyt nukkumaan. :)

Marais! :) Kiva kuulla, että on kohtalotoveri. Juup, siinä se istukka ihan edessä möllöttää, että sydänääniäkin on välillä ollut sen takia vaikea löytää. Itselläni tuli se mieleen ja kysyin lääkäriltä, että mistä leikkaavat, kun istukka on siinä. Vastasi, että läpi mennään. Ja suurempi verenvuodon riski siis on, mutta se ei ole aina kuulemma sanottua. Että voi olla, ettei vuodakaan enempää, mutta jos vuotaa, se ei kestä kauan, koska istukka irrotetaan pian.

Mua alkaa myös stressata nämä hankinnat ja lastenhuoneet kun en edes tiedä missä me silloin asutaan kun vauva syntyy! Tarkoitus olis saada talo valmiiksi, mutta huomannut oon et kaikes menee kauemman aikaa ku oon ajatellu (ja mitä miehen puheista oon ymmärtänyt), vaikka mies sielä kaiken vapaa-ajan viettääkin. Ois se vaan niin kiva saada se ennen vauvaa...

Huometa! Ruokakeskusteluun... Olen nyt opetellut syömään säännöllisesti tän RD:n takia, eli aamupala, kaks lämmintä ateriaa ja iltapala, joskus myös välipala. Ne turhat (ja ah, niin ihanat :D ) väliherkuttelut oon nyt karsinut kokonaan pois. Tiukkaa tekee välillä, kun se makean himo on niin valtava. Ja uskon kyllä tosiaan että sokeriin voi tulla riippuvaiseksi. :snotty: Mulla selkeesti liian pitkä ateriaväli ja laskevat sokerit aiheuttaa välillä aika rajua mielialanmuutosta, oon tosi kiukkunen ja suutun herkästi. Sitten kun saan ruokaa, niin elo on taas ihan auvoista. On siinä mies välillä vähän kovilla kun ei oikein tiedä mistä tuulee. :whistle: Liian korkeet sokerit näin aamusta näyttää aiheuttavan pientä pahaa oloa, mutta ei sitten muuta kummempaa. Ä.poliin olis viel viikko aikaa... Ja stressaavaa tää sokereiden kyttäily on, kun ei ne aamuarvot muutu miksikään vaikka mitä tekis. Muutenkin on jotenkin niin tylsää täällä kotona kökkiä, kun ei oikein voi kauheesti tehdäkään mitään ton säryn/kivun takia. Huomenna onneks eka fysioterapia, jos sieltä sais jotain apua. Joo, kauheeta valivalia näin heti aamuun, anteeksi! :ashamed:
Mutta ihania masuja teillä! :heart: Mulla kans tänään viikot tasan 30, koitan pistää kuvaa tässä päivän aikana.

Riine ja Pallopää 30+0

myymä
Huomenta!

Himpura näin ihan hirveetä unta että miehellä oli toinen nainen! Aamulla on NIIN ahdistavaa herätä vaikka se onkin myös helpotus että oli unta vain. Mutta kun meilläkin mies läks tontille ennen kuin nousin niin tuommosesta unesta on kauhee herätä kun toinen ei oo siinä vieressä!
Oli pakko heti soittaa hälle :D

Nyt on alkanut tulemaan yövaivaa. Särkee selkää, kylkiluuta oikealla (sama kipu mikä tulee pitkään istuessa) hengenahdistus yms.. tosi rasittavaa!

myymä ja pikkuveli 29+5

Yhteistyössä