**Maalismasut 2009** tammikuussa

Viimeinen ultra täällä Joensuussa ainaki rv 37-38, sen tekee yleensä gynelääkäri, joka tekee "lopputarkastuksen" samalla, eli tsekkaa kohdunsuun tilanteen ja lantion tilavuuden.

Täällä ei ole leivottu tänään, mutta kaks huonetta tästä asunnosta laitettu uusiksi. Onpa hyvä mieli kun nyt on taas tilaa.. Olohuone on ihan erinäkönen, nyt se on siisti ja avara. Työhuoneeseenkin saatiin mukavasti tilaa kun yksi kirjahylly ja pöytä vaihtaa omistajaansa.
Kävin myös pesemässä kaksi mattoa, verhojakin on pesty ja silitetty. Hyvää vauhtia siis onneksi koti puhdistuu ennen vauvan tuloa. Talon rakennustilanne näyttää sen verran huonolta tällähetkellä, että voi venyä vaikka kesään sen valmistuminen. Ensi kuussa meinasin sit alkaa pyykkäämään ja lajittelemaan vauvanvaatteita valmiiksi. Ennen sitä pesen pelkästään peitot sun muut. Pinnasänkykin asennetaan paikoilleen vasta tuossa kuukauden päästä.. Eipähän pääse pölyttymään sekään liian kauaa sitten enää. :) Päiväpeitto pitäis muistaa hommata vielä naperon sänkyyn.

Mutta nyt jos kävisi vaikka ulkona tuulettumassa, on ollut yllättävän touhurikas päivä tänään.

Niinu & itiö 31+4

Zoe-F: Siis tuohon häpyluuhun koskee ihan h****tisti. Mulla on vauva niin alhaalla että en oo ihan varma että mitä tuo juokseminen aiheutti. Saatto siis aukassa paikkoja. Tässä vaiheessahan ei saa enää juossa tai pomppia..

Zoe-F
jossu No en mä kyllä usko että pien juokseminen paikkoja aukois, tai ehkä enintään sitä häpyluuliitosta vähän, ellet just sitä tarkottanu. Toisilhan on aika kovii kipui häpyluus raskauden aikana, mut sano tosta neuvolassa, jos ei mee ohi, jokuhan puhu et meni sijoiltaa tosi helposti ja sitä rataa.

Zoe-F:siis tarkoitan ultraa yleensä,kun vaihtelevasti on nuita ultria eri paikkakunnilla..mulla on nyt kolmas ja samalla viimeinen..kun en ole ensi synnyttäjä,sitä synnytystapa arviota ei tehdä..mut muistelen vaan että ekan aikaan juoksin rv 37-38 joka viikko ja aina kattovat ultralla...en kyllä tiedä miks...ois kiva että nytkin ois lopummalla kun pelottaa et jos kasvaa niin isoks ettei voikkaan synnyttää vaan joutuu sektioon tjn.

En minäkään oo vielä pessy ja lajitellu vauvan vaatteita. Aattelin, että sitten ehtii kun jää äitiyslomalle.
Ollaan ostettu kaikki vauvan vaatteet uutena, pienimmät vaatteet on kokoa 56 mutta musta tuntuu että niitä on ihan liikaa. Sitten 60+ kokoa on kanssa jonkin verran hankittuna, mutta haluun ensin katsoa kumpi tulee ja ostella sitten hänelle sopivia.

Suunnistaja ja mussukka 29+3

Napsuminen: Nyt ei napsu mutta tiedän tarkalleen mitä tarkoitatte napsumisella, koska esikoiselta napsui. Mietin myöhemmin, voisko se olla samaa kun syntyneen vauvan olkapäät napsuivat tosi herkästi; jotain jänteitä tms.

Valmistelut: Ihan puolitiessään, ei oo vaatteita pesty tai lajiteltu, pitäs laittaa vauvan sänky kuntoon ja ommella vauvalle petivaatteita, hommata esikoiselle hoito synnytyksen ajaksi, ostaa tutti ja tuttipullon tutteja varalle.... Onnea niille, joilla valmistelut tehty ja nyt on tekemisenpuute :)

Syöminen: Ruoka maistuu ja tulee syötyä, pitäis muistaa ne vitamiinitkin ottaa. Painoa tullut lisää n. 9 kg (31plus5 kohdalla)

Kivunlievitys: Epiduraali. Mielikuvaharjoittelu etukäteen että voi keskittyä hyvin supistuksen tullessa.

Rattaat: Kaksosten rattaat kiinnostaisi mutta eipä taida olla varaa ostaa. Saisi esikoisenkin kyytiin.

Kuva: Oon liian ujo laittaakseni webbiin kuvan keskivartalostani...

Galluppia: Onko teillä semmonen varma olo, että kaikki menee hyvin? Täällä menee välillä olo aivan epätoivoiseksi ja epäuskoiseksi, koska on kaikenlaista vaivaa (lähinnä todella pahat suonikohjut peräpukamineen ja olo tosi raihnanen lähes koko ajan). Ehkä siksikään ei oo valmisteluja vielä tehty loppuun kun tuntuu että toteutuuko koko synnytys ja meneekö kaikki hyvin... no eipä oo kukaan vielä sisälle jääny kai. Mutta pysyykö vauva tai ite elävänä.

Mutta hei, enää ei oo pitkä aika laskettuun aikaan ja sitten voi taas yrittää saada normaalivartalon takaisin ilman norsuoloa ja kaikenlaisia vaivoja... Ai niin, oisko mahdollista että syntyneiden listan lisäksi vanha lista lasketuista ajoista jne. pystyisi, niin olisi kiva katsoa sieltäkin millon oli L.A. ja missä ja monesko jne.? Kiitos pävityksistä, mainio tämä ketju ja joka päivä tulee luettua!

Mukavia talvikelejä ja älkäähän liukastelko!
MM ja 32plus2 (sukellusasennossa on mennyt pari viikkoa nyt)

Huomenta vaan!

viime yönä ei tullu nukuttua huonostikaan. Alapäätä särki ja muut ajatukset pyöri mielessä. Ah!

eilen illalla mietiskelin että mitä jos tulee sitte sellanen tilanne etten saa ketään kiinni kun minun pitäisi lähteä sairaalaan. Siis esikoiselle hoitajaa.. Noh aikani pähkäiltyä niin aloin itkemään ja tuo minun ihana 2v poikani juoksi keittiöön kävi paperia ja samalla vielä sano " itku, papelii!" ja juoksi minun tykö, anto paperin ja sano "ei hätä" voi että mulla osaa olla sitte ihana poika. mistä ne nuo lapsekki ymmärtää lohduttaa. :heart: :heart:

Huomenta,

jossu84: On ne lapset ihania :) . Meillä poika kipittää puhaltamaan pipin pois, jos mä joskus älähdän auts, kun Sintti potkii kaikilla voimilla.

napsuminen: Esikoinen napsui ja nytkin masusta napsahtelee monta kertaa päivässä. Mä oon kuullut sellaisen version, että sikiökalvo ja lapsivesi yhdessä aiheuttaisi sitä napsumista.

Syöminen: Mulla on ollut jo monta viikkoa hirmuinen herkkuhimo. Mutta jotenkin oon saanut pidettyä edes jonkinlaista ruokavaliota yllä. Mulla myös sokereiden takia pidettävä tiukkaa ruokavaliota, tosin mulla on vaan paasto pielessä, joten ei tarvi seurata aterian jälkeisiä arvoja.

Viimeinen ultra on mulla rv 35 ja siellä tarkistetaan vauvan koko ja tehdään päätös käynnistetäänkö synnytys aikaisemmin vai ei. Jos ei, niin kait sitä kokoa seurataan tarkemmin eikä varmaan päästetään paljon yli la:n.

oma napa: On aika iso ja pullahtaa kohta ulos :eek: . Viime yön nukuin pitkästä aikaa sikeästi. Nukahtamiseen meni kauan, kun tyhmänä nukuin eilen 1,5 tunnin päiväunet :headwall: . Mut sitten kun oikea nukkumisasento löytyi, niin oon ilmeisesti nukkunut samassa asennossa lähes koko yön enkä ole herännyt edes vessareissulle. Muutoin kyllä olo on aika ankea. Häpyluuta särkee, liikkuminen on jo vaappuvaa ja portaiden kiipeäminen aika tuskaa. Kenkien laitto tuntuu lähes ylitsepääsemättömän hankalalta.

Kysymys autoilusta, vieläkö ajaminen onnistuu täysin ilman mitään hankaluuksia?

Oma vastaukseni: Mun on hankala nousta autosta ylös. Penkin ja ratin oon joutunut säätämään ihan eri ulottuvuuksiin, kun normaalisti. Sen jälkeen on ollut helpompaa. Peruuttaminen on vähän vaikeeta, kun pitää kurotella katsomaan taaksepäin. Pelkistä peileistä ei kyllä peruutukset onnistu. Vähän mietinkin, että miten mun ajelut onnistuu vielä 3,5 viikkoa. Senkin jälkeen olis pakko pystyä ahtautumaan penkin ja ratin väliin ja pystyä vielä ajamaankin, kun on neuvola- ja äitiyspolikäyntejä :/ .

Iines ja Sintti 31+4

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
ärrieri Vanha veri voi olla vaikka edellisiä menkkoja, jotka ei ookkaan tullu kokonaan ulos, tai raskautumisesta tullutta verta. Ei vakavaa, varsinkaan jos sitä tulee vähän
Hmm...kiitos vaan asiantuntevasta neuvosta mutta asia ei todellakaan ole näin. Minun edellisistä kuukautisista on aikaa yli kymmenen vuotta ja "raskautuminen" ei aiheuta verenvuotoa, varsinkaan yli 7 kk hedelmöittymisen jälkeen. Tämä ei myöskään ole ensimmäinen raskauteni. Ihan näin alan ammattilaisena on pakko sanoa, että hirvittää ajatuskin, mitä kaikkia neuvoja näillä keskustelupalstoilla annetaan ja jotkut vielä noudattavat niitä ilman kyseenalaistamista. Tässä kuitenkin Käypä Hoito -suositus aiheesta siltä varalta, että muillakin tulee vuotoa ja tietoa kaipaa:

http://www.terveysportti.fi/ltk/ltk.koti?p_haku=raskaus%20%20%20verenvuoto (ja klikkaa oikealta "Loppuraskauden verenvuoto")

Anteeksi Zoe kun vetäisin herneen nenään vaikka hyvää varmasti tarkoitit mutta hei...

:whistle:

Neuvolaterkut tulen pikaisesti kertomaan ja sitten täytyy mennä pesemään pyykkiä ja lämmittämään, mutta tässä siis omaa napaa:

Hemoglobiini tippunut 108 eli täytyy alkaa vetämään Obsidania tupla-annos. Paino 54,9 eli koko raskausaikana tullut 12kg lisää. Verenpaine hyvä, mulla on koko ajan ollut tosi hyvät paineet. Sf-mitta 25cm, menee alakäyrää pitkin mutta terkan mukaan mun kohtu alkaa niin alhaalta että mitta jo siksi hiukan lyhyempi. Liikkeet ++ ja syke 140, Multerilla oli hikka kun kuunneltiin sydänääniä :)
Synnytysvalmennus alkaa ensi tiistaina, sairaalaan tutustumiseen täytyy varata aika itse, ajattelin jos tämän kuun lopulla pääsis siellä käymään.

Viime yön pyörin vain sängyssä, koko ajan janotti ja pissatti ja oli KUUMA vaikka makuuhuoneessa vain 16 astetta, asento oli huono ja kaikenkaikkiaan ei uni tullut silmään vaikka päälläni olisin seissyt. Vauvakin oli ihan levoton ja sekin valvotti. Jos ens yönä saisi nukuttua...?

Parin viikon päästä taas lääkärineuvola. Mitäköhän siellä tehdään, viikkoja kasassa tuolloin 33+?

upupa ja Multeri 31+2

Zoe-F Alkuraskaudessa varmasti onkin noin kuin sulle on kerrottu. Mutta ei se vanha veri nyt puolta vuotta voi olla kropassa odottelemassa. Eli loppuraskauden verenvuodot johtuvat eri asioista. Suurin osa näistä syistä on täysin normaaleja ja vain häviävän pieni osa kertoo ongelmista ja silloinkin verimäärät ovat yleensä suuria. Näin uskallan nyt kuitenkin sanoa, vaikka terveydenhuollon ammattilainen en olekaan. Mutta tavallisen pulliaisen jutuskeluna nämä munkin jutut on tarkoitettu.

Zoe-F
Melita Enpä minäkään alan ammattilainen ole, enkä ole niin koskaan väittänytkään. Toivoisin myös että minua ei silloin tultaisi "hoitovirheestä" syyttelemään. Varsinkaan kun muutamakin lääkäri puhui verenvuodosta jossakin vaiheessa raskautta (joka kolmannella odottajalla, tod.näk. normaalina eikä tarvitse panikoida jos vähäistä ja vanhaa) , eikä vain alkuvaiheessa, ja minä vain toistin nämä mitä minulle oli sanottu, enkä diagnosoinut mitään. Itse kun olen vain autonasentaja, en naistentautienpoliklinikalla enkä neuvolassa töissä, enkä varmasti uskoisi jos jokin huolestuttaisi omaa mieltäni, niin pelkästään siihen mitä netissä asiasta sanotaa, ja haluaisin tietoa asiasta ihan oikealta lääkäriltä, enkä mistään netin "lääkäripalstoilta" tms.

autolla ajamisesta:minulla kans alkaa olemaan hankaluuksia..se autoon meno ja sieltä pois pääsy tuottaa hankaluuksia..samalla kun nuo liukkaat kelit vähän jännittää niin supistelee koko ajan kun ajan autoa..
painon noususta: mulla on tullu jo kaiken kaikkiaan 14kg :eek: esikoisen aikana tuli "vaan" 12kg koko raskauden aikana..alkaa jaloissa jo kivasti tuntumaan tämä painon nousu..saas nähä mitä ihmettä sitä joutuukaan tekemään sit synnytyksen jälkeen jotta sais ees pari kiloo pois
terveisin Angelia rv30+5

Myrna: Sama täällä. Äitiysraha hakemus on lähetetty joulukuun alussa ja päätöstä ei ole edelleenkään. Töistä jo kysellään että koska nyt virallisesti jään lomalle, mutta ei sitä virallista paperia ole vain tullut. Pakkauksen otin rahana ja ne rahat tuli ennen joulua.

Neuvolakäynti takana ja kerrankin kaikki oli ja meni käyrien mukaan. Niinpä seuraava käynti on vasta äitipolin ultra ja lääkäriaika rv viikolla 37. Ja sen jälkeen jos sinne ei tarvitse mennä niin sitten vasta on neuvola-aika. Ja seurataan loppuraskaus siellä. Minulla oli käsitys että nyt niitä käyntikertoja tihennetään mutta mulle kävi toistepäin. Seuraava aika on vasta kuuden viikon päästä, sekin sitten tuolla äitiyspolilla ja jos siellä kaikki hyvin niin tosiaan loppuraskaus menee neuvolan seurannassa. Mutta kaikki oli tosiaan hyvin, hemppakin oli 134 josta olen tosi iloinen. Ei koskaan ole ollut niin hyvä ja neuvolatäti oli ihmeissään kun en syö rautaa. Ainoastaan D-vitamiinia.

Villasukkia on kertynyt kohta jo pino, ihan elämäni ensimmäiset "luomukset":) Itselle tein raidalliset, tytölle raidalliset ja nyt pojalle pääkallo sukkia. Hukutaan kohta noihin sukkiin. Mutta innostus on kova ja ihana nähdä että saa näkyvää aikaan.

Lotta ja rv 31+0

Zoe: ei tässä nyt mistään "hoitovirheestä" ole kyse mutta halusin vain sanoa mielipiteeni siitä, että kannattaa antaa neuvoja (varsinkin tuollaisia "ei hätää, se on normaalia" ) vain jos tietää asiasta jotain koska niitäkin ihmisiä on, jotka etsivät vastauksia terveysongelmiinsa vain nettipalstoilta. Itse en kuulu niihin vaan jos ei oma ymmärrys ja ammattitaito riitä, turvaudun lääkärin apuun. Eli suutari pysyköön lestissään (ja autonasentaja). Ajattelin vain näin palstalla ongelmastani kertoa siksi, että jos jollain olisi samanlaista ongelmaa ollut niin olisi voinut kokemuksia/vinkkejä saada. Tällainen vähäinen verimäärä valkkarissa voi liittyä esim. infektioon ja se taas ei koskaan ole mikään pikkujuttu kun raskaana ollaan. Mutta ei tässä nyt mitään sotaa kannata viritellä, joten rauha rauha...

Huomenta ystävät!

Tottahan täällä saa mielipiteensä sanoa ja omat kokemuksensa tuoda julki, esim juuri verenvuotoon. Ei siitä herneitä nenään kannata vetää missään tapauksessa. Eiköhän nyt jokainen täysjärkinen ihminen tiedä, ettei nämä maallikkojen sanat mikään diagnoosi kuitenkaan ole. :) Mulla on myös ollut kaksi kertaa tämän raskauden aikana pientä kirkasta veristä vuotoa, jotka päätyivät sitten ruskeisiin rippeisiin. Tarkkaan en nyt muista, mutta olisikohan ollut noin viikoilla 20 ja 30. Omalla kohdallani siihen ei löytynyt syytä. Mutta nyt loppuraskauden aikana sanottiin, että on voinut johtua istukasta, joka möllöttää kohdunsuulla. Ensimmäisellä kerralla soitin neuvolaan ja kysyin neuvoja, toisella kertaa tarkkailin itsekseni tilannetta, koska se oli täysin vastaavanlainen, kuin ensimmäisellä kerralla, jolloin ei tutkimuksissa sitten mitään löytynyt. Joskus verenvuoto on harmitonta, joskus ei. Nyt viimeksi äippäpolin lääkäri esim sanoi, että ambulanssilla sairaalaan, jos verta tulee enemmän.

Upupaepops, kerroit että hemoglobiini oli tippunut ja otat kaksinkertaista annosta Obsidania. Ootko siis syönyt sitä nyt ja silti tippunut? Kysyn siksi, että itse oon syönyt jo pitkään yhtä päivässä ja silti arvot on tippunut. Luulin, että ei voi tippua kun niissä on kymmenkertainen annos päiväsuositukseen nähden. Mä alan uskomaan, että noi kapselit ei imeydy kunnolla. Kun ne loppuu, niin ostan Kräuterblutsaftia, vaikka siinä on vähemmän rautaa, mutta luulen sen nesteenä imeytyvän paremmin.

Ja tuo yön kuvaus kuulosti tosi tutulta! :) Mä nukun tosi levottomasti ja vaihdan asentoa koko ajan. Ja kuumakin on. Mä oon laittanut makuuhuoneen patterin pois päältä ja tuuletan ennen nukkumaanmenoa, mies raukka hytisee peiton alla... :D

Zoe-F
Soraya (ja ilmeisesti myös upupae) Muistattehan ettei maitotuotteita ainakaan (mikä suositus sitten missäkin purkissa on) puolta tuntia ennen eikä jälkeen rautaa, koska huonontaa imeytymistä. Miä sain neuvolasta purkin matrifol:ia joka on toiminu oikein hyvin, nosti vähän hemppaa ylöspäin, ja sitten se on pysynyt sillä tasolla mille nousi.

Zoe-F. Otan raudan aamupalan yhteydessä.
Syön puuroa ja hedelmiä ja juon mehua. Maitotuotteet juu kauaksi raudan otosta. :) Täytyy sanoa, että olen kyllä pettynyt tuohon Obsidaniin. Terkkari olisi antanut mun syödä alun alkaenkin Kräuterblutsaftia (yrttimehu), mutta lääkäri kehotti siirtymään Obsidaniin.

mulla tuo Kräuterblutsaftia ei toiminu yhtään. Vatsalle hellempi, mut rautaarvot romahti entisestään. Minäkin olen obsidania syönyt välillä tuplana. ja sillon on noussu arvot. Nyt vain viime aikoina on päässy unohtumaan koko tapletit ja arvot kans on tippunu.. :snotty:

Jossu84, se on varmaan yksilöllistä, mikä toimii toisilla ja toisilla ei. Hö. Pitääköhän mun varmuuden vuoksi sitten tuplata Obsidania, jos se auttaa vasta sitten. Terkka kyllä sanoikin viimeksi, että pari-kolme kertaa viikossa voin ottaa tupla-annosta. No, jos testaan sen vielä tässä. Viikon päästä keskiviikkona on neuvola ja sitten näkee taas arvot. Viimeksi mulla oli 90 jotain... Olis kiva saada ne ennen synnytystä vähän korkeammalle.

Terveiset täältäkin pitkästä aikaa... ei oikein kerkiä kirjottelemaan tälle palstalle.. ja sitten kaiken huippu oli se että mun nimimerkki katosi täältä.. eli en päässyt kirjautumaan vanhalla enää.. joten rekisteröin itteni uudestaa.. :snotty: täällä flunssan kourissa ollaan, ja olokin alkaa olemaan aika tuskallinen... Yöt menee huonosti nukkuessa, saatan valvoa siis kolmisen tuntiakin yöllä... pyörin ja pyörin mutta uni ei tuu... sitten tämä ihana selkä kipu, ei joka päiväistä mutta eilenkin kramppas illalla niin että mies oli pakko huudettava nostaan ylös ja hieromaan... sitten nukkumaan mennessä kramppas molemmat reidet.. jotai issiaksen tapasta se oli... meni ohi sillä että kävelin pitkin kämppää... eli pystyssä kun olin... onko muilla samoja vaivoja ilmaantunut? olenkin ottanut vähän rauhallisemmin nyt lasten ja töiden kanssa... ettei selkä ole jatkuvasti krampissa... ensiviikolla ois taas neuvola jes näkee taas onko paino pompsahtanut joulukinkusta ja suklaasta :p mutta tällästä maalismamma09:lle... kohtahan jo äippälomallekin saa jäädä... olenkin jo ihan valmista kauraa lomalle... :hug: mutta koittakaahan pärjätä... laskettu aika 14.03.2009 rv 30+4

heips

näköjään en ole ainut jola yö mennyt päin lepikkoa |O
viimein pikkuinen löyti kylkiluut.. kyljellään jos nukkuu niin kaivautuu lähelle kylkiluita ja tokoo sitten niitä.. selällään jos olen niin meinaa hieman huonoa oloa pukata.. no alkuyön kuiteski jotenkin nukuin. päikkäreistä turha haaveilla.. poika huilaamassa mutta ei varmastikkaan nukahda.

vauvan tavaroita ei ole oikeestaan valmiina mitään.. vaatteet ja petivatteet ovat pusseissa odottamassa pesua :whistle: muutenkin kaikki tavara hankkimatta vielä.. kait ne kerkee..

äipärahapäätöstä
ei täälläkään näy eikä kuulu...

galluppiin
.. kukas kyseli ( sori laho pää.. ) tuosta olosta että tuntuuko välillä että ei mikään mene varmana hyvin.. täällä ei ole onneksi vielä ainakaan semmoisia ajatuksia ollut.. aika luottavaisin mielin olen (vaikka eihän koskaan voi 100varma olla mitä tapahtuu) mutta innolla jo synnytystäkin odotan ja toivon että kaikki menis hyvin =)

ultasta ei ole mitään varmuutta.. siis että millon on viimenen.. 20pv mulla on lääkärineuvola jossa varmaan katsotaan mutta en tiedä sitten onko täällä synnytystapa arviointi... esikoisen aikaan ainakin oli ja siellä katsottiin vielä ultralla joskus rv 36 oisko ollut..

muutenki meinaa vähän huonoa oloa pukata väsymysken lisäksi.. vaikka aamulla syön pojan kans puuron niin jo puolelta päivin on jo niin nälkä että pahaa tekee.. tosin käytiin tänäänkin pitkä lenkki pojan ja koirien kans samalla kun asioita hoidettiin.. ja jestas miten kipeetä kävely voikin tehdä..

Äh, mulla on vaateongelma. Laitoin toiseen pinoon ongelmastani, kopioin sen tännekin mielipiteiden toivossa:

Perjantaina on edessä karonkka ja mä en mistään löytänyt pitkää äitiysjuhlamekkoa (josta olis löytynyt mun kokoa, eli kohtalaisen isoa kokoa). Nyt mulla onkin sit musta, hiukan polven alapuolelle ulottuva, yksinkertainen feikki kietaisumekko ja päälle juhlava "jakku". Mekossa masun päälle sidotaan pitkät nauhat söpölle rusetille. Koruiksi ajattelin laitttaa ihan vaan helminauhan, helmikorvakorut ja helmisormuksen (mä kun rakastan helmien hohdetta).

Sanokaa nyt oonko hirveä etiketin rikkoja, jos mulla ei olekaan pitkää pukua??? Laitan kuitenkin mustat sukkikset, mustat juhlakorkkarit (olettaen että jalat ei ole hurjan turvonneet) ja mielestäni näytän ihan juhlavalta ja edustavalta, mikäli se tämän pötsin kanssa on mahdollista.

Yhteistyössä