**Maalismasut 2009** tammikuussa

Itse asiassa mulla oli hemppa 108 tuossa vajaa kuukausi takaperin, eli samoissa lukemissa pysynyt raudan popsimisesta huolimatta. Syön nyt ensi neuvola-aikaan asti tuplasatsin Obsidania, jos ei lähde nousemaan niin lääkärin kanssa yritetään keksiä jotakin. Otan raudan appelsiinimehun kanssa tunti-pari iltapalan jälkeen, että ei pitäis minkään estää imeytymistä. Kräutersblutsaft (vaimitensenytkirjoitetaankaan) ei mulla toiminut, hemppa laski vaan kuin lehmän häntä. Obsidanin kanssa pysynyt edes samoissa lukemissa.

Ei tule kuulkaa kotitöiden tekemisestä mitään kun olen väsymyksestä ihan sekaisin, äsken laitoin kissojen vesikippoon mehua ja keksipaketin pakkaseen |O Jos ensi yö menee samanlaiseksi pyörimiseksi kuin viime yönä niin annan miehelle käskyn antaa mulle nuijanukutuksen, tää väsymys on karseeta!

upupa ja Multeri 31+2 (Muru potkinut tänään taas ihan mahdottomasti :heart: )

myymä
Iines79 Mä oon sitämieltä että raskaanaolevat saavat "rikkoakkin etikettiä" just vaateongelman vuoksi :D Joten sinuna laittaisin just ne mitkä oot valinnutkin :)

Neuvolakuulumiset:

RR: 129/72
B-HB: 122
SF: 28cm
Raivotarjonta
Liikkeet: ++
Pissa: Puhdas
Paino +7,8 kg (lähtöpaino 55kg)

Oon aivan äimänä. Mä oon lopettanut vitamiinien syömisen (rauta mukaanlukien) jo yli kuukausi sitten ja mun hemppa on edelleen noin hyvä! (toista se oli esikoisen aikaan kun lisäraudalle jouduttiin laittamaan)
Paino on noussut hillitysti. Viime neuvolasta (eli kuukaudessa) paino on noussut vain 600 g :O (tämän vuoksi palkitsin itseni karkkipussilla :D )
Toista se oli esikoisen aikaan kun hemppa oli alhaalla, verenpaine ylhäällä ja muutenkin joka kohtaa kolotti!!

Tänään on rattaat noudettavissa! JIHUUU! :)

myymä ja pikkuveli 29+6 ... kääks huomenna paukkuu 30 viikkoa :)

Kaa
Zoella on hurjat raskausviikon päivät! :D Painovirhepaholainen on siis nähtävästi sattunut... Mites sulle muuten on annettu suositus rautalisästä tuolla hb:llä? Outoa... mutta varmaan sitten tapa joissakin neuvoloissa. Itselleni ei ole vielä mitään ehdotettu, vaikka melkolailla samoja tasoja ollaan tuon hb:n kanssa.

Kela, verotus; soitin äsken Veropalveluun ja kyselin "äitiysajan" verotuksesta. Nythän veroprosenttini on (vuodelta 2008) 24,5 ja soittelin kysyäkseni miten tänä vuonna prosentit menee. Noh, luettelin kovasti tulevien äitiysavustusten summia puhelimeen ja lopulliseksi veroprosentiksi tuli 19,5. :eek: Eipä ole ollut noin matalaa prosenttia sitten opiskeluajan! Mutta niin se vain laski. Hyvä niin. Verotoimisto lähettää uuden prosentin Kelalle ja meikäläiselle sitten kortin töihin vietäväksi. Näin hoitui tämäkin asia, ihan turhaan stressasin tätä. Meikäläinen kun on ihan blondi näiden verotusasioiden suhteen...

Kaa: mutta eikö se ole että äitiyslomalta menee se 20% vähintään. vai onko mulla taas menny jotain yli hilseen?? mie taas ajattelin käyä nostamassa tuota 20,5% ku mätkyt tuli viimeksi. olen siis liiton päivärahoilla. vaikuttaiskohan se.... ?? joku viisaampi voisi valaista

Tietääkös joku muuten että mikä veroprosentti minimiäitiyspäivärahassa on? Mulla on tällä hetkellä ainoana tulona opintotuki, jossa siis se vakkariveroprossa eli 10.

Ja Iines79: vaikka karonkka onkin etikettijuhla kaikin puolin, niin mun mielestä sun vaatteet kuulostaa oikein hyviltä sinne. Tuskin olet huonoimmin pukeutunut paikan päällä :) Itse menen niille ensi lauantain juhlaillallisille sekä miehen veljen häihin mustissa suorissa housuissa ja juhlatunikassa.

Kaa
Veroneuvojan sanoin (kun kysyin, että eikös Kela laita veroprosentiksi minimissään 20 %) ; Jos kelalle ei ilmoita toisin, niin Kela laittaa veroprosentiksi 20 %. Minun tapauksessani prosentti on 19,5, koska Verotoimisto ilmoittaa sen suoraan Kelalle.

Ota tuosta sitten selvää.... :D

Noi veroprosentit on kyllä mielenkiintoisia. Eli kelan rahoista menee juuri se prosentti, joka verotoimisto saa niille laskettua (ei siis minimissään 20%). Mutta, jos saat palkkaa vuodessa 20000? on veroprosenttisi pienempi kuin jos saisit saman verran kelan rahoja. Palkkatuloista saa tehdä kas erilaisia verovähennyksiä joita kelan rahoista ei (mm. tulonhankkimisvähennykset).

Näin ollen mulla on esim. veroprosentti pienempi suuremmilla tuloilla, koska saan ensimmäiset kolme kuukautta palkkaa enkä kelan rahoja. Jos en saisi palkkaa, olisi brutto jo pienempi ja netto vieläkin pienempi suuremman veroprosentin takia. Jännästi menee. Eli minä ilmoitan verotoimistolle arvioidun palkkatulon alkuvuodelta ja vasta noin toukokuusta lähtien juoksevan kelan rahan kokonaismäärän vuodelle 2009. Näistä sitten laskevat mulle sen oikean prosentin.

Neuvolassa tuli myös tänään käytyä. Oli mukava höpöttelyhetki. Juteltiin tädin kanssa mun ruovaliosta hyvässä ilmapiirissä, vaikka kerroin avoimesti tiputtaneeni jauhot, sokerin, perunan ja riisin kokonaan ruokavaliosta. En saanut suoraa hyväksyntää, mutten myöskään tyrmäystä. Mulla tuo paino meinasi vaan karata kokonaan käsistä ja jotain oli tehtävä. Nyt oli neuvolan vaa'an lukema 84,5 eli n.+17 kiloa alusta.

melita ja Samuel 31+0

Minni Menninkäinen: Just semmosta napsumista tarkotan ettei kuulosta edes siltä ku sillon ku napsahti kalvot puhki vaan että ihan selvästi vauva napsuu :D

Neuvolaa: (alkaa muuten viikon välein tarkkailu)
Paino on nyt lähtöpainossa vihdoin
Sf-mitta 25 kuten viimeksi ja sitäkin edellisellä kerralla
hb 115
verenpaine hyvä
pissi puhdas
syke 150
ja kaikki muutenki ok :)

Eeeva ja Äppä 31+6

iltaa kaikille :wave:
täällä olo ei täällä hetkellä mikään hyvä meinaan pitkästä aikaa närästää taas kunnolla |O
noh onneks on väliaikaista....
noista neuvola käynneistä. katsoin että pitkä väli on nyt viime ja seuraavan välillä. on meinaa 6 viikkoa ja nyt seuraava on tämän kuun lopussa. kaipa se sitten jo hieman tihenee. taitaa olla seuraavan kerran jälkeen jo se viimeinen lääkärikäynti onneks. se meidän neuvola lääkäri kun on mies eikä siinä mitään mutta on suunnilleen samaa ikäluokkaa ja ihan kivan näköinen :ashamed: ei vaan millään tunnu rennolta mennä hänen vastaanotolle. en vaan millään pysty sisäistämään että mies on gynegologi......
vauvan tavaroista viikonloppuna pistin kaikki valmiiks eli olen kaikki pessyt mitä on vaatteita ollut. myös pistin valmiiks pussiin ne vaatteet mitkä tulee sairaalaan mukaan. jos vaikka tulis äkkilähtö =)
nukkumisesta se on käynyt todella hankalaksi. muussa asennossa ei pysty enään nukkuu kun kyljellään. sitten minulla on usein ruvennut jalat särkemään yöllä. minulla on molemmista ollut lieviä jälkisupistuksia ja juuri jalat minulla on silloin särkenyt. ei nyt ihan vielä tarttis niitä olla.
tuossa joku hetki sitten kirjoittelin kun oli pientä stressiä kun tuli pojan isän kanssa otettua yhteen. noh tänään hän onneksi pyysi anteeksi käytöstään. hänellä on ollut hermot kireellä pari kuukautta kun on mennyt tyttöystävän kanssa huonosti ja nyt sitten ovat eronneet. onneksi saatiin asiat selvitettyä ja saadaan taas ihan keskenämme sovittua pojan asioista ettei tarvitse oikeuteen asti mennä. poikakin oli iloisempi kun ei tarvitse sitä naista enään kuunnella koska huutaa kuulemma niin paljon ja joka pienestä asiasta napisee.
nyt lopettelen ettei tule romaania :D

cadillac ja toukka 32+1

( . ) Taas alkoi kipeät/inhottavantuntuiset supistukset ja kesti kolmen vartin verrran. Koetin siinä laskea sitä väliä mutten kovin hyvin osaa erottaa rytmiä. Jokunen 5-9min välein rupes supistaa. Soitettiin jo tuossa päivällä neuvolaan ja sanottiin että kattoo ny miten 2pvää menee niin sitten omalääkärin luo jos jatkuu näin. Käski olla tekemättä yhtään mitään, edes kokata tms. Mut. Kattoo ny sit miten tilanne edistyy.

Mömmis & potkija 29+4

Onpas tullut taas kirjoituksia, hyvä niin, voi lueskella rauhassa kun muu väki jo nukkkuu.

Äippäloma on jo alkanut, ihanaa B) !

(.) Tänään vihdoin lääkärineuvola, mutta eipä ollut odotuksen arvoinen. Mitään ei pistänyt neuvolakorttiin ylös, joten en tiedä yhtään miten paikat on, muuta kuin että kohdunsuu kiinni. On "eri" tuntuinen kun normisti, mutta "varmaan" johtuu siitä kun on aiemmin synnyttänyt.

Verenpaine 140/94
sf 28
liikkeet ++
ja äänet kuulosteli pikaisesti että kuuluu... |O

Alaselkä on tosi kipeänä jo, mutta ei lääkäriä haitannut. No, ehkä ens kerralla taas parempi, pääsee omalle terkkarille, kai.. Pääsinpähän avautumaan :headwall:

Ihanaa loppuraskautta kaikille ja onnea ensimmäiselle "maalis"vauvalle :flower:

Rv 32+3

onnittelut ensimmäisille äippälomalaisille :D
taas yksi askel lähempänä vauvan tuloon :D ;)

Mömmikseltä
hus, pois ksupparit vielä vähäks aikaa!! :hug: nyt ota iisisti ja jos siltä tuntuu niin mars sitten tarkituttamaan tilanne mikä siellä on.

Vihvi:
hhmm.. veit sanat suustani ;) juuri tuollainen on toooosi rasittavaa kun joku luulee kaikesta tietävänsä kaiken ja hänen mielestään on vain yksi-ja-oikea-ja-paras-vaihtoehto toimia ja muut tekeekin sitten väärin. Missään ei voi antaa myönnytystä että ehkä toinenkin tekee oikein vaikka eritavalla... ymmärrän kyllä.. itellä saa kans moinen pinnan kireelle ;)
Ja tuosta baarijutusta.. tosi harmi kun muut ovat laivalle silloin menossa :| uskon että harmittaa ja vetää mieltä matalaksi.. silloin kun itse aloin odottamaan esikoista niin oli vähän samoja tuntemuksia.. ja välillä myös tuli olon että onko tämä nyt sittenkin väärä ratkaisu hankkia perhe.. mutta on kyllä ollut kaiken arvoista :D on ihana välillä päästä tuulettumaan jne mutta en minä sitä jatkuaa pörräämistä enää kaipaa.. vaikka voisinkin yhden viikonlopun joksus olla vielä amattikoululainen :LOL:
Nykyään itse osaan arvostaa jotain leffaa ja naposteltavaa jos yksin olen illan (mikä tosi harvinaista koska mieskään pahemmin liikuskele missään..) tai sitten lähdetään pojan kans minun porukoille ja annan miehelle totaalisesti vapaata... saa mennä ihan rauhassa eikä minun tartte hermoilla missä kunnossa tulee kotiin (en osaa nukkua ennen kun olen sänkyyn peitelly, jos olen kotona) ja mulla on sitten porukoilla seuraa =)
oisko sulla jotain kaveria joka ei olis lähdössä laivalle niin voisitte viettää kivan illan ihan kotosalla?? :hug:

omaa napaa sen verran että en ymmärrä millon tämä kaveri nukkuu... masussa on jatkua mytinä ja sätke.. maha pinkeänä saa kulkea ja koko ajan tulee iskuja kylkiluihin...
innolla odotan lääkärineuvolaa niin saa tietoa miten päin pikkuinen tuolla on.. tuntuu että aika ajoin pyörii volttia...

nyt koittamaan nukkumista :wave:

danjuska ja vilma 28+4??

Tänään onkin tosi moni ollut neuvolareissulla, kuten myös minä.

Tässä omat neuvolakuulumiset:
30+3
Painoa tullu +160g/viikko yhteensä 9,3kiloa (ruokavalio ja liikunta on näköjään saanu painonnousun tasoittumaan, pahimmillaan kun painonlisäys oli +750g/vko)
RR 125/73
Pissa ok
Hemoglobiinia ei mitattu tällä kerralla, kun on koko raskausajan ollu hyvällä tasolla
Sf 28cm (viimeks lääkäri mittas 29cm, mut sillon vauva oli luultavasti poikittain ja tosi ylhäällä)
Raivotarjonta
Syke 150
Liikkeet ++

Nyt sitten neuvolakäynnit tihentyy, eli seuraava kerta on kahden viikon päästä.
Ja viimeisen lääkäriajan sain myös raskausviikolle 36.
Meillä on vihdoin myös tulossa perhevalmennus. Aika viime tippaan on kyllä jätetty, kun ensimmäinen kerta on vasta 12.2. ja sit siitä seuraavat kaks torstaita. Ja mies kun on yksityisyrittäjä niin se on aina töissä sillon kun on noi tapaamiset, niin en nyt yhtään tiedä kenet otan sinne mukaan. Ei viittis yksinkään mennä. Pitää varmaan kysyä jos oma äiti pääsis "tukihenkilöksi".
Ja Kätilöopistolle pitäis varata reilun kuukauden päästä aika tutustumiskäynnille. Sinne toivonmukaan mieskin ehtii mukaan.

Mulle ei oo myöskään vielä tullu päätöstä äippärahasta. Soitin Kelaan, että onko ne yleensä saanu mun hakemuksen, niin eipä sitä ollu edes siellä vielä.
Meillä on kyllä töissä niin onneton tapaus palkanlaskijana, ettei mitään rajaa.
Se on saanu mun paperit varmaan joulukuun alussa ja 15.12. se varmisti pomolta sähköpostitse mun keskimääräistä viikkotyöaikaa. Sit sen jälkeen ne paperit on vissiin vaan lojunu sen pöydällä, eikä se oo saanu laitettua niitä sinne Kelalle.
Soitin sille palkanlaskijalle sitten maanantaina, että mikähän on tilanne, kun paperithan pitäis olla Kelalla vissiin viimeistään kaks kuukautta ennen laskettua aikaa. Ja siihen ei nyt niin kauheen montaa päivää enää ole. Jotain se sitten mussutti vastaukseks, et eiköhän ne paperit nyt ennen 15. päivää saada matkaan. Mä vaan kihisin siellä puhelimen toisessa päässä. Mä muutenkin inhoan yli kaiken sitä, että asiat jätetään viime tippaan. Nyt saan varmaan vielä soitella sinne Kelaan ainakin kerran ja stressata et onko se hakemus jo vihdoin siellä. |O

No johan tästä nyt tuli oikein vuodatus... :D
Joo, mut muuten siis menee ihan kivasti täällä talvilomaillessa.

Hendu79 ja ötökkä 30+3

Moi!

Mä oon ymmärtänyt että kela ottaa AINA äippärahoista ja muistakin tuista veroa vähintään 20 %. Voi olla sit et oon väärin ymmärtänyt.

Vihvi, mulla oli hyvin samanlaisia tuntemuksia kun ekaa odotin. Tuntui et kaverit sopi baari-iltoja sun muita reissuja, mutta mua ei pyydetty kun ajattelivat etten kuitenkaan lähde. Väärässä olivat. Mä "näytin" kamuille, että vaikka oon saanut lapsen se ei tarkoita etten enää missään kävis ja johan alkoi taas tulla kyselyitä baariseuraks ja muuallekin.

Mä en ole vieläkään lähettänyt äippärahahakemusta. :eek: No, on mulla vielä pari viikkoa aikaa... Pitäis soittaa meidän palkkakonttooriin ja tarkentaa pari asiaa ennen kun lähetän sen.

Nyt täytyy mennä unten maille. |O

marza ja minimuru (joka viimein sai "työnimensä" :LOL: ) 29+3

Verotus: Eli jos ei toimita uutta verokorttia Kelaan niin sitten viedään veroa vähintään tuo 20%. Pitää tässä odotella vielä päätöstä että voi hakea uuden verokortin. Mutta tipalle menee kun töihin pitää toimittaa jo 19.1 mennessä. Ja päätötä ei ole tullut vieläkään. Pitää kai hakea pari kertaa tuo verokortti ettei helmikuussa mene 60% veroa palkasta.

Kaikilla muilla näkyy tihentyvän nuo neuvolakäynnit ja mulla vain pitenee. Olin eilen neuvolassa ja seuraava käynti on äippäpolilla 19.2 ja sitten pitää soitella neuvolaan ja varata aikaa. Eli ei mitään seurantaa ennen sitä. Minäkin kuvittelin että nyt niitä on useammin kun viikkoja on yli 30.

Lotta 31+1

lotta-75: onpa outoa ku nuin harvoin sulla nuita neuvolakäyntejä. Minusta se pitäs olla joka puolella suomea niin että kaikilla olis samanlainen kaava nuissa neuvolakäynneissä. Noh ainahan sinne voi soittaa jos on jotain epäilyttävää tai kysyttävää.

Huomenta,

Neuvolat: Harvoin on täällläkin :/ . Edellinen neuvola oli 23.12 ja seuraava 23.1. Mä ihan oletin, että ne olis jo kahden viikon välein, kun jouluviikolla mulla oli jo rv 29+3 mutta niin vaan heitti ajan kuukauden päähän :/ .

vihvi: Tuntuu varmasti ikävältä, kun muut lähtee baarireissulle ja laivalle ja jäät yksin kotiin. Kerronpa oman kokemukseni: Ennen meidän esikoista, meitä oli neljän pariskunnan ja useiden sinkkujen porukka, jotka käytiin säännöllisen epäsäännöllisesti baarissa ja aina porukalla juhlistettiin kaikkea. Kunnes minä menin ja raskauduin. Sen jälkeen meidät tiputettiin porukasta pois eikä enää kutsuttu mihinkään mukaan. Miehen veli vaimoineen kuului porukkaaan mukaan ja jopa he tekivät niin, että kutsuivat meidän eri päivänä käymään esim. veljen synttäreille ja kaveripippalot erikseen. Me yritettiin kyllä sanoa, että voidaan aivan hyvin tulla alkuillasta lapsen kanssa, kun porukka on vielä rauhallinen ja mä voin sit mennä muksun kanssa kotiin ja mies saa jäädä porukan kanssa (kun sitä ei niin usein tapahtunut). Mut ei, meitä ei vaan enää huolittu mukaan :( . Aluksi tuntui pahalta mutta ei enää. Nyt ollaan kavereita semmoisten kanssa, jotka ovat samassa elämäntilanteessa ja ehkäpä vanhat kaverit tulevat nöyränä takaisin, kun ovat itsekin perheellisiä. Saa vaan nähdä riittääkö aika itsellä enää silloin. Mä oon ehkä vähän pitkävihainen tyyppi :snotty: .

Nyt on niin kova nälkä, että pakko mennä kahville. Päivän jatkoja kaikille!

Iines ja Sintti 31+5

kyllähän se taitaa olla niin että ku esikoinen tulee kaikkoaa aika paljon kavereita ympäriltä. tosi ystävät jää rinnalle. Näin voin sanoa omasta kokemuksesta. Yleensä se on työn ja tuskan takana piettää yhteyttä niihin kavereihin joitten kans on hengannu ennen raskautumista. Mutta sekin hyvä puoli että saa taas toisenlaisia ystäviä kun on lapsi ja niillä toisillakin on.

Iines: mulla kävi just tolleen esikoisen kans että yks hyvä kaveri kaikkos, mutta eipäs mennyt kauaa kun hänkin tuli raskaaksi ja nykysin ollaan paljonkin tekemisissä kera muksujemme. =)

myymä
Vihvi Uskon tietäväni miten ärsyttävää tuo ystäväsi käytös on!! Muakin ärsyttää monesti ihmiset jotka luulevat tietävänsä miten heidän / muiden synnytykset tulevat menemään ja miten arki vauvan kanssa tulee menemään.. Kaikenlaista kun ei voi suunnitella..

Neuvolakäynneistä Mulla alkoi nyt 2 viikon välein käynnit, eli seuraava on 21.1 :)

Uskomatonta miten nopeesti aika lopulta menee... Tänään ois tasaviikot 30 +0 :) aivan mieletöntä! :)

myymä ja pikkuveli 30+0

Yöllä tuli jälleen kerran taas supistuksia mutta ei niin kipeitä kuitenkaan. Nyt hirvittää että jos tänäänkin nin sitten tulee lähtö lekuriin. :(

Tänään pitäis yrittää pysyä sängyssä tai sohvalla, vaan kun ei malta. :kieh:

Mömmis & potkija 29+5

Yhteistyössä