**Maalismasut 2009** tammikuussa

Pitkästä aikaa koneen ääressä.

Neuvolalääkäri kuulumisia:

Painoa on tullut 3 kiloa koko raskauden aikana
Sf-mitta 27
verenpaine hyvä
pissi puhdas
syke 150
kohdunsuu osittain pehmeä ja sormelle auki

Onko jollain muulla jo kohdunsuulla tapahtunut muutoksia?

Inkaliina ja AnniAapeli 29+0

päivittelen jotta tiedän mitä oon jo lukenu..
mulla suurin osa "kavereista" hävis kun sain ekan lapsen..ja juttelevat hirmu vaivautuneesti lapsista..luuleevat etten muusta pysty puhumaan ja että alkoholin mainitseminen oli kauhee synti,nyt kun olen äiti..no mutta olen asian ottanut etteivät moiset oo tosi ystäviä ollutkaan..ai niin,yks taas ei pidä nyt yhteyttä koska en käy baareissa,aina vaan sillon soittaa kun eroavat poikaystävänsä kanssa ja haukkuu sitä minulle :LOL: meitä on moneksi.. :D

Nevola kuulumisia Mulla oli edellinen neuvola 18.12 nyt tänään ja seuraava 22.1

29+1 (26+1)
paino 78,5 (75,5) joulu välissä ja muutos 1kg/viikko :ashamed:
verenpaine 132/67 (126/63)
hemppa 120 (124) ens kerralla jos laskenut alkaa rautakuuri
kohdunpohjan korkeus 26 (23) painaa jo välillä inhottavasti kylkiluihin
perätilassa, alkaa hieman pelottaa kun pikkuinen on hyvin vähän pyörinyt että hoksaako itse kääntyä... :(
syke 125-135 (135-145)
pissa puhdas

minde83 29+1 siis

morjes

ihan vana pikaseen kun nappula ei saanut unta ;)

Inkaliina:
ennen joulua kun jouduin päivytyskessä käymään supistusten takia niin läääkäri sanoi että kohdun ulkosuu auki.. sanoi tosin että ei syytä paniikkiin.. kohdunkaulaa kuitenkin jäljellä ja on napakka. Käski vain ottaa iisimmin ettei supistelis.
sanoi myös että joillakin jo synnyttäneillä se voi ollakkin hieman auki mutta oli sama lääkäri joka tutki minut alkuraskaudessa ja oli silloin merkannut ylös että kohdunsuu kiinni. Että vähän jotain muutosta tuolla tapahtunut.

Zoe: se on totta että raskaus ei oo sairaus.. mutta ymmärrän hyvin jos supistelee paljon ja on vaarana että paikat aukee niin kyllä sillon pitää rajoittaa..
Itse kyllä kannan kauppakassit jne mutta kuitenkin olen ottanut vähän rennommin niin kuin lääkäri käski. En ota sitä riskiä että vaavi vielä tulee ulos jos vaan mahdollista mennä pidemmälle.
Esikoisen aikaan tilanne oli ihan eri.. pysty tekemään ihan mitä vain eikä ollut supisteluja missään vaiheessa ennen kuin aivan viimeisellä viikolla. no okei, hevosen ajon lopetin n.kuukautta ennen kun tuntu että töyssyissä pätkä tulee ulos väkisten ;)
siksikin tuntuu välistä että olo on tosi turhauttava kun ei pysty tekemään niin kuin ennen ja samallalailla kun esikoisen odotuksen aikaan.

hhhmm.. nyt leikkimään esikoisen kans.. käy ylikierroksilla kun ulkona -22 eikä kehdattu (lue äiti ei kehdannut :ashamed: ) lähteä palelemaan ulos aamupäivällä..

ajattelin ruuanlaitostakin päästä helpolla keittämällä hernekeittoa.. jälkkäriks sitten vohveleita :p tuokin outoa että olen aina inhonnut hernekeittoa ja tämän raskuden myötä oppinut pitämään siitä :p santsaan aivan varmasti :LOL:

danjuska ja vilma 28+5

neuvolakäynneistä, mulla oli edellinen neuvola 17.12 ja nyt seuraava ens viikolla eli 13.01. Neuvolantäti sanoi mulle silloin, että kun raskaudessa ei mitään ongelmia ole ollut ja muutenkin olen voinut erittäin hyvin, hän ei näe tarvetta että mun pitäis siellä vielä sen useammin rampata. Sanoi vielä että soita jos vointi muuttuu. Eli luulen et neuvolassa vähän katsotaan raskaana olevan vointia ja oloa ja vähän sen mukaan annetaan aikoja.
Tietty sit ihan lopussa, niitä aikoja on kaikilla varmaan sen viikon välein.

kohdunsuun tilanteesta: Mulla tsekattiin kohdunsuun tilanne äippäpoli-käynnillä 29.12 ja silloin kohdunkaulaa oli jäljellä muistaakseni 3 cm mutta enää ei ollut napakka vaan pehmentyneet paikat. Tämä kuulemma ihan normaalia uudelleensynnyttäjälle eikä ennusta välttämättä aikaista synnytystä.

Heips pitkästä aikaa. Äippälomaan vielä vajaa 3 vk enkä malttais odottaa sen alkamista. Oli niin kivaa olla kotona joulun pyhät ku oli lomapäiviä siinä ja olisin jo voinut jäädä sinne kokonaan. Moni täällä jo tuntuukin olevan äitiysloman aloittanut, kateeksi käy. Olo alkaa oleen jo sen verran tukala, että saa nähdä jaksaako loppuun asti töissä käydä. Yöt on yhtä pyörimistä kun lonkkia särkee ja närästää.

Aloitin maanantaina kutomaan vauvalle kietaisuvillatakia Novitan Bambino langasta (vaaleankeltainen) ja sitä on niin kiva väkästää kun edistyy niin nopeasti kun on pienintä kokoa mitä ohjeessa löytyi. En ole pätkääkään mikään käsityöihminen, mutta odotusaikana on ennenkin iskenyt tämä "emo" vaihde että tulee halu tehdä itse omalle pikkuiselle jotain. Jos saisi vielä jotkut tossutkin tehtyä niin hyvä.

Huomenna on neuvola ja kai se lääkärineuvolakin pitäis jo kohta olla. Olen käynyt tähän mennessä lääkärineuvolassa vasta kerran (!) rakenneultran yhteydessä. Saa nähdä tuleeko pyyhkeitä terkalta painon nousun takia, koska jouluna tuli kyllä syötyä herkkuja ja muutenkin painoa tullut jo 13 kg tähän mennessä :ashamed: Onneksi se ei ole mikään nipo, vaan totesi jo ennen joulua, että joulun jälkeen painonnousu voi olla tyyliä 1,5 kg/vk. Pahaa pelkään että ennuste toteutuu.

Pöttis rv 32+1

Neuvolakäynnit on meilläkin täällä useammin 30 viikosta lähtien. Nyt siis kahden viikon välein. Huomenna menen mittauttamaan pelkästään sf mitan, kun mulla se on vielä aika pieni, johtuu vissiin vauvan asennosta, kun se edelleen pötköttää mieluummin poikittain tai aina jotnekin vinossa. :D

Äippärahapäätöstä ei kuulu ei näy, mulla alkaa hermottaa.. Ois ihan kiva tietää jo että miten sitä rahaa on tulossa..

Mulla on aivan järkky flunssa. En edes muista millon olisin ollut näin räkäinen ja tukkoinen. Keuhkot vinkuu ja rohisee, räkää syytää niin ettei jaksais enää turistaa ja lima on semmosta oikein paksua. Yyyh, en jaksais enää.. Äänikin häviää tuon tuosta. :( Toisaalta jos nyt ei mitään influenssaa enää pukkaa niin kai tämän vielä kestää.
Tallilla meinasin jäädä hevosen jalkoihin, kun toinen hevonen oli karannut aidasta ja hörhelsi sitten kiitolaukkaa pitkin pihoja, niin oma tamma meinas saada siitä sitten kunnon pultit kanssa eikäpaljon enää minusta välittänyt.. Huoh.

Nyt ois kämppä uudessa uskossa, saatiin kyllä tosi kivasti lisää tilaa.. :) Kunhan tästä nyt parantuu niin täytyy alkaa hiljalleen käymään läpi noita vauvan tavaroita. Nyt lepäämään..

Niinu & itiö 32+0 (HUI!! :eek: )

Flunssaiset terveiset täältä. Olen päivittäin käynyt lukemassa mutta ikään kuin ei olisi aikaa kirjoittaa :ashamed: .
Eilen oli neuvola, olin itse silloin 38.2 asteen kuumeessa, aamupala syötynä mutta koska kuumetta oli kestänyt se vuorokausi jo, niin sen verran kuiva olin että pissaa ei sitten erittynyt ollenkaan. Muuten kaikki oli neuvolassa ok, painoa oli tullut taas niukin naukin lisää, jos oltais otettu villapaita ja housut pois, niin ois painonnousu ollut taas varmaan 0. Kuitenkin joulunaikaan söin hyvin. Kuume saattoi verottaa asiaa jkv. RR oli kuumeesta huolimatta 100/60, tosin syke oli 109. Viime yönä kuume nousi 39.4 josta sitten alkoi onneksi luomusti laskea, nyt on kuitenkin vielä sellainen hontelo olo ja kurkku kuitenkin kipeänä ja vihreetä räkää tulee niistämällä ja yskimällä, yök!!!
Nyt alkoi sitten nlakäynnit joka toinen viikko.

Nyt mömmis sitten vaan sinne sohvannurkkaan ja jotain mukavaa luettavaa tms mukaan sinne ja annat miehen hoitaa sua!

Muija ja kevätmyrsky 30 + 5

Pikaisesti täältä kuulumisia. Flunssassa oon minäkin. :snotty: Kuume ei oo vielä noussut, mutta sitä odotellessa. Verikokeet oli puhtaat, joten ei oo maksa- ja sappiarvoissa mitään. Eipä tiietä mistä kutina johtuu.

Eilen kävin neuvolassa, niin sf-mitta oli kasvanut kuukauden aikana vaan sentin. :eek: Nappulan pää on alhaalla ja supistelee vähän väliä. Mä niin toivon, että päästäs ees sinne helmikuun loppuun.

Iltoja pitkästä aikaa :wave:
Vähän laiskan pulskee ollut kirjoittelemaan tänne vaikka muuten en meinaa saada ahteriani pois tietsikan äärestä.

Äippäraha päätökset tuli tänään. Rahaa tulee siis enemmän kuin ajattelin mutta veroahan siitäkin ilosta saapi maksaa. Nooh, jospa veronpalautuksia sit tulis joskus. Äitiysloma alkaa helmikuun 20 päivä tai joskus silloin ellei ihmeitä tapahdu. Pitänee vielä ottaa selvää miten sitä opintolainan korkoavustusta haetaan ja milloin.

Aijai jai, kirpparilla kävin ja ostin muutamia pieniä vaatteita. Housuja ja bodyjä. Ei tarvi vaavin tulla sairaalasta kotiin ylisuurissa tamineissa. Rintapumpunkin ostin josta mies sai aihetta viisastella et lypsykone ois ollut osuvampi. Mua ei juuri silloin hymyilyttänyt. Turvakaukalo saadaan huomenna. Äiti ja sisko tulee lauantaina käymään aj tuovat ompelukoneen mulle lainaan joten pääsen tekemään vauvalle lakanoita, pyyhkeen, kestovaippojen lisäimuja yms tarpeellista.

Terveenä olen toistaiseksi ollut. Tuntuu olevan liikkeellä kaiken maailman flunssaa ja räkätautia mut muhun ei ole vielä iskenyt. Toivotatvasti ei tulekaan kun oon jo saanut kärsiä tarpeeksi lumpsuttavasta korvasta joka kuuluu raskauteen. Koko ajan tuntuu et korvassa ois jotain vaikka ne lääkärissä sanoi että johtuu vain hormoneista ja että jotkut käytävät olisi pehmentyneet. Pää tässä pehmenee :LOL:

Hansku ja Sintti 28+6 (mites se tää aika niin nopeesti menee...)

BiaBia, kiva massu! :)

Meillä on vauvan vaatteita ihan tajuttomasti. Oon hamstrannut niitä kirppareilta vuosien ajan, niin kauan kuin on vauvaa toivottu. Oon pessyt ne silloin ja varastoinut, mutta täytyy varmaan pestä kevyesti nyt vielä. Silittääkö kaikki vauvan vaatteet? Mä kun en ole muutenkaan mikään silitystyyppi, niin ole ajatellut koko asiaa...

Semmonen juttu kavereiden pitämisestä että vaikka se inhottavalta kuulostaaki niin totta se usein on että kaverit kaikkoaa kun jutut on liian lapsipainotteisia.. Niillä sinkkuystävillä kun ei vois vähempää kiinnostaa monetko kakat vauva on taas tänään tehny ja mistähän se kakan väri johtuu.. En sano että aina johtuis tästä mutta hyvin usein.. Mulla itellä kaks parasta kaveria pisti välit poikki kun tulin raskaaksi (eivät ole edes keskenään kavereita).. En vaan enää päässy ryyppäämään ym..

Eeeva ja Äppä lyhyesti 32+0

myymä
Soraya En silitä. Esikoista odottaessa silitin just ennen kun synty mutta vikaksi kerraksi jäi :D En näe vauvan vaatteiden silityksessä mitään järkeä...

Eeeva Totta tuokin mutta siinäpä tuo ystävyys punnitaan :) Ei ystävien kaikki jutut aina ehkä kiinnosta mutta ei sen takia sovi ystävää jättää! :) Mulla onnekas tapaus, että vaikka olin kaveripiiristäni ensimmäinen joka lapsen sai niin edelleen, 4 vuoden jälkeenkin sinkkuystävänikin on lähellä sydäntä pysynyt. On itseasiassa tyttäreni kummikin :)
Ja taas muut ystäväni sitten alkoikin lisääntyä mun jälkeen joten nyt on sitten useampikin mammakaverina :)
Nämä mun läheisimmät ystävät sanoivatkin että "sä oot kyllä se ihan sama tyttö, mutta nyt oot vaan lisäks vielä äiti" :) Eli mussa ei ilmeisesti hirveen suurta muutosta tapahtunut äitiyden myötä muutakun tietysti lapsen ehdoilla se on kuitenkin elettävä :)

Saunasta juuri tulleena kuittaan tähän :)

myymä ja pikkuveli (hikkamaisteri) 30+0 :)

Iltaa!

Mä en oo silittänyt varmaan pariin vuoteen mitään. :LOL: No okei, kesällä häihin silitin vähän hametta, mutta ihan normaali arkivaatteita en todellakaan silitä. Enkä siis silitä vauvankaan vaatteita.

Tuosta kavereiden "kaikkoamisesta" vielä, että kannataa itekin pitää huoli, ettei juttele lapsettomille kavereille vauvan kakoista ja huonosti nukutuista öistä! Niitä ei kiinnosta... Mä ainakin otin sen linjan kun sain esikoisen etten itse ala juttelemaan vauvasta mitään, mutta kerron kyllä jos joku kysyy. Ja oon jälkeenpäin kuullut kavereilta, että hyvä niin. Ovat sanoneet ettei äitiys kauheesti muuttanut mua, eikä musta tullut vaan vauvasta höpöttelevää väsynyttä äitihahmoa. Ja oon sitä erittäin tyytyväinen. =) Aion pitää saman linjan nytkin.

Biabialla on ihana masu. :)

marza ja minimuru 29+4

Soraya oon kans pähkäilly tota vaatteitten silitystä ja päätyny siihen, et silitän vaan sänkyvaatteet eli lakanat ym.

Minkälaisia vaatteita vauvalla maaliskuus pitäs olla? noin niinku villa-/toppavaatteita tms. tuntuu et kaupois ei oo ku bodeja :kieh:

minde83 29+1

vielä tulin kurkkimaan :whistle:

NP: kuulostipa hurjalta (ja kurjalta! ) tuo Tirrin oksennuskohtaus :eek: Toivottavasti painoa alkanut tulla, :hug:

Minde: Meillä pojalla oli unilla ulkona päällä (syntynyt joulukuussa ) sisävaatteet (yleensä body ja potkarit) sitten villavaatteet ja toppapuku, tumput ja kypärämyssy sekä tavan myssy.. sitten laitettin vielä makuupussiin vaunuihin ja hyvin tarkeni poika. joskus laitettiin vielä vilttiä vähän päälle jos siltä tuntui.. ja aukon eteen kans jotain ettei tuule vaunuihin.
Tuokin vähän vauvakohtaista.. jotkut hikoaa herkemmin kuin toiset..

eka satsi vauvan lakanoita pesty :whistle: ja silitetty.. lakanat silitän ja jos intoa ja aikaa jää (ja jos esikoinen sen saallii) niin silitän vaatteet.. mutta se jääkin sitten ainoaksi kerraksi jos ne silitän.

Tervehdys!

Datailempa ekaa kertaa meidän uudelta koneelta, käytiin vihdoin ostamassa läppäri. Aceriin sorruttiin jälleen :D Samalla hankittiin miehelle uusi puhelin, mies olikin koko illan kuin pikkupoika uuden lelunsa kanssa.

Meillä on nyt hiukan ollut järjestelemistä koko päivä, kun yksi meidän hyvä ystävä muutti meille joksikin aikaa. Hänellä ollut erilaisia ongelmia jonkin aikaa, mutta saanut nyt puhuttua mun miehelle niistä ja yhdessä yritetään saada ongelmat selvitettyä. Helpottunut olo itselläkin kun ollaan jonkin aikaa oltu tästä ystävästämme huolissamme. Toivottavasti tässä olisi hänelle alku uuteen elämään.
Meidän kaveripiiri on kyllä niin tiivis ja monien ystävyys on alkanut jo ihan pikkulapsena, joten en usko että ''tiputtaisiin pois piireistä'' kun muksu syntyy. Ainakaan muille lapsen saaneille ei ole näin käynyt :) Sekin tosiaan varmaan vaikuttaa kun ei olla porukan ekoja lisääntymään ryhtyneitä.

Poijjaat alkavat nyt buuttaamaan meidän nettiä, ei ehdi kirjoittamaan enempää. Huomenna hierojalle! *aah*

upupa ja muksis-muruinen-Multeri 31+3

minde: tohon Zoe-F:n vaatekerrastoon lisäys, että alulakki. mie en oo esikoisen aikaankaan pitäny harsoja tai mitään vaunujen aukon eteen. Meillä oli poika niin kova hikoilemaan. tietty sillon ku oli kauhia tuuli niin pietin, mutta jätin hyvät ilmaraot reunoille.

Huomenta!

kavereista vielä lisää. Mä olen kanssa jättänyt täysin vauvajutut väliin, kun oon jutellut lapsettomien kavereiden kanssa. Rakkain ystäväni on kahden pojan äiti ja hänen kanssaan saadaan tarpeeksi päivitellä uhmakohtauksia, vauvan imetystä yms. Mä vaan en ymmärrä miksi omasta tahdostaan lapsettomien/sinkkujen porukkaan ei mahdu mukaan sen jälkeen kun on vauvan saanut. Mäkin olisin monesti pystynyt jättämään pojan isänsä kanssa kotiin ja olisin voinut lähteä iltaa viettämään tyttöporukalla mutta kun ei pyydetty enää edes mukaan. Suoraan sanottuna olisin oikein kaivannut jotain muuta, kun sitä vauva-arkea ja vauvajuttua. Mutta ilmeisesti mun ystävien keskuudessa oli sellainen ajatus, että en pysty/halua enää muuta kun vauvaa vauvaa vauvaa. Ja kun mulla oli päinvastoin :/ .

oma napa: Täälläkin on flunssa iskemässä. Pää tuntuu kohmelolta ja nenä meni yön aikana aivan tukkoon. Töissäkin on semmoinen tilanne, ettei pystyis olemaan edes päivää saikkarilla. Huomasin muuten viime yönä, että joululoman nukuin todella hyvin. En heräillyt kuin vessareissulle ja nukahdin heti uudelleen. Nyt kun palasin vielä 4 viikoksi töihin, niin unet on taas huonot, herään veskiin siinä kolmen aikaan yöllä ja nukahdan huonosti, siinä viiden aikaan uudestaan. Olo on tosi väsynyt, kun unet on huonot.

Tänään onkin sit jännä päivä. Menen ekaa kertaa katsomaan ja kuuntelemaan väitöstä ja illalla olis sit se karonkka edessä. Hauskaa, tulee taas uusia kokemuksia :) .

Iines ja Sintti 31+6

Huomenta!
BiaBIalla ihan masu! :heart:
Täällä tuskaillaan kipujen kanssa. Eipä tunnu hellittävän tuo vasemman lonkan ja jalan kipu millään. Toissapäivänä sain fysioterapeutilta jumppaohjeita joiden mukaan oon nyt tota kinttua jumpannut, mutta tuntuu että kipu vaan siitä yltyy. Tänään loppuu saikku. Kävin eilen töissä juttelemassa ja päädyttiin siihen että meen maanantaina hakemaan lisää saikkua, turha sinne töihin on mennä könkkäämään. Olivat kuulemma asiaan jo varautuneet. Että tod.näk. en enää mene töihin ollenkaan. Äippärahapäätöstä ei ole vielä tullut, enkä sitä ole odotellutkaan, kun se tehdään viimeisen puolenvuoden tulojen mukaan (elo-tammikuu).
Raudasta ollut puhetta. Itse joutunut jo useamman kuukauden syömään Obsidania, nyt tupla-annostuksella. Ei meínaa hemppa pysyä tarvittavalla tasolla. Olenkin aika väsynyt ja nuutunut, tosin tuohon vaikuttaa myös tämä jatkuva särky.
Vaatteista meillä alkaa olemaan ihan kivat varastot noita vaatteita, suurin osa 62 senttisiä ja siitä suurempia. Kovin pieniä en ole ostanut, kun meille tuskin pientä vauvaa tulee. Jo ihan perimänkin mukaan, kun itse olen painanut syntyessä 3,8kg ja isäntä 3,6kg. Lajitellut olen vaatteita ja pesurumban ajattelin aloitta ensviikolla. Ja en silitä! :)
Tällästä olen tässä ajatellut, kun tämän selän/jalan kanssa on niin hankalaa, että saako siitä valittaa? Ihan höhlää varmaan, mutta kun aina "käsketään" raskaudesta nauttimaan ja itse olen tätä halunnut niin kovasti, niin onko silloin oikeus rutista. Kun särkee ja sattuu koko ajan ja liikkuminen on tosi vaivalloista, niin kyllä täällä ärräpäät lentää ja kyyneleet valuu. Muutenkin olo on välillä niin "down". :| Tietysti oon niin onnellinen tästä raskaudesta ja musta on ihanaa tuntea ton pikkusen liikkeet tuolla masussa ja odotan niin kovasti jo sitä, että saisin lapseni syliini. :heart:
Sellasia aamutuntemuksia täällä... :snotty: Toivottelen mukavaa loppuviikkoa kaikille!! :flower:

Riine ja Ihanarakas Pallopää 30+3

Yhteistyössä