**Maalismasut 2009** tammikuussa

Eeeva: täälläkin tuttuja nuo jalkakivut :| ei kiva... ehkä 24/7 kipu hieman helpottanut kun hommasin ne tukisukkahousut... nyt kun sais joten kuten jaloilta yöllä nukuttua niin vauva on alkanut mesoa.. asento on täälläkin vähän hakusessa.. vaikka vielä 2viikkoa sitten pystyin nukkumaan miten päin vaan :whistle: nyt kulkiluut koetuksella..
Mut on mulla peittoja kasattu jalkopäähän että saan yöllä vähän ylemmäksi jos tarvis.. kramppailua ei onneks oo enää ollut.

täällä myös kivuttomia suppareita jokunen tässä illan mittaan tullut.. ja päälle vielä semmoine kesto pinkeä/kireä olo masussa.. ei onneks kipeitä noi supistukset mutta niitten jälkeen alkaa pakottaa alapäätä ja tulee se kauhea painon tunne.. ois jo se lääkärineuvola niin ois vähän viisaampi taas..

tehtiin sitten pirtelöä :p
ei tehty marjoista vaan vaniljajäätelöä, banaania, maitoa ja kinuskikastiketta... sekä poika tolskasi sekaan pari lusikallista kaakaota.. olipa muuten hyvää :p nauratti katsoa kun pikku mies posket lommolla pillistä imi :LOL: :heart: ja oisin varmaan nauttinu toisenkin lasillisen jos ois enemmän ollut tarjolla :ashamed: :whistle:

Heippa kaikille pitkästä aikaa. Lueskelen kyllä teidän kuulumisia säännöllisesti, mutta kirjoittelu tahtoo jäädä vähälle. Ihana huomata, että muillakin on samoja vaivoja ja mietintöjä kuin itsellä.

Kelasta on ollut paljon puhetta. Minä toimitin hakemuksen Kelalle jo heti kun sain raskaustodistuksen neuvolasta ja palkanlaskija aikoi toimittaa palkkatodistuksen sitten kun voi sen kirjoittaa. Laitoin hakemukseen, että kelan avustukset lasketeaan 6 kk:n tulojen perusteella, joten tuon todistuksen voi toimittaa vasta tammikuun palkanmaksun jälkeen. Vai onkohan se vasta helmikuun, kun virallinen eka äitiyslomapv on 3.2.? Mullekin työnantaja maksaa 3 kk:n palkan äitiyslomalta, joten päätöksen kanssa ei ole kiirettä. Toivottavasti tuo nyt menee oikein, palkanlaskija tuntui tietävän miten homma toimii joten luotan häneen.

Tämä viikko on mennyt sairaslomalla. Maanantaina kävin neuvolassa ja verenpaine oli sen verran korkealla (jo toisella neuvolakerralla peräkkäin), että nyt on parempi jäädä pois töistä ja vaan levähdellä. Kotona ollessa verenpaine on pysynyt ihan ok lukemissa. Mulla on aina ollut korkea verenpaine ja alkuraskaudesta sitä seurattiin tarkemmin, keskiraskaudesta se oli oikein hyvissä lukemissa, mutta nyt taas näytti olevan nousussa. Saa nähdä menenkö enää töihin ollenkaan ennen mammaloman alkua.

Kipuja ja särkyjä on tasaiseen tahtiin, selkää, mahaa ja kylkiluita särkee. Normaali kauppareissu saa aikaan supisteluja, pääosin kivuttomia, mutta välillä tosi epämukavan tuntuisia. Kauhulla odotan mitä vaivoja tässä vielä ehtii tulla.

Maanantaina piti tehdä reissu OYS:n kun vauvan liikkeet yhtäkkiä vaimeni ja väheni kovasti. Normaalisti potkutteluja ja kiemurteluja tuntuu pitkin päivää ja voimakkaasti. Sunnuntaina ei sit tullut normaalia iltapotkutelua eikä maanantaina (silloin vielä työpäivä) päivällä tuntunut juurikaan liikkeitä. Illalla tein liikelaskentaa ja liikkeitä tuntui määrällisesti ihan hyvin, mutta olivat tosi vaimeita. Päätettiin sitten lähteä varmistamaan että kaikki on kunnossa. Sairaalassa yritettiin saada vauvan sydänkäyrää, mutta ei oikein onnistunut. Jollain pienemmällä laitteella sydänäänet kyllä kuului. Lääkäri katsoi sit ultralla ja kaikki oli onneksi kunnossa. Vauva oli kääntynyt pää alaspäin ja etuseinässä oleva istukka oli vaimentanut liikkeet todella tehokkasti. Lääkäri kommentoi, että istukka on laaja. Ultrassakin näkyi ihan kunnon potkuja jotka eivät tuntuneet ollenkaan. Nytpä tietää että vaimeat liikkeet voi tarkoittaa että vauva on kääntynyt. Sen opin tuosta reissusta, että parempi käydä tarkistuttamassa tilanne kuin hermoilla kotona. Nyttemmin vauva on taas ollut vaikka miten päin mahassa ja liikkeitä on tuntunut normaaliin tapaan.

Kohta voidaan vissiin alkaa jännittää miten päin vauvat asettuu mahassa. Meidän masuasukki tuntuu tosiaan vielä pyörivän ympyrää ja monesti on poikittain mahassa.

Tsemppiä kaikille odotukseen!

Cattitude 31+3

Iltapäivää,

ei eilen loppunut sittenkään ne ah, ihanat supistukset. Joutanee kyllä maanantaina soittaa neuvolaan ja josko joku kahtois mikä tilanne alhaalla. Täällä koetetaan lepäillä ja ottaa rennosti. :)

Pieni se jaksaa myllää mahassa vieläkin kovaa. :heart:

Mömmis & potkija 30+0!!!!! :heart:

Heipsan,

Nyt tulee valitusta täältäkin. Eilen olin siis koko päivän menossa. Oli se karonkka illalla. Kotona olin vasta klo 23.30 ja olin alkupään kotiinlähtijöitä. Kotona vasta huomasin miten surkea olo mulla oli. Kun kiskaisin tukisukkikset jalasta niin kohina ja lotina vaan tuntui kun jalat alkoivat turvota. Tänään sitten olo on ollut kipeä ja todella surkea. Alaselässä, hiukan pepun yläpuolella tuntuu järkyttävä paine ja kipu, missään ei ole hyvä olla. Alapäähän sattuu turkasen paljon eikä kunnolla pysty kävelemään. Mä en tajua miten voi olla näin aikaisilla viikoilla näinkin kamala olo, kun esikoisesta ei tullut ollenkaan kipuja. Kävin vielä rv 41+6 kauppatorilta ostamassa kilotolkulla kasviksia ja raahasin niitä kotiin :eek: . Nyt en voi kuvitella, että lähtisin semmoiselle reissulle saatika kantaisin vielä ostoksia. Päinvastoin, mä yritän välttää kauppoihin lähtemistä. Lenkillekään kun ei viitsi lähteä, kun kotiinpäin tuun itkun kera.

Jopas oli valitusta :( .

Iines ja Sintti 32+0 (vasta)

Iines79: Tuo kuulostaa niin tutulta.. Haluttas edes jotenki pitää kuntoa yllä vaan ku heti tulee painontunne ja supistelee.. Ja mainita ei edes tarvi mutta selkäkivut ym... Esikoinenki supisteli rv 20 lähtien mutta ei ollut ollenkaan kipeä..

Heippa!

Ja mukavaa viikonloppua!

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Marza. Mulla se menee vähän erilailla. Kela maksaa mulle äippärahan ja työnantaja maksaa sitten äippärähän ja palkan välisen erotuksen. Eli mä toimitin kelan päätöksen palkanlaskijalle.
Soraya, Eli saatko rahaa kahdesta paikasta tuon kolmen kuukauden ajan? Näin se mullakin kait menee, mutta saan palkan kokonaisuudessaan töistä ja kela maksaa sit äippärahan ja palkan erotuksen työnantajalle. Tai näin mä nyt oon asian ymmärtänyt...

Kävin äsken kaikki esikoisen vaatteet läpi ja luoja miten pienellä ihmisellä voi olla vaatteita. :eek: Ja mä kun vielä harkitsin äitiyspakkauksen ottamista... hyvä kun päätin ottaa rahat, noita vaatteita on niin paljon etten varmasti ehdi edes kaikkia uudella vauvalla käyttää. Ja yhden paperikassillisin laitoin sivuun odottaan uff:in laattikkoa. Nyt vaan kun keksis vielä paikan vauvan vaatteille...

Muhun iski ilmeisesti joku siivousvimma, koska päätin viedä matotkin ulos ja imuroin ja luuttusin lattiat. Ja se on erittäin harvinaista mulle. :LOL: En oo mikään siivousintoilija, mut nyt oli hyvää aikaa kun mies meni töihin ja esikoinen nukkuu päikkäreitä.

marza ja minimuru 29+6

Kelasta ja palkasta: Mäkin saan ekan 3 kk:n ajan palkkaa mutta meillä taas menee niin, että työnantaja saa mun äippärahan siltä ajalta ja mä saan palkkaa. Kun palkallinen kausi on ohi, niin äippärahan maksetaan Kelasta mulle. Ja siis näin mä oon ymmärtänyt, että se menee silloin, jos työnantaja maksaa suoraa palkan äitiyslomalaiselle, että Kela maksaakin sen äippärahan työnantajalle. Niiden välinen erotus on sitten se summa, jonka työnantaja "häviää" tässä hommassa. Eli sitä erotusta työnantaja ei saa mistään, siksipä kaikki työnantajat ei vielä maksa palkkaa ekoilta kuukausilta. Korjatkaa jos oon väärässä :) .

Kaa
Meillä on Iineksen kanssa samanlainen tapa noissa maksuissa. Saan kolmelta kuulta täyden palkan (tietysti ilman vuorolisiä ) ja sitten siirryn Kelan rahoille.

Torstaina kävin muuten joulutauon jälkeen ekalla tanssitunnilla. 45 minuuttia meni ihan hyvin, mutta sitten alkoi supistelemaan. Eli pari viikkoa voisin vielä käydä, sitten joudun luopumaan siitäkin harrastuksesta... :(

Anoppi muisti meitä mukavalla tavalla; 500 euroa tuli vaunurahastoon. Tais siis meidän tapauksessa ratas-rahastoon. =) Vaunut saadaan lainaan, rattaat ostetaan sitten oikein kunnolliset syksyllä. Meillä on nyt yhteensä 650 euroa varattuna rattaisiin. Kyllä niillä jo todellkain hyvätasoiset menopelit saa. (Itse asiassa haluasinkin yhden Emmaljungan rattaat, maksavat vaan niin tuhottomasti, ettei omilla varoilla ole niihin varaa. Nyt olisi.)

Nyt jatkuu matka anoppilasta miehen veljen luo ja ihastelemaan perheen uutta tulokasta, pariviikkoista pikkupoikaa. :heart:

Moi! Noin se menee, 3 kk palkan saan työnantajalta ja työnantaja saa siihen sen tietyn prossan kelalta ja häviää siinä välissä jotain. Miten iso summa se on, sitä en tiedä.

Meillä ootetaan kuin kuuta nousevaksi tuota yläkertaa. Ootan oikeen, että saan esikoisen potkaistua sinne, jotta saan sitten ton nuorimman siirrettyä veljensä kanssa samaan huoneeseen ja sitten saan vauvan kamoille tilaa ja laitettua pientä vaatetta laatikkoon. Ehkä sitten kun äippäloma alkaa.... Tuli esikonkin kanssa vähän kiiruus, kun päätti tulla etuajassa, vaikka vain sen 12 vrk. Sen viikon to piti hakea vauvan kalusteet kun likka syntyi tiistaina. No, kalusteet vaihdettiin sairaalan pihassa autosta toiseen. :D . Olipahan lyhyempi hakumatka. Muuten olis tarvinnut hakea kauempaa. Täytyy ne pestä valmiiksi johonkin laatikkoon, niin on siitä sitten helpompi laittaa tai ottaa suoraan käyttöön.

Muija ja kevätmyrsky 31

moroo

Cattitude: onneksi kuitenkin masussa oli kaikki hyvin ja situkka vain vaimensi liikkeitä :)

Iines:
jaksuja oloon, :hug:
Täällä myös olo aivan eri kuin esikoisen aikaan.. tuntui että olin parhaimmillani vikalla kolmanneksella silloin, eikä ollut kipuja tai vaivoja ja sitä vaan jaksoi porskuttaa ja tehä hommia.. tai sitten yksinkertasesti meikäläisen kunto on vaan päässy rapistumaan :LOL:

täällä myös tämän päivän ollut aivan karmea olo.. ruoka ei ole maistunut ja ihan yliväsynyt ja turtunut olo..

kuitenkin ihan kiva pv ollut.. käytiin laskemassa mäkeä päivällä.. tosin itse laskin vaan pari mäkeä kun ei mahassa kovin hyvältä tuntunut..
on touhuttu yhdessä ja illasta leivottiin omppupiirakka pojan kanssa sillä aikaa kun mies oli kaverillaan käymässä =)

Liikunasta.. täällä kyllä joka pv käyn vähintään kerran lenkillä.. tai ei se enää lenkkeilyä ole mutta kävelyllä kuitenkin.. tänään kävin aamusta tuon pentukoiran kanssa, päivällä kävin vanhemman koiran kans ihan vaan virkistys lenkin kun oli niiiin hyvä ilma.. (on niin ihana kulkemaan hihnassa eikä hypi ja heilu joka suuntaan että ihana vieretysten talsia :D pentu sen sijaan pomppii kuin aropupu ja joka paikka pitäis saada tarkistaa.. ) ja illasta käytiin vielä jokea ihastelemassa kävellen pojan kanssa.. että liikuntaa kyllä on mutta omasta mielestä ei haittais vaikka pääsis lujempaa :whistle: aikamoista hissuttelua minun lenkillä käynti.

Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Marza. Mulla se menee vähän erilailla. Kela maksaa mulle äippärahan ja työnantaja maksaa sitten äippärähän ja palkan välisen erotuksen. Eli mä toimitin kelan päätöksen palkanlaskijalle.
Soraya, Eli saatko rahaa kahdesta paikasta tuon kolmen kuukauden ajan? Näin se mullakin kait menee, mutta saan palkan kokonaisuudessaan töistä ja kela maksaa sit äippärahan ja palkan erotuksen työnantajalle. Tai näin mä nyt oon asian ymmärtänyt...
Saan kahdesta paikasta samaan aikaan rahaa. Eli mulla on äippäraha päätös koko kaudelle ja sieltä tulee mulle rahaa joka kuukausi, kela ei siis maksa työnantajalle mitään. Työnantaja ei maksa mulle koko palkkaa, vaan laskee itse sen palkan ja äippärahan välisen erotuksen ja maksaa sen verran mulle kolmen kuukauden ajan. Eli mä näen sitten täysin sen määrän, minkä työnantaja "häviää" muhun. Oon rakennusalalla maalarina ja tämä on ihan meidän tessissä sanottu näin. :) Eli näyttää menevän eri systeemin kautta, kuin valtaosalla, vaikka lopputulos on kuitenkin sama. Eli mulla ei mene niinpäin, että työnantaja maksaisi koko palkan ja saisi sen jälkeen kelalta korvausta.

Sunnuntaihuomenta!

Näyttää ainakin Soraya myös olevan jalkeilla tähän aikaan viikonloppuaamuna... Uni loppu varttia vaille viis... Niin tuttua viime päivinä!

Muutaman päivän olen vain lueskellut juttujanne - laikotus iski kirjoittamisen suhteen :ashamed:

Työt alkoi keskiviikona ja eka päivä meni aika OK, torstaina ja perjantaina mahaa kiristi koko työpäivän ajan - eikä ollu yhtään kivaa!

Perjantaina kävin sitten ostamassa tukivyön - ja se on kyllä älyhyvä ton kiristävän massun kans!!! Kuukausi piti tuotakin vain tuumailla, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan.

Kavereista olette jutelleet ainakin. Itsellä kokemus "loputtomasta vauvajuttujen kuuntelemisesta" kaverini raskauden ja vauvan syntymän jälkeen nelisen vuotta sitten. Alkuun meni ihan hyvin vaikka asuttiin silloin 500 km päässä ystävästäni (ystäväpariskunnasta). Kun oma raskautuminen oli niin pitkä prosessi, niin jossakin vaiheesssa jutut alko tympiä ja herkistää, joten yhteydenpito jäi vähiksi. Nyt ollaan kyläilty muutaman kerran joulun molemmin puolin ja ihan mukava ollu taas turista.

Itseä huolettaa, että en vain toista samaa kuviota nykyisen parhaan ystäväni kanssa. Kyseessä tässäkin tapauksessa ystäväpariskunta. Ukot tunteneet jo vuosia, mutta me akat tutustuttiin vasta 4 vuotta sitten muuttaessamme takaisin kotiseudulle. Ystäväpariskunta noin 4-kymppinen, lapseton pariskunta, joilla yritystä ollut jo hyvän aikaa. Olen tietoisesti nyt raskausaikana koittanut olla itse akstiivisesti aloittamatta vauvakeskusteluita, mutta muutaman kerran olen innostunut ehkä vähän liikaa hänen aloitettuaan asiasta :ashamed:
Toivottavasti vauvan syntymän jälkeen osaan puhua "tavallisistakin" asioista.

Huomenna ultra istukan paikan varmistamiseksi. Toivottavasti on siirtynyt pois kohdunsuulta.

Uusin käänne äippä- ja vanhempainrahakuvioissa: Perjantaina jätin työnantajalle paperin, jossa haen äitiyslomaa ajalle 9.2-29.5, sitten palaan "töihin" kesäksi (olen opettaja...) ja jatkan jälleen äitiyslomaa 17.8-4.12. Pitäis kuulemma onnistua, mutta katsotaan miten käy. Viimeiset kaksi kouluviikoa ennen ensi joulua olisin oikeasti töissä (mieheni pitää silloin isäkuukauden) ja hoitovapaalle jäisin tammikuun alusta kevätlukukauden 2010 loppuun.

Supisteluista on paljon ollu kirjoitusta. Ilmeisesti aika monella "oikeita", kipeitä ja "säännöllisä" supistuksia? Mulla ainoastaan tuota mahan kiristelyä tosi paljon.

Leppoisaa sunnuntaita mammoille!

Kaatjuska ja Kunto 31+0

Kaatjuska! Uni on loppunut jo jonkin aikaa näin... :) Ja tukivyön nimeen vannon itsekin! En ehkä olisi älynnyt hankkia moista, mutta sain kaupanpäällisiksi tuttavilta rattaiden oston yhteydessä. Oon ollut tooooosi tyytyväinen käyttäjä. :)
Meillä jäikin sitten istukka möllöttämään kohdunsuulle. :(

Rv 32+4

Mites muuten muilla vanhempainvapaa-asiat? Onko selkeitä suunnitelmia? Mulla ei ole mitään hajua, kauanko haluan olla kotona ja koska palaisin mahdollisesti töihin... Missäs vaiheessa niistä pitää sitten kertoa työnantajalle? Oon sanonut töissä lähteissäni, etten tiedä koska palaan ja pidetään yhteyttä... :)

onhan täälä näemmä muitaki aamuvirkkuja. Poitsu heräs pitkästä aikaa näin aikasten, niin pitähän se itekki herätä.

Soraya: Tarkoitat varmaan että vanhempainvapaitten jälkeen?... En meinaa jäähä kotihoidontuelle. on niin pieni, ettei meidän talous kestä. Työttömäksi ilmoittaudun ja heti vaan töihin ku saan paikan.

Kaatjuska, täälläkin on alkanut supistella tiheään; kivuttomasti mutta aika epämukavasti, kun koko maha menee ihan kivikovaksi. Huomaan myös, että hengittäminen on nykyisin hankalampaa, kun ylemmäs noussut kohtu painaa palleaa.

Neuvolakuulumisia. Paino noussut 360g/viikko, nyt kahdeksan kiloa alusta. Alapaine oli noussut 82:een, mutta takana oli aika stressaava duunipäivä ja tähän asti olen käynyt aina neuvolassa aamulla, eli osa noususta voi johtua siitä. Vauva liikkui ja möyri ahkerasti, ja oli kääntynyt raivotarjontaan, mutta noilla volteilla en ihmettelisi, vaikka ehtisi pyöriä ympyrää vielä monta kertaa. Syke 140, ja sf 28, eli keskikäyrillä mennään.

Vanhempain/hoitovapaasta: Minä pidän koko vanhempainvapaan, koska määräaikainen duuni päättyy äitiysloman aikana ja miehellä on vakiduuni. Vuoden alussa katsotaan oma ja yleinen taloustilanne ja sitten päätetään, alanko hakea uutta duunia nopealla vai rauhallisella aikataululla. Tällä hetkellä tuntuu houkuttelevalta olla pienen kanssa kotona kevät ja aloittaa uudessa paikassa vaikka kesätöissä - minun alallani se on yleinen tapa saada jalka ovenväliin. Tässä kämpässä asuessa rahat riittää mainiosti, vaikken kotihoidontuen ja kuntalisän lisäksi edes tekisi freelancen töitä.

Tein aamusta listan puuttuvista tavaroista ja olen googlaillut pari tuntia ihania sängynpehmusteita, katosverhoja, haalareita, äitiysrintsikoita...onneksi torstaina on palkkapäivä.

Leppoisaa sunnuntaita,
Minilla ja karateka 30+5

myymä
Vanhenpainvapaa :Itse toivon, että voisin olla kotona vähintään sen 2 vuotta. Ongelmia toki esiintyy siinä vaiheessa kun hoitovapaalle jään, kun meillä pitäis olla talo just sillon valmis ja lainat pukkaa varmaan pahimmillaan päälle.. ja kun tietty haluais maksaa isoja eriä pois..
Tosin voitaishan me väkertää kolmas lapsi sitten melko pian putkeen (jos onnistuis) niin olisin sitten kotona kun esikoinen menis eskariin ja kouluun...
Meillä siis talo valmistuu "landelle" jossa koulu ei ole ihan lähituntumassa vaan koulukyydeillä joutunee menemään niin olishan se ihana olla saattamassa toista kouluun ja vastaanottamassa kotiin...

Viime yö oli kummallinen. Ensinnäkin meidän esikoinen nukkui _koko yön_ omassa sängyssä joka on tässä perheessä hyvin harvinaista :D Silti nukuin pätkissä (sikeissä sellaisissa) koska jotenkin odotin koko ajan että "joko tyttö tulee väliin" :)
Sit aamulla kun mies lähti tontille, tyttö kömpi mun viereen ja siinä sittten nukuttiinkin 10.00 asti :) ihanaa kun toistaiseksi saa nukkua pitkään viikonloppusin :)

Rohkeet vastailkaas miten teidän makkaripuuhat
on sujuneet mahan kera? onko vähentynyt, tai kenties loppunut?
Mä oon nyt hirmusen tyytyväinen kun meillä sujuu vielä melko normaaliin tahtiin..
Kun esikoisesta mies kerran touhujen aikana säikähti kun vauva potkas ja pisti sitten pakin päälle 3 kk ennen laskettua aikaa :D Meitä oli kuulemma yksi liikaa :D Mutta nyt ei onneksi ole moiseen ryhtynyt ja osaa jo suhtautua normaalisti tähän tilanteeseen ;)

myymä ja pikkuveli 30+3

Heippa!

Vanhempainvapaan loppuosa ja sen jälkeinen aika ovat vielä epäselviä. En haluaisi viedä alle 12kk ikäistä päiväkotiin, ellei ole pakko. Jotenkin isäkuukauden ja mun vuosilomien kanssa varmaan jotenkin onnistuisi tuo, että 12kk kotona olisi mahdollista.

Haaveilen myös, että mies jäisi hoitovapaalle vuodenvaihteessa, ja minä voisin elättää koko porukan :heart: Ehkä joku 6kk olisi sopiva aika. Mieskin on alustavasti suostuvainen.

Maha-asukki on ollut hirmu hiljainen perjantai-illasta asti. Olen tehnyt liikelaskentaa, ja 1,5 tunnin aikana on sekä eilen että tänään tuntunut yht. 9-10 vaimeaa liikettä. Mitä mieltä olette, onko liian hätäistä lähteä tarkistamaan tilanne äippäpolille? Kaveri on yleensä aika aktiivinen möngertäjä.

Vauvan sykkeistä: Viikko sitten neuvolassa täti kuunteli pitkään ja hartaasti Mökön sydänääniä. Sanoin välillä, että minusta äänet kuulostavat hyviltä ja tasaisilta. Terkka ei sanonut mitään, kuunteli vaan ja lopuksi totesi, että ihan hyvät. 1 plussa tuli neuvolakorttiin. Minä pönttö, kun en tajunnut kysyä, että paljonko ne olivat. Joulukuun alussa syke oli 129, toivottavasti nyt ei ollut kovin paljoa alhaisempi. Mikä teistä on alaraja?

T.Marais ja Mökö 32+0 !

Petipuuhat: :D Nojoo, ei tuo voi pitää näppejään erossa minusta. Itse olen kyllä usein joutunut topuuttaa ettei ny pygee ku supistelee ja paikat niin kipeinä. Miestä ei lainkaan häiritse vaavan läsnäolo, päinvastoin.
Pieni potkii kovasti ja en meinaa voida pussaillakkaan rauhassa. Lähinnä tulee häiriintynyt ja härski olo. (Luoja ties miksi edes tunnen näin. :D ) Pistän tämän kyllä horrmoonien piikkiin.

Eilen supisteli, kivuttomia ja niitä vähän kipeitä. Fine... :headwall: Huomenna soitto kyllä lähtee neuvolaan.

Kyllä nykyään tulee nukuttua taas pitkään. Loppupuolen väsymys alkaa näemmä jo painaa. :p tänään lorvitaan ja kattoo ny miten huominen alkaa.

Mömmis & potkija 30+1 :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Marais:
Maha-asukki on ollut hirmu hiljainen perjantai-illasta asti. Olen tehnyt liikelaskentaa, ja 1,5 tunnin aikana on sekä eilen että tänään tuntunut yht. 9-10 vaimeaa liikettä. Mitä mieltä olette, onko liian hätäistä lähteä tarkistamaan tilanne äippäpolille? Kaveri on yleensä aika aktiivinen möngertäjä.

Vauvan sykkeistä: Viikko sitten neuvolassa täti kuunteli pitkään ja hartaasti Mökön sydänääniä. Sanoin välillä, että minusta äänet kuulostavat hyviltä ja tasaisilta. Terkka ei sanonut mitään, kuunteli vaan ja lopuksi totesi, että ihan hyvät. 1 plussa tuli neuvolakorttiin. Minä pönttö, kun en tajunnut kysyä, että paljonko ne olivat. Joulukuun alussa syke oli 129, toivottavasti nyt ei ollut kovin paljoa alhaisempi. Mikä teistä on alaraja?
Mikään asiantuntijahan en ole, mutta joidenki sivujen mukaan jos tuntuu alle 10 liikettä tunnissa niin pitää mennä käymään äippäpolilla tarkkailussa. Kaikki liikkeet paitsi hikka lasketaan. Sykkeistä: multa kans kuunteli lääkäri tosi tarkkaan kun syke putosi välillä 120:n mutta totesi vaan että vaihtelu on normaalia. Kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä että mitä tarkotti ettei turhaan vaivaa :)

http://www.pkssk.fi/syn/Liikelaskenta.htm

Yhteistyössä